The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

prachtige film, alleen dat neerschieten van dat prachtige hert is vreselijk om naar te kijken..
Goed spel vooral Christopher walker en Merel Streep...

Paranoid_Fish schreef:
Christopher Wallace en Robert De Niro zijn een goed duo. Maar net iets teveel Russian Roulette of zo. Maar ik kan begrijpen dat mensen deze film waarderen.
de beste man Christopher walken.

avatar van Master Blaster
Traag en saai... snap niet dat de film zo een hoge score heeft. Zo bijzonder vond ik het allemaal niet ondanks het alweer een oude film is

Acteer werk is wel oke

Ik ben een enorme fan van Vietnamoorlogfilms met name omdat deze oorlog de Amerikanen niet altijd als nobele helden neerzet zoals bij de WOII films vaak het geval is maar als jongens van vlees en bloed of zoals in Platoon als schurken. Ik heb 3 favorieten Heaven & Earth, Dead Presidents en The Deerhunter. Alle 3 hebben gemeen dat het hoofdpersonage gevolgd wordt voor, tijdens en na de Vietnamoorlog. In The Deerhunter volgen we een vriendengroep waarvan er drie naar Vietnam vertrekken. De film opent met hun laatste werkdag, een bruiloft van een van hun en de laatste jaagtrip. Daarna zien we ze weer midden in het strijdgewoel in vietnam. Ze maken daar gruwelijkheden mee als ze krijgsgevangen worden genomen zoals Russisch Roulette spelen. Je ziet na terugkeer ook de impact die hun ervaringen op het thuisfront hebben omdat ze niet meer de jongens zijn van vroeger. Een aangrijpende en soms bloedstollend spannende film ondanks de lange speelduur en het soms trage tempo.

avatar van Lovelyboy
Oh! Oh, you're gonna die, you motherfucker ! You're gonna die !

Een film die ik inmiddels 4 keer heb gezien, en wat reageerde ik lauw de eerste keren. Oorlog? Waar? Het eerste uur wordt bijna totaal opgeslokt door een trouwerij en de hertenjacht, is daar dan eindelijk de oorlog is dat na 20 minuten wel zo'n beetje gebeurt, waarna een soort aftermath volgt. What the fuck! Wat een ubersaaie film was mijn gedachten zeker de eerste twee keren, waarna ik de derde keer al bij schaalde naar een herziene mening dat de film vooral drama is. Maar nu, de vierde keer is dan eindelijk de bom gevallen en zie ik de film in zijn gehele bedoeling en overzicht als Vietnam met zijn gevolgen in de notendop.

Inmiddels ben ik van mening dat The Deer Hunter het Vietnam-probleem in zijn hele totaliteit laat zien. De naïviteit, de realiteit, en de naweeën bij de gemiddelde opgeroepene. En niet alleen wordt die boodschap gevat in een overzicht betreffende voor die tijd, tijdens, en na die tijd, maar tevens in de drie hoofdpersonages die alle drie ergens anders voor staan en hun strijd voeren met wat er gebeurt is. Wel te verstaan overigens dat ze alle drie opgeroepen worden voor dienstplicht door de oorlogszuchtige in het Pentagon. Zo is de afloop en gevolgen voor alle drie ook anders mede door hun karakter ingegeven.

Kunstig wordt wat mij betreft het sfeertje van de saaie monotone industriestad gebracht vol Orthodoxe Russen, waar een trouwerij het hoogtepunt van het jaar lijkt en in alle pracht en praal wordt uitgevoerd met een kolderiek feest. Daarnaast wordt het saaie leven daar meestal gebroken door de heilig verklaard hertenjacht, een soort van zen moment. Idealistisch en volle goede moed, ontsnapping uit hun saaie stadje, of voor wat avontuur, gaan de drie richting Vietnam. Daar blijkt de realiteit totaal anders en vooral schokkend. Daar veranderen wat mij betreft de drie mannen in hun daadwerkelijke karakter. Mike is de strijder die er alles voor doet om te overleven, Nick is de idealist die langzaam instort, en Steven is vanaf het begin al de slappe zak die zich meestal laat leiden door anderen en vooral in de Vietnam periode en achteraf het 'slachtoffer' symboliseert. Ronduit briljant is de opbouw naar de roulette situatie, Savage is erg goed, als de bij ieder schot stressende Steven. De showdown aan tafel wordt geleid door een weergaloze De Niro die bewijst tot de bodem te willen gaan om te overleven. De verder ontsnapping en beelden die daarna volgen rond het hospitaal zijn beklijvend en boeiend.

Uitermate boeiend is daarna de nasleep. Alle drie karakters zijn met iets ongelooflijks geconfronteerd. Niet alleen is daar het verschil qua karakter waar alle drie voor staan, maar tevens hun gedrag na afloop en einde. Mike, de strijder, laat zien in het hotelletje nu zelf een Green Beret te zijn die zegt 'flikker op', tevens lijkt hij te lijden aan overlevers schuldgevoel, en lijkt hij uberhaubt verandert tijdens de nieuwe hertenjacht. Dat de roulette hem ook nog in de macht heeft laat hij zien in de hut met Stan. Nick daarentegen, de idealist, is duidelijk afgestompt door wat er gebeurt is en heeft psychisch de meest schade opgelopen. Heeft zijn geloof in alles wat hij ooit wist en vond totaal verloren. De enige prikkel die hij daarna lijkt te kunnen voelen is opnieuw de roulette tafel, iets dat natuurlijk niet eindeloos kan goed gaan. Steve, het slachtoffer, heeft fysiek het meest te lijden gehad en zijn lot als een aan rolstoelgebonden kreupele is niet te benijden. Hij staat voor de schaamte, voor de zware prijs, voor talloze mismaakte veteranen die hun leven sleten in slecht onderhouden veteranenziekenhuizen zoals ook wel te zien is in Born on the Fourth of July. Hij verstopte zich voor de schaamte, medelijden en het lot dat hij mede draagt voor familie en vrouw. Alle drie symboliseren ze daarmee ook de gemiddelde soldaat die uit Vietnam terug komt, of iemand die met moeite het leven weer oppakt, of geestelijke gebroken, of fysiek totaal in de vernieling.

The Deer Hunter is en in en intriest beeld over verloren idealen en onschuld, en aardig is hoe men ondanks alle contrast tussen begin en einde elkaar lijkt te vinden aan tafel. En dan te bedenken dat Mike een behoorlijk onthaal krijgt, iets dat naarmate de oorlog duurde slechts weinigen was weggelegd met de groeiende protesten. De boodschap had maatschappelijk nog kritischer kunnen zijn met de toevoeging van een weg gehoonde veteraan, maar daar was het denk ik nog te vroeg voor, en zal te gevoelig geweest zijn in '78. Desondanks een uiterst uitgebalanceerd film met vooral de focus op de verandering van de mens en de gevolgen door de oorlog. Detail nog, de film met zijn ruime looptijd voor en na de oorlog symboliseert denk ik een mensenleven. Kort is het oorlogsgedeelte met een hevige impact, net als de lengte van een mensenleven waarvan maar een korte tijdspanne de ervaring van oorlog is en zal zijn, toch is de impact tot aan de dood zoals bij alle drie te zien is.

avatar van Boneka
Al vele malen gezien! Dit keer op een fraaie 4K transfer. Weliswaar geen Nederlandse ondertiteling, maar hij is uitstekend te volgen met de Engelse subs. Om met het beeld te beginnen. Het is goed, maar niet uitmuntend. De kleuren details zijn dik in orde. Ook zijn er geen vuiltjes of ruis te bekennen. Alleen is ie vrij donker. Dat is wel vaker bij een 4K film. Wellicht dat de nieuwste tv's meer licht geven. Had het dynamisch contrast al extra hoog gezet. Geluid is ook goed degelijk!

Nou wat kunnen we nog over deze film zeggen. Alweer 42 jaar oud. 1978. In die tijd werd er vooral gesproken over het Russische roulette, maar de film is natuurlijk veel meer dan dat. Wie denkt naar een volledige oorlogsfilm te gaan kijken komt bedrogen uit. Ik denk zelfs dat het leger helemaal niet blij is met deze anti oorlogsdrama. De film begint jolig en vermakelijk en ondanks alles erg lang duurt. De kerkdienst en de bruiloft is het wel een plaatje om te zien. Op 4K zie je nog meer mooie details van de kerk. Ook de Russische bruiloft met alle ups and downs zijn in mijn optiek boeiend. We krijgen zo een goed beeld van alle mannen die een hechte vriendengroep zijn waarvan een deel naar "Nam" gaat. Het herten schieten ziet er schitterend uit in de bergen. Na 1.09 vliegt de film wel ineens na Vietnam. Heeft de film vaker last van. Terwijl er in de hele film keurig alles wordt opgebouwd zitten we ineens zonder afscheid in Vietnam. Ook gek ze zitten al vrij snel gevangen. Hier is niks van te zien. Vreemd. Dat krijgen we later nog eens een keer als Christopher Walken Nick in deze film opgenomen wordt in het kliniek daar een oorlogstrauma aan overhoudt; geheugenverlies en dan spontaan ineens daarna vrolijk en vrij gaat bellen naar zijn thuisfront Ook hier had er beter opgebouwd kunnen worden. Maar dat zijn kleine minpuntjes. We zien ook nog wat oude beelden van Saigon wat in die tijd een grote chaos was. Best wel indrukwekkend om dit allemaal te zien. In mindere mate ook te zien in de film Salvador 1986. Geeft toch een heel beklemmend gevoel en zeer realistisch gefilmd.

Acteurs spelen zonder uitzondering uitstekend. Allemaal van zeer hoog niveau. The Deer Hunter blijft toch altijd wel een beetje hangen in je hoofd zeker als je hem weer hebt gezien!

Film 4.0
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.0
Extra's 5.0

avatar van Roger Thornhill
Boneka schreef:
Na 1.09 vliegt de film wel ineens na Vietnam. Heeft de film vaker last van.
Dit lijkt me een zeer welbewuste stilistische keuze waar je het mee eens kan zijn of niet, maar het lijkt me niet dat je kunt zeggen dat de film daar "last" van heeft alsof het een onhandigheidje is, of alsof ze geen geld hadden om scènes van de militaire opleiding en het transport naar Vietnam op te nemen. Voor mijn gevoel is die rauwe knip juist perfect om de kijker te laten voelen hoe groot de schok is vanuit het normale gereguleerde burgerleven naar de waanzin van een oorlog waar niemand ze adekwaat op heeft kunnen voorbereiden.

Sterker nog die overgang is 1 van de allerbeste dingen aan de film.

avatar van Elchapo
Master Blaster schreef:

Acteer werk is wel oke

saai???? Ieder zijn mening.....even kijkend in jouw lijstje favoriete films,nr.1 gone in 60 seconds............Is idd een film met een verdomd ijzersterk scenario.....

avatar van Shadowed
Goed.

Echter niet het absolute meesterwerk wat een hoop mensen uit deze film halen voor mij. Desondanks wel een bovengemiddelde film over de vietnam-oorlog. Waar uiteindelijk de daadwerkelijke Vietnamscenes beperkt zijn gebleven. Maar in die scenes heb je wel een ijzersterke film.

De Niro lijkt hier wat uit zijn comfortzone te stappen, alhoewel ik het zeker geen briljante prestatie vinden. Wel indrukwekkend wat de cast heeft meegemaakt tijdens het filmen. Het daadwerkelijk 10 meter vallen uit een helikopter zijn toch wel dingetjes die de film net dat extra weer een beetje meegeven.

Voor de rest ook solide acteerwerk van bijkarakters. Walken doet het sterk. Savage mag ook zeker genoemd worden, al vond ik die iets minder. Ook goed vond ik de klappenuitdeler bij de Russian Roulette, die daadwerkelijk een hekel had aan Amerikanen. Dat is dan ook wel te merken.

Wel een behoorlijke klim die je maakt, zo'n 3 uur durende film. Zo lang had hij niet van mij hoeven duren om eerlijk te zijn. Zeker aan de trouwerij had nog wel wat weggelaten mogen worden. Echter heeft het daarmee de impact van de abrupte schakel naar Vietnam vergroot, dus heel veel heb ik nou ook weer niet te klagen.

Sterkste stukken vond ik de stukken uit Vietnam. Mooie plaatjes, spanning ten top. Heerlijk. Boeiend en intrigerend stuk. Beetje jammer dat het eigenlijk na 40 minuten weer voorbij was. Het derde stuk had echter de minst interessante momenten. Drama wist me ook totaal niet meer te raken. Zo'n slotfase waarbij Walken verliest in het spel had ik ook al zien aankomen. Je weet helaas ook tijdens de Russian Roulette net iets te goed wanneer er daadwerkelijk iemand gaat sterven.

Wel, als geheel, best sterk. Inderdaad fijn dat de film de Amerikanen in geen enkele manier als helden in het licht zet. Het drama wist me echter niet te raken. Weinig vorm van verdriet gevoeld helaas. Daarvoor voelde de film toch net wat te geforceerd aan.

Het is geen slechte film, maar wat mij betreft niet een absoluut meesterwerk. In zijn genre echter wel 1 van de betere. Maar het lijkt alsof er net zo veel aandacht aan de trouwerij werd besteed dan aan de oorlog zelf.

avatar van Siauliai
Op mijn 19de jaar voor het eerst gezien. Hierna in een paar jaar 8 keer gezien in de bioscoop. Al gelijk de meest integrerende, meest gevoelige en meest aangrijpende film die ik ooit gezien heb. Nu 40 jaar later, blijft dit allemaal staan en is hier niets in veranderd. Savage en Cavage ontroeren mij ten diepste.

pop
De tijd heeft toch wel een behoorlijke grip gehad op deze film. Als jonge vent vond ik The Deer Hunter een klassieker. Vandaag de dag een redelijk goede film. Waarom zo veel tijd besteden aan die trouwpartij ? Zo zijn er wel meer gedeeltes in de film die wat korter hadden gemogen. Ook het einde is nogal overdramatisch.

avatar van Basto
pop schreef:

Tijdens die trouwpartij worden alle personages en hun onderlinge verhoudingen geintroduceerd. Meesterlijk!

Basto schreef:

Meesterlijk!

Boring.

avatar van Basto
pop schreef:

Boring.

Gek, dat je het bij The Godfather wel kan waarderen. Ook daar start de film met een grote bruiloft waar iedereen geïntroduceerd wordt.

pop
Ten eerste start Hunter niet met die grote bruiloft. Het was al enigszins duidelijk voor de bruiloft hoe de meest belangrijke verhoudingen lagen. De Niro als leider, De Niro zijn beste vriend was Walken enz. Wat kregen we nu te zien ? Minuten lang gedans. Een dronken De Niro die Streep probeert te kussen. Een Vietnam vet die aan de bar gaat zitten. Het enige wat daar uit komt is FUCK. De Niro wordt kwaad, weer FUCK, De Niro wordt tegengehouden, pfffff. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Wat mij betreft echt NIET meesterlijk.
Bij de Godfather kreeg je heerlijke uitleg over de karakters en prachtige oneliners. Brando die tussendoor verschillende probleempjes oplost. Een neukende Sonny een pissige Sonny. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kom op Basto je gaat me toch niet vertellen dat die builoft scenes vergelijkbaar met elkaar zijn.