The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

1005 BERICHTEN 89 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 3 april 2016, 12:01 uur [permalink]
Maar jouw volgende kijkbeurt zal vast ná de mijne zijn, want door jouw verhaal heb ik er meteen weer zin in gekregen... (Ik moet wel altijd even voor deze film gaan zitten, want ik kom er nooit ongeschonden uit, het kijken naar The deer hunter blijft ook na vele malen nog altijd één van de meest emotionele filmervaringen die ik ken.)

geplaatst: 9 mei 2016, 18:03 uur [permalink]
Een film uit mijn jeugd, die ik toen al indrukwekkend vond.
Als kind van een soldaat en een moeder die in een jappenkamp heeft gezeten , ben ik opgegroeid met de trauma,s van een oorlog.
Nu 50+, kan ik deze film veel beter plaatsen, de waanzin van oorlog, kameraadschap onder de soldaten, de loodzware trauma,s die uit zo,n oorlog voortkomen.
De tragiek, niet benadrukt door vechtscenes, maar hoe met elkaar verder te gaan.
Wat een juweel van een film.

avatar van baspls
geplaatst: 3 juli 2016, 09:44 uur [permalink]

avatar van mjk87
geplaatst: 4 juli 2016, 19:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best mooi, al miste ik de emotionele impact. Dat zal deels door de structuur komen die echt drie losse delen beslaat. En door enkele keuzes die voor mij de film minder interessant maken. Het beste stuk is nog als Mike terugkomt en hij zich een houding moet geven tussen hen die gebleven zijn. Enorm sterk, ook door DeNiro's gezichtsmimiek die echt een gevoel van bevreemding geeft. Maar uiteindelijk is dit maar een klein stukje en komt de nadruk meer richting de andere twee veteranen, voor mij minder interessant. Ook het eerste uur is typisch, waar heel veel kan worden gedaan maar uiteindelijk een bruiloft van 40 minuten in zit. In Vietnam is het ook te fragmentarisch en zit je al te snel bij de berucht Roulette waardoor je als kijker nooit helemaal mee bent. Dat de film niet volstrekt oninteressant wordt komt ook door de acteurs die vrijwel allen geweldig staan te acteren, vooral met hun gezichten. Alleen Cazale vond ik wat irritant.

Maar goed, dat maakt het allemaal geen slechte film. Mooi geschoten, vooral de beeldende kracht is vaak sterk. Cimino weet heel goed wat hij wil tonen en geeft zo heel veel sfeer mee, of dat nu in het Vietnamese neonlicht is of de mist rond een Amerikaans staalstadje. Daarnaast kent de film enkele losse prachtige scènes met vooral schitterende muziek. Denk aan het jagen op de herten nog voor men naar Vietnam is gegaan. Soms duurt het wat te lang, is het te afstandelijk, maar er is genoeg moois. 3,5*.

geplaatst: 11 augustus 2016, 17:35 uur [permalink]
Super klasse film. Deze kan ik nog 10 keer kijken en krijg ik geen genoeg van. Een meesterwerk.

geplaatst: 23 september 2016, 20:57 uur [permalink]
Blijft voor mij de beste film tot nu toe,mss historisch niet correct maar voor mij is de vietnam oorlog bijzaak.Een enorm emotionele film met acteurs op hun best en ik vind het integenstelling tot andere films van die periode niet verouderd.

geplaatst: 10 november 2016, 20:21 uur [permalink]
Oooohhhhhh wat blijft deze film toch mooi,ook na hem 30 keer gezien te hebben......

avatar van Alathir
geplaatst: 23 november 2016, 10:24 uur [permalink]
The Deer Hunter is een film die de tand des tijds eigenlijk zeer goed heeft doorstaan. Je ziet aan slechts enkele dingen dat deze film bijna 40 jaar oud is. Ik wist bovendien erg weinig over de film toen ik hem besloot te kijken enkel dat '3 vrienden naar Vietnam gingen'. Ik verwachtte me dus aan een film die zich in zijn totaliteit in Vietnam afspeelde. Dat was dus niet zo maar dat vond ik niet erg. Wat films betreft, laat ik me graag verrassen. Drama's hebben zeker ook wat te bieden en deze zeker. Hoewel het allemaal vrolijk begint is het einde de tegenpool van het begin.

Ik vond wel dat de overgangen (in tijd) niet altijd even goed waren, waardoor de film een beetje minder vloeiend wegkijkt. Dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn want de meeste scènes zijn uitermate interessant met het einde als hoogtepunt. Hier en daar wat langdradig. Het trouwfeest is misschien ook wel iets te lang, alhoewel je dan zelf merkt hoe hard je wil meevieren.

avatar van Basto
geplaatst: 26 november 2016, 22:52 uur [permalink]
Schitterend oorlogsdrama, waarbij vooral de grootse openingsscene van de bruiloft eruit spring. Fantastisch hoe alle peronages in die chaos worden geintroduceerd. Natuulijk volgen er nog een aantal iconische scenes, maar de opening blijft het beste. Briljante fotografie van Zgmond en een super cast maken dit een absoluut meesterwerk.

Overigens kent de film opvallend veel overeenkomsten met Soldaat van Oranje, dat een jaar eerder uit kwam.

geplaatst: 9 februari, 07:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tot mijn grote scha en schande had ik deze klassieker nog nooit gezien. Erg mooie film, maar het is een film, een film met weinig historische waarde. Een absoluut meesterwerk is dit dus niet. Russische roulette in Vietnam? Niet dus. De frequent weerkerende 'good vs bad' stereotype tegenstanders die je in heel wat oorlogsfilms ziet, ook hier. De Amerikanen worden afgebeeld als goede, sympathieke nobele familiemensen. De Vietcong als een moordlustige sadistische lelijke bende. Het leven is iets genuanceerder dan dat...

Het is geen typische oorlogsfilm met veel geweld. De film focust op het leven van drie Amerikanen die naar de oorlog trekken. De klemtoon ligt op hun leven vóór hun vertrek en wanneer ze terugkomen en hoe de oorlog hen veranderd heeft. Dat wordt erg goed in beeld gebracht. De Niro en Walken doen dit schitterend. De bruiloft was misschien wat langdradig, maar geeft de tijdsgeest erg goed weer. De vrienden leiden een saai, moedeloos bestaan in een grauwe industriestad met weinig perspectief, buiten hier en daar een feest. De oorlog is hun vlucht naar roem, eer en avontuur. Het is een gift (tiens, waar hoorden we dat nog?). Gedesillusioneerd komen ze uit de oorlog. De één al wat beter dan de andere. De sfeerschepping, opbouw van het verhaal, boodschap van de film en muziek zijn subliem (vandaar ook mijn hoge quotering). De film doorstond ook goed de tand des tijds waarvoor ik enkel bewondering kan hebben. Historisch gezien wel rubbish, maar dan moet ik maar naar een docu kijken waarschijnlijk? Maar toch ...

avatar van IH88
geplaatst: 11 maart, 12:39 uur [permalink]
“A deer has to be taken with one shot. I try to tell people that but they don't listen.”

Fascinerende en indrukwekkende film. Mensen die hier een oorlogsfilm verwachten, komen van een koude kermis thuis. The Deer Hunter is een menselijk drama over drie vrienden uit Pennsylvania en de sporen die de Vietnam oorlog op hun achterlaat.

Het lange eerste gedeelte is daarom ook van cruciaal belang om de onbezorgde en gelukkige kant van Michael, Steven en Nick te zien. Voordat de Vietnam oorlog, gevangenschap en Russian roulette de levens van de drie verwoest. Er zitten een aantal weergaloze scènes in, maar het is vooral het sfeervolle geheel dat indruk maakt. Met Savage, Streep, Cazale en vooral De Niro en Walken die hier één van hun beste rollen spelen. Met een ongelooflijk sterk einde dat je bijblijft.

avatar van Boneka
geplaatst: 12 mei, 23:38 uur [permalink]
Opnieuw bekeken en nog steeds een dikke vier sterren. Prachtig oorlogsdrama ondanks de veel te lange veelbesproken bruiloft. Nog steeds vind ik de gifts in het ziekenhuis een vreemd fenomeen, maar voor de rest komt deze film zeer naturel over. Die helicopter scene is nog bijna mislukt doordat de piloot iets te laag vloog en hij omhoog de brug een stuk meenam. Dat is gelukkig goed afgelopen anders hadden we deze scene en wellicht film nooit gezien.

Er is overigens veel informatie over deze film. Niet alleen over hoe hij is gemaakt, maar ook zeer indrukwekkende beelden uit de tijd van Vietnam. Zeker een aanrader om deze documentaire gelijk ook maar te bekijken. Niet geschikt voor jonge kijkers overigens, maar dat geldt in principe ook voor deze film.

avatar van Black Math
geplaatst: 29 mei, 06:02 uur [permalink]
Laatste Vietnamfilm uit de top 250 die ik nog op de plank had liggen, en ook de enige die ik nog niet had gezien. Een andere motivatie om deze film te kijken was de parodie op de eerste roulettescène in Meet the Feebles.

Niet al te hoge verwachtingen, desondanks viel het nog tegen. De film duurt al erg lang, maar daarboven op is de film ook nog eens ontzettend traag.

Elke. Scène. Wordt. Tergend. Lang. Uitgesponnen.

Gedoe met schoenen enzo. Daarbovenop ook een typisch De Niro tough guy karakter, waarbij ook altijd zo'n wannabe macho (hier gespeeld door Cazale, in andere films vaak door Pesci) omheen hangt. Ik heb er niet veel mee. Enige karakter dat nog enigszins interessant was, is dat van Walken.

Het Vietnamgedeelte duurt relatief kort en mijn vermoeden dat dat eigenlijk meer een kapstok is om de personages te laten zijn wie ze zijn wordt bevestigd als ik lees dat het script oorspronkelijke alleen over Russische roulette ging. Het boeit me overigens niet heel erg of een script omgewerkt is of niet.

De soundtrack is weinig memorabel. De openingsmuziek, die ook aan het einde en tussendoor tijdens een scène met De Niro en Streep klinkt, is wel okee, maar ook niet denderend. Visueel is de film net zo interessant als de gemiddelde Scorsese film. Niet dus. De films van Scorsese hebben soms nog wat sfeer, maar ook die is hier grotendeels afwezig, hooguit bij de Vietnamscènes, maar die duren vrij dus kort.

Kortom, een lange saaie film. 0,5*.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 29 mei, 10:01 uur [permalink]
Dit is zo'n typische klassieker waar je voor moet gaan zitten en je tijd voor nemen. Het enige wat mij echter aantrekt in deze film is het top acteerwerk van o.a. De Niro en Walken, het verhaal zelf kan mij niet altijd boeien en sommige stukken zijn gewoonweg saai en langdradig (het huwelijksfeest).

avatar van Fillumon

geplaatst: 29 mei, 16:36 uur [permalink]
Exact Duke Nukem , helemaal mee eens.