The Great Escape (1963)

Oorlog / Drama

geregisseerd door John Sturges
met Steve McQueen, James Garner en Richard Attenborough

Hoe streng bepaalde kampen ook door de nazi's werden bewaakt, altijd en overal waren er wel enkele vindingrijke en vastberaden mannen die op spectaculaire wijze wisten te ontsnappen. Om deze ontsnappingspogingen tot een minimum te herleiden, brachten de nazi's de 'risicogevangenen' samen in aparte, superstrenge bewaakte afdelingen. Hilts, een piloot met reeds 18 ontsnappingspogingen op zijn actief, laat zich door al deze maatregelen niet ontmoedigen. Samen met de geniale strateeg Bartlett en de slechtziende Blythe, werkt hij een gedurfd plan uit dat mogelijk voor vele gevangenen een weg naar de vrijheid kan betekenen.

Ook voor mij was het eerste deel beduidend minder dan het veel betere en leukere tweede deel wanneer ze eenmaal ontsnapt zijn.
Je wordt als kijker meteen in het diepe gegooid wanneer de film begint. Voordeel is dat je er meteen in zit, maar nadeel vond ik wel dat je de personages niet goed leert kennen.
Er zitten enkele storende factoren/gebeurtenissen in de film wat de film niet ten goede komt. Laat de duitsers toch eens een keer Duits praten! En verder vond ik het niet als een kamp aan doen. Ja, er staat een hek omheen en er lopen gewapende bewakers rond, maar het gaat me er allemaal te goed aan toe. McQueen die voor de zoveelste keer naar de bunker wordt gestuurd. Het lijkt hem niks te doen. En ja hoor, je mag je balletje en handschoen meenemen.
Dan de change of character van Bronson. Graaft de hele film door tunnels en ineens word hij er claustrofobisch van.

Nu lijkt het allemaal negatief, maar dat is het zeker niet. De punten zorgen er alleen wel voor dat het geen volle mep is. De film pakt je wel namelijk. Vooral het tweede deel is erg spannend. Wat gaat er gebeuren en hoe brengen ze het er vanaf?
Leuk deuntje trouwens, die zal de komende dagen nog in mijn hoofd zitten.

Het beginshot van de bloeiende klaprozen moet wel bewust gekozen zijn en wat waren die moffen toch onvoorstelbare schoften. Gebaseerd op ware gebeurtenissen en de bijna drie uur durende speelduur over deze ingenieus bedachte massale uitbraak was aan de lange kant. De start was nog een, zo op het oog, vrij luchtig kat en muisspel, maar dit oorlogsavontuur ontwikkelde zich onverwacht tot een spannende, dramatische en tragische gebeurtenis.

avatar van AmazingPP
Gek genoeg kon deze film me totaal niet boeien. Ik heb hem geprobeerd te kijken vanaf Blu Ray in prachtige kwaliteit, maar ik kom er op 1 of andere manier niet doorheen. Dus ik ga hem ook niet beoordelen, dat zou oneerlijk zijn, want ik heb niet verder dan 1 uur gekeken.

MaartenTuinstra
Fantastische WOII-film, vooral de tweede helft.

Met de buitengewoon goede cast en een puik plot kon er al weinig mis gaan, maar zo spannend als dit had ik het niet verwacht. Menig maal is reeds opgemerkt dat het er in het kamp nogal losjes aan toe gaat. Dit is waarschijnlijk niet realistisch, maar zorgt wel voor een zeldzaam fijne sfeer in een WOII-film. Het ingenieuze van The Great Escape zit hem in de ontsnapping en de achtervolging. Prachtige beelden, met bloedstollende scènes en een spectaculair slot. Een topper in zijn genre.

Ik ga tegen de stroom in, maar deze film kon me helemaal niet boeien.
Goede vertolkingen, een prima stel acteurs, maar toch zo ongeloofwaardig qua sfeerschepping, zeker tijdens de opbouw. Voor een liefdesverhaaltje stoort me dat niet, wel voor een film over WO II die pretendeert van op ware gebeurtenissen gebaseerd te zijn.
De achtergrond in dat kamp, de verstandhouding met de Duitsers, de zaken en materialen die zonder één enkel probleem "geregeld" kunnen worden, het lijkt wel of ze op een plezierreisje zijn met de Club Mediterranee.
Naar het einde toe werd de film beter, maar niet in die mate om de onwaarschijnlijkheden en de naïviteit van het eerste deel te kunnen vergeten.

avatar van Mac Hammer Fan
Film die traag op gang komt maar door de hele collectie steracteurs en een razend spannend laatste uur toch geslaagd kan genoemd worden. Leuk dat de Engelse blu-ray ook Nederlandse ondertitels heeft. Men was in de review wel niet zo enthousiast over de beeldkwaliteit maar ik vond dat het toch nog meeviel. Misschien is de Benelux blu-ray beter?

avatar van IH88
“It looks, after all, as if you will see Berlin before I do.”

Schitterende klassieker over een stel geallieerde krijgsgevangen in een nazi-kamp die proberen te ontsnappen. Ieder personage heeft zo zijn eigen specialisme en samen proberen ze de nazi's telkens te slim af te zijn. Het plot zit ingenieus in elkaar en zeker de uitbraak is ongelooflijk spannend.

Maar de film heeft ook een humoristische ondertoon, die zeker in het eerste gedeelte voor een bijna luchtige sfeer zorgt. Met de schitterende muziek die dat alleen maar versterkt. En de film heeft een aantal klasseacteurs samengebracht zoals McQueen, Garner, Attenborough, Bronson en Pleasence. Allemaal ijzersterk. Na de uitbraak komt er nog een lang gedeelte wat je kan zien als een kat- en muispel tussen de ontsnapte geallieerden en de nazi's. Met een donker einde dat vreemd genoeg ook luchtig aanvoelt.

avatar van knusse stoel
Prachtige klassieker die het ook nog goed doet in deze tijd, mooi gespeeld en spannend. Dat was idd een van de sterke punten van deze film; de spanning die vrijwel constant op peil bleef.
Wij vonden een nadeel aan de film, hij was afgelopen voor we in de gaten kregen dat er bijna 3 uur verstreken waren. De waardering is ook hoog voor ons doen, een 8 is een mooi cijfer voor de film en is hij ook waard!

avatar van Lakte
In mijn ogen is dit de beste film ooit gemaakt! Met 2 van mijn favoriete acteurs Steve McQueen en Charles Bronson! Heb zelf ook nog een originele filmposter van deze film uit 1963 met een klein beeldje van Steve McQueen erbij. Jammer dat hij op vroege leeftijd al overleed aan longkanker, in zijn laatste film The Hunter (1980) zag hij er ook al heel erg slecht uit. Het leukste stuk vind ik als Steve op de gestolen motor van de Duitsers over de grens bij Zwitserland probeert te komen en dan in het prikkeldraad beland. Een leuk weetje is dat de regisseur John Sturges ook de film A Bridge Too Far heeft gemaakt. De oorlogsfilm uit de jaren 70 die grotendeels is opgenomen bij Arnhem en waar o.a. Peter Faber en Erik van 't Wout ook in mee speelden.

Als je dit 15 min ziet weet je al genoeg, tenenkrommend slecht

avatar van Flavio
Onderhoudende ontsnappingsfilm met veel bekende gezichten bestaat feitelijk uit twee delen: voor en na de Grote Ontsnapping. Het eerste deel is vrij licht van toon- niemand lijkt het gevangenkamp erg serieus te nemen, Duitsers noch gevangenen, het leek wel een soort ontgroeningskamp. De Duitsers lijken niet bepaald alert en de toch vrij opvallende ontsnappingspogingen worden bij stom toeval ontdekt.

Maar zelfs gesnapt worden is niet onoverkomelijk, je wordt een tijdje in de isoleercel gestopt maar daarna probeer je het gewoon opnieuw. En je mag je honkbal gewoon meenemen ter tijdverdrijf. Dat de Schot Ives kennelijk zo doordraaide ondanks de vrij relaxte opstelling van de Kommandant vond ik niet erg geloofwaardig, maar de film had kennelijk een kantelmoment nodig en werd vrij plotseling wat donkerder van toon.

De ontsnapping zelf was spannend, en ook het lange gedeelte daarna was sterk, waarbij de een na de ander wordt opgepakt- het bleek ondanks de succesvolle uitbraak toch een heilloze missie, althans voor de grote meerderheid. Goed spel van de sterrencast, en mooie shots van het Duitse landschap die aan een ouderwetse promofilm doen denken.

Wat aardige weetjes van Wikipedia: veel acteurs waaronder Bronson, Pleasance, Attenborough en McQueen hebben gevochten tijdens W.O.II. Pleasance heeft zelfs een jaar in een POW kamp gezeten. En de drie geallieerden die ontsnapten blijken in het echt twee Noren en een Nederlander te zijn geweest.

avatar van Boneka
The Great Escape? Noem het maar The Great Adventure! Vooral het begin in het kamp is zo ongeloofwaardig gemaakt, dat je steeds maar weer denkt dit kan niet.Wie een serieus thema aansnijdt kan kiezen voor twee soorten films. Het serieuze werk of in ieder geval met een serieuze ondertoon of een parodie zoals in Inglourious Basterds. Bij The Great Escape lijkt alles te kunnen. Nu is het al niet sterk dat Duitse soldaten over het algemeen Engels praten, het gaat er allemaal zeer gemoedelijk aan toe. You are my friend!! En zorg even voor die camera en hier is een lekker stuk chocolade. Nee kom lekker even koffie drinken. Ook op andere punten is de geloofwaardigheid ver te zoeken. Iemand die tot twee keer toe ontsnapt (Steve McQueen) komt flierefluitend binnen met zijn leren jack gooit deze quasi even opzij en gaat lekker met zijn honkbalhandschoen en bal in zijn cel te keer. Duitsers komen soft over en zijn in het kamp bijna nergens te vinden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Leuk gedaan vond ik wel de ontsnapping ondergronds. De ontsnapping naar buiten was verder wel leuk gefilmd, maar de contrasten waren groot. we schieten 50 mensen dood en de andere komen er vrij gemakkelijk doorheen. En de kampbeheerder lijkt bijna zijn excuses te willen maken voor al het leed zucht...

Kennelijk heeft men geen goede keuzes willen maken en is dit een soort veredelde oorlogsfilm geworden zonder enige geloofwaardigheid. Leuk voor de liefhebbers, ik vond het ondermaats.

reporterxyz schreef:
Ik ga tegen de stroom in, maar deze film kon me helemaal niet boeien.

Helemaal mee eens onbegrijpelijk dat dit zo'n hoog punt scoort.

Lakte schreef:

Beste films ooit? A bridge too far is overigens vooral in Deventer opgenomen en deels in Nijmegen en is stukken beter dan dit avontuurlijk verhaaltje. Wanneer Steve in het prikkeldraad beland is het normaal gesproken einde verhaal. Die schiet je vol en ga je niet gevangen nemen, maar ja het is Steve Mcqueen dus die moet blijven leven. Deden ze bij Jr een stuk beter

Boneka schreef:

Deze kritiek is al sinds dat de film uitkwam veel gehoord.
Maar veel officieren van destijds hebben toch verklaard dat het er soms in die kampen helemaal niet altijd zò dramatisch aan toe ging.

Mensen hebben vaak het beeld van de Joden-vernietigingskampen op het netvlies als het om WOII films gaat maar de kampen met officieren van de militaire tegenstander als krijgsgevangenen waren toch wel een beetje anders (al was dat uiteraard ook geen feest).

zie ook 'camp life' bvb > Stalag Luft III - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Alathir
The Great Escape is geen film die je zomaar even bekijkt, het is toch een serieuze tijdsbesteding met bijna 3 uur op de klok. Echt vervelen deed deze film me eigenlijk nergens, maar echt spannend werd het ook nergens. The Great Escape is vast bestudeerd geweest voor Prison Break maar haalt dat niveau echter nooit. Dat ligt vooral aan de personages. Het lijkt alsof je in deze film direct wordt ingesmeten en dat vind ik wat jammer. Bovendien spreken de Duitsers weer Engels of toch meestal en dat is altijd zonde.

Nochtans aan steracteurs geen gebrek. Vooral Steve McQueen viel me erg positief op, het is volgens mij de eerste film die ik van hem heb gezien maar daar wordt vast snel een vervolg aan gebreid. Een meesterwerk is dit voor mij niet. Nipte 3.5*

avatar van Kondoro0614
The Great Escape

Toen ik bij Militracks was (een jaarlijks evenement) was er een stand die vooral DVD’s verkocht over films en documentaires die over de tweede en eerste wereldoorlogen gaan. Ik weet niet of het geheel mag maar, de site waarop ik de DVD’s kocht is bestelcentrale.nl , interesse in dit soort oorlog films maar ook in de nieuwere generatie oorlog films zijn daar te koop. Ik heb ‘The Great Escape’ ook bij deze heren aangeschaft, prima kwaliteit en er is verder niks mis mee. Nu vind ik zelf ‘The Great Escape’ niet een geweldige film, qua lengte is het te doen en het word nergens echt saai of iets in die richting maar het is meer het feit dat de Duitsers kriskras talen door elkaar spreken. Dan spreken ze weer iets Duits, dan weer continu Engels en dan weer Duits. Ik sta er nog steeds heel streng in dat ik gewoon vind dat de Duitsers, Duits blijven praten. Dit zorgt er dikwijls ook gewoon voor dat de film erg ongeloofwaardig overkomt, en het ‘waargebeurde’ in deze film snel afzwakt.

Wat mij ook dwars zat, en dat is niet omdat het iets te maken heeft met de geen Duits sprekende Duitsers, dat de film in het algemeen wat ongeloofwaardig overkomt. Het feit dat de Amerikanen, Britten, Canadezen, Australiërs, Schotse en de rest er een feestje van lijkt te maken is natuurlijk niet te doen. Ik wil graag dat men mij hierop attendeert als ik het niet goed heb maar, zover mijn informatie strijkt hebben de Engelstalige geallieerden geen enkel grijnsje respect kon krijgen van een Nazi. Noch zo feestvierend over het kamp heen lopen wanneer het ‘The 4th of July’ is slaat natuurlijk nergens op en ik kan me echt niet voorstellen dat dit echt gebeurt is. Net zoals het punt wanneer ze aan het ontsnappen zijn en dan ontdekt worden is apart, ik dacht altijd dat medeplichten (die dus nog uit de tunnel kropen) ook gewoon gestraft werden maar dan ook echt hard gestraft , als kogel tot dwangarbeid maar nee, in deze zin heeft de Duitse macht een ‘bunker’ bedacht wat gewoon als isoleercel werkt en dat is je straf, veelte soft voor de Nazi’s. Of heeft het er mee te maken dat dit kamp werd bewaakt door de luftwaffe en het dus geen SS kamp is, de Luftwaffe was natuurlijk wel wat softer dan de SS, die waren erg fanatiek in hun doen. Toch blijft het 4th of July scene mij erg achtervolgen want ik denk dat niemand van de Duitsers dit goed vond en natuurlijk waren ze allemaal nog niet zo slecht als een Heydrich of een Himmler. Dit zijn natuurlijk wat vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben door iemand die het wel weet, ik ben er erg geïnteresseerd in en deze vragen blijven wel hangen op het moment want ik kan me niet voorstellen dat het een feestje was op zo’n kamp als de film doet blijken, het is vaak iets te vrolijk.

Steve McQueen was zo’n acteur of had zo’n personage die soms iets te vrolijk deed, het is allemaal wel lachen hoe vaak ze hebben geprobeerd te ontsnappen en hoewel de spanning niet heerste toen je de Duitsers zag hing er eerder een grappige sfeer. Dit heb en wil ik niet onder het kijken van een nazi kamp. Maar de film weet zich gelukkig snel te redden, wanneer de 79 man wist te ontsnappen toen werd de spanning zeker wat hoger en zeker omdat Steve bijvoorbeeld ook een motor heeft gestolen van Duitsers en door een aardig aantal achtervolgt werd was mooi in beeld gebracht. Ook de twee die in een trein zaten voor twee Duitse soldaten was wat spannend en mooi in beeld gebracht toen ze gevangen werden dat de executie wel zonder pardon plaats vond.

Het verhaal was leuk maar het is niet ingewikkeld, best een simpel verhaal als je het mij vraagt. Toch kent de film een verhaal met een gevoel voor detail. We volgen een grote groep krijgsgevangen die voor de geallieerden vechten tegen nazi-Duitsland. Alle gevangen stonden om één ding bekend: vluchtpogingen. De één heeft meer pogingen gedaan als de andere en ze hadden allemaal een bijnaam zoals: ‘The Mole’, ‘Tunnel King’ en ‘Big X’. Ze zaten in een ‘speciaal ontworpen’ kamp waar uitbreken onmogelijk blijkt te zijn, met zulk slechte bewaking was dat wel degelijk mogelijk.. Eenmaal ontsnapt gaan ze eigenlijk allemaal wel een beetje hun gang, de één besluit met een motor te vluchten en drie anderen die we volgen gaan via een trein. De rest krijgen we niet echt mee. Helaas gaan de meesten wel dood door de ontsnapping behalve Steve McQueen, die komt weer in de isolatiecel terecht en met het aftreden van de huidige kampleider eindigt de film nogal abrupt.

Al om al, leuke WOII film met hier en daar een missteek die ik niet fijn kon plaatsen en wat mijn kijkervaring wat naar achteren wist te drukken. Ik moet zeggen dat ik me niet verveeld heb maar de vragen en de soms niet gedetailleerde scénes geven wat roet in het eten en houd mij toch snel weg van mijn hoge cijfer, dit is natuurlijk niet de beste WOII film die er is wel eentje in de beter klasse. John Sturges staat natuurlijk al niet zo hoog bij mij in het lijstje door zijn verveelde film ‘The Eagle has Landed’ die ik een paar maand geleden heb gezien, dat was gewoon een slechtere film in mijn ogen.

Ik vond deze film wat te lang duren. ook het begin was niet echt boeiend. na de ontsnapping werd het wel iets beter maar ik vond de hele film door best wel saai omdat het nergens echt spannend werd.

Al zeker 5 keer gezien , vandaag ook ...blijft gewoon goed ... 4 sterren .

Antinous schreef:

Je gaf eerst 2,5 ster en nu nog maar 1 ster , waarom ?
Als de film al niet beviel, waarom nog eens 3 uur kijken ? Zeer ongeloofwaardig al .

avatar van FunkStarr
Langdradig maar wel enigzins vermakelijk. Er zijn zoveel betere (oorlogs) films.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Al lang tussen de opnames staan (stond er al weer voor 2 jaartjes tussen) maar ik twijfelde en twijfelde. Totdat ik een poster cadeau kreeg van "100 films die je gezien moet hebben voordat je sterft" waar deze bij stond. Dus toch maar aangezet.

Hij is me best goed bevallen, de film pakt je inderdaad gelijk vanaf het begin. Ondanks de lange speelduur lijkt de film korter te duren en dat is al een heel groot compliment. McQueen speelt erg leuk, en de rest is ook wel lollig om zo te zien.

Ik raakte soms de draad een beetje kwijt bij de karakters maar kreeg deze in de loop van de tijd weer te pakken, de ontsnapping in de tunnels zijn het hoogtepunt van de film waarbij hij zelfs nog wel spannend wil worden. Tweede deel is daarom ook veel leuker om te zien, maar zozeer spannend vond ik hem niet.

Kamp deed niet echt dreigend overkomen en de soldaten stonden er maar een beetje bij, en dat is jammer. Toch wel een voldoende.

avatar van Fisico
Niet de klassieker of de topper die ik er had van verwacht. Eerst en vooral moest ik me door het script of uitgangspunt worstelen welk voor mij meer op een scoutskamp met spelletjes leek dan op een krijgsgevangenenkamp. Het kat-en-muis-spelletje dat ontsnappen een recht was en de isoleercel een lachtertje kon ik aanvankelijk moeilijk plaatsen. De erg leuke melodieuze deuntje geeft bovendien een luchtige ondertoon aan de film. Dit laatste deed me wat denken aan The bridge on the river Kwai al was de toon van die film nooit luchtig. Je zou haast denken dat het een komedie was. Het komt de spanning alvast niet ten goede al beterde dit later in de film wel.

Desalniettemin heeft de film zijn kwalitieiten. De minutieuze en gedetailleerde planning en spitsvondigheid om te ontsnappen werd knap uitgevoerd. De toon van de film verandert enigszins na de ontsnapping. De hoop en wanhoop om te vluchten en voortvluchtig te blijven werd vanuit elk personage sterk benaderd. En op realitische wijze liep niet elke vluchtpoging goed af. De motorscène met McQueen is idd een hoogtepunt, maar ook de andere ontsnappingen waren boeiend om te volgen. Film die in twee grote delen uiteen valt. Prima vertolkingen met een geweldige cast, maar het script en de sfeerschepping nogal ongeloofwaardig in vooral het eerste gedeelte. Nipte 3,5* wat mij betreft.

avatar van TornadoEF5
Niet uitgekeken, had deze film ook in etappes gekeken, en uiteindelijk haalde je er dat toch uit het ritme, voor zover ik er ooit in zat. Ik vond het gewoon echt saai. Films over ontsnappingen vind ik doorgaans echt leuk, maar wat ik hier absoluut niet interessant vindt, is dat het gehele gedoe eerst en vooral heel erg los is tussen de gevangenen en de cipiers, en het niet duidelijk is wie een Duitser en wie een Amerikaan/Engelsman is. Verder vind ik ook dat er gewoon echt niet goed geacteerd wordt, en dat haalt er het plezier voor mij echt uit. Ik heb deze niet uitgekeken, en ik ervaarde te veel concentratieverlies. Ik heb ook alle andere oorlogsfilms van de jaren '60 en '70 die ik heb opgepakt maar verwijderd... want daar ben ik volgens mij nog niet aan toe, en het lijkt niet echt mijn genre. Ik begrijp absoluut niet hoe films als deze overeind kunnen blijven staan tegenover al het hedendaagse geweld die voor mij toch veel, veel, veel beter is, door de technologische evolutie, en ook door evolutie van film maken en hoe wij mensen denken. Zeer verouderde film dus, zeker als je het vergelijkt met Le Trou of A Man Escaped, de films van Kubrick of de spaghettiwesterns die enkele jaren later zouden volgen.