Mississippi Burning (1988)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Alan Parker
met Gene Hackman, Willem Dafoe en Frances McDormand

Mississippi 1964. Drie mensenrechtenactivisten worden op gruwelijke wijze vermoord. Reden genoeg voor onderzoek. Twee FBI agenten, de jonge Ward (William Dafoe) en de wat oudere, doorgewinterde Anderson (Gene Hackman), merken al snel dat ze niet welkom zijn in het stadje. Hoe meer bewijzen er naar boven komen, hoe meer huizen als waarschuwing in brand worden gestoken.

avatar van notsub
Mississippi Burning wordt knap gedragen door het sublieme acteerwerk van de beide FBI agenten. Ze zetten beiden duidelijk hun eigen personage neer en hun tegenstellingen hebben een erg mooie uitwerking op de film. Het hoofdthema is vervolgens aangrijpend en komt regelmatig stevig binnen. De gospel muziek draagt mooi bij aan de sfeer. Toch blijven ook wat andere punten hangen, waarop de film wat minder scoort. Zo lopen er nogal wat personages in de film rond, die zich te weinig onderscheiden van de middelmaat. Uiteindelijk blijft het een indrukwekkende film, maar wel met punten voor verbetering.

avatar van Roger Thornhill
Inderdaad een indrukwekkende en nog altijd verontrustende film, ook wanneer je er al volledig van doordrongen bent hoe het er in die tijd en in die regio aan toe kon gaan, en Alan Parker houdt zich daarbij natuurlijk niet in. Zoals al vaker hier opgemerkt zijn de Klan-leden inderdaad op het karikaturale af gerecruteerd uit een contingent acteurs dat het type perfect kan neerzetten (Ermey, Dourif, Rooker etc.), en dan is het des te grappiger om Tobin Bell (erkende creep uit The firm en vooral bekend als Jigsaw) aan de goede kant van de wet te zien verschijnen (hoewel hij vooral opduikt wanneer er even iets buiten die wet om geregeld moet worden). Maar cliché of niet, het werkt allemaal wèl, mede onder invloed van Trevor Jones' muziek die mij soms deed denken aan Philip Glass' score voor Powaqqatsi uit hetzelfde jaar.
        Toen ik deze film indertijd voor het eerst zag bevreemdde het me vooral dat er zo'n verschil in "gewicht" tussen de rollen van Hackman en Dafoe zat: als je zo de poster ziet lijkt het of er een gelijkwaardig duo de strijd aangaat, maar in de praktijk krijgt Hackman de beste scènes (inclusief die met McDormand), de meeste karakterontwikkeling en (kortom) de beste en meest genuanceerde rol van de twee, hetgeen ik hem van harte gun maar wat wel tot gevolg heeft dat de rol van Dafoe enigszins eendimensionaal blijft, en omdat die natuurlijk toch (ook) veel screentime heeft komt dat de film als geheel niet ten goede. Het verhaal wordt echter zo krachtig verteld en de acteerprestaties zijn zo sterk (en stevig) dat de film als geheel ook een kwart eeuw later z'n impact houdt, mede vanwege de fraaie fotografie en het sfeervolle tijdsbeeld.

avatar van Boneka
Deze film wilde ik per se weer eens zien, maar omdat hij maar niet op blu ray verscheen in Nederland heb ik 'm moeten importeren vanuit het buitenland. Helaas wel met Engelse subtitles, maar hij was toch nog redelijk goed te volgen. De BD transfer is overigens gemiddeld. Redelijk wat ruis, maar ook momenten waarvan ik dacht hij gisteren gemaakt kon zijn zo mooi. (Katoenvelden zijn schitterend om te zien). Geluid is overigens geweldig, met een mooie spannende soundtrack en natuurlijk de meeslepende gezangen.

Mississippi is op ware feiten gebaseerd. De drie jongens zijn inderdaad op gruwelijke wijze vermoord, maar de rest van het verhaal moet ik nog induiken qua echtheid. Op deze link is het e.e.a. te lezen:

Mississippi Burning review – incandescent civil rights thriller | Film | The Guardian - theguardian.com

Na het zien van de film krijg je wel een gevoel van hoe heeft het kunnen gebeuren. MB begint erg sterk met de daarbij behorende muziek. Daarna begint het onderzoek met twee uitstekende rechercheurs die niet geliefd zijn in het dorpje "Jessup County: . Wat opvalt is vooral de haat in het dorp tegen kleurlingen al behoort niet iedereen daarbij. Probleem is deze gevoelens vooral niet te tonen. Het laatste half uur krijgt MB een heerlijke ontlading.

Hoe dan ook een absolute aanrader om deze film een keer te zien. Bovendien helaas altijd wel actueel.

Wat begint als een "simpel" detective 'whodunit'-verhaal krijgt al snel een rauwe ondertoon, waarbij geen enkele scène verbloemd wordt of uit de weg wordt het gegaan, hetgeen de integriteit van deze film ten goede komt.
Onvoorstelbaar overigens dat dit allemaal echt gebeurd is vroeger, en dat 'vroeger' nog niet eens zoooooo heel lang geleden is. Brr

Sterke verfilming!

avatar van baspls
Mississippi Burning verteld het verhaal van twee FBI-agenten die de vermissing van twee mensenrechtenactivisten en een zwarte jongen moeten onderzoeken in een gehucht in Mississippi. Zowel de blanke als zwarte dorpelingen geven niets prijs en het is duidelijk dat de FBI hier niet welkom is.

Goed spel van Gene Hackman en Willem Dafoe. Met name Hackman's lompe personage vond ik erg sterk. Brad Dourif was daarnaast ook geknipt voor de rol van racistische hulpsheriff.

De film is sterk opgenomen. Alan Parker heeft zelfs met een speciaal ontwikkelde kleurstof gewerkt om de nadruk te leggen op de huidskleur van de acteurs. Trevor Jones maakte een mooie elektronische soundtrack die een beetje herhalend was, maar wel de spanning ten goede deed.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar volgens critici heeft de film wel erg veel creatieve vrijheden genomen. Opmerkelijk is dat veel extras echte leden van de KKK waren en dat de 'interviews' in de film niet in scène zijn gezet. Geen goede reclame voor Mississippi allemaal.

Mississippi Burning is een erg sterke politieke Thriller van Alan Parker over de rassen-segregatie in de VS van de jaren '60. Persoonlijk vond ik Parker's Angel Heart beter, maar deze wat meer politieke film mag er ook zeker wezen.

In het genre 'waargebeurde politieke/dramafilms' sprong deze er wat mij betreft wel uit. Regisseur Alan Parker is volgens mij een voorbeeld dat het niet om de kwantiteit maar de kwaliteit gaat. Hij heeft niet zoveel op zijn CV staan maar alle films van zijn hand waren wel goed.

Dit verhaal gaat over het waargebeurde rassenconflict in Mississippi in begin jaren '60 in de tijd dat Kennedy net vermoord was en Martin Luther King in opkomst kwam.

Film die veel indruk op me maakte, ook door de film zelf en de sfeer daarin. Mooi opgebouwde verhaallijn met een langzaam opgevoerde en steeds verbetener strijd tussen de FBI en de lokale red necks die in de film net zo achterlijk neergezet worden als de naar eigen zeggen donkere medemens, beetje het gemiddelde volk wat nu op Trump heeft gestemd als je het mij vraagt. Film die je meeneemt in een politiek/sociaal probleem dat van alle tijden is. Moet ook zeggen dat ik bij het zien van deze film moest denken aan onze Sinterklaas discussie, oftewel een onschuldig kinderfeestje. Dit was andere koek. Over hoofd- en bijzaken gesproken...

De combinatie Hackman en Dafoe kon niet beter. Hackman, de uit de streek afkomstige boerenpummel, praktischer, doorgewinterd en die eerst slaat voordat hij praat en Dafoe de wat nettere en kantoornerderige superieur die alles volgens het schoolboekje wil doen. Je ziet de heren ook naar elkaar toe groeien in de film. Erg mooi gedaan. Wat is er trouwens met Willem Dafoe gebeurd na de jaren '80 en '90 waarin hij goede films maakte (Platoon, Body of Evidence o.a.) en nu enkel in B-films te zien is of bijrollen.

Topfilm in het politieke dramagenre

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Enorm boeiende film. De film schijnt losjes gebaseerd te zijn op ware gebeurtenissen en er ontstond nogal wat commotie betreft de vertaling van deze gebeurtenissen. Wat mij betreft heeft Parker een uitstekende mix gevonden tussen een realistisch beeld schetsen rond het rassenconflict in de US in de jaren 60 en tegelijkertijd gewoon een intrigerende en spannende film afleveren. Naast een sterk script en een goede spanningsopbouw is vooral de cast voortreffelijk. Hackman speelt een geweldige rol als een agent dat een bijzonder optimisme en sympathie uitstraalt, maar tegelijkertijd een harde, grimmige kant kent, die af en toe boven komt. Hij vormt een goed duo met Dafoe, de meer emotieloze FBI agent die alles volgens het boekje wil doen. En Frances McDormand is eveneens ijzersterk. Maar vooral als groot liefhebber van karakteristieke bijrolacteurs werd ik met Mississippi Burning op mijn wenken bediend. Brad Dourif, Michael Rooker, R. Lee Ermey, Stephen Tobolowsky zijn stuk voor stuk van die acteurs die ik maar wat graag tegenkom. En hier waren ze allemaal bij elkaar, in een uitermate interessante film.

4,5 sterren.

avatar van Gang_Star
Een film waarin racisme en rassenhaat centraal staat, maar ook een film waarin het acteerwerk sterk is. Zowel Dafoe als Hackman zijn goed in hun rollen en ook Dourif speelt als sheriff een goede rol. Een sfeervol werk, dat helaas wat minder qua tempo voorbij trekt waardoor de film wat mij betreft best een hoeveelheid extra geweld had mogen bevatten. Misschien daardoor dat de film mij niet helemaal bevallen is, want ook de speelduur vond ik eigenlijk wat aan de (te) lange kant.

avatar van FlorisV
Prima film met een goeie wisselwerking tussen volgens-het-boekje-FBI-agent Dafoe en ervaren-man-van-de-praktijk Hackman. Je krijgt een goed beeld van hoe systematisch en diep haat wordt overgedragen en gekanaliseerd, ook op belangrijke posities in de gemeenschap en hoe het de laatste jaren de blanke boeren in Zuid Afrika ook moet zijn vergaan. Ook hoe moeilijk het is om iemand te pakken voor een vergrijp als men elkaar de hand boven het hoofd houd in een besloten gemeenschap. Om de een of andere reden vind het ook altijd heerlijk om die zuidelijke Amerikanen te horen praten met hun dikke accenten en typische gezegden. Gelukkig wordt ook niet iedereen weggezet als domme redneck.

De productiewaarde is prima, je zit duidelijk in de rumoerige sixties. De film doet zijn naam eer aan met veel brandstichtingen en barst van de bekende gezichten waarvan je veel (uitstekende) acteurs wel eens gezien hebt in andere hoofd- of bijrollen. Frances McDormand was toen nog echt een Southern Belle! Lee Ermey had een jaar daarvoor diepe indruk gemaakt in Full Metal Jacket en volstaat hier ook als burgemeester. Brad Dourif en Michael Rooker spelen fantastische, psychopatische redneck lomperikken.

Minpuntje: de eentonige soundtrack, elke keer hetzelfde monotone deuntje gaat vervelen. Wat gospel hier en daar kan het niet redden.

PCTERN schreef:

Hij is bijzonder productief maar heeft bijna louter (sterke) bijrollen gespeeld, of soms de bad guy zoals in de Spiderman films van Sam Raimi. In de game Beyond 2 Souls had hij ook een prominente rol (en zie je zijn gezicht ook) maar ook daar had hij niet de hoofdrol. Misschien gewoon een van de bekendste bijrolacteurs die er zijn en ik denk dat ze hem niet het type hoofdrolspeler vinden door zijn markante, wat magere gelaat. Het is wel jammer want ik denk dat hij alles kan. Hollywood denkt nu eenmaal in bepaalde hokjes en demografieen om aan te spreken en Dafoe valt niet in de gebruikelijke cliche's en archetypen. Gewoon kortzichtigheid want hij kan een film makkelijk dragen met zijn kwaliteiten, ook voor een breed en op commercieler werk georienteerd publiek.

boerenpummel schreef:
Mississippi Burning geeft een goed beeld van de rassensegmentatie. Desondanks vond ik de film wel wat teveel onderscheid maken tussen puur goed en puur slecht. Zo worden de zwarten wel erg neergezet als slachtoffers die alles maar pikken

Nope, er zijn duidelijk twee die niet alles pikken en eentje kidnapt zelfs de burgemeester

boerenpummel schreef:

en alle blanken in het dorp (op Frances na) zijn allemaal KKK-aanhangers.

Ook niet waar, bijvoorbeeld het karakter van Frances geeft aan dat ze gesteund wordt door andere dorpelingen die zich door haar nog steeds laten knippen ondanks het "verraad". Het probleem dat mede aangekaart wordt is dat er ook veel zijn die niet meedoen maar het wel laten gebeuren en niets doen. De KKK is eigenlijk maar een klein clubje in de kern maar het is een kwaadaardig gezwel in de gemeenschap. Op dezelfde manier is heb je ook maar een paar fanatieke haatbaarden nodig om alles grondig te verpesten voor iedereen en de segmentatie te versterken. Laat de film maar een brede waarschuwing zijn voor iedereen. Nu hoor ik dat het steeds populairder wordt om auto's in de fik steken...

avatar van Filmkriebel
Ku Klux Land

Twee FBI agenten onderzoeken de drievoudige moord op mensenrechtenactivisten (twee joden, een zwarte) in een dorp in de staat Mississipi, dat stevig onder de invloed staat van de lokale Ku Klux Klan. Het lijkt onbegonnen werk, daar de leden verankerd zitten in alle bestuurlijke niveaus. Dafoe en vooral Hackman schitteren wel op het scherm, en ook Dourif is weer heerlijk als hatelijke deputy. Alleen vond ik de kant van de zwarte bevolking nogal onderbelicht. Ze zien er schuw en geterroriseerd (wat ook wel zo geweest zal zijn) uit maar verder krijgt de zwarte gemeenschap in deze film niet echt een stem. Dit verhaal is gebaseerd op echt gebeurde feiten en brengt sfeervol het racistische Amerika van de jaren '60 tot leven.

avatar van Filmkriebel
FlorisV schreef:
en eentje kidnapt zelfs de burgemeester

Nope, dat was opgezet door de FBI

avatar van Shadowed
Rauw.

Begon nogal standaard en ik begon te twijfelen of dit wel niet nog zo'n filmpje zou worden dat me totaal niet kon boeien. Maar deze film weet zijn eigen draaien eraan te geven. Mede door erg gewelddadige en pijnlijke scenes neer te zetten.

Het engste hieraan is dat dit soort mensen echt hebben bestaan. De dreiging is aanwezig, de scenes zijn boeiend neergezet en het acteerwerk is bovengemiddeld. Leuk dat Tobin Saw Bell en Brad Chucky Dourif er ook in meespelen. Ze zetten prima acteerprestaties neer en daarmee is de film best geslaagd daarin.

De film durft verder te gaan dan de standaard film. De harde scenes zijn soms pittig in beeld gebracht, maar ik respecteer Alan Parker dat hij met dit filmpje toch wel ogen kan openen. Het is nogal zielig dat dit soort ook onder de mensheid bestond.

avatar van jono
Deze film is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. Het verhaal gaat over de twee FBI-agenten Ward en Anderson, die in 1964 naar de zuidelijke staat Mississippi worden gestuurd om daar de verdwijning te onderzoeken van drie jonge mensenrechtenactivisten. Agent Ward (Willem Dafoe) is een ambitieuze, maar ietwat naïeve jongeman die alles volgens de regels wil doen, terwijl de oudere Anderson (Gene Hackman) een door de wol geverfde politieman is die Mississippi ooit ontvluchtte omdat hij niet tegen het daar heersende racisme kon. De aanpak van de twee is totaal verschillend en dat geeft dan ook de nodige spanningen. Wanneer ze dieper in de zaak duiken ontdekken ze dat de plaatselijke zwarte gemeenschap zwaar geterroriseerd wordt door de blanke bevolking, en dat de politie daar schaamteloos aan meedoet. Ze komen in ieerste instantie niet veel verder met het onderzoek: de zwarte bevolking is te bang om te praten, terwijl de blanke bevolking de twee FBI-agenten als bemoeizuchtige buitenstaanders ziet en ze liever ziet gaan dan komen.
Mississippi Burning is een heftige, zeer indrukwekkende film over zoiets weerzinwekkends als rassenhaat. Het is nauwelijks voor te stellen dat er slechts vijftig jaar geleden in de zuidelijke Amerikaanse staten nog zoiets bestond als segregatie, en dat een walgelijke organisatie als de Ku Klux Klan ongestraft zijn gang kon gaan. Gelukkig is er sindsdien al veel veranderd, maar helaas kan het nog steeds veel beter. Zo lang de mens op aarde rondloopt zal er waarschijnlijk altijd wel zoiets als racisme blijven bestaan, maar ik denk dat deze film sinds 1988 veel positiefs heeft bijgedragen aan het bespreekbaar maken van het onderwerp. Belangrijke film dus, niet alleen omdat het een uitstekend verhaal heeft en er prima wordt geacteerd, maar ook vanwege het gevoelige onderwerp dat anno 2018 helaas nog steeds redelijk actueel is. 4,5*

Filmkriebel schreef:

Nope, dat was opgezet door de FBI

Klopt. Net als dat achterbank gesprek met Lester.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zelfs anno 1988 zal dit in de VS een opvallende film geweest zijn die indruk heeft gemaakt. Qua verhaal lijkt het soms op een thriller van John Grisham, maar zelfs dan kent het nog haar impact. Het relaas van 2 agenten die elk op hun eigen manier vinden dat het genoeg is en een halt willen toeroepen aan de zoveelste racistische moord. Het moment is op haar kookpunt. Veel meer mensen protesteren in de jaren '60 tegen racisme en de stem klinkt ook steeds harder uit blanke hoek. Een jaar voor deze feiten sprak Martin Luther King de woorden 'I have a dream'. En ook veel bekende artiesten spreken zich publiek uit. Daarmee is het racisme nog niet weg, maar kan de moord op 3 activisten in een Amerikaanse stad doordrenkt van corruptie en racisme uit het zuiden, er niet zomaar mee weggeraken.

De 2 agenten pakken dat ook aan op hun eigen manier. De jonge FBI-agent uit het noorden die een einde wil maken aan dat racistische verleden. Ambitieus als hij is, trekt hij alle registers open om de zaak op te lossen. De ervaren agent uit het eigen Mississippi is deels moe gestreden omdat hij weinig steun vindt in het lokale politiekorps dat evengoed mee schuldig is. Die ervaart dat hij buiten de lijntjes moet kleuren om iets gedaan te kunnen krijgen. Gaandeweg vinden ze elkaar wel in de verschillende manieren van aanpak.

Een boeiende film met een verhaal dat nog steeds actueel is. Sterk geacteerd, passende regie en montage die zorgen dat het verhaal de nodige pit heeft. Na 30 jaar nog steeds relevant!

avatar van Fisico
Mississippi burning is een sterke film over de rassenhaat en -segregatie in de sixties in de Zuidelijke staten van Amerika. De rassenongelijkheid staat centraal en er wordt ook aandacht besteed aan de onderlinge spanningen binnen beide groepering. Het openingsshot was erg effectief en veelzeggend met de blik op 2 pompbakken, eentje voor de blanken en eentje voor de kleurlingen.

Het water is erg diep tussen beide gemeenschappen waar de KKK de plak zwaait en de corrupte politie maar al te vaak de andere kant opkijkt. Meer zelfs, meermaals nemen ze zelf deel aan bepaalde misdrijven en draaien ze hun handen niet om voor een beetje geweld en discriminatie. De angst en de haat zit diep en wordt knap in beeld gebracht. Aan de andere kant zie je een angstige zwarte gemeenschap die liever ondergaat dan te protesteren, te "klikken" of te spreken. Het water is diep, zeer diep en het is verbazingwekkend dat al deze conflicten en vooral onderhuidse angst/onwetendheid - heden zo afgevlakt is (los van enkele nieuwe incidenten de voorbije jaren). Toen had je echt de indruk dat er een volledig (politiek) apparaat was die deze segregatie in stand hield. Dit is vandaag toch anders. De haat werd overigens sterk doorgetrokken naar de bemoeizuchtige communistische bureaucratische snuifheren van de Noordelijke staten.

Als achtergrond dus een schitterende film. Inhoudelijk vond ik het iets minder met een karikaturaal en voorspelbaar tegengesteld FBI-duo die elk zijn manier en waarheid heeft om de zaken aan te pakken. Desalniettemin mogen de acteerprestaties van Willem Dafoe en Gene Hackman gezien worden. De afwerking van de arrestaties op het einde toe van het hoe, wat en waarom gebeurde snelsnel en vond ik jammer. Maar desalniettemin een erg sterke film die een blijvende indruk heeft nagelaten op mij. Een film om bij stil te staan, dat zeker!