The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

prachtige film, alleen dat neerschieten van dat prachtige hert is vreselijk om naar te kijken..
Goed spel vooral Christopher walker en Merel Streep...

Paranoid_Fish schreef:
Christopher Wallace en Robert De Niro zijn een goed duo. Maar net iets teveel Russian Roulette of zo. Maar ik kan begrijpen dat mensen deze film waarderen.
de beste man Christopher walken.

avatar van Master Blaster
Traag en saai... snap niet dat de film zo een hoge score heeft. Zo bijzonder vond ik het allemaal niet ondanks het alweer een oude film is

Acteer werk is wel oke

avatar van Lebarron
Ik ben een enorme fan van Vietnamoorlogfilms met name omdat deze oorlog de Amerikanen niet altijd als nobele helden neerzet zoals bij de WOII films vaak het geval is maar als jongens van vlees en bloed of zoals in Platoon als schurken. Ik heb 3 favorieten Heaven & Earth, Dead Presidents en The Deerhunter. Alle 3 hebben gemeen dat het hoofdpersonage gevolgd wordt voor, tijdens en na de Vietnamoorlog. In The Deerhunter volgen we een vriendengroep waarvan er drie naar Vietnam vertrekken. De film opent met hun laatste werkdag, een bruiloft van een van hun en de laatste jaagtrip. Daarna zien we ze weer midden in het strijdgewoel in vietnam. Ze maken daar gruwelijkheden mee als ze krijgsgevangen worden genomen zoals Russisch Roulette spelen. Je ziet na terugkeer ook de impact die hun ervaringen op het thuisfront hebben omdat ze niet meer de jongens zijn van vroeger. Een aangrijpende en soms bloedstollend spannende film ondanks de lange speelduur en het soms trage tempo.

avatar van Lovelyboy
Oh! Oh, you're gonna die, you motherfucker ! You're gonna die !

Een film die ik inmiddels 4 keer heb gezien, en wat reageerde ik lauw de eerste keren. Oorlog? Waar? Het eerste uur wordt bijna totaal opgeslokt door een trouwerij en de hertenjacht, is daar dan eindelijk de oorlog is dat na 20 minuten wel zo'n beetje gebeurt, waarna een soort aftermath volgt. What the fuck! Wat een ubersaaie film was mijn gedachten zeker de eerste twee keren, waarna ik de derde keer al bij schaalde naar een herziene mening dat de film vooral drama is. Maar nu, de vierde keer is dan eindelijk de bom gevallen en zie ik de film in zijn gehele bedoeling en overzicht als Vietnam met zijn gevolgen in de notendop.

Inmiddels ben ik van mening dat The Deer Hunter het Vietnam-probleem in zijn hele totaliteit laat zien. De naïviteit, de realiteit, en de naweeën bij de gemiddelde opgeroepene. En niet alleen wordt die boodschap gevat in een overzicht betreffende voor die tijd, tijdens, en na die tijd, maar tevens in de drie hoofdpersonages die alle drie ergens anders voor staan en hun strijd voeren met wat er gebeurt is. Wel te verstaan overigens dat ze alle drie opgeroepen worden voor dienstplicht door de oorlogszuchtige in het Pentagon. Zo is de afloop en gevolgen voor alle drie ook anders mede door hun karakter ingegeven.

Kunstig wordt wat mij betreft het sfeertje van de saaie monotone industriestad gebracht vol Orthodoxe Russen, waar een trouwerij het hoogtepunt van het jaar lijkt en in alle pracht en praal wordt uitgevoerd met een kolderiek feest. Daarnaast wordt het saaie leven daar meestal gebroken door de heilig verklaard hertenjacht, een soort van zen moment. Idealistisch en volle goede moed, ontsnapping uit hun saaie stadje, of voor wat avontuur, gaan de drie richting Vietnam. Daar blijkt de realiteit totaal anders en vooral schokkend. Daar veranderen wat mij betreft de drie mannen in hun daadwerkelijke karakter. Mike is de strijder die er alles voor doet om te overleven, Nick is de idealist die langzaam instort, en Steven is vanaf het begin al de slappe zak die zich meestal laat leiden door anderen en vooral in de Vietnam periode en achteraf het 'slachtoffer' symboliseert. Ronduit briljant is de opbouw naar de roulette situatie, Savage is erg goed, als de bij ieder schot stressende Steven. De showdown aan tafel wordt geleid door een weergaloze De Niro die bewijst tot de bodem te willen gaan om te overleven. De verder ontsnapping en beelden die daarna volgen rond het hospitaal zijn beklijvend en boeiend.

Uitermate boeiend is daarna de nasleep. Alle drie karakters zijn met iets ongelooflijks geconfronteerd. Niet alleen is daar het verschil qua karakter waar alle drie voor staan, maar tevens hun gedrag na afloop en einde. Mike, de strijder, laat zien in het hotelletje nu zelf een Green Beret te zijn die zegt 'flikker op', tevens lijkt hij te lijden aan overlevers schuldgevoel, en lijkt hij uberhaubt verandert tijdens de nieuwe hertenjacht. Dat de roulette hem ook nog in de macht heeft laat hij zien in de hut met Stan. Nick daarentegen, de idealist, is duidelijk afgestompt door wat er gebeurt is en heeft psychisch de meest schade opgelopen. Heeft zijn geloof in alles wat hij ooit wist en vond totaal verloren. De enige prikkel die hij daarna lijkt te kunnen voelen is opnieuw de roulette tafel, iets dat natuurlijk niet eindeloos kan goed gaan. Steve, het slachtoffer, heeft fysiek het meest te lijden gehad en zijn lot als een aan rolstoelgebonden kreupele is niet te benijden. Hij staat voor de schaamte, voor de zware prijs, voor talloze mismaakte veteranen die hun leven sleten in slecht onderhouden veteranenziekenhuizen zoals ook wel te zien is in Born on the Fourth of July. Hij verstopte zich voor de schaamte, medelijden en het lot dat hij mede draagt voor familie en vrouw. Alle drie symboliseren ze daarmee ook de gemiddelde soldaat die uit Vietnam terug komt, of iemand die met moeite het leven weer oppakt, of geestelijke gebroken, of fysiek totaal in de vernieling.

The Deer Hunter is en in en intriest beeld over verloren idealen en onschuld, en aardig is hoe men ondanks alle contrast tussen begin en einde elkaar lijkt te vinden aan tafel. En dan te bedenken dat Mike een behoorlijk onthaal krijgt, iets dat naarmate de oorlog duurde slechts weinigen was weggelegd met de groeiende protesten. De boodschap had maatschappelijk nog kritischer kunnen zijn met de toevoeging van een weg gehoonde veteraan, maar daar was het denk ik nog te vroeg voor, en zal te gevoelig geweest zijn in '78. Desondanks een uiterst uitgebalanceerd film met vooral de focus op de verandering van de mens en de gevolgen door de oorlog. Detail nog, de film met zijn ruime looptijd voor en na de oorlog symboliseert denk ik een mensenleven. Kort is het oorlogsgedeelte met een hevige impact, net als de lengte van een mensenleven waarvan maar een korte tijdspanne de ervaring van oorlog is en zal zijn, toch is de impact tot aan de dood zoals bij alle drie te zien is.

avatar van Boneka
Al vele malen gezien! Dit keer op een fraaie 4K transfer. Weliswaar geen Nederlandse ondertiteling, maar hij is uitstekend te volgen met de Engelse subs. Om met het beeld te beginnen. Het is goed, maar niet uitmuntend. De kleuren details zijn dik in orde. Ook zijn er geen vuiltjes of ruis te bekennen. Alleen is ie vrij donker. Dat is wel vaker bij een 4K film. Wellicht dat de nieuwste tv's meer licht geven. Had het dynamisch contrast al extra hoog gezet. Geluid is ook goed degelijk!

Nou wat kunnen we nog over deze film zeggen. Alweer 42 jaar oud. 1978. In die tijd werd er vooral gesproken over het Russische roulette, maar de film is natuurlijk veel meer dan dat. Wie denkt naar een volledige oorlogsfilm te gaan kijken komt bedrogen uit. Ik denk zelfs dat het leger helemaal niet blij is met deze anti oorlogsdrama. De film begint jolig en vermakelijk en ondanks alles erg lang duurt. De kerkdienst en de bruiloft is het wel een plaatje om te zien. Op 4K zie je nog meer mooie details van de kerk. Ook de Russische bruiloft met alle ups and downs zijn in mijn optiek boeiend. We krijgen zo een goed beeld van alle mannen die een hechte vriendengroep zijn waarvan een deel naar "Nam" gaat. Het herten schieten ziet er schitterend uit in de bergen. Na 1.09 vliegt de film wel ineens na Vietnam. Heeft de film vaker last van. Terwijl er in de hele film keurig alles wordt opgebouwd zitten we ineens zonder afscheid in Vietnam. Ook gek ze zitten al vrij snel gevangen. Hier is niks van te zien. Vreemd. Dat krijgen we later nog eens een keer als Christopher Walken Nick in deze film opgenomen wordt in het kliniek daar een oorlogstrauma aan overhoudt; geheugenverlies en dan spontaan ineens daarna vrolijk en vrij gaat bellen naar zijn thuisfront Ook hier had er beter opgebouwd kunnen worden. Maar dat zijn kleine minpuntjes. We zien ook nog wat oude beelden van Saigon wat in die tijd een grote chaos was. Best wel indrukwekkend om dit allemaal te zien. In mindere mate ook te zien in de film Salvador 1986. Geeft toch een heel beklemmend gevoel en zeer realistisch gefilmd.

Acteurs spelen zonder uitzondering uitstekend. Allemaal van zeer hoog niveau. The Deer Hunter blijft toch altijd wel een beetje hangen in je hoofd zeker als je hem weer hebt gezien!

Film 4.0
Beeld 4.5 (4K)
Geluid 4.0
Extra's 5.0

avatar van Roger Thornhill
Boneka schreef:
Na 1.09 vliegt de film wel ineens na Vietnam. Heeft de film vaker last van.
Dit lijkt me een zeer welbewuste stilistische keuze waar je het mee eens kan zijn of niet, maar het lijkt me niet dat je kunt zeggen dat de film daar "last" van heeft alsof het een onhandigheidje is, of alsof ze geen geld hadden om scènes van de militaire opleiding en het transport naar Vietnam op te nemen. Voor mijn gevoel is die rauwe knip juist perfect om de kijker te laten voelen hoe groot de schok is vanuit het normale gereguleerde burgerleven naar de waanzin van een oorlog waar niemand ze adekwaat op heeft kunnen voorbereiden.

Sterker nog die overgang is 1 van de allerbeste dingen aan de film.

avatar van Elchapo
Master Blaster schreef:

Acteer werk is wel oke

saai???? Ieder zijn mening.....even kijkend in jouw lijstje favoriete films,nr.1 gone in 60 seconds............Is idd een film met een verdomd ijzersterk scenario.....

avatar van Shadowed
Goed.

Echter niet het absolute meesterwerk wat een hoop mensen uit deze film halen voor mij. Desondanks wel een bovengemiddelde film over de vietnam-oorlog. Waar uiteindelijk de daadwerkelijke Vietnamscenes beperkt zijn gebleven. Maar in die scenes heb je wel een ijzersterke film.

De Niro lijkt hier wat uit zijn comfortzone te stappen, alhoewel ik het zeker geen briljante prestatie vinden. Wel indrukwekkend wat de cast heeft meegemaakt tijdens het filmen. Het daadwerkelijk 10 meter vallen uit een helikopter zijn toch wel dingetjes die de film net dat extra weer een beetje meegeven.

Voor de rest ook solide acteerwerk van bijkarakters. Walken doet het sterk. Savage mag ook zeker genoemd worden, al vond ik die iets minder. Ook goed vond ik de klappenuitdeler bij de Russian Roulette, die daadwerkelijk een hekel had aan Amerikanen. Dat is dan ook wel te merken.

Wel een behoorlijke klim die je maakt, zo'n 3 uur durende film. Zo lang had hij niet van mij hoeven duren om eerlijk te zijn. Zeker aan de trouwerij had nog wel wat weggelaten mogen worden. Echter heeft het daarmee de impact van de abrupte schakel naar Vietnam vergroot, dus heel veel heb ik nou ook weer niet te klagen.

Sterkste stukken vond ik de stukken uit Vietnam. Mooie plaatjes, spanning ten top. Heerlijk. Boeiend en intrigerend stuk. Beetje jammer dat het eigenlijk na 40 minuten weer voorbij was. Het derde stuk had echter de minst interessante momenten. Drama wist me ook totaal niet meer te raken. Zo'n slotfase waarbij Walken verliest in het spel had ik ook al zien aankomen. Je weet helaas ook tijdens de Russian Roulette net iets te goed wanneer er daadwerkelijk iemand gaat sterven.

Wel, als geheel, best sterk. Inderdaad fijn dat de film de Amerikanen in geen enkele manier als helden in het licht zet. Het drama wist me echter niet te raken. Weinig vorm van verdriet gevoeld helaas. Daarvoor voelde de film toch net wat te geforceerd aan.

Het is geen slechte film, maar wat mij betreft niet een absoluut meesterwerk. In zijn genre echter wel 1 van de betere. Maar het lijkt alsof er net zo veel aandacht aan de trouwerij werd besteed dan aan de oorlog zelf.

avatar van Siauliai
Op mijn 19de jaar voor het eerst gezien. Hierna in een paar jaar 8 keer gezien in de bioscoop. Al gelijk de meest integrerende, meest gevoelige en meest aangrijpende film die ik ooit gezien heb. Nu 40 jaar later, blijft dit allemaal staan en is hier niets in veranderd. Savage en Cavage ontroeren mij ten diepste.

pop
De tijd heeft toch wel een behoorlijke grip gehad op deze film. Als jonge vent vond ik The Deer Hunter een klassieker. Vandaag de dag een redelijk goede film. Waarom zo veel tijd besteden aan die trouwpartij ? Zo zijn er wel meer gedeeltes in de film die wat korter hadden gemogen. Ook het einde is nogal overdramatisch.

pop schreef:

Tijdens die trouwpartij worden alle personages en hun onderlinge verhoudingen geintroduceerd. Meesterlijk!

Meesterlijk!

Boring.

pop schreef:

Boring.

Gek, dat je het bij The Godfather wel kan waarderen. Ook daar start de film met een grote bruiloft waar iedereen geïntroduceerd wordt.

pop
Ten eerste start Hunter niet met die grote bruiloft. Het was al enigszins duidelijk voor de bruiloft hoe de meest belangrijke verhoudingen lagen. De Niro als leider, De Niro zijn beste vriend was Walken enz. Wat kregen we nu te zien ? Minuten lang gedans. Een dronken De Niro die Streep probeert te kussen. Een Vietnam vet die aan de bar gaat zitten. Het enige wat daar uit komt is FUCK. De Niro wordt kwaad, weer FUCK, De Niro wordt tegengehouden, pfffff. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Wat mij betreft echt NIET meesterlijk.
Bij de Godfather kreeg je heerlijke uitleg over de karakters en prachtige oneliners. Brando die tussendoor verschillende probleempjes oplost. Een neukende Sonny een pissige Sonny. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kom op Basto je gaat me toch niet vertellen dat die builoft scenes vergelijkbaar met elkaar zijn.

avatar van Angel9999
Wat ik me herinnerde van deze film is het Russisch roulette en zelfs in de omschrijving wordt dit gegeven al mede gedeeld. Absoluut ook leuk om bepaalde "grote" acteurs te zien in hun jonge jaren. Maar voor de rest is deze film mijn inziens gedateerd. Leuk om een keer te herzien en door....

Waanzinnig goede film in alle opzichten!

Wil je continu aktie etc, dan moet je de fast and furieus bekijken.
Maar wat verhaal en acteren betreft.
Kunnen maar weinig films hier overheen.

avatar van Angel9999
Andreas Greek schreef:
Waanzinnig goede film in alle opzichten!

Wil je continu aktie etc, dan moet je de fast and furieus bekijken.
Maar wat verhaal en acteren betreft.
Kunnen maar weinig films hier overheen.

Ik moet even lachen dat je de fast and furieus erbij haalt, lol, the furieus is het maar soit, Je maakt me dubbel aan het glimlachen.

avatar van joeygamer2
Niet mijn ding.

Vorige week gekeken. Lange oorlogsfilms zijn meestal niet mijn ding, tenzij er echt veel actie, spanning en drama in zit. Deze film had het niet heel veel, alleen het drama. Het duurt vooral echt heel lang voordat ze eindelijk in Vietnam aankomen en dan is het ook niet zo heel lang. Begin vond ik heel saai ik snap dat ze de personages willen introduceren en een beetje drama er in willen gooien, maar mij konden ze niet raken. Alleen de stukjes in Vietnam zijn erg spannend en het acteerwerk is daar heel sterk. Na Vietnam wordt het nergens meer echt goed, enkele stukken nog wel interessant. Vooral het einde is weer erg sterk. Het verhaal steekt goed in elkaar en het acteerwerk is heel goed, daarom het hogere cijfer. Maar verder duurde de film echt te lang en had het veel saaie punten.

Drama: 3,5
Oorlog: 2,5

avatar van notsub
Als drama vind ik The Deer Hunter geslaagd. Het is de lange speelduur die me flink dwars zat. Na twee uur heb ik hem uitgezet, wat een getreuzel. Drie dagen later zag ik het laatste uur en kon ik het beter waarderen. Het was toch wel indrukwekkend te zien hoe de verschillen waren tussen de groep bij aanvang en aan het eind. Daarmee had ik voor mij ook de essentie te pakken. Voor de rest zaten er voor mijn gevoel overdadig veel saaie en overbodige minuten in.

Oké jongens, help me even want ik snap hier iets niet:

Steve krijgt plots anoniem geld opgestuurd vanuit Vietnam. Mike denkt dat Nick hierachter zit, en daar nog ergens in leven is. Mike gaat Nick zoeken, hij vindt hem... en dan herkent Nick hem niet? Huh? Liegt Nick? Waarom dan? En waarom houdt hij zich dan van de domme tot letterlijk een halve seconde voor hij sterft? Als het geld niet van Nick komt, wie stuurt Steve dan die bedragen? Super onduidelijk/slordig allemaal -> echt super zware spoiler, niet lezen als je de film nog niet tot het einde gezien hebt, ik meen het!

RimbaudArthur schreef:
Oké jongens, help me even want ik snap hier iets niet:

Steve krijgt plots anoniem geld opgestuurd vanuit Vietnam. Mike denkt dat Nick hierachter zit, en daar nog ergens in leven is. Mike gaat Nick zoeken, hij vindt hem... en dan herkent Nick hem niet? Huh? Liegt Nick? Waarom dan? En waarom houdt hij zich dan van de domme tot letterlijk een halve seconde voor hij sterft? Als het geld niet van Nick komt, wie stuurt Steve dan die bedragen? Super onduidelijk allemaal -> echt super zware spoiler, niet lezen als je de film nog niet tot het einde gezien hebt, ik meen het!

Hij herkent m wel, maar wil zijn leven dat hij dan leeft niet verloochenen en geeft daarom ‘ niet thuis. Schaamte, trauma, gekte hebben zich van hem meester gemaakt. Pas op het laatste breekt de ratio door.

Basto schreef:

Tja ik vind dat niet helemaal logisch, komt op mij nogal artificieel over om een emotioneel einde voor de film te bekomen. Door de opzichtige manier waarop, en het feit dat ik al niet zo'n fan was van wat ik de voorgaande 2.5 uur al voorgeschoteld had gekregen, deed het me allemaal heel weinig.

Maar ik zat er eigenlijk de gehele film niet echt in, getuige ook mijn zuinige score voor deze klassieker. Ik vond 'm te traag, vol onnodige details, en met de personages kreeg ik maar geen klik of band. Ach, kan gebeuren!

RimbaudArthur schreef:

Ik vond het niet direct logisch, maar het is natuurlijk een complexe mix van emoties die ik me wel kan voorstellen. Snap ook wel dat mensen afhaken op de trage en lange opbouw, maar juist met al die details worden de karakters goed neergezet en wordt hun handelen voor mij juist erg realistisch.

Geef m ooit een tweede kans. Bij mijn eerste kijkbeurt kwam ik ook niet hoger dan 3,5 uit.

avatar van Roger Thornhill
Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat Nick zwaar onder de drugs wordt gehouden om hem gedesoriënteerd en gevoelloos genoeg voor dat spel te maken. Als hij dan op het einde enigszins uit zijn verdoving ontwaakt en Michael herkent, beseft hij dat het voor hem al veel te laat is, en met een soort "Fuck it!"-mentaliteit wringt hij zijn hand los en gaat hij verder met waar hij mee bezig was, met fatale gevolgen. De heftige Russische roulette in gevangenschap en het trauma wat hij daaraan heeft overgehouden (en de obsessie waardoor hij die gruwelijke ervaring steeds moet herhalen) vormen daarvoor in zekere zin het fundament.

Vandaag weer een keer gezien. Begin jaren tachtig maakte deze film enorme indruk op mij maar heeft de tand des tijds niet doorstaan. Vind het een trage film met gedateerd acteerwerk. Het Vietnam gedeelte kon ik me nog goed herinneren maar het uur durende trouwfeest was een crime. Weer eens naar Marathon Man kijken. Vond ik destijds ook een indrukwekkende film.

avatar van Basto
Het was alweer bijna 4 jaar geleden dat ik deze voor het laatst zag. Maar omdat de film recent op 4k is verschenen, haalde ik m weer eens uit de kast.

Toen was ik vooral onder de indruk geraakt van de lange opengsscene met de bruiloft. Dit keer kwam ik tot de ontdekking amdat The Deerhunter eigenlijk geen oorlogsfilm is. In die zin dat het niet over de oorlog gaat. Het aantal oorlogsscenes is ook erg weinig. Sensatiezoekers zijn dus gewaarschuwd.

The Deerhunter is een film over PTS en toont de impact en gevolgen die het heeft op een vriendengroep uit een kleine industrie stad in Amerika.

De film is fantastisch geschoten en met enorm veel gevoel en vaste hand geregisseerd door nieuwkomer Cimino. Hij had ook een geweldige cast verzameld en misschien vind ik het ook wel de beste rol van DeNiro. Tot mijn eigen verrassing vond ik zelfs de jonge lonkende Meryl Streep bij vlagen behoorlijk sexy.

Maar goed, dit geweldige epos heeft wederom grote indruk weten te maken. En dat mijn focuspunt van waardering elke kijkbeurt weer verlegd wordt, bevestigd dat we hier met een groots meesterwerk te maken hebben.

En dan heb ik het niet eens over Russisch roulette gehad....

avatar van Centapidehuman
Basto schreef:

En dan heb ik het niet eens over Russisch roulette gehad....

Vergeet de heerlijke muziek van the schaduw niet

avatar van Centapidehuman