Das Boot (1981)

Alternatieve titels: De Andere Kant van de Oorlog, The Boat

West-Duitsland
Oorlog / Drama
149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (uncut version)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer en Klaus Wennemann

Najaar 1941, La Rochelle aan de Franse kust: 50 Duitse militairen drinken zich zat en maken plezier in een Franse nachtclub. Voor hen kan dit de laatste keer zijn, aangezien ze de volgende morgen aan boord van een onderzeeër zullen gaan, om zo veel mogelijk vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe. Wanneer echter na lange tijd de vijandelijke schepen in zicht komen, slaat de verveling van de mannen om in angst en heimwee naar de thuishaven.

avatar van Kondoro0614
John Milton, hèb ik weer eventjes geluk. Is die net op Netflix gekomen. .

avatar van John Milton
Kijk! Dat is idd lekker makkelijk. Benieuwd wat je ervan vindt!

avatar van DonJefferson
Eindelijk eens een keer gaan zitten voor deze film en vond het toch wel de moeite waard. Vind het zeker leuk om een tweede wereldoorlog film eens door het perspectief te zien van de Duiste soldaat ipv altijd de geallieerde. Ook de U-bootoorlog is een onderdeel van de Tweede Wereldoorlog die niet vaak wordt uitgelicht in oorlogsfilms. Origineel!

De personages speelden allen een sterke rol. Ook niet zo nep geacteerd, wat je bij sommige oude films nog weleens langs ziet komen. Je leeft mee met personen en situaties en de muziek speelt hier een goede ondersteunende rol in.

Goede film! 4 sterren!

avatar van U-96
Kondoro0614 schreef:
John Milton, hèb ik weer eventjes geluk. Is die net op Netflix gekomen. .

Helaas wel de kortste versie...

avatar van John Milton
Welke hebben ze erop gezet dan? Hoelang?

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:
Welke hebben ze erop gezet dan? Hoelang?

149 minuten.

Das de mini mini miniversie! Kom je nooit voldoende lang in de spanning om indruk te maken en te beklijven. Toch niet ook nog nagesynchroniseerd in Engels hè...?

Richardus schreef:

Nee gewoon in het Duits.

Das Boot

Op aanrader van John Milton en dankzij Netflix dan toch Das Boot gezien. Een van de legendarische WWII film volgens de statistieken die er gemaakt is op dit moment. Misschien brengt de toekomst nog iets veel beters (Wat ik zo niet denk). Toch brengt Das Boot iets met zich mee wat mij niet honderd procent kon bekoren, misschien lag het aan de soms iets te lange scenes waar je toch wel erg vaak door heen moest bijten, al was dat ook zo bij Der Untergang (2004) en misschien wel meer, maar dat is toch mijn lieveling WWII film die ik gezien heb, ondanks dat Das Boot hoger staat in de toplijst. Verveeld heb ik mij niet, dat zeker niet. Das Boot brengt dankzij zijn knusse setting toch een soort sfeertje over. Soms een prettig sfeertje maar vaak ook een naar sfeertje dat je de angst van de bemanning toch aan kon voelen.

Bij de omschrijving word echter al verteld: "Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe." Wat je soms misschien te vaak tegen kwam. Dit word (zoals hiervoor al verteld) gecompenseerd met het sfeertje en zelfs met een paar goeie actie scenes waardoor je haren toch echt wel recht door overeind komen te staan en die toch wel mooi in beeld gebracht zijn. Ook kon je goed zien hoe zwaar het kon zijn voor een onderzeeër dankzij de waterdruk wat er op komt en tegelijkertijd de gevaren boven het schip, oftewel de torpedo jagers. En ook dit word mooi in beeld gebracht.

Qua acteerwerk ligt de film op een mooie plek, het acteerwerk van de bemanningsleden waren prima en dan kwam je ook verder mee in de film. Ik weet niet of een langere versie mooier was, ik vond deze versie al prima. Het concept kan prima worden uitgelegd namaten de film door dendert en de uitgebreide plotomschrijving kan nog maar net in de 149 goed passend gemaakt worden, dankzij de vele details die de film weggeeft is dit vaak wat moeilijk. Dit zie je wel vaker met films die een concept met zich mee dragen waar de regisseur toch het gevoel heeft om veel dingen in detail mee te brengen. Maar dat maakt een film mooier en fijner om naar te kijken en wat je vaak niet hebt met een film waar een kleiner budget aanzit. Al zal zulke film ook vaak niet saai zijn, wat deze film nogmaals ook niet was.

Het kan zo zijn dat mijn interesse in de marine minder groot is dan de lucht- landmacht ook binnen de WWII films kan ik dit dus terug zien. Maar ondanks dat mijn interesse niet echt in de buurt van de marine ligt was de film prima te verteren en heb ik zeker geen 149 minuten weg gegooid. De film is anders dan wat ik verwacht had, maar slechter is hij daar niet door geworden. Integendeel zelfs, de laatste 10 – 6 minuten word je nog een bombardement op de haven voorgeschoteld , en dat was een echte finale om een mooie film afte sluiten. Verdiend plekje in mijn top 10 en binnenkort maar eens een uitgebreide versie binnen halen!

Nice. Dan was het niet voor niets

John Milton schreef:
Nice. Dan was het niet voor niets

Dat was het zeker niet, nee !

Weer is wat anders dan een doorsnede oorlogsfilm.... Duits spreken en Duitser zijn! Eindelijk klopt het weer eens een keer. Ook het acteerwerk is zeker voor die tijd brilliant.
Afgezien van het geluid wat wel beter kon, het is een film uit 1981 en niet 2016.. dus ik beoordeel dat maar niet

avatar van horizons
Arnoud87 schreef:

Het geluid van die dieptebommen is toch wel erg sterk.

avatar van david bohm
Heb de versie van drie en een half uur gezien en die zijn omgevlogen. Het acteerwerk en de claustrofobische spanning zorgen voor een tamelijk intense kijkervaring.

avatar van vindorent
Net voor het eerst de Theatrical-versie gekeken op Netflix, en moet toch zeggen dat die iets minder sterk is dan de Director's Cut. Ook al duurt the Theatrical-versie 150 minuten, vond ik deze toch iets te kort duren. Ik miste toch echt een paar scene's, de scene's die de Director's Cut juist zo sterk maakte. Al en al blijft het toch een unieke en meeslepende rit, maar in de toekomst keer ik toch weer liever terug naar de Director's Cut; dat blijf voor mij nog steeds 1 van de beste films ooit gemaakt!

avatar van knusse stoel
Zullen we het maar kort houden?

Geweldige film die eenzaam op hoogte staat wat betreft de tweede wereldoorlog films!

avatar van IH88
Das Boot

Een intense en claustrofobische filmervaring over de bemanning van een Duitse U-boot die ten strijde trekken maar vaker niets anders kunnen doen vervelen, overleven en hopen als ze weer worden opgemerkt door een torpedojager. Zeker als je weet dat ruim 70 procent van de bemanning van U-boten het niet overleefde. De bemanning tekende eigenlijk al hun doodvonnis nog voordat ze hun eerste stap in de onderzeeër zette. Die onverdraaglijke angst is ook de gehele film voelbaar bij de personages en je kan het zweet en de olie bijna ruiken.

Het belangrijkste element van de film is misschien wel het geluid. Het geluid van een sonar, het kraken van de onderzeeër als hij steeds dieper onder water gaat, de explosies van de mijnen, het draagt allemaal bij aan de ijzingwekkende spanning. Wat mij ook opviel is hoe mooi de film eruit ziet en hoe goed de acteerprestaties zijn. Dat gezicht van Johann als hij langzaam gek wordt zal mij nog wel even bijblijven. De spanning op laatst als de onderzeeër steeds dieper naar de bodem zakt en de blijdschap als ze de motoren toch nog aan de praat krijgen, voel je ook als kijker. Het einde kwam voor mij onverwacht maar maakte daardoor des te meer indruk.

De beste oorlog drama mini serie die ik gezien hebt .
Alles is hier goed aan. 5.0

avatar van wyatt earp
Zwaar onder de indruk. Volgens mij heb ik de langste versie van deze film gekeken die er bestaat, maar dat was ook echt geen minuut te lang (in positieve zin zeg maar). Ik heb geen claustrofobie, maar van deze film zou ik het spontaan krijgen. De druk, de spanning, de verveling die toeslaat, de hopeloosheid op het eind, alles is gewoon perfect weergegeven. Je hebt bijna het idee dat je zelf in een onderzeeër zit. Zelden werd ik zo meegesleurd in een film. En dan op het eind de anti-climax. Geen woorden voor.

avatar van baspls
De Andere Kant van de Oorlog

Toen ik gister Lifeboat zag, ergerde ik me er een beetje aan dat Duitsers als onbetrouwbare bedriegers werden afgeschilderd. Die film ging over een passagiersschip dat door een U-boot tot zinken werd gebracht. Das Boot verteld het verhaal van de Duitse militairen op een U-boot en laat - zoals de Nederlandse titel van de film al aangeeft - de andere kant van de Oorlog zien.

Ik had eerder al een stukje gezien van de bioscoopversie, die was echter Engels nagesynchroniseerd dus dat heb ik geen 5 minuten volgehouden. Ten gelegenheid van de SF/Oorlog-Challenge heb ik nu de drie-en-een-half uur durende Directer's Cut restauratie gekeken (in het Duits uiteraard) en die was nog steeds geen seconde te lang. Bij een herziening ga ik zeker de 293 minuten durende Uncut-versie opzoeken.

Jürgen Prochnow - die na het succes van Das Boot in films als The Keep, Dune en The English Patient zou gaan spelen - zet hier op meesterlijke wijze de U-boot kapitein neer. Hij blaft zijn bevelen, laat de boot zo diep gaan dat de bouten eruit vliegen, maar is alles behalve harteloos. Herbert Grönemeyer speelt de hoofdpersoon, een correspondent op wiens boek de film is gebaseerd. We zien hoe hij zich van gladgeschoren Ariër tot een echte zeeman ontwikkeld. Door het geluid van de motors moest de film zonder geluid worden opgenomen, de Duitse versie is echter zo goed nagesynchroniseerd dat ik daar helemaal niets van heb gemerkt.

Das Boot is briljant opgenomen en heeft een aantal geniale shots, bijvoorbeeld als een camera iemand volgt die door de boot heen rent (zonder steady-cam gefilmd!). Binnen in de boot heeft de film een erg claustrofobische sfeer, om dit te bereiken heeft Petersen de acteurs gedurende de hele opname in de krappe boot gehouden. De film is volledig chronologisch opgenomen, zodat het allemaal nog realistischer overkomt. De beelden van de boot die de zonsondergang tegemoet vaart waren ook schitterend. Omdat er geen u-boten van het type dat ze in de film hebben gebruikt zijn overgebleven, moest er speciaal voor de film een duikboot gebouwd worden. Dezelfde fabriek die in de oorlog de U-booten heeft gemaakt, maakte voor de film een replica en een aantal modellen. De duikboot werd dat zelfde jaar ook in Raiders of the Lost Ark gebruikt. De special effects met schaalmodellen waren ook briljant gedaan en zien er vandaag de dag nog steeds uitstekend uit.

Klaus Doldinger maakt een schitterende soundtrack voor de film. Aan de ene kant een prachtige avontuurlijke melodie en andere kant synthesizermuziek die typerend is voor de jaren '80.

In Das Boot worden de soldaten van de Duitse marine afgebeeld als mensen. SSérs waren bepaald geen levertjes maar de mannen van de Wehrmacht en de marine waren ook maar soldaten en dat realiseert men zich te weinig. De winnaar schrijft geschiedenis, maar dat betekend niet dat iedereen aan de kant van de verliezer perse kwaadaardig is. De mariniers in Das Boot zijn geen Nazi's maar in de eerste plaats gewoon zeelui die proberen hun opdracht te volbrengen. De film is zo meeslepend en avontuurlijk dat je jezelf er op een gegeven moment zelfs op betrapt dat je voor de Duitsers aan het juichen bent. We horen altijd veel over 'de vervloekte Duitse U-booten' die de Engelse schepen lieten zinken, maar dat de mensen op de U-boot ook hun leven riskeerde vergeet men vaak. Het einde symboliseert de zinloosheid en onrechtvaardigheid van de oorlog mooi.

De Duitse producenten waren in het begin bang dat de film in het buitenland veel weerstand op zou roepen. Niets was echter minder waar, de film kreeg een staande ovatie en werd voor maar liefs 6 Oscars genomineerd. En dat is volledig terecht want Das Boot is een echt meesterwerk. Een van de allerbeste oorlogsfilms ooit, zo niet, de beste. De film heeft een heel originele invalshoek, ijzersterk drama en humaniseert de vijand, tegelijk is de film ook erg avontuurlijk, spannend en meeslepend. Om nog niet te spreken van de geweldige effecten een cinematografie.

Aanrader.

avatar van U-96
Mooi geschreven!

avatar van JDSsmetje
Voor een 35-jaar oude Duitse film kan Das Boot vooral cinematografisch tellen. Bijvoorbeeld hoe de camera zich een weg baant door de smalle overvolle ruimtes bij een alarmsignaal. Of hoe de belichting niet meer omvat dan rondschijnende zaklampen en infraroodverlichting. Maar uiteraard ook de bezweten angstkronkels in het gelaat van de bemanning als de boot steeds luidere kraakgeluiden galmt naarmate de boot dieper daalt. Als je Petersen één ding moet meegeven is dat hij de sfeer in de duikbuit bijzonder goed neerzet en de kijker vlotjes meetrekt in dat verhaal. Enkel de scènes op het dek zijn inmiddels gedateerd, en de film een halfuurtje korter maken had de intensiteit verhoogd en herhaling tegengegaan (Director's Cut).

avatar van tbouwh
Director's Cut

Het was even zoeken naar een dag waarop ik me kon verliezen in de donkere wereld van Das Boot. Deze druilerige dinsdag bleek uitermate geschikt om de director's cut van maar liefst drieënhalf uur eens op te zetten.

Ik moet zeggen, ik betwijfel of deze cut de beste keuze is geweest. Ik reken films tot mijn favorieten die even lang of zelfs langer duren, maar toch had ik moeite met de speelduur. Na een halfuurtje is de setting wel bepaald, en dan is het nog minstens een uur of twee kijken naar omstandigheden die redelijk vergelijkbaar zijn. De explosies nabij en in de boot, de latente spanning onder de bemanningsleden; uiterst vakkundig uitgevoerd, maar op den duur was ik de omstandigheden wel gewoon en werd het soms zelfs een beetje saai.

Dat laatste zeg ik voorzichtig, want met name op filmtechnisch gebied waren er genoeg zaken die mijn aandacht trokken. Zo is het sound design werkelijk geweldig. Ik heb bewust een koptelefoon opgezet om de razende oceaan, de subtiele geluidseffecten en de score goed in me op te kunnen nemen. Door het geluid, maar ook door de mooie tracking shots waan je je echt aan boord van het schip, en dat vond ik prijzenswaardig. Erg knap geregisseerd door Petersen, die het overzicht heeft moeten bewaren in die nauwe, donkere ruimtes.

De minpunten vond ik meer in het verhaal en in de characters. Voor een oorlogsfilm van drieënhalf uur (en zeker voor een werk dat zo hoog scoort) had ik een toch een wat veelzijdiger en uitgebreider plot verwacht. Die opmerking moet ik wel van twee nuances voorzien. Enerzijds vond ik het prettig dat deze film eens niet de geallieerde, maar de Duitse zijde onder de loep nam; anderzijds vond ik het einde wel echt fenomenaal. Niets behouden thuisvaart, maar een heftig en donker slotstuk dat de realiteit van oorlog uitstekend representeert. Tenslotte heb ik nog de cast te benoemen. Ik moet zeggen dat het merendeel van de characters me toch al snel weer is ontschoten. Doordat de nadruk lag op de bemanning als geheel, miste ik, op wat ingekapselde dialogen na, persoonlijke narratieve uitdieping. Dit geldt zelfs voor de commandant (Jürgen Prochnow), die verder wel uitstekend acteert en een knappe rol neerzet.

Uiteindelijk dus een prima oorlogsfilm, maar wel één die me niet zo wist te boeien en verrassen als vooraf gehoopt. Misschien lag het aan de director's cut, en moet ik de bioscoopversie nog eens opzetten...

avatar van Elchapo
Van alle duikboot films is en blijft dit de meest intrigerende.....wat een prachtfilm.

avatar van dinhus
Een prima film, maar ook geen topper. Qua spanning zit het echt wel goed. Ook speelt de regisseur met de kijker door voortdurend twijfel in te bezoemen. Althans, als ik 'de kijker' ben, natuurlijk. Maar verder: iets meer variatie in de setting was niet erg geweest. We krijgen wel erg weinig van de buitenwereld te zien. De ''vijand'' werd op enkele momenten in beeld gebracht, maar tijdens aanvallen kregen we wel erg weinig te zien. Telkens van die scènes vanuit het schip; een beetje jammer als je het mij vraagt.

Op veel fronten prima, maar ook niet echt bijzonder. Geen interessante personages, als je het mij vraagt. Wel erg netjes dat de regisseur er voor gekozen heeft om géén stereotypen te portretteren. Normaliter verwacht je wel bepaalde politieke machtspelletjes en intriges in dergelijke films en vooral in deze setting, maar hier was dat niet het geval. Dus daarvoor zonder meer mijn complimenten.

avatar van dvdfreak123
Een lange zit voor deze das boot die het eigenlijk wel waard was. Film ziet er voor zijn tijd heel goed uit vind ik. Knap hoe ze dit gefilmt hebben. Heb me nergens echt verveelt, maar sommigen stukken duurden wel wat lang en had misschien toch iets meer vaart mogen inzitten. Heb trouwens the directors cut gezien op bluray.cast speelt zeer goed vind ik, prima prestaties. Muziek was ook goed en paste perfect bij de film. Ik had wel nog wat meer willen zien zoals hierboven beschreven van de vijand, waar we spijtig genoeg bitter weinig van zien. Film is wel origineel, zijn niet veel films waar we dit aspect van de oorlog te zien krijgen en al zeker niet zo uitgebreid. Einde was ook zeer sterk en had het eigenlijk niet verwacht dat het zo zou lopen. Altijd fijn als ik verrast word in een film. Peterson geeft een prima film afgeleverd met een paar kleine minpuntjes. Die dan in andere scenes weer compleet vergeten worden. 7,5/10

avatar van LauraArsenal
Moet je gezien hebben! Deze film is echt een meesterwerk....

avatar van pierre18
Geweldige film. In de bioscoop gezien tijdens de première en maakte grote indruk op me. Inmiddels al 4 keer opnieuw bekeken maar heeft nog niets aan kracht ingeboet. Net als bij Dunkirk zie je nauwelijks de tegenstander en dat is maar goed ook want in deze film gaat het juist om de beklemmende situaties waarin men terecht kan komen met alle angsten. Trauma's voor het leven. Daar horen geen veldslagen bij.
De film is geniaal verfilmd. Zeer sterk camerawerk en belichting. Je ziet de man geen angstzweet hebben, je voelt 't!! Hulde aan de regisseur.
Eine reise ans endes des verstande.

Komt hier een nieuwe serie van?? Ik ben benieuwd!

avatar van Antonev
Benauwend oorlogsdrama met in de hoofdrol een van de beruchte Duitse U-boten. Sterk geacteerd en een prachtig claustrofobisch sfeertje. Wordt na verloop van tijd wel ietwat langdradig. Mooi om de afkeer binnen de Kriegsmarine tegen Hitler te zien. Net als de Luftwaffe was de Kriegsmarine een instituut en een relatief losstaand onderdeel binnen de Wehrmacht. Daar hadden ze geen hoge pet op van de Führer.

avatar van Fisico
Ongelooflijk sterke oorlogsfilm die het vooral moet hebben van zijn spanning en emotie. De film doet me in dat opzicht ook wat denken aan Dunkirk waarbij ook de vijand nauwelijks in beeld wordt gebracht, maar steeds onderhuids aanwezig is. Ik las een tweetal jaar terug het boek "Lusitania", het schip dat werd getorpedeerd op 7 mei 1915 door een U-boot. Het boek verschafte me onder meer inzicht hoe een duikboot werkt. Dikke aanrader/tip alvast! Ook het bezoek aan de Russische duitboot uit WO II die aangemeerd ligt in Zeebrugge gaf me een betere kijk op het leven op een U-boot. Het zijn die kleine extra gegevens die me nog meer betrokken doen voelen bij deze film.

Zoals in zovele oorlogsfilms (of -taferelen) ervoeren vele soldaten/mariniers een euforische roes wanneer ze ten strijde trokken voor het vaderland. Vanop het dek werd duchtig gezwaaid naar de kades. De commandant van het schip is minder enthousiast en stelt zich openlijk vragen over de jonge roedel wolven die hij tot zijn beschikking kreeg. Erg hoog loopt hij niet met Hitler op, laat staan de oorlog in zijn geheel. Mariniers en vliegeniers leven vaak in hun eigen cocon. Das Boot heeft aandacht voor details waarbij in de Messe een foto prijkt van de erg bekwame grootadmiraal Karl Dönitz (en niet Hitler).
De openingsscènes doen met wat denken aan The deer hunter, andere context weliswaar, maar een mooi inleidend gedeelte over feestvierende soldaten op hun laatste avond vooraleer het vaderland roept. In hun kielzog wordt door propagandaminister Goebbels een oorlogsfotograaf (Werner) meegestuurd om leuke (en vooral strijdvaardige) kiekjes te maken.

De film duurt erg lang, toch als je de meer uitgebreide versies bekijkt. De 'bioscoopversie' zou ik in alle geval vermijden, al is voor sommigen 2,5 uur ook al een dikke brok over een film met hoofdzakelijk 1 locatie. Hoe uitgebreider, hoe intenser de film wordt. Je krijgt een inkijk in de kleine donkere holen van een duikboot. Alles is zeer compact ingedeeld en bij het minste alarm staat de hele bemanning in rep en roep. De één duikt en de ander springt door de kleine cirkelvormige deuren naar een andere ruimte. De motorkamer is fascinerend om te zien en ook de private ruimten met slaapvertrekken, keuken en toilet zijn zeer de moeite. Het camerawerk, dito geluidsondersteuning, is fabuleus!
Deze prachtige decorsetting resulteert in intense spanning, zweetangst van de crew en een algehele beklemmende sfeer om u tegen te zeggen. Ook de beelden buiten de duikboot zijn zeer de moeite. Denk maar bijvoorbeeld aan de duikboot bij zonsondergang of de avontuurlijke opspattende golven die wel iets weghebben van de beelden in Jaws.

De film is en oogt erg realistisch. Er wordt geen eenzijdig beeld geschetst van nazi's. In de eerste plaats krijg je gewone lui die tegen wil en dank hun plichten vervullen. Het leven in een duikboot is geen lachertje. Naast het claustrofobisch effect en het besef dat je je tientallen meters onder de zee bevindt (dat krakende geluid, vrezend dat hij elk moment door de waterdruk in elkaar kan klappen, beangstigend (!)), zou ook geurtelevisie op zijn plaats zijn om alles nog in een beter perspectief te plaatsen. Want 42 volwassenen, opeengepakt in een kleine ruimte met slechts 1 (?) toilet, het moet de hel zijn...

vandaag om 15:27 uur