U-571 (2000)

3,29

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Jonathan Mostow
met Matthew McConaughey, Bill Paxton en Harvey Keitel

1942, de Tweede Wereldoorlog. Grote hoeveelheden munitie en talloze mensenlevens gaan verloren omdat de Amerikanen de boodschappen die Hitler naar zijn troepen stuurt, niet kunnen ontcijferen. Die tekortkoming zou op termijn wel eens de overwinning van de Duitsers kunnen betekenen. Om dat te verhinderen wordt een grootscheepse infiltratie-operatie opgezet. De opsporingsdiensten hebben noodsignalen onderschept die afkomstig zijn van de U-571, een Duitse onderzeeër die wegens technische defecten ergens op de Noord-Atlantische Oceaan drijft met aan boord de Enigma, de beruchte machine die de Duitse berichten codeert.

344 BERICHTEN 21 MENINGEN

HALVE TAMME.
Heerlijke claustrofobische film die beschikt over een prima cast, goed acteerwerk & genoeg
spannende momenten waardoor een aangename filmavond toch weer een feit is geworden.

Ik kan dit soort genre films altijd wel waarderen, dus mijn tevredenheid is groot.

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

4 hele dikke sterren van mijn kant voor U-571 (2000).

avatar van mcdaktari

Deze film heeft destijds ook een oscar gewonnen voor de beste geluidseffecten.
Als je deze film kijkt met een goede dolby surround set is dat ook een meerwaarde aan de film. s'avonds het licht dimmen en de volume goed hard, en dan lijkt het alsof je zelf in de duikboot zit. Er word ook wel vaak gezegd dat deze bij lange na niet het niveau van "Das Boot" haalt, oke die is dan ook wel heel goed, maar U-571 is ook gewoon een oorlog film die zich afspeelt in een onderzeeboot, dat is dan ook de enige vergelijking, maar verder is U-571 toch ook een beste oorlog film.

avatar van dvdcrusher
Ijzersterke oorlogsfilm met een krankzinnig verhaal, schitterende beelden en een uitmuntend geluid. Ik dacht altijd dat deze film serieus moest onderdoen voor Das Boot maar dat is zeker niet het geval. Spanning van begin tot einde, de 2 uur vliegen zo voorbij. Ik heb het niet zo voor de acteur Matthew McConaughey, maar hier speelt hij wel de rol van zijn leven naast filmgrootheden als Keitel en Paxton. Mooi is dat er ook echt Duits gesproken wordt wat het allemaal nog veel realistischer maakt, of het nu historisch correct is of niet. Een topfilm die je moet gezien hebben en dan nog liefst op een deftige homecinema. 5 sterren

avatar van missl
Verhaal over een onderzeeër. Er is ook wel een beetje spanning maar over het algemeen lafjes.

avatar van Gang_Star
Een claustrofobische sfeer, gecombineerd met voldoende spanning, waarin bovenal zeer sterk wordt geacteerd. U-571 is een meer dan degelijke film wat mij betreft.

Gave actiefilm, film vind ik is overigens niet te vergelijken met Das-Boot. laatste is meer op realisme drama, relaties onder de bemanning.
u571 is gewoon een vermakelijke actiefilm. 3.5

Doorsnee onderzeewerk.

Bij momenten is een filmpje als dit wel oké. Het kreunende metaal, de steeds groene onderwatershot, de bemanning en wat spanningen. En natuurlijk het vele wachten in stilte. Ofwel op dieptebommen, ofwel op torpedos. Een berg aan genreclichés die wel hun charme hebben.

Een echte die-hard fan ben ik echter niet, als er dan ook nog wat onnodig met de werkelijkheid gemorreld wordt (vraag me af waarom) en het plotgewijs ook niet al te boeiend is (wat meligheid en wat net-op-tijd momentjes) rest een redelijk doorsnee genrewerkje.

Visueel oogt het ouder dan z'n productiejaar, geluidseffecten zijn wel oké maar nu ook weer niet zó indrukwekkend (nochthans net een subwoofer aangeschaft). Acteerwerk is degelijk maar weinig opmerkelijk. McConaughey vind ik zelden echt goed, ook hier weet hij net niet genoeg identiteit aan z'n personage te geven.

Leuk voor een keertje, maar weinig memorabel. Er waren ook momenten dat het idee had de film al een keer gezien te hebben, maar dat lijkt me sterk gezien het productiejaar. Veel clichés dus, niet zo erg voor de liefhebber, wat minder interessant voor de rest.

avatar van Left4Dead
Onderhond schreef:

U-571 - Awards - IMDb

Deze prent is voor mij (en menig ander) één van de films met een geweldige soundtrack. Daardoor draai ik hem regelmatig om weer te kunnen genieten van mijn audioapparatuur! Zolang de buren maar weg zijn want ik schroef het allemaal aardig op om die heerlijke dieptebommen te laten knallen.

avatar van woeler82
Een boeiende film die mij het gevoel gaf echt in die duikboot te zitten.
Het kijken waard

avatar van sorbonne
Het spijt me maar de film kan mijn inziens niet tippen aan " das boot ".
Wel geweldige qua soundtrack en daarom iets hoger in ster geplaatst maar daar stopt het ook.
Acteren is wat overmaats en is nogal voor de gebruikelijke Amerikaanse cliche.
Is hij slecht ! Nee zeker niet maar geen topper voor mij

Knap gemaakte, geloofwaardig avontuurlijk en beslist boeiende film.
Sfeervol en echt, mede door de geluidseffecten, de Duitse taal, en het goede spel van de acteurs.

avatar van dvdfreak123
Heerlijke film deze u-571. Genoten van de eerste tot de laatste minuut. Kan ook niet anders film zit boordenvol spanning, sfeer en toch wel goede effecten zowel beeld als geluid. Persoonlijk, vele zullen het niet eens zijn met mij maar vind deze beter als das boot. Das boot is veel tager terwijl deze vol zit met vaart. Das boot is zeker en vast ook niet slecht maar zie deze veel liever. Cast deed het allemaal zeer goed. Film die ik zeker later nog eens zal herzien. 8,5/10

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren maar even besloten om ‘U-571’ op te zetten. Een leuke oorlogs film waar het hoofdzakelijk draait om de marine noch Amerikaans noch Duitse kant. Echt een topper als het voorgaande ‘ Das Boot (1981) ‘ gaat dit niet worden, zoveel details kende ‘U-571’ helaas niet. Toch is de film qua actie prima en de film raast door, waar de 116 minuten aardig kort lijken te zijn. Toch kende de film ook zijn cliché momenten waarvan ik niet erg vreemd op keek: de Duitsers vonden het niet raar dat niemand wat terug schreeuwde? Ze kunnen opeens redelijk goed varen met accu’s waar de Duitsers bang voor waren omdat ze bijna leeg of kapot waren? En dan nog niet op te noemen dat geen enkel Duits vaar tuig de Amerikanen kon verslaan (1 U-boot en een torpedojager). Maar goed, buiten die totale film clichés was de film nog aardig vermakelijk!

Dit is alweer de negende film van de twaalf die ik heb mogen lenen van mijn collega, nog drie te gaan en dan ben ik klaar met alles en dan is ook mijn vakantie alweer bijna over. Nog even lekker van genieten aankomende dagen en ik heb sowieso nog twee top films van mijn collega klaar liggen hier (overigens nog wel meer mooie films). Zo was ‘U-571’ weer een spektakel en heerlijk zondag avond filmvoer!

We maken hier kennis met een leuk stukje geschiedenis, althans het is maar of je het leuk wilt noemen natuurlijk. We maken kennis met een Duits team die vrachtvaartuigen neer schiet op bevel van Hitler om zo de bevoorrading naar de UK te stoppen en zo de Engelse en Amerikaanse sowieso stil te leggen. Dit is natuurlijk ook in het echt gebeurd met onder andere de slag om de Atlantische oceaa en een operatie genaamd Operatie Paukenschlag waar ze eerst beginnend aan de Amerikaanse kust terug trokken om vanuit de Carribean de Amerikaanse vloten tegen te houden. Hierin waren Erich Raeder en Karl Dönitz verantwoordelijk voor en Karl is een bekende. Hij staat niet alleen bekend als Der Löwe maar Karl is ook de opvolger van Hitler in 1945 nadat Hitler zelfmoord heeft gepleegd. Als rijkskanselier heeft Dönitz, Alfred Jodl de opdracht gegeven om de overgave papieren te ondertekenen waarna de oorlog voorbij was. Een belangrijke man is de Dönitz nog geweest die in tegenstelling tot Jodl nog lang heeft geleefd (hij is in 1980 overleden).

Maar goed, om de geschiedenisles van vandaag maar weer even achter ons te laten, moet ik wel toegeven dat ik U-571 stiekem gewoon leuk vind, de actie is (soms iets over-de-top) leuk en de scénes zijn prima geschoten. En ik heb nog niet heel veel oorlog films gezien die zich afspeelden op zee dus dan is dit zeker een leuke ervaring. Ondanks zijn leeftijd zag de CGI er goed uit, en vooral de dieptebommen zijn erg goed gelukt..

Ondanks dat ik een enorme kater had van drie dagen achter elkaar bier zuipen, ook wij kunnen dat ontzettend goed heb ik nog wel het verhaal onthouden. We volgen Matthew McConaughey als Lt. Andrew Tyler die samen met zijn kapitein een opdracht kreeg een Duitse U-boot te kapen, een Enigma machine te stelen en dan vervolgens de boot op te blazen en de bemanning als gevangen terug te brengen. Een Enigma machine is een typmachine die Duitsers gebruikten om in geheimtaal berichten over en weer te sturen zodat onder andere Amerika ze niet kon onderscheppen. Dit is natuurlijk van erg veel belang om zo hun posities niet te verraden of strijd plannen niet uit te lekken. Deze machine werd al bedacht in de negende eeuw door Arabieren en was een cruciaal belang voor de Duitsers. Eenmaal aangekomen faalt hun missie, hun eigen onderzeeër word neergeschoten met een torpedo en moeten ze vluchten met de Duitse boot die met veel gebreken nog bestuurd kon worden (alles stond wel in het Duits). Ze komen er al snel uit maar het blijkt allemaal niet zonder gevaar, ze hebben weinig munitie en moeten het tegen zware strijdkrachten opnemen. Ze redden het wel maar of nou die machine gered werd is nog voor mij een raadsel, volgens mij wel.

Een enorme pluspunt voor deze film is eindelijk, dat de Duitsers gewoon DUITS praten. Dit geeft zo’n andere kik aan de film. Ook vond ik daardoor de communicatie fijner en voelde je de spanning toen de Amerikanen gingen enteren en geen woord durfden te zeggen. Al om al, geslaagde film en een leuke avond.

avatar van blurp194
Tsja, wat zal ik er van zeggen.

Qua historische waarde of overtuigend duikboot - of zelfs maar marine-gedoe scoort het niet zo hoog bij mij. Zo slordig als de Duitse en Amerikaanse zeelui bezig zijn zou zelfs in vredestijd een tandje te makkelijk zijn. Alsof de makers vergeten waren dat het volop oorlog was. En behalve dat nog meer onzin die we te verkauwen krijgen, jawel. Het mooiste vond ik nog wel als de duitse jager een salvo afvuurt uit haar dubbele batterij - en dan vrolijk drie mooie plonsen laten zien.

Maar goed, het wordt wel weer aardig gebracht. En ondanks dat de dialogen ook af en toe op niets trekken, ik viel er niet bij in slaap.