ad

Met onder meer: John Wayne, Henry Fonda en Robert Mitchum

Releasedatum: 25 september 1962

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Longest Day

"This is the day that changed the world... when history held its breath."

Het is 19 mei 1944 en men is bezig met de voorbereiding voor D-Day. De Engelsen trainen hard voor het begin van de bevrijding. Uit allerlei landen sluiten soldaten zich aan bij de Engelsen om op 6 juni 1944 op de stranden van Normandië te landen...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Col. Benjamin Vandervoort

Brig. Gen. Theodore Roosevelt jr.

Brig. Gen. Norman Cota

Father Louis Roulland

Pvt. Dutch Schultz

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Vroeger een aantal keer gezien en veel scenes kende ik nog wel (Pluskat, de verwarrende dubbele klik, de paratrooper die hangt aan aan de kerktoren- al hing hij in mijn herinnering aan de wijzerplaat, in mijn brein kennelijk gemorpht met de beroemde scene met Harold Lloyd), het was een aangenaam weerzien maar voor nieuwe kijkers die films als Saving Private Ryan als referentie hebben kan ik me voorstellen dat het wat ouderwets aandoet allemaal.

Groot pluspunt is dat de invasie vanuit verschillende perspectieven wordt getoond, waarbij iedereen in zijn eigen taal praat. Het geeft de film zoveel meer realisme. Naast de soms spectaculaire gevechtsbeelden., met Ouistreham als onbetwist hoogtepunt met die geweldige longtake, ook erg interessant hoe de communicatie verliep. Vind het verder opvallend dat Eisenhower verzucht dat er niets anders opzit dan de invasie op 6 juni te doen terwijl von Rumstedt tot een heel andere conclusie komt. De Duitsers hadden minder oog voor de getijden of dachten ze dat die miljoenen Geallieerden nog wel een maandje zouden wachten?

Natuurlijk zijn er ook wel minpunten- zo zijn er wel erg veel personages en soms zag het er opzichtig nep uit- maar vond het wel een geslaagde reconstructie van de roemruchte D-Day waarbij zowel de legertop als Jan Soldaat gevolgd wordt.

avatar van jipt

jipt

Het leek me vandaag op Bevrijdingsdag een goede gelegenheid om deze klassieker eens te kijken. Erg mooie productie met een all star cast. De zwart-wit fotografie en diverse perspectieven geven de film een soort documentaire-feeling. Het geswitch tussen personages is gelijk ook een nadeel, want hoewel je als kijker vanzelfsprekend voor de geallieerde juicht is het soms wat moeilijk om bij alle verschillende personages even betrokken te zijn. Daarnaast was het einde ook wat abrupt.

avatar van Basto

Basto

Vandaag deze herkeken. Had m natuurlijk al twee of drie keer gezien. Maar dat was in de jaren 70 en 80 op tv.

Wat me nu vooral (positief) opviel was de schitterende widescreen fotografie en knappe mis-en-scene. Daar was natuurlijk niks van overgebleven in het 4:3 formaat van de tv.

Verder is het natuurlijk een prachtige productie die gedetailleerd verslag doet van de langste dag. Nadeel is dat deze aanpak toch best afstandelijk is en ik verder weinig emotionele binding voelde.

Prachtige transfer op blu ray overigens.

Verhoogd naar 4*

avatar van miamivice

miamivice

saaie film slecht geacteerd komt ameteuristich over

avatar van Thorongil

Thorongil

Prachtig in zwart/zit. Duitser, Fransman, Amerikaan ieder spreekt zijn eigen taal, ook een pluspunt. Mooie actie en soms een vlaagje humor.

avatar van Brix

Brix

Voor hen die het interesseert hoe het écht was, ontdaan van de oorlogspropaganda, is deze Franse ARTE documentaire wellicht de moeite waard: (on-line te bekijken in Franse of Duitse taal via de ARTE website)

avatar van Brix

Brix

Misschien aardig om dit eens te bekijken (in tegenspraak tot de titel > )

The Longest Day: 75 Things You Don't Need to Know - YouTube