Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: Jonathan Mostow
Met onder meer: Matthew McConaughey, Bill Paxton en Harvey Keitel
IMDb beoordeling:
6,6 (91.438)
Gesproken taal: Frans, Engels en Russisch
Releasedatum: 28 september 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot U-571
"Heroes are ordinary men who do extraordinary things in extraordinary times."
1942, de Tweede Wereldoorlog. Grote hoeveelheden munitie en talloze mensenlevens gaan verloren omdat de Amerikanen de boodschappen die Hitler naar zijn troepen stuurt, niet kunnen ontcijferen. Die tekortkoming zou op termijn wel eens de overwinning van de Duitsers kunnen betekenen. Om dat te verhinderen wordt een grootscheepse infiltratie-operatie opgezet. De opsporingsdiensten hebben noodsignalen onderschept die afkomstig zijn van de U-571, een Duitse onderzeeër die wegens technische defecten ergens op de Noord-Atlantische Oceaan drijft met aan boord de Enigma, de beruchte machine die de Duitse berichten codeert.
Externe links
Acteurs en actrices
Lt. Andrew Tyler
Lt. Cmdr. Mike Dahlgren
CPO Henry Klough
Lt. Pete Emmett
Maj. Matthew Coonen
Capt. Lt. Gunther Wassner
Lt. Hirsch
Bill Wentz
Ted Trigger Fitzgerald
Ronald Rabbit Parker
Video's en trailers
Reviews & comments
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Als de naam Frankrijk valt zeggen ze er ook telkens bij bezette Frankrijk, voor degenen die sliepen tijdens geschiedenisles of het zelfs helemaal niet gehad hebben..
Dat komt omdat Frankrijk in 2en was verdeeld.. Occupied France (waar ze het dus in de film over hebben) en Vichy France (collaborerende 'vrije' deel in Zuid Frankrijk). Dus elke keer bezet Frankrijk ervoor zeggen is helemaal niet vreemd, ze bedoelen daar dus voornamelijk Noord frankrijk en de kust etc.
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Dit komt voor mij toch wel als een donderslag bij heldere hemel
Meen je dat? In ieder geval, graag gedaan 
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
ze bedoelen daar dus voornamelijk Noord frankrijk en de kust etc.
De gehele westkust viel toch onder Duits regime, dus het noorden en het westen? Dan lijkt het me nogal overbodig om dat telkens te noemen (ze doelen iedere keer op die kust).
LoTroPan
-
- 56 berichten
- 0 stemmen
Deze film moet je gewoon echt in stilte kijken, liefst alleen (!) want dan is het echt een geweldige film 
Picker
-
- 368 berichten
- 2810 stemmen
Vond het een spannende film, ik kan me best voorstellen dat je behoorlijk wat zweet tussen de billetjes hebt als er zo'n lading dieptebommen naar beneden komt! Spannend van begin tot eind.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
die amerikanen weer 
die Enigma code was al door de Britten gekraaktt vier maanden voordat die yanks bij de oorlog kwamen
Factual errors: In reality, the submarine U-571 was never actually captured. The submarines U-559 and U-110 were the ones captured with the codebooks but by the British Navy in August 1941, four months before the United States entered the war.

vrossi
-
- 59 berichten
- 142 stemmen
who gives a fuck, of het nou anders is gegaan in de geschiedenis,daarvoor ga ik wel langs de bieb... niet!
man man wat een stelletje jankerds.
deze film heeft een Mooi verhaal, geluid is G.E.W.E.L.D.I.G..
tipje voor de trauma gevallen hier, ga eens langs de bank haal er een shitload of money uit en koop voor jezelf een goede home cinema system. word het leven mischien iets leuker door..
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
who gives a fuck, of het nou anders is gegaan in de geschiedenis,daarvoor ga ik wel langs de bieb... niet! .......
weet je, je hebt gelijk. Ze moeten eigenlijk meer van dit soort films maken. Dan kunnen ze later films zoals U-571 en Saving Private Ryan op scholen tijdens geschiedenis les vertonen, en mensen vertellen dat dit was hoe het ging. ....... oh, wacht dat doen ze al hier in nederland met Saving Private Ryan 
Marlo Stanfield
-
- 33 berichten
- 0 stemmen
Een film kan ook goed zijn om een bepaald aspect van de geschiedenis te belichten, ondanks dat het verhaal geromantiseerd of zelfs geheel fictief is. Bij Saving private Ryan is dat de kustlanding bij Normandië die visueel gestalte krijgt, bij deze film is het de beproevingen van een onderzeematroos, en alles wat daar bij komt kijken. Voor de rest is het een vrij Amerikaans verhaal, waar de leider zich onderscheid en met opoffering, doortastendheid enz. Maar wél een die je twee uur lang aan de buis gekluisterd houd, en dus in dat opzicht meer dan zijn werk doet. Er zitten momenten is van ijzingwekkende spanning, en ook van euforie.
Ik kan met niet voorstellen dat je deze film kijkt en je dan twee uur gaat ergeren omdat het allemaal niet echt is gebeurt is, dan neem je ook de film als geschiedkundig medium veel te serieus, en de mate waarin een film kan amuseren niet serieus genoeg.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Amerikaans duikbootfilmpje.
Spanning zat er in, ondanks je het overgrote deel wel kan voorspellen (dat Trigger dood zou gaan met zijn reddingsactie bijvoorbeeld). Je moet een beetje meegaan met de gebeurtenissen en net alsof doen dat jijzelf aan boord bent. Bij iedere pijp die losbraak, elke waterstraal die naar binnen kwam kreeg ik het even benauwd en dan wilde ik het liefste dat het zo snel mogelijk gemaakt werd. Stiekem weet je dat het over enkele minuten wel opgelost wordt, maar toch. De zeer aanwezige soundtrack helpt hier ook bij, al bleef die nogal doorratelen en vond ik het op sommige momenten wat overdreven. Dat zo'n vijandelijke torpedo nog even de zijkant van de U-571 aantikt en dat de Amerikanen op een haartje na onder het vijandelijk schip door kunnen gaan vond ik een beetje onnodig want met die vele close-ups en schokkende beelden etc. kun je de boel ook al een push geven. Maargoed... dat zal er bij horen.
Terrence Carson (de neger) vond ik maar zwakjes vergeleken met de rest van de crew en waarschijnlijk is die weer alleen maar toegevoegd omdat dat maatschappelijk correct is. Harvey Keitel heeft een leuk personage als ervaren schipper en als de man tussen kapitein en stuurlui.
Ik had iets meer verwacht van de Enigma zelf. Er werden geen codes gekraakt of dingen opgespoord terwijl dat apparaat toch essentiël was voor de communicatie tussen de Duitse schepen.
Leuk om een keer gezien te hebben, meer niet.
eavymetal
-
- 397 berichten
- 529 stemmen
Amerikaans duikbootfilmpje.
Spanning zat er in, ondanks je het overgrote deel wel kan voorspellen (dat Trigger dood zou gaan met zijn reddingsactie bijvoorbeeld). Je moet een beetje meegaan met de gebeurtenissen en net alsof doen dat jijzelf aan boord bent. Bij iedere pijp die losbraak, elke waterstraal die naar binnen kwam kreeg ik het even benauwd en dan wilde ik het liefste dat het zo snel mogelijk gemaakt werd. Stiekem weet je dat het over enkele minuten wel opgelost wordt, maar toch. De zeer aanwezige soundtrack helpt hier ook bij, al bleef die nogal doorratelen en vond ik het op sommige momenten wat overdreven. Dat zo'n vijandelijke torpedo nog even de zijkant van de U-571 aantikt en dat de Amerikanen op een haartje na onder het vijandelijk schip door kunnen gaan vond ik een beetje onnodig want met die vele close-ups en schokkende beelden etc. kun je de boel ook al een push geven. Maargoed... dat zal er bij horen.
Terrence Carson (de neger) vond ik maar zwakjes vergeleken met de rest van de crew en waarschijnlijk is die weer alleen maar toegevoegd omdat dat maatschappelijk correct is. Harvey Keitel heeft een leuk personage als ervaren schipper en als de man tussen kapitein en stuurlui.
Ik had iets meer verwacht van de Enigma zelf. Er werden geen codes gekraakt of dingen opgespoord terwijl dat apparaat toch essentiël was voor de communicatie tussen de Duitse schepen.
Leuk om een keer gezien te hebben, meer niet.
De spanning zit er bij deze film zeker flink in, en ja, het verhaal is inderdaad behoorlijk voorspelbaar, maar als je je goed in het verhaal in kan leven neem je dat al snel op de koop toe.
De soundtrack ondersteund het verhaal op een goede en indringende manier, maar ik vond niet dat het door bleef ratelen.
Ik vond dat Terrance Carson wel een sterke acteerprestatie neer zet, maar het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat hij er alleen maar in is gezet omdat dit maatschappelijk gezien inderdaad correct is.
In de film wordt trouwens gesuggereerd dat de enigma machines door de Amerikanen buit zijn gemaakt, terwijl het in werkelijkheid de Engelse marine was die de enigma machine op de Duitsers buit wist te maken, waardoor deze film dus niet helemaal de waarheid vertelt.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Film kan natuurlijk niet tippen aan "Das Boot" maar ondanks dat was het best een goede film. Het voorspelbare verhaal zat best goed in elkaar en de film was ook boeiend en soms zelfs spannend. Met de actie zat het trouwens ook wel goed in de film en de beelden zagen er regelmatig fraai uit. De cast deed het trouwens ook best goed in deze film. Al met al gewoon een leuke (wel niet helemaal realistisch en historisch correct) duikboot actiefilm.
scorsese
-
- 13169 berichten
- 11078 stemmen
Uitstekende film waarin een Amerikaanse bemanning op een Duitse duikboot terecht komt. Een goed en onderhoudend verhaal waardoor de film geen moment verveeld. Absoluut spannend, mede door het claustorfobische gevoel en de goeie geluidseffecten.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
........ Er zitten momenten is van ijzingwekkende spanning, en ook van euforie.
Ik kan met niet voorstellen dat je deze film kijkt en je dan twee uur gaat ergeren omdat het allemaal niet echt is gebeurt is, dan neem je ook de film als geschiedkundig medium veel te serieus, en de mate waarin een film kan amuseren niet serieus genoeg.
maar die spanning en euforie komt toch vanwege het breken van die code?
Deze film gaat over hoe in 1942 "Grote hoeveelheden munitie en talloze mensenlevens gaan verloren omdat de Amerikanen de boodschappen die Hitler naar zijn troepen stuurt, niet kunnen ontcijferen", maar omdat dit onzin is blijft er weinig spanning over.
De Briten hadden deze Enigma code al gebroken in April 1941. De Amerikanen kwamen pas mee doen in deze oorlog vanaf december 1941 met Pearl Harbour. Dus in 1942 hadden ze gewoon de Britten moeten vragen hoe ze die boodschappen moesten ontcijferen, want dan hadden ze gelijk die "Grote hoeveelheden munitie en talloze mensenlevens" kunnen besparen 
Maar erg leuk voor die amerikaanse filmmakers om als nog drama uit niks te verzinnen zodat ze dan weer de wereld kunnen redden 
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Onderhoudende film, die genoeg sfeer en spanning bevat om te vermaken. Of het verhaal waarheidsgetrouw is valt te betwijfelen. Maar het gebrachte verhaal hier in de film, is zeker goed. Verder is er een prettige cast aanwezig, die best overtuigend acteren. 3,5 Ster.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8156 stemmen
Boeiende duikbotenfilm met gave geluidseffecten.
Dat de film de Oscar voor beste geluidseffecten heeft gewonnen is niet meer dan terecht. Ik heb de film de eerste keer destijds mogen aanschouwen in de bioscoop en toen de torpedo’s afgevuurd werden, had ik soms het idee dat de bioscoop op instorten stond. Dat was echt enorm indrukwekkend.
Los van de effecten is U-571 verder een hele behoorlijke film. De film is niet echt waarheidsgetrouw, maar dat is niet echt storend. Matthew McConaughey levert een goede rol af. Hij is jammer genoeg wel de enige die ook echt de kans heeft om zijn personage te ontwikkelen. Keitel en Paxton hebben kleinere rollen en zijn helaas ook beperkter in hun vrijheid. Iets meer ruimte voor hen had de film zelfs nog wat beter gemaakt vermoed ik. De film kent gelukkig ook nog best wat spanning en voelt soms lekker claustrofobisch aan. Verder is het allemaal behoorlijk onderhoudend en vakkundig gemaakt. De vergelijking met Das Boot zaldeze film niet winnen, maar ja welke duitboten film lukt dat wel?
U-571 is een goed gemaakte film met gave geluidseffecten en een degelijke cast. Het is absoluut geen straf om dit te bekijken.
3,5*
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Lange tijd is U-571 een van mijn favoriete oorlogsfilms geweest, maar de laatste jaren is het hollywoodgehalte me wat tegen gaan staan. Het heeft er natuurlijk mee te maken dat de Amerikanen zichzelf wel weer erg veel eer toekennen met betrekking tot het verkrijgen van de enigma. Het verhaal is wel spannend en bevat voldoende actie, maar is uiteindelijk wel erg fantasierijk. Het is allemaal niet zo beklemmend als Das Boot. Uiteindelijk scoort de film wel een dikke voldoende vanwege de afwisseling in het verhaal en het prima acteerwerk. Zelfs Matthew McConaughey doet het prima. Ergens vind ik het wel jammer dat Bon Jovi maar een klein rolletje heeft. Ik vind zijn muziek wel erg tof en was wel benieuwd hoe hij het op het witte doek zou doen. Uiteindelijk heeft hij een te klein rolletje om erover te kunnen oordelen.
Nogmaals, al met al is het wel een leuk spektakel in de afgeragde U-boot en een school torpedo’s. Overigens nog de complimenten voor het geluid. Ik vond het destijds in de bioscoop heel indrukwekkend dat de granaten over ons heenfloten.
papaEd
-
- 525 berichten
- 475 stemmen
Film kan natuurlijk niet tippen aan "Das Boot" maar ondanks dat was het best een goede film. Het voorspelbare verhaal zat best goed in elkaar en de film was ook boeiend en soms zelfs spannend. Met de actie zat het trouwens ook wel goed in de film en de beelden zagen er regelmatig fraai uit. De cast deed het trouwens ook best goed in deze film. Al met al gewoon een leuke (wel niet helemaal realistisch en historisch correct) duikboot actiefilm.
Helemaal mee eens heb me prima vermaakt met deze film.
Boneka
-
- 2723 berichten
- 1398 stemmen
Uitstekende (actie) film die geen moment verveeld. Het geluid is subliem en ook het beeld is mooi opgefrist op BD. Slechts een paar kleine witte stipjes zijn te zien. Ik heb veel kritiek gelezen over deze film die geschiedkundig niet helemaal klopt. Aan het eind van de film zien we de feiten. Hebben we dat ook gehad. Niet geschiedkundig? Guns of Navarone is grotendeels verzonnen, maar bloedspannend. en the Bridge on the river Qua klopt geschiedkundig ook 100%. Maar wat geeft het nou bij zo'n film. Enig minpuntje bij deze film is de afloop. Die kun je mijlenver zien aankomen, maar goed. Dan nog even naar de film Das Boot. Tja dat is een serie waar af en toe wat spannends gebeurd. Heeft misschien meer impact op de crew, maar heeft niet die actie die deze film van bijna 2 uur wel heeft. Kortom geslaagde actie film met uitstekend geluid.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
.... Ik heb veel kritiek gelezen over deze film die geschiedkundig niet helemaal klopt. Aan het eind van de film zien we de feiten. Hebben we dat ook gehad. ....
en wat hebben we precies dan gehad?
De meeste mensen zullen niet blijven om dat te lezen, en op televisie wordt de film gelijk na reclame gestuurd als de laatste word gezegd is!
Dus toch best slim van de filmmakers om iedereen te vertellen dat die amerikanen helemaal niks met de enigma code hadden te maken als er juist niemand meer, of hooguit 5% van de kijkers nog zijn? 
ik had veel liever gezien dat in het begin van de film ze gingen vertellen: de Enigma, de beruchte machine die de Duitse berichten codeert was al door de Britten opgelost voordat wij, de good old US of A, mee gingen doen in de tweedewereldoorlog. Maar wij willen de held uithangen dus hebben wij deze film gemaakt om alsnog de wereld te redden. 
TriplaR
-
- 141 berichten
- 170 stemmen
en wat hebben we precies dan gehad?
De meeste mensen zullen niet blijven om dat te lezen, en op televisie wordt de film gelijk na reclame gestuurd als de laatste word gezegd is!
Dus toch best slim van de filmmakers om iedereen te vertellen dat die amerikanen helemaal niks met de enigma code hadden te maken als er juist niemand meer, of hooguit 5% van de kijkers nog zijn? 
ik had veel liever gezien dat in het begin van de film ze gingen vertellen: de Enigma, de beruchte machine die de Duitse berichten codeert was al door de Britten opgelost voordat wij, de good old US of A, mee gingen doen in de tweedewereldoorlog. Maar wij willen de held uithangen dus hebben wij deze film gemaakt om alsnog de wereld te redden.
Man, wat kan jij eindeloos doorzeuren met je Britse patriottisme, je kan beter een boek schrijven over je heldhaftige eenmansmissie om Hollywoodfilms te zuiveren van misleidende en onjuiste feiten, denk dat je dan meer van je doelgroep en medestanders kan bereiken.
Nee, ik ben het eens met het statement dat je al vrij snel door hebt dat dit een lekker denderende claustrofobische actiefilm is, voorzien van overdonderde geluidseffecten dat met een lekker vaartje door z´n speeltijd heen raast, maar wat je verder ook niet al te serieus hoeft te nemen. Prima popcornvermaak voor een aanvankelijk pretentieloos zondagavondje.
Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1304 stemmen
Vermakelijke oorlogsfilm, maar irritant geromantiseerd.
Matthew McConaughey vond ik in het begin niet veel soeps, maar herstelde zich dankzij sidekick Keitel. Verder vond ik het gedeelte met de Duitse gevangene spannend.
Het camerawerk vond ik vervelend bij de dieptebommen; te warrig gefilmd en de petjes blijven nog netjes op de hoofden zitten, dus overtuigend was het ook niet, afgezien van het kabaal.
Dat de geschiedenis anders is, stoort me niet. Ik keek de film uit vermaak. Een geschiedenisles verwachtte ik niet.
Een paar leuke explosies en een aardige spanningsopbouw zo nu en dan. Veel meer is het niet.
3,5 sterren.
dijkieR
-
- 247 berichten
- 216 stemmen
Redelijke oorlogsfilm maar wat is deze al vaak op tv geweest zeg...
Niet te geloven gewoon...
ruudhesselink
-
- 126 berichten
- 1434 stemmen
Deze moet je niet kort na 'das Boot' kijken, wat valt deze film dan tegen zeg.
Typisch Amerikaans en erg voorspelbaar, desalniettemin best goede spanning.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Net herzien op laserdisc. Audio daarop is geweldig. Huis leek soms in te storten. Mede daardoor toch punt erbij.
3,5*
Left4Dead
-
- 3240 berichten
- 3691 stemmen
Juist Reinbo,
Als iedereen nu eens goede apparatuur koopt dan worden veel films hoogst waarschijnlijk anders beoordeeld.
Geweldige soundtrack die de spanning omhoog werkt. Zelfs Matthew McConaughey had dieptegang in deze prent!!
Het kraken en kreunen van het metaal, de ongelofelijke diepe dreunen van de dieptebommen brachten wederom een lach op mijn gezicht.
notsub
-
- 1483 berichten
- 1468 stemmen
Zeker de geluidseffecten blijven een ware attractie van deze film. Verder is alles goed uitgewerkt tot een mooie film. Jammer is dat de spanningsboog aan het eind wat afneemt, omdat sommige gebeurtenissen net teveel voor de hand liggen. De film geeft ook een mooi inzicht in de het leven in een duikboot en het functioneren van de bemanning. Zonder dat oorlogfilms mijn voorkeur genieten kan ik dit best waarderen.
freek_93
-
- 668 berichten
- 1666 stemmen
Vaak kleine stukjes op TV gezien en dan nu eindelijk de gehele film gezien.
Super voorspelbaar, maar toch zat het, hoe raar het ook klinkt, met de spanning wel goed. Kijkt ook erg gemakkelijk weg. Prima filmpje.
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2564 stemmen
tipje voor de trauma gevallen hier, ga eens langs de bank haal er een shitload of money uit en koop voor jezelf een goede home cinema system. word het leven mischien iets leuker door..

Gerelateerd nieuws

Tweede Wereldoorlogfilm 'U-571' met Matthew McConaughey nu te streamen bij Prime Video

Tweede Wereldoorlogfilm 'U-571' met Matthew McConaughey morgen op televisie

Netflix verwijdert binnenkort een grote hoeveelheid toptitels

Vijf vergeten films met een populaire acteur in de hoofdrol
Bekijk ook

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties

Stalingrad
Documentaire / Oorlog, 2003
11 reacties

Enemy at the Gates
Oorlog / Historisch, 2001
468 reacties

Defiance
Drama / Oorlog, 2008
618 reacties

The Count of Monte Cristo
Avontuur / Actie, 2002
185 reacties

Gettysburg
Drama / Oorlog, 1993
61 reacties
Gerelateerde tags
onderzeeërtweede wereldoorlognorth atlantic missionenigma machine adoring
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








