A Bronx Tale (1993)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Robert De Niro
met Robert De Niro, Chazz Palminteri en Lillo Brancato

De rechtschapen Lorenzo probeert zijn negenjarige zoon Calogero ver weg te houden van de misdadige maar opwindende maffiawereld, waar de beruchte Sonny een grote rol speelt. Als Calogero vervolgens getuige is van een moord en in Sonny de dader herkent, lijkt zijn lot bezegeld. De opgroeiende Calogero verkeert vooral in Sonny's omgeving en hij geniet van het respect dat hij zo verdient. De maffia krijgt, tot groot verdriet van Lorenzo, steeds meer grip op Calogero, die uiteindelijk ontdekt hoe meedogenloos de wetten van de straat kunnen zijn.

Resurrection
Aardige film, maar blijft wel een beetje mat in mijn ogen. Elk thema dat wordt aangesneden, wordt niet op het scherpst van de snede behandeld. Ik had daardoor het idee dar er meer ingezeten had. De sfeer wordt echter wel uitstekend neergezet en ook de soundtrack is zeer aangenaam.

avatar van GioFunny
gisteren nog een keer bekeken. Alleen al voor de muziek geef ik m 2 sterren.. achteer prestaties erg onder de maat, zeker van de jongeren en het donkere meisje. Sfeer is prachtig. Matig verhaal voor de rest. 3 sterren

avatar van jansma
calogero schreef:
Altijd al gefascineerd geweest van Amerikaanse volksbuurten, vooral die van de Italianen, deze film laat mij het perfecte plaatje zien. Beste film ooit gemaakt voor mij!
nou nou nou, niet overdrijven. Goede film maar er zijn betere mafia films

avatar van Fortune
jansma schreef:
nou nou nou, niet overdrijven. Goede film maar er zijn betere mafia films

Er zijn betere maffia films maar deze krijgt wel 5 punten?

locomotion
Voor €1,66 in de ramsj bij MediaMarkt... Het werd al eerder gezegd: behoorlijk ondergewaardeerd.

avatar van TrickySmalls
Zoveelste maffia verhaaltje dat het goed doet bij mij.

Allereerst wil ik melden dat de soundtrack erg goed is. Erg van genoten. Acteerprestaties zijn aardig. Die Calogero speelde niet zo overtuigend, maar De Niro (zelfs met een kleine rol) en Palminteri weer top.

Het verhaal is ook wel eens een keer heerlijk: geen diepgaand verhaal over klusjes, verraad en weet ik veel wat. Nee, dit keer gewoon een kijkje in het alledaagse werk van de maffia en de opkomst van een jonge gangster. Niet echt een hoogstaand verhaal dus, maar dat was in deze film juist op zijn plaats.

Wederom weer genoten van een erg leuk maffia verhaaltje. 4*

avatar van BeenC
Doet in het begin een beetje denken aan Goodfellas, maar slaat na een tijdje toch een andere weg in. Goed regiedebuut van De Niro, die een erg mooie rol neerzet. De verandering in het karakter van Palminteri is goed weergegeven, en het eind is mooi. Eigenlijk is de hele film mooi, en hij ademt sfeer. Meer dan een standaardmisdaadfilm. 4/5

avatar van Leo1954
Blijft een fijne film, op de een of andere manier voel je dat de film met oprechte gevoelens gemaakt is. En dat het niet zo maar een verhaaltje is.

avatar van Dimitri92
In het begin had ik het gevoel dat A Bronx Tale niet meer is dan een standaard maffia film die weer eens het leven op straat met het bijbehorende macho-gedrag weergeeft, maar dat is ie gelukkig niet. Zelfs met reclameblokken heb ik met veel plezier zitten kijken.

avatar van Persian_Sara
Een erg leuke film om naar te kijken (vanavond maar weer eens herzien na lange tijd), vooral ook doordat het door de hoofdpersoon verteld wordt, zulke films vind ik meestal wel goed. Voor de rest vroeg ik me af waarom Sonny in de film nou die man eigenlijk dood schiet, het ging dus niet om een parkeerplek maar om wat dan wel?die gast redden?stoer doen?ik zou t niet weten, maar vraag het me toch wel af nog(net als de hoofdrolspeler die het zich blijft afvragen in de film)..

Prima film, een eerste zeer goede regie van Robert De Niro met een uitmuntende Chazz Palminteri.
Het scenario is trouwens ook van Palminteri, en ook dat is zeer goed.
Prima film dus die ik zeker kan aanraden, ook al om de sublieme soundtrack, met songs van o.a. Dean Martin, The Beatles, Cream en vele anderen.

avatar van DBTim
Als je een keer geen zin hebt om naar een lange, klassieke misdaad/gangster film te kijken (Godfather, Casino, Goodfellas etc.) is dit echt een prima vervanger.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
B-gangsterfilm die toch van een ander niveau is als z'n bekende broertjes. Chazz Palminteri is niet de figuur om een film te dragen helaas. Het begin is ook saai. Een gangsterfilm met een eerste helft dat draait rond een kind, dat bovendien de vertelstem doet. Later wordt het helemaal voorspelbaar. Geen idee wat de hoge score hier kan verklaren. Ik ben zelf een liefhebber van het genre, maar dit kan me niet echt bekoren. Leuk voor een keer, maar daar blijft het dan ook bij.

scc-j
Mooi sfeertje ! goeie acteur en het was wachten tot joe pesci langs kwam.
beide "vaders"waren goed en slecht . was weer eens wat anders dan goede papa en slechte gangster

5 sterren deze film is gewoon perfect.

alles klopt de caracterontwikkelingen. spanningen.

emoties

het verhaal.
en er is echt geen een misstap of zon moment van "meent hij dit nou "

TrickySmalls schreef:
Zoveelste maffia verhaaltje dat het goed doet bij mij.

Wederom weer genoten van een erg leuk maffia verhaaltje. 4*

Zoveelste mafia film, deze is wel een GROOT voorbeeld voor nog veel meer andere. weetje welk genre pas uitgemolke word. Die films met zó'n CSI thema

avatar van yeyo
Voor welke films was A Bronx Tale zoal een groot voorbeeld?

avatar van tn2543
Ik vond het een goede film! Ik heb al veel maffia-films gezien... maar ik vond dit toch een sterke film. Een sterk punt vond ik ... dat de aandacht niet teveel op de maffia was gevestigd en de slechte aspecten ervan. De focus werd meer gelegd op de jongen en zijn betrokkenheid bij de maffia. Ik vond dat de rol van Sonny echt heel goed is vertolkt...

avatar van xxc
xxc
Maffia films.. My number one love.

Dit is toch wel dé film die er voor mij het meest uitstraalt tussen al die andere maffia films. Dit is ook niet zozeer een film met spanningen, meer een levensverhaal. Bij Once upon a time in America is dat ook het geval maar, zonder dat ik de film afkraak(is totaal geen slechte film), bij A bronx tale is dat veel beter gelukt.

Robert de niro. Wat heb ik ontzettend veel respect voor die man zeg. Die man kan werkelijk alles spelen. Dead calm, Casino, A bronx tale, Awakenings, noem maar op. Als er iemand is die ik de oscar voor beste acteur kon geven, was hij het.

Maar goed, over de film.. Ja zoals ik al eerder zei, het is een echt levensverhaal. Je volgt Calogero vanaf hij een klein ukkie is, en daar in de straten , daar word hij natuurlijk totaal beinvloed daar alles wat er zich afspeelt.
Een erg sterk verhaal, maar bovenal een erg sterke film. Goed gefilmd, goed geacteerd, goed verhaal. Ik kan er geen fout woord over zeggen.

Ja en het genre is ook totaal verschillend. Liefde, Misdaad, Thriller, Drama. Er zit van alles wat in. Dat is overigens bij meerdere films zo, dus dat is niks nieuws. Maar toch vind ik het een mooi gegeven hoe ze het hier hebben gefilmd.

Hmm.. word tijd voor een herziening! Is alweer een maandje of 4 geleden schat ik.

avatar van Xen0n
Tja, wat valt er over te zeggen... Eigenlijk 13 in een dozijn, alleen dan praten we wel over een geniaal dozijn!! Deze wat oudere maffia-toppers blijven me boeien, steeds kom ik er weer één tegen die ik nog niet bekeken heb en het blijft iedere keer weer genieten. Zoals ook deze, goed acteerwerk en een spannend verhaal!

avatar van Heritek010
And now you cant go ...

avatar van Jan met de pet
Best aardige film, Sonny en Lorenzo speelde goed, C vond ik een doetje: 3,5

avatar van zicht
Prachtige film vind ik dit.

Mooie sfeer vooral, en de faccetten en tegenstrijdigheden van de hardwerkende gewone arbeider naar maffia/misdaad en rassenhaat worden hier perfect op weergegeven.

Eigenlijk worden 3 soorten van levenstijlen hierin perfect beschreven en in deze film met elkaar verbonden en verfilmd.

Calogero oftewel C staat centraal in de hoofdrol en maakt alle 3 de levenstijlen tot in het diepst van zijn emotie mee.

Dit is echt een film waar je helemaal in kunt zitten en die boeit van begin tot eind.

Dik verdiende 5* natuurlijk.

avatar van m1chel
Topper van de bovenste plank. Alleen dat stuk met die Hells Angels die worden afgerost in dat café en daarna nooit meer terug komen, dat is echt Science Fiction.Voor de rest was het een van de betere mafia films gemaakt.

avatar van John Lee Hooker
Gangster- en maffiafilms zijn soms een beetje nep en overdreven: je ziet wat stoere mannen met lijntjes coke en gevaarlijke pistolen op zoek naar de vijand om zo soepel mogelijk hun buit binnen te halen. Ik vind dat A Bronx Tale toch bijzonder is op dat gebied omdat het naast geweld, ook de menselijke en persoonlijke ontwikkeling in kaart brengt. Het is mooi om Calogero tussen twee werelden op te zien groeien en de keuzes die hij maakt zijn voor de kijker allemaal te begrijpen, terwijl het criminele circuit hedendaags door vele mensen wordt bekeken als een soort onderwereld waarin iedereen slecht is. We zien hier dat je op jonge leeftijd gemakkelijk verkeerd kunt belanden zonder dat je daar zelf meteen iets aan kunt doen.
Er zijn vele interessante dialogen terug te vinden. De humor, die in lichte mate aanwezig was, kon ik ook wel waarderen. 'Kun je saus maken?', zei hij terwijl ze aan het zoenen waren... waar zat C toch met zijn hoofd op dat moment? Ik vraag het me af... misschien had hij wel een vooruitziende blik en wilde hij weten of Jane zich uit de voeten kon maken in de keuken maar dat lijkt me eigenlijk sterk. Later, als hij naar Sonny rent om hem te bedanken komt hij nog even die jongen tegen die schuld bij hem heeft ('My mother is sick, please...'). Ik vond het een geweldige terugverwijzing.
Verder zat er een bijzonder aangenaam sfeertje in en de oude ghetto's en de gezellige soundtrack dragen daar aan bij. De Niro verdient weer een pluim en Chazz Palminteri gaat zoals altijd weer op in zijn rol.

Piekfijn werkje.

avatar van Bibelonseberg
Gave film hoor, deze werd gisteravond op TV1 (Belgie) uitgezonden. Fijn ook zonder reclames. Ik dacht eerlijk gezegd dat de film ouder was maar dat bleek niet waar (1993). Komt omdat het natuurlijk in de jaren 50-60 afspeelt. De film blijft boeien en verveelt geen moment.

avatar van notsub
A Bronx Tale is het voor een maffia film net niet. Zo is de actie met de motorrijders wat knullig. Calogero wordt dan wel weer goed neergezet en zijn karakterontwikkeling geven de film de nodige inhoud. Ook sterk zijn het tijdsbeeld en de muziek. Daar waardeer ik de film, voor het misdaad/maffia genre verwachtte ik soms een wat grimmigere sfeer.

avatar van ILDIB
Mooie vertelling, rustig en kalm, de topper is echter de muziek, geweldig.
Enige matige scene is die met de bikers..

avatar van zicht
Deze film heb ik denk ik het meeste gezien, denk wel meer dan 10 keer maar blijft gewoon boeien.

Mijn meest favoriete film aller tijden zeg maar, klinkt beter dan beste film aller tijden zoals de meesten hun favoriete film noemen.

Niet voor niets op 1in mijn top 10.

Ludovic
Ook 1 van mijn favoriete films met betrekking tot de maffia. De sfeer is heerlijk en het wordt perfect verteld. Knap gedaan van Robert de Niro. Echt een klein meesterwerkje. (Detail; Film werd o.a. geproduceerd door Silvio Berlusconi).