Casino (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Sharon Stone en Joe Pesci

Sam Rothstein, die vanwege zijn succesvolle gokmethoden de bijnaam Ace kreeg, is een jeugdvriend van Nicky Santoro. Als Ace een carrière krijgt in een casino in Las Vegas, volgt Nicky niet veel later, maar anders dan Ace laat hij zich in met misdadige organisaties. Dan ontmoet hij Ginger, een vrouw die de mannen in haar zak heeft, maar geen nee kan zeggen tegen haar vorige vriend. Hij trouwt met haar, maar dat had hij beter niet kunnen doen.

avatar van stefan dias
Mr_Mephisto schreef:

Joe Pesci speelt zó goed een irritant ventje dat het op den duur ook echt irriteert; .

funny. En er is wel iets van.

avatar van Brabants
Deze film is een regelrechte kopie van Goodfellas. Toch haalt deze Scorsese zeker het niveau niet van die film uit 1990. Veel scenes zijn over gedramatiseerd en zo nu en dan overbodig. Er zitten dan ook momenten tussen dat de film met al dat geouwehoer vrij saai is. Het zijn nu niet echt dialecten of narratief gezien iets wat zeer hoogstaand van aard is.

avatar van Shadowed
Niet mijn ding.

Goodfellas wordt hier inderdaad nagedaan, maar dan wat uitgestrekter en iets uitleggerige. Het verhaal zelf vond ik wel ok, maar vond dit echter niet interessant of vernieuwend genoeg om me hier 178 minuten mee bezig te kunnen houden.

De Niro, Pesci en Woods doen het allemaal prima in hun rollen. De film is niet bepaald een rise and fall maar meer een iets later versie daarvan. Opzicht kent het enkele sterke scenes maar duurt veel te lang en wist me absoluut niet altijd te boeien.

Vooral Stone speelt een vervelende rol, en dan vooral richting het einde. De film kent enkele mooie gewelddadige scenes maar daar blijft het dan ook een beetje bij. Niet al te interessant, prima verhaal, prima acteerwerk en enkele sterke scenes. Deze film had eigenlijk meer rond de 140 minuten moeten duren.

avatar van cinemanukerke
Ik zou willen vragen aan Sharon Stone om deze film opnieuw eens te bekijken. Wellicht zou ze denken : damned, ik had vroeger toch een betere smaak in kiezen van films ... Nooit te laat om U te herpakken, Mevrouw Stone.

avatar van Lovelyboy
Een degelijke maffia/onderwereldprent die vooral erg aan Goodfellas doet denken. Een nogal breed en lang verhaal, centraal rond De Niro, wordt uit de doeken gedaan. Omtrent zijn leven en vermogen dat hij opbouwt in zijn tijd daar, daarom heen de karakters van Stone en Pesci en alle sinistere figuren, handeltjes en criminele activiteiten erom heen.

Ondanks de lange duur verveelt de film nooit echt, de foute pakken en colberts van RDN zijn bij tijden wijlen om te schuddebuiken en er zitten ook een paar lekkere gruwelijke martel/afrekenmethode's in. Vooral de uitleg van bepaalde dingen in het casino, hoe men elkaar allemaal in de gaten houdt, en bv valsspelers ontmaskert en aanpakt zijn mooi gebracht.

Iedereen speelt een prima rol, Woods natuurlijk weer als sleazbag, en eigenlijk valt er weinig aan op te merken. Een prima en stijlvolle film mits het je genre is. Ik ben niet van het genre, dus mijn kijkbeurt in die zin is ter kennisgeving.

avatar van TronMan
Alleen om het intro al..ik was er totaal van overdonderd , de beelden vuur met een vliegende Sam Rothstein,met die Matthäus Passion er onder gemonteerd met daarna de voice over. Een lange uitleg wie wat doet en wie de ander in de gaten houd en controleert .Het Casino wil jou geld.En je kan gaten genoeg graven daar in Las Vegas..
Mooie sfeer wisselend door de jaren heen, goed verhaal, setting en score/soundtrack. Pesci die doordraait ,daar kunnen we niet genoeg van krijgen. Dat samen met De Niro en Stone en zeer mooi in beeld gebracht. Stiekum beter dan Goodfellas.