• 11.526 nieuwsartikelen

Met onder meer: Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 april 1987

Plot Platoon

"The first casualty of war is innocence."

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

Chris Taylor

Sergeant Elias Gordon

Sergeant Robert "Bob" Barnes

Lieutenant Wolfe

Sergeant O'Neill

Alle Media

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik stel bij van 4* naar 3*. Ik zal vast een impopulair standpunt innemen, maar Stone stuurt me veel te veel wat de kijker moet vinden en voelen bij wat er gebeurt. Het moralisme ligt er behoorlijk dik bovenop, en bij tijd en wijle is het zelfs wat melodramatisch met die ‘brieven aan oma’. Barber’s Adagio is een mooi stuk, maar om dat nou 20 keer eronder te mixen… Waar Apocalypse Now worstelt met waanzin, waar Full Metal Jacket ironiseert, daar is Stone sentimenteel met een gebrek aan subtiliteit.

Bij een eerste keer kijken is het heus indrukwekkend, maar kijk je ‘m vaker dan is er weinig nieuws te ontdekken en verliest het snel aan zeggingskracht.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Als er voor mij 1 film over de Vietnam oorlog het beste is dan is dat zeker Platoon, ok ok Full Metal Jacket ook hoor iedereen Maar deze steekt qua verhaal, cast en de setting en hoe het de waanzin van deze oorlog was goed zien.

avatar van ROX

ROX

Sterke oorlogsfilm die vooral het proces "moral disengagement" bijna educatief in beeld brengt en dat heel realistisch doet door het My Lai drama op fictieve wijze te verfilmen. Ondanks het kleine verhaal een topfilm boordevol legendarische quotes, Sheen, Berenger en Dafoe spelen de sterren van de hemel.

avatar van Sabri88

Sabri88

Waar in veel oorlogsfilms de Amerikanen standaard als helden worden neergezet, is deze film niet bang om ook de duistere kant te laten zien. Oorlog is helemaal niet zo 'glamorous' als het wordt neergezet in de meeste Hollywood films en games, en dat is hier duidelijk. Goed geacteerd (met o.a. een jonge Charlie Sheen, Johnny Depp en Willem Dafoe), mooie shots en prachtig muziek. Ik vond deze ook veel beter dan Apocalypse Now en ook makkelijker om in één keer af te kijken.

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Nooit echt te bevatten voor een buitenstaander wat er zich allemaal echt afspeelt in een oorlog. Dat laat deze film goed zien. Goed acteerwerk! Indrukwekkende film. Deze komt zeker in mijn top 10 lijst! 4,5*

avatar van Foose

Foose

Wat een sterke film toch, een 2 uur durende film die elke kijkbeurt voorbij vliegt. Maar wel eentje waar je enkele dagen nadien nog eens aan denkt.

Ik heb 'm ooit voor het eerst per ongeluk gezien. Ik was namelijk in de videotheek en wou Taxi huren. Nu ging er wat mis aan de kassa en had ik zonder dat ik het wist de film mee van die persoon die voor mij stond. Nou.. dat was dus Platoon. Ik was toen een jaar of 12 ongeveer en het was nogal een zware film om kijken.. doch wist die mij toen al aan te grijpen en heb ik 'm ondertussen al vele malen gezien.

Het werkt gewoon.. het steeds terugkerende deuntje van Barber en de harde actie. Samen met de mooie beelden, hier en daar toch scherpe dialogen en natuurlijk ook de onderlinge strijd tussen de individuen zelf. Elk typetje komt ook aan bod: Sheen het broekventje met een compleet verkeerd beeld over wat hem te wachten staat, het irritante alfamannetje Bunny die volledig het noorden kwijt is, O'Neill de grootste hielenlikker en lafaard, de Luitenant zonder ruggengraat, de mijmerende zwarten, de nuchtere maar wijze King (goede rol van Keith David), enz.

Dan nog uiteraard de doorwinterde Sgt Barnes die voor niets of niemand achteruit gaat en aan de andere kant Sgt Elias (wat een held die Dafoe) die ook zijn mannetje weet te staan maar dan op een volledig andere manier.. met respect voor het humane en door enkel te doen wat nodig is. Hij weet nog het verschil tussen goed en fout terwijl Barnes volledig fucked up is. Iedereen is eigenlijk fucked up en bang, maar probeert het op zijn eigen manier te verwerken of gaat eronder door.

Sowieso de beste Vietnam film voor mij en ook één van de beste oorlogsfilms.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Klassieker pur sang, en deze komt ook wel even binnen zegmaar. Mede omdat alles er zo dik bovenop ligt vind ik het daarom niet prettig om naar te kijken. Ik begrijp dat in een film met dit thema dat ook de bedoeling moet zijn, alles wordt natuurlijk behoorlijk realistisch in beeld gebracht maar ik kan er niet naar kijken. Voor mij net even "te".

Acteerwerk is natuurlijk sterk, en geeft ook goed de waanzin van oorlog weer. Maar doe mij Apocalypse Now maar, die is toch nog wat "luchtiger". Het constante geschreeuw was een bron van ergernis. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een slechte film is. Beoordeling is een dikke voldoende, maar voor mij persoonlijk geen film die ik nog eens een keer "voor m'n plezier" ga opzetten.