• 8.348.753 stemmen

Der Untergang (2004)

Drama / Oorlog | 156 minuten / 178 minuten (extended version)
3,95 5.795 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 156 minuten / 178 minuten (extended version)

Alternatieve titels: Downfall / The Downfall

Oorsprong: Duitsland / Italië / Oostenrijk

Geregisseerd door: Oliver Hirschbiegel

Met onder meer: Bruno Ganz, Juliane Köhler en Alexandra Maria Lara

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 4 november 2004

Plot Der Untergang

"April 1945, a nation awaits its... Downfall"

De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Reichsführer SS Heinrich Himmler

Gerda Christian

avatar van chevy93

chevy93

Voor het eerst in jaren weer eens gezien. Lag al lang op spreekwoordelijke plank en een druilerige maandag bleek de perfecte dag om deze weer eens op te zetten. Nog niets aan kracht ingeleverd. Bruno Ganz is weergaloos en belachelijk dat hij niet eens genomineerd is voor een Oscar (iets met buitenlanders en Oscars...).

Bijzonder ook om haast sympathie en medelijden te voelen voor deze barbaren. Ergens waren het ook gewoon mensen. Een grote visie, een bijzonder effectief strateeg. En hiermee viel zijn imperium. Ben benieuwd hoe er over 100 jaar naar deze man gekeken gaat worden. Net zoals er hedendaags naar figuren als Napoleon en Caesar gekeken wordt?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Der Untergang is een herziening. Destijds gezien, maar de film blijft nog steeds erg indrukwekkend. Er is onder historici al veel geschreven over de laatste weken van Hitlers leven. De complottheorieën zijn legio van wat er nu precies gebeurd is met Hitler. De rijksarchieven in Moskou verklaren misschien wat er écht gebeurd is, maar deze zijn nog niet vrijgegeven, als dat ooit al zou gebeuren. De meest plausibele verklaring zou het plot zijn zoals verhaald in Der Untergang. Laten we gemakkelijkheidshalve daar maar van uitgaan ...

Der Untergang is een indrukwekkende film geworden. Een meesterwerk van Oliver Hirschbiegel die ik al kende van Das Experiment. Wat mij betreft verplicht schoolmateriaal, maar er is zoveel interessants om op de jeugd los te laten. Bij de release van de film oogstte de film wat kritiek. Succesrijk, dat was hij ook. Kijkers vonden het stuitend dat Hitler zo humaan, zo 'gewoon' overkwam, sympathiek en innemend zelfs bij momenten. Hoe kan zo iemand vereenzelvigd worden met één van de grootste misdadigers op aarde? Vrij confronterend dus. Erg mooie scènes ook wanneer Hitler op charmante wijze zijn secretaresse zoekt in de Wolfsschanze. Ook later in de film geeft hij blijk van empathisch vermogen ten aanzien van vrouwen of zijn hond Blondie.

Joseph Goebbels is diegene die in mijn ogen het meest weg heeft van een psychopaat. Hij vertoont nauwelijks of geen emoties, zelfs niet wanneer zijn kinderen gedood worden. Wat is hartstollende scène! De blik in de ogen vertoont iets onheilspellends. Sterke performance van Ulrich Matthes! De andere generaals of hooggeplaatsten (Schenke, Weidling, Günsche, …) vertoonden “vreemd” genoeg menselijkere trekken zodat het als kijker wat ‘vervelend’ is hoe ermee om te gaan. Want topcriminelen met bloed aan de handen hadden ze allemaal wel. Waarschijnlijk daarom dat de film veel kritiek oogstte in sommige middens.

Bruno Ganz is geweldig als Hitler, subliem zelfs. Een ongelooflijke performance hoewel beiden niet echt op elkaar lijken qua gezicht. De houding, wandelgang, (arm)bewegingen , schuimbekkende scheldtirades, etc ... benaderen echter wel de realiteit. Hij toont echter ook zijn andere kant. Hij heeft het steeds over het verraad van zijn officieren aan hemzelf of het Duitse volk, maar hij heeft er zelf geen moeite mee om vanuit het sociaal darwinistisch denkbeeld “zijn volk’ te bestempelen als inferieur of minderwaardig. Het volk wordt bestempeld als dé zondebok en hun falen moet dan maar afgestraft worden met honger, de dood of overlevering aan de Russen, zonder enig verpinken of emotie.

Mooie decors in de bunker wisselen zich af met de troostelijke buitenwereld. Schrijnend ook vast te stellen hoe hondstrouw sommigen nog steeds zijn in de nadagen van het Derde Rijk. Vooral doelend op de Hitlerjugend (of de tieners die dat willen zijn) is dit frappant hoe geïndoctrineerd ze (nog steeds) zijn. Hitler als rolmodel tot de laatste snik, tot ‘de ondergang’ … Surrealistisch zijn op het hetzelfde moment de decadente zuippartijen die zich in de bunker afspelen terwijl boven de grond de Russen oprukken en de bommen je om de oren vliegen. Sterke montage ook die een mooi evenwicht biedt tussen beide ‘werelden’.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Weer eens herzien. Opvallend hoe secretaresse Traudl Junge-Humps door alle hoge officieren, maar ook andere militair personeel en fam. Goebbles, consequent respectvol behandeld wordt. Ze lijkt zelfs serieuzer genomen te worden dan Eva Braun. Maar in de film is weggeladen, hoogstwaarschijnlijk door de tijdsprong van 1942 naar 1945, dat de aan het begin als Traudl Humps geïntroduceerde jongedame in die periode is getrouwd met Waffen-SS officier Hans Hermann Junge, uit de staf van A. Hitler, en die in de zomer 1944 aan het Franse front sneuvelde. Oorlogsweduwe dus. Haar "Ich habs nicht gewußt" aan 't eind komt ook daardoor wat ongeloofwaardig over. Uit Berlijn vluchten met eerst de SS-helm van je man op is misschien respectvol, maar wel erg onhandig t.o.v. de onvermijdelijke Russen. Uiteindelijk draagt ze toch maar een soldatenpet.

Door de tijdsprong van 1942 naar 1945 zien we ook geen beelden van Traudl Junge-Humps in de Berghof en Wolfsschanze, waar ze toch ook verslagen over zijn plannen met grote gevolgen moest tikken, etc.

avatar van Ziegler

Ziegler

Wat wil je daar nu mee zeggen?

avatar van Nergenss

Nergenss

Voor mij de beste 2WO film. Ik was helemaal klaar met die vage 'revenge' achtige overdreven films. Deze komt als een remedie.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

Nergenss schreef:

Probeer Unsere Mütter, Unsere Väter (2013) ook eens!

avatar van NRT

NRT

Privacy settings - hln.be

Triestig nieuws. Acteur Bruno Ganz die Hilter vertolkte is overleden op 77-jarige leeftijd.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

R.I.P. Bruno Ganz. De goede man zal altijd herinnerd blijven door zijn rol als Adolf Hitler in der Untergang. Een werkelijk sublieme vertolking van der Führer en waar hij een oscar voor had moeten winnen of op zijn minst er genomineerd voor zou moeten zijn.

Zonder enige twijfel is der Untergang één van de beste oorlogsfilms en alle lof en eer gaan naar Bruno Ganz.

Moge de goede man rusten in vrede.

Een steen goede film waarin Bruno Ganz de rol van Adolf Hitler zo briljant weet neer te zetten, dat jij als kijker bijna sympathie begint te krijgen voor misschien wel de verschrikkelijkste man, die ooit bestaan heeft.

Een film die elke 'liefhebber' gezien moet hebben..!

Ik geef 5 sterren

"Bruno, bedankt. Rust in vrede..."

avatar van Shadowed

Shadowed

Toch veel meer van verwacht.

Een oorlogsfilm, dit keer vanuit Duits perspectief, waar ik voordat ik hem opzette, ontzettend veel van had verwacht. Helaas misschien iets te hoog, want dit had mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt. De inmiddels overleden Ganz is wel het beeld van de film natuurlijk.

Het viel me eigenlijk op dat de dialogen vaak wel heel overdreven zijn, hierdoor ontstaan er bepaalde beperkingen in rollen van de acteurs. Ook de rol van Ganz leidt hieronder, maar hij maakt dit goed door zijn zeer overtuigende "boze buien".

De beelden op straat zijn soms mooi vormgegeven, maar soms vallen enkele beelden wat door de mand. Als we de explosies zien, is de keuze om de camera bij impact te laten schudden slecht gekozen, waardoor het wat dreiging mist. Stil houden die camera, Polanski deed dit bijvoorbeeld perfect. De russen haast volledig uit beeld houden voor een groot deel is ook niet altijd even goed gedaan, want dreiging gaat hier ook ten kosten van.

Het is allemaal ook niet altijd even boeiend, vooral het eerste deel wist mijn aandacht niet maximaal te pakken. Of het historisch accuraat is, weet ik niet, en daar trek ik geen punten bij of voor af. Ganz zet 1 van de grootste bruten in de geschiedenis iets meer als man neer, inplaats van bruut, en dit lukt ook wel goed.

Ganz is eigenlijk ook haast de enige die het ook daadwerkelijk uitstekend doet. De rest van de rollen zijn vrij beperkt. Er is vaak geen enkele angst of dreiging van de gezichten af te lezen. Het cameragebruik is vaak niet mooi, slechts enkele tracking-shots van de bunker zijn wat beter.

De "schokkende" momenten zijn dan soms wel goed in beeld gebracht, al voelen ze ergens een beetje geforceerd aan. Sommige rollen zijn ook wel heel overdreven en pijnlijk dommig gebracht, zoals de zuster die voor Hitler in tranen uitbarst en begint te schreeuwen was erg pijnlijk. Gelukkig is dit niet al te veel gebracht.

Met meer gevaar, spanning en dreiging was dit beter geweest. Acteerwerk van Ganz is top, de bunker is top aangekleed en sommige beelden zijn sterk in beeld gebracht gemengd met goede en overtuigende chaos, maar dat was niet altijd genoeg. 156 minuten waren misschien toch wat te lang. Tweede deel was voor mij absoluut beter dan het eerste deel. Op de agressieve Ganz-momenten na dan.

avatar van konijnenkop

konijnenkop

Het schijnt dat Hitler helemaal niet van die woede uitbarstingen had en dat hij vrij relaxt in de omgang was...…..

avatar van wimaroca

wimaroca

Interessante film over de 2WO

moet de jeugd eigenlijk gezien hebben.

Die Bruno speeld echt goed die Hitler.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Er maar even ter beoordeling door heen gedraaid, en behalve dat de film intrigeert, valt ook op dat het boek van Joachim Fest ontzettend goed gevolgd wordt. Aangezien Fest de 'biograaf van Hitler' genoemd werd en meerdere werken over Hitler en Speer schreef zal wat we voorgeschoteld krijgen niet ver van de waarheid liggen.

De film begint met de echte Traudl, die behalve de domme en jeugdige naïviteit die velen in de fout liet gaan, ook duidelijk het Duitse trauma verwoord van allen die vlak na de oorlog opgroeiden. Hoewel kort, best wel een interessant stukje inzicht. De film vervolgt zich met een opvallende verschijning in die zin, Hitler zelf dus, die verrassend warm, hartelijk en menselijk over komt. Een verfrissend beeld om een 'mens' te zien, weliswaar nog steeds bizar waar hij gedurende vijf jaar de wereld in wist te storten, maar het boeit meer dan een in en inslecht beeld waarbij hij de verpersoonlijking van het kwaad is. Iets wat in die zin niet eens zou kloppen.

Na een sprong enkele jaren vooruit komt er een uiterst bizar beeld naar voren. Een bijzonder tweedeling, tussen die in de bunker en het gepeupel buiten in de chaos, wordt prima gebracht. Bijna decadent, puissant en geschift gedrag komt naar voren met als voornaamste de wereldvreemde Braun die constant met opmerkingen strooit die kant nog wal raken en lacht alsof ze ernstig labiel is. Zo vergrijpen de meesten zich aan wilde feestjes, roken en drinken alsof het leven ten einde loopt. Des te schrijnender zijn de beelden van de machtswellustelingen in de Greifcommando's, de ouderen die liggen te creperen, soldaten die voor een onmogelijke zaak strijden. "Morgen zal ik vervloekt worden door miljoenen.' Goed geraden ouwe...doch slaagt Bruno Ganz er met verve in een kwetsbare en twijfelende man neer te zetten, volkomen vervreemd van de realiteit. Iemand die met fantasielegers schuift en de ene na de andere briljante zet uit zijn mouw lijkt te schudden om de zaak te redden. Wanneer hij Keitel een laatste order geeft, die kant nog wal raakt, rest mij slechts medelijden voor een in feite geschifte man. Verder is de minachting van Goebbels richting zijn eigen Volkssturm op het maniakale af, toch mag zijn vrouw de kastanjes uit het vuur halen betreffende de kinderen. Verschrikkelijke enge en goed neergezet personage in die zin. Verder vallen de woedeaanvallen op, het Drievliet moment, al die ja-knikkers die er niet tegen in durven te gaan, en die mensen die ademloos op de gang staan te luisteren. Surrealistische beelden, net als de Goebbels kinderen die tot twee keer toe aan het zingen zijn alsof de wereld niet in brand staat, de tegenstrijdigheid ten top. Om als laatste de bijna stuitende adoratie van verschillende vrouwen te horen die zich aan Hitler's voeten werpen. Over verblind gesproken.

Der Untergang is als oorlogsfilm en als beschrijving een document van jewelste, en geeft bijzondere inzichten. Hoewel het einde met de vlucht van Traudl me net iets te lang duurt geeft het toch een heel aardig beeld van de verslagenheid en chaos. Bepaalde interessante details worden mooi gebracht zoals de decoratie van de Hitlerjugend, maar ook de opmerking 'voltreffer' van één van de Goebbels kinderen schijnt te kloppen. Heeft Traudl Jung zelf vertelt in een documentaire. De totale ontaarding, en ontreddering van het 'Herrenvolk' wordt pakkend in beeld gebracht en er zijn een aantal mooie setting en decors. Dan is er uiteraard de prettige verschijning van Alexandra Maria Lara, altijd leuk om te zien. En niet te vergeten Bruno Ganz die een wel erg treffende Hitler neerzet, maar er vooral in slaagt de man in al zijn facetten te brengen zonder dat het een karikatuur wordt. De film staat niet in mijn persoonlijke top maar een bijzonder goede film is het wel.

avatar van Brandt

Brandt

Recent nog eens bekeken en het blijft een bijzonder krachtige film. Heel fijn dat WOII nu eens niet vanuit het Hollywood perspectief wordt benaderd en dat Duitsers dus ook Duits spreken in plaats van koeterwaals-Engels. Samen met Das Boot misschien wel het beste op oorlogsgebied. Waaruit ik dan weer concludeer dat Die Duistser niet alleen goed zijn in het veroveren van Europa, maar ook in het verfilmen van de wandaden die daarmee gepaard gingen.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Een meesterwerk!

Wat geweldig in beeld gebracht deze laatste dagen van Hitler.

Een stuk geschiedenis die je gezien "moet" hebben, ookal denk ik dat je de voorgeschiedenis moet kennen en andere films ook gezien moet hebben om dit enigsinds te kunnen begrijpen/waarderen op een meesterwerk.

Vooral van alle rangen (ik probeer het geen "mensen" te noemen, omdat deze film is gemaakt uit het oogpunt van de Duitsers/Nazi's en je misschien wel sympathie zou kunnen opbrengen voor sommige) om Hitler heen, lijkt het mij soms moeilijk te begrijpen waarom ze op een bepaalde manier handelen of reageren als je geen voorkennis hebt.

De acteer prestaties waren echt zeer geloofwaardig neergezet, zeker de rol van Hitler, hoewel, dat is wat we met z'n alle "aannemen".

Ook de geschiedenis zoals we hem kennen is geweldig weergegeven.

Ik twijfelde tussen 4,5* en 5* Uiteindelijk is het een hele dikke 4,5* (10-) geworden.

Het jammere in deze film vond ik dat (voor mij) de impact van met de dood van "Blondie" en de zelfmoord van Hitler, Brown en later het Goebbels gezin zo enorm hoog was, dat ze kort daarna, de film hadden moeten afronden.

Nu duurde het gedeelte daarna net even te lang, zodat de impact van die aangrijpende gebeurtenis weer even op de achtergrond raakte.

Ook vond ik dat de film uiteindelijk om Traudl Junge draaide, doordat zij "in real time" de film opende en afsloot en daar toch een bepaald soort van "sympathie" voor opgebracht leek te worden.

Natuurlijk heeft ze later naar eigen zeggen "het verschrikkelijk gevonden om voor Hitler gewerkt te hebben", ze was jong en gefascineerd door hem en heeft het allemaal "nicht gewußt"...

Ze werd dan ook niet gestraft en als meeloper beschouwd, maar heeft uiteindelijk toch zijdelings meegewerkt...

Ik heb de film nu 3x gezien en hij blijft indrukwekkend! Er volgen zeker nog meer keren!

avatar van cales77

cales77

• 2024 stemmen

Een van de weinige films die kan blijven zien.

avatar van Rood1974

Rood1974

Film die je bij blijft en die je gezien moet hebben. Hoe surreëel de situatie was en vol tegenstellingen. Serieus goed. En belachelijk dat de klacht destijds was dat de makers Hitler te menselijk hadden neergezet. Iedereen heeft verschillende kanten. Dat ie behoorlijk was doorgedraaid, is vrij duidelijk in beeld gebracht. Top dat de Duitsers ook gewoon Duits spreken. 5 sterren, zonder meer.

avatar van reteiP

reteiP

Jammer dat de titel zo'n spoiler bevat

avatar van Macguffin

Macguffin

reteiP schreef:

Jammer dat de titel zo'n spoiler bevat

Oh? Jij wist nog niet dat Duitsland de oorlog verloren had?

avatar van cmr46

cmr46

Een goede film die wat los maakt, ben van na de oorlog, geboren in 46.

avatar van umbra

umbra

Blijft echt een topper van jewelste. Herinner mij deze nog heel goed, ik vond meer een menselijke kant van A. Hitler waarneembaar, niet het gruwelijk monster waarmee hij nu steeds vergeleken wordt.

avatar van aspro

aspro

cmr46 schreef:

Een goede film die wat los maakt, ben van na de oorlog, geboren in 46.

voor mij hetzelfde geboren Augustus 46

avatar van m.v.lh1973

m.v.lh1973

5-sterren film, een van de beste WW2 films als je het mij vraagt.

Het acteerwerk is uitstekend, vooral Bruno Ganz sprong er echt uit. De andere acteurs deden het ook heel goed.

Een echte aanrader voor iedereen!

avatar van ol_56

ol_56

Hele goede film. Acteerwerk was heel goed van elke acteur. Een must-see voor iedereen

avatar van rebelkush

rebelkush

Nee ik vond dit fit helemaal niks.

Enige positieve aan dit film is dat ik Bruno Ganz heb mogen zien acteren, geweldige acteur.

Voor de rest vond ik dit film heel erg saai en langdradig. Na zo'n uurtje was ik er eigenlijk

wel klaar mee.

Documentaire's van de ww2 op Discovery Channel vind ik veel en veel beter.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Teleurstellend.

Het is eens iets anders dan de doorsnee opgeklopte Hollywoodversies, maar warm word ik hier niet van, ondanks (of misschien net door) z'n status. Dik 2,5 uur gebeurt er eigenlijk bitter weinig. Het zielig hoopje Hitler slaat door - nu ja, dat is natuurlijk al lang voor de Tweede Wereldoorlog gebeurd -, en een hoop laffe SS-officieren, soapachtig vertolkt door acteurs met twijfelachtig acteertalent, jammert er op los. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Dat gezegd zijnde zitten er natuurlijk ook positieve zaken in de film, niet geheel verrassend bijvoorbeeld Bruno Ganz, die Hitler op een menselijke manier neerzet. Daarom is het nog lieverdje, van bij de eerste scène is het gewoon een vies, vuil mannetje. Enige warmte heb ik toch niet gezien of ervaren. Ganz overstijgt evenwel moeiteloos het niveau van de film.

De persoon Traudl Junge was mij geheel onbekend. Er valt iets voor te zeggen dat men de uitroeiingskampen zo lang geheim heeft weten houden én dat zo'n jonge vrouw dom en naïef kan zijn, maar zelfs dan nog vind ik dat ze er heel goed vanaf gekomen is.

Ik zie veel kritiek hier op deze film. Hoe?

Ik vind het acteerwerk juist sterk, en ondanks zijn lange duur verveelt de film niet. Het is realistisch en goed in elkaar gezet allemaal.

Een betere Duitse oorlogsfilm ga je niet vinden vind ik.

Korthom: vermakende film, realistisch.

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

tk.movies.new schreef:

Ik zie veel kritiek hier op deze film. Hoe?

Een betere Duitse oorlogsfilm ga je niet vinden vind ik.

Korthom: vermakende film, realistisch.

Das Boot doet zijn best.....

avatar van martijn011

martijn011

Weer eens herzien na een lange tijd.

Wat deze film zo goed maakt zijn het acteerwerk en het realisme wat het uitstraalt. De laatste dagen van Hitler worden verbluffend sterk neergezet en je waant je als kijker ook echt in die bunker.

Bruno Ganz levert een wereldprestatie door Hitler niet alleen als monster neer te zetten, maar ook als (vooral) een mens van vlees en bloed.

Zijn liefde voor dieren en bepaalde personen toont aan dat zelfs hij menselijke trekjes vertoonde.

Een oorlogsfilm waarin je een heleboel nazi-kopstukken leert kennen en je een paar gruwelijkheden te zien krijgt die op het laatste moment nog plaats vonden voordat de oorlog ten einde was.

Niet alleen een film ter vermaak, ook een film waarin je de nodige kennis op doet.

4* stonden en blijven staan.

avatar van equaLz

equaLz

Film na zeker 5 jaar weer opnieuw gezien, deze keer met mijn beste maat, zelfs die werd er stil van. Voor een film van deze leeftijd blijft die mij aangrijpen, zijn weinig films die dat doen.

De film geeft perfect weer zoals het was in de laatste dagen van het 3e rijk, chaos, onzekerheid en wantrouwen.

Acteer werk natuurlijk nog steeds erg indrukwekkend.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Gebaseerd (gedeeltelijk) op het boek van de secretaresse Traudl Junge maw haar gezichtspunt dat verteld wordt en hoe we Hitler zien. Een heel knappe scene in het begin maakt dit duidelijk. Junge staat op een lijn met andere meisjes die staan te wachten tot Hitler binnenkomt. Junge kijkt vooruit gebogen zijwaarts– als enige - naar Hitler. Dus hoe de film Hitler portretteert, hoe wij als kijker dus Hitler zien (als mens met woede uitbarstingen maar tegelijk ook empathisch, begripvol en teder) is slechts haar POV. Zo ziet zij dus Hitler. Niet noodzakelijk een objectief standpunt. De val voor zo’n narratieve structuur – met een ik verteller – is dat er altijd scenes zijn die de ik persoon niet heeft meegemaakt dus dat saboteert de hele opzet van de film. Er mag dan nog een ander boek aangehaald worden als bron (Der untergang : Hitler und das ende des dritten reiches van historicus Joachim Fest), op een bepaald moment is het niet meer de POV van de ik persoon. Dat brengt verwarring over de accuraatheid. Het mengen van fictie (scenario) en authentieke bronnen (boek van Junge) is gevaarlijk. Waar begint en eindigt fictie ? Scenes buiten de bunker bv die vanuit dramatisch oogpunt heel interessant zijn maar helaas de subjectiviteit verplaatsen van de ik persoon naar de makers (scenaristen). Der untergang is een schitterende film over het gevaar van ideologie en een knappe observatie over menselijk gedrag tijdens een meer en meer reddeloze situatie. Bij momenten zeer sterk (het bacchanaal feest door de officieren) en aangrijpend (het verhaallijn van de jongen die uit overtuiging vecht in de straten van Berlijn maar door de opofferingen van de vader andere inzichten krijgt, natuurlijk de scene met de Goebbels kinderen). Maar met het declameren dat dit een authentiek beschrijving van de persoon Hitler bevat, moet men toch oppassen als men zo maar switched van bronnen materiaal. Hitler als mens blijft subjectief, de uitroeiing van Joden een feit. Daar verandert de 'ich habe das nicht gewusst' op het einde van Junge niks aan.