The Count of Monte Cristo (2002)

3,62

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Ierland
Avontuur / Actie

geregisseerd door Kevin Reynolds
met James Caviezel, Guy Pearce en Richard Harris

De schipper Edmond Dantes wordt onterecht veroordeeld van verraad na een brief aangenomen te hebben van de verbannen Napoleon. Zijn 'beste vriend' Fernand is verantwoordelijk voor het feit dat hij opgepakt wordt, aangezien hij uit is op de verloofde van Edmond. Dantes komt vast te zitten op het Chateau d'If, waar hij wraak zweert op de personen die verantwoordelijk zijn voor zijn arrestatie.

172 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van king_pin
geplaatst: 12 februari 2012, 14:23 uur [permalink]
Het enige dat ik mij nog goed kan herinneren van deze versie van The Count of Monte Cristo is dat ik heftig verliefd werd op Mercedès Iguanada.
Verder prima remake van dit legendarische verhaal.

geplaatst: 9 mei 2012, 14:35 uur [permalink]
Aardige actiefilm met een vermakelijk verhaal,goed tempo en een aardige cast. Het is niet altijd even geloofwaardig wat toch wel jammer is. De actiescenes en de geloofwaardige karakters (dankzij de goede cast) maken dit voor een groot gedeelte goed.

avatar van Mars4i
geplaatst: 24 juni 2012, 17:35 uur [permalink]
Aardige uitvoering van het verhaal van de Count van Monte Cristo. Jammer dat het zo'n bekend verhaal is. Dat haalt de spanning er wel wat uit.

avatar van ILDIB
geplaatst: 27 juni 2012, 14:33 uur [permalink]
Twijfel tussen 3,5 en 4. Het einde is me gewoon te mat, afgeraffeld zelfs na de grootse opbouw t eerste uur.

geplaatst: 8 juli 2012, 16:09 uur [permalink]
Na de ietwat stroeve start bereikt de prent een heel aardig niveau dat het ver tot het einde weet vast te houden. Het plot wordt alleraardigst opgebouwd, mede dankzij de goede regie; maar helaas ontstijgen het acteerwerk en de cinematografie de middelmaat nauwelijks. Desondanks een hele nipte 3,50.

avatar van JahLex
geplaatst: 17 juli 2012, 09:26 uur [permalink]
Tijdje geleden het dikke boek hiervan gelezen en benieuwd naar hoe ze dat in twee uur tijd allemaal wilde vertellen. Mooi hoe de locaties dan tot leven komen. Film goed gelukt, maar je raad het al: ik vond het boek beter. 😄

avatar van laawim
geplaatst: 21 juli 2012, 13:53 uur [permalink]
Ik verwachtte er niet zoveel van en ben daar volledig op teruggekomen. Mooie film met een gefrustreerd begin waar wraak als kijker extra zoet wordt. En dat is gebleken. Ik deel de mening dat het laatste uur wat is afgerafeld. De film had gerust 3 á 4 uur mogen duren in de vorm van het eerste deel tot de ontsnapping. Al om al toch een 4 omdat ik me heb vermaakt.

avatar van ThaMovieVoter
geplaatst: 28 juli 2012, 18:45 uur [permalink]
ILDIB schreef:

Ik heb precies hetzelfde.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 15 oktober 2012, 10:12 uur [permalink]
Kort maar krachtig,pareltje 😄.

geplaatst: 29 november 2012, 19:01 uur [permalink]
De verhalen van Alexandre Dumas zijn zo mooi, dat het niet verwonderlijk is dat zij al talloze malen verfilmd zijn. Van Dumas’ boeken vind ik het verhaal over de Graaf van Monte Cristo het mooiste. Dat komt misschien omdat ik al op jonge leeftijd erg onder de indruk was van de Franse film uit 1954 met Jean Marais in de titelrol.
Ook van deze versie uit 2002 van Kevin Reynolds heb ik erg genoten, al kreeg ik tijdens het laatste deel van de film, vanaf de ontsnapping uit de gevangenis, een beetje het gevoel dat de filmmakers gedacht hebben: “grote stappen, gauw thuis”. Dat is zonde, want zeker dat tweede deel van het verhaal is heel erg mooi. Niettemin een heerlijke film.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 4 december 2012, 00:58 uur [permalink]
Erg vermakelijke verfilming van het bekende verhaal. Leuke film voor op de zaterdagavond.

avatar van eka81
geplaatst: 23 december 2012, 22:40 uur [permalink]
echt een topper, ik kan niets anders zeggen. je voelt gewoon Edmond mee.
Ik kende de vorige versies niet, maar deze vond ik echt goed.

4 sterren

geplaatst: 17 februari 2013, 22:09 uur [permalink]
Goede film. Het 1ste uur vond ik vrij traag gaan, daarachter werd de film wel erg goed.
Verhaal is goed . film is goed geacteerd.
Ik zelf heb nog nooit gehoord van dit verhaal dus het was een verrassing voor mij, natuurlijk weet je al deels op voorhand hoe het gaat verlopen met dit soort films.

Driello
geplaatst: 11 april 2013, 15:39 uur [permalink]
eerste uur nog best wel oke, maar na de ontsnapping wordt het een heel flauw uitgewerkt verhaal. Het is alsof de regisseur ineens niet meer weet wat aan te vangen met alle mogelijkheden die Dantes heeft, door de gevonden schat. Vanaf dat moment verzandt de film simpelweg in gemeengoedjes en clichees. Jammer. Het begin was zo aardig.

geplaatst: 14 juli 2014, 20:49 uur [permalink]
De allerbeste versie vind ik nog steeds degene met Gérard Depardieu uit 1998 (Le Comte de Monte Cristo), hierin worden alle missende stukken die ik hier mis uitvoerig behandeld.
Ga er maar eens lekker voor zitten en geniet van deze miniserie van ca. 400 minuten,
je verveelt je geen minuut
Le Comte de Monte Cristo

geplaatst: 13 augustus 2014, 20:32 uur [permalink]
Prachtige film naar het overbekende verhaal. Mij een raadsel waarom hoofdrolspeelster Dagmara Dominczyk niet vaker te zien is in grote films.

avatar van bass-9
geplaatst: 27 september 2014, 19:37 uur [permalink]
Grandioze film.

avatar van parcivalis
geplaatst: 23 oktober 2014, 20:29 uur [permalink]
Onderhoudende film maar je moet dan ook wel erg je best doen om een verhaal van Dumas te verprutsen. De film kan, ook verhaaltechnisch, niet in de schaduw staan van deze versie: Le Comte de Monte Cristo (1998)

avatar van royals
geplaatst: 18 februari 2015, 19:04 uur [permalink]
Hele goede avonturenfilm en beste verfilming van het boek. Stukken beter dan het versie uit 1934.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 8 mei 2015, 14:33 uur [permalink]
Goed.

Bijzondere cinema is dit niet, goede cinema wel. Avontuurlijk, vlot, een beetje tragisch ook wel; het zit allemaal wat in de film. De film is goed gevuld, zonder te slabakken of onnodige scènes voor te schotelen. De climax van het verhaal had misschien nog wel iets beter gekund.

Met de cast heeft de film ook wel een grote troef. Jim Caviezel heeft het uiteindelijk niet kunnen waarmaken als leading actor in Hollywood, maar is wel gewoon een degelijke acteur. Toch zijn het de bijrollen die voor een voldoende stevige basis zorgen. Guy Pearce ook, maar vooral Richard Harris en Michael Wincott zetten leuke rollen neer.

Visueel zorgt regisseur Kevin Reynolds voor de nodige troeven. De locaties en sets zijn uitstekend gekozen, de soundtrack is oké. Actiescènes zoals het duel zijn ook dik in orde. De speelduur wordt voldoende benut, al is het mij in zijn geheel net te sentimenteel bij momenten.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 24 mei 2015, 12:04 uur [permalink]
Een vaardig gemaakte, sfeervolle en mooi gefotografeerde versie van het klassieke verhaal, met twee perfecte hoofdrollen, twee uitstekende bijrollen (hoewel Richard Harris hier al 70 jaar oud is beweegt hij zich nog opmerkelijk soepel en krachtig, en Luis Guzman is aandoenlijk èn sluw als Dantes' "bodyguard" Jacopo) en genoeg vaart om de volle twee uur te boeien. En hoewel ik best een fan ben van de Austrian Oak ben ik toch wel blij dat "Arnold Schwarzenegger turned down the role of Edmond Dantes when the film was in early stages of development." (IMDb-trivia-pagina)

avatar van Rowinos
geplaatst: 19 maart 2016, 13:36 uur [permalink]
Verrassend goede verfilming van 'het origineel'. Goede soundtrack en goed geacteerd in de meeste gevallen. Ik had het idee dat ik naar een echt jongensavontuur aan het kijken was en kreeg nostalgische gevoelens naar soortgelijke vertoningen als Floris en Sindala. Het verhaal is verder wel wat dunnetjes uitgewerkt vergeleken met de mini-serie die in vele opzichten beduidend beter was. Verder meer dan prima avonturenfilm met genoeg spanning, tragische momenten en toffe decors.