Casino (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Sharon Stone en Joe Pesci

Sam Rothstein, die vanwege zijn succesvolle gokmethoden de bijnaam Ace kreeg, is een jeugdvriend van Nicky Santoro. Als Ace een carrière krijgt in een casino in Las Vegas, volgt Nicky niet veel later, maar anders dan Ace laat hij zich in met misdadige organisaties. Dan ontmoet hij Ginger, een vrouw die de mannen in haar zak heeft, maar geen nee kan zeggen tegen haar vorige vriend. Hij trouwt met haar, maar dat had hij beter niet kunnen doen.

avatar van stefan dias
Mr_Mephisto schreef:

Joe Pesci speelt zó goed een irritant ventje dat het op den duur ook echt irriteert; .

funny. En er is wel iets van.

avatar van Brabants
Deze film is een regelrechte kopie van Goodfellas. Toch haalt deze Scorsese zeker het niveau niet van die film uit 1990. Veel scenes zijn over gedramatiseerd en zo nu en dan overbodig. Er zitten dan ook momenten tussen dat de film met al dat geouwehoer vrij saai is. Het zijn nu niet echt dialecten of narratief gezien iets wat zeer hoogstaand van aard is.

avatar van Shadowed
Niet mijn ding.

Goodfellas wordt hier inderdaad nagedaan, maar dan wat uitgestrekter en iets uitleggerige. Het verhaal zelf vond ik wel ok, maar vond dit echter niet interessant of vernieuwend genoeg om me hier 178 minuten mee bezig te kunnen houden.

De Niro, Pesci en Woods doen het allemaal prima in hun rollen. De film is niet bepaald een rise and fall maar meer een iets later versie daarvan. Opzicht kent het enkele sterke scenes maar duurt veel te lang en wist me absoluut niet altijd te boeien.

Vooral Stone speelt een vervelende rol, en dan vooral richting het einde. De film kent enkele mooie gewelddadige scenes maar daar blijft het dan ook een beetje bij. Niet al te interessant, prima verhaal, prima acteerwerk en enkele sterke scenes. Deze film had eigenlijk meer rond de 140 minuten moeten duren.

avatar van cinemanukerke
Ik zou willen vragen aan Sharon Stone om deze film opnieuw eens te bekijken. Wellicht zou ze denken : damned, ik had vroeger toch een betere smaak in kiezen van films ... Nooit te laat om U te herpakken, Mevrouw Stone.

avatar van Lovelyboy
Een degelijke maffia/onderwereldprent die vooral erg aan Goodfellas doet denken. Een nogal breed en lang verhaal, centraal rond De Niro, wordt uit de doeken gedaan. Omtrent zijn leven en vermogen dat hij opbouwt in zijn tijd daar, daarom heen de karakters van Stone en Pesci en alle sinistere figuren, handeltjes en criminele activiteiten erom heen.

Ondanks de lange duur verveelt de film nooit echt, de foute pakken en colberts van RDN zijn bij tijden wijlen om te schuddebuiken en er zitten ook een paar lekkere gruwelijke martel/afrekenmethode's in. Vooral de uitleg van bepaalde dingen in het casino, hoe men elkaar allemaal in de gaten houdt, en bv valsspelers ontmaskert en aanpakt zijn mooi gebracht.

Iedereen speelt een prima rol, Woods natuurlijk weer als sleazbag, en eigenlijk valt er weinig aan op te merken. Een prima en stijlvolle film mits het je genre is. Ik ben niet van het genre, dus mijn kijkbeurt in die zin is ter kennisgeving.

avatar van TronMan
Alleen om het intro al..ik was er totaal van overdonderd , de beelden vuur met een vliegende Sam Rothstein,met die Matthäus Passion er onder gemonteerd met daarna de voice over. Een lange uitleg wie wat doet en wie de ander in de gaten houd en controleert .Het Casino wil jou geld.En je kan gaten genoeg graven daar in Las Vegas..
Mooie sfeer wisselend door de jaren heen, goed verhaal, setting en score/soundtrack. Pesci die doordraait ,daar kunnen we niet genoeg van krijgen. Dat samen met De Niro en Stone en zeer mooi in beeld gebracht. Stiekum beter dan Goodfellas.

avatar van Kondoro0614
“Listen to me very carefully. There are three ways of doing things around here: the right way, the wrong way, and the way that *I* do it. You understand?”

Yes, wat een fantastische zit was dit! Ik heb uitermate genoten van deze gangsterfilm die zich afspeelt omtrent het ‘Casino’ leven. Ik had deze al heel lang op mijn kijk-lijst staan en was reten benieuwd maar zoals mijn afgelopen vakantie al meer naar voren kwam: nu had ik eindelijk de tijd om even films te kijken met een langere speelduur, tijd zat ?. Helaas is de vakantie nu dan wel ten einde en moet ik maandag weer beginnen voor drie dagen: ook deze film is een leuke afsluiter geweest.

En nu hoe vaker ik naar het acteerwerk van ‘Robert De Niro’ kijk hoe leuker ik het eigenlijk begin te vinden. De man draagt duidelijk een passie met zich mee en samen met Scorsese is het een geweldig team die deze films toch in goede banen moeten leiden. En wederom als Ace weet De Niro zeker te slagen. Heerlijke acteur blijft het voor deze films. Sharon Stone vond ik leuk, maar wederom weer zo’n schreeuwer. Wel geinig om te zien hoe haar personage eigenlijk gewoon achter het geld aan zit en geen reet boeit wat die Ace doet, paste ze wel goed bij ?. Voor de rest vond ik Joe Pesci het ook nog wel leuk doen als de gekke Nicky.

Het verhaal vond ik persoonlijk erg vermakelijk. We volgen ‘Ace’ een baas van een casino in Las Vegas die word gerund door de maffia. ‘Ace’ was een legendarische pokeraar en kon zo ook mensen die vals speelden er uit pikken, zo hadden ze ook meer winst. Onder tussen raakt ‘Ace’ verliefd op de verkeerde dame die eigenlijk alleen op het geld lijkt af te komen. Liefde maakt blind zegt men wel eens, en in deze film was dat het geval al werd het heel rustig opgebouwd.

Drie uur is erg lang voor een films, maar met keuze tussen deze en de nog langere ‘Once Upon A Time In America’ (die nu voor de kerst vakantie staat gepland) en deze film was de keuze al vrij snel. Ik heb me in ieder geval heel erg vermaakt en zat bijna drie uur voor de buis vast geplakt (al was het vrij laat en werd ik een beetje moe). Ja, heerlijke zit en erg leuke film maar misschien wel tijd binnenkort om even ‘Goodfellas’ opnieuw te kijken.

avatar van Robbie_Helmond
Gisteren herzien thuis op mn nieuwe 65 inch oled in 4k. Mijn stem gaat toch echt een half punt omhoog. Meesterwerk van Scorcese. Maar ik was vooral onder de indruk van wat 4k nu eindelijk kan met oudere films. Heb heel veel (oudere) titels in uhd 4k liggen inmiddels maar deze steekt er met kop en schouders boven uit en daardoor komt deze film nog beter tot zn recht.

Shadowed schreef:
Niet mijn ding.

doornroosje is misschien wel wat voor jou.

avatar van zoutzak
Bij herziening viel op hoe Stones heavy, zelfs voor Scorsese's doen, de soundtrack wel niet is. De 4K restauratie is, zoals hierboven ook al werd aangegeven, zeer geslaagd.

Ik ben ready voor The Irishman!

Leuke film, al vind ik deze wel de minste van de drie (Goodfellas en The Irishman). Laat me een beetje denken aan The Godfather 3 en vergelijking met de anderen in de reeks, ook net een beetje een andere sfeer waardoor deze film me het minst boeit.

Verder, goed acteerwerk, goed verhaal, mooi camerawerk. Een van de top maffiafilms die niet aan de liefhebberslijst mag ontbreken. As zondag draait Goodfellas trouwens in Lumiere in Maastricht. Die gaan we even op het grote doek bekijken .

avatar van Ste*
Niet voldoende mijn ding, zoals ik al had verwacht.

The Wolf of Wall Street en in mindere mate Goodfella's vond ik prima films, in min of meer dezelfde stijl. Maar met het onderwerp van deze film heb ik gewoon niets. De helft van de tijd weet ik amper waar ze het over hebben en interesseert het me ook nauwelijks. En dan duren 3 uur heel, heel lang.

Natuurlijk zitten er ook best vermakelijke dingen bij, het personage van Pesci is best grappig om bezig te zien en de scènes tussen Ace en Ginger zijn best aardig om te volgen. Maar drie uur lang gedoe tussen allerlei kerels, met voice-overs en dialogen die wat al te hard proberen om stoer en cool te zijn... ik vond in deze film dat Amerikaans-Italiaanse mobster-stijltje dat me überhaupt al niet zo ligt er veel te dik bovenop liggen.

Aardige momentjes, natuurlijk best goed gemaakt, maar niet echt voor mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nadat ik recent The Irishman had gezien, kreeg ik de behoefte om nog eens wat soortgelijke titels te bekijken die ik nog niet had gezien. Casino past daar dus goed bij, helemaal omdat Scorsese, De Niro en Pesci hier ook hun bijdrage aan hebben geleverd. Het is nog steeds niet geheel mijn genre, maar de ene film is interessanter dan de andere. Casino valt me op dat vlak tegen. Drie uur is echt weer enorm lang, terwijl dit niet nodig is. Casino voelt ook aan als een van de vele films in dit genre, maar aan de score te zien vinden velen de film schijnbaar veel beter dan ik dat vind. Het eerste deel in Sin City stad Las Vegas is best tof, het tweede deel is teveel op de mislukte relatie gericht. Sharon Stone acteert heel wisselvallig in de film. De Niro en Pesci weer stabiel als altijd, maar heel memorabel zou ik het allemaal niet noemen. Wel een opvallend bruut en naargeestig slot, dat vond ik dan wel weer sterk.

Goed om gezien te hebben, kan er weer een klassieker van mijn must see lijstje af.

avatar van macrobody
Toch wel een tegenvaller. Zeker niet van het niveau Goodfellas (1990) - MovieMeter.nl
Het is eigenlijk meer een soms saaie biografische boekvertelling uitgewerkt met plaatjes. Robert de Niro in de rol als een gierige Jood is ook niet heel overtuigend. Ik denk dat Larry Silverstein veel beter had gepast. Hij is dan wel geen acteur maar hij kan behoorlijk goed acteren.

avatar van macrobody
cinemanukerke schreef:

Duh, alsof vrouwen wat te kiezen hebben. Eerst zuigen kreng en als de rimpeltjes niet meer weg te werken zijn dan is het tijd voor een nieuwe generatie. Dat is Hollywood.

Casino gaat over de invoed van de Chicago Outfit in Las Vegas van de jaren 60 en 70. We volgen Sam 'Ace' Rothstein(De Niro) en zijn goede vriend Nicky Santoro(Pesci). Ace is een gokexpert en Nicky is een keiharde gangster die voor niets of niemand terugdeinst. Ace krijgt van de Outfit het aanbod om hun casino The Tangiers te runnen. Nicky wordt meegestuurd om te zorgen dat Ace niets overkomt. Een tijd loopt alles op rolletjes want Ace heeft de wind er goed onder en als hij het niet af kan dan is Nicky er nog om met niet mis te verstane maatregelen orde op zaken te stellen. Wanneer Ace de vrouw van zijn dromen, Ginger, (Stone) tegenkomt is dat het begin van het einde. Zoals Borsato al ooit zong: de meeste dromen zijn bedrog en in het geval van Ginger klopt dat zeker. Ze blijkt een inhalig sekreet en weet een wig tussen de twee vrienden te drijven en vanaf daar gaat alles in een spiraal naar beneden. Casino geeft een goede inkijk in het oude Vegas. Toen het nog klasse en stijl had en niet het troosteloze vakantieoord met all you can eat buffets en Elvisdominee's wat het nu is. Hoewel de film goed is blijft hij ver achter op Scorceses meesterwerk Goodfellas. Scorcese wil te veel vertellen en dat kost tijd maar gaat ook ten koste van de kwaliteit. Waar bij Goodfellas ook montages gebruikt werden om zaken te verduidelijken is het in Casino soms wat overdone. De hoeveelheid info die je te verwerken krijgt is fors en niet allemaal even relevant voor het plot maar meer ter karakteruitdieping. Dat was niet altijd nodig want overdaad schaad. Ik dacht na 2 uur ja, Ace is een Pietje Precies, Nicky is een sick fuck en Ginger is een egoistisch kreng, nu weet ik het wel. Toch is Casino ook zeker het kijken waard want De Niro en Pesci tonen weer aan een dynamic duo te zijn en elke scene is voorzien van visuele pracht en detail en ook de soundtrack is top. Misschien zelfs beter dan die van Goodfellas.