Rain Man (1988)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Barry Levinson
met Dustin Hoffman, Tom Cruise en Valeria Golino

Als de vader van de yuppie Charlie overlijdt, erft hij een oldtimer en een rozentuin. Hij komt tevens tot de ontdekking dat hij nog een broer heeft. Raymond is autistisch, maar is wel in staat om ingewikkelde wiskundige vraagstukken op te lossen. Hun vader heeft al zijn geld achter gelaten aan Raymond, terwijl die totaal geen idee heeft waar geld voor dient. Charlie is woedend en ontvoert Raymond uit zijn verzorgtehuis. Hij wil hem meenemen naar Los Angeles, maar Raymond weigert te reizen met een vliegtuig en dus zijn ze gedwongen om per auto te reizen. Wat volgt is een lange rit waarbij de twee elkaar leren te waarderen.

ThaMovieVoter schreef:

Ik vind Dustan Hoffman hier beter dan Tom Hanks in Forrest Gump.
Een andere acteur had het niet beter kunnen imiteren lijkt me.

Forrest Gump is zwakbegaafd, terwijl Raymond autistisch hoogbegaafd is. Lijkt me toch een hele andere rol om te spelen!

avatar van ThaMovieVoter
En toch vind ik Dustan Hoffman nét iets overtuigender overkomen, alhoewel Tom ook zijn rol geniaal speelt.

Wat een vergelijking zeg. Tom Hanks mag dromen dat hij ooit zo'n rol speelt.

avatar van Benninf
Ik heb Tom Cruise niet vaak zo goed zien spelen! Maar Dustin Hoffman speelt zoals gezegd helemaal subliem! Mooi verhaal en zeer vermakelijke scènes. Het einde vond ik precies goed zo.

4.5 ster

avatar van Benninf
kos schreef:

Wat een vergelijking zeg. Tom Hanks mag dromen dat hij ooit zo'n rol speelt.

Daarmee doe je Tom Hanks wel heel erg tekort ineens! Natuurlijk speelt Hoffman extreem goed, maar Hanks in Forrest Gump doet daar zeker niet veel aan onder. Ga die film eens herzien zou ik zeggen.

Mister_Pink
Matig filmpje. Het verhaal is wel redelijk, maar de uitwerking minder. Op een gegeven moment weten we het wel. Cruise speelde een matige rol en ik ergerde me er ook aan. Hoffman speelde vrij goed.

2 sterren

FisherKing
Mister_Pink schreef:

Matig filmpje. Het verhaal is wel redelijk, maar de uitwerking minder.

Oh ja, hoezo ? Welke uitwerking ?

Mister_Pink
De uitwerking van de film.. het resultaat.

sta echt versteld van het acteerwerk van Dustin Hoffman... geweldig geacteerd, Tom Cruise mag er ook zijn !!! leuke en goeie film *4,0

malkovich schreef:

Even ter verduidelijking, Raymond is Autistisch Savant, niet Autistisch Hoogbegaafd. Autisitisch Hoogbegaafd wordt eigenlijk niet echt meer gebruikt omdat het zou zeggen dat je hoogbegaafd bent, maar wat ze bedoelden is dat je voor iemand met autistisme hoogbegaafd bent. Er zijn wel mensen met Kanner-autisme die hoogbegaafd zijn, maar niet zoveel.
De meeste mensen die vroeger hoogbegaafd autistisch genoemd werden worden tegenwoordig vaak gediagnotiseerd als zijnde PDD-nos of Asperger Syndroom. Maar echte duidelijk over wie wanner wat is is er nog niet.
Daarnaast klopt de uitspraak "hij is autistisch" of "hij is een autist" ook niet, je bent het niet, maar je hebt het. De correcte uitspraak moet dan eigenlijk zijn "hij heeft autisme". Al zijn er maar weinig mensen die dit weten of doen.

AHWA
Halve ster omhoog voor het geweldige acteren van Hoffman.

Cruise speelt z'n rol degelijk.

Sorry dat ik in herhalingen val, maar hebben jullie al wel eens over deze man gelezen? :

Kim Peek

Dan krijg je alleen maar meer waardering voor de rol van Dustin Hoffman.

Ik ben ook erg blij dat Hoffman aan het begin van de film, eerder genoemd wordt dan Cruise. Wel zo netjes. Zonder Dustin Hoffman geen Rain Man . Ik vind dit trouwens ook wel 1 van de betere rollen ven Cruise eigenlijk. Je krijgt zowaar sympathie voor hem en je kunt je erg goed in zijn personage verplaatsen.

avatar van feanaro surion
Was begonnen aan deze film gisteravond totdat mijn tante besloot dat zij TV mocht kijken. Hopelijk kan ik hem volgende keer wel zien.

jassonn schreef:

Daarmee lijkt het of je hoogbegaafdheid wel erg de lucht in prees, ook mensen met autisme of verwante stoornissen kunnen hoogbegaafd zijn, hoogbegaafdheid staat los van sociaal functioneren, eerlijk gezegd komt het voor dat mensen die hoogbegaafd worden gezien (tegenwoordig zegt iedereen dat ie het is) het sociaal erg moeilijk hebben.
(Daar bedoel ik niet mee dat iedereen dat zou hebben, maar het komt geregeld voor)
Een voorbeeld is Einstein, over zijn begaafdheid valt niet te discussieren, maar hij was ook asperger.

Idd.

avatar van jassonn
Dat weet ik ThaMovieVoter, ik wil ook niet zeggen dat er geen hoogbegaafde met autisme zijn, ik wou alleen even een nuance aanbrengen. Maar bedankt voor je aanvulling
Daarnaast had niet alleen Einstein het Asperger Syndroom maar naar alle waarschijnlijkheid ook M.C. Escher.

avatar van ThaMovieVoter
Ze lijken wel een beetje op elkaar

Ik ook

En om nog ff door te gaan met Flipsen zijn verhaal: het is niet "autistisch savant", maar "idiot savant"...

avatar van jassonn
Idiot savant?, over wie heb je het nou Menghini?

avatar van ThaMovieVoter
Volgens mij nu over Jack Torrence uit the Shining.

Neenee... Dat is de naam van de afwijking die Rainman heeft... Zoals Flipsen al een keer heeft verteld geloof ik...

avatar van jassonn
Volgens mij is het dan nog altijd autistisch savant en niet idiot savant. Hij is toch geen idioot.

Men spreekt tegenwoordig liever van autistisch savant, dat klinkt vriendelijker.

Ik zal het nog een keer opzoeken...

"Idiot savant, ook wel het savant syndroom genoemd, is een zeldzame, maar spectaculaire (ik zou zeggen: interessante) aandoening". De aandoening is voor het eerst beschreven door Benjamin Rush (1789) en de naam is gegeven door Dr. J. Langdon Down (beroemd om zijn naamgeveing bij het "down syndroom") in 1887.

Idiot was een wetenschappelijk geaccepteerde naam voor mensen met IQ beneden de 25 (alleen later is van deze aandoening het gemiddelde naar boven de IQ 40 gegaan...) en savant betekend: wijs persoon (van het Franse savoir (=weten))... Vandaar dat ze nu meer de term "savant syndroom" hanteren...

Maar "idiot savant" is nog steeds de officiële benaming van deze aandoening.

"Autistisch savant" bestaat volgens mij helemaal niet...

avatar van jassonn
"Autistisch savant" is een combinatie van autisme en het savant - syndroom. De officiele benaming mag dan "idiot savant zijn", maar tegenwoordig zeggen we meestal "autistisch savant". Daar de meeste mensen die als idiot-savant worden bestempeld meestal/altijd een zware vorm van autisme hebben in combinatie met het savant-syndroom.

avatar van ThaMovieVoter
Bestaat het savant syndroom dan ook zonder autisme?

Nee, autisme is één van de verschillende ontwikkelingsstoornissen die iemand met het savant syndroom heeft... Vandaar "syndroom"... Maar daarbij moet wel gezegd worden dat ongeveer 10% van de personen met autisme savante trekken hebben: "autistisch savant" dus (en dat is dus heel wat anders...). Rainman daarentegen is gebaseerd op Kim Peek en dat was een echte "idiot savant" (waar er overigens maar 50 van schijnen te leven in de hele wereld op dit moment...), Rainman is dus niet autistisch savant, maar idiot savant... óf heeft het savant syndroom.

Autisme gaat meestal zonder savant en mensen met het savant syndroom zijn altijd autistisch.

Menghini schreef:

Dus is Raymond autistisch savant.

avatar van jassonn
10% lijkt me trouwens nog veel, heb je onderzoek-statistieken daarvoor?

Of je begrijpt het niet, of je wil het niet begrijpen... Ik probeer het nog een keer ! Raymond is idiot savant, niet autistisch savant, want hij is extremer: autisme is niet zijn enige ontwikkelingsstoornis, dus dat betekent dat het een syndroom is: een combinatie van alle ontwikkelingsstoornissen. Het savant syndroom dus, "idiot savant"...

Dan kom ik op je andere vraag: het gaat om het feit dat 10% van de personen met alleen autisme hebben savante trekken: met andere woorden: die hebben een bepaald talent, maar dit is dus niet het savant syndroom, omdat die mensen alleen autistisch zijn en verder dus geen enkele andere ontwikkelingsstoornis hebben...

Dát maakt het "idiot savant" zo interessant en zeldzaam: meerdere talenten (kennis is zeer diep, maar smal) en ook meerdere ontwikkelingsstoornissen, waaronder autisme...

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is...?

edit: het is overigens wel kwestie van definitie, maar dit is de echte definitie: het mag dan wat minder aardig klinken, maar dat andere betekent officieel wat anders... Doe ermee wat je wil...