Platoon (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

Prachtige film over een peloton Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnam oorlog. Deze film toont maar weer eens dat oorlog het slechtste in de mens naar boven weet te halen. Hier en daar indrukwekkend in beeld gebracht en een aantal aangrijpende momenten (versterkt door Adagio for Strings, wat voor mij onlosmakelijk verbonden is met deze film). Ook het acteerwerk van de gehele cast is goed. Eén van de beste oorlogsfilms ooit.

avatar van Fisico
Platoon was zo één van die klassiekers die voor mij vrij blanco was. Nog nooit gezien blijkbaar ... Platoon mag toch hét meesterwerk en hét refererend werk genoemd worden van Oliver Stone, nog meer dan bvb Natural born killers of alvast beter geslaagd dan Born on the fourth of July. Stone maakte een meer dan degelijke en realistische oorlogsfilm van Vietnam die samen met nog enkelen als standaardwerk kunnen gelden. De Vietnamoorlog is een oorlog die nog steeds erg zwaar op de Amerikaanse maag ligt. Deze Platoon probeert ook te tonen waarom dit zo was. Vietnam was een erg vuile oorlog al lijkt me dat een pleonasme.

Eén van de grote pluspunten van de film is dat het "vuile" spel belicht wordt van beide partijen. We weten allemaal dat de Amerikanen geen lieverdjes waren (My Lai) om maar iets te noemen. Stone deinst er dan ook niet voor terug om zonder schroom weer te geven (uitgebrand dorp, executies, de houding ten aanzien van Afro-Amerikanen, druggebruik onder de soldaten, ...). Het is echter wel jammer dat de personages van Dafoe en Berenger (mooie rollen van beiden overigens) nogal polariserend werden neergezet. Al bij al ook weinig kameraadschap. Groentjes worden uitgekafferd en voor het vuil van de straat versleten. En ook Sergeant Barnes heeft weinig over voor zijn manschappen.

De film focust zich op de gevechten en de angst/gruwel daarrond. Het overleven van de soldaten stond centraal. De film- of DVDposter is legendarisch en geeft goed weer wat je mag verwachten. Stone bewaart hierin goed het evenwicht en vindt de balans om niet (letterlijk) in overkill te gaan. De muziek (Adagio for strings) was sereen en paste als tegengewicht goed bij de hardere scènes.

Sheen was ok, maar niet geweldig. Vooral de motieven van zijn personage om deel te nemen aan de oorlog blijven me bij. Pvt. Chris Taylor vond het evidentie om zich als vrijwilliger te melden. Het was zijn plicht om zijn vaderland te dienen. Zijn grootvader liep over de slagvelden van WOI en zijn vader vocht tijdens WOII. Zo simpel is het.

avatar van Lovelyboy
Three Alpha Six, if you can't talk, son, just key your handset twice. Over,

Geshockeerd de eerste keer dat ik deze film zag als veertienjarige. Wat een vreselijk deprimerend gevoel hield ik over aan de scene in het dorp, de doden die daar vallen onder de bevolking en het hartverscheurende gejammer van die kinderen, werkelijk verschrikkelijk vond ik dat.

Nu zoveel jaren later, en zoveel keren vaker te hebben gezien, schat ik deze film toch in op een iconische schaal. De film, de muziek van Barber, de rollen en strijd tussen Berenger en Dafoe, ja zelfs de movieposter van Dafoe die zijn handen ten hemel strekt in zijn laatste momenten. Pfoe....wat een film. Strakke oorlog, goed in beeld gebrachte oorlog, de deprimerende lange patrouilles onder moeilijke omstandigheden en niet aflatende spanningen, maar ook de verschillende tussen de mannen. En tenslotte, ja daar is ie weer, de scene in dat dorp. Hoe de soldaten daar in opperste frustratie huishouden. Hoe Berenger daar op zijn knieën zit met dat gelittekende en kwaadaardige hoofd met het pistool tegen het hoofd van dat kind damn, iedere keer weer onder de indruk.

Berenger en Dafoe wat mij betreft nooit weer zo goed gespeeld. En Sheen komt er mee weg als jongeling maar zijn pa was beter in Apocalyps Now.

avatar van macrobody
Deze film maar weer eens bekeken terwijl ik ook de documentaire aan het bekijken ben van Ken Burns: The Vietnam War. Hier kan je originele beelden zien hoe de Amerikanen de huizen in brand steken en wat de soldaten daar van vonden. Platoon geeft een realistisch beeld van wat daar aan de hand was. Zinloze oorlog en daar had het over en uit moeten zijn met het oorlogje spelen van de Amerikanen. En als het aan JFK had gelegen was dat ook zo geweest. De orders lagen al klaar maar na de moord op JFK ongedaan gemaakt en werden honderdduizenden soldaten gestuurd: 70% om het imago van Amerika te redden, 20% om China te blokken en 10% voor hulp aan de Vietnamezen (zie vrijgekomen documenten). Terecht dat deze film in de top 100 staat.

avatar van macrobody
meneeroldhand schreef:
Na al die jaren eindelijk eens gezien, maar ik begrijp niet waarom deze film zo hoog gewaardeerd en populair is.

Als ik een film zie met een hele hoge waardering waar ik niets aan vind of andersom dan denk ik ten eerste dat zal wel aan mij liggen. Misschien zien de anderen iets wat ik niet zie of weten ze iets dat ik niet weet?