U-571 (2000)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Jonathan Mostow
met Matthew McConaughey, Bill Paxton en Harvey Keitel

1942, de Tweede Wereldoorlog. Grote hoeveelheden munitie en talloze mensenlevens gaan verloren omdat de Amerikanen de boodschappen die Hitler naar zijn troepen stuurt, niet kunnen ontcijferen. Die tekortkoming zou op termijn wel eens de overwinning van de Duitsers kunnen betekenen. Om dat te verhinderen wordt een grootscheepse infiltratie-operatie opgezet. De opsporingsdiensten hebben noodsignalen onderschept die afkomstig zijn van de U-571, een Duitse onderzeeër die wegens technische defecten ergens op de Noord-Atlantische Oceaan drijft met aan boord de Enigma, de beruchte machine die de Duitse berichten codeert.

avatar van linxde1
Goede film op zich. Maar erg jammer van de geschiedvervalsing.

avatar van EIGER3970
Ik hou van de stilte in de diepte, het geluid van de sonar... maar hier vaarde altijd een orkest mee. Er waren geen Duitse destroyers ( max bereik 4400 km) in de Atlantic. Evenmin Duitse vliegtuigen! Een vuurgevecht IN een duikboot met machinegeweren ??? ... Alles werd opgenomen in een groot basin, daarom speelde de gevechten zich s'nachts af ( enteren), enkel een donkere achtergrond was dan voldoende... echt geen grootse film, ondanks de vele lovende kritieken.

avatar van Leland Palmer
McConaughey deed nog z'n best, maar kan helaas ook niet voorkomen dat het in deze 'U-571' net lijkt of we naar een stel acteurs zitten kijken die wat proberen een toneelstukje op te zetten in een onderzeeër. Vooral Keitel en Paxton vond ik hier zeer ongeloofwaardig en misplaatst. Moest ook wel lachen toen knuffelrock-ster Bon Jovi (die we ook kennen als Jon Bovi) tevoorschijn kwam. Verder deed het orkest vermoeden dat Superman elk moment aan kon komen vliegen. Geen overtuigende film wat mij betreft. Jammer.

Een miscast wat mij betreft

avatar van Rodger
Een van de betere onderzeeboot films..
Zeker voor die tijd ..
3.5 ***

avatar van Ajax&Litmanen1
Rodger schreef:
Een van de betere onderzeeboot films..
Zeker voor die tijd ..
3.5 ***

Hoezo voor ''die tijd''?

De allerbeste onderzeebootfilm (Das Boot) is nog veel ouder en The hunt for Red October idem.

avatar van Rodger
Ajax&Litmanen1 schreef:

Hoezo voor ''die tijd''?

Das Boot was zeker echt wel goed,..

avatar van Ajax&Litmanen1
Rodger schreef:

Das Boot was zeker echt wel goed,..

Zeker. Maar je geeft alleen nog geen antwoord op mijn vraag waarom U571 ''voor die tijd'' goed was...