The Deer Hunter (1978)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Cimino
met Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep

Michael, Steven en Nick zijn drie jonge fabrieksarbeiders uit Pennsylvania die opgeroepen worden om in Vietnam te vechten. Voor ze gaan trouwt Steven de zwangere Angela, en hun huwelijksfeest is gelijk ook het afscheidsfeest van de drie jongens. Na een tijdje in de oorlog gevochten te hebben vallen de vrienden in de handen van de Vietcong, en worden ze gevangen genomen in een kamp waar ze gedwongen worden om Russisch roulette te spelen tegen elkaar.

avatar van Jordy
Samen met Apocalypse Now m'n favoriete Vietnam-film. Het begin van de film is even lastig om door heen te komen, en is niet geweldig interessant. Je leert de vrienden (gespeeld door de erg jonge topacteurs) echter door de gebeurtenissen tijdens het feest erg goed kennen waardoor de gebeurtenissen in Vietnam erg indrukwekkend zijn. De scenes waarin de vrienden gedwongen worden Russisch roulette tegen elkaar te spelen zijn echt ongelofelijk indrukwekkend, die behoren tot m'n favoriete filmscenes ooit. 4 en een halve ster.

neo (crew)
indrukwekkende film met de niro op zijn best

avatar van You_bastard
Wie weet trouwens wat de bekende trademark is in de films van Christopher Walken. (bijvoorbeld bij Arlnold Swarzenegger: "I'll be Back" en van Damme de bekende kick)

Vond hem wel goed maar is erg lang geleden dus.. Hmm laatst op tv gezien en ik vond het russisch roulette wel goed maar zitten ook erg lange saaie stukken in. Vooral dat zingen vond ik irri.

geronimo
Christopher Walken danst altijd in 'n film. Bedoel je dat, bstard?

ik had 'm laatst op tv gezien
ik dacht hmm een oscar
nou er was geen reet aan weet je hoe saai

zeer goede film over het conflict dat je hebt na het terugkeren van een oorlog, vooral voor deze jonge mannen die met zeer extreme dingen te maken krijgen, tussen jezelf en je family dierbaren en vrienden. Dingen veranderen. Je kunt je leven niet oppakken waar je hebt achter gelaten. Indrukwekkend krijgt een 4.5

Beetje lange intro, denk je in het begin, maar later begrijp je waarom dat nou juist zo goed is...Een hele mooie, intense, boeiende film

avatar van Ramon K
Hele sterke oorlogsprent die een keer niet de oorlog zelf behandelt, maar de traumatische gevolgen ervan. De Niro, maar vooral Walken, spelen de sterren van de hemel en de finale is op zijn zachts gezegd onthutsend. 4,5 sterren

Mooi, heel mooi. Dit is wat oorlog mensen aandoet.

sydney
Afschuwelijk, afschuwelijk, afschuwelijk. Dit is wat oorlog mensen aandoet. 5.0*

Het is natuurlijk wel afschuwelijk, maar de film is mooi...

sydney
Dat was duidelijk. Lichte ironie kan nooit kwaad.

Absolute topfilm. De Niro en Walken op z'n best.

Fuckin' A!!!

avatar van Ralfke
Het Russisch roulettespel in de film geldt ook m.i. inderdaad als één van de 10 klassieke filmmomenten allertijden. Zeer indrukwekkend en een jonge(re) De Niro in één van zijn (vele) glansrollen. Aangrijpend, spannend, anders... een klassieker!!!

Mza

Wat zijn de andere 9 eigenlijk?

tom
is misschien wel een leuk topic

avatar van Ramon K
Tatort!!! Ik heb eens in je lijstje gekeken en nimmer heb ik iemand zoveel goede films zien neerhalen met zijn stemmen. Waar zit je verstand??? En wanneer je zulke lage stemmen uitdeelt, waaronder voor deze prachtfilm, voorzie die stemmen dan van een beargumentering.......waarom vind je deze film zo slecht???

Ramon K, ik voel me beslist niet verplicht verantwoording af te leggen over mijn stemgedrag en zeker niet tegenover zo'n betweter als jij. Maar goed, als je er op staat: The Deer hunter is in mijn ogen een vreselijk saaie, trage, bespottelijke film die een dusdanig pro-Amerikaans standpunt inneemt dat ik er misselijk van werd. Alleen de Russische Roulette-scene is memorabel. Tevreden meneertje??????

sydney
Ik vind dat iedereen zijn stem en zijn mening mag geven over een film. Discussieren moet dan wel altijd mogelijk zijn.

Het pro-Amerikaanse in deze film is me even ontschoten. Want dan haak ik meteen af. Er werden veel zaken aangehaald, die vóór de film in Amerika helemaal niet besproken mogen worden. Zoals het terugzetten van de veteranen in de maatschappij, zonder dat er goede zorg tegenover werd gesteld. Het gewoon aan het lot overlaten van deze mensen, is één van de belangrijkste punten van de film. Het Pro-amerikaanse mag je dan even uitleggen, want ik vond het maar een somber en droevige wereld waarin de veteraan terugkeerde.

De problemen die veteranen ondervinden bij het terugkeren na de oorlog kwamen al aan de orde in de klassieker The Best Years of Our Lives uit 1946 (dat was dan de Tweede Wereldoorlog en niet de Vietnamoorlog, maar het principe blijft gelijk). Zo origineel is The Deer Hunter dus niet.

avatar van Ramon K
Ik.......een betweter.....wat een beschuldiging. Ik probeer mensen toch nooit mijn mening op te dringen......ik controleer toch nooit de stemmen van anderen.........ik uit toch nooit kritiek op anderen.....schandalig gewoon, deze uitspraak van jou!

Misschien moeten we op deze site maar gewoon gaan stemmen en verder onze mond dicht houden. Misschien moet internettend en filmliefhebbend Nederland voortaan maar gewoon op de gemiddelde waardering afgaan en de bijbehorende meningen en beargumenteringen maar negeren. Misschien moeten we films kijken, en niet meer kritisch zijn. Dan gaan we al die schandalige en onnodige discussies tenminste uit de weg!

En als je deze film dan bekeken hebt, hoef je je alleen maar af te vragen " was de film leuk of juist niet". En dan moeten we de technische details, de acteerprestaties, het camerawerk en de impact op maatschappelijk vlak maar overlaten aan de professionele filmkenners.

Weet je wat ik doe Tatort......ik kijk voortaan een film, beoordeel deze met mijn stem.....en dan laat ik de rest van Nederland zichzelf maar afvragen waarom ik een film laag of hoog beoordeel. Daar hebben de filmliefhebbers veel meer aan dan al die onnodige kritieken van mij. Mij hoor je niet meer klagen!!

avatar van Macmanus
Ik controleer toch nooit de stemmen van anderen.........ik uit toch nooit kritiek op anderen.....

Is dit sarcastisch of meen je dit echt.

avatar van Ralfke
Ik vond dit echt een hele goede film. Met de klassieke scene met het Russisch roulette, maar vooral de 'andere' belichting van de oorlog is in deze film heel erg goed.

De Russische roulette-scène is één van de meeste angstaanjagende scènes in de filmgeschiedenis (al is zoiets niet echt gebeurd, schijnt het ...)
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van narva77

Agree! Wat is er eigenlijk van dat topic geworden van "Beste filmmomenten ooit" ?

FisherKing
Absolute topfilm! met een indrukwekkende cast ! Na deze film kijk je met andere ogen naar ' Russisch Roulette '. De beste film die Vietnam beschrijft ( naast Apocalypse Now)!

Vind het jammer dat er in de plot al over de russische roulette wordt gesproken. Is veel mooier als je dat niet weet.

avatar van Ralfke
Blijft toch een fantastische film he?

FisherKing
Meesterwerkje Ralfke!