A Bronx Tale (1993)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Robert De Niro
met Robert De Niro, Chazz Palminteri en Lillo Brancato

De rechtschapen Lorenzo probeert zijn negenjarige zoon Calogero ver weg te houden van de misdadige maar opwindende maffiawereld, waar de beruchte Sonny een grote rol speelt. Als Calogero vervolgens getuige is van een moord en in Sonny de dader herkent, lijkt zijn lot bezegeld. De opgroeiende Calogero verkeert vooral in Sonny's omgeving en hij geniet van het respect dat hij zo verdient. De maffia krijgt, tot groot verdriet van Lorenzo, steeds meer grip op Calogero, die uiteindelijk ontdekt hoe meedogenloos de wetten van de straat kunnen zijn.

avatar van dumble
Super goede mafia-film

ff een edit;
Deze film laat goed zien wat de etnische verschillen waren in die tijd. Mooi om te zien dat de jongen verliefd wordt op het zwarte meisje en van binnen weet dat het helemaal niet uitmaakt of je zwart of blank bent.

Super FILMM vooraal in de bar hoe hij die mensen te grazen neemt. EGT een aanrader!!

avatar van calogero
Altijd al gefascineerd geweest van Amerikaanse volksbuurten, vooral die van de Italianen, deze film laat mij het perfecte plaatje zien. Beste film ooit gemaakt voor mij!

avatar van WeZet
Respect is nothing, it's about fear.

Ik was tot voor kort niet zo weg van maffia/gangster films, maar deze film heeft me goed kunnen bekoren! Sonny was prima gecast. Een man met een aanwezige uitstraling, evenals Calogero 's pa. Het verhaal was goed te volgen, ik werd er werkelijk in gezogen. Het is lang geleden dat ik behoorlijk meeleefde met de hoofdpersonen (hoe Sonny tegen Calogero's pa tekeer gaat bij momenten, jammer, maar het maakt wel de sfeer). Ook duidelijk aanwezig is de haat jegens andere rassen. Onbegrijpelijk, en als kijker wil je wel dat C ingrijpt. Ja, ik kan wel zeggen dat ik gefascineerd heb zitten kijken, mede dankzij de typische Amerikaanse volksbuurten.

Een fijne prent!

avatar van Filmkriebel
Toch een stuk minder dan pakweg Goodfellas of Donnie Brasco. Het begon allemaal niet zo best. Het begon met de stereotiepe voorstelling van de kleurrijke mafiosi : "This is xx and they call him xxx because of xx", waardoor ik dacht dat het een doodgewone verrassingloze film zou worden.

Vergissing : er zaten wel degelijk interessante verhaalontwikkelingen in. De twee "vaders" van C, zijn zwarte vriendinnetje en de rassenhaat, Sonny die C's leven redt door hem uit die wagen te halen. Ja, er zat wel iets in.

avatar van Rosicky
Robert de Niro zet met zijn Bronx tale een mooi (en niet al te langdradig) plot op rond het gangstergenre. Dit is voor hem misschien geen al te grote prestatie, aangezien hij zelf onderdeel uitmaakte van zo’n beetje alle grote Scorsese misdaadfilms. aBT is niet goed genoeg om in het rijtje “The Godfather” en “Goodfellas” te komen, maar hoort wel in de categorie direct daaronder.

avatar van Dutchero
Ik snap de vergelijking met Goodfellas, Donnie Brasco e.a. niet zo. Dit is helemaal geen gangsterfilm. Er komen wel gangsters in voor, maar het gangsterleven, misdaden e.d. komen nauwelijks aan de orde. Natuurlijk we zien een moord, illegale dobbelspellen, vechtpartijtje hier en daar maar het is niet waar het om draait. Het is één van de onderwerpen in het leven Calogero. Het leven van Calogero, het opgroeien in the Bronx, daar gaat de film over. En ja, in the Bronx heb je blijkbaar een duidelijk aanwezige maffia.

Het regiedebuut van Robert de Niro mag er zijn. De film geeft een mooi tijdsbeeld van de beruchte Bronx in de jaren 60 en die is naast hard toch ook gevoelig.
Goed spel zorgt voor dat beetje extra's wat je graag in een film ziet.

avatar van yeyo
Matig regiedebuut van De Niro.

A Bronx Tale begint zeer sterk en overtuigend. Ik denk met name aan de scène waar we zien hoe de jonge Calogero weigert toe te geven aan de politie dat hij weet wie een moord pleegde. Een boeiend begin van een verhaal met potentieel.

De film verliest echter zijn vaart wanneer het verhaal een tijdsprong maakt naar wanneer Calogero volwassen is. Ik vind hem maar een kleurloos en oninteressant personage. Palminteri weet wel te overtuigen als invloedrijke maffiabaas (typecasting alom), maar kan de boel niet redden. De clichématige Romeo & Julia-achtige romance tussen Calogero en een zwart meisje helpt dit eentonige filmpje tenslotte helemaal om zeep.

avatar van helleke
Redelijke film.
Aangezien het een film van 16 jaar oud betreft, is niet alles uitgewerkt zoals dit nu toch al meer het geval is.
Zo zag het hoofd van Sonny er nog onbeschadigd uit ondanks dat hij in zijn achterhoofd werd geraakt.

3 sterren.

avatar van Hakunamatafaka
Je moet niet op de kleine details letten, zijn niet veel mafia flims na 1993 gemaakt die zo goed gemaakt en uitgewerkt zijn als deze, ( een paar uitgezonderd natuurlijk).

avatar van Trustie
Meesterlijke film, deze staat op mijn nr 1

avatar van CreativeStar
Super film, zoals inderdaad al vaak verteld ..

De Niro speelt top, maar Palminteri ook ..

Zo mogen ze er meer maken

4,5 *

avatar van nachtschade
Prachtig drama, niet eens zozeer een gangsterfilm. Mooi uitgewerkt plot, met een aantal boeiende en soms zelfs komische subplotjes. Genoten!

avatar van Semsoethot
Goede film, goede acteurs, mooie en bij de tijd passende muziek. Ik vind het script niet echt orgineel, maar de uitvoering verbloemt dat aardig.

avatar van Kruskovac
Goede film!

topper,alleen de muziek is al geweldig

avatar van booyo
Een goeie film, maar helaas net geen topper. Het begint allemaal zeer goed, mooi de tweestrijd tussen de Niro en Palminteri (laatst genoemde zet overigens een dijk van een rol neer als Sonny). Als C eenmaal ouder is, is het nog steeds boeiend, maar in mijn ogen wel een stukkie minder. Die hele romance tussen C en het donkere meisje wist me niet echt aan te spreken. De relatie ontwikkelde zich wel heel erg snel, een beetje overhaast. Het onderwerp dat er mee aangesneden werd, het verschil tussen zwart en blank, is natuurlijk interessant, maar had voor mij in deze film niet per se gehoeven. Ik wil hier niet mee zeggen dat ik het slecht vond dat het er in zat, maar ik vond het hele verhaal rondom Sonny een stuk boeiender.

Al met al zeker een aanrader, maar het had nóg beter gekund!

avatar van booyo
wous33 schreef:
topper,alleen de muziek is al geweldig

Muziek is inderdaad geweldig, vooral keer op keer genieten als I Only Have Eyes for You van The Flamingo's langs kwam. Klopte perfect!

avatar van simonvinkie
Sonny: I don't want that face looking at that face, when he is throwing my dice. NO NO NO. Jimmy, go get a towel from the bar, put it over his face
Frankie Cofeecakes: Come on Sonny, I dont want a towel over my face, its embarassing.
Sonny: Put em in the fucking bathroom!

De film haalt het bij lange na niet bij Goodfellas, maar A Bronx Tale is wel gewoon een zeer genietbaar gangsterfilmpje. Tijdens het kijken kwam ik er achter dat ik de film al een gezien had, maar dat vond ik geen probleem aangezien ik er niet veel meer van herinnerde.

Het verhaal is misschien wat standaard, en er zitten hier en daar wat clichés in verwerkt. Zo was het bijvoorbeeld niet verassend dat de relatie tussen ''C'' en dat zwarte meisje goed afliep. Maar ondaks dat maak de Niro het een prima regiedebuut. Het camerawerk is goed, en hij zet zelfs ook weer een uitstekende rol neer. Een van de dingen die erg belangerijk zijn bij dit soort films is natuurlijk de sfeer. Dat was weer erg goed. De settings van bijvoorbeeld de bar en dat trapje hielpen daar erg bij.

Chazz Palminteri was kwa acteerwerk de grote ster. Hij hoefde niet veel aan zijn uiterlijk te doen, want deze man heeft natuurlijk het perfecte uiterlijk voor dit soort films. Eigenlijk was het personage ''C'' een beetje teleurstellend. Ik vond Lillo Brancato ook niet echt goed acteren.

Ik vond A Bronx Tale dus wel een goeie film. Niet alles dingen zijn even sterk, maar de film kent een lekker sfeertje. Bovendien zitten er een paar erg sterke scenes in. De dobbel scene is een eentje om te onthouden. Maar verder was dit dus gewoon een uitstekende maffiafilm. Let ook nog even op het leuke bijrolletje van Joe Pesci.

ace leader
Het verhaal is gewoon bedacht door de acteur die Sonny (!) speelt.

avatar van Xx_se7en_xX
Goeie gangsterfilm. Die Chazz is zowel als badguy als politieagent geschikt vind ik.

avatar van yeyo
Politieagent? Toch wel een hele louche, corrupte dan.

avatar van Xx_se7en_xX
Usual Suspects niet gezien?

avatar van yeyo
Jawel, maar héél lang geleden. Ik herinner me eigenlijk alleen nog de ontknoping.

avatar van I-Carlo-I
Ik vond deze film het 'net niet'

Ik vind De Niro een erg geloofwaardig personage neerzetten, Voor de rest vond ik het acteerwerk matigjes.

Grappig concept maar minder goede uitwerking

avatar van jordandejong
Geweldige mafia film. De Niro vond ik overtuigend acteren en het zelfde geld voor (Sonny). De film geeft je goed het machteloosheids gevoel van Lorenzo maar naarmate de film krijg je toch ook wel sympathie voor Sonny. Er zaten een paar harde actie stukken in met een geweldige grimmige sfeer. Zoals het bargevecht of het stukje waar de italianen de negers van de fiets af schoppen. of het stuk met de molotov coctails.

Kortom geweldige film met een geweldige sfeer en verdiend een plek in m'n top 10.

avatar van Jesse93
Een erg goede mafia film. Doordat je het jongetje meemaakt vanaf dat hij klein is zit er wat meer diepgang in de film. Je krijgt goed de dilemma's te zien waarmee C zit. De film heeft me erg geboeid en ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat ik er van dit soort films hou.
Zal deze zeker nog wel eens willen zien.

avatar van Fortune
Hele goede misdaadfilm.
Staat een beetje in de schaduw van Goodfellas, Casino, Once Apon a Time in New York maar geweldige film.

Het acteerwerk was geweldig van De Niro en Chazz, klein bijrolletje van Joe Pesci op het eind vond ik ook grappig.

Daarnaast vond ik de haat van de Italianen tegen de negers en andersom ook geweldig uitgevoerd.
Hele fijne soundtrack, geweldige sfeer en uitmuntend camerawerk.

De Niro in de voetsporen van Scorsese, maar dan wat milder, alhoewel.
De weergave van de sfeer in de New-Yorkse wijken is best geslaagd : de ethnische verschillen en de onderlinge haat die daardoor ontstaat, de misdadigheid, het geweld en het principe "beter gevreesd dan geliefd".
Erg diepgaand is het verhaal (romantiek inbegrepen) echter niet. Typisch is weer dat de film doorspect wordt met voornamelijk songs van crooners (Sinatra, Dean Marin, Tony Bennett...) van Italiaanse afkomst.
Best verteerbare misdaadfilm.