Tombstone (1993)

Western
130 minuten / 134 minuten (director's cut)

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Kurt Russell, Val Kilmer en Sam Elliott

1879. Na de burgeroorlog begint Wyatt Earp een nieuw leven met zijn broers in Arizona. Zijn vriend Doc Holliday gaat met hem mee in de hoop dat zijn TBC geneest. Ze verdienen goed en kunnen zich overal buitenhouden tot zijn broer Virgil de misdaad in de stad niet meer kan aanzien. Wyatt krijgt het zelf ook moeilijk omdat zijn vrouw opium gebruikt en hij verliefd wordt op een actrice.

avatar van Chuck Taylor
Prima western. Lang niet zo gestileerd als een Leone, maar goed vermakelijk met een mooie vertelling van de Wyatt Earp bio. Uitschieter hier is duidelijk de glansrol van Val Kilmer, wat een karakter. In het begin even wennen aan het gelikte uiterlijk en het accent van Kilmer, maar als continu bezwete tuberculosis-lijder, die weinig zegt maar ontzettend welbespraakt is (zelfs in het Latijn) en iedereen met een snelle handbeweging uitschakelt, is het puur genieten. Beste rol van Kilmer veruit (en dat met Heat in gedachten).

avatar van missl
Leuk verhaal maar best traag waardoor ik mijn aandacht er niet bij kon houden.

Heel aardige western, die –afgaande op de verhalen die over de legendarische Wyatt Earp en zijn broers bekend zijn– redelijk in de buurt blijft van de waargebeurde feiten, in tegenstelling tot andere verfilmingen van het OK Corral-incident.
IJzersterke rol van Val Kilmer als de zieke Doc Holliday. Maar het is de charmante Dana Delany, die schijnbaar met gemak elke scène steelt waarin zij te zien is. Jammer dat zij maar sporadisch bioscoopfilms gemaakt heeft.

avatar van fun in acapulco
Vooral de sterke acteerprestaties vallen op. Die zijn me bijgebleven.

avatar van mr rumson
Er zijn al heel veel films gemaakt over Wyatt Earp waarvan dit toch wel een van de betere versies is.
Van de vele versies komt deze film het dichtst bij het ware legendarische verhaal .
De acteurs en actrices zijn goed op dreef waarvan Val Kilmer als Doc Holliday echter boven de rest uitsteekt .
Powers Booth als curly bill vervulde zijn schurkenrol overtuigend. Hij deed mij zelfs denken aan Lee Marvin als Liberty Valance.
Maar ook met de actie zit het meer dan goed in deze western.
Het stadje Tombstone ziet er sfeervol uit, zoals je dat mag verwachten van een goede western.
Als je het aan mij vraagt is dit toch wel een van de beste westerns die er in de afgelopen 25 jaar gemaakt zijn.

avatar van Donkerwoud
In het kader van 'klassiekers' die ik voor mijn dertigste gezien wil hebben.

Dat beeld van de besnorde mannen met rifles heb ik al eens gezien in mijn kinderjaren en het maakte mij dan ook zéééér nieuwsgierig naar de film zelf. Uiteindelijk is het er dan nu pas van gekomen, en dan moet ik toegeven dat het niet helemaal is wat ik ervan had verwacht. Het is een tikkeltje een rommelige actiefilm zonder noemenswaardige spanningsboog of enige psychologische ontwikkeling. Misschien nog wel kwalijker voor het genre is dat de actie ook niet erg opwindend gepresenteerd wordt.

avatar van des1
Als je inderdaad in een malle pietje bui bent, gaat deze film richting je vermaken om mannen met plaksnorren. Opmerkelijk dat deze nog altijd legendarische shootout die 3-4 doden opleverde nog steeds de basis vormt voor films - er kwam er zelfs eentje bijna gelijkertijd uit (ongelukkige timing) en wel met Costner - terwijl nu een beetje treffen tussen gangs een veelvoud aan slachtoffers oplevert. Laatstelijk nog in Waco, Texas. Toch is dit een prima film, met gedegen acteurs. Kurt Russell stijgt boven zichzelf uit en geeft het karakter van Wyatt Earp iets bovenmenselijks mee. Opvallend veel chemistry tussen hem en de vrouwelijke karakter gespeeld door Dana Delany. Naar het einde toe wint de film zelfs aan magie, met een verstild afscheid van Doc Holliday (goeie rol van Kilmer) en een bijna prentbriefkaart einde, die de basis lijkt te willen vormen van de nog immer voortlevende Wyatt Earp legende.

Heel mooi verzorgd, maar des te erger dat voor zo een overbekend standaard western plot is gekozen.

avatar van Mr-Mcmovie
Geweldige western. Kan niet geloven dat ik deze nog nooit had gezien, maar nu dus de eerste keer en enorm van genoten. This is a piece of art god damn it.

Wat een cast man man: Kurt Russell, Val Kilmer, Powers Boothe, Bill Paxton, Michael Biehn, Thomas Haden Church, Michael Rooker, Billy Bob Thornton, Billy Zane, Terry O'Quinn maar persoonlijk mijn keuze naar de acteur met de meeste klasse hier was wel degelijk Val Kilmer Dit is zijn beste rol (na Heat dan) zeker weten.

elke scene vond ik genieten vooral die scene met Powers Booth en Michael Biehn en Kurt russel en Val Kilmer in de saloon met hun discussie en het geweldige sarcasme van Kilmer met de show of attitude tussen Biehn en Kilmer dat was geniaal. Ook de muziek was vooral passend.

It appears my hypocrisy knows no bounds.
4,5 sterren.

avatar van Flavio
Matige western die dankzij de knappe rol van Kilmer nog op een voldoende uitkomt. Vond Tombstone ogen als een TV-film, met degelijk maar saai camerawerk, en met een vervelende soundtrack. De climax zit op iets over de helft, als Wyatt en Virgil Tombstone verlaten- de vele schietpartijen die daarna volgen komen gehaast over en ontberen iedere spanning.

avatar van Antonev
Degelijke western, met een ijzersterke cast. Het ziet er allemaal gelikt uit en het verhaal weet te boeien. Helaas wist het nergens het echte western sfeertje neer te zetten (op enkele passages na). Anders was er nog wel een halve ster bijgekomen.

*1879 is overigens wel vér na de burgeroorlog...

avatar van Boneka
Goede western niet de beste maar wel prettig om naar te kijken. Wat opvalt is dat met name in het begin alle tijd wordt genomen terwijl het eind er wat haastig en wat onevenwichtig uitziet. De balans had hier en daar wat beter verwerkt kunnen worden. Toch kijkt ie lekker weg en ziet er op blu ray goed uit. Had bij blu ray com nogal wat commentaar gehoord dat hij te donker zou zijn. Dat valt reuze mee op mijn 55 inch scherm. Wie The Last of the Mohicans heeft gezien weet pas echt wat te donker is. Nee hij is prima te doen op blu ray. Kleurencontrast ziet er goed uit. Alleen wat last van kleine ruis hier en daar. Audio is top. Klein minpuntje is alleen dat de blu ray versie niet in het Ned. is ondertiteld, maar het Engels is voor deze western goed te doen.

Ander toch klein minpuntje zijn de plaksnorren. Deze zijn op een groot scherm goed te zien, maar goed ik heb me toch redelijk goed vermaakt met een western die bij mij in de top 10 komt.

Enerzijds noopt het mij te zeggen dat de film wel wat heeft (doelend op de sfeer die het uitademend met zijn decoratieve aankleding), anderzijds maakt het zich er karig vanaf, en dan met name betreffende het narratieve element. De voice-over van Robert Mitchum kan daar weinig aan veranderen. Vooral het romantische subplot is bijzonder matig uitgewerkt, en bevat merkwaardige bokkensprongen die gekunsteld aandoen. Uithangbord is zonder meer het smeulende hoofd van Val Kilmer en zijn subversieve, onverzettelijke houding. Ook de dikbegrensde mustache van Sam Elliiot mag aansprak maken op bestaansrecht.

avatar van Night's Watch
Typische western, het dorpje Tombstone is zeer vooruitstrevend en de hoofdrollen worden in eerste instantie vervuld door zakenlui. Het geeft een totaal andere sfeer als de minder bruisende dorpen die normaal vaak het toneel vormen. Kurt Russell en Val Kilmer doen het goed met hun rol als enigszins mysterieuze en typische mannen. Ook over de rest van de cast heb ik geen klachten, een ze zetten een sterke prestatie neer.
Het verhaal begint erg intrigerend maar in de tweede helft van de film wordt dit een stuk minder, hier draait het in mijn ogen enkel nog om de gevechten. Dat deze gevechten erg mooi in beeld gebracht zijn maakt dit enigszins goed. Een western die met kop maar helaas niet met schouders boven de 'gemiddelde western' uitsteekt.

avatar van trebremmit
Zes jaar geleden voor het laatst gezien, en vandaag weer eens uit de kast getrokken, de director's cut in een prachtige verpakking (regio1). Blijft een erg vermakelijke film, en Kilmer steelt de show, maar Russell blijf ik misplaatst vinden, hij komt niet over en zijn affaire met die actrice snap ik niks van, wat een irritant mens.
Er zijn betere westerns gemaakt in de 90's maar deze is zeker niet verkeerd verder, die Ringo was trouwens ook wel een leuk karakter, jammer dat die niet wat meer in beeld kwam in plaats van een aantal suffe personages.

avatar van Melksnor
Oscar rol val kilmer genomineerd niet gewonnen, speelt mischien wel zijn beste rol hier.

Jammer dat Kurt Russell zo het water in liep zonder geraakt te worden. Die scene zorgt ervoor dat mijn score geen 4 wordt. Wat ongeloofwaardig.

avatar van Brix
@shrink
Jammer, want het is een historisch feit, hoe ongeloofwaardig het ook moge lijken.
(er is hier al eerder over gesproken)