Platoon (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Charlie Sheen, Willem Dafoe en Tom Berenger

De film laat het leven zien van een peloton Amerikaanse soldaten tijdens het vechten in de jungles van Vietnam, door de ogen van een jonge militair. Twee sergeants botsen wanneer één van hen meedoet aan een bloedbad onder Vietnamese dorpelingen.

bovendien laat de film heel mooi zien dat de Amerikanen meer tegen zichzelf aan het vechten waren, dan tegen de vijand.

ik vind dat je wel een punt hebt diesel, hoewel een van de meest anti amerikaanse films ooit, een beetje overdreven is.

Diesel, je zegt het zelf al: anti-war is het en dat is allerminst meteen anti-usa. Oliier Stone is door en door Amerikaan en verdedigt in zijn films amerikaanse waarden op een kritische (en vaak ook wat bomabastische) manier.
Iets anders is dat de film zaken laat zien die voor veel amerikanen onaangenaam geweest moeten zijn. Het grote aantal doden door eigen vuur was daar een van.
Wanneer je deze film anti-amerikaans vindt moet je eens kijken naar Hamburger Hill. Misschien filmisch wat minder maar nog sprekender over de totale waanzin van oorlog.

Uhm...nou dat dacht ik toch niet. Hamburger Hill is maar een slap aftreksel van Platoon.

kos schreef:

Zonder twijfel.

Ooit JFK gezien?

En wist je dat Oliver Stone extreem links is?

Oliver Stone:
"Nationalism and patriotism are the two most evil forces that I know of in this century or in any century and cause more wars and more death and more destruction to the soul and to human life than anything else."

Veel Amerikanen noemen dit landverraad.

Inderdaad, hij is en doet juist precies het tegenovergestelde van wat dhr. Stoffer zegt.

Laten we het dan heerlijk oneens zijn. Oliver Stone is een amerikaan if there ever was one. Opgegroeid en groot geworden in het meest Amerikaanse syteem van allemaal, Hollywood. Ultra links, laat me niet lachen. Stone is kritisch op de uitwassen van het Amerikaanse systeem, maar hij gelooft ook heilig in de basis van de amerikaanse samenleving. Freedom of speech, pers, en ga zo maar door. En ja, ik heb bijna al zijn films gezien. Any given sunday vind ik een aardige samenvatting van zijn overtuiging: natuurlijk de system stinks en er zijn altijd veel mensen die alleen aan zichzelf denken en alleen maar snel rijk willen worden maar football (is de amerikaanse maatschappij in het klein) is ook een arena waar de besten uiteindelijk vaak boven komen drijven. Stone, heeft zoals zovelen een love/hate relatie met Amerika.
En dan vind ik de constatering dat hij anti-amerika is, of dat Platoon anti-amerikaans is veel te ongenuanceerd.

Wat is je punt?

Elke democratische intellectueel gelooft in vrijheid van meningsuiting, persvrijheid etc. het zijn nota bene de basis punten van het democratische stelsel, het is de basis van alle democratische samenlevingen op aarde, niet alleen van Amerika. Erg normaal dat Stone er ook in gelooft, het heeft niets te maken met Stone en zijn gevoelens voor Amerika.

Trouwens, er is geen land die meer democratischer is dan onze kikkerlandje, in geen ander land is 'vrijheid van meningsuiting' zo goed terug te zien in het praktijk. Je zou dus net zo goed kunnen zeggen dat Stone gelooft in de basis van de Nederlandse samenleving, niet in die van de Amerikaanse.

mstoffer schreef:
Stone, heeft zoals zovelen een love/hate relatie met Amerika.
Heb nooit gezegd dat Stone anti-Amerikaans is. Wel zitten er in zijn films vaak duidelijke anti-Amerikaanse thema's. Neem nou die ene scène in Heaven & Earth waar,

Steve Butler aan tafel zit met zijn familie en zijn zuster een opmerking maakt over Le Ly, zoiets als 'ze mag wel een beetje dankbaar zijn voor het eten dat we haar geven', vervolgens verteld Steve (die in Viëtnam geleerd heeft wat normen en waarden zijn) haar schreeuwend wat dankbaarheid precies inhoudt.

Is het gedrag van Steve's zuster geen perfecte voorbeeld van Amerikaanse arrogantie? Is het je niet opgevallen dat Stone duidelijk wil maken dat veel Amerikanen denken dat ze alles goed doen, terwijl ze eigenlijk zo onwetend zijn?

Trouwens, hoe denk je eigenlijk over de documentaire die Stone heeft gemaakt over zijn ontmoeting met Fidel Castro? Castro, de man die hij zo bewonderd, de commandant die ooit 'public enemy no.1' was van Amerika, de trotse communist die zijn raketten richtte op Amerikaanse steden, de alleenheerser die bevriend was met de Sovjets.

Kortom, denk niet dat Stone anti-Amerikaans is maar het is overduidelijk dat hij walgt van veel Amerikaanse ideeën.

Deze discussie mag verder in 't forum? Beetje raar om hier spoilers van Heaven&Earth te gaan geven...

Hobbes schreef:

Beetje raar om hier spoilers van Heaven&Earth te gaan geven...
Die spoilers hebben alles te maken met de visie van Oliver Stone.

Dat is hardstikke mooi, kerel vent...maar dit is het forum van platoon en niet van heaven & earth. Open een topic in 't algemene forum en ga daar verder.

Hobbes schreef:

Dat is hardstikke mooi, kerel vent...
Kerel? vent?

Waarom dat opeens, is er misschien een achterliggende gedachte?

kerel vent is een uitdrukking die in mijn kameraden-groep zeer regelmatig gebruik, vandaar. Is uit een show van Hans Teeuwen (bereden politie).

Maar serieus: gewoon ff een topic aanmaken in 't forum...Oliver Stone bespreken tot en met en dan hoeven de mensen die bij het platoon forum kijken niet meer bang te zijn dat ze plots spoilers voor de kiezen krijgen van andere films die ze nog niet gezien hebben.

avatar van BoordAppel

ben ik niet de enige.

Diesel schreef:
Ooit JFK gezien?

En wist je dat Oliver Stone extreem links is?

Oliver Stone:

Veel Amerikanen noemen dit landverraad.
Mee eens, je haalt mijn woorden uit mijn mond.

Veel hollywoodsterren zijn links. Kijk maar naar Charlie chaplin

Discussies moeten op forum Justice

Discussie wat mij betreft gesloten. Diesels' conclusie: "Denk niet dat Stone anti-Amerikaans is maar het is duidelijk dat hij walgt van veel Amerikaanse ideeen" is ook mijn conclusie zij het dat ik zou zeggen: "van de ideeen van veel Amerikanen".
De film over Fidel heb ik nog niet gezien; ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Aardig vond ik wel Oliver Stone's observatie toen hij zei dat Fidel van films hield als Salvador en Platoon en daaraan toevoegde dat hij "Natural Born Killers" wel niet gezien zal hebben.

avatar van Hemdale
Eindelijk heb ik de film een keer gezien, en ik vind het toch een van de betere oorlogsfilms, echt top, mooie beelden, top acteerwerk...4,5 *

kort samengevat prachtige film top 5*

stem verhoogt van 4.5 naar 5. Was de zeer tragedische en toepasselijke muziek vergeten

avatar van ThaMovieVoter
Heb eergisteren de dvd gekocht en dus de film na vele jaren weer eens goed bekeken, aangezien ik de film een lange tijd niet had gezien, ben ik dus voorzichtig geweest met het stemmen en gaf ik de film eerst 4 *

Na het opnieuw zien van dit prachtige Vietnam drama, is mijn opinie over de film dus definitief, een ruime 4,5 *

Ik heb dus verder weinig nieuws te vermelden, het is een geniaal gemaakte film over die achteraf zeer onnodige oorlog, die heeft gezorgd voor grote schade en enorm verlies.
Stone bewijst dat hij gewoon een kei is in het maken van deze soort films, hij liet zijn talent al zien toen hij het script voor Scarface had geschreven, het nadelige was, dat men in die tijd niet gewend was aan realistische films en het grote portie geweld wat stone weergaf.

Aangezien hijzelf heeft gevochten in Vietnam is er niemand die de oorlog in een film beter zou kunnen vertolken dan Oliver Stone zelf.
Het is niet alleen een brute oorlogsfilm, maar ook een karakterfilm, je ziet bijv. Charlie Sheen groeien van een angstig groentje tot een doorgewinterde veteraan.

Het leuke is dat de film in principe een soort van autobiografie is van Oliver die zijn ervaringen in de film toont door middel van het hoofdpersonage.

Een briljant staaltje oorlogsfilm met mooie, diepgaande muziek en volgens mijn mening overtreft deze film Apocalypse now (die ik eerst zag als de beste van de Vietnam reeks)

Dat was het voor vandaag,

Ciao

Diesel
Naar mijn mening verbleekt Platoon naast Apocalypse Now.

Schitterende oorlogsfilm met meesterlijke oorlogsscènes !
Meestervertolking van sheen.
Die scène met dafoe en al die vietcong !! staat sinds vandaag in mijn geheugen gebrand.

Net niet 'het'.

4.5/5

avatar van ThaMovieVoter
Diesel schreef:

Naar mijn mening verbleekt Platoon naast Apocalypse Now.

Ik weet dat jij dat vindt diesel

Ik twijfel ook mede hem in mijn top-10 te schuiven.

Ik ga er ook 5* van maken, 4.5* is TE weinig

Mister_Pink
Aardige Vietnam film die goed te pruimen is. Jammer dat de acteer prestaties niet van een hoog niveau zijn, had de film goed gedaan. Verder mist de film de intensiteit die in andere Vietnam films veel beter voelt.

3,5 sterren

Jammer dat de acteer prestaties niet van 'n hoog niveau zijn

Sheen speelt uitstekend als jonge militair.

dan kan je Willem Dafoe en Tom Berenger of een van de vele goede bijrollen als tegen argument komen, kom je ´slechts´ met Sheen!