Of Mice and Men (1992)

geregisseerd door Gary Sinise
met John Malkovich, Gary Sinise en Sherilyn Fenn

Twee vrienden, de slimme George en de simpele, maar sterke Lennie, reizen tijdens de depressie van de jaren 20 door het Amerikaanse platteland, dromend van een beter leven. Ze krijgen ergens werk, maar raken in de problemen als Lennie in een incident met een meisje verwikkeld raakt. Verfilming van John Steinbecks gelijknamige korte roman uit 1937.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Uitstekend mooi verhaal...
Wel vervelend voor moeilijke gehandicapte omgaan met meisje...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs John Malkovich en Gary Sinise spelen
zeer goed...
Het is wel moeite waard...

(geen HD, geen breedbeeld, geen 4:3, maar nog kleiner)...
Prima opname uit jaartal 1992

avatar van Boenga
Uitstekend acteerwerk van Malkovich en Sinise, maar ook de acteurs in de bijrollen, o.a. Walston en Siemaszko, doen een prima job. Mooie beelden, warme kleuren, een sfeer die de kijker helemaal in zich opneemt, en daarbij een heel realistisch verhaal (boek helaas nog niet gelezen) met een bijzonder pakkend einde.
In zijn genre zet dit werk imho bij momenten stappen in de richting van perfectie...

Kundig gemaakte, oprecht maar ook uiterst trage verfilming (bij regelmaat oogt ie saai) van de klassieke roman van John Steinbeck. De regisseur blijft dichtbij het boek en het rustige neerslachtige verhaal over de betekenis van vriendschap en de kracht van de menselijke geest is vooral een acteursfilm geworden. De beide hoofdrolspelers zijn subliem; zowel John Malkovich als Gary Sinise lijken geschapen voor hun rol.

Film die me aangenaam heeft verrast.
Goed, maar wel tragisch verhaal, met sterke vertolkingen vooral van John Malkovich.
Ben de film al herhaalde malen tegen gekomen, maar nooit aan gedacht om hem eens te huren en te bekijken, ben blij dat ik het nu wel heb gedaan want is wel een mooie prent en een goede regie van Gary Sinise.

Één woord : schitterend.

kappeuter (moderator)
Prachtige en sfeervolle film naar het beroemde boek van John Steinbeck.
Malkovich speelt zijn rol met veel overtuiging. Het wekte bij mij veel medelijden op voor zijn personage. Hoe hij zijn obsessie voor hun gezamenlijke droom uitbeeldt is ontroerend.
De film beeldt goed uit hoe de arbeiders vroeger op het land te werk gesteld werden, met weinig rechten, als moderne slaven. Wel betaald, dat nog wel.
De scènes met de zoon van de eigenaar zorgen voor de nodige spanningen, maar met name de scènes met zijn vrouw, die maar niet kan begrijpen waarom ze nou niet even gewoon kan komen buurten bij de mannen. Sherilyn Fenn speelt de rol van eenzame vrouw goed, die zich stierlijk verveelt.
De rol van Ray Walston als breekbaar oud mannetje is ook mooi.
De onvermijdelijke tragische ontknoping is precies zoals die moet zijn. Het kon gewoon niet steeds net goed blijven gaan, althans helaas zat dat er niet in... Hoe George hem uiteindelijk 'verlost' is wrang maar op dat moment het beste voor Lennie en een daad van een man met een groot hart.

avatar van knusse stoel
G-hat schreef:
Één woord : schitterend.

Ik ben zuinig met meer dan 4* maar wie mij kent, weet dat dit hoog is voor mijn waarderings uiting.
Met G-Hat ook in een woord: eens!

avatar van Onceuponanytime
Klare blik op het hard labeur in de jaren 20. Het volgen van de twee vrienden sleept u in het verhaal mee.

Drama, met een zuivere realistische noot - mooi

avatar van trebremmit
Krijgt een blu-ray release bij Koch in Duitsland, met Engelse audio en ondertitels. Even de trailer bekeken, maar dit lijkt me wel een goede film, volgend jaar maar eens aanschaffen.

Details - Blu-ray - Koch Media Film - kochmedia-film.de