A Bronx Tale (1993)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Robert De Niro
met Robert De Niro, Chazz Palminteri en Lillo Brancato

De rechtschapen Lorenzo probeert zijn negenjarige zoon Calogero ver weg te houden van de misdadige maar opwindende maffiawereld, waar de beruchte Sonny een grote rol speelt. Als Calogero vervolgens getuige is van een moord en in Sonny de dader herkent, lijkt zijn lot bezegeld. De opgroeiende Calogero verkeert vooral in Sonny's omgeving en hij geniet van het respect dat hij zo verdient. De maffia krijgt, tot groot verdriet van Lorenzo, steeds meer grip op Calogero, die uiteindelijk ontdekt hoe meedogenloos de wetten van de straat kunnen zijn.

Matig. Weinig boeiend en beperkte diepgang.
Weinig woorden aan vuil te maken aangezien het een standaard verhaaltje is.
Acteerprestaties van Palminteri en De Niro zijn uitstekend.

De scène 'achteruit rijden in een one way street' is wel memorabel.

De Niro en Palminteri stelen de show in dit verder zwak geacteerde verhaal. Vooral de oudere Calogero is zwak. Hij zegt zijn zinnen op en je ziet hem tegelijkertijd bijna denken: ‘nu, wenkbrauwen optrekken. Nu, naar de grond kijken. Nu zus nu zo..’ Het plot draait om de twee strijdende vaderfiguren van Calogero. Dat is ook het meest interessant. Daarom jammer dat er zoveel bij komt (de romance, rassenstrijd) dat niets aan dat plot toevoegt maar slechts het verhaal gaande houdt. De climax van het plot is ook onbevredigend (geen finale confrontatie tussen echte vader en maffiabazen, of desnoods verzoening, maar een van de twee gaat dood. Punt. Probleem weg. ). De start van de film is erg tof met mooie sfeerbeelden, de jonge Calogero en een sterke DeNiro maar de film ontwikkelt zich te matig om een voldoende te scoren.

Een prachtige film van en met DeNiro. De regisseur DeNiro heeft de ons kent ons sfeer van de Italiaanse Bronxenclave goed weten vast te leggen middels legendarische typetjes en sfeervolle beelden. Hij speelt ook een geweldige sterke rol als Lorenzo de Buschauffeur die lijdzaam moet toe zien hoe zijn zoon steeds meer onder invloed van een gangster komt. Chazz Palmintieri,op wiens jeugd dit verhaal gebaseerd is, speelt op routine de gangster Sonny. De jonge Calogero wordt goed gespeeld door Francis Capra(Weevil uit Veronica Mars). Hij weet goed de kinderlijke nieuwsgierigheid naar de gangster Sonny die in in alles de tegenhanger van zijn vader is. De tiener Calogero wordt door Lillo Brancato jr gespeeld. Brancato kan qua uiterlijk zo de zoon van DeNiro zijn en zijn vertolking is okay voor een debuutrol. Hij verzuipt niet met twee zeer sterke acteurs tegenover zich en dat is een prestatie op zich. Verder is zijn timide, beetje schlemielerigr uiterlijk wel goed voor een jong-volwassene die vooral zoekende is om zijn eigen weg te vinden in het leven. Taral Hicks is ook noemenswaardig want ondanks haar kleine rol weet zij de show te stelen wanneer ze in beeld komt met haar prachtige lach. Al met al is dit een geweldige film die een schitterend verhaal verteld en tegelijk een prachtig sfeerportret van de jaren 50/60 geeft.

avatar van Ajax&Litmanen1
Maffia/misdaadfilms behoren over het algemeen niet tot films die ik enorm waardeer, maar er zijn gelukkig voldoende titels met genoeg diversiteit waardoor het zeker geen genre is dat ik passeer. Het was nu eens de tijd aan deze klassieker van en met Robert De Niro. We volgen hem als een zorgzame, maar niet al te rijke vader die zijn zoon probeert te beschermen tegen de lokale misdaad. Uiteraard loopt dit anders en trekt zijn zoon er uiteindelijk toch naar toe, met alle gevolgen die daarbij horen. Het is weer eens een ander uitgangspunt. Sowieso had ik verwacht dat De Niro een maffiafiguur zou spelen, maar hij is hier eens de goede kant. De film wordt nooit zo zwartgallig of gewelddadig als de klassiekers in het genre, maar dat boeide me niet zo veel.

Het verhaal is hier gewoon prettig om te volgen en dat is bij dit soort films voor mij wel eens anders geweest. Daarbij zitten er een paar sterke stukken in, zoals met de bikers in het café of met de donkere jongens waar ze een issue mee hebben. Het love story subplotje hadden ze van mij wel weer weg mogen laten. Niet zo goed uitgewerkt en ook weinig relevant. Ik had ook wel meer scènes nog willen zien met De Niro en zijn zoon, die steeds meer uit elkaar groeien. De scène bij de bokswedstrijd vond ik wat dat betreft wel weer sterk, met hoe vader en zoon in het leven staan. Sowieso is de sfeer erg goed, met het Bronx in the 60's sfeertje en de culturele verschillen die daar zijn. Sterk acteerwerk ook van vrijwel de gehele cast, al was de wat oudere Calogero wel een wat bleek personage. Waarom Sonny en hij elkaar nou zo graag mochten vond ik altijd maar wat vaagjes blijven, al was Calogero natuurlijk de jongen die hem niet verlinkte. Wel vind ik de film een beetje z'n glans verliezen in het slotgedeelte en als een nachtkaarsje uit gaan. Ik had een meer pakkender finale verwacht en gehoopt. Maar niettemin een hele boeiende film.

avatar van Fisico
Fijne, vrij luchtige misdaadfilm in het Bronx van de jaren zestig waarbij de driehoeksverhouding tussen Sonny, Calogero en diens vader Lorenzo centraal staat. Calogero kijkt op naar beide vaderfiguren, maar wordt meer aangetrokken door de charismatische maffiabaas Sonny. Lorenzo is een hardwerkende eerlijke man die materieel die weinig te bieden heeft en verliest de greep op zijn zoon.

Een uitstekende Chazz Palminteri die een mooi uitgediept personage speelt als Sonny. Een personage waarvan ik moeilijk kan inschatten of hij een redder is van de wijk of net de pest. Zijn vriendschap met Calogero lijkt alvast oprecht (bezorgd). Ook Robert De Niro doet het uitstekend in een andere rol die we van hem gewend zijn in dit soort films. Lillo Brancato vond ik minder, maar kan makkelijk doorgaan voor De Niro’s zoon. De gelijkenis is treffend.

Verder een mooi uitgebouwd plot waarbij de onzekere en beïnvloedbare Calogero zijn weg probeert te vinden in het leven in de moeilijke buurten van de Bronx. De subplot rond zijn vriendin Jane schetst een mooi beeld van de gespannen relatie van blanken en zwarten. De liefdesrelatie zelf had echter weinig om het lijf. Voor de rest prima film, maar niet zo straf als pakweg Scarface, Casino of Carlito’s way om er maar een paar te noemen.

avatar van Alathir
Een leuke en vlotte misdaadfilm zonder Al Pacino en Liotta. maar De Niro en Pesci (in een bijrol) zijn wel van de partij. Calogero is van jongs af aan al geinteresseerd in het doen en laten van Sonny die hij lijkt te idoliseren. Tot Sonny op klaarlichte dag iemand neerschiet met Calogero als ooggetuige. De politie laat de gangster opstellen op een rij en Calogero moet de dader aanduiden. Dat doet hij niet en Sonny is hem dankbaar. Op die manier wordt Calogero opgenomen als een soort tweede zoon van Sonny, zijn vader is hier fel tegen gekant. Deze driehoeksverhouding drijft een belangrijk deel van de film.

Een ander en momenteel erg actueel thema is racisme. Calogero valt voor een zwart meisje als blanke Italiaan. Zijn zogenaamde vrienden zijn erg racistisch naar zwarten toe. Omgekeerd is er eveneens racisme als je in de zwarte wijk komt naar de blanken toe. Een mooi voorbeeld dat het mes langs twee kanten snijdt.

Ik vond het een goede film die vlot wegkijkt. Het is geen pure maffiafilm maar dat hoeft voor mij niet. Dit is een film over hoe 1 gebeurtenis of moment je leven voorgoed kan veranderen.