Mississippi Burning (1988)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Alan Parker
met Gene Hackman, Willem Dafoe en Frances McDormand

Mississippi 1964. Drie mensenrechtenactivisten worden op gruwelijke wijze vermoord. Reden genoeg voor onderzoek. Twee FBI agenten, de jonge Ward (William Dafoe) en de wat oudere, doorgewinterde Anderson (Gene Hackman), merken al snel dat ze niet welkom zijn in het stadje. Hoe meer bewijzen er naar boven komen, hoe meer huizen als waarschuwing in brand worden gestoken.

avatar van notsub
Mississippi Burning wordt knap gedragen door het sublieme acteerwerk van de beide FBI agenten. Ze zetten beiden duidelijk hun eigen personage neer en hun tegenstellingen hebben een erg mooie uitwerking op de film. Het hoofdthema is vervolgens aangrijpend en komt regelmatig stevig binnen. De gospel muziek draagt mooi bij aan de sfeer. Toch blijven ook wat andere punten hangen, waarop de film wat minder scoort. Zo lopen er nogal wat personages in de film rond, die zich te weinig onderscheiden van de middelmaat. Uiteindelijk blijft het een indrukwekkende film, maar wel met punten voor verbetering.

avatar van Roger Thornhill
Inderdaad een indrukwekkende en nog altijd verontrustende film, ook wanneer je er al volledig van doordrongen bent hoe het er in die tijd en in die regio aan toe kon gaan, en Alan Parker houdt zich daarbij natuurlijk niet in. Zoals al vaker hier opgemerkt zijn de Klan-leden inderdaad op het karikaturale af gerecruteerd uit een contingent acteurs dat het type perfect kan neerzetten (Ermey, Dourif, Rooker etc.), en dan is het des te grappiger om Tobin Bell (erkende creep uit The firm en vooral bekend als Jigsaw) aan de goede kant van de wet te zien verschijnen (hoewel hij vooral opduikt wanneer er even iets buiten die wet om geregeld moet worden). Maar cliché of niet, het werkt allemaal wèl, mede onder invloed van Trevor Jones' muziek die mij soms deed denken aan Philip Glass' score voor Powaqqatsi uit hetzelfde jaar.
        Toen ik deze film indertijd voor het eerst zag bevreemdde het me vooral dat er zo'n verschil in "gewicht" tussen de rollen van Hackman en Dafoe zat: als je zo de poster ziet lijkt het of er een gelijkwaardig duo de strijd aangaat, maar in de praktijk krijgt Hackman de beste scènes (inclusief die met McDormand), de meeste karakterontwikkeling en (kortom) de beste en meest genuanceerde rol van de twee, hetgeen ik hem van harte gun maar wat wel tot gevolg heeft dat de rol van Dafoe enigszins eendimensionaal blijft, en omdat die natuurlijk toch (ook) veel screentime heeft komt dat de film als geheel niet ten goede. Het verhaal wordt echter zo krachtig verteld en de acteerprestaties zijn zo sterk (en stevig) dat de film als geheel ook een kwart eeuw later z'n impact houdt, mede vanwege de fraaie fotografie en het sfeervolle tijdsbeeld.

avatar van Boneka
Deze film wilde ik per se weer eens zien, maar omdat hij maar niet op blu ray verscheen in Nederland heb ik 'm moeten importeren vanuit het buitenland. Helaas wel met Engelse subtitles, maar hij was toch nog redelijk goed te volgen. De BD transfer is overigens gemiddeld. Redelijk wat ruis, maar ook momenten waarvan ik dacht hij gisteren gemaakt kon zijn zo mooi. (Katoenvelden zijn schitterend om te zien). Geluid is overigens geweldig, met een mooie spannende soundtrack en natuurlijk de meeslepende gezangen.

Mississippi is op ware feiten gebaseerd. De drie jongens zijn inderdaad op gruwelijke wijze vermoord, maar de rest van het verhaal moet ik nog induiken qua echtheid. Op deze link is het e.e.a. te lezen:

Mississippi Burning review – incandescent civil rights thriller | Film | The Guardian - theguardian.com

Na het zien van de film krijg je wel een gevoel van hoe heeft het kunnen gebeuren. MB begint erg sterk met de daarbij behorende muziek. Daarna begint het onderzoek met twee uitstekende rechercheurs die niet geliefd zijn in het dorpje "Jessup County: . Wat opvalt is vooral de haat in het dorp tegen kleurlingen al behoort niet iedereen daarbij. Probleem is deze gevoelens vooral niet te tonen. Het laatste half uur krijgt MB een heerlijke ontlading.

Hoe dan ook een absolute aanrader om deze film een keer te zien. Bovendien helaas altijd wel actueel.

Wat begint als een "simpel" detective 'whodunit'-verhaal krijgt al snel een rauwe ondertoon, waarbij geen enkele scène verbloemd wordt of uit de weg wordt het gegaan, hetgeen de integriteit van deze film ten goede komt.
Onvoorstelbaar overigens dat dit allemaal echt gebeurd is vroeger, en dat 'vroeger' nog niet eens zoooooo heel lang geleden is. Brr

Sterke verfilming!

avatar van baspls
Mississippi Burning verteld het verhaal van twee FBI-agenten die de vermissing van twee mensenrechtenactivisten en een zwarte jongen moeten onderzoeken in een gehucht in Mississippi. Zowel de blanke als zwarte dorpelingen geven niets prijs en het is duidelijk dat de FBI hier niet welkom is.

Goed spel van Gene Hackman en Willem Dafoe. Met name Hackman's lompe personage vond ik erg sterk. Brad Dourif was daarnaast ook geknipt voor de rol van racistische hulpsheriff.

De film is sterk opgenomen. Alan Parker heeft zelfs met een speciaal ontwikkelde kleurstof gewerkt om de nadruk te leggen op de huidskleur van de acteurs. Trevor Jones maakte een mooie elektronische soundtrack die een beetje herhalend was, maar wel de spanning ten goede deed.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar volgens critici heeft de film wel erg veel creatieve vrijheden genomen. Opmerkelijk is dat veel extras echte leden van de KKK waren en dat de 'interviews' in de film niet in scène zijn gezet. Geen goede reclame voor Mississippi allemaal.

Mississippi Burning is een erg sterke politieke Thriller van Alan Parker over de rassen-segregatie in de VS van de jaren '60. Persoonlijk vond ik Parker's Angel Heart beter, maar deze wat meer politieke film mag er ook zeker wezen.

In het genre 'waargebeurde politieke/dramafilms' sprong deze er wat mij betreft wel uit. Regisseur Alan Parker is volgens mij een voorbeeld dat het niet om de kwantiteit maar de kwaliteit gaat. Hij heeft niet zoveel op zijn CV staan maar alle films van zijn hand waren wel goed.

Dit verhaal gaat over het waargebeurde rassenconflict in Mississippi in begin jaren '60 in de tijd dat Kennedy net vermoord was en Martin Luther King in opkomst kwam.

Film die veel indruk op me maakte, ook door de film zelf en de sfeer daarin. Mooi opgebouwde verhaallijn met een langzaam opgevoerde en steeds verbetener strijd tussen de FBI en de lokale red necks die in de film net zo achterlijk neergezet worden als de naar eigen zeggen donkere medemens, beetje het gemiddelde volk wat nu op Trump heeft gestemd als je het mij vraagt. Film die je meeneemt in een politiek/sociaal probleem dat van alle tijden is. Moet ook zeggen dat ik bij het zien van deze film moest denken aan onze Sinterklaas discussie, oftewel een onschuldig kinderfeestje. Dit was andere koek. Over hoofd- en bijzaken gesproken...

De combinatie Hackman en Dafoe kon niet beter. Hackman, de uit de streek afkomstige boerenpummel, praktischer, doorgewinterd en die eerst slaat voordat hij praat en Dafoe de wat nettere en kantoornerderige superieur die alles volgens het schoolboekje wil doen. Je ziet de heren ook naar elkaar toe groeien in de film. Erg mooi gedaan. Wat is er trouwens met Willem Dafoe gebeurd na de jaren '80 en '90 waarin hij goede films maakte (Platoon, Body of Evidence o.a.) en nu enkel in B-films te zien is of bijrollen.

Topfilm in het politieke dramagenre

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Enorm boeiende film. De film schijnt losjes gebaseerd te zijn op ware gebeurtenissen en er ontstond nogal wat commotie betreft de vertaling van deze gebeurtenissen. Wat mij betreft heeft Parker een uitstekende mix gevonden tussen een realistisch beeld schetsen rond het rassenconflict in de US in de jaren 60 en tegelijkertijd gewoon een intrigerende en spannende film afleveren. Naast een sterk script en een goede spanningsopbouw is vooral de cast voortreffelijk. Hackman speelt een geweldige rol als een agent dat een bijzonder optimisme en sympathie uitstraalt, maar tegelijkertijd een harde, grimmige kant kent, die af en toe boven komt. Hij vormt een goed duo met Dafoe, de meer emotieloze FBI agent die alles volgens het boekje wil doen. En Frances McDormand is eveneens ijzersterk. Maar vooral als groot liefhebber van karakteristieke bijrolacteurs werd ik met Mississippi Burning op mijn wenken bediend. Brad Dourif, Michael Rooker, R. Lee Ermey, Stephen Tobolowsky zijn stuk voor stuk van die acteurs die ik maar wat graag tegenkom. En hier waren ze allemaal bij elkaar, in een uitermate interessante film.

4,5 sterren.

avatar van Gang_Star
Een film waarin racisme en rassenhaat centraal staat, maar ook een film waarin het acteerwerk sterk is. Zowel Dafoe als Hackman zijn goed in hun rollen en ook Dourif speelt als sheriff een goede rol. Een sfeervol werk, dat helaas wat minder qua tempo voorbij trekt waardoor de film wat mij betreft best een hoeveelheid extra geweld had mogen bevatten. Misschien daardoor dat de film mij niet helemaal bevallen is, want ook de speelduur vond ik eigenlijk wat aan de (te) lange kant.