Stand and Deliver (1988)

geregisseerd door Ramón Menéndez
met Edward James Olmos, Loui Diamond Phillips en Andy Garcia

Jaime Escalante is wiskundeleraar op een school in een Mexicaanse buurt. Overtuigd dat zijn studenten meer kansen hebben; gaat ie over tot onconventionele leermethodes en probeert zijn kansarme studenten meer dan gemiddelde wiskunde en reken kennis bij te brengen.

avatar van Ibrahim
Edward James Olmos in een van de beste vertolkingen ooit die ik heb gezien. Hij is perfect gecast als de leraar.

Ik ga er es achterheen - lijkt me interessant.
Even een vraagje aan Fisherking en anderen : er bestaat zo langzamerhand een hele rij films over een leraar/lerares die een klas of groep probeert te overtuigen/inspireren.
Blackboard Jungle
To Sir, With Love
Stand and Deliver...
Er is er nog een met Michelle Pfeiffer die ik zo gauw niet kan vinden...
Wie weet meer titels ?

Wellicht deze:
Waterland, Conrack, Clockwork Mice, Dangerous Minds

Hee, dank, Emdee ! Knap werk.
Ik vergat nog Dead Poets Society natuurlijk.

FisherKing
misschien nog The Nutty Proffessor, Up the down staircase, Summer school en ook wel Donnie Darko

lindastuurman
hugohei schreef:

Ik vergat nog Dead Poets Society natuurlijk.
Hoe kun je die nou vergeten?!

avatar van narva77
Wie weet meer titels?

In 'October Sky' stimuleert Laura Dern vier jongens om mini-raketten te lanceren en om Jake (Donnie Darko) Gyllenhaal om groot te worden in de ruimtevaart.

Er is er nog een met Michelle Pfeiffer die ik zo gauw niet kan vinden...

Dat is dus 'Dangerous Minds'

Overigens weet ik nog wel een titel waarin een lerares een scholier 'inspireert', maar ik denk niet dat jij dit bedoelde...

Lust och Fägring Stor

Is dit een film met bendes en in de stijl van 187 en Dangerous Minds?

avatar van xenne
een film die zich voor 80% in een klaslokaal afspeelt en toch kan boeien, opmerkelijk! met dank aan Edward James Olmos, de rol van z'n leven ... 3

Wie weet meer titels ?

Mhh al die films die hier genoemd worden gaan zo heerlijk over de positieve invloed van docenten... misschien moet je "The Prime of Miss Jean Brodie" maar eens kijken. Hierin heeft de docente op een engelse meisjesschool namelijk helemaal niet zo'n positieve invloed. Geniale rol van een nog jonge Maggie Smith ook.

avatar van El Chico
Southpark parodie hierover hahah
"How do I reach these kidz?"

avatar van FillumGek
Kleine tegenvaller.

Ik verwachtte eigenlijk een losgeslagen groep zoals in Dangerous Minds of Freedom Writers. Vergeleken bij die films zijn deze jongeren makke lammetjes. Ook was de sfeer van het straatleven niet goed en kreeg ik niet echt het idee dat de jongeren het moeilijk hadden.

Olmos deed het wel erg goed. Het is voor het eerst dat ik hem zie acteren, maar hij deed me af en toe sterk denken aan Al Pacino. Verder is het tempo in de film laag en staat het een beetje op de auto-piloot.

Goeie film over een leraar die zijn leerlingen, die eigenlijk al opgegeven zijn, toch wat probeert bij te brengen. Het speelt zich dan ook af in een arme wijk in Los Angeles. Een vrij standaard leraar-leerling film met clichématige personages, maar dat allemaal wel goed gebracht wordt. Een mooi einde en een goeie rol van Edward James Olmos.