A Few Good Men (1992)

Drama / Thriller

geregisseerd door Rob Reiner
met Tom Cruise, Jack Nicholson en Demi Moore

De onervaren militaire advocaat Daniel Kaffee (Cruise) is gespecialiseerd in het sluiten van dealtjes. Hij wordt gevraagd om 2 militairen te verdedigen die ogenschijnlijk schuldig zijn aan moord. Na wat meer speurwerk komt Kaffee erachter dat de 2 jongens in opdracht van kolonel Nathan Jessep (Nicholson) handelden. Helaas heeft Kaffee daar geen bewijzen voor, dus hij staat voor de nagenoeg onmogelijke taak om de onschuld van de mariniers te bewijzen.

avatar van mystica
Prachtige film die laat zien hoe kwetsbaar het rechtssysteem is en dat een "twist of faith" soms de doorslag kan geven in schuldig of niet schuldig. Het maakt het net als hier weer onzeker of er rechtvaardigheid werkelijk bestaat of word je gewoon genept waar je bij staat omdat de waarheid niet boven tafel komt. Mooie film, met bijzonder interessante cast en dito verhaal. Een genot om naar te kijken en Nicholson was inderdaad briljant in zijn rol.

avatar van Zadel
Deze film komt langzaam op gang en werkt erg naar het eind toe. Helaas duurde deze opbouw in mijn ogen veels te lang en is het einde veels te voorspelbaar. Tom Cruise is niet op zijn best in deze film en wat Demi Moore kwam doen hier in deze film is mij nog steeds een raadsel.

De film weet deze minpuntjes ietwat te herstellen door de geweldige one-liners van Nicholson en zijn prachtige acteerprestaties. Maar al bij al zorgen saaie dialogen, slecht acteerwerk van Moore en Cruise en de langdradigheid voor de ondergang van deze film. Voor mij is deze film niets meer dan een standaard rechtszaakfilmpje waar Nicholson niet in thuis hoort.

Uitstekende film. Zeer goed rechtbankdrama ook.
En de vertolkingen zijn zeer goed, Tom Cruise is op zijn best in deze film, en het is eens wat anders dan hem altijd bezig te zien in een actiefilm.
En wat gezegd van Jack Nicholson, een grote rol heeft hij niet, maar wel een hele belangrijke rol en daarin is hij subliem wat hij neerzet.
De film, die meer dan 2 uur duurt is op geen enkel moment saai, al is het dan een prent vol dialogen, maar is boeiend van de eerste tot de laatste minuut.
Warm aanbevolen deze film !!!

avatar van GuidO96
Tom Cruise als jonkie is toch echt heel wat anders dan wat wij gewend zijn van hem in Mission Impossible. Wellicht acteert Cruise hier zelfs beter dan in Mission Impossible. Maar de echte troef zit in Jack Nicholson, die altijd goed acteert. een leuke thriller, maar wel eentje waarvan je houdt of niet houdt.

avatar van des1
Prachtige film die meerdere tegenstellingen en dilemma's blootlegt. Het Befehl ist Befehl ("Code Red") en daarvoor zelfs liegen als je moet getuigen voor het grotere goed van het corps. Bereidheid om 's lands grenzen te verdedigen (hoewel het om de legerbasis Guantanamo gaat wat hier flink wordt aangedikt) terwijl anderen het alleen maar over vrijheid hebben zonder ooit daarvoor de wapens op te hoeven nemen. Rechten van iemand die niet met de rest mee kan komen, en in plaats van dat hij ervoor wordt geholpen ervoor wordt gestraft. De monoloog die Nicholson afsteekt in de rechtszaal is om in te lijsten; behoort tot misschien wel de 5 beste uit filmhistorie. Tis gewoon vintage Nicholson, die dan ook helemaal past in de rol van autoritaire commandant. Cruise steelt wat mij betreft de show als jonge luitenant die niets serieus neemt (kijk bijv. hoe irritant hij altijd zijn gelijk pleegt te halen, o.a. tegenover Demi Moore), maar die gaandeweg zich realiseert dat wel wat meer op het spel staat dan om gegeven de situatie de beste deal voor zijn clienten eruit te halen. Het gaat om wat écht gebeurd is. The Truth.

Ik blijf dit een van de beste films vinden. Prachtig rechtbankdrama met een ijzersterke Tom Cruise in de hoofdrol. De film moet het hebben van de dialogen en soms de oneliners.
De setting in Guantanomo Bay vind ik geweldig.

De climax op het einde daar is inderdaad de gehele film naartoe gewerkt.

Het enige minpuntje is dat het script niet op waarheid berust maar een toneelstuk geschreven door Aaron Sorkin, die het character van Tom Cruise (Daniel Kaffee) baseert op de werkzaamheden van zijn zus.

avatar van FunkStarr
Snap werkelijk niet dat mensen Cruise hier goed vinden. Kunnen jullie dan misschien uitleggen "wat" er zo vreselijk goed is aan zijn acteerwerk? Iedere leek kan zien dat Cruise hier een wanprestatie aflevert. Misschien is het ook wel niet helemaal eerlijk om hem met Nicholson te vergelijken, maar ik vind het acteerwerk van de beide heren echt een wereld van verschil. Cruise is trouwens niet de enige want ook Demi Moore valt hier zwaar door de mand. Ik weet zeker dat als die twee vervangen waren voor andere betere acteurs dat ook meteen de film beter zou maken. Of misschien heeft het te maken met dat ik niet een fan ben van Cruise, dat kan ook natuurlijk .

TMP
Zeer behoorlijk drama met een sterke cast. Qua plot is het onderhoudend genoeg, maar weinig bijzonder. De ontknoping is redelijk voorspelbaar. Het acteerwerk is zeer behoorlijk, Jack Nicholson steekt er wat dat betreft bovenuit.

Prachtige film waarin twee militairen beschuldigd worden met de moord op een mede-militair. Een prima rechtbankdrama met een onderhoudend plot en een goed neergezette setting. Een cast met aardig wat bekende namen. Tom Cruise doet het goed, maar Jack Nicholson steelt de paar scenes waarin hij zit en zijn tirade tijdens de finale is inmiddels een klassieker te noemen.

avatar van des1
FunkStarr schreef:

Jij begrijpt gewoon niet wat acteren is. Veel mensen, als ik de commentaren vaak lees op dit forum, halen zich ergeren aan personen in een film en non-appreciatie van acteerprestaties door elkaar.

avatar van frodok
Aardige film, met een nogal voorspelbaar plot. Zeker het einde is ongelooflijk cheesy. Maar heb me er wel mee vermaakt, zeker met JN.

avatar van FunkStarr
des1 schreef:

Misschien een cursus Nederlands nodig? Maar gelukkig begrijp jij het allemaal beter. Cruise wordt compleet weggespeeld door Nicholson en acteert gewoon erg matig in deze film. Mag ik dat vinden? Ja dat mag ik vinden.

avatar van Moviestar1979
Een uitstekende rechtbank-thriller met het beroemde citaat: "I want the truth! You can't handle the truth! "

Het script van Aaron Sorkin was oorspronkelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal in Guantanamo Bay. Dit alles m.b.t. een zogenaamde "Code Red " waar het grotendeels in deze film om draait. De zaak bleef onopgelost. Tevens heeft de zus van Sorkin in het verleden een soortgelijk incident meegemaakt in Guantanamo Bay. Dit resulteerde in deze uiteindelijke versie. De cast is bijzonder sterk met grote namen zoals Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon en Kiefer Sutherland. Tijdens het bekijken van de scène waarin Tom Cruise het personage van Jack Nicholson imiteert, kreeg ik al snel een vermoeden dat dit pure improvisatie was. Achteraf bleek dit te kloppen, want dit stond niet in het script. Het idee om een liefdesscène tussen Cruise en Moore te Creëren, werd eveneens geschrapt. Linda Hamilton, Elizabeth Perkins, Helen Hunt en Jodie Foster kwamen eerder in aanmerking voor de rol van Joanne Galloway.

Regisseur Rob Reiner levert een sterke film af. Zijn schoonzuster Maud Winchester speelt de rol van Aunt Ginny. Het was eveneens Reiner die Wolfgang Bodison zijn acteerdebuut liet maken. Bodison was korte tijd hiervoor actief als locatiescout voor de film. Oplettende kijkers kunnen een korte verwijzing zien naar Reiner's voorgaande thriller Misery (1990). Ook Joshua Malina maakte zijn acteerdebuut. Korte cameo's waren er voor de moeder van Kevin Pollak, Aaron Sorkin en Cuba Gooding jr. Laatstgenoemde verscheen later naast Tom Cruise in Jerry Maguire (1996). Jason Alexander zou de rol van Sam Weinberg vertolken, maar was helaas niet beschikbaar wegens zijn verplichtingen aan de TV-serie "Seinfeld."

Alles bij elkaar opgeteld een uitstekende film met geweldige acteerprestaties, en onvergetelijke scènes.

4,0 *

Degelijk.

Het moet gezegd, zonder de bekende uitbarsting van Nicholson op het eind zou de film allicht niet hetzelfde imago hebben. Dé scene waarop je al vanaf het begin zit te wachten, ook een waar sampleparadijs dus zo'n scene die je lekker kan meelippen tijdens het kijken.

Maar de rest errond is ook niet zo slecht. Reiner zet een best klassiek verhaaltje neer, maar doet dat op zo'n manier dat het boeiend blijft. Normaal gezien is het niet zo mijn ding (kent iemand JAG nog - vreselijke serie) maar de personages zijn net allemaal interessant genoeg om het verhaaltje draaiende te houden.

Nicholson springt er dan misschien wel bovenuit, vond Cruise, Moore, Sutherland, Bacon en vooral ook Pollak hun rol goed vervullen. Dat alles maakt dat deze toch best lange film nergens echt weet te slepen. Echt sprankelen doet het nu ook weer niet, daarvoor is het allemaal iets te beproefd en braaf (zeker op het einde, met de verplichte moraaltjes), maar het had heel wat slechter kunnen uitdraaien.

Wel een redelijk aparte film binnen Reiner's oeuvre, maar hij brengt het er best goed vanaf.

avatar van FazeRain
Gister nog een keertje herzien. Lekkere rechtbank film, goede dialogen, en puik acteerwerk.Vond met name Tom Cruise goed op dreef, maar ook Kevin Bacon, Jack Nicholson, Kevin Pollak, Kiefer Sutherland waren heel goed op dreef.Lange fim, maar bleef voor mij boeiend.
Klein minpuntje misschien dat de peronages een tikkeltje 1-dimensionaal waren, maar omdat er goed werd geacteerd, was het voor mij totaal niet storend.

avatar van IH88
“You can't handle the truth!”

Spannende rechtbank film. Dat gaat niet altijd goed samen maar A Few Good Men is wel degelijk spannend. Het sterke acteren en de mooie dialogen dragen bij aan de heerlijke sfeer en ook de cinematografie is schitterend. De film is natuurlijk bekend geworden om de laatste verbale confrontatie tussen Cruise en Nicholson en die scene maakt nog steeds een verpletterende indruk.

Maar ook de opbouw daar naartoe is interessant met Lt. Kaffee die het eerst niet al te serieus neemt, maar zich steeds meer vastbijt in de zaak. Pollak en Moore hebben ook mooie rollen en hebben beide zo hun eigen mening over de zaak. Dat levert verbaal vuurwerk op en een paar van de beste scènes spelen zich af in het huis van Caffee als Cruise, Moore en Pollak hun kunsten mogen vertonen. De zaak zelf zit goed in elkaar en het is allemaal goed te volgen. Deze film staat nog steeds als een huis en is één van de beste rechtbank films die ik heb gezien.

avatar van Capablanca
FunkStarr schreef:

Misschien een cursus Nederlands nodig?

De zin is wat ingewikkeld, maar grammaticaal niet onjuist. "Veel mensen halen a en b door elkaar." Waarbij a zich ergeren aan personen in een film is en b non-appreciatie van acteerprestaties.

Sterke film waarin eigenlijk vrij weinig gebeurd maar nooit verveeld. Mede dankzij een sterke cast, van grote tot kleine rol.

avatar van notsub
Ik heb vooral genoten van het acteerwerk. Jack Nicholson is dat wat mij betreft een zekerheidje en ook Tom Cruise zet een sterke rol neer. De inhoud zelf is dan toch net wat minder, maar vormt een mooie kapstok om de acteurs zo nu en dan te laten vlammen. Het juridische getouwtrek is niet helemaal mijn ding, maar de ontknoping is dan toch de moeite waard.

avatar van SmackItUp
Behoorlijk rechtbankdrama met een ijzersterke Cruise. Het verhaal heeft niet bijster veel om het lijf, maar door de manier van vertellen blijft het redelijk mysterieus en spannend. Best goed, maar aan de brave kant. Magere 7*.

Best een mooie film, maar wat is Tom Cruise irritant. Over acting en rare maniertjes, met een andere leading was de film m.i. sterker geweest.

dit is een hele mooie film.sterk verhaal en goed gespeeld door een aantal geweldige acteurs.

avatar van Boneka
Ooit gezien en wat me toen bij bleef was eigenlijk vooral het begin met de prachtige parade strakke formatie en mooie pakken en mooi gepoetste zwarte schoenen. Veel minder zijn de acteerprestaties van meneer Cruise. Zijn houding sluit totaal niet aan bij de rest. Vond Demi zo gek nog niet. Jack is zoals gewoonlijk weer erg sterk.

De opbouw is wat magertjes wat ook geldt voor het onderzoek. Feitelijk gebeurt er niet veel en geen enkel incident. We moeten wachten tot zo'n 20 minuten voor het eind met een sterk eind maar daarmee wordt deze rechtbank film helaas niet gered. Een voldoende. Niet meer niet minder.

avatar van Fisico
Ik werd niet meteen weggeblazen door A few good men. Het is zeker geen slechte film, maar een meesterwerk is het hoegenaamd niet, zelfs niet onder het genre 'rechtbankfilms'. Dergelijke films komen eigenlijk beter tot hun recht in een boek zoals die daar zijn van onder andere John Grisham.

De geweldige cast trok me aan in deze film. In de eerste plaats voor Nicholson, maar ook voor de steeds degelijke Bacon en Pollack die in tal van andere films fijne bijrolletjes op zich neemt. Ook Sutherland vond ik best ok. Een Cruisefan ben ik niet, dus ook hier vond ik hem maar matig op die ene scene op het einde na. Nicholson daarentegen speelt iedereen naar huis. Wat een acteur! Jammer dat hij op het einde na amper in beeld komt.

De militaire regels passeren de revue waaronder ook 'de code rood' die een belangrijk element vormt in de film. De film is onderhoudend en verveelt eigenlijk nooit. Wat me wel stoorde is de typische opwaarding van de held die aanvankelijk een broekie is. Kaffee is een groentje, ziet het eerst niet zitten, gaat dan vol enthousiasme toch aan de slag, bezuipt zich en geeft het op om dan even later een een toppleidooi af te steken ...
Ik zat eveneens te wachten op een liefdesscene met Demi Moore, maar deze kwam er niet aan. Naar het schijnt was die gepland en werd die later geschrapt, gelukkig maar.

Wel een dikke pluim voor sfeer en aankleding. De militaire pakjes zagen er knap uit. Al bij al toch een nipte 'ok' met 3,5*.

avatar van Thomas83
Rechtbankfilms zijn vaak zo lekker meeslepend, en hier is dat niet anders. En ook nog eens zo'n enorm fijn lopende film die nooit je aandacht weet te verliezen. Wel moet ik zeggen dat ik het schrijfwerk voor Sorkin zijn doen best matig vind. Het is allemaal toch net wat te gepolijst, en de film bevat behoorlijk wat uitleggerige dialogen. Maar wat mooi is aan de film zijn de persoonlijke opvattingen van de personages. Aanvankelijk voelt dat allemaal vooral archetypisch en voorspelbaar aan, maar zodra men naar de rechtszaal stapt komt de film echt in zijn element.

Nicholson steelt de show in een wijselijk relatief kleine rol, maar ik vond de rol van Bodison ook best indrukwekkend. Je gelooft echt dat het iemand is met zijn eigen sterke morele code. Bacon is weer belachelijk solide en Cruise is nu eenmaal altijd plezierig om naar te kijken, ook al speelt hij nog niet eens zo enorm goed vind ik. Wat ik wel jammer vind is dat voor mijn gevoel zijn personage dat van Demi Moore remt. Het is een leuk personage, maar het voelt toch een beetje alsof de rol in dienst van die van Cruise staat.

De ontknoping van de film is lekker dramatisch en boeiend door het spel van vooral Nicholson en Cruise, maar ook wel wat ongeloofwaardig en te veel van het goede, vooral als in de slotscène Dawson eindelijk zijn respect voor Kaffee toont en hem salueert. Dat is toch wel heel erg Hollywood. 3.5*.