Das Boot (1981)

Alternatieve titels: De Andere Kant van de Oorlog | The Boat

West-Duitsland
Oorlog / Drama
149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (uncut version)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer en Klaus Wennemann

Najaar 1941, La Rochelle aan de Franse kust: 50 Duitse militairen drinken zich zat en maken plezier in een Franse nachtclub. Voor hen kan dit de laatste keer zijn, aangezien ze de volgende morgen aan boord van een onderzeeër zullen gaan, om zo veel mogelijk vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe. Wanneer echter na lange tijd de vijandelijke schepen in zicht komen, slaat de verveling van de mannen om in angst en heimwee naar de thuishaven.

Komt hier een nieuwe serie van?? Ik ben benieuwd!

avatar van Antonev
Benauwend oorlogsdrama met in de hoofdrol een van de beruchte Duitse U-boten. Sterk geacteerd en een prachtig claustrofobisch sfeertje. Wordt na verloop van tijd wel ietwat langdradig. Mooi om de afkeer binnen de Kriegsmarine tegen Hitler te zien. Net als de Luftwaffe was de Kriegsmarine een instituut en een relatief losstaand onderdeel binnen de Wehrmacht. Daar hadden ze geen hoge pet op van de Führer.

avatar van Fisico
Ongelooflijk sterke oorlogsfilm die het vooral moet hebben van zijn spanning en emotie. De film doet me in dat opzicht ook wat denken aan Dunkirk waarbij ook de vijand nauwelijks in beeld wordt gebracht, maar steeds onderhuids aanwezig is. Ik las een tweetal jaar terug het boek "Lusitania", het schip dat werd getorpedeerd op 7 mei 1915 door een U-boot. Het boek verschafte me onder meer inzicht hoe een duikboot werkt. Dikke aanrader/tip alvast! Ook het bezoek aan de Russische duitboot uit WO II die aangemeerd ligt in Zeebrugge gaf me een betere kijk op het leven op een U-boot. Het zijn die kleine extra gegevens die me nog meer betrokken doen voelen bij deze film.

Zoals in zovele oorlogsfilms (of -taferelen) ervoeren vele soldaten/mariniers een euforische roes wanneer ze ten strijde trokken voor het vaderland. Vanop het dek werd duchtig gezwaaid naar de kades. De commandant van het schip is minder enthousiast en stelt zich openlijk vragen over de jonge roedel wolven die hij tot zijn beschikking kreeg. Erg hoog loopt hij niet met Hitler op, laat staan de oorlog in zijn geheel. Mariniers en vliegeniers leven vaak in hun eigen cocon. Das Boot heeft aandacht voor details waarbij in de Messe een foto prijkt van de erg bekwame grootadmiraal Karl Dönitz (en niet Hitler).
De openingsscènes doen met wat denken aan The deer hunter, andere context weliswaar, maar een mooi inleidend gedeelte over feestvierende soldaten op hun laatste avond vooraleer het vaderland roept. In hun kielzog wordt door propagandaminister Goebbels een oorlogsfotograaf (Werner) meegestuurd om leuke (en vooral strijdvaardige) kiekjes te maken.

De film duurt erg lang, toch als je de meer uitgebreide versies bekijkt. De 'bioscoopversie' zou ik in alle geval vermijden, al is voor sommigen 2,5 uur ook al een dikke brok over een film met hoofdzakelijk 1 locatie. Hoe uitgebreider, hoe intenser de film wordt. Je krijgt een inkijk in de kleine donkere holen van een duikboot. Alles is zeer compact ingedeeld en bij het minste alarm staat de hele bemanning in rep en roep. De één duikt en de ander springt door de kleine cirkelvormige deuren naar een andere ruimte. De motorkamer is fascinerend om te zien en ook de private ruimten met slaapvertrekken, keuken en toilet zijn zeer de moeite. Het camerawerk, dito geluidsondersteuning, is fabuleus!
Deze prachtige decorsetting resulteert in intense spanning, zweetangst van de crew en een algehele beklemmende sfeer om u tegen te zeggen. Ook de beelden buiten de duikboot zijn zeer de moeite. Denk maar bijvoorbeeld aan de duikboot bij zonsondergang of de avontuurlijke opspattende golven die wel iets weghebben van de beelden in Jaws.

De film is en oogt erg realistisch. Er wordt geen eenzijdig beeld geschetst van nazi's. In de eerste plaats krijg je gewone lui die tegen wil en dank hun plichten vervullen. Het leven in een duikboot is geen lachertje. Naast het claustrofobisch effect en het besef dat je je tientallen meters onder de zee bevindt (dat krakende geluid, vrezend dat hij elk moment door de waterdruk in elkaar kan klappen, beangstigend (!)), zou ook geurtelevisie op zijn plaats zijn om alles nog in een beter perspectief te plaatsen. Want 42 volwassenen, opeengepakt in een kleine ruimte met slechts 1 (?) toilet, het moet de hel zijn...

avatar van Timothyvdmeer
gaat weer van Netflix af dus mocht je hem nog willen zien...
het is wel de bioscoopversie.

avatar van mjk87
Dan heb ik nog de 'korte' bioscoopversie gezien, maar ook die vond ik al vrij langdradig. Dit is echt een film van momenten die los stuk voor stuk erg sterk zijn, of dat nu die beginscène is in de nachtclub of momenten dat de boot diep afdaalt. De angst is van de gezichten te lezen en sowieso is de beklemming te voelen, door de nauwe ruimtes en de camera die vaak dicht op de huid zit. Maar dat soort sterke momenten worden steeds spaarzamer en weten na drie kwartier ook niets nieuws meer te brengen. Elke nieuwe scène is dan weer een herhaling van een scène ergens eerder in de film. En zo verloor ik langzaamaan de aandacht. Het slot is wel erg sterk gedaan. 3,0*.

Is de uncut versie van deze film uitgekomen op dvd/blu-ray?

avatar van Zandadder
dimi303 schreef:
Is de uncut versie van deze film uitgekomen op dvd/blu-ray?

Ik heb de versie van 209 minuten op Bluray, maar zou liever die van 293 min. hebben.

avatar van Bélon
Er is een Duitse Blu-ray -met Engelse ondertiteling- van de 6 delige miniserie die 308 minuten duurt MAAR dit is inclusief aftiteling en herhaling van de laatste scene bij de volgende aflevering dus ik denk dat die inhoudelijk gelijk is aan de 293 minuten versie.

Ik vind de director's cut overigens beter, die miniserie sleepte mij iets te veel.

Genomineerd met 6 oscars toen in 1981 .
En dat voor een buitenlandse film , zegt al genoeg

avatar van Donkerwoud
Hoe de bemanningsleden van een Duitse U-boot - of het vroegere nazi-paradepaardje van technologisch vernuft - schipperen tussen jeugdige overmoed, verveling, euforie, defaitisme en hoop. Wolfgang Petersen schetst het als een apocalyptische ondergangsschets met felgekleurde belichting en een rigide kadering. Het effect is een claustrofobische filmervaring waar Petersen het wrange contrast schetst tussen de bovengrondse ruimtes (weids, open, speels) tegenover de beklemming in de onderzeeër (veel lichamen op een klein oppervlakte, overal flikkerende lichtjes en piepende geluidjes). Pure horror. En toch haalt 'Das Boot' (1981) het voor mij niet bij échte oorlogsklassiekers als 'Apocalypse Now' (1979) of 'Full Metal Jacket' (1987). Misschien vreemd om te zeggen over een film die zo'n beladen stuk geschiedenis in beeld brengt, maar het blijft een brave film omdat camaraderie en heldenmoed nog steeds de boventoon voeren. De enige fantastische scène is wanneer de matrozen goedbedoeld een genadeschot afvuren op een zinkend Engels oorlogsschip, maar te laat ontdekken dat de overlevende bemanningsleden door hun handelen zullen verbranden of verdrinken. Deze film had meer van dit soort grijze gebieden verdiend, want nu stelt het net te weinig vragen bij morele ambiguïteit rond de aard van oorlogsvoering.

avatar van Melksnor
Iets wat langdradig, en een u-boot op 300 diepte 24 uur lang.. Ik weet het niet.. Ver gezocht lijkt mij.

avatar van Shadowed
Beklemmend.

Laatst kwam de 149 minuten versie voorbij op Canvas, en die heb ik dus even opgezet. Misschien in de toekomst de 209 minuten versie kijken, al weet ik niet wat daar andere aan is. Een de 293 minuten versie vind ik toch echt iets te lang. Kan iemand me helpen, wat er vertoond wordt in de langere versies?

Maar goed, de film. Begon niet heel veelbelovend, al zag de duikboot er erg leuk uit en de scenes op zee waren leuk. Wat vooral sterk was neergezet was de beklemmende en claustrofobische sfeer binnen de duikboot, en de angst was ook goed neergezet.

Soms nijgt het naar een iets te langdradige stukken waardoor hij soms wat saai valt maar de film is prima uit te kijken. Petersen zet hier een goede film af.

avatar van Bob Gray
Briljant.

Zelden zo'n beklemmende film gezien. Fenomenaal gefilmd ook aan boord van zo'n krappe onderzeeër. De director's cut is een lange zit maar des te knapper dat ie geen minuut verveeld.

avatar van notsub
Das Boot slaagt er uitstekend in de beklemmende claustrofobie weer te geven en je mee te laten leven op het randje van de dood. Het formidabele geluid draagt daar zeker aan bij. De film heeft zeker zijn beperkingen, zo valt het op een gegeven moment wel in herhalingen. Boven water is de film ook een stuk minder instens. Het einde is dan wel weer zo geniaal dat je er niet omheen kunt dat dit een ware genre klassieker is.

avatar van TronMan
Vanaf het moment dat de camera in 'in de boot zit ', krijg je spontaan claustrofobie. Pracht van een film.Goede soundtrack, en voor die tijd, effecten. Heb de director's cut gezien, deze is lang,maar goed te doen.De bemanning zit soms puur te wachten en te luisteren in die beklemmende sfeer.Het ' onderwater geluid ' doet de rest.
Leuk om ook de jonge Herbert Grönemeyer (als journalist in de film ) zien, welke beter bekent als zanger/schrijver en inmiddels miljoenen platen heeft verkocht.

pop
Ik heb deze film ooit afgekeild en vervolgens nooit meer gekeken. Laten we het een jeugdzonde noemen,ha. Onlangs de director's opgenomen en dat is weliswaar een erg lange zit. Desondanks met veel plezier gekeken.
Verder is al alles over deze film gezegd. Niets aan de positieve kritieken toe te voegen.
Sterke film !

knappe film en spanned