Bound by Honor (1993)

Alternatieve titels: Blood In, Blood Out | Blood In, Blood Out... Bound by Honor

Misdaad / Drama
180 minuten / 190 minuten (director's cut)

geregisseerd door Taylor Hackford
met Damian Chapa, Jesse Borrego en Benjamin Bratt

Deze film vertelt het verhaal van 3 neven, die als broers opgroeien, (Miklo, Paco en Cruz) die in een 'gang' zitten. Als Cruz wordt aangevallen en verlamd raakt wordt bij een wraakactie per ongeluk iemand vermoord. Miklo gaat de gevangenis in, waar hij status vergaart bij een gevangenisbende, terwijl Paco via het leger bij de narcoticabrigade komt. Na 9 jaar ontmoeten ze elkaar weer, maar nu staan ze aan verschillende kanten van de wet.

avatar van koko28
Ben tegenwoordig ook behoorlijk zuinig aan met 5 sterren. ........ maar deze ....

En wat gaaf zeg weer een topper die ik nog niet gezien had.

donmarko22 schreef:
Juist N811. Jij hebt jouw huiswerk gedaan

Waarschijnlijk weet je dan ook wel dat Miklo waarschijnlijk is gebaseerd op Joe "Pegleg" Morgan.

Grt,

Donmarko

Cool, die ziet er wat wel enger uit dan Miklo in de film.

avatar van N811
wat moet de zeep voorstellen die op het laatst kapot gemaakt wordt.

avatar van Iron Maiden
Hier zat een afdruk in van de kam, het bleek dus dat Magic achter de moord op de leider van La Onda zat, omdat deze tegen de handel in drugs was en zo de groei van de groep in de weg stond. Toen de leider eenmaal was opgeruimd konden Magic en Miklo hun gang gang.

Iron Maiden schreef:
thanks nu snap ik hem.

Zéér mooi verhaal.

B-200
Gave film, alleen vind ik die Miklo overtuigender als witte underdog, dan als leider van La Onda.

avatar van N811
La onda is gebasseed op La Eme (mexican mafia)
Mexican Mafia - Hardest Gangs 2013 - Documentary - YouTube

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had geen idee wat te verwachten bij deze fim. Alles was mogelijk, maar ik dacht dat de film een geheim ingrediënt moest hebben gezien het zo hoog stond in de toplijst. Het resultaat is een veel te lange tv-film die vooral overkomt als een parodie of zo'n Bollywood-ripoff (in dit geval een Mexicaanse versie). Ik dacht, sebiet komt Danny Trejo als gastacteur z'n typische kop laten zien. En jawel, hij mocht ook even passeren. Veel bekendere namen als Billy Bob Thornton, Ving Rhames, Benjamin Bratt en zelfs Raymond Cruz hebben al veel beter laten zien. De film kabbelt wat verder met een hoop slecht geacteerde gangsters. En ik heb geen flauw idee wat er goed is aan de film...

avatar van Leo1954
De ultieme gevangenis film. De film komt verouderd over, zeker voor zo'n relatief jonge film. Het interesseert me niet, daar staat de film boven.

avatar van N811
San Quentin is wel de prison van Amerika.

Gisteren weer na jaren uit de kast gehaald en JA hoor, hij flikt het om mij weer een briljante filmavond te bezorgen.
Geen enkel kwaad woord over deze film. Blijft een TOPPER!!!

avatar van Sjeekspier
Retegave gangster/gevangenisfilm. Men zou bijna zelf Vatos Locos op de muren willen gaan spuiten.

avatar van N811
Eigenlijk een beetje THE godfather over de mexican mafia.

Sjeekspier schreef:

TOY

83Utreg! schreef:
Chapa is een erg slechte acteur,en de film is low budget, dan heb je de redenen waarom je de film naar beneden kunt praten. Echter staat hij voor de rest als een huis en blijft het een prachtig epos over familie, trouw, eer, geweld, verraad, enz. Bijzonder mooie en tragische film die in mijn geval ook een hoop jeugdsentiment met zich meedraagt. Een van de weinige films die ook steeds beter word naarmate je hem vaker kijkt, mits je niet word beperkt door de minpunten waar je makkelijk omheen kunt kijken, of zelfs om kunt lachen.
het zijn allemaal B acteurs in deze film.
toch blijft het een fijne film

avatar van royals
Deze film laat eigenlijk goed zien hoe belachelijk die gang cultuur, hun taalgebruik, en maniertjes zijn. En dan te denken dat vandaag de dag in 2015 nog steeds deze gangs bestaan.

royals schreef:

Dat is voor veel mensen het enige alternatief.

N811 schreef:

Dat is voor veel mensen het enige alternatief.

Nou, ik zou 100 betere alternatieven weten, zoals God bijvoorbeeld

Latino gangsters en rozenkranzen is zoiets als zand en strand.

Nou, ik zou 100 betere alternatieven weten, zoals God bijvoorbeeld

God is ook I'm de gevangenis lijkt mij? En volgens paco speelt miklo god in de gevangenis.
Nog sterker je zou miklo kunnen zien als de Messiah.

avatar van DragQueen
Klasse Misdaad / Drama, met een uitstekend uitgevoerd verhaal, en boeiende karakters. Gek genoeg had ik nog niet gestemd op deze film. Het bleek een film van epische proporties, en de drie uur speelduur heeft me dan ook nergens gestoord. Moeiteloos werd ik in het verhaal opgezogen. De drie centrale hoofdrollen worden uitstekend ingevuld door Damian Chapa, Benjamin Bratt en Jesse Borrego. Je merkt dat dit een project is wat met liefde gemaakt is. De regie van Hackford is dan ook meer als prima. Er was bij het verschijnen toendertijd nogal wat rumoer omtrent deze film. Vanwege de rellen in Los Angeles in 92', wilde men de film niet uitbrengen. Dit werd later opgelost door de titel aan te passen. De titel kreeg de toevoeging 'Bound By Honor', en het artwork werd aangepast. Terwijl de trailers al overal waren verschenen. Dit zorgde voor verwarring bij het publiek, waardoor de film het niet bepaald goed deed in de bioscoop. Daarbij draaide de film tegelijkertijd in de bioscoop met o.a. Terminator 2. Wat geheel begrijpelijk ook niet goed uitpakte voor de film. Pas toen 'Blood In Blood Out' op VHS, en later Dvd, werd uitgebracht, werd het een hit. Een ware cultfilm, met naar wat blijkt wereldwijd een trouwe aanhang. Een topper onder de chicano films. En een topper voor mij persoonlijk, die dan ook de volle score krijgt. 5 Sterren.
Het schijnt trouwens dat Damian Chapa en consorten in December dit jaar van start gaan met de opnames van een vervolgfilm. Onder de naam '' Blood For Blood - El Mero, Mero ''.

N811 schreef:

Nog sterker je zou miklo kunnen zien als de Messiah.

Nou dat gaat wat ver. Maar geloof staat niet zo ver van gangsters. Ze geloven anders erg sterk in hun hypocriete slechte levensstijl. En je ziet ze ook altijd schijnheilig bidden in de kerk, of God's help vragen. Maar God is inderdaad ook in de gevangenis. Er komen genoeg gevangenen tot geloof

avatar van 93.9
Anderhalf uur te lang deze film.
Verder wel aardig..

avatar van navisto
Tenenkrullend Chapa-vehikel die het in de verste verte niet haalt van het fantastische "American me" van Olmos. Al zal dat wel aan mij liggen, want American me is niet te verkrijgen op schijf en dit afkooksel wel.

avatar van ambrosini
Verhaal is niet sterk genoeg voor een film als deze.. wat ik mis is spanning.."wat gaat er straks gebeuren"..
Chapa is zomaar terug en heeft alles en iedereen gemist.. maar hoe was zijn leven hiervoor? Als ik me niet vergis is er maar 1 scene waarin chapa vertrekt nadat z'n vader Mexicanen discrimineert.
Chapa was ook geen geschikte kandidaat voor deze rol.. hij kon mijn gewoon niet overtuigen..

avatar van Left4Dead
Het begin is ronduit slecht te noemen maar hoe verder je in de film komt hoe beter het wordt.
Damian Chapa is gewoon te licht voor de rol (een drama die kerel) en het acteerwerk van een aantal acteurs was op momenten ronduit slecht te noemen, later werd het wel beter eerlijk gezegd.

De regie vind ik op punten ook niet erg sterk te noemen, maar overall kan het ermee door.
Het is een aardige zit maar toch heeft de film de kwaliteit dat je hem best gemakkelijk uitzit. Waarschijnlijk zit het hem in het verhaal dat best boeiend is, het ontstaan van de Mexicaanse maffia en de het begin van macht die uitgeoefend wordt op de maatschappij vanuit de gevangenis.

Tja en dan de beoordeling: het eerste deel van de film vond ik slecht qua acteren en regie. Gelukkig werd het allemaal steeds beter anders was het wel een hele lange zit geworden. 3** maar hij zit dicht tegen de 3.5 sterren aan. Een 6.5/10 haalt het zeker.

Een remake zou me niet misstaan, dan met een betere hoofdrolspeler. Chapa snoep van de beoordeling een gedeelte af, een absolute miscast in mijn ogen. Een notering in de top 250?, niet in de mijne in ieder geval. Vind de beoordeling nogal erg hoog hier op MM en op IMDB.

Binnenkort American Me van Olmos kijken.

avatar van Maarten0402
Vele films in dit genre al eens gezien. En veel uit de Top-250 lijst. Merendeel wat er in de toplijst staat ben ik het mee eens. Deze film staat ook in de toplijst en was voor mij een aantal jaar geleden, toen ik hem in deze lijst zag, vrij onbekend en had er nooit van gehoord.
Dus toch maar gekeken. Nu hou ik van lange misdaad epos van 140 tot 220 min. Als het voor mij nergens saai wordt, maar bij deze film... man man man (Rob Geus zucht). Na drie kwartier zat ik al de hele tijd met zenuwen op de tijd te letten wanneer er een einde aan de film kwam. Onnodig lang gerekt en nergens boeiende verhaal lijnen neergezet waardoor het spannend wordt. Het is gewoon afwachten tot het afgelopen is. Acteerwerk van B-Niveau. Maar veel B-films hebben als voordeel dat ze vaak rond 80/90 minuten zijn en zichzelf belachelijk maken. Kan ik me nog wel mee vermaken, maar dit duurt nog even wat langer... veel te lang. Jammer.
Ook ergerde ik me op een gegeven moment me mateloos aan dat "holmes" en "ese" straat taaltje.
In andere (soortgelijke) films komt dit ook voor, maar hier wordt er om de 5 minuten mee gestrooid als zaad in een maisveld. Het gaat op mijn zenuwen werken.

Het thema sprak me aan en er zitten wel toffe momenten in, maar al bij al was dit voor mij de langste zit in een film ooit, terwijl ik langere films heb gezien dan deze.

dit is een geweldige film.goed verhaal,heb ik zeker ook bij mijn collectie films.
heb de film al vaker gezien,hij blijft geweldig. ,het is gewoon een topper,die je moet zien.
geen moment verveeld.ik vind benjamin brad hier ook goed in spelen.
hij speelde ook altijd goed in law and order.

avatar van DeCol
Dit was niet best.

Gezien de notering toch wel een verrassing en voor mij dus een compleet raadsel dat deze film zo hoog staat. Het acteerwerk is dra-ma-tisch! Met name Damian Chapa is een ramp. Het verhaal is onderhoudend, maar ik had het beter gevonden als ze de levensloop van Paco en Cruz ook wat meer hadden uitgelicht. Nu gaat het voornamelijk over Miklo en de gevangenisgang. Hierdoor kreeg ik geen gevoel bij de familieband die centraal staat. De sfeer is prima, zowel binnen als buiten de gevangenis, met goede muziek.

Duidelijk een B-film en op zich moet dat geen probleem zijn, maar drie uur is lang voor een film met een slecht script en ondermaats acteerwerk.

kappeuter (moderator)
DeCol
Zeg niet dat ik je niet heb gewaarschuwd.