Casino (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Sharon Stone en Joe Pesci

Sam Rothstein, die vanwege zijn succesvolle gokmethoden de bijnaam Ace kreeg, is een jeugdvriend van Nicky Santoro. Als Ace een carrière krijgt in een casino in Las Vegas, volgt Nicky niet veel later, maar anders dan Ace laat hij zich in met misdadige organisaties. Dan ontmoet hij Ginger, een vrouw die de mannen in haar zak heeft, maar geen nee kan zeggen tegen haar vorige vriend. Hij trouwt met haar, maar dat had hij beter niet kunnen doen.

avatar van Black Math
Ook maar eens gekeken, maar de muziek tijdens openingscredits was al geen goed voorteken. Bach vind ik fantastisch, de Matthäus-passion misschien wel zijn mooiste werk, en daaruit is het slotkoor ongetwijfeld één van de mooiste delen. Maar om het nu in de context van deze film te plaatsen, heb ik wat moeite mee. En dan ook nog eens een uitvoering met groot koor, wat ik al helemaal niet te pruimen vind.

Het vervolg is ook wat mij betreft gewoon Goodfellas deel 2. Langdurig rise-and-fall verhaal binnen de onderwereld, veel dezelfde acteurs, zelfde structuur met voice-overs, zelfde soort muziek. Ik moet zeggen dat het kijkje in de wereld van casino's nog wel aardig was, het kat-en-muis spelletje tussen oplichters en casinohouders, maar dat duurde helaas vrij kort. Waar wel heel veel tijd voor uitgetrokken wordt, is de relatie tussen de karakters van De Niro en Stone. Wat een soap, die ik al te vaak heb gezien in dit soort films, maar die hier extra lang uitgesponnen lijkt te worden.

Pesci weer in de rol van agressief mannetje. Wat helemaal irritant is, is dat hij de helft van de voice-overs op zich neemt, wat gezien zijn stem nogal op de zenuwen werkt. De rol van De Niro beviel me meer, iemand die veel rationeler over komt en z'n neus niet voortdurend in de coke stopt. Dat soort personages in misdaadfilms trekken me toch altijd meer, zie ook de hoofdpersonages uit The Godfather en Carlito's Way.

Opvallend ook is de korte voice-over van een derde personage. Ik heb daar zo mijn twijfels bij, omdat het ergens aanvoelt als inbreuk op de structuur. Wel typisch, in Goodfellas ook zo'n moment, wanneer er na een vrij lange tijd ineens een tweede voice-over erbij komt.

Visueel zoals gebruikelijk bij Scorsese weinig spectaculairs. Misschien in die tijd, omdat er veel nachtopnames zijn, maar dat voelt nu in ieder geval niet meer uniek aan. Af en toe is er een aardige camerahoek, ook de slowmotion flitslamp viel op, maar dit soort momenten duren maar kortstondig en schaars, zeker als je het afzet tegen de lange speelduur.

Ik kan er helaas maar weinig mee. 1*.

Deze film heb ik 2 dagen geleden toch maar eens op gezet. Het verhaal zit goed in elkaar en de acteerprestaties zijn subliem. Pesci is echt gemaakt voor de rol van een kleine heethoofd . Ik vond het echter wel een HEEL erg lange zit omdat het tempo niet altijd hoog genoeg ligt in mijn optiek. 4*

In 1995 was er reeds een traditie van epische gangsterfilms met een zeer lange speelduur. Bij deze film had ik het idee dat men dat weer eens wou overdoen. In plaats van in het verhaal op te gaan kreeg ik de neiging op mijn horloge te kijken.

avatar van Rickyman
Fantastische film, dat in meerdere opzichten sterk op Goodfellas lijkt. Gewoon ook één van de beste in het 'rise and fall'-gerne. Zou niet kunnen kiezen welke beter is, de gehele speelduur blijft even boeiend, beide films al vele malen gezien en verveelt nooit.
Misschien dat een Carlito's Way, The Godfathers of Scarface wel evenwaardig zijn, maar moet dan toch gaan nadenken welke film nog meer in dat rijtje zou kunnen passen...
Maar deze heeft dan wel weer een uitstekende Stone, die heerlijk in haar rol zit.

Prachtige film waarin een welbekkende gokker een casino gaat runnen in opdracht van de maffia. De film is op zijn best als het gaat om de maffia-praktijken en de casino-wereld. De relatieproblemen tussen DeNiro en Stone zijn wat minder boeiend. Een onderhoudende vertelstijl (camerawerk, aankleding en montage), maar soms iets te veel een herhaling van Goodfellas. Twee sterke rollen van Robert DeNiro en Joe Pesci. Met gemak 4.0 sterren.

avatar van John Milton
Jij ziet die toch niet nu pas voor het eerst scorsese, met jouw alias nota bene?
Kan ik me niet voorstellen

John Milton, uiteraard niet. Zal iets van de 5de keer geweest zijn ofzo. Ongetwijfeld in 95 of 96 bij de videotheek gehuurd destijds.

avatar van John Milton
Ik wou net zeggen. Ik heb die destijds gewoon een keer bij de Blokker of V&D op VHS gescoord voor 5 euro volgens mij. Eerst op video in vermoedelijk '96/ '97 en jaren later pas op dvd

Goodfellas blijft de betere film voor mij, maar dan nog. This is pretty great too, al is het inderdaad geen perfecte film.

avatar van marantz
keiharde gangster film ,niet helemaal mijn ding ik vind deze film erg vermoeiend en druk doorde manier hoe alles verteld word beapaalde manier van filmen het gaat me erg snel vervelen en ten kosten van het acteren waar minder aantoe word gekomen.
het zijn eigenlijk allemaal kleine verhaaltjes opzich die achter elkaar door ratelen
jammer want er spelen acteurs in waar ik gek op ben zoals de niro en pesci
goede scenes zitten er zeker wel in maar voor mij is dit een vermoeiende film om aftezien.

avatar van lagaiske
Top film maar wat aan de lange kant.

avatar van mnrk

Nog steeds een heerlijke film van Martin Scorsese...

Het verhaal is in orde en ook de manier waarop het gebracht wordt is gewoon zoals het bij deze film past/hoort. De locatie's , setting en aankleding geven deze film ook nog eens de de juiste sfeer mee...

Robert De Niro en Joe Pesci zijn heerlijk op hun plaats in deze film en vullen elkaar uitstekend aan en Sharon Stone doet ook niet onder in deze film. De overige cast past er prima bij en zijn ook nog eens de typische gecaste "foute"Italianen...

avatar van W.V.
De film wordt gedragen door Pesci en de Niro, zetten alle twee sublieme rollen neer, tegen twee kanonnen van dergelijk kaliber was het voor Sharon Stone onbegonnen werk om zich staande te houden, ze doet haar best maar sneeuwt in het geweld van de Niro en Pesci onder, maar ook de bijrol van Woods maakt dit tot een geloofwaardig gangster verhaal, ik zeg bewust geen epos, want na het zien van Godfather 1 en 2 krijgt geen enkele gangsterfilm van mij meer het predicaat epos. Maar ook al is de film lang, iedere keer als ik de film kijk, verveel ik mij geen moment.

avatar van Metalfist
A hundred dollars to whoever hits the plane

Een tijd geleden Mean Streets gekeken en dat was eigenlijk de eerste samenwerking tussen regisseur Martin Scorsese en acteur Robert De Niro. Mooi meegenomen omdat ik van beide wel eens dringend wat meer van wou gaan kijken en op dezelfde rommelmarkt als waar ik Mean Streets kocht, vond ik ook een two-disc edition van deze Casino. Blijkbaar de laatste keer (iets wat nog steeds klopt aangezien The Irishman er nog altijd niet is) dat de twee hebben samengewerkt en ik hoopte dan ook op een knaller.

Al vreesde ik er een tikkeltje voor aangezien het boek van Nicholas Pileggi me wat teleur stelde. Niet per se een slecht boek, leest op zich nog wel vlotjes weg, maar het is meer een opsomming van wat feiten en je wordt nooit echt betrokken bij de gebeurtenissen. Ik moet zeggen dat Scorsese het beter aanpakt, maar ook hij kampt met hetzelfde probleem en dat is dat dit nooit de epische proportie krijgt die het verhaal eigenlijk verdient. In de loop der jaren is er menig gangsterfilm op ons los gelaten en de echt goede hebben iets echt 'plakkends' bij gebrek aan een beter woord. Met uitzondering van de dood van Nicky en Dominick is er niets dat nog een tijd blijft nagalmen en dat is toch wat karig op een film van bijna 3 uur. Niet dat Casino een slechte film is, verre van zelfs, maar ik hoopte dat Scorsese toch verder ging kunnen geraken dan de soap die de relatie tussen Ace en Ginger is. Al mag het ook gezegd worden dat hij toch enorm veel goed doet. Het filmen in een echt casino, een aantal heerlijke shots (vond de opsomming wie nu juist wie in het oog houdt erg leuk gedaan) en natuurlijk een degelijke cast.

Want met De Niro en Joe Pesci heb je wel twee heerlijke acteurs tegenover elkaar staan. Pesci mag dan wel een kop kleiner zijn, hij imponeert wel van de eerste tot de laatste seconde. De Niro hult zich in menig kleurrijk kostuum en slaagt er bewonderenswaardig in om er niet belachelijk uit te zien. Naarmate de film vordert, worden de kostuums ook veel uitbundiger qua kleur en toch.. Hij geraakt er mee weg. Iets wat niet altijd gezegd kan worden van Sharon Stone. Ze kan geruime tijd overeind blijven tussen het acteurgeweld dat De Niro en Pesci zijn, maar moet uiteindelijk toch het onderspit delven. Zo'n scène waar ze compleet doordraait en onder andere de auto van Ace vernielt wordt juist gedragen door een heerlijke De Niro terwijl Stone meer aan overacting dan wat anders doet.

Zelfde score als dat ik aan het boek heb gegeven eigenlijk en ik had op meer gehoopt. Wel mag het gezegd worden dat het boek meer naar 3* neigt en dat de score voor de film meer naar 4* helt. Een uitmuntende De Niro, een al even degelijke Pesci en een goede Sharon Stone zorgen daar voor. Die soundtrack is trouwens ook wel geweldig, al draaft Scorsese misschien net iets te ver door met zijn adoratie voor de Stones.

avatar van Elchapo
Een topper in het gangster genre net als goodfellas.... zelfde niveau. TOPPERTJE

avatar van knusse stoel
Verrukkelijk film met heerlijk spelende acteurs in een geweldig verhaal!
Zelf ben ik niet zo dol op dit genre waarin de "maffia" een hoofdrol speelt maar "Casino" is een prima uitzondering die echt niet te lang duurt met bijna 3 uur durende speellengte!
Komisch en spannend.

avatar van TornadoEF5
Ik ben eraan begonnen eerder deze avond, maar ik vond het erg chaotisch starten, die wisselende voice-over was vervelend, en opnieuw een introductie van te veel personages, verhaallijnen en erg moeilijke dialogen (wat wel vaak terugkomt bij scorsese). Ik heb na veertig minuten afgehaakt, omdat ik dat moment misselijk was (wat nu gelukkig weg is), maar ik ga het niet meer hervatten want ik zat echt niet in het verhaal. Het zal voor een andere keer zijn

avatar van Alathir
Een topfilm vind ik het niet, daarvoor is de film te lang, het verhaal niet speciaal genoeg en de spanning te minimaal. Het begon al meteen met een enorme resem aan personages die ingeleid werden. Ook de voice-over deed het voor mij niet helemaal. De typische gangstertypetjes komen hier zeker in terug. Joe Pesci op kop met z'n stemmetje.

De soundtrack lag me ook niet altijd even goed, soms natuurlijk wel een aantal leuke klassiekers zoals Fleetwood Mac, Otis Redding, The Rolling Stones, etc.

avatar van IH88
“Back home, they would have put me in jail for what I'm doing. Here, they're giving me awards.”

Heerlijke film. De Niro en Pesci zijn een match made in heaven en hun samenspel levert standaard vuurwerk op. De Niro is de rustige zakenman die op het rechte pad wil blijven en Pesci is de crimineel die ieder moment kan ontploffen. Pesci mag dan klein zijn, hij heeft genoeg charisma en dreiging om ieder willekeurig persoon de stuipen op het lijf te jagen.

Casino heeft een lange speelduur, maar door de swingende regie van Scorsese, de interessante setting en het acteerwerk blijft het een meer dan vermakelijke film. Het is het bekende rise and fall verhaal met deze keer Las Vegas als setting. Een schitterende momentopname van een tijd waarin Las Vegas nog in de kinderschoenen stond, en er voor criminelen nog bakken met geld was te verdienen. Met De Niro’s Sam Rothstein als ‘eerlijke’ man die de wetten nogal eens omzeild, maar ver weg wil blijven van het keiharde geweld (zonder succes uiteraard). Met Sharon Stone in een sterke bijrol als de steeds meer tot waanzin gedreven vrouw van Rothstein. IJzersterke film.

avatar van baspls
Na Goodfellas wilde Scorsese opnieuw met Misdaadjournalist Nicholas Pileggi samenwerken. Het boek Casino: Love and Honor in Las Vegas was nog niet bij de uitgever toen de opnames al waren begonnen. Waar Goodfellas een portret was van de "gewone wiseguy" is de inzet hier net wat hoger. We hebben het hier over het grote geld.

Top-gokker Ace wordt door de Maffia aangewezen om een van hun Casino's te runnen in Las Vegas. Ace's jeugdvriend Nicky volgt hem en bouwt een succesvolle misdaadorganisatie op in Vegas. Ace krijgt het moeilijk door de bemoeienis van de pers in Nicky's zaken en dan maakt hij de grootste gok van zijn leven: Hij trouwt met Ginger, iets dat hij mischien beter niet had kunnen doen...

Robert De Niro en Joe Pesci schitteren weer heerlijk in rollen die typisch bij hen passen. James Woods is ook van de partij als de pooier van Ginger (het lijkt wel een Once Upon A Time in America-reünie). Sharon Stone was ook goed als Ginger.

Waar Karen in Goodfellas nog op sympathie kon rekenen van de kijker, is dat bij Ginger niet het geval. Karen is moederlijk en zorgt voor haar kinderen, waar Ginger haar kind verwaarloosd en vreemdgaat terwijl Ace juist vaderlijk is. Waar de kijker zich in Goodfellas met Karen kan identificeren is het in dit geval voor Ace die dat vertegenwoordigd.

Net als Goodfellas is Casino enerzijds ultra-realistisch en haast documentair en aan de andere kant juist heel erg stilistisch. Dit keer geen voice-over van alleen de hoofdpersoon, maar ook Nicky en Frank mogen hun acties toelichten. Daartegenover staan dan weer uitbundige visuele hoogstandjes en het gebruik van de Matthaus Passione. Scorsese is er in geslaagd om de neon-wereld van Las Vegas mooi in beeld te brengen.

Casino doet toch net wat onder voor Goodfellas, hoewel het weer een heerlijk Misdaad-Drama is. De film is net wat minder krachtiger, misschien juist omdat het allemaal veel grootschaliger is. Desondanks een echte aanrader.

avatar van des1
Ik las in de VK dat een NL regisseur (vrouw) vond dat als je Scorsese films niks an vindt, dat er dan geen gesprek is met haar. F.ck it. Scorsese heeft zeker zeer goeie films gemaakt (Taxi Driver, Raging Bull), maar hij heeft zich in veel films vaak herhaald. Met z'n (m.i. vervelende) fascinatie voor hoods en geweld uit de buurt waarin die zelf opgroeide. M.i. is deze regisseur terecht lange tijd genegeerd door de Oscar jury. Kreeg die 'm uiteindelijk voor Gangs of New York. Tss. Ambachtelijk? Yes. Geniaal? No.

avatar van Matt81
des1 schreef:

Hij kreeg 'm voor The Departed.

avatar van Vdk_Movie
Toppertje hoor!

avatar van des1
Matt81 schreef:

Hij kreeg 'm voor The Departed.

Sorry. Helemaal waar. Thx for noticing.

avatar van Fisico
Met Casino krijg je 3 uur lang een inkijk in de wereld van het rollende geld in Las Vegas en dan specifiek in één van zijn grootste casino’s, namelijk Tangiers. 180 minuten dus word je ondergedompeld in een magistrale sfeer en decor met aan het hoofd ervan een sublieme charismatische Sam ‘Ace’ Rothstein. Een geweldige rol van Robert De Niro. En wat dan gezegd van Joe Pesci, evenzeer absolute klasse met zijn grappige stem. Die kleine opdonder boezemt angst, gezag en respect af als Nicky Santoro. Ik lees hier en daar de vergelijking met het misschien nog betere ‘Goodfellas’. Misschien moet ik die binnenkort ook maar eens zien. Ik heb hem in mijn bezit en hij was onlangs ook op TV, maar voor maffiafilms moet ik écht zin hebben (hoewel ik achteraf nooit spijt had).

De sfeer en magie van hoe een casino er binnenin uitziet is fantastisch weergegeven. Niet alleen door het glitter en glamour van het decor, maar eveneens door bijvoorbeeld Ginger die door haar uitstraling en flair het leven in Las Vegas perfecte kleur geeft. En of je nu naar The wolf of Wall Street, Scarface of talloze andere films van geldmagnaten ziet, het komt steeds op hetzelfde neer: ondanks alle rationaliteit en soms geniale branie vallen ze allen in zwijm voor de femme fatale die al dan niet mee de ondergang inluiden van het imperium. Ook hier met Ace zeer goed wetende waaraan hij begon toen hij smoorverliefd werd op zijn Ginger.

Ondanks het feit dat de film niet verveelt, ijzersterk wordt geacteerd en de regie/montage/camera top is (visueel een pareltje (!)), blijft 180 minuten toch een lange zit. Uitmuntende dialogen (boeiende voice-overs) en eigenzinnige situaties maken er een aangenaam geheel van. Om het een beetje extra te kruiden bevat de film evenzeer zeer expliciete gewelduitspattingen. Die bankschroef bijvoorbeeld, die blijft je wel even bij, of de hamer ... al was ik het meest onder de indruk van de afrekening in het maisveld.

Sam Rothstein, een intrigerend personage. De manier waarop hij de touwtjes in handen neemt en gruwelt van alles en iedereen die hem belazert, is megalomaan. Zijn huwelijksaanzoek heeft ondanks zijn liefde voor Ginger ook weg van een zakelijke deal. Ondanks zijn omgang met de maffiose onderwereld en zijn ziekelijk, maar terecht jaloers kantje, heeft hij ook een ander imago. Een heilige kun je hem allerminst noemen. Een held evenmin voor wie zijn mannetjes steeds de vuile klusjes laat opknappen, maar een zorgzame vader is hij zeker wel. Ik vond hem zelfs zeer begripvol en kalm ten aanzien van Ginger. Een good ‘bad guy’ dus die aan de ene kant bikkelhard kan zijn (als Casinobaas), maar aan de andere kant erg naïef (Ginger) en zorgzaam (dochter).

Aanrader, zeker weten. Een film die je van in het begin meezuigt tot op het einde. Een dikke 4,0* meer dan waard.

avatar van TornadoEF5
Na een wat mislukte poging zes maanden geleden, kreeg ik nu opnieuw een kans, en nu kwam ik er wel veel beter in. Ik kon zelfs zeggen dat ik het eindelijk wel gewoon een zeer goede film vond tot op het moment dat de vrouw in deze film eigenlijk de film begint te stelen op een slechte manier. Ik had echt totaal geen zin om bijna de helft van de speelduur te kijken naar een doorgedraaide borderline-vrouw waarbij ik wellicht zelf al op het punt stond om eigenhandig met de auto over de grens naar Mexico te rijden, en die bitch wel ergens te dumpen in de midden van één of andere godvergeten woestijn daar. Ongelooflijk hoeveel geduld deze Sam Rothstein er mee heeft. Voor mij verpest het duidelijk hard de film, want het was echt niet normaal in welke mate zij de show begon te stelen.

Jammer van het tot dan toe zeer geslaagde verhaal met een zeer goed tweede uur, en een Joe Pesci en Robert De Niro waar ik van genoten heb, zoals ik het nog nooit eerder had gedaan. En het casinogebeuren interesseert me op zich ook wel enorm, ik ben wel thuis in die wereld. Visueel en muzikaal ook zeker goed, en ook hier heb je met Las Vegas en zijn casino's al een locatie die half het werk doet uiteraard. Er werd goed geacteerd. De voice-overs leken in het begin een beetje overkill te worden, maar uiteindelijk paste ik me goed aan aan het tempo of werd het tempo werd vertraagd na een tijdje (met minder frequente voice-overs), of een combinatie ervan. Ik had echt eerst het idee dat zowel een voice-over van De Niro en van Pesci (met dat stemmetje) te vermoeiend zou worden, maar dit werd goed afgehandeld. Uiteindeijk is Casino ook wel het zoveelste rise&fall-verhaaltje dat me uiteindelijk weet te verliezen bij de fall. Ik heb heel vaak het idee dat het risegedeelte me enorm boeit, maar dat het een beetje fout loopt bij de fallgedeelte. Misschien heb ik zelf wel niet graag dat het gewoon wel foutloopt, en wil je graag in de illusie blijven leven dat het goed gaat, en zelfs een film gunt me dat uiteindelijk niet. Het uur na de intro vind ik uiteindelijk magistraal, daarna vind ik het bergaf gaan, en na een tijd zelfs snel bergaf.

avatar van horizons
Eensch, Sharon Stone is echt heel zwaar irritant in deze film.

avatar van SmackItUp
Helaas niet zo best.

Erg uitleggerig, soms drammerig. Leuk als het dan een bijzonder verhaal betreft, maar Casino brengt weinig nieuws binnen het maffiagenre. Vooral omdat het vaak ook weer dezelfde hoofdpersonen zijn die stoer praten. Niet dat De Niro en Pesci het slecht doen, maar ze spelen wel met regelmaat in dezelfde films eenzelfde soort duister onderwereldfiguur. Moest meermaals aan Goodfellas denken, uiteraard als een variant daarop. Gelukkig wordt het door toedoen van deze twee nooit echt saai, maar omdat het er verder ook nog eens lelijk uit ziet voelt het niet meer aan dan een gemiddeld maffiafilmpje.

avatar van Slikbeer Slikbeer
horizons schreef:
Eensch, Sharon Stone is echt heel zwaar irritant in deze film.

Nou he! Die wil je op een gegeven moment echt voor straf Radiohead cd's kado doen, vuile golddigger.

Een andere klassieker in de reeks maffiafilms. Eentje met topacteurs, zoveel is duidelijk. Robert De Niro zit hier overduidelijk in de rol van zijn leven (films die hij sinds jaren 2000 maakt zijn duidelijk van ander (lees: lager) kaliber), en ook Joe Pesci doe het voortreffelijk. Het verhaal dan: in het begin een beetje warrig, maar Scorcese weet onmmiddellijk wel sfeer te scheppen met schitterend camerawerk. Vind het persoonlijk wel een iets te lange zittijd, ook al biedt dat natuurlijk de ruimte om alle hoofdpersonages voldoende uit te werken. Een echte "plotwending" komt er niet, maar dat lijkt me ook niet het doel van de films te zijn die draait rond de basis, de groei, de val, en terug de basis. Kortom: goede film. Misschien wel nog zeggen dat het voor mij niet een WOW doet zeggen; daarvoor heb ik alle andere - betere - maffiafilms gezien; zowel ouder als recenter dan deze