Platoon (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

avatar van Jordy
Ik vind de film goed, maar niet geweldig. Er zitten een paar zeer indrukwekkende scenes in, en Sheen is goed als de jonge militair. Toch is de film een beetje teveel een actiefilm zonder al te veel diepgang. 3 sterren.

neo (crew)
echt een topfilm.zonder twijfel de beste oliver stone film(JFK is toch iets minder).
de oorlogsscenes zijn echt super goed.4,5 sterren

Ik heb me zeer vermaakt maar goed dat doe ik wel vaker:P

is wel een goeie, maar de beste blijven hamburger hill en full metal jacket

avatar van Ralfke
Film uit mijn jeugdjaren; indrukwekkend en een geweldige filmposter!

avatar van jester
Beste oorlogsfilm die ik ken, goede acteurs, goed verhaal.

avatar van narva77
Iemand die een 1,0 geeft voor Platoon snapt er niks van.

sratch
Degene die platoon maar 1 keer heeft gezien snapt geen fuck van het verhaal der in!! dus mijn advies is van kijk em nog eens en dan begrijp je het verhaal dan kom je er mischien achter zoniet houd je smoel en ga terug naar de basisschool en probeer het op nieuw met je waardeloze leven inplaats van zomaar een 1 te geven voor platoon loser!!!!!

Groeten Sratch

We zijn toch wel diep gedaald als we de beoordeling van films als controle van intelligentie gaan interpreteren in plaats van als mening...

Mooi gezegd, Shakespeare.

En sratch, waarom geef je zelf geen stem uit?

sratch
Nah o.k ik heb dus ook gestemd nu en mijn stem is een 5 omdat het gewoon een meesterwerk is!!!! en o.k dan het is inderdaad niet de bedoeling om iemand op zijn intelligentie aan te vallen. maar Platoon een 1 geven spoort niet vind ik.

Groeten Sratch

Mooi plaatje bijdeweg

Sterke film. Hou wel van zulk soort (goeie oorlogsfilms) films. Lekker verhaal, uitstekend geregiseerd (ben fan van stone's werken) en ook goed geacteerd. 4*

avatar van narva77
Een maat van mij heeft deze film al meer dan 20 keer gezien; heeft ook wel eens gereageerd hier

neo (crew)

nou aan deze informatie heb ik tenminste wat.

Haha nou oke, dat was dus die Sratch die 2x heeft gereageerd bij Platoon

avatar van Armin
Aangrijpende Vietnam film die de waanzin van die oorlog goed in beeld brengt. ****

gimli f
Stom, ik gaf een 3 voor deze film...

maar ik bedoelde een andere film..
Deze is mij een 4 wel waard!

FrankenHaus
Masterprestatie van Willem Dafoe, hij is eik altijd goed!

weer es gezien. 0,5 erbij

Mooie film, dit is wel waard voor 4 sterren

super!!! echt meer kan ik niet zeggen

avatar van BoordAppel
Das wel lastig als je met iemand aan het praten bent.

avatar van jester
Eén van Stones beste werken, de sfeer van die tijd, de waanzin van de oorlog, de onmacht van de Amerikanen, de ongrijpbare VietCong, allemaal heel goed getroffen. Prachtige film.

Linda
Deze film wil ik daarom dan ook heel erg graag zien. Ik heb het boek gelezen en die is verschrikkelijk mooi.

avatar van LZA
LZA
Goeie film. Alleen vond ik de twee hoge pieten in het platoon een wat geforceerd
goodguy-badguy gehalte uitstralen. Voor de rest was het een boeiend geheel.

7 sterren ?

avatar van Macmanus
Denk het cijfer 7

avatar van LZA
LZA
Ja cijfer 7 oftewel 7/2 = 3,5 sterren

Linda
Ik heb het boek al gelezen en was daar erg van onder de indruk en wil hem al tijden zien en nu komt ie dan eindelijk :
Woensdag 1 januari bbc2 23.00-0.55