Ya No Estoy Aqui (2019)

Alternatieve titel: I'm No Longer Here

Mexico / Verenigde Staten

geregisseerd door Fernando Frias
met Juan Daniel Garcia Treviño, Xueming Angelina Chen en Jonathan Espinoza

In de bergen van Monterrey, Mexico, spendeert een kleine straatbende genaamd “Los Terkos” hun dagen met het luisteren naar vertraagd afgespeelde cumbiamuziek en het bijwonen van dansfeesten, terwijl ze met hun outfits, bijzondere haardracht en gang allianties pronken. De zeventienjarige Ulises is leider van deze groep. Hij moet door een naar misverstand met een lokale bende het land uit om zijn leven te redden. Hij vertrekt naar Jackson Heights, een kleurrijke wijk in borough Queens in New York en probeert daar zijn draai te vinden en te aarden.

avatar van mcdaktari
Dit soort films mag ik graag zien op z'n tijd. Ben heel benieuwd wat dit zal zijn.

avatar van david bohm
Sterke film dit. Mooi in beeld gebracht, sfeervolle locaties en het acteerwerk van de cast die volgens mij grotendeels uit beginners bestaat is goed.
Het verhaal is boeiend met een toch wel charismatische protagonist die huis en haard moet verlaten. Toch wordt het allemaal niet al te dramatisch gebracht. De cumbia muziek zorgt voor wat verlichting en de vriendelijke, trotse Ulises is een robuust personage en met een modewoord, authentiek.
Dit inkijkje in het leven in Monterrey en Jackson Heights is fraai en interessant het loont ook om de aftiteling af te kijken.
Aanrader.

avatar van Movieuser
david bohm schreef:
Aanrader.

Erg mooie film inderdaad! Juist de wat trage en milde dramatiek vond ik erg sterk aan deze film.

avatar van Mr Thee
Zeker een lust voor het oog deze film. Het verhaal vond ik niet meer dan aardig. De acteerprestaties zijn wisselend (rol van Lin was een minpunt, hoofdpersoon Ulises een pluspunt). Het verhaal houdt spanning door de sprongen in tijd, maar is mij wat te eenzijdig. De focus op de muziek is plezierig en verlichtend vanwege de treurige omstandigheden. Er blijft echter weinig over voor bv. de rol van de moeder/ het gezin. Het is wellicht een keuze om te focussen op vrienden/vriendengroepen/subcultuur in plaats van het traditionele conflict met de ouders/ de autoriteiten. De rol van de moeder is dan ook beperkt tot enkele schreeuwen, het verhaal van broerlief en vader is al helemaal onderbelicht. Dat Lin slechts een voorbijganger blijkt begrijp ik dan wel weer. Het einde brengt verlichting maar ook treurnis en berusting. Was het niet nog spannender geweest meer flarden van de vrienden te tonen dan enkel de blik op de website? Al met al is het einde wat mij betreft qua dramatiek sterk genoeg. Mixed emotions dus: ik heb me weleens minder geërgerd aan gemiste kansen, vaagheden blut maar toch kunnen reizen en onduidelijkheden in een film.