Der Untergang (2004)

Alternatieve titels: Downfall | The Downfall

Duitsland / Italië / Oostenrijk
Drama / Oorlog
156 minuten / 178 minuten (extended version)

geregisseerd door Oliver Hirschbiegel
met Bruno Ganz, Juliane Köhler en Alexandra Maria Lara

De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.

avatar van chevy93
Voor het eerst in jaren weer eens gezien. Lag al lang op spreekwoordelijke plank en een druilerige maandag bleek de perfecte dag om deze weer eens op te zetten. Nog niets aan kracht ingeleverd. Bruno Ganz is weergaloos en belachelijk dat hij niet eens genomineerd is voor een Oscar (iets met buitenlanders en Oscars...).

Bijzonder ook om haast sympathie en medelijden te voelen voor deze barbaren. Ergens waren het ook gewoon mensen. Een grote visie, een bijzonder effectief strateeg. En hiermee viel zijn imperium. Ben benieuwd hoe er over 100 jaar naar deze man gekeken gaat worden. Net zoals er hedendaags naar figuren als Napoleon en Caesar gekeken wordt?

avatar van Fisico
Der Untergang is een herziening. Destijds gezien, maar de film blijft nog steeds erg indrukwekkend. Er is onder historici al veel geschreven over de laatste weken van Hitlers leven. De complottheorieën zijn legio van wat er nu precies gebeurd is met Hitler. De rijksarchieven in Moskou verklaren misschien wat er écht gebeurd is, maar deze zijn nog niet vrijgegeven, als dat ooit al zou gebeuren. De meest plausibele verklaring zou het plot zijn zoals verhaald in Der Untergang. Laten we gemakkelijkheidshalve daar maar van uitgaan ...

Der Untergang is een indrukwekkende film geworden. Een meesterwerk van Oliver Hirschbiegel die ik al kende van Das Experiment. Wat mij betreft verplicht schoolmateriaal, maar er is zoveel interessants om op de jeugd los te laten. Bij de release van de film oogstte de film wat kritiek. Succesrijk, dat was hij ook. Kijkers vonden het stuitend dat Hitler zo humaan, zo 'gewoon' overkwam, sympathiek en innemend zelfs bij momenten. Hoe kan zo iemand vereenzelvigd worden met één van de grootste misdadigers op aarde? Vrij confronterend dus. Erg mooie scènes ook wanneer Hitler op charmante wijze zijn secretaresse zoekt in de Wolfsschanze. Ook later in de film geeft hij blijk van empathisch vermogen ten aanzien van vrouwen of zijn hond Blondie.

Joseph Goebbels is diegene die in mijn ogen het meest weg heeft van een psychopaat. Hij vertoont nauwelijks of geen emoties, zelfs niet wanneer zijn kinderen gedood worden. Wat is hartstollende scène! De blik in de ogen vertoont iets onheilspellends. Sterke performance van Ulrich Matthes! De andere generaals of hooggeplaatsten (Schenke, Weidling, Günsche, …) vertoonden “vreemd” genoeg menselijkere trekken zodat het als kijker wat ‘vervelend’ is hoe ermee om te gaan. Want topcriminelen met bloed aan de handen hadden ze allemaal wel. Waarschijnlijk daarom dat de film veel kritiek oogstte in sommige middens.

Bruno Ganz is geweldig als Hitler, subliem zelfs. Een ongelooflijke performance hoewel beiden niet echt op elkaar lijken qua gezicht. De houding, wandelgang, (arm)bewegingen , schuimbekkende scheldtirades, etc ... benaderen echter wel de realiteit. Hij toont echter ook zijn andere kant. Hij heeft het steeds over het verraad van zijn officieren aan hemzelf of het Duitse volk, maar hij heeft er zelf geen moeite mee om vanuit het sociaal darwinistisch denkbeeld “zijn volk’ te bestempelen als inferieur of minderwaardig. Het volk wordt bestempeld als dé zondebok en hun falen moet dan maar afgestraft worden met honger, de dood of overlevering aan de Russen, zonder enig verpinken of emotie.

Mooie decors in de bunker wisselen zich af met de troostelijke buitenwereld. Schrijnend ook vast te stellen hoe hondstrouw sommigen nog steeds zijn in de nadagen van het Derde Rijk. Vooral doelend op de Hitlerjugend (of de tieners die dat willen zijn) is dit frappant hoe geïndoctrineerd ze (nog steeds) zijn. Hitler als rolmodel tot de laatste snik, tot ‘de ondergang’ … Surrealistisch zijn op het hetzelfde moment de decadente zuippartijen die zich in de bunker afspelen terwijl boven de grond de Russen oprukken en de bommen je om de oren vliegen. Sterke montage ook die een mooi evenwicht biedt tussen beide ‘werelden’.

avatar van Dogie_Hogan
Weer eens herzien. Opvallend hoe secretaresse Traudl Junge-Humps door alle hoge officieren, maar ook andere militair personeel en fam. Goebbles, consequent respectvol behandeld wordt. Ze lijkt zelfs serieuzer genomen te worden dan Eva Braun. Maar in de film is weggeladen, hoogstwaarschijnlijk door de tijdsprong van 1942 naar 1945, dat de aan het begin als Traudl Humps geïntroduceerde jongedame in die periode is getrouwd met Waffen-SS officier Hans Hermann Junge, uit de staf van A. Hitler, en die in de zomer 1944 aan het Franse front sneuvelde. Oorlogsweduwe dus. Haar "Ich habs nicht gewußt" aan 't eind komt ook daardoor wat ongeloofwaardig over. Uit Berlijn vluchten met eerst de SS-helm van je man op is misschien respectvol, maar wel erg onhandig t.o.v. de onvermijdelijke Russen. Uiteindelijk draagt ze toch maar een soldatenpet.
Door de tijdsprong van 1942 naar 1945 zien we ook geen beelden van Traudl Junge-Humps in de Berghof en Wolfsschanze, waar ze toch ook verslagen over zijn plannen met grote gevolgen moest tikken, etc.

Wat wil je daar nu mee zeggen?

avatar van Nergenss
Voor mij de beste 2WO film. Ik was helemaal klaar met die vage 'revenge' achtige overdreven films. Deze komt als een remedie.

avatar van Kondoro0614
Nergenss schreef:

Probeer Unsere Mütter, Unsere Väter (2013) ook eens!

NRT
Privacy settings - hln.be

Triestig nieuws. Acteur Bruno Ganz die Hilter vertolkte is overleden op 77-jarige leeftijd.

R.I.P. Bruno Ganz. De goede man zal altijd herinnerd blijven door zijn rol als Adolf Hitler in der Untergang. Een werkelijk sublieme vertolking van der Führer en waar hij een oscar voor had moeten winnen of op zijn minst er genomineerd voor zou moeten zijn.
Zonder enige twijfel is der Untergang één van de beste oorlogsfilms en alle lof en eer gaan naar Bruno Ganz.
Moge de goede man rusten in vrede.

avatar van Brotherlord Acid
Een steen goede film waarin Bruno Ganz de rol van Adolf Hitler zo briljant weet neer te zetten, dat jij als kijker bijna sympathie begint te krijgen voor misschien wel de verschrikkelijkste man, die ooit bestaan heeft.

Een film die elke 'liefhebber' gezien moet hebben..!

Ik geef 5 sterren

"Bruno, bedankt. Rust in vrede..."

avatar van Shadowed
Toch veel meer van verwacht.

Een oorlogsfilm, dit keer vanuit Duits perspectief, waar ik voordat ik hem opzette, ontzettend veel van had verwacht. Helaas misschien iets te hoog, want dit had mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt. De inmiddels overleden Ganz is wel het beeld van de film natuurlijk.

Het viel me eigenlijk op dat de dialogen vaak wel heel overdreven zijn, hierdoor ontstaan er bepaalde beperkingen in rollen van de acteurs. Ook de rol van Ganz leidt hieronder, maar hij maakt dit goed door zijn zeer overtuigende "boze buien".

De beelden op straat zijn soms mooi vormgegeven, maar soms vallen enkele beelden wat door de mand. Als we de explosies zien, is de keuze om de camera bij impact te laten schudden slecht gekozen, waardoor het wat dreiging mist. Stil houden die camera, Polanski deed dit bijvoorbeeld perfect. De russen haast volledig uit beeld houden voor een groot deel is ook niet altijd even goed gedaan, want dreiging gaat hier ook ten kosten van.

Het is allemaal ook niet altijd even boeiend, vooral het eerste deel wist mijn aandacht niet maximaal te pakken. Of het historisch accuraat is, weet ik niet, en daar trek ik geen punten bij of voor af. Ganz zet 1 van de grootste bruten in de geschiedenis iets meer als man neer, inplaats van bruut, en dit lukt ook wel goed.

Ganz is eigenlijk ook haast de enige die het ook daadwerkelijk uitstekend doet. De rest van de rollen zijn vrij beperkt. Er is vaak geen enkele angst of dreiging van de gezichten af te lezen. Het cameragebruik is vaak niet mooi, slechts enkele tracking-shots van de bunker zijn wat beter.

De "schokkende" momenten zijn dan soms wel goed in beeld gebracht, al voelen ze ergens een beetje geforceerd aan. Sommige rollen zijn ook wel heel overdreven en pijnlijk dommig gebracht, zoals de zuster die voor Hitler in tranen uitbarst en begint te schreeuwen was erg pijnlijk. Gelukkig is dit niet al te veel gebracht.

Met meer gevaar, spanning en dreiging was dit beter geweest. Acteerwerk van Ganz is top, de bunker is top aangekleed en sommige beelden zijn sterk in beeld gebracht gemengd met goede en overtuigende chaos, maar dat was niet altijd genoeg. 156 minuten waren misschien toch wat te lang. Tweede deel was voor mij absoluut beter dan het eerste deel. Op de agressieve Ganz-momenten na dan.

avatar van konijnenkop
Het schijnt dat Hitler helemaal niet van die woede uitbarstingen had en dat hij vrij relaxt in de omgang was...…..