• 8.349.728 stemmen

Geregisseerd door: Michael Cimino

Met onder meer: Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Releasedatum: 5 april 1979

Plot The Deer Hunter

"One of the most important and powerful films of all time!"

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan, trouwt Steven de zwangere Angela en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben, vallen de vrienden in de handen van de Vietcong en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

👍
👎

avatar van wimaroca

wimaroca

Oef , ik zie dat ik hier nog nooit een bericht van gemaakt heb..wat was me dit toen een film zeg!!

(via de videotheek natuurlijk )

Misschien wel de beste die ik ooit gezien had voor die tijd.

En natuurlijk vooral dat Russisch roulette ,dat was toch spannend,en wat een top acteurs met vooral Christoffer Walken

het is wel super lang,maar daarom des te mooier in de tweede gedeelte

4.5 sterren ( Ik stem voor zoals ik 'm in die tijd beleefde)

avatar van wimaroca

wimaroca

knuppel ihhh schreef:

Vandaag weer een keer gezien. Begin jaren tachtig maakte deze film enorme indruk op mij maar heeft de tand des tijds niet doorstaan. Vind het een trage film met gedateerd acteerwerk. Het Vietnam gedeelte kon ik me nog goed herinneren maar het uur durende trouwfeest was een crime. Weer eens naar Marathon Man kijken. Vond ik destijds ook een indrukwekkende film.

Klopt misschien wel,je moet 'm eigenlijk stemmen met het idee van de jaren tachtig toen je 'm beleefde

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“I'm thinking about the deer. Going to 'Nam. I like the trees, you know? I like the way that the trees are on mountains, all the different... the way the trees are.”

Je kunt er niet snel omheen dat dit een prachtige film is. Ondanks dat de lengte van de film me een beetje tegen zat heb ik me aardig weten te vermaken. Ik heb de film echter wel in twee dagen tijd gekeken, dit puur omdat ik toch na een kleine twee uur en veertig minuten erg moe was en niet meer zuiver verder kon kijken. Toch had ik wel iets meer van deze film verwacht als ik heel eerlijk moet zijn, zeker met een vrij hoge score, de lovende woorden van de mensen hier in de comment sectie en toch wel de prachtige cast.

De film was best boeiend en vooral in het begin had hij een erg leuke sfeer. Ik moest wel even nadenken welk geloof hier nou werd gebruikt maar na wat research en goed op te letten was het wel duidelijk dat het de orthodoxe kerk was en volgens mij dan het christendom. Wel interessant aangezien dit veel bij Russische mensen geldt en we in Amerika zitten, heel tegenstrijdig eigenlijk ook wel een beetje. Enfin, het feest van de trouwerij was leuk en je kon zien dat er wel een vriendschap heersde. Jongemannen in de bloei van hun leven die met de vrouwtjes aanpappen en werkzaam zijn in een grote staalfabriek.

Tijdens de Vietnamoorlog meldden drie gasten uit de vriendengroep zich aan mee te vechten in de oorlog. Nadat de trouwerij is geweest is er nog een traditionele jacht gepland en dat waren prachtige scenes. Vervolgens zitten we als een ‘bom’ in de oorlog en is er weinig overlapping. Hier gaat het eigenlijk gelijk er keihard aan toe waar de drie vrienden elkaar weer vinden. Ze worden gevangengenomen door de Vietnamezen en worden naar een kleine kamp overgeplaatst en zitten vervolgens vast in het water, onder de hut. Ze worden één voor één naar boven gehaald en moeten Russisch Roulette spelen. Dit overleven ze en vervolgens vluchten ze uit het kamp om iedereen daar neer te schieten en hun vriend te redden die was overgezet in een kooi nog dieper in het water vol met ratten.

Daarna begint de film misschien wel mooier te worden als we gaan volgen hoe ieder uit de oorlog is gekomen, met uiteraard ‘DeNiro’ aan het roer. Hij probeert echter wel zijn maten te vinden na de oorlog en begint een zoektocht, waar hij als eerst uit komt bij ‘Steven’ die beiden benen mist en nu in een revalidatiecentrum zit. Na een ontmoeting kiest hij ervoor om terug te keren naar Vietnam waar Amerika heeft verloren en zich klaar maakt te vertrekken, hier wilt hij ‘Nick’ zoeken een verloren vriend om deze terug te nemen naar Amerika. Helaas is ‘Nick’ doorgedraaid en ziet niet meer in wat de wereld is en wie zijn vrienden zijn, hij denkt alleen nog maar aan het Russisch Roulette. Dit speelt hij vervolgens tegen ‘Mike’ en schiet zichzelf helaas door het hoofd, nu neemt ‘Mike’ hem wel mee naar Amerika, helaas niet meer levend.

Ik had persoonlijk toch gehoopt op wat meer actie en beelden of in Vietnam waar de film zich maar een kleine twintig minuten afspeelt of dat we meer beelden zien van het jagen, iets wat ik wel had verwacht bij het lezen van titel, het plot en het zien van de cover. Toch neemt het niet weg dat de film een mooie boodschap achter laat en zich eigenlijk volledig focust op het veranderen van de mens zeker na zo’n situatie, iets wat psychologisch zwaar valt voor velen soldaten en/of veteranen. Ik heb er diep respect voor en vind daarom de boodschap erg sterk in deze film.

Helaas, zoals ik al zei had ik totaal andere verwachtingen van de film. Wellicht kom ik daardoor een beetje bedrogen uit de film, ook al is hij gewoon goed en sterk ik moest wel even moeite doen soms om door te kunnen kijken aangezien het dan wat inzakt. Toch waren er supersterk rollen te zien in de film, en ik vond dan helemaal niet dat ‘De Niro’ het zo goed deed, hij speelde erg leuk daar kun je niet om heen. Maar voor mij, gaan de complimenten toch naar ‘Christopher Walken’ die als ‘Nick’ voor de oorlog en zeker na de oorlog een fantastische personage neer zet, en ook ‘Meryl Streep’ deed het erg gaaf. Dan kan je niks anders dan toch deze film een flinke pluim te geven maar, hij is in de toekomst wel toe aan een herziening omdat ik dan wellicht wat anders naar deze film ga kijken en hem misschien nog meer kan waarderen.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Ontgoochelend. Het drieluik blijft me parten spelen. Het eerste deel (laten we dit ‘de bruiloft’ noemen) is te lang voor introductie scene. Ook in het interview in de extra's op mijn DVD heeft Cimino toe (met zonnebril, kettingroken, beetje arrogant) dat hij dit deed omdat het nog nooit werd gedaan zo’n lange introductie. Voor mij nooit een valabele reden om een film te motiveren. Het middengedeelte (de Vietnam sequentie) is fantastisch, confronterend en een uitermate boeiende invalshoek van de Vietnam oorlog. Het is volgens mij één van de eerste ‘kritische’ Vietnam films. In de jaren ’80 met Hamburger hill (een favoriet van mij), Full metal Jacket, Platoon, Born on the fourth of july) waren dit soort films in opmars. Het laatste deel (de 'coming home' gedeelte) is ietwat documentair gestructureerd wat een oorlog kan doen. De Niro die niet het banale alledaagse leventje kan opnemen, Saxon die natuurlijk fysisch en geestelijk gebroken is en dan Walken die … tja, wat is het ? De kick van flirten met de dood die hij nodig heeft of het trauma van de gebeurtenis waardoor hij verlammend en op ‘repeat’ door het leven gaat ? Het is mij dus niet duidelijk wat het personage van Walken motiveert om te doen wat hij doet. Om nog maar te zwijgen van die insteek dat hij geld zou hebben gestuurd (toch een rationele handeling) naar Saxon terwijl hij zijn verleden in Pennsylvania niet meer (wil, kan ?) herinneren. Het is dan ook een drie luik die verschillende thema’s toont zonder dat die per se gekoppeld aan elkaar moeten worden. Maw het zijn op zich zelf staande 3 stukken wat voor mij een samenhang ontbreekt; De troosteloze routine waardoor een oorlog als een verademing kan worden gevoeld, Oorlog als persoonlijke hel en dan de gevolgen van PPS. Je kan niet zeggen dat de film over dit of over dat gaat. Door die 3 afzonderlijke thema’s te nemen is het drieluik zowel in stijl als inhoudelijk te sterk geïsoleerd. Het zijn drie films in één. Daardoor kan ik mij maar halvelings de film beleven maar ik vind wel dat de drie stukken op zich knap en vakkundig zijn gemaakt; De setting van het industrie dorpje is geniaal, de score is ionisch, de fotografie magistraal. Maar het gaat over zo veel, waardoor ik thematisch de draad kwijt was. Stoofpotje was nooit mijn favoriet gerecht.