Rain Man (1988)

3,78

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Barry Levinson
met Dustin Hoffman, Tom Cruise en Valeria Golino

Als de vader van de yuppie Charlie overlijdt, erft hij een oldtimer en een rozentuin. Hij komt tevens tot de ontdekking dat hij nog een broer heeft. Raymond is autistisch, maar is wel in staat om ingewikkelde wiskundige vraagstukken op te lossen. Hun vader heeft al zijn geld achter gelaten aan Raymond, terwijl die totaal geen idee heeft waar geld voor dient. Charlie is woedend en ontvoert Raymond uit zijn verzorgtehuis. Hij wil hem meenemen naar Los Angeles, maar Raymond weigert te reizen met een vliegtuig en dus zijn ze gedwongen om per auto te reizen. Wat volgt is een lange rit waarbij de twee elkaar leren te waarderen.

nummer 213 in de top 250

403 BERICHTEN38 MENINGEN

avatar van tommykonijn
geplaatst op 26 september 2014, 22:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er zijn enkele films die ik in mijn beginjaren op MovieMeter met 4,5* beoordeeld heb, en die ik daarna nooit meer heb teruggezien. Rain Man is één van die films.

Ik heb eigenlijk altijd opengestaan om de film terug te zien, maar het is er nooit meer van gekomen. De conclusie na de herziening is dat ik dat veel eerder had moeten doen. Rain Man is namelijk oprecht een klassieker. Al is vrijwel de gehele kwaliteit van de film te danken aan één factor: Dustin Hoffman. Misschien wel een van de meest overtuigende vertolkingen die ik tot op heden heb mogen aanschouwen. Ontzettend realistisch en behoorlijk overtuigend spel van hem. Het is mooi om te zien dat een acteur helemaal opgaat in zijn rol. In zulke mate dat je er helemaal niet meer bij stil staat naar Dustin Hoffman te kijken. Hij ís gewoon Raymond. Raymond is met zowel zijn humoristische als aangrijpende momentjes ook direct een interessant figuur. Tom Cruise is ook goed in zijn rol. Wat me opviel is dat zijn personage ook goed is uitgewerkt. Ik heb meermaals gezien dat een personage opeens van het ene op het andere moment omslaat in gedrag. Hier is eerder sprake van een ontwikkeling (al gaat het vanaf de ontdekking dat Raymond de 'rain man' is wel een stuk sneller, maar ook daarna zijn er nog onwenbaarheden zichtbaar). Valeria Golino lijkt als opvulling te dienen, maar doet goed wat ze moet doen.

De sterke rol van Hoffman is zowel positief als negatief. Positief in de zin dat het Rain Man tot een onvergetelijke film maakt. Negatief in de zin dat hierdoor enigszins opvalt dat alles buiten zijn personage niet zo bijzonder is. Uiteraard concentreert de film zich vooral op zijn personage, dus het vorm geen groot probleem, maar ik merkte wel dat het tegen het einde aan af en toe wat langdradiger werd. Dat heeft niets te maken met Hoffman, want diens prestatie bleef gewoon op dezelfde (haast perfecte) lijn, maar ik merkte wel dat er wat te weinig afwisseling inzat voor het speelduur. Het wordt gelukkig niet saai, maar wel wat meer van hetzelfde.

Verder is het een film die de jaren '80 uitademt. De sfeer spreekt mij dan ook erg aan. De auto's, kleding en muziek; het heeft iets. Neem dit en een prachtig verhaal met interessante personages en je hebt een dramafilm die eigenlijk gewoon klopt, zij het net wat te langdradig. Rain Man weet binnen te komen en te imponeren. Het is een film die je raakt, maar het is niet alleen maar sentimenteel. Door de grappige situaties, die overigens bij vlagen behoorlijk op de lachspieren werken, zit er een luchtig laagje overheen.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 11 oktober 2014, 16:01 uur, permalink
Wel goed, maar niet meer dan dat.

Hoffman is natuurlijk degene waarom alles draait. Die steelt de hele show. Cruise doet ook wel leuk mee.

Verder is het woord saai bij mij het eerste wat gezegd kan worden. Dat was het nogaleens namelijk.

Niet helemaal mijn film. Qua verhaal, wat gewoon weinig inhoud. Qua muziek van Hans Zimmer, wat sfeer moet brengen. Maar heel tam en melig is.

Door de prestaties van de beide heren Hoffman en Cruise een 3.5* Denk niet dat ik deze nog een keer op zal gaan zetten.

geplaatst op 31 oktober 2014, 10:29 uur, permalink
Gisteren voor het eerst gezien en wat voor een rol speelt Hoffman. Fantastisch gewoon hoe hij een persoon met autisme neerzet. Op sommige momenten grappig, andere dan weer dramatisch of emotioneel. Ik zie net dat Hoffman daar ook een Oscar voor gewonnen heeft, hetgeen me niet meer dan terecht lijkt voor zo'n grandioze vertolking. Doordat Hoffman zo goed speelt, vallen de redelijke rollen van Cruise en Co wel een beetje in het niets.

Verder is de plot een beetje mager en wat lang uitgesponnen, maar niet in die mate dat het verveelde. Filmisch ook mooi neergezet natuurlijk, met enkele prachtige shots (ik zie nu bv een shot voor wanneer de zon door de wolken doorbreekt, erg mooi!).

Geen film om elke week te zien, maar wel een roadmovie die zeker appreciatie verdient.

geplaatst op 5 november 2014, 22:01 uur, permalink
Prachtige film die boeit van A tot Z en met 2 weergaloze hoofdrolspelers. Positief is beslist dat het verhaal geloofwaardig blijft en er geen zucht naar sensatie is.

avatar van Antonev
geplaatst op 19 januari 2015, 12:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben er gisteravond maar eens goed voor gaan zitten, deze lag namelijk al een tijdje op de plank te wachten.

Qua verhaal vond ik het niet heel erg bijzonder, ik zou het zelfs een redelijk standaard roadmovie durven te noemen. Cruise en Hoffman tillen het niveau van de film echter wel tot op grote hoogte. Cruise is fantastisch als arrogant en egoïstisch mannetje dat alleen maar op geld uit is. Hoffman speelt met volle overtuiging een irritante volwassen man met autisme.

Het sterkste punt van de film vond ik de manier waarop Cruise zijn broer leert te waarderen en de manier waarop Hoffman zich openstelt voor hem. Dit gaat allemaal zo ontzettend vloeiend, geen spoortje geforceerdheid te bekennen. Beetje bij beetje begint Cruise Hoffamn als broer te zien en niet als mogelijke geldbron.

De film bevat talrijke komische momenten, waarbij ik soms flink moest lachen. Dit waren niet eens grappen, maar gewoon erg geestige momenten tussen Cruise en Hoffman. Ook hier weer geen spoortje geforceerdheid te vinden. Ik vond het qua drama overigens wel meevallen. Er zaten natuurlijk wel wat ontroerende of 'zielige' stukken tussen, maar echt zwaar voelde dit nooit aan.

Het eind vond ik ietwat teleurstellend, het was mijns inziens te open. Cruise belooft Hoffman binnen 2 weken te bezoeken, maar we zullen nooit weten of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Ik had liever als korte afsluiter gezien dat Cruise ,met zijn cabrio, de mooie bomenlaan naar de instelling inrijdt. Gewoon puur om even te laten zien: het is goed gekomen.

avatar van Kronos
geplaatst op 7 maart 2015, 23:42 uur, permalink
Misschien werkte deze film in de jaren tachtig nog wel. Nu werkte Rain Man me dik twee uur op de zenuwen. Saai, langdradig, flauw, niet grappig, klef, slecht geacteerd, clichématig en voorspelbaar. Onbegrijpelijk dat deze melodramatische draak in de top 250 staat.

geplaatst op 24 maart 2015, 2:20 uur, permalink
Sterke dramafilms met hoge quoteringen staan me vrijwel altijd aan. Dat is ook bij 'Rain Man' het geval, al heeft het dat eigenlijk maar aan één factor te danken: Dustin Hoffman. Voor het personage van Cruise zou ik deze film niet kijken. Toch heeft deze film een fantastisch verhaal, mooi in beeld gebracht, juist voldoende humor en niet te veel drama. Ik had graag op het einde nog een laatste bezoek van Cruise gezien, om te weten dat de ontmoeting met zijn broer daadwerkelijk iets heeft betekend. Ook zonder dat ideale einde, wist deze film me echter te bekoren en heeft ze volgens mij een verdiend plaatsje in de top 250.

avatar van Black Math
geplaatst op 7 mei 2015, 0:35 uur, permalink
Zowel als drama als roadmovie niet al te sterk.

Het drama voelt veel te gemakkelijk aan. Een egoïstische eikel die binnen een week verandert in een liefhebbende broer. En de autistische broer die zich in die week behoorlijk aan hem hecht. Ik vind het maar weinig geloofwaardig. En bij een roadmovie verwacht ik toch dat er visueel wordt uitgepakt, al is het maar met de mooie natuur die onderweg passeert, het liefst ook nog eens mooi in beeld gebracht. Dat viel ook nogal tegen.

Wel nogal melige jaren tachtig muziek, en een speelduur die behoorlijk lang is gezien dat het op een gegeven moment wel duidelijk is wat voor obstakels het reizen met een dergelijk iemand kan oproepen.

Als positieve noot kan het acteerwerk van Hoffman genoemd worden, en de Las Vegas episode was ook nog wel vermakelijk, maar verder houdt het op. 1*.

geplaatst op 22 juli 2015, 2:43 uur, permalink
Een klotefilm! Ik heb de documentaire gezien over Kim Peek en die is mooi en integer. Maar deze film doet die documentaire zwaar geweld aan! Een lompe klotefilm!

avatar van Flavio
geplaatst op 23 februari 2016, 16:17 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film met goed acteerwerk van Hoffman en Cruise- het zou de opmaat worden voor een schier eindeloze reeks Hollywood films over iemand met een gebrek, waarvan het einde nog niet in zicht is. Hoffman gaat op in zijn rol en is zeer geloofwaardig, al is zijn personage niet gebaseerd op iemand met autisme, en Cruise doet eigenlijk weinig fout als zijn opportunistische broer.

Maar verder gebeurt er toch te weinig om de volle twee uur te boeien. De scene op het vliegveld is bijna klassiek (Qantus never crashed- wat overigens nog steeds klopt) en ook de black jack scene in Las Vegas was leuk maar verder was het geregeld saai.

geplaatst op 13 juni 2016, 20:10 uur, permalink
Overbekende film is dit wel, met een sublieme Dustin Hofmann.
Maar het onderwerp, autisme, is niet echt mijn interessegebied, met alle respect voor die mensen.
Vond de film wat langdradig en dus ook saai.

geplaatst op 28 augustus 2016, 17:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lange tijd geleden dat ik deze goede Drama / Roadmovie film voor het laatst helemaal heb gezien (ze zenden hem wel nog regelmatig uit op de televisiezender AMC) en het wordt misschien ook weer eens tijd om deze film te gaan herzien.

Het goede en origineel gevonden verhaal zit in ieder geval goed in elkaar (inclusief de sfeer) en weet ook eigenlijk van de eerste tot de laatste minuut (duurt ruim 2 uren) te interesseren en te vermaken. Dat komt met name door de uitstekende cast en vooral natuurlijk door Dustin Hoffman in de ijzersterke en zeer overtuigende rol van de autistisch Raymond Babbitt, waar ik ook regelmatig om moest lachen (o.a. toen hij zei "ooooooooo fart" in de telefooncel 😂 en ook discussie m.b.t. de vliegmaatschappij, "Qantas never crashed", waarbij Raymond helemaal doordraait en waarna men maar besluit om te gaan reizen met de auto naar Los Angeles i.p.v. het vliegtuig). De scene m.b.t. het tellen van de tandenstokers in het wegrestaurant door Raymond Babbitt vond ik sterk en zeker omdat het later gebruikt (beter gezegd mibruikt) werd in Las Vegas en dan m.b.t. het tellen van kaarten.

De in de jaren 80 opkomende ster Tom Cruise in de rol van de geldzuchtige, althans in eerste instantie, Charlie Babbitt (oftewel de broer van Raymond Babbitt) deed het ook wel goed, maar hij kon zeker niet tippen aan Dustin Hoffman, die voor zijn rol ook een dikverdiende "Oscar" (voor beste acteur) won. Valeria Golino in de rol van Susanna (die de vriendin is van Charlie) deed het ook best aardig, maar haar vond ik vooral een opvallende verschijning (zelfs een heel klein beetje bloot van te bewonderen). Qua uitvoering zit het met het verhaal ook wel goed (misschien wel iets te langdradig en soms ook wat saai) en het drama (luchtig maar ook serieus) gehalte zit eveneens goed gedoseerd in het verhaal en neigt soms zelfs naar komedie. Omdat het hier o.a. gaat om een Roadmovie, krijg tevens vaak mooie beelden voorgeschoteld van de landschappen en plaatsen die men bezoekt met de klassieke mooie auto. Ook het einde van het verhaal mocht er wel wezen en was ook best mooi.

Al met al gewoon een goede en onderhoudende Drama / Roadmovie film, welke zicht lekker wegkijkt en zeker ook weet te vermaken. Dat laatste komt vooral op conto van de ijzersterk spelende Dustin Hoffman als de autistisch Raymond.

avatar van dvdcrusher
geplaatst op 23 september 2016, 5:01 uur, permalink
Komedie over een ernstige ziekte autisme. Jammer genoeg hebben
autisten lang niet allemaal dezelfde gave als Raymond.
Heb zelf twee autistische kinderen en kan er van mee spreken.
Niettemin zeer genietbare film met Dustin Hoffman in de rol
van zijn leven.
Een klassieker, schitterende soundtrack ok
5 sterren