Bound by Honor (1993)

Alternatieve titels: Blood In, Blood Out | Blood In, Blood Out... Bound by Honor

Misdaad / Drama
180 minuten / 190 minuten (director's cut)

geregisseerd door Taylor Hackford
met Damian Chapa, Jesse Borrego en Benjamin Bratt

Deze film vertelt het verhaal van 3 neven, die als broers opgroeien, (Miklo, Paco en Cruz) die in een 'gang' zitten. Als Cruz wordt aangevallen en verlamd raakt wordt bij een wraakactie per ongeluk iemand vermoord. Miklo gaat de gevangenis in, waar hij status vergaart bij een gevangenisbende, terwijl Paco via het leger bij de narcoticabrigade komt. Na 9 jaar ontmoeten ze elkaar weer, maar nu staan ze aan verschillende kanten van de wet.

DeCol
Zeg niet dat ik je niet heb gewaarschuwd.

Echt geweldige film echt een van mijn favo films staat in mijn top 5

avatar van Basto
Dit is zo’n beetje de slechtste gangsterfilm die ik ooit gezien heb. Enorm kinderachtig gedoe, veel te lang, slecht geacteerd en lelijk geschoten. Leg dit naast the Godfather en je zou negatieve sterren willen uitdelen. Onbegrijpelijk dat mensen hier positief over zijn, maar ieder zijn ding, zal ik maar denken....

avatar van zoutzak
Ahh de jaren 90. Love it or hate it. Dit is toch wel de ultieme gangfilm van die tijd en daarmee bij uitstek een jeugdsentiment voor velen.

Het gemiddelde van de film zakt begrijpelijkerwijs de afgelopen tien jaar langzaam weg. Als je dit nu als tiener voor het eerst kijkt moet je wel zowat je petje achterstevoren dragen om dit nog evenzo te kunnen waarderen lijkt me, de tijden zijn veranderd.

Stem verlaagd van 4,5 naar 4 sterren.

avatar van Majestics
Heerlijke misdaadfilm zeg...zo maken ze het niet meer.

Een film over de levensloop van Paco, Cruz en Miklo die opgroeien in East L.A. Paco(Bratt) is het haantje. De stoere, sterke bokser en onbetwiste leider van de bende Vatos Locos. Cruz(Borrego) is de dromer en een talentvol kunstenaar. Miklo (Chapa)is een wannabe. Hij is een halfbloed en hoort er daarom nooit echt bij maar hij is bereid zeer ver te gaan om dat uiteindelijk wel te doen. Door een ruzie met een rivaliserende gang raakt Cruz invalide, Miklo draait de bak in en Paco moet bij de Mariniers. Hierdoor gaan de drie noodgedwongen elk hun eigen weg. Miklo klimt in de bajes op tot een belangrijk man in de Mexicaanse gang La Onda. Paco is na zijn tijd bij de Mariniers rechercheur geworden en Cruz is nog altijd kunstschilder maar vanwege chronische pijn is hij ook zwaar verslaafd. Toch blijven de drie hun paden regelmatig kruisen soms goedschiks en soms kwaadschiks. De film lijkt erg op American Me maar ze hebben er een fictief verhaal om heen gebreid waardoor de film verhaaltechnisch sterker is maar minder rauw en realistisch. Blood in Blood out is gewoon een prachtige film met als thema's vriendschap, verbondenheid en vergeving. Ondanks de lange speelduur vliegt hij voorbij. Je ziet o.a. Thomas F Wilson (Biff Tannen) Billy Bob Thornton, Ving Rhames, Raymond Cruz, Danny Trejo en Delroy Lindo in bijrollen.