menu

Mat (1926)

Alternatieve titels: Mother | De Moeder | Мать

mijn stem
3,43 (48)
48 stemmen

Sovjet-Unie
Drama
90 minuten

geregisseerd door Vsevolod Pudovkin
met Vera Baranovskaya, Nikolai Batalov en Ivan Koval-Samborsky

Tijdens de staking van 1905 komen een vader en zijn stakende zoon tegenover elkaar te staan. De moeder vindt aanvankelijk dat staken alleen maar problemen geeft, maar ze krijgt steeds meer sympathie voor de arbeiders.

zoeken in:
avatar van streeter
4,5
Briljante film. Heel emotioneel, maar voor mij niet melodramatisch.

Wel jammer dat de DVD een slechte soundtrack heeft. Ze zouden eigenlijk de score opnieuw moeten opnemen, en dan de keuze geven tussen de oude en de nieuwe op een tweede audio kanaal.

avatar van Drs. DAJA
4,0
Dat einde was heel intens ja. Een van de beste ontsnappingsscenes die ik ooit heb gezien.

IMHO hoeft Mat' filmisch niet veel onder te doen voor Potemkin,en is het qua genotswaarde superieur.Dit laatste komt uiteraard omdat Pudovkin meer aandacht schenkt aan de intrige en zich baseert op een gedegen literaire bron,Gorki dus.En net als Potemkin speelt hij trouwens tijdens de gesjeesde revolutie van 1905.Vooral tegen het eind geeft P. een geniale illustratie van zijn montage-theorieen,terwijl het begin invloeden toont van westerse cinema:het begin waarin de vader opkomt is botweg expressionistisch.
Het hoogtepunt van de 1ste helft is de stakingssequentie die duidelijk invloed heeft gehad op Ford,Leone en Kurosawa(vgl.Yojimbo).Ook opvallend is het extreme naturalisme van de kroegscène met de close-ups en uiteraard het eerste voorbeeld van incontinentie in de filmgeschiedenis .
Het procesgedeelte is iets minder,maar heeft zowaar humor om te lachen(kennen ze in RU de uitdrukking een nicht als een paard?).P. maakt rijkelijk gebruik van natuursymboliek met als hoogtepunt het brekende ijs,waarvan de betekenis wel duidelijk zal zijn.
Zoals hierboven reeds gezegd trakteert Mat'ons zelfs op een heuse,spannende prison-break,die echter nog wordt gevolgd door een sequentie die qua effect en brilliance niet hoeft onder te doen voor de trappenscène uit Potemkin.Zeer geslaagd ook als propaganda.
Overigens wordt pas aan het slot duidelijk waarom de film Mat'en niet Sin heet,en waarom dat ouwe mens eerst 90 minuten rondliep als een zombie.Grote kunst!

avatar van Airbakke
3,5
Sterke propagandafilm!
Extreem sterke scène vond ik wanneer de moeder haar zoon wilt redden door hem in de ondergang te duwen door te verklappen dat de wapens onder de vloer liggen.
Haar zoon wordt gearresteerd en zou zogezegd alleen vrijgelaten worden indien hij alles opbiecht wat hij weet, de moeder kan dit niet aanzien en doet een domme en impulsieve zet: 'Waarom toon je ze niet' vraagt ze aan haar zoon, na sterk en intensief blikkenwerk en camerawerk geeft de moeder de verstopte spullen aan de officier en is alles om zeep..


Goed geacteerd en tof om naar te kijken.
3,5

avatar van Vinokourov
4,0
Positieve verrassing deze film! Bronenosets Potyomkin is natuurlijk de beste en bekendste propagandafilm uit de USSR, maar Mat van regisseur Vsevolod Pudokvin komt daar zeker in de buurt. Oke, niet qua bekendheid dan, maar de film zelf was best goed.

Het plot is vrij eenvoudig: vader is van de oude stempel en vindt staken dikke onzin, de zoon is een bevlogen communist, die zich afzet tegen de machthebbers. Moeder moet partij kiezen tussen hen twee. Nouja je kunt wel raden waar dat naar toe gaat. Ondertussen spelen er zich allerlei dramatische scenes af (ze mochten van mij nog dramatischer, maar soit) en wordt de kijker op het eind getrakteerd op een spannend gevangenis-ontsnap-spektakel. Erg toegangelijke propagandafilm en een aanrader voor diegenen die na Bronenosets Potyomkin een andere film uit dit genre wil zien .

avatar van stefan dias
3,0
Een film met een hoge documentaire waarde. Vooral het begin is erg sterk: pure Permeke vermengd met de maskers van Ensors. Lelijke, grijnzende tronies in sjofele kleren, morsige tafels en ellende alom.

Op het einde moet alles wijken voor de propaganda, het arme volk met de wapperende vaan in aantocht! Tussendoor wel mooie montages gezien, abstracte mengbeelden van industriële constructies en de eerste keer dat ik rechtbankdrama gezien heb in een stomme film. Haha!

Vooral genoten van het begin. Op het einde toch wat te rechtlijnig en drammerig.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:16 uur

geplaatst: vandaag om 05:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.