Das Boot (1981)

Alternatieve titels: De Andere Kant van de Oorlog | The Boat

West-Duitsland
Oorlog / Drama
149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (originele Duitse miniserie)

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer en Klaus Wennemann

Najaar 1941, La Rochelle aan de Franse kust: 50 Duitse militairen drinken zich zat en maken plezier in een Franse nachtclub. Voor hen kan dit de laatste keer zijn, aangezien ze de volgende morgen aan boord van een onderzeeër zullen gaan, om zo veel mogelijk vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe. Wanneer echter na lange tijd de vijandelijke schepen in zicht komen, slaat de verveling van de mannen om in angst en heimwee naar de thuishaven.

avatar van Don Homer
Prachtige realistische oorlogs/rampenfilm van Wolfgang Petersen met een mooie soundtrack.

De film begint met een wild feest in een Franse nachtclub waar aankomend onheil wordt weggedronken en weggeneukt en waar het cynisme (en dus het bewustzijn, realisme) al in volle omvang aanwezig is.

Daarna krijgen we een eeuwigdurende weergave van het leven in de u-boot. Claustrofobische angst, cynisme, doodsangst, paniek, verdriet, agressie, vriendschap, solidariteit komen allemaal aan bod en wordt geweldig ingevuld door de acteurs. Erwin Leder's inzinking was voor mij (een van de vele) hoogtepunt(en) van de film.

avatar van Luudje10
Uitstekende oorlogsdrama van de hectiek in een U-boot. Diverse malen gekeken maar blijft goed.

avatar van Angel9999
Saai..................ongeloofwaardig................, nee grapje. Er wordt in de kritieken onder allerlei films momenteel enorm veel gegooid met deze twee woorden. Het irriteert me mateloos.

Deze film is niet mijn ding, eigenlijk vond ik er zelfs weinig aan. Het einde imponeerde me wel. Maar deze film is absoluut knap gemaakt. En dan ga ik het niet afdoen met een vreselijke onvoldoende zoals elders wel gebeurd bij top films. Ik vind dat zo kinderachtig en misschien is dit dan ook wel een statement mijnerzijds.

oorlog eender waar je wilt er niet in graken. vele keer zijn de vijanden de duitsers want de rest zijn altijd goede ook wel in deze toch wel bizondre en sterke oorlog drama nu is het niet door de ogen van de vele americanen die tijden de gevechten omkomen zoals je kent bij de films gelijk private ryan. maar zoals men zegd door de ogen van de vijand de duitsers dus maar niet op het land maar in de zee zal maar zegen meer onder dan er boven. het verhaal van een duitse u boot zoals men deze in de tweede wereld oorlog noemde net als er zo vele zijn heeft deze kapitein ook iemand die bevelen geeft en men weet zo als men denkt aan duitsers in deze tijd dan is er maar eentje die toen alle bevelen gaf en iedereen moest dan maar springen en hier is dit ook het geval hij moet zo veel mogelijke vijanden de diepte in boren. maar toch blijven zei ook niet gespaard want wanneer de bomen om je oren vliegen en je nergens kunt vluchten dan weet je dat je moet vechten om te overleven en dit is bij deze bemanning ook zo maar ze zitten diep onder de zee waar ze geen uitweg hebben. boven hen worden er steeds meer en meer bomen op hen gegooid zelfs onder water zijn ze niet veilig. knappe oorlog drama aan boort van de bemanning van een u boot of duitse onderzee boot die vechten tegen de vijand en de bomen in een ijzeren doodkist met enkel hen kans om te ontsnappen uit de boot diep de oceaan en verdrinken of in de boot blijven maar kans om te overleven bijna niets is. ga mee met de bemanning diep in de oceaan maar vergis u niet dit is geen avontuur rijs dit is er eentje van kans op nooit meer terug hou je adem in want eens je mee gaat is het voor de ganse film begin zal wel wat saai zijn maar heb de moet om uit te zitten tot het einde als je weer de blauwe lucht kunt zien want tijdens je rijs zal het minder zijn.