Zulu (1964)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Cy Endfield
met Stanley Baker, Jack Hawkins en Michael Caine

Op 22 januari 1879 verliezen de Engelsen 1500 man tijdens een van de zwaarste veldslagen met Zulu-krijgers in de Zuid-Afrikaanse provincie Natal. Een korte tijd later rukken 4000 Zulu's op richting een bevoorradings-eenheid van 140 Engelsen, die helemaal zijn ingesloten. De twee luitenants verschillen van mening over hoe zij zich tegen de zulu's zullen verdedigen. De film concentreert zich op deze 12 uur durende veldslag. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van Minotaures
''You're all going to die!''

Een uitstekende klassieker en startend carrière voor Caine.

Engelse geschiedenis.

Het verhaal speelt zich af in Zuid-Afrika, 1879. Nadat er een bloedige botsing zich afspeelde op de berg Isandhlwana tussen Zulu legers en enkele Britse regime's, is dit nog maar het begin voor de eenheid die Rorke's Drift beschermen. Met minder dan 150 man proberen luitenant Chard van de Koninklijke Genie en luitenant Bromhead van de 24ste op Rorke's Drift stand te houden.

De hoofdpersonages en enkele anderen zijn gespeeld naar diegene die het echt hebben meegemaakt, zoals Lt. Bromhead, Lt. Chard, korporaal Schiess, privaat Hitch en privaat Hook. Alle rollen worden uitstekend gespeeld en er zit duidelijk een prima verschil tussen de rangen. Hawkins als 'brenger van God's woorden' was zo nu en dan irritant met zijn 'gij zult niet doden' terwijl de vijand graag een speer tussen je ribben wilt begraven. De Zulu's zien er indrukwekkend uit en het zal me niets verbazen als dat daadwerkelijke Zulu krijgers zijn die voor de camera enkele bewegingen doen van hoe het zou zijn als ze ten strijde trokken. Erg intimiderende strijdkreten en dansbewegingen. Ik herken zelfs hun strijdkreet voordat ze richting de vijand rennen, dat is hetzelfde als de Germaanse barbaren in Gladiator aan het schreeuwen waren.

De effecten waren behoorlijk goed voor 1964. Al kon het wat meer wat betreft steek- en schotwonden, want het blijft inderdaad op steken tussen de oksels. Een klein minpunt in een film vol pluspunten. De gevechten zien er goed uit. De Zulu's maakten wel vele fouten door bijv. in groepjes van 50 - 150 ten strijde te trekken i.p.v. een hele divisie van 750 man het gehele 'fort' omsingelen. Zo stapel je alleen je verliezen op. Wat betreft gedisciplineerde aanvallen zag ik bij de Zulu's helemaal niet. De Britten vochten wel onwijs goed en met de gevechtsplannen van Chard, die totaal geen gevechtservaring heeft, was het behoorlijk goed gelukt. Wat herkenbaar is bij de Britten is dat ze in 2 of meerdere rijen staan en om de rij een salvo van 20 - 30 kogels schieten. Vooral bij het einde, wanneer hun buitenste verdediging omviel, moesten ze met de laatst overgebleven 50 man dit doen. Een indrukwekkende scène.

De uniforms van beide partijen zien er vol uit, de Zulu's hebben weinig nodig en de Engelsen lopen, zoals jaren, met hun nette rode uniformen. Als wapens maakten de Engelsen gebruik van de Boxer-Henry 45. en de Zulu's van speren, geplunderde Britse wapens en schilden die niet al te functioneel tegen kogels zijn.

Verder biedt de film geweldig mooie beelden van Zuid-Afrika. De omgeving en Rorke's Drift zien er prachtig uit, tegenwoordig ziet het er onwijs mooi uit daar. Rorke's Drift kan je bijna beschouwen als een fort zonder muren, een bevoorrading station voor meerdere eenheden. Enkele westerse gebouwen stonden er al klaar, zoals een kerk en een ziekenhuis, iets wat de Britten willen bereiken daar. Een groot voordeel als je aangevallen wordt op een bevoorradings station is dat je niet tekort komt qua eten en eigenlijk je gehele verdediging uit eten kan bouwen (wat ze hier doen). Verder moest Lt. Chard aan een brug werken voor de aanval en de beelden van de rivier en het geluid waren puur om te genieten.

Een film met een waargebeurd achtergrond, uitstekende acteerprestatie's en geweldig mooie beelden en geluid.

avatar van Ithildin
De film heeft volgens Peter Jackson model gestaan voor the battle at helms deep. Met dat in het achterhoofd zie je inderdaad veel elementen terug. (Maar waar in LOTR de elven blijven vertrekt de cavalerie in deze film meteen weer... )

avatar van emmes
Op sommige punten verouderd (we zien geen druppeltje bloed, er wordt nochthans met veel bajonetten en speren in mensen gestoken). Akteerwerk van de hoofdacteurs maakt echter veel goed, en de Zulu scenes blijven indrukwekkend. Ik moest ook aan Peter Jackson denken op sommige momenten, en kijk, nu blijkt dat hij daar effectief inspiratie heeft uit gehaald.

Wat de spectaculaire veldslag vooraf gaat is flauwtjes en weegt niet op tegen wat volgt.
Anecdotisch : film vermeldt in de beginne : .....and introducing Michael Caine...Het is ook al bijna 50 jaar geleden.

Klassieker deze film met de eerste grote rol voor Michael Caine.
Wel een beetje langdradig vond ik en ook het gebrek aan realisme stoorde me wel, je ziet bijvoorbeeld weinig of geen bloed op het toch wel indrukwekkende aantal doden op het slagveld.

Prima klassiek oorlogsdrama (gebaseerd op ware gebeurtenissen) waarvan ik de opbouw vooral sterk vond. Het begin is misschien wat langdradig maar dat vond ik juist heel goed en mooi. Het gevecht was opzicht ook wel aardig en soms ook wel indrukwekkend hoe heldhaftig men gestreden heeft (niet voor niets werden 11 personen onderscheiden het Victoria Cross voor getoonde moed buiten de normale oorlogsplicht) maar vond ik persoonlijk wat minder (soms wat stijfjes en nep). De uitvoering (inclusief wat Engelse droge humor) van het geheel was fraai en dat geldt ook voor het visuele aspect. Verder is het verhaal best boeiend en het einde mocht er ook wezen.

De cast doet het overigens uitstekend en dan met name Stanley Baker, Michael Caine (met blauwe ogenschaduw) en Nigel Green in de geweldige rol van Colour-Sgt. Bourne. Van de cast zijn overigens veel acteurs en de enige actrice in de film niet oud geworden (Nigel Green 47, Stanley Baker 48, Ulla Jacobsson 53 en Jack Hawkins 62).

P.S. o ja in het begin zit overigens best veel bloot in de vorm van chocolade tietjes

Mooi beeldmateriaal, wat echter wel storend is voor een Afrikaner die dit kijkt: de Tafelberg die heel regelmatig op de achtergrond te zien is, deze bevind zich honderden kilometers van het strijdtoneel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zulu is een epische oorlogsfilm met de allure van een western en de psychologie van een gevangenisdrama. Ik had eerst schrik dat het een verouderde langdradige film zou zijn. Maar in tegendeel is dit een ijzersterke film. Het heeft zoals gezegd elementen uit een western (met de Zulus als de indianen en de Britse soldaten als de cowboys). Maar los van de mentaliteit uit die tijd, werden de Zulu's wel neergezet als een trots en machtig volk. Ze maken zeker indruk als ze in de aanval gaan. Niet alleen werken ze evengoed met tactiek en strategie, ze proberen de vijand de demotiveren door hun zang en oerkreten. Knap van de acteurs trouwens ook, die niet eens mochten betaald worden in het Zuid-Afrika van 1964. Van '64 tot '90 zat trouwens Mandela in de gevangenis. De Britse makers gaven de Zulu's voor hun medewerking dan een hoop zaken in natura, wat ze toen veel liever hadden dan geld.

De Britse militairen zijn ook sterk. In het begin is er nog geen teken van gevaar en is er vooral de interne 'strijd' tussen de mannen uit Engeland en die uit Wales. Het verschil met westerns of Amerikaanse oorlogsfilms, is dat deze groep veel heldhaftiger is, veel meer met tactiek werkt (en dus betere militairen blijken te zijn) en dat er veel minder ruimte is voor melige geromantiseerde zijverhaaltjes.

Buiten enkele uitzonderingen is het verhaal vrij dicht bij de waarheid. De slag is een mix van angst, plichtsgevoel en heldhaftigheid. Ik moest met momenten even denken aan 300 met de Spartanen. Al hebben de Britten deze slag op de eerste plaats gewonnen dankzij de juiste tactiek. Te bedenken dat de echte slag ook maar met een 100-tal Britse militairen is gewonnen van 4.000 Zulu's. Daar zouden 500 Zulu's het leven laten en nog eens zoveel gewond zijn. Knap gevecht dat zeker indruk maakte en ook blijft boeien.

avatar van Devedeetje
ZULU met Michael Caine (1964) 4,5*

PRACHTIGE SPEKTAKEL-FILM over de "slag om Rorke's Drift".

In 1979 gevolgd door de -- nog betere -- prequel ZULU DAWN (5*),
over de slag om Islandlwana eerder die dag.

Matige western in Afrikaanse setting. Half puntje extra voor de massascènes met de Zulu's.

avatar van John Barry
Zulu is een hele mooie en indrukwekende film over een veldslag tussen Britten en de Zulu’s

Wat ik erg goed vond was de opbouw naar de veldslag. De film kan je in twee helften verdelen. De voorbereidingen op de veldslag en de veldslag zelf. Die voorbereidingen worden goed weergeven in de film. Je ziet hoe de twee luitenanten de tactieken met elkaar bespreken. Je ziet dat ook gewonden die kunnen vechten een wapen in de hand krijgen. Onwijs interessant allemaal om die voorbereidingen te zien.

Dat het zo interessant is komt ook door het goede acteerwerk van de cast. Iedereen acteert buitengewoon goed. Michael Caine vond ik nog het beste opdreef als de iets wat arrogante luitenant. Deze film was tevens het startsein voor zijn carrière. En Stanley Baker en de rest van de cast acteerde ook heel erg goed.

Mooi camera werk ook in deze film. We krijgen mooie shots te zien van de omgeving. De muziek is van John Barry en hij komt toch met een fantastische thema aanzetten voor de film. Toen ik het thema voor de eerste keer hoorde werd ik omvergeblazen. Een thema om kippenvel van te krijgen. Echt heel goed werk van John Barry.

De slag zelf is ook zeer boeiend om naar te kijken. De moed van de Britten is toch wel verbluffend. Ook erg goed weergeven is hoe de Zulu’s ,voordat ze gaan aanvallen , de Britten proberen te intimideren.

Al met al vond ik Zulu een hele goede film.

5 sterren voor deze film.

avatar van james_cameron
Groots opgezette (maar toch low budget) oorlogsfilm, over de waargebeurde veldslag in 1879, waarbij 140 engelsen tegenover een overmacht van 4000 zulu's kwamen te staan in de zuid-afrikaanse provincie Natal. Stijlvol in beeld gebracht, al zijn de houterige vechtscenes (en dan vooral de knullige close-ups van stervende soldaten) niet meer van deze tijd. De massascenes overtuigen echter nog steeds en het akteerwerk (van vooral hoofdrolspeler Stanley Baker en een hier debuterende Michael Caine) is prima. De zulu's worden daarnaast respectvol in beeld gebracht.

Goeie film over een Engelse missiepost in Zuid-Afrika die wordt aangevallen door een grote groep Zulu's. Deze groots opgezette oorlogsfilm is gebaseerd op een waargebeurd slagveld dat zich afspeelde in 1879. Wel wat eentonig. Prachtig in beeld gebracht met mooi camerawerk. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Flavio
Vroeger heeft deze film veel indruk op me gemaakt maar helaas viel het wat tegen nu. Het begin vond ik nog wel goed- je leert de verschillende personages kennen, en de dreiging van de naderende vijand is mooi voelbaar.

Als de strijd losbarst is het vrij snel gedaan met de spanning, en zat ik vooral vol ongeloof te kijken hoe de Zulu's aanvielen- als het echt zo gegaan is was die koning wel een tactisch onbenul. Aangezien hij weinig om de levens van zijn manschappen leek te geven had hij ze beter met de duizenden tegelijk kunnen sturen, had hij ook wel veel mannen verloren maar dan waren de Engelsen in een kwartiertje overlopen en uitgeschakeld. In plaats daarvan worden ze in groepjes van een paar 100 man weggestuurd, blijven ze vaak stilstaan als er geschoten wordt, en als ze eenmaal in het kamp zijn en de overwinning lonkt worden er geen versterkingen gestuurd, nee dan worden ze teruggeroepen en hebben ze weer 200 man verloren en de Engelsen 3 man of zo. Niet dat ik de heldenmoed van de strijdende Britten wil bagatelliseren maar de vijand werkte wel een beetje mee.

Ook zagen de man tot man gevechten er erg onrealistisch uit. Ik hoef echt niet de darmen uit de buik te zien puilen, maar na een speerwond rondlopen met een bloedneus en wat trekken met je been is wel het andere uiterste.

Film wordt enigszins gered door de goede acteurs, met opvallende vroege rol voor Michael Caine, en knap camerawerk.

avatar van Brix
Flavio

Misschien is het wel interessant om de ware geschiedenis eens erbij te nemen?

Slag bij Rorke's Drift - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Flavio
Interessant leesvoer

Maar ik blijf toch bij mn standpunt dat de strijd niet goed in beeld is gebracht. Jammer want de rest was wel top.

avatar van Boneka
Hoewel gedramatiseerd denk ik gezien de geschiedenis dat het verhaal hier gewoon goed is verteld. Zelfs alle details vinden we hier terug. Het enige wat we nooit zullen weten is waarom een eenheid zich niet terugtrok na het vreselijke nieuws van de slachting daarvoor. Volgens mij moet je daar Brit voor zijn.

Had de film al een tijd niet gezien, maar toen ik de blu ray uitgave zag was ik gelijk benieuwd naar de kwaliteit. Nou die is verbluffend mooi! Eerder zag ik al een schitterende uitgave van John Waynes The Searchers, ook deze transfer ziet er zeer mooi uit. Gek dat dan vele jaren 80 films er vaak zo soft uitzien, maar goed dat kijkt dus altijd net weer even prettiger. Geluid is dan misschien iet minder van een film van 54 jaar oud, maar nog altijd zeer acceptabel. Helaas niet Nederlands ondertiteld, maar het oude Engels is redelijk goed te volgen.

De film is gewoon verder prima vertolkt. De spannendste momenten zijn tot het echte gevecht. De dreiging en de vele conversaties onder elkaar, met de een dominee die het moraal van de heren lekker omlaag drukt. Als je de geschiedenis er verder op na leest is het natuurlijk wel vreemd dat de Zulu's niet doordrukte. Met zo'n grote overmacht verpletter je natuurlijk zo'n eenheid.
We zullen ook dat helaas nooit weten. Wellicht waren er al te veel Zulu's gesneuveld.
. De geschiedenis daarna had nog in beeld kunnen worden gebracht, maar voor de film is dit wel een "mooi"einde. Niet buitengewoon spectaculair maar wel prettig om naar te kijken. Vond alleen de gevechten er wat matig uitzien. Vooral het onnatuurlijk vallen valt op. Je valt nooit neer als een lucifer.

Ps lees vooral de hierboven geschreven geschiedenis. Interessant!

avatar van mrklm
Het vergt enig lef voor een filmmaker om in te zetten op een conflict dat Europese, Amerikaanse en Aziatische filmliefhebbers minder tot de verbeelding spreekt. “Zulu” is een film over The Boer War en richt zich op een slag waar hooguit mensen met een bovengemiddelde interesse in de Britse, Zuidafrikaanse of algemene militaire geschiedenis van weten. In “The Battle of Rorke’s Drift”, ten westen van de berg Isandlwana in het oosten van Zuid-Afrika, gelegen tussen wat nu Swaziland en Lesotho is, kregen 139 Britse manschappen n januari 1879 het bevel om dit hospitaal te verdedigen tegen een enorme overmacht bestaande uit zo’n 4.000 Zulu-krijgers.

In de jaren '60 was Stanley Baker een Brits acteur - net als zijn goede vriend Richard Burton, een eenvoudige Welshman - die het had geschopt tot één van de meest geliefde en invloedrijke acteurs van zijn generatie. Baker wilde zijn werkzaamheden uitbreiden en besloot deze film zelf te produceren, samen met Cy Enfield, die tevens de regie op zich zou nemen. Belangrijk uitgangspunt was dat de film niet een simplistische lofzang zou worden op de oorlogsheroïek van Britse mannen, maar dat het de Zulu’s op een eerlijke en eerbiedige wijze zou afschilderen. Dat was ook de reden waarom 500 Zulu’s zich vol enthousiasme inzetten voor de onvergetelijke gevechtscènes. Aangezien deze Zulu’s nog nooit een camera hadden gezien, laat staan een film, begrepen ze niets van het filmproces en van regie-aanwijzingen. Baker liet daarop een aantal (zwijgende) films van Harold Lloyd, Laurel & Hardy en Buster Keaton overkomen en vertoonde deze films op een witgeschilderde rots. De Zulu’s waren onder de indruk en genoten vooral van Buster Keaton. Belangrijker nog: ze begrepen al heel snel wat er van hun werd verwacht, al moest Enfield ze wel remmen omdat ze zich in hun enthousiasme nogal eens schuldig maakten aan overacting!

Stanley Baker speelt de rol van Luitenant Chard, een militair ingenieur die de leiding neemt over de verdediging omdat hij een paar maanden langer in het leger zit dan de pedante, aristocratische Luitenant Bromfield [Michael Caine]. Pastoor Otto Witt [Jack Hawkins] en zijn dochter Margareta [Ulla Jacobsson] proberen hun nog over te halen om te vluchten, maar orders zijn orders en met de hulp van een aantal geharde soldaten en de meeste (licht)gewonden in het hospitaal nemen ze het op tegen de Zulu’s, wiens verrassende, maar intelligente tactiek de Britten tot wanhoop drijft!

De aandacht voor tactiek en de Zulu-cultuur is één van de hoofdredenen waarom de populariteit van deze onverwachte boxoffice-hit nog steeds voortduurt. “Zulu” begint met een telegram, voorgelezen door Richard Burton, met het bericht dat alle duizend Britten zijn omgekomen in De Slag van Isandlwana tegenover een leger Zulu’s onder leiding van Cetewayo [Chief Mangosuthu Buthulezei] en toont neemt daarna ruim de tijd voor een introductie in de Zulu-cultuur. Het respect voor de moed van dit krijgersvolk druipt er vanaf en de sterke karakteriseringen maken dit tot een must-see voor de liefhebbers van oorlogsfilms. Bovendien is dit de film die Michael Caine tot een wereldster maakte, ondanks een slechte auditie. Baker koos voor Caine, omdat hij wist wat filmliefhebbers in de ruim 50 jaar sinds deze film hebben mogen ontdekken: Michael Caine was een ster in de dop en hij heeft zijn imposante carrière voor een groot deel aan Stanley Baker te danken... en aan deze prachtige film natuurlijk!