The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

nummer 88 in de top 250

999 BERICHTEN84 MENINGEN

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 3 april, 12:01 uur [permalink]
👍 Maar jouw volgende kijkbeurt zal vast ná de mijne zijn, want door jouw verhaal heb ik er meteen weer zin in gekregen... (Ik moet wel altijd even voor deze film gaan zitten, want ik kom er nooit ongeschonden uit, het kijken naar The deer hunter blijft ook na vele malen nog altijd één van de meest emotionele filmervaringen die ik ken.)

geplaatst: 9 mei, 18:03 uur [permalink]
Een film uit mijn jeugd, die ik toen al indrukwekkend vond.
Als kind van een soldaat en een moeder die in een jappenkamp heeft gezeten , ben ik opgegroeid met de trauma,s van een oorlog.
Nu 50+, kan ik deze film veel beter plaatsen, de waanzin van oorlog, kameraadschap onder de soldaten, de loodzware trauma,s die uit zo,n oorlog voortkomen.
De tragiek, niet benadrukt door vechtscenes, maar hoe met elkaar verder te gaan.
Wat een juweel van een film.

avatar van baspls
geplaatst: 3 juli, 09:44 uur [permalink]

avatar van mjk87
geplaatst: 4 juli, 19:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best mooi, al miste ik de emotionele impact. Dat zal deels door de structuur komen die echt drie losse delen beslaat. En door enkele keuzes die voor mij de film minder interessant maken. Het beste stuk is nog als Mike terugkomt en hij zich een houding moet geven tussen hen die gebleven zijn. Enorm sterk, ook door DeNiro's gezichtsmimiek die echt een gevoel van bevreemding geeft. Maar uiteindelijk is dit maar een klein stukje en komt de nadruk meer richting de andere twee veteranen, voor mij minder interessant. Ook het eerste uur is typisch, waar heel veel kan worden gedaan maar uiteindelijk een bruiloft van 40 minuten in zit. In Vietnam is het ook te fragmentarisch en zit je al te snel bij de berucht Roulette waardoor je als kijker nooit helemaal mee bent. Dat de film niet volstrekt oninteressant wordt komt ook door de acteurs die vrijwel allen geweldig staan te acteren, vooral met hun gezichten. Alleen Cazale vond ik wat irritant.

Maar goed, dat maakt het allemaal geen slechte film. Mooi geschoten, vooral de beeldende kracht is vaak sterk. Cimino weet heel goed wat hij wil tonen en geeft zo heel veel sfeer mee, of dat nu in het Vietnamese neonlicht is of de mist rond een Amerikaans staalstadje. Daarnaast kent de film enkele losse prachtige scènes met vooral schitterende muziek. Denk aan het jagen op de herten nog voor men naar Vietnam is gegaan. Soms duurt het wat te lang, is het te afstandelijk, maar er is genoeg moois. 3,5*.

geplaatst: 11 augustus, 17:35 uur [permalink]
Super klasse film. Deze kan ik nog 10 keer kijken en krijg ik geen genoeg van. Een meesterwerk.

geplaatst: 23 september, 20:57 uur [permalink]
Blijft voor mij de beste film tot nu toe,mss historisch niet correct maar voor mij is de vietnam oorlog bijzaak.Een enorm emotionele film met acteurs op hun best en ik vind het integenstelling tot andere films van die periode niet verouderd.

geplaatst: 10 november, 20:21 uur [permalink]
Oooohhhhhh wat blijft deze film toch mooi,ook na hem 30 keer gezien te hebben......

avatar van Alathir
geplaatst: 23 november, 10:24 uur [permalink]
The Deer Hunter is een film die de tand des tijds eigenlijk zeer goed heeft doorstaan. Je ziet aan slechts enkele dingen dat deze film bijna 40 jaar oud is. Ik wist bovendien erg weinig over de film toen ik hem besloot te kijken enkel dat '3 vrienden naar Vietnam gingen'. Ik verwachtte me dus aan een film die zich in zijn totaliteit in Vietnam afspeelde. Dat was dus niet zo maar dat vond ik niet erg. Wat films betreft, laat ik me graag verrassen. Drama's hebben zeker ook wat te bieden en deze zeker. Hoewel het allemaal vrolijk begint is het einde de tegenpool van het begin.

Ik vond wel dat de overgangen (in tijd) niet altijd even goed waren, waardoor de film een beetje minder vloeiend wegkijkt. Dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn want de meeste scènes zijn uitermate interessant met het einde als hoogtepunt. Hier en daar wat langdradig. Het trouwfeest is misschien ook wel iets te lang, alhoewel je dan zelf merkt hoe hard je wil meevieren.

avatar van Basto
geplaatst: 26 november, 22:52 uur [permalink]
Schitterend oorlogsdrama, waarbij vooral de grootse openingsscene van de bruiloft eruit spring. Fantastisch hoe alle peronages in die chaos worden geintroduceerd. Natuulijk volgen er nog een aantal iconische scenes, maar de opening blijft het beste. Briljante fotografie van Zgmond en een super cast maken dit een absoluut meesterwerk.

Overigens kent de film opvallend veel overeenkomsten met Soldaat van Oranje, dat een jaar eerder uit kwam.