• 8.351.804 stemmen

Genre: Biografie / Misdaad

Geregisseerd door: Edward James Olmos

Met onder meer: Edward James Olmos, Vira Montes en William Forsythe

Plot American Me

"In prison they are the law. On the streets they are the power."

Montoya Santana groeide op met een sterk gevoel voor zijn Mexicaanse identiteit, en nu hij in de gevangenis zit regelt hij nog steeds de drughandel van de Mexicaanse maffia. Na de dood van zijn moeder komt hij vrij, maar echte vrijheid kent hij nog steeds niet.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van 606

Wordt er in deze film alleen Engels of ook wat anders gesproken.

avatar van 606

Toch best een sterke film met een goed verhaal dat ook aardig loopt.

Acteren was ook van een goed niveau.

4 sterren

avatar van vago

vago

is een goeie cult film beetje ala blood in blood out

avatar van mark greenberg

mark greenberg

waar kan ik american me kopen?

avatar van mark greenberg

mark greenberg

Heb american me eindelijk gekocht bij cd-wow,wel regio 1 zonder nederlandse subtitles,maar dat maakt niet uit!

Ook blood in blood out gezien,maar american me is toch echt veel en veel beter!!!!

gauke

Een hartverscheurend, wreed, tragisch, brutaal en sterk verhaal, onverbiddelijk van toon, over de cultuur van het machogedrag en geweld, dat tot meer geweld leidt en de consequenties daarvan (die het leven er niet beter op maken). Bepaalde elementen herinneren aan 'The Godfather'. Jammer is dat Edward James Olmos, in het tijdsbestek van bijna 20 jaar, uiterlijk geen steek ouder wordt: met wat grimewerk was dat te realiseren geweest.

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

Blood in, Blood out is de beste Mexican Gangster Movie ever!!!

Deze viel me echt wel tegen. Bij vlagen slaapverwekkend.

Weltrusten.

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

rolfgizmo schreef:

Blood in, Blood out is de beste Mexican Gangster Movie ever!!!

Deze viel me echt wel tegen. Bij vlagen slaapverwekkend.

Weltrusten.

2.5 ster voor de gangstervibe duzzz

scorsese

Uitstekende film over de opkomst van een crimineel in Los Angeles. De film weet op een realistische manier de cultuur van de Mexicaanse mafia neer te zetten. Een goed verhaal met een aantal sterke momenten. Grimmig en gewelddadig, zoals het hoort bij dit soort films. Zeker geen verkeerd regiedebuut van acteur Edward James Olmos.

avatar van david bohm

david bohm

Hoewel ik misdaadfilms vaak kan waarderen is dit exemplaar niet aan mij besteedt. Een beetje neppig, overdreven vooral door de dialogen en het acteerwerk. Een B-film.

Ik kan geen ese en orale meer horen, man man man. Ook de voice-over -deze keer deels op rijm - en sowieso vaak een zwaktebod kan mij niet bekoren.

Matig.

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Graag wordt deze film vergeleken met `blood in blood out´. Natuurlijk zijn het beide Latino bendes en bajas verhalen, en lijkt het om die reden behoorlijk veel op elkaar. Voor mij is `American me´ toch net even iets realistischer. Er wordt op een hele overtuigende manier uiteengezet hoe de opkomst en teloorgang van deze Mexican maffioso plaatsvindt. Voor geweld wordt niet gevreesd en geen detail blijft ons gespaard. Petje af voor Edward James Olmos. Zowel zijn regie en rol in de film zijn van een lovend niveau.

avatar van shrink

shrink

• 1963 stemmen

Cultfilm en niet erg positief gevallen in the USA. De film is een goede spiegel van de gebeurtenissen die plaats vonden (en vinden) in sommige delen van de maatschappij (in 'drugswijken' en gevangenissen). Daar wordt de overheid niet graag mee geconfronteerd. Het is een zeer goede film met een goed (diep) verhaal.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

vago schreef:

is een goeie cult film beetje ala blood in blood out

Deze en Blood in Blood out zijn gebaseerd op hetzelfde verhaal. Namelijk de Mexicaanse maffia.

________________________________________________________________________________________________________

American Me

In 1992, the film American Me was released, which was based on the history of the Mexican Mafia. A principal supporting character is "J.D." (played by William Forsythe), a non-Mexican member who has an artificial leg. Edward James Olmos (the movie's writer/director/star) attempted to visit Morgan in hopes that he would gain his approval of the movie. Morgan refused to see him and filed a lawsuit against Olmos and Universal Studios alleging inaccuracies in the film.[citation needed] It has been alleged that at least two people were killed on account of Mexican Mafia displeasure with the script, including former Mexican Mafia members and affiliates who had served as advisers during the making of the movie. (p. 115-120)[3]

At the time of his death, his wife filed a $500,000 lawsuit against Edward James Olmos and the filmmakers, claiming the film did not request her permission for basing one of the characters on Morgan.[1] The result of the lawsuit is not known at this time.

Aldus Wiki bij Joe "Pegleg" Morgan.

Joe "Pegleg" Morgan - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van clubsport

clubsport

de film kon mij helaas maar matig boeien ondanks het potentiele boeiende verhaal .

Het kwam op mij op een gegeven moment iets wat langdradig over en de film wist niet volledig bij mij de aandacht vast te houden .

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ja men zet de Amerikaanse manier van rechtvaardiging maar mooi te kakken neer. De gevangenissen puilen uit daar en de criminaliteit wordt totaal niet opgelost.

Ben geen fan van de gevangenissenfilms en dat blijkt ook dit maal wederom, Olmos mag ik graag zien maar hier kon hij mij niet geheel te pakken krijgen. Zijn acteerwerk was nog redelijk te pruimen maar zijn regie te traag, net als het script. Het laat wel zien wat voor bende het allemaal maar is, een regelrechte aanklacht op het systeem.

Het probeert maar faalt imo, had sterker uit de verf kunnen komen.

avatar van Lebarron

Lebarron

Een harde film die laat zien dat een stommiteit in je jeugd je de rest van je leven in een verstikkende wurggreep kan houden. Santana (Olmos), Mundo(Serna) en JD (Forsythe)zijn 3 jongeren uit East L.A. die na een ruzie met een rivaliserende groep inbreken om te schuilen en daarna opgepakt worden en veroordeeld worden. Hun vriendschap zorgt ervoor dat ze overleven in de harde gevangeniswereld sterker nog jaren later zijn zij het leiderschap van de prisongang La Eme oftewel de Mexican Mafia. Zij runnen alles van drugshandel tot moord. Maar als Santana weer vrijkomt beseft hij dat zowel het criminele als het gewone leven buiten de bajes niet zo zwart wit is als er binnen. American Me is een boeiende film die een duidelijk beeld geeft van life in prison. Het is een vergelijkbare film als Blood in Blood Out maar die heeft een iets beter lopend verhaal terwijl American Me rauwer en realistischer is. Deze film besteed ook aandacht aan de Zoot Suit Riots uit 1943 toen soldaten, mariniers en matrozen in Los Angeles Mexicaanse jongeren bruut aftuigde met als reden xenofobie. Een onderbelichte zwarte bladzij uit de Amerikaanse geschiedenis.