Platoon (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

Linda
Wow ik heb hem dan eindelijk gezien!!!!!
Ik vond het een prachtfilm en het acteerwerk was al helemaal perfect zelfs Tom Berenger vond ik goed en dat zul je mij niet vaak horen zeggen. Wist trouwens niet dat Johnny Depp in de film meespeelde dat was een zeer aangename verassing ook al heeft hij maar een piepklein rolletje.
Wat ik wel erg jammer vond is dat het personage niet echt goed is uitgewerkt. Bij films over vietnam heb ik graag goed uitgewerkte personages dan kan ik me veel beter inleven in de film maar dat deden ze helaas niet echt in de film dus dat was wel jammer. 4 sterren

avatar van JoeHallenbeck
Linda schreef:

Mwa, ik vond het personage van Sheen wel vrij goed uitgewerkt hoor. Zijn verandering van groen rijkeluiszoontje naar 'moordenaar' (Berenger) is goed in beeld gebracht door Stone.

Beste vietnamfilm die ik tot op heden gezien heb, heb 'm al weet ik hoeveel gezien.
5 sterren dus...

verhoogd naar 4,5. De film laat heel goed zien dat de Amerikanen meer tegen elkaar aan het vechten waren, dan tegen de onzichtbare vijand. Verder vond ik het een pluspunt dat de Vietnamezen niet werden afgeschilderd als de slechteriken (wat ik in bijv. the deer hunter het enige minpunt vond).

Veel erg sterke scenes, waaronder bij die Vietnamese boeren. Het acteren was goed, sheen laat zien dat ie ook drama kan, berenger in een erg sterke rol, net als dafoe. verder veel goede bijrollen.

GerwinF
mister blonde schreef:

Helemaal mee eens! Gisteren voor het eerst gezien, erg sterke film.

gisteren weer eens gezien, en na de patriotistische pulp van Amerika's strijd in Afrika, Voormalig Joegoslavie en WOII doet deze scherpe en kritische film weldadig aan.
Fraai gefilmd, sterk geacteerd, boeiend verhaal.

****,5

Ik vind dit de beste oorlogsfilm die ik heb gezien. Al voor de vijfde keer gezien en nog steeds staat de film als een huis. Prachtig mooi camerawerk. Tom Berenger, wow die had hier een oscar voor moeten krijgen. De voice over werkt perfect bij deze film, zo ook de soundtrack.
Maar wat ik echt goed vind aan Platoon, is dat het je het gevoel geeft alsof je der echt bij bent. Iets wat ik niet heb bij bijvoorbeeld Saving Private Ryan.

De eerste keer dat ik deze film zag was op een 17 inch computerschermpje, maar toen maakte deze film toch nog een grote indruk op mij. Ik wou hem nu graag nog een keertje zien, omdat je op zo'n beeldschermpje toch nog wel het nodige mist.
Maar de tweede kijkbeurt (de film dus) maakte minder indruk op me dan dat ie de eerste keer deed. In de film zitten een paar goeie scènes, maar het geheel vond ik maar 'gewoontjes' (niet heel geweldig dus). De karakters zijn grotendeels niet goed uitgewerkt (op Sheen's karakter na dan wat dan ook wel weer erg goed was) en dat is in zulke films erg jammer. Ik doe er na de tweede keer kijken een half puntje af en kom dan op 3,5* uit.

Linda
gotti schreef:

Dat vind ik ook nog altijd een klein minpunt aan de film. Bij films over Vietnam werken goed uitgewerkte personages bij mij veel beter. Wat dat betreft vond ik het boek van Platoon toch net een tikkeltje beter.

Linda schreef:

Wat dat betreft vond ik het boek van Platoon toch net een tikkeltje beter.

Weer iets om te lezen.

Ik hou wel van oorlogsfilms, maar als ik dan weet dat het over Vietnam gaat dan haak ik toch meestal af. De mentaliteit al van die Amerikanen die denken dat ze even een klusje doen en ff tegen spleetogen vechten en dat ze dan naar huis kunnen. Ik vind het toch wel raar dat in die film de spanning zo hoog oploopt tussen die sergeants. Als dat in het echt zo gebeuren dan zou hij levenslang hebben gehad. ik vind het als oorlogfilm kenner een matige 2.5

Nick Kang schreef:

ik vind het als oorlogfilm kenner een matige 2.5

no offence, maar je bent absoluut geen oorlogsfilm kenner.

Idd, zie ook o.a Soldaat van Oranje.

avatar van martijn77
When I was in 'Nam..

Waarom zou ik geen oorlogfilm kenner zijn? Zeker omdat iedereen zich ergert aan mijn 'stemgedrag'?

avatar van jay73
Nick Kang schreef:
ik vind het als oorlogfilm kenner...

Als je dit soort dingen over jezelf zegt, roep je het natuurlijk wel over je af, beste Nick.

te bruut al jaren. staat in mijn top 10

zeer goeie film

avatar van WB
WB
Damn, wat een harde film (Bunny die die kop ff openramt van zo'n Vietnamees, verkrachten van zo'n klein wijffie, enz...)!Eentje die tenminste de Vietnam tijd reëel(!) weergeeft! En niet dat de Amerikanen zulke lieverdjes waren, want dat waren ze beslist niet! En deze film geeft tenminste ook goed weer dat de VS deze oorlog verloren had en dus niet gewonnen, zoals in vele Vietnamfilms te merken is...
Al met al een zeer goeie indrukwekkende film! En zeker een aanrader voor de Oorlogsfanaten!

Topper! 4 sterren!

WB schreef:

noem eens wat voorbeelden.....

avatar van WB
WB
mister blonde schreef:

noem eens wat voorbeelden.....

De meeste Vietnamfilms laten gewoon de realiteit niet zien, en zorgen er voor dat de 'goeie' Amerikanen een einde moeten maken aan het 'slechte volk' (de Vietnamezen)...
We Were Soldiers bijvoorbeeld! Nix tegen die film, want et is een topper, maar die film zorgt er ook weer voor dat Amerika in het daglicht moet staan, en zogenaamd de redder in nood is! Hoewel ze misschien wel de grote oorzaak zijn van die oorlog! Er wordt getreurd om de twee (dit getal is sarcastisch, en bij wijze van spreken) Amerikanen die vermoord worden, en niet om de 1000en Vietnamezen die in de duisternis verdwijnen...
Beetje propaganda allemaal...

niet om te zeuren, maar ik heb nog steeds maar één voorbeeld gehoord (je had het tenslotte over vele films).

ik kan een eind meegaan in de antisympathie tegen Amerikanen, maar af en toe vind ik het wat makkelijk en standaard om bij Amerikaanse oorlogsfilm het te hebben over propaganda en zo. net of alle films in Amerika door republikeinen gemaakt worden.

ik hou niet zo van oorlogsfilms maar ik dacht kga deze toch maar eens kijken aangezien hij in de top 100 staat, maar wat een tegenvaller zeg! De eerste 2/3 van de film vind ik totaal niet boeiend en ik kon mij totaal niet inleven in de personages. Tevens vond ik dat Charlie Sheen zeer slecht acteerde in deze film (ik heb hem nog maar in een paar films gezien, vond er telkens niet veel aan), het komt allemaal wat 'fake' over. Er zitten wel een paar mooie shots in, bv. als dat licht zo door het bladerdak schijnt in t begin of die blik in Berenger zn ogen als hij Sheen wil doden. Al bij al had k er veel meer van verwacht maar het einde maakt dan wel weer veel goed. 3*

WB schreef:

Nou, ik moet zeggen dat het gros van de Vietnamfilms toch wel aanklachten zijn tegen deze oorlog hoor, waarvan sommige heel treffend. [Zo'n film is overigens ook makkelijk te maken, moet gezegd worden, omdat de publieke opinie zich toch hoofdzakelijk tegen de oorlog uitsprak.]
Platoon valt wat mij betreft ook in deze categorie, zeer confronterend en mooi regiewerk van Oliver Stone. Alleen kon ik Sheen niet echt serieus nemen in deze rol. Dat deed zijn pappie toch beter in Apocalypse Now. Maar die is ook niet verpest door Hot Shots...

Een van de meest anti-Amerikaanse films ooit.

Niet dat ik daar problemen mee heb.

Diesel schreef:

Enkele scènes dan.

Diesel schreef:

Nonsens.

Wouter schreef:

Nonsens.
Zoals ik al zei, enkele scènes.

Blijft nonsens

Diesel
* Een sergeant van de Amerikaanse leger met veel aanzien schiet zonder pardon een onschuldige vrouw dood en de andere soldaten kijken slechts toe, ze aanmoedigen hem zelfs.

* De leidinggevende officieren jagen keer op keer hun soldaten de dood in. Weten deze mannen überhaupt wel hoe je oorlog moet voeren?

* Een klein meisje wordt door een Amerikaanse soldaat verkracht. De meeste soldaten zijn de hele dag wiet aan het roken en er zijn niet echt veel mannen die echt willen vechten, niet echt patriotistisch hè..

Zijn dit geen tekenen van ANTI-WAR? (vanzelfsprekend ANTI-USA omdat zij zijn begonnen met oorlog voeren).

Uhm... hoe bedoel je dan nonsens mstoffer?