Rain Man (1988)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Barry Levinson
met Dustin Hoffman, Tom Cruise en Valeria Golino

Als de vader van de yuppie Charlie overlijdt, erft hij een oldtimer en een rozentuin. Hij komt tevens tot de ontdekking dat hij nog een broer heeft. Raymond is autistisch, maar is wel in staat om ingewikkelde wiskundige vraagstukken op te lossen. Hun vader heeft al zijn geld achter gelaten aan Raymond, terwijl die totaal geen idee heeft waar geld voor dient. Charlie is woedend en ontvoert Raymond uit zijn verzorgtehuis. Hij wil hem meenemen naar Los Angeles, maar Raymond weigert te reizen met een vliegtuig en dus zijn ze gedwongen om per auto te reizen. Wat volgt is een lange rit waarbij de twee elkaar leren te waarderen.

wackyboy schreef:

Volgens mij werk Jasonn bij Maurice de Hond, want als je zo goed weet wat iedereen op welk moment denkt, moet je wel toegang hebben op de meest uiteenlopende onderzoeksresultaten.

ik heb zelf een lichte vorm van autisme(asperger syndroom) dus ik weet waar ik over praat!

avatar van wackyboy
Ah, okay, dat geeft je dan waarschijnlijk wel wat meer recht van spreken.

avatar van Loesa
Yekezzez schreef:

Ik denk juist dat Cruise overschat wordt en dat heeft niets met uiterlijk te maken. Brad Pitt wordt ook door menig vrouw aanbeden en hem vind ik dan weer wel geweldig als acteur. Ik heb het idee dat Tom Cruise maar één manier van acteren heeft en dat hij als acteur om die reden niet compleet genoeg is om een topacteur te zijn.

Helemaal mee eens. Tom Cruise vind ik nix aan. Brad is inderdaad een stuk beter. Veel mysterieuzer ed. Kijk naar films als Seven Years In Tibet, Meet Joe Black en ook speelde hij in Snatch van Guy Ritchie!

ik weet best dat dustin hoffman een rol speelt en dat lang niet alle autisme er zo "uitziet". Toch krijgt deze film 3,5 * van mij puur vanwege zijn rol. (anders een 2,5 oid).

Dit is typisch een film waarbij ze het volgende gedaan hebben: Er wordt gewoon een situatie uit de werkelijkheid gegrepen en die wordt aan alle kanten wat aangedikt, I like that! (Hebben ze bijvoorbeeld bij American beauty nog beter gedaan). De problematiek met autistische mensen omgaan wordt aangedikt door Charlie voor het eerst kennis te laten maken met autisme wat leidt tot problemen, dat Autisten sommige dingen wel goed kunnen wordt aangedikt doordat de autist in de film extreem goed kan rekenen en een groot geheugen heeft. Het komt heel echt over, maar er wordt een situatie geschapen waardoor alles net even iets grappiger overkomt (terwijl het eigenlijk wel een drama-film is).

Normaal zou ik 4.5 sterren gegeven hebben, maar voor mij krijgt ie eigenlijk gewoon 5 sterren omdat het onderwerp mij persoonlijk aangaat, ik kan me prima vinden in het personage charlie!

FisherKing
Toch maar eens op mijn herzienlijst zetten.

avatar van jassonn
Waarom kun jij je zo in de personage Charlie vinden Flipsen?

Ik weet niet of je het stukje over "under wear" herinnert: What difference does it make! What difference does it make where you buy underwear! Underwear is underwear! It is underwear, wherever you buy it! In Cincinatti or wherever!

Charlie flipt hier helemaal, hij snapt er niks van, de manier waarop zijn autistische broer denkt. Wie zou niet uiteindelijk zo flippen wanneer je dagen lang met zo iemand in de auto zitten?

Voor mij één van de beste films waarin Tom Cruise meespeelt. Dustin Hoffman zet zijn rol zeer realistisch neer. ****

Prachtig drama. Ok, het spel van hoffman is één grote klasse apart. Maar het werk van cruise waarin je ziet dat charlie verandert van een geldwolf tot een liefhebbend broertje..
Vind ik persoonlijk al even geniaal.
Zonder enige twijfel ..

Ik moet even iets rechtzetten van wat ik gezegd heb over deze film. Ik heb ooit gezegd dat deze film overdreven is. Dat is niet helemaal waar. Het personage Raymond Babbit bestaat echt, of beter gezegd, is op een echt personage gebaseerd en dat echte personage is minstens zo uitzonderlijk als Raymond Babbit:

Kim Peek

Andere personen met dezelfde aandoening:

Stephen Wiltshire
Leslie Lemke

Ik krijg alleen maar meer bewondering voor de rol van Dustin Hoffman in deze film! Hij zet dat personage echt heel goed en eigenlijk dus ook ontzettend realistisch neer! Deze film verdient veel meer waardering dan slechts een 225ste plaats in de top 250.

Jammer, dat in de film er niet naar verwezen wordt (film zelf wel, maar bijschriften, aftiteling volgens mij niet), maar misschien wilde de familie dat niet... Ja, deze verdient echt beter!

(verwijderd)
Verbaas me ook een beetje over de lage plaats, vind hem persoonlijk beter dan bijv. Forrest Gump.

avatar van Tara
Dustin Hoffman zet zo'n overtuigende rol neer, heel realistisch. Autisme is precies zoals Charlie Babbit; hij is je beste vriend als je veel bij hem bent, maar ben je dat even niet, is hij je zo weer vergeten.

Tara schreef:
Dit vind ik echt een prachtige film. Ook ik was verbaasd dat deze zo laag staat. Dustin Hoffman zet zo'n overtuigende rol neer, heel realistisch.
Gelukkig sta ik niet alleen met mijn mening . Als ie weer eens op TV komt moet iedereen hem maar eens gaan kijken en een flink hoog cijfer geven.

Ik denk dat je Raymond bedoelt Tara . Maar denk jij dat ie Charlie zo weer is vergeten? Raymond herinnert zich dat liedje wat ie vroeger altijd met Charlie zong nog, ook herinnert ie zich nog dat de baby (charlie) niet in een heet bad mag, hot water burns baby! Ik denk dat Raymond toch echt nog wel broedergevoelens voor Charlie heeft en ook zal houden, denk je niet?

Dustyfan
Tara schreef:
Autisme is precies zoals (Raymond) Babbit

Toch niet helemaal. In het boekje dat bij de DVD zit, staat hierover het volgende:

"... Autisme is een zeldzame stoornis die 4 tot 5 keer op de 100.000 geboortes voorkomt en 4 keer vaker bij jongens dan bij meisjes.
Nog zeldzamer is het 'savantsyndroom'. Ongeveer 10% van de personen die aan autisme lijden, wordt als "savant" beschouwt, omdat zij over bepaalde gaven blijken te beschikken die vaak het niveau van genialiteit overschrijden. ... "

Kortom, autisten met bijzondere gaven zijn toch vrij uitzonderlijk.

avatar van jassonn
Yep, Dustyfan heeft helemaal gelijk. Het autisme dat hier in Rain Man voorgesteld wordt is echt éen van de vele uitersten die er binnen het autisme-spectrum zijn.

Dit personage is inderdaad een uiterste: Dat geheugen, het rekenwerk wat ie kan en dat geweldige fotografische geheugen, dat kom je in het echt bijna niet tegen, niet in deze vorm.

Maar Raymond vertoont ook alle trekjes van een "gewone" autist. Hij moet regelmaat in zijn leven hebben (zo laat dat eten, zo laat TV kijken, zo laat douchen), hun spulletjes moeten precies zo en zo staan en je mag er al helemaal niet aankomen en onaangekondigd bezoek gaat vaak ook niet goed. Maar ook een goed (niet zo extreem als Raymond) kom je vaak tegen, zo weten autisten vaak dingen als alle bus/treintijden van een bepaalde regio uit hun hoofd, kennen ze alle verjaardagen in de familie uit hen hoofd of zijn ze ontzettend goed in iets als topografie.

Al deze zaken zitten ook (soms dus in iets extremere vorm) in deze film, en deze film is voor mensen die met autistische (of zelfs al licht verstandelijk gehandicapte) mensen omgaan, heel erg herkenbaar. Maar ook de reacties van Charlie op Raymond zijn heel erg herkenbaar.

avatar van TheRisingSun
Prachtige film! Schitterrend spel van Dustin Hoffman! Geen woorden voor! Grote klasse hoe hij deze rol weet neer te zetten,maar ook Cruise speelt zéér overtuigend.
Mooi om te zien hoe iemand (Cruise) totaal om kan slaan qua persoonlijkheid, als je met een persoon in aanraking met zo'n aandoening. Van hebberige geldwolf tot liefhebbende broer.

4 sterren

avatar van gemaster
Bleeh, ik vond dit helemaal niks. Vals Disney achtig sentiment dat mijn goedkeuring niet kan krijgen. 2 sterren en dan ben ik nog erg gul.

avatar van jassonn
Wat bedoel je met vals Disney achtig sentiment?

FisherKing
Dat snap ik ook niet helemaal.

Ik ga deze film vanavond maar es opnemen*, lijkt me op het lijf geschreven..

* Voetbal (waarbij een vaderlands team betrokken is) gaat bij mij nog steeds voor film

heb de film gister gezien, vond hem zeer goed. Bij vlagen sentimenteel en ben nu hoffman fan geworden. Die kerel speelt echt goed. Had het einde iets sentimenteler verwacht.. 4*

Ik ben heel erg benieuwd!! Vanavond ga ik hem zien

Heb de film net gezien, en vond hem prachtig neergezet. Hoffman speelt zijn rol zeer overtuigend, en het character Charlie is goed uitgediept.

Mooie film, Dustin Hoffman speelt z'n rol erg goed,
Alleen jammer dat ik het einde niet gezien had, alsnog 4,5 *

PS. als iemand me het einde kan vertellen ,graag. ik had hem gezien maar wegens storing had ik net de laatste 3 minuten gemist

avatar van ThaMovieVoter
Ik vind Dustan Hoffman hier beter dan Tom Hanks in Forrest Gump.
Een andere acteur had het niet beter kunnen imiteren lijkt me.
Vandaar die 0.5 erbij.

Dat maakt, 4 + 0.5 = 4,5

(Dat kan Raymond niet uitrekenen)

avatar van ThaMovieVoter
gemaster schreef:

Wat een onzin, zulke woorden verwacht je niet snel van iemand met toch wel goede films in zijn top 10.