Der Untergang (2004)

Alternatieve titels: Downfall | The Downfall

Duitsland / Italië / Oostenrijk
Drama / Oorlog
156 minuten / 178 minuten (extended version)

geregisseerd door Oliver Hirschbiegel
met Bruno Ganz, Juliane Köhler en Alexandra Maria Lara

De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.

christoph80
Voor mensen die de hoop hebben dat deze film inzicht biedt in de geschiedenis van WOII en de persoon Hitler is dit een tegenvaller. Of je het nu leuk vindt of niet, Hitler was meer dan een drugsverslaafde, hysterische gek. Als je hem alleen zo ziet, kun je onmogelijk begrijpen waarom miljoenen Duitsers hem als een messias hebben vereerd. Als voorbeeld een uitspraak van Churchill:

‘One may dislike Hitler’s system and yet admire his patriotic achievement. If our country were defeated, I hope we should find a champion as indomitable to restore our courage and lead us back to our place among the nations.’ (Churchill, ‘Hitler and His Choice’, The Strand Magazine, November 1935)

Goede film met veel historisch correcte details

mcdaktari schreef:
Zijn hele imperium verwoest? Wist je dat zoals het momenteel in de EU is een exacte copie van Hitlers plan was, dus in feite heeft Duitsland de oorlog toch gewonnen. En waarom zou hij in godsnaam binnen de kortste keren zelfmoord gepleegd hebben? Weet je wel hoeveel nazi's naar zuid amerika gevlucht zijn? Er zijn zelfs in Beierse stijl huizen gebouwd dus ze hebben blijkbaar alles gedaan om zich thuis te voelen.
Ik wil niet beweren dat het 100% zeker is dat Hitler daar oud geworden is, maar ik kan het me heel goed voorstellen. En ik heb geleerd dat niets in de wereld en in het leven zo is als ze de mensen willen doen geloven.

Ebenezer Scrooge schreef:

Waarschijnlijk vond die man het net als ik geen goede film. Geef wel onmiddellijk toe dat ik me er op dat moment niet bewust van was waarom ik de film niet goed vond. Pas later toen ik de dvd zag besefte ik waarom. Wat ik vooral een misser vind en vreemd wel eigenlijk is waarom we wel de dood van die kinderen te zien krijgen, maar niet de zelfmoord van Hitler. Ook Paul Verhoeven vraagt zich dit af in zijn boek 'Meer Verhoeven', waarin hij zegt: Wat is de gedachte om Hitler en Goebbels zo'n aureool van geheimzinnigheid mee te geven? Alles wordt in al zijn gruwelijkheid getoond, maar juist de twee grootste boeven krijgen een menswaardig, of beter: mythisch einde. Wim Wenders merkt nog scherp op: "Of bewaren ze die scenes soms vood de dvd-editie?"

Hoe in godsnaam kan je deze film Slecht vinden? Leuk en aardig allemaal die qoute van Verhoeven. Maar die mocht alleen maar willen dat die zo een meesterwerk als dit kan uitbrengen...

avatar van mcdaktari

Ik weet niet of je door hebt waar je over praat.. maar t lijkt erop van niet.

Als jij het dan maar weet vind ik het best hoor

MaartenTuinstra
Sterke Duitse film over de laatste dagen van Hitler met een fenomenale cast.

Allereerst verdient Ganz alle lof dat hij Hitler wil spelen en voor de ongelooflijke realistische manier waarop hij de man neerzet. Het indrukwekkende verhaal van Hitlers laatste dagen gecombineerd met de sterke regie en cast resulteert in een film van behoorlijke kwaliteit. Men maakt mijns inziens de fout niet te stoppen bij Hitlers dood, waardoor het geheel vrij lang duurt. Maar door mijn interesse om de geschiedenis ook eens van zijn kant te bekijken heb ik de gehele duur geboeid zitten kijken.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ik weet niet of je door hebt waar je over praat.. maar t lijkt erop van niet.

Maar het is ook heel erg naïef om alles maar voor waar aan te nemen, zeker als het gaat om zulke doortrapte schurken als de nazi's. Wat mcdaktari zegt over Hitler's dood vind ik eigenlijk wel interessant. Ik bedoel, als je zo'n uitgekookt plan bedenkt als de Endlösung, en het vervolgens ook nog ten uitvoer brengt, wat voor ons al niet is te bevatten, dan lijkt mij een dood in scene zetten en Hitler wegsluizen naar Zuid-Amerika al helemaal een eitje.

Dick2008
MaartenTuinstra schreef:

Klopt. Dat was beter geweest. Het gaat over de laatste dagen van Hitler en niet over het Duitse rijk. (Typische weer dat Duitse, zieligdoenderij, in Duitse oorlogsfilms. De echte tegenstanders waren allang gevlucht of uit de weg geruimd.)

avatar van Ebenezer Scrooge
equaLz schreef:

Hoe in godsnaam kan je deze film Slecht vinden?
Een slechte film vind ik het niet, ik maak er maar weer een 3 van. Ik vind alleen dat sommige dingen in deze film niet goed zijn gelukt. Bijvoorbeeld dat de Jodenvervolging nergens ter sprake komt; dat is zoiets als een film maken over Charles Manson maar het niet hebben over de Manson-moorden. Bruno Ganz speelt voortreffelijk natuurlijk.

Dick2008
Nee een slechte film is het niet. Toch, mensen die het wel een slechte film hebben ook gelijk. Het is weer typisch een film die hinkt op twee (misschien wel meerdere) gedachten.
(Dat is net als met anti-oorlogsfilms. Mensen gaan het een goede oorlogsfilm vinden. Nee, de bedoeling is dat je oorlog slecht vindt. Mensen die het leuk vinden om oorlog te voeren, die doen dat maar en de rest laat je er buiten).

avatar van sabaipat
Een fantastische goede film, welke zeer de werkelijkheid benaderd van hoe het moet zijn gegaan tijdens de laatste dagen van Adolf Hitler en zijn gevolg.

avatar van IH88
Der Untergang

Fascinerende en indrukwekkende film. De laatste dagen van Hitler in de bunker is natuurlijk een interessant onderwerp voor een film en als alles dan ook nog tot in de perfectie wordt benadert heb je een regelrecht meesterwerk. De regie is briljant en alleen al die korte fragmenten van de echte Traudl Junge aan het begin en eind van de film zorgen ervoor dat Der Untergang nog meer impact heeft.

Ik dacht eigenlijk dat het merendeel van de film in de bunker zou plaatsvinden maar er zijn nog opvallend veel buitenscènes die de oorlog in al zijn gruwelijkheid laten zien. De radeloosheid van de Duitse soldaten maar ook de vastberadenheid en loyaliteit aan Hitler is fascinerend om te zien. Maar natuurlijk worden er ook genoeg vraagtekens gezet bij het doorgaan van de oorlog tot het bittere eind. Hitler zelf is op een gegeven moment één en al paranoia en gekte en hij vertrouwd bijna niemand meer. Magistraal gespeeld door Ganz. In de bunker ontstaat een beklemmende sfeer van paranoia, gekte, dronkenschap, angst, radeloosheid maar ook loyaliteit tot het bittere eind. De ijzingwekkende sfeer houdt ook de kijker in zijn greep en er zijn een aantal scènes waarnaar ik ademloos heb zitten kijken. Naast Ganz vond ik ook Maria Lara, Harfouch (kippenvel), Matthes (die ogen!!) en Berkel geweldig maar eigenlijk zijn er geen zwakke schakels. Het hele uitgangspunt van Der Untergang vond ik al bijzonder interessant maar als alles dan ook nog zo goed samenvalt... Een Duits kroonjuweel van een film.

Der Untergang. In 1 woord: Meesterwerk. Aan deze film klopt gewoon alles. Geweldig acteerwerk (natuurlijk vooral door Bruno Ganz als Hitler). Het nabootsen van de verschrikkingen in Berlijn destijds zijn subliem verfilmd. Qua sfeer zit het dus top in deze film. Als liefhebber van oorlogsfilms heb ik van deze zitten smullen.Kreeg gewoon kippenvel bij de scene waarbij de vrouw van Goebbels uit wanhoop haar eigen kinderen het leven ontnam.
Voor alle liefhebbers van oorlogsfilms, en zelfs de niet liefhebbers.....deze film is echt een aanrader!

avatar van Kuck-x
ricootje76 schreef:

Ik betwijfel of het wanhoop was. Het kwam op mij over als pure berekening, om wat het echtpaar vreesde dat gebeuren zou na de nederlaag van nazi-Duitsland.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kuck-x schreef:

Ik weet het wel 100% zeker dat jouw uitleg de enige juiste is. Ze deed het immers heel professioneel en zonder emotie. Liever dood dan moeten leven in een Duitsland zonder nationaal-socialisme.

avatar van Kuck-x
Ajax&Litmanen1 schreef:
Liever dood dan moeten leven in een Duitsland zonder nationaal-socialisme.

Dat is precies wat ik bedoelde.

avatar van IH88
Kuck-x schreef:

Bij mij kwam het ook over als standvastige overtuiging dat een leven zonder nationaal-socialisme geen leven is. Je zag geen twijfel en bijna geen emotie. Ik zeg bijna want als de heer Goebbels haar na de "daad" wil troosten slaat ze dat af en zie je toch iets van emotie. Man, ik krijg nu nog steeds kippenvel als ik aan die scene terugdenk. Deze film is toch wel met stip mijn top 10 binnengestormd, wat een meesterwerk!

avatar van Oliveri
Hier hoef ik weinig woorden aan vuil te maken: een must-see voor alle oorlogfilms liefhebbers.

Dit is een hele goede film. Der Untergang focust zich op de laatste dagen van het derde rijk van Adolf Hitler en speelt zich voornamelijk af in bunker waar de Führer zich schuilhoudt.
Wat de film heel goed doet is het laten zien dat de mensen die je in de film ziet ook heilig geloven in dat wat ze doen goed is. Zij zijn van mening dat Adolf Hitler de messias van de twintigste eeuw is en dat men ooit zal begrijpen dat zij het bij het juiste eind is. De discussie over dat ze daarin fout zaten of niet is totaal irrelevant voor de film. Je ziet het namelijk vanuit hun oogpunt en de pijn die zij doormaken in, voor de meeste, hun laatste dagen.

Het gebruik van Duits is voor mij ook een plus. Ondanks dat ik het vanuit een economisch standpunt begrijp dat veel films voor Engels sprekende Nazi's kiezen, komt het toch veel overtuigender over als de Nazi's in hun echte taal spreken (ik weet inderdaad dat dit een Duitse film is en dus logisch is dat hij Duits gesproken is maar wilde toch even kwijt dat dit bijdraagt aan de beleving van de film).

Verder wil ik het niet onvermeld raken dat in deze film, naar mijn mening gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gezien, een Hitler speelt die voor mijn gevoel het dichts bij de echte Führer komt.

Zijn er ook minpunten? Helaas wel. De film is naar mijn mening wat te lang, waardoor sommige scénes in het niet vallen door andere te lange scénes.

avatar van TornadoEF5
Wow, dat deze zo lang was. Dat had ik toen ik hem gezien had nooit door.

avatar van Black Math
Weer eens herzien. De film start en eindigt met archiefbeelden van Hitlers secretaresse Traudl Junge, op wiens boek de film is gebaseerd. Ze nam het zichzelf kwalijk dat de werkelijkheid niet tot haar doorgedrongen was en dat ze verblind was door hoe aardig Hitler in de persoonlijke omgang was. Ik geloof er weinig van eerlijk gezegd. Jezelf onwetendheid verwijten is natuurlijk veel makkelijker dan toegeven dat je gewoon sympathie voor het nazi gedachtegoed had. Dezelfde smoes heeft Albert Speer gered van de strop, waarna hij nog geruime tijd goed geleefd heeft van de verkoop van kunst geroofd van Joodse mensen. Later is alsnog duidelijk geworden dat hij toch echt een rabiate nazi was; zeker op de hoogte van de omvang van de holocaust was, en sterker nog, ook heeft meegewerkt aan de constructie van de vernietigingskampen. Bovendien was hij zo effectief als minister van bewapening door de oorlogsproductie sterk te verhogen, dat dit waarschijnlijk de oorlog met een jaar heeft verlengd. Junge zat zo dicht op het vuur, wat je ook ziet in de film, dat ik niet kan geloven dat het allemaal langs haar heen is gegaan.

Ik heb overigens ooit één van de secretaresses van Goebbels ontmoet. Ze was de oudtante van een Duitse vriendin. Volgens de vader van die vriendin noemde deze voormalig secretaresse Goebbels "ein ganz netter Mann", wat hijzelf niet kan geloven. Hij betichtte haar dan ook ervan nog steeds nazi sympathieën te hebben. Zelf heb ik het niet met haar over de Tweede Wereldoorlog gehad; ik wist op dat moment nog niets van haar verleden.

Maar goed, dit soort gedachten komen bij mij op bij het zien van deze film, maar hebben uiteindelijk maar zijdelings iets met de film zelf te maken. Die mag audiovisueel niet uitzonderlijk zijn; een sterke apocalyptische sfeer opwekken doet de film wel. Ik waande me in ieder geval op momenten zelf in de bunker. Het is interessant om te zien hoe de verschillende mensen reageren op de ondergang van het Derde Rijk. Door te feesten alsof de zon de volgende ochtend niet op zal komen; of door vanwege het "schrikbeeld" van een wereld zonder nationaal-socialisme zelfmoord te plegen. De scène waarin de vrouw van Goebbels hun de kinderen vermoord is een gruwelijk hoogtepunt van de film. De vele bombardementen maken het gevoel in de finale van Wagners Götterdämmerung beland te zijn compleet.

Wat acteerwerk betreft draait het natuurlijk allemaal om Ganz in zijn voortreffelijke rol als Hitler. Ik vind hem qua uiterlijk eigenlijk niet eens echt op Hitler lijken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de echte Hitler zich net zo gedroeg als de Hitler die hij neerzet in de film. Al met al een film die een prima sfeerbeeld van de laatste dagen van Hitler weergeeft. 3,5*.

Eindelijk gekeken.. en ik vond het een intersesante film. Het laat een beeld van Hitler zien dat ik niet had verwacht. De acteur lijkt er naar mijn idee niet echt op (is wat dikker) en in de film komt Hitler dus zodanig symphatiek over dat ik bijna met hem te doen krijg
Ik zie een man die niet meer in controle is, z’n mannen wantrouwt en zich in de steek gelaten voelt..

Maar wat me vooral verbaasde was hij tijdens de film helemaal niet zo meedogenloos was.. Er is zelfs ruimte voor officieren om met hem in de discussie te gaan. Ik zou verwachten dat protesteren direct je einde zou zijn.
Goebbels daarintentegen is echt de bad guy, net als z'n vrouw... beide komen erg overtuigend over..

Ondanks alle juich recensies vond ik hem tegenvallen. Acteerwerk vind ik matig, toneelmatig. En ook de setting ziet er wat studio achtig uit. Het is ook erg kleinschalig qua locaties. Ik krijg geen beeld van de stad Berlijn op dat moment… enkel de wijk om de bunker heen en de bunker zelf.

Het nawoord van Traudl Junge wordt ook vrij on-indrukwekkend gebracht, er wordt ook niet vermeld wanneer het is opgenomen. Het lijkt er maar effe achteraan geplakt zonder al te veel verzorging.

Dus tja.. Een interessant beeld van Hitler en z’n laatste dagen maar sorry dat ik zeg: vrij amateuristisch gebracht qua setting en acteerwerk.

Als ik de productie bijvoorbeeld vergelijk met ‘Das Leben der Anderen’ bemerk ik een wereld van verschil in kwaliteit (ik snap dat het een hele andere tijdsperiode is).. Die film is voor mij qua productie en acteerwerk nagenoeg perfect.

LeBlanc schreef:

Acteer werk matig? Wat is er mis met sommige mensen hier met hun mening... Bruno Ganz is echt niet normaal een goede acteur en dat bewijs die maar weer als Hitler hier...

avatar van Night's Watch
Het heeft lang geduurd maar deze film nu toch eindelijk eens bekeken en ondanks dat ik toch wel een beetje opzag tegen de speelduur is de film goed bevallen. De film schept een geloofwaardig, en schijnbaar betrouwbaar, beeld van de hectiek van de laatste dagen van het leven van Hitler. De film brengt duidelijk in beeld dat er van rationale keuzes geen sprake meer was en dat de sfeer in de bunker ontzettend vreemd moet zijn geweest, de spanning is goed merkbaar. Voor nu vier sterren maar dit is zeker niet de laatste keer dat ik deze film gezien heb.

(verwijderd)
Blijft een goede film, maar snap eigenlijk niet wat deze zo beter maakt dan anderen. Het weet nooit écht indruk te maken op mij, ook al is het acteerwerk inderdaad niet te onderscheiden van de realiteit.

2 bijrollen vond ik nog het mooist, die van Traudl en de kleine jongen die uiteindelijk​ toevallig samen vertrekken, misschien ligt hier ook wel gelijk het grootste struikelblok voor mij. De vele Duitse soldaten heb je na een tijd wel gezien, en de film duurt daarvoor behoorlijk lang, zelfs de korte versie.

avatar van macrobody
Goede film. Puur vanuit het standpunt gefilmd van de Duitsers, er komt geen Amerikaan aan te pas. Dat is wel eens verfrissend om te zien. Vraag een willekeurige Nederlander hoe het zat en het merendeel zal niet eens weten dat de Russen meevochten.
Gelukkig hebben de meeste Duitsers gelijk zelfmoord gepleegd maar helaas zijn er ook een aantal oud geworden. Wat mij fascineert is hoe Hitler iedereen zover heeft gekregen. Had ie misschien een punt in het feit dat de Joden alle financiële markten in handen hadden? Hoe had de wereld eruit gezien als hij Rusland niet had aangevallen en Japan geen bommen had gegooid op Pearl Harbor?
Iedereen die deze film ziet en nog zin heeft in een oorlog moet zich snel laten nakijken. Overigens, de volgende wereldoorlog overleefd niemand als er met "nukes" gegooid gaat worden.

avatar van devilsarea666

Ik weet niet of je door hebt waar je over praat.. maar t lijkt erop van niet.

Europa is één groot rijk dus wat betreft dat heeft hij wel gelijk en Duitsland maakt in Europa dus wel de dienst uit.

avatar van Boneka
Masterpiece en dat voor een Duitse film. Wist trouwens niet dat er ook een extended version bestond. Anyway deze 2.5 uur is al boeiend genoeg. Reeds eerder gezien, maar blijf het een absolute topper vinden. Acteerwerk is subliem de rol van Hitler en zijn "secondanten". We zien zeer opvallende uitspraken zoals die van Eva Braun. Ik ken hem al 15 jaar, maar weet nog steeds niet wie hij werkelijk is. De vergelijking met apen is er ook zo eentje. Sowieso in het dierenrijk overleeft alleen de sterkste geslacht. Waarom hij zo'n antipathie had tegen Joden komt in deze film niet ter sprake, maar is ook niet van belang. Zijn betogen zijn vooral van VOOR 1940 en we zitten in 45 toch aan de nadagen. Dan hoeft alles niet meer herkauwt te worden over het waarom.

Opvallend zijn de kinderen die niet door Adolf en Eva worden omgebracht. Dat dit later gebeurt is opvallend. Dat we hen wel zien en Adolf en Eva niet heeft er misschien mee te maken dat niet elk detail even duidelijk was. Immers het hok van Adolf was dicht. De rest is open en toegankelijk. Een bewuste keuze van de regisseur denk ik.

Het beeld is af en toe korrelig vooral binnen, maar ziet er zo zeer authentiek uit. Buiten is alles kraakhelder. Het geheel ziet er sowieso erg goed uit. En op alles is gelet. Vooral op de bordjes ie hier en daar in beeld komen.

Ik blijf Der Untergang een zeer boeiende film vinden. Je zou er eigenlijk geen 5 sterren voor moeten geven. Maar de downfall is dan wel prettig.

avatar van Ted Kerkjes
Boneka schreef:
Masterpiece en dat voor een Duitse film.
Zijn Duitse films zo slecht dan?

avatar van chevy93
Voor het eerst in jaren weer eens gezien. Lag al lang op spreekwoordelijke plank en een druilerige maandag bleek de perfecte dag om deze weer eens op te zetten. Nog niets aan kracht ingeleverd. Bruno Ganz is weergaloos en belachelijk dat hij niet eens genomineerd is voor een Oscar (iets met buitenlanders en Oscars...).

Bijzonder ook om haast sympathie en medelijden te voelen voor deze barbaren. Ergens waren het ook gewoon mensen. Een grote visie, een bijzonder effectief strateeg. En hiermee viel zijn imperium. Ben benieuwd hoe er over 100 jaar naar deze man gekeken gaat worden. Net zoals er hedendaags naar figuren als Napoleon en Caesar gekeken wordt?