Dances with Wolves (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western
181 minuten / 236 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

VincentL schreef:

Zou je er wel even op in kunnen gaan? Als je het verhaal aan alle kanten vindt rammelen zou het toch gepast zijn om even te zeggen waar het rammelt? Bovendien is het een film waar juist veel in gebeurt. Alleen de rustige vertelwijze spreekt je waarschijnlijk niet aan.

Nee hoor,dat is de film niet waard en dan krijgen we een zinloze nietes-welles discussie, in de trend dat jij wilt bewijzen dat b.v. broccoli lekker is en ik het niet te eten vind. Uit ervaring weet ik dat inhoudelijke discussies over de kwaliteit van een film geen zin hebben. Jij vindt hem top, en dat respecteer ik en ik vond het een draak van een film ,een melige onwerkelijke cowboy-indianen smartlap.

avatar van nakada
Een beetje zwak hoor. Je hoeft echt geen welles nietes discussie te beginnen, maar je zou wel wat argumenten kunnen geven waarom je iets vindt. Anders heeft een bericht achter laten ook geen zin. Roepen dat het allemaal niks is zonder aan te geven waarom, daar kan niemand iets mee. Dan kun je net zo goed een waardering geven en verder niets.

avatar van alexspyforever
frans123 schreef:

Ik ga je niet vragen om argumenten waarom je het geen goede film vindt, maar dat er weinig in gebeurt vind ik wel onzin. Eigenlijk alles wat er gebeurt draagt bij tot het verhaal en de achtergrond, de ontwikkeling van de personages en hun relaties onderling.
Titanic dat is een film met mooie beelden waarin veel gebeurt dat weinig tot het verhaal bijdraagt en heb ik daarom een vette onvoldoende gegeven.

film ooit gekocht en gezien niet voor de film wel voor de titel danse met wolf maar wat wel een goede film

avatar van Gerlof1378
Erg mooi gemaakte en imposante film. Sterk verhaal tussen de Sioux indianen en de blanken, Kevin Costner speelt sterk net zoals de meeste anderen. Maar vooral het landschap is indrukwekkend en mooi, heb zelf helemaal niks met Amerika maar dit soort omgevingen en de natuur is erg mooi. Wel jammer dat de langere versie van bijna 4 uur alleen op dvd is en dat de blu-ray versie (die ik heb) maar 3 uur duurt beide een hele zit maar toch jammer. Deze film moet je in alle rust gaan zien en genieten.

Ik heb twee avonden nodig gehad om de film af te kijken(de langere versie) en ik heb er geen minuut spijt van gehad, wat een kunstwerk is er hier neergezet.

avatar van oscar winner
Heerlijke film,heel mooi landschap maar ook bijzonder mooi verhaal

avatar van frodok
Destijds zag ik deze film in de cinema, en vond hem heel erg indrukwekkend. Zeker het einde, kippenvel.
Mooie rolprent over culturen en hoe mensen zich binnen en buiten die cultuur handhaven en aanpassen.

avatar van mr rumson
Gisteren de lange versie gezien en zowat van de eerste tot de laatste minuut van deze film genoten.
Interessant vond ik het om te zien hoe Lt. John Dunbar op een verlaten post er toch het beste van probeert te maken. En door zijn vastberadenheid om daar te blijven leert hij de Sioux en een wolf kennen .Mooi is het dan ook om te zien hoe dit langzaam ontwikkelt in vriendschap.
De film zelf ziet er prachtig uit en zal toen in de bioscoop op een groot scherm nog indrukwekkender zijn geweest.
Het enigste wat ik iets minder vond was het romantische gedeelte tussen Lt. John Dunbar en een blanke vrouw die bij de Sioux woont.

avatar van mcdaktari
Deze film blijf ik iedere keer wanneer ik er naar gekeken heb, goed vinden. Er zijn maar weinig film waar ik dat bij heb. Er zijn natuurlijk wel enkele films die ik na tig keer kijken , nog altijd even goed vind, en daar is Dances with Wolves er zeker ook één van.
Een tijdloze film en wat mij betreft ook de beste van Kevin Costner.
Zijn debuutfilm als regisseur en dan meteen zo'n topfilm maken, knap werk vind ik.

avatar van niekv
wat een pracht van een film, alles klopt aan deze film, van de muziek tot aan de mooie natuurplaatjes in deze film.Bij sommige scenes zat ik echt met en brok in mijn keel. en de film zet je toch wel aan het denken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Eindelijk ook eens toegekomen om deze klassieker te zien. En dan doe ik het maar meteen goed, dus ik heb de director's cut van 236 minuten gekeken. Nou moet ik bekennen dat ik 4 uur film wel aan de extreem lange kant vind, maar gelukkig is Dances with Wolves zo enorm boeiend en goed, dat de tijd nog wel redelijk vlot voorbij ging.

Alles klopt gewoon, van het acteerwerk (fenomenaal van iedereen, inclusief de indianen) tot de prachtige beelden van de Amerikaanse natuur tot de schitterende soundtrack. Op zich is het geen enorm origineel plot, maar de uitwerking is prachtig. Zelfs het voorspelbare liefdesverhaal is erg sympathiek, net als dat je weet dat Costner met de indianen mee gaat vechten en dat de indianen hem uiteindelijk ook helpen. Wat ik al zei, het is zo mooi uitgewerkt dat ik toch constant wilde weten wat er ging gebeuren.

Maar het meest heb ik denk ik genoten van de ongelofelijk mooie beelden van de Amerikaanse natuur. Wat The Revenant (2015) dit jaar deed, dat deed Dances with Wolves 26 jaar terug al. Ik kan daar geen genoeg van krijgen. De soundtrack ondersteunt deze prachtige beelden met hele passende muziek, waardoor je gewoon al merkt dat Costner alles uit de kast heeft gehaald om hier zijn ultieme meesterwerk te creëren, als regisseur en als acteur. Alles klopt, althans dat vermoed ik. Van de stemmen van de indianen tot hun manier van leven en strijden. Leuk om Costner met de indianen te zien proberen te communiceren.

De boodschap van de film is duidelijk en misschien ook wel een tikje zwart-wit, maar ik kon me er wel in vinden. We volgen de groep die de natuur respecteert en we zien de gevolgen van de groep die dat duidelijk niet doet. Denk aan de gestroopte bizons of het afschieten van de wolf. Erg zielige scene trouwens, ondanks dat deze viervoeter maar een kleine rol in het verhaal had. Maar wat men naar de kijker wil communiceren is ieder geval wel duidelijk met deze krachtige boodschap. Daarom voelt het ook wel erg goed dat de indianen op het einde keihard wraak nemen op hun vijand.

Prachtige klassieker.

avatar van HK Senator
Het enorm langzame vertelritme is toch wel uniek aan deze film en doet me toch denken aan die andere grote klassieker die zich in het wilde westen afspeelt "once upon a time in the west". Zeker een heel ander soort film maar bij beide is het vertelritme in combinatie met de schitterende fotografie en muziek zeer goed in balans. De zwakste schakel is eigenlijk Costner zelf die zo zij momenten heeft dat ik hem als acteur niet helemaal serieus neem. Neem de scene waarin hij koffie zet, achter de wolf aan zit of een buffel na doet. Op andere momenten is hij juist wel erg sterk. Ook onnodig en vreemd is de scene met de officier die in zijn broek plast en zelfmoord pleegt. Een onnozel personage die er volgens mij niet toe doet. Timmons daarintegen is perfect gecast. En de buffeljacht Is ongeëvenaarde cinema.

avatar van Elchapo
Nooit begrepen waarom Kevin kotsner hier zoveel Oscars voor binnen heeft gehengeld,een zeikfilmen zwaar overschat..... maar hé dat is mijn mening....

avatar van stephan-0115
Deze film had ik al tijden op m'n watchlist staan, maar telkens schoof ik hem aan de kant. Gisteravond toch eindelijk deze klassieker bekeken. En ondanks de lange speelduur, wist de film telkens te boeien. Echter mistte ik een beetje het 'wauw'-gevoel, waardoor het uiteindelijk op een ruime 7 uitkomt

avatar van Zwolle84
Wat een schitterende, tijdloze film is dit toch. Hoe vaak je hem ook kijkt, hij levert niets aan impact in. Beelden om in te lijsten, emotioneel hard verhaal (ik leef zo mee wanneer die smerige bleekscheten White Socks voor de lol afknallen ), prachtig geacteerd, heerlijk meeslepende soundtrack; absolute klassieker.

(verwijderd)
Dit is zo'n film waarvan ik al 5 jaar wist dat ik hem fantastisch zal vinden, gek genoeg is het vandaag pas zover gekomen dat ik ben gaan zitten voor Dances with Wolves, de director's cut wel te verstaan. Zoals verwacht is de film net zo prachtig als de titel.

Laat ik eens negatief beginnen. Totdat de Indianen tevoorschijn komen is het een sterke film, maar mist het wel dat bijzondere wat de overige 2,5(?) uur ongeveer wel heeft. Dus ja, de 'introductie' vond ik wat lang duren, ben daarom ook benieuwd of daarom de kortere versie beter geschikt is voor mij.

Wanneer het dan los is gekomen, is het allemaal zo perfect als geheel, dat ik er niet teveel woorden aan vuil moet maken. Costner als Dunbar is sterk, McDonnell als Stands with a Fist is als een droom en Indianen fascineren me altijd, en ja, ook de Sioux zijn geweldig. Dunbar's mentale strijd begint je eigen strijd te worden als kijker, daar hebben de voice-overs zeker een bijdrage in. Je voelt zelfs een belachelijke sympathie voor Two-Socks en Cisco.

De natuurbeelden, het paardrijden over de velden, slagvelden en de overweldigende soundtrack zorgen dat 4 uren voorbij flitsen.

Deze komt in een soort van rijtje met Braveheart en Gladiator, maar toch zijn die films en deze totaal verschillend en mooi op hun eigen manier.

(verwijderd)
nakada schreef:
Ik dacht dat dat juist de bedoeling was. Ze is immers de vreemde eend in de bijt en zal het daar aanvankelijk niet gemakkelijk hebben gehad. Ik nam aan dat daar die gespannen ( of ongemakkelijke ) houding vandaan kwam.

Klopt Nakada, ze doet dat in mijn ogen ook juist perfect. Snap echt niet dat ze best wel bekritiseerd wordt hier, zo vraagt een ander zich af 'waarom ze eruit ziet als een zwerver', tja. Alleen maar positieve punten naar mijn mening.

Ook al zijn de berichten jaren oud, voelde me even verplicht het tegenovergestelde te melden.

avatar van tommykonijn
Dances with Wolves is een filmtitel die ik vaak ben tegengekomen, maar het lange speelduur heeft mij er lang van weerhouden om de film daadwerkelijk aan te schaffen. Aangezien er inmiddels reeds enkele jaren een drie uur durende film op de eerste plek van mijn top 10 staat, is het wel een stuk gemakkelijker voor mij geworden om daar doorheen te prikken. Twee jaar geleden schafte ik de film dan ook aan en zag ik hem voor de eerste keer. Ik kwam er destijds niet meer aan toe om een fatsoenlijke mening te schrijven en besloot daarom te wachten tot een herziening.

Deze heeft gisteravond plaatsgevonden en het bevestigt mijn mening die ik twee jaar geleden ook al had: Dances with Wolves is gewoonweg een prachtfilm. De eerste scènes, waar vrijwel meteen de fenomenale score van John Barry opvalt, maken duidelijk dat we te maken hebben met een verhaal ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Vervolgens volgen we Lt. John Dunbar, die een afgelegen post krijgt toegewezen en na verloop van tijd kennismaakt met en integreert in de cultuur van een groep Native Americans. Wanneer zijn collega's van het leger terugkeren en de indianen dreigen te verdrijven, moet hij beslissen aan welke kant hij staat. Het klinkt als een enigszins uitgekauwd plot, maar toch weet Costner ervoor te zorgen dat je drie uur lang op het puntje van je stoel zit.

Dat komt met name doordat het verhaal gewoon op bijzonder interessante wijze verteld wordt. Ten eerste voelt de film authentiek aan: alles lijkt te kloppen en je lijkt gewoon naar een letterlijke registratie van gebeurtenissen uit de negentiende eeuw te zitten kijken. Daarnaast is het camerawerk behoorlijk strak en de film zit barstensvol mooie shots, die alle bijdragen aan de sfeer. Ook het acteerwerk is dik in orde. Kevin Costner weet het titelpersonage erg sympathiek neer te zetten en zijn relatie met Mary McDonnell wordt mooi uitgewerkt. Ook de indianenstammen ogen erg overtuigend en het is interessant om te zien hoe de personages binnen de Sioux groep omgaan met de komst van de luitenant en vice versa.

Dat de film aan de lange kant is, is in feite geen enkel probleem, want de drie uur worden uitstekend benut. Of de film zich nu focust op de eerste kennismaking tussen Dunbar en de stammen, op een (schitterend in beeld gebrachte) bizonjacht, op de uiterst gewelddadige strijd tussen Sioux en Pawnee indianen of simpelweg op een wolf die wel of niet uit Dunbar's hand gaat eten: alles is interessant en lijkt van belang te zijn voor het totaalplaatje. De film imponeert zowel tijdens de stille als de spectaculaire momenten. Overigens vond ik het hele gedeelte waar Dunbar terugkeert naar het inmiddels bezette fort erg aangrijpend. Door onder meer het doodschieten van zijn paard en de wolf, zie je zijn wereld even helemaal in elkaar storten en krijg je een gruwelijke hekel aan het leger. De film wordt mooi afgerond en voelt 'compleet', maar ik baal er wel van dat ik nu zie dat er een Director's Cut is. Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Dances with Wolves benadert in mijn ogen perfectie. Ik kan niks noemen dat me stoorde of dat ik niet goed vond; de film is op elk gebied geslaagd. Een uitmuntend presterende cast, schitterende filmbeelden, een prachtige score en een verhaal dat het gewoon verdient om verteld te worden. En dat alles natuurlijk tegen de achtergrond van een stuk geschiedenis dat nooit vergeten mag worden. Eén van de meest indrukwekkende films die ik de afgelopen jaren gezien heb.

avatar van Metalfist
In trying to produce my own death, I was elevated to the status of a living hero

Dances with Wolves was zo'n film die ik al erg lang had liggen. Ooit eens in een opwelling gekocht, maar ik had toen niet door dat mijn versie bijna 4 uur duurde. Een serieuze zit dus en eentje waar je voor in een bepaalde mood moet zijn. Gisteren was het hier echter aan het sneeuwen en er is toch niets heerlijker dan eens te gaan zitten voor zo'n lange film terwijl de sneeuw op de ruiten neervalt. Ideaal scenario dus en ik was oprecht benieuwd wat ik hiervan ging vinden.

Want het was alweer eventjes geleden dat ik me nog aan een film met deze speelduur heb gewaagd, maar het is knap hoe Kevin Costner erin slaagt om dit toch over de grote lijn boeiend te houden. Zeker wanneer je bekijkt dat het plot eigenlijk bitter weinig om handen heeft. Je kunt al vanaf de eerste seconde voorspellen dat Dunbar vrienden gaat worden met de indianen, dat hij een romance gaat beginnen met iemand van de stam (uiteraard is dat de enige blanke vrouw bij de indianen die dan ook nog eens een woordje Engels blijkt te spreken) en dat hij problemen gaat krijgen met zijn vroegere makkers. Voorspelbaar dus en toch blijft er een zekere aantrekkingskracht in de film schuilen. In de eerste plaats omdat Costner blijkbaar een begenadigd filmer met een goed oog voor schone landschappen blijkt te zijn. Je waant je werkelijk in de uitgestrekte prairie en dat is toch een bewonderenswaardige prestatie. Ook de mierzoete soundtrack van John Barry doet hiervoor de noodzakelijke duit in het zakje en hoewel hij nooit één van mijn favoriete componisten zal worden, past zijn score perfect bij de beelden.

Alleen jammer dat Costner het nodig vind om een redelijk monotone voice-over in de film te steken. Zonde eigenlijk, want voor de rest doet hij de heilige Drievuldigheid (produceren, regisseren en acteren in dezelfde film) met verve. Misschien wel één van zijn beste rollen, maar met een oeuvre zoals dat van hem is dat natuurlijk ook niet zo enorm veel concurrentie. Gelukkig dat hij wel beseft dat authenticiteit bij dit soort films van groot belang is. Vandaar ook de keuze om de personages in de Lakota taal te laten spreken en dat moet geen gemakkelijke klus zijn geweest voor Graham Greene en co. Die doen het echter allemaal erg goed en ook Mary McDonnell is de moeite als de love-interest voor Costner. Het zijn echter niet alleen de mensen die hun stempel weten te drukken op de film. Zo werden er twee wolven gebruikt voor de rol van White Socks, geweldig beest met een hartverscheurend einde, maar ook die jacht op de bizons ziet er indrukwekkend uit.

Blij dat ik dit eindelijk eens heb gezien. Meteen dus voor de lange versie gegaan en ik vraag me af of dat uiteindelijk wel een goed idee was. Zal ervan afhangen wat Costner juist geknipt heeft in de kortere versie, maar het mag duidelijk zijn dat hier erg veel interessante stukken inzitten. Het is me echter uiteindelijk allemaal wat te traag en te voorspelbaar om hier echt de volle pot voor te kunnen geven.

avatar van mcdaktari
Nadat ik gisteren "Hostiles" gekeken had heb ik vandaag, om in de sfeer te blijven "Dances With Wolves" maar weer eens gekeken voor de zoveelste keer. Ik dacht gisteren dat "Hostiles" van hetzelfde niveau was als DWW, Maar "Hostiles" (wat trouwens een prima film is) vind ik dan toch niet zo'n meesterwerk als ik die vergelijk met deze film. De opnames zijn prachtig, zoals met die wolf, heel mooi gefilmd. Nu weet ik het weer zeker dat dit toch wel mijn favorieten western is en ik denk ook nog lang zal blijven.

HK Senator schreef:

Ik heb de film vaak gezien inmiddels, maar voor mij was het gelijk al duidelijk wat de film zeggen wilde met die 'onnozele officier': het verlies van ratio e/o het vervallen in waanzin die (een) oorlog kan losmaken in de mens. De verder betekenisloze officier zal hier symbool voor staan.