• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.882 stemmen
Avatar
 
banner banner

Das Boot (1981)

Oorlog / Drama | 149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (originele Duitse miniserie)
3,97 3.280 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (originele Duitse miniserie)

Alternatieve titels: De Andere Kant van de Oorlog / The Boat

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Wolfgang Petersen

Met onder meer: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer en Klaus Wennemann

IMDb beoordeling: 8,4 (285.708)

Gesproken taal: Duits, Engels en Frans

Releasedatum: 1 april 1982

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Das Boot

"On land they dreamed of being heroes. Beneath the sea they pray to be survivors."

Najaar 1941, La Rochelle aan de Franse kust: 50 Duitse militairen drinken zich zat en maken plezier in een Franse nachtclub. Voor hen kan dit de laatste keer zijn, aangezien ze de volgende morgen aan boord van een onderzeeër zullen gaan, om zo veel mogelijk vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe. Wanneer echter na lange tijd de vijandelijke schepen in zicht komen, slaat de verveling van de mannen om in angst en heimwee naar de thuishaven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain Lieutenant 'Der Alte'

Lieutenant Werner

Chief Engineer

First Watch Officer

Second Watch Officer

Kriechbaum

Johann 'Das Gespenst'

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tall man

Tall man

  • 289 berichten
  • 1049 stemmen

Adje70 schreef:

Er zit een goede film in als de helft er uit wordt geknipt, wat een onnodige langdradigheid.

Weet niet welke versie je hebt gekeken maar de 149 minuten zou dan wel te doen moeten zijn. Al moet je natuurlijk wel van het verhaal en de uitdieping in de film houden natuurlijk.

Zelf de 208 durende versie gekeken en jeetje, beter dan ik had verwacht van een film die zich dan 180 minuten in de duikboot afspeelt. Knap hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen. Ook de shots waar de duikboot boven water kwam, mede door de muziek, waren erg mooi om te zien. Ook alle emoties waren mooi in beeld gebracht. Muziek ondersteunde daarbij goed.

Het einde blijf ik toch ook wel 1 van de mooiste scenes uit de film vinden. In ieder geval een topfilm voor mij!

*5


avatar van TMP

TMP

  • 1891 berichten
  • 1717 stemmen

Ik heb de director's cut van Das Boot gezien. Helaas viel de film behoorlijk tegen. Ik had een meeslepende film verwacht, maar het was ronduit saai. Nu zal het leven in een onderzeeër waarschijnlijk ook vrij saai zijn, dat maakt de film echter niet veel beter. Voor een dusdanig lange film hadden de personages verrassend weinig diepgang. Na meer dan drie uur weet je nog steeds nauwelijks iets over de bemanning. Het acteerwerk is degelijk en het leven in een onderzeeër wordt goed uitgewerkt. Verhaaltechnisch is het echter weinig boeiend, er gebeurt gewoon te weinig, al kent de film af en toe een (vaak korte) opleving. Daarnaast zit de director's cut vol met overbodige shots van de onderzeeër, ik hoef niet oneindig vaak te zien hoe deze boven water komt. De eindscene was dan wel weer erg sterk, maar die laat wel meer dan drie uur op zich wachten. Al met al een veel te lange zit, al zal de kortere bioscoopversie misschien iets beter bevallen...


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Zit ik hier gewoon naar een engels gesynchroniseerde versie te kijken en dat is echt geen aanrader. Gelukkig heb ik hem vroeger wel gewoon in de oorspronkelijke staat gezien en ik moet zeggen dat dat toch veel indrukwekkender is.

Wat ik heel sterk aan deze film vind is dat het benauwende en opgekropte sfeertje op zo'n onderzeeduiker heel sterk naar boven komt. Vooral in de tijd waarin het zich afspeelt zou dat natuurlijk extra zijn. Dat vind ik echt heel goed gedaan.

Maar verder moet ik er wel bij zeggen dat ik het gewoon veel te lang vind duren allemaal. Misschien moet het je gewoon liggen maar ik heb het na een anderhalf uurtje echt wel gezien op zo'n onderzeeboot.


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1922 berichten
  • 719 stemmen

Zoals al gezegd, duurt wel wat te lang, maar bouwt constant een geweldige spanning op. Helaas heb ik ook de Engels gesynchroniseerde versie gezien en ik denk dat dat toch een nadeel is. 4*


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

FunkStarr schreef:

Zoals al gezegd, duurt wel wat te lang, maar bouwt constant een geweldige spanning op. Helaas heb ik ook de Engels gesynchroniseerde versie gezien en ik denk dat dat toch een nadeel is. 4*

Dat is zeker een nadeel, het maakte het er voor mij een stuk ongeloofwaardiger op. Je hebt de hele tijd het idee dat je met een film te maken hebt, terwijl dat juist naar mijn mening niet zou moeten.

Een aparte film, unlike others, in de duikboot. Mooi om te zien hoe het er toen aan toe ging en hoe het leven daar was. Intressant en goede acteerprestaties. Goede film dus.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Een van de weinige films uit de top100 die ik nog niet zag.

Welke versie is de meest gangbare? Welke valt aan te raden?

(Ik heb geen schrik voor de lengte van de 'Uncut version'. Ik wil gewoon geen versie kijken die niemand ooit kijkt en/of minder is dan een andere versie)


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Director's Cut is de meest gangbare. Kan niet de een boven de ander aanraden.


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Die van 293 minuten moet ik niet aan denken om te kijken


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1922 berichten
  • 719 stemmen

Haha inderdaad. Director's Cut is toch wel gewoon Duits gesproken?


avatar van Lucaij

Lucaij

  • 472 berichten
  • 1861 stemmen

Die van 5 uur heb ik toen helaas niet volgehouden. Ik moet deze zeker nog eens kijken, maar dan ga ik voor de bioscoopversie.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Dan zou ik voor de Director's Cut gaan. Bioscoopversie is te kortaf naar mijn mening.


avatar van FILM!BOY!

FILM!BOY!

  • 246 berichten
  • 1716 stemmen

U-96 schreef:

Dan zou ik voor de Director's Cut gaan. Bioscoopversie is te kortaf naar mijn mening.

Daar ben ik het mee eens!


avatar van Angelo2

Angelo2

  • 681 berichten
  • 3068 stemmen

Mijn voorkeur bij films gaat meestal wel uit naar de directors cut. Vaak te lang voor de bioscoop maar wel hoe de regisseur het graag gezien had. En ik moet zeggen ook bij Das Boot heb ik me geen moment verveeld. Als kijker ervaar je de film als of je zelf een bemanningslid bent. Bij dreigende momenten schiet de camera door de onderzeeër mee met de crew die zich haastig naar zijn positie haast. De hele film oogt realistisch en de choreografie is geweldig. Toch knap dat bijna 3,5 uur van de film zich vrijwel alleen in de boot afspeelt en hij nergens langdradig wordt. Dat we naar een Duitse crew kijken doet er eigenlijk niet meer toe, het hadden net zowat Amerikaanse bemanningsleden kunnen zijn. Gevangen in een oorlog en verplicht te vechten tegen de "vijand" kennen zij de zelfde angsten als ieder ander mens. Eerst slaat de verveling toe en is het een dolle boel met veel gelach en gekkigheid en later de angst en onzekerheid of ze het einde van de oorlog halen. Toch hadden ze van mij wat karakters wat meer uit mogen diepen, het bleef vaak iets wat oppervlakkig. Desalniettemin een top film en een ware klassieker met uitmuntend acteerwerk. Een 8,5


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Angelo2 schreef:

Mijn voorkeur bij films gaat meestal wel uit naar de directors cut. Vaak te lang voor de bioscoop maar wel hoe de regisseur het graag gezien had. En ik moet zeggen ook bij Das Boot heb ik me geen moment verveeld. Als kijker ervaar je de film als of je zelf een bemanningslid bent. Bij dreigende momenten schiet de camera door de onderzeeër mee met de crew die zich haastig naar zijn positie haast. De hele film oogt realistisch en de choreografie is geweldig. Toch knap dat bijna 3,5 uur van de film zich vrijwel alleen in de boot afspeelt en hij nergens langdradig wordt. Dat we naar een Duitse crew kijken doet er eigenlijk niet meer toe, het hadden net zowat Amerikaanse bemanningsleden kunnen zijn. Gevangen in een oorlog en verplicht te vechten tegen de "vijand" kennen zij de zelfde angsten als ieder ander mens. Eerst slaat de verveling toe en is het een dolle boel met veel gelach en gekkigheid en later de angst en onzekerheid of ze het einde van de oorlog halen. Toch hadden ze van mij wat karakters wat meer uit mogen diepen, het bleef vaak iets wat oppervlakkig. Desalniettemin een top film en een ware klassieker met uitmuntend acteerwerk. Een 8,5

Heel mooi diepgaand geschreven!


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Tarkus schreef:

Het is wellicht de 10de maal dat ik deze film zie. Maar wel de eerste keer dat ik deze, bijna 5 uur, lange versie zie. En ondanks die lange duur, heeft de film en verhaal niets aan spanning ingeboet. Integendeel zelfs. Je krijgt het gevoel er nog nader bij betrokken te worden, ook de details komen beter tot zijn recht in deze versie. Het is en blijft een meesterwerk. En een pluim voor de digitale sound op deze DVD, het komt het realiteitsgevoel helemaal ten goede. Kortom, deze film blijft een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt. Klasse !!

Nog maar eens bekeken.

Opnieuw de lange, bijna 5 uur durende versie, en na zovele malen is deze prent nog steeds een topper die ik steeds opnieuw kan bekijken.

Prachtige film en een aanrader tot en met !!!


avatar van Lona

Lona

  • 25 berichten
  • 1008 stemmen

Das Boot is een topfilm die de tijd neemt om het nodige weer te geven. Ik vond de film zeer reëel overkomen en dat waardeer ik. Je ziet als kijker een enthousiaste groep zeemannen die vol overtuiging de strijd ingaan. Dit geldt niet helemaal voor de kapitein overigens die niet altijd met de orders mee eens is. Gaandeweg leer je ze iets wat beter kennen en komt de ellende wat oorlog heet meer naar de voorgrond. De director's cut van meer dan drie uur vond ik eerlijk gezegd een klein beetje te lang, maar dat stoorde niet zo heel erg. De eindscène was zeer sterk en maakte de film compleet. Een reële en originele oorlogsfilm die het kijken waard is. 4*


avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

  • 1540 berichten
  • 2391 stemmen

welke versie wordt uitgezonden? Hoop op de uncut version.


avatar van wite wolf

wite wolf

  • 28 berichten
  • 36 stemmen

goede spannende film zeker als ze moeten beseffen dat ze nooit nog het daglicht zullen zien.
een Duitse onder zee boot ook word bestookt met bomen. de kapitein doet er alles aan om zijn onderzee boot te reden maar ei beseft al hauw dat het vechten geen zin meer heeft. spanning voel je snijden wanneer ze geraakt worden. vertaalt in het DUITS ENIE RIESE ANS DES ENIDE DES VERSTANDANDES


avatar van Sneakers35

Sneakers35

  • 73 berichten
  • 1208 stemmen

wite wolf schreef:
goede spannende film zeker als ze moeten beseffen dat ze nooit nog het daglicht zullen zien.
een Duitse onder zee boot ook word bestookt met bomen. de kapitein doet er alles aan om zijn onderzee boot te reden maar ei beseft al hauw dat het vechten geen zin meer heeft. spanning voel je snijden wanneer ze geraakt worden. vertaalt in het DUITS ENIE RIESE ANS DES ENIDE DES VERSTANDANDES


Ja Klasse film mijn stem van 4 naar 4,5


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Timothyvdmeer schreef:

welke versie wordt uitgezonden? Hoop op de uncut version.

De versie vol met reclame tussendoor

Een zender als RTL is het niet waard om Das Boot op te kijken.


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

TMP schreef:
Ik heb de director's cut van Das Boot gezien. Helaas viel de film behoorlijk tegen. Ik had een meeslepende film verwacht, maar het was ronduit saai. Nu zal het leven in een onderzeeër waarschijnlijk ook vrij saai zijn, dat maakt de film echter niet veel beter. Voor een dusdanig lange film hadden de personages verrassend weinig diepgang. Na meer dan drie uur weet je nog steeds nauwelijks iets over de bemanning. Het acteerwerk is degelijk en het leven in een onderzeeër wordt goed uitgewerkt. Verhaaltechnisch is het echter weinig boeiend, er gebeurt gewoon te weinig, al kent de film af en toe een (vaak korte) opleving. Daarnaast zit de director's cut vol met overbodige shots van de onderzeeër, ik hoef niet oneindig vaak te zien hoe deze boven water komt. De eindscene was dan wel weer erg sterk, maar die laat wel meer dan drie uur op zich wachten. Al met al een veel te lange zit, al zal de kortere bioscoopversie misschien iets beter bevallen...


Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik had nu veel liever de originele versie gekeken in plaats van de langdradige directors cut.


avatar van blurp194

blurp194

  • 5495 berichten
  • 4194 stemmen

Alweer drie-en-dertig jaar geleden.

Over die tijd heb ik Das Boot toch zeker een keer of tien gezien, in alle verschillende versie - zelfs de serie die ervan gemaakt is. Maar de laatste keer was ook alweer een paar jaartjes geleden. Misschien wel in de vorige eeuw zelfs.

Dus toen ik van de week de film weer eens ging zien was het aan de ene kant wel een soort feest van herkenning, maar ook wel ietwat teleurstellend. Niet dat het een slechte film is ineens - verre van, maar de haast mythische proporties die het geheel in mijn herinnering had was toch niet helemaal in overeenstemming.

De claustrofobische setting in de boot vond ik vooral minder sterk dan ik in mijn hoofd had. Zat me nog even af te vragen of er daarbij misschien een verschil is omdat ik tegenwoordig een hd-tv heb, in plaats van een oude beeldbuis ter grootte van een postzegel. Toch was dat indertijd wel een van de meest indrukwekkende onderdelen van de film - naast de waanzin van de oorlog, de anonieme vijand die haast minder bedreigend is dan de eigen leiding en de landrotten op de sleepboot, de verveling in de lange perioden tussen de actie.

Toch met alle lichte teleurstelling nog steeds een erg fijne film, en het nog steeds onverminderd sterke einde maakt dan weer veel goed. Wir bauen fur den Sieg, dat soort details maakt het wel helemaal af. Evengoed na de film maar even wat zitten neuzen in de extra's op de DVD, en het stukje waarin kritiek gegeven wordt op Petersen's dramatisering - het knappen van meerdere bouten in de boot op grote diepte - deel ik eigenlijk wel. Subtieler was toch net een tikje beter geweest nog.


avatar van MovieMind

MovieMind

  • 6943 berichten
  • 0 stemmen

"Aanrader"


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Even halfje verhoogd. Dat verdient een van de beste oorlogsfilms allertijden naar mijn idee wel.


avatar van fritsje

fritsje

  • 265 berichten
  • 294 stemmen

Geweldige nagelbijtende oorlogsfilm,zo zie je ze jammer genoeg zelden,zien !!!!


avatar van VincentL

VincentL

  • 1117 berichten
  • 642 stemmen

Das Boot

Een echte Duitse klassieker. Natuurlijk moest ik die ooit eens gezien hebben, alleen de speelduur is zo lang. Uiteindelijk toch een gaatje gevonden - het moest er van komen - en rustig de tijd genomen om hem af te kijken. De Directors Cut wel te verstaan, de Uncut versie was me net wat te lang.

Eigenlijk stelt het verhaal niet zo heel veel voor. Het is een zeer rustig opbouwend verhaal wat zeer langzaam tot zijn climax komt. Daarnaast zijn er zeer veel nevenscènes die niet van cruciaal belang voor de film zijn, maar wel leuk om te bekijken. De actiescènes zijn wel degelijk goed. Ondanks dat bekruipt je het gevoel dat de zeelieden in de U-Boot continu Destroyers over zich heen kregen. Het geeft een beetje een vertekend beeld vind ik. U-Boten waren vele malen destructiever dan dat Destroyers hen klein kregen. Een detail slechts, van het is alles behalve slecht. Als de climax dan eindelijk daar is stelt die toch een klein beetje teleur. De finale had in mijn ogen grootser gemogen dan dat het hier was. Je kan niet echt spreken van een anticlimax, maar een lichte teleurstelling is niet te onderdrukken.

Jürgen Prochnow speelt een zeer goede rol. Met eigenlijk een vrij beperkt script weet je toch alles over zijn personage te weten te komen. Zijn mimiek is geweldig, ondanks de gezichtsbeharing die je het zicht wel eens ontneemt. Prachtige rol!

Herbert Grönemeyer heeft wel is waar een rol van een heel ander kaliber, maar weet naarmate de film vordert goed op te drogen. In het begin is zijn naïviteit wat storend, maar dit maakt snel plaats voor een realistische rol waarin een fantastische acteur schuil gaat.

De overige bemanningsleden zijn stuk voor stuk op orde. Geen van hen weet echt te imponeren.

Visueel gezien wordt er van een kleine ruimte optimaal gebruik gemaakt. Met slechts twee primaire locaties - de U-Boot en de zee - wordt een krachtig staaltje visualiteit op je overgebracht. Beiden locaties schitteren. Daarnaast zijn de secundaire locaties ook dik op orde en zeker een aanwinst voor de film. De onderwater-scènes zijn misschien nog wel het mooist. De luguber groene kleur is indrukwekkend en prachtig om te zien.

Das Boot is zeker een klassieker. Het einde doet net wat van de film af. Dat had groter gemogen voor een film als deze. Toch een ruime 7.

3.5*


avatar van de grunt

de grunt

  • 4336 berichten
  • 1576 stemmen

avatar van wolferl

wolferl

  • 22 berichten
  • 166 stemmen

Soms zit ik te denken, wat kan ik vanavond kijken, er is geen reet op tv. Dan kom je film klassiekers tegen, zoals nu met Das Boot, en dan zet ik die wel op. Ik kijk trouwens de Director's Cut versie, Duits gesproken, dat is gewoon de beste vind ik.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 638 stemmen

Das Boot vind ik een erg sterke film.

Veel oorlogsfilms worden vanuit het perspectief van de geallieerden verteld en zijn de Duitsers de vijanden. Bij Das Boot is dit andersom en wordt het verhaal uit het perfectief van de Duitsers verteld en zijn de geallieerden eigenlijk de vijanden. Het knappe van de film is dat je helemaal vergeet dat je naar onze oude vijanden aan het kijken bent. Je leeft in de film echt mee met de Duitse bemanning en tijdens het kijken hoop je echt dat het allemaal goed met ze zal komen. De Duitse bemanning komt over als een groep mensen van vlees en bloed. Het acteerwerk in deze film is trouwens ook erg goed.

Wat ook heel erg goed is weergeven is de claustrofobische sfeer. De film speelt zich voor een groot deel af op een relatief kleine ruimte waar een groep mannen een beetje op elkaar zitten gepropt. Gevaar ligt constant op de loer….

De film zelf is op een aantal momenten ook echt heel erg spannend. De momenten dat de U boot moest duiken voor een vijandelijke torpedo jager zijn erg spannend.

Ik heb de director’s cut gezien. Ondanks dat die versie 209 minuten duurde vond ik de film nergens langdradig. Ik bleef de hele tijd geboeid kijken.

Het einde van deze film benadrukt nog maar eens hoe verschrikkelijk oorlog is en dat oorlog eigenlijk geen winnaars kent. Denk je dat veilig aan wal bent, dan komt er een bombardement….. Een heftig einde die verder wel goed bij de film past.

Al is de muziek op zich niet echt memorabel, het zorgt op de juiste momenten wel voor de juiste sfeer en daarmee is de muziek een goede toevoeging aan de film.

Al met al vind ik Das Boot een erg sterke oorlogsfilm.

4,5 ster voor deze film.