• 11.216 nieuwsartikelen

3,83 4.504 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Gus Van Sant

Met onder meer: Robin Williams, Matt Damon en Ben Affleck

IMDb beoordeling: 8,3 (1.071.319)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 maart 1998

Plot Good Will Hunting

"Some people can never believe in themselves, until someone believes in them."

Will Hunting werkt als schoonmaker in een school in Boston en brengt de rest van zijn dagen voornamelijk door met vechten en het omzeilen van de wet. Op een dag blijkt echter dat Will een uitzonderlijk talent heeft voor wiskunde. Een leraar wil koste wat het kost dit talent uitbouwen, maar merkt al vlug dat Will behoorlijk overhoop ligt met zichzelf en z'n omgeving. De enigen die hem kunnen helpen zijn Sean McGuire, een psycholoog die bewondering heeft voor het jonge genie en hem probeert te begrijpen en Skylar, een studente geneeskunde die verliefd is op Will. Zullen zij erin slagen om Will uit z'n isolement te halen?

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

Hele goede film over een verknipte genie die z'n kwaliteiten nou niet echt gebruikt en met man en macht geprobeerd word door de hele cast om hem over te halen, maar het mag uiteindelijk niet baten.

De speelduur was wel wat aan de lange kant.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Niet slecht... maar de top 250 status vind ik dan wel weer wat overdreven, en persoonlijk geef ik de voorkeur aan andere oscar- en dramafilms. Deze bevindt zich voor mij in de grijze middenmoot, misschien er net boven, maar dan eerder gewoon nipt bij de 40% beste films die ik al gezien heb. Ik vind het verder net zoals veel andere films toch wel een sentimentele film, ik zie niet in wat aan deze film zo anders zou zijn. De muziek werkte ook een beetje op mijn zenuwen na een tijdje. Het einde is misschien een beetje te veel: "al goed, eind goed". Een minder goed einde of een meer open einde zou ik veel gedurfder vinden, maar daar zullen dit soort films nooit voor kiezen. Er wordt wel goed geacteerd, en ik zie waar Williams zijn populariteit vandaan haalt, hoewel ik toch niet per se een groot fan van hem zal worden.

avatar van notoirefilmhater

notoirefilmhater

aardig weg-kijk filmpje, maar licht overschat.

avatar van Sisorow

Sisorow

Favoriet!

avatar van Shadowed

Shadowed

Behoorlijk.

Eigenlijk veel beter dan ik vooraf had verwacht, heb nog weinig ervaring met Van Sant, ik had hem vooraf een beetje vergeleken met Zemeckis en Spielberg, een pro-Amerikaanse regisseur dus. Sowieso ben ik altijd strenger voor een top 250 film.

Maar dit was beter dan verwacht, ben zelfs licht weggeblazen. Damon vond ik altijd prima, maar hier gaat hij toch een niveau verder naar boven. Dit vooral omdat zijn personage ook zo leuk is om te volgen, ideaal type om dit soort filmpjes een beetje te dragen.

Williams is ook geweldig, heb nog weinig met zijn komedie typetjes gezien, maar dit vind ik in ieder geval erg goed. Erg interessant, beheerst en nergens te flauw karakter. Hij is eigenlijk gewoon een mens, en dat vind ik altijd een ideaal ingrediënt voor een personage zoals hij.

Vanaf het eerste uur al interessant, tweede trouwens ook. Ik ging heel snel door dei 126 minuten, fijn dat dit ook niet onnodig lang hoeft te duren. Soms hebben dit soort filmpjes weleens de neiging om boven de 150 minuten uit te steken, maar deze is gelukkig perfect in zijn speelduur.

Hier en daar wat voorspelbaar, maar dit is gelukkig beperkt. Het verhaal is erg interessant, de emotie oprecht en de buurt is leuk uitgekozen. Enkele boodschappen komen behoorlijk goed binnen, als je oplet, krijg je ook enkele mooie dialogen weer terug te zien later in de film en dat werkt eigenlijk uitstekend.

Dat hij aan het einde toch achter zijn meisje aangaat was wel te raden, en wat ook niet helemaal perfect was was de soundtrack. Leek wel uit de droomvlucht van de Efteling te komen, waardoor er soms een soort fantast sfeertje dreigt te hangen, en die vind ik gewoon niet passen.

Goede wegkijker, terwijl de film je ook echt meeneemt, en dat is ideaal voor een film zoals dit. Een hoog cijfer dan ook. Erg goed mee vermaakt.

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

Dat Damon hier goed naar voren komt is ook niet zo gek als je weet dat hij samen met Ben Affleck dit verhaal heeft geschreven. Maar inderdaad prima film dit met een magistrale Robin Williams!

Good Will Hunting (1997) - Full Cast & Crew - IMDb

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bijzonder uitgebalanceerde film over het erkennen en overwinnen van de drempels die zich vaak in een mensenleven vormen, en dan met nadruk ook nog, hoe die drempels een belemmering kunnen vormen om je zelf te zijn of voor je kansen te gaan in meerdere opzichten, of simpel vastgeroest zitten in een situatie.

Lees hierboven bijvoorbeeld een vrij zure reactie over een te lange film, en een hele cast die hem probeert over te halen om iets mij zijn kwaliteiten te gaan doen, wat uiteindelijk niet mag baten. Dat is één manier om het te zien, ik vind juist wel dát hij slaagt en zijn kansen grijpt. Wat juist op de voorgrond speelt is de dwang van iedereen om hem in het keurslijf van een wiskundige of dure functie te krijgen, maar waar Damon uiteindelijk aan werkt met Robbins is het overwinnen van wantrouwen naar mensen en zijn zelfbescherming in die zin. Wat mij betreft gaat het helemaal niet om die dure kutbaan, en al dat geld wat hij daarmee kan verdienen en die kans die hij juist dáár mee grijpt. Wat juist interessant is betreft de persoonlijke ontwikkeling op het vlak van mensen toe laten en dat hij bang is dat mensen niet van hem houden en daarom mensen die kans ook niet geeft. Het principe van mensen buitensluiten voordat ze jouw pijn kunnen doen of in de steek kunnen laten. Die angst is de kern van de film en die overwint hij want uiteindelijk verlaat hij zijn zekerheid van de drie kameraden, zijn bouwval en trekt Driver achterna. Uiteindelijk breekt hij met de 'wijsheid', of wat iedereen wijs vind te doen, en volgt zijn hart.

Mooie rustige balans in de film, het blijft boeien, prima rollen van onder andere Damon, die ik anders nooit zo hoog zitten hebben, en Affleck die behalve zijn acteren ook uitmuntend is in foeilelijke trainingspakken. Mooie chemie tussen Damon en Driver en de dialogen tussen Damon en Robbins zijn messcherp. Hilarisch trouwens hoe Damon de therapeuten allemaal voor de gek houd en weg jaagt.

Mooi en bij tijd en wijlen ontroerend. Prima film met een hele interessante onderlaag.

avatar van Verkaazde

Verkaazde

Hele saaie film die ik snel wil vergeten..

avatar van MisterJames

MisterJames

Nog steeds een erg goede film. Een leuk verhaal (hier en daar wat cliches, maar dat zit niet in de weg) met leuke karakters die zich goed ontwikkelen naar het einde van de film toe. Vooral de dialogen tussen Will en Sean zijn goed gedaan, en over het algemeen word er goed geacteerd, met name Robin Williams vind ik altijd leuk om in een film te zien. Die gasten zijn alleen niet heel geloofwaardig als 20-jarigen

Een mooie film met een leuk verhaal, en karakters die zich erg goed ontwikkelen, 4,0!

avatar van des1

des1

Leuk voor Damon en Affleck, maar een behoorlijk overrate film. Tis zo'n onderwerp (buitenbeentjes, denk aan Rainman, Awakenings, Beautful Mind) dat het altijd goed doet als de Oscars moeten worden uigereikt.

avatar van Angel9999

Angel9999

Dit blijft een geweldige film met een geweldige Robin Williams. De dialogen in deze film zijn van een enorm hoog niveau. Mijn mooiste fragment : Good Will Hunting | 'Your Move Chief' (HD) - Matt Damon, Robin Williams | MIRAMAX - YouTube

avatar van Airheart

Airheart

Ontroerende film.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

In Good Will Hunting wordt er heel veel en heel snel gepraat. Een groot contrast dus met Van Sants latere werk waarin hij vaak lange stiltes invoegt en de beelden laat spreken.

Maar goed, Good Will Hunting blijft wel zijn bekendste film. Ik snap de appeal wel. Vooral de conversaties tussen Will (Damon) en de therapeut (Williams) zijn geweldig om te volgen. De twee hebben een fijne chemie en de gesprekken zetten je aan het denken. Ook de rest van de dialogen (met mensen van allerlei pluimage) vond ik best geestig, al kwam het soms wat geforceerd ‘cool’ over. Voorts lag de hele don’t-judge-a-book-by-its-cover-moraal er nogal dik bovenop.

Tussen al het gepraat door slaagt Van Sant er alsnog in om af en toe z’n stempel op deze film te drukken. Weinig andere filmmakers brengen een voorbij zoevende trein of een rijdende auto zo sfeervol in beeld. Dat soort momentjes geven Good Will Hunting hoe dan ook een unieke feel. Zeker een mooi film dus, al blijft Elephant met voorsprong mijn favoriete Van Sant. 3,5*

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vind deze wel goed al is het volledige potentieel er niet helemaal uit gehaald bvb de band met de wiskundeleraar. Goede interactie tussen Williams en Damon, waarbij de psycholoog de complexe persoonlijkheid van de ander probeert te doorgronden met het doel om hem af te helpen van falingsangst en twijfels, het leren benutten van zijn talenten. Het sentimentele vond ik nog meevallen, gezien niet alles in de film op een ideale manier verloopt. Zo springt zijn relatie af, weet je niet of hij zijn demonen heeft overwonnen en het zal maken in het leven . Je moet ervan uitgaan van wel maar toch... misschien doet hij gewoon een poging. Voor mij was dat OK.

avatar van Lavrot

Lavrot

In velerlei opzichten is dit het breekpunt in de film !

avatar van Brabants

Brabants

• 2032 stemmen

Good Will Hunting is een mooi geschreven en uitgevoerd verhaal door vooral de twee heren zelf maar ook de rest van de cast. De input van Damon is ten opzichte van Affleck natuurlijk veel groter en hij maakt de film dan ook tot wat die is. Echt knap gedaan.

avatar van Flavio

Flavio

Herziening van een film die ik totaal vergeten was.
Hoge scores, logisch want het is een feelgood film waarin aardig wordt geacteerd. Dialogen waren soms best leuk en het is een grappige bijkomstigheid dat Affleck en Damon zelf het script schreven. Maar het is ook zo enorm Amerikaans, zo'n scène dat Robin Williams keer op keer zegt "It's not your fault", sommigen vinden dat misschien een prachtige scène maar ik haak dan toch een beetje af. Kennelijk moesten er tranen vloeien.

avatar van Robi

Robi

Jammer van de enorme clichés en de voorspelbaarheid, maar wel een mooie film. Hij is ook super irritant Amerikaans. The big American dream. Een kansloze die zijn talenten gebruikt. Honkbal. Het versieren van meisjes. Drank. En dan Harvard en de professoren die het gemaakt hebben of juist niet. Wat maakt het ook uit. Als het maar werkt voor een mooi verhaal. Solliciteren op een super baan of toch maar niet. Achter het meisje aan. Enzovoorts enzovoorts ......... En toch bouwt het verhaal boeiend genoeg op, ondanks dat vanaf het begin vaststaat hoe het gaat aflopen en hoe ongeloofwaardig alles ook is. En er wordt bovenal erg mooi geacteerd. Ik hoop dat ik de film nooit meer zie, want het is eigenlijk allemaal te verschrikkelijk voor woorden, hoe langer ik er over nadenk en de film terug evalueer. Deze film hoort van mij niet zo'n hoge waardering te krijgen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. Jonge koppies hier nog van alle betrokkenen, maar verder heeft de film de tand des tijds vooralsnog glorieus doorstaan. Het Oscar-winnende script van Damon en Affleck is onweerstaanbaar, net als de personages. Niet alle scenes werken even goed; zo is de sollicitatie van Affleck, die in plaats van Damon komt opdagen, te flauw en niet op zijn plek, maar afgezien daarvan loopt de film als een goed geoliede machine. En wat zijn Damon en Williams hier goed zeg. De cruciale emotionele scenes komen door hun volledig overtuigende spel nog steeds hard binnen.

avatar van Flavio

Flavio

Leuk stukje van Louis CK over

Good Will Hunting (vanaf 2:14)

frans123

Ooit die film gezien en ik was waarschijnlijk te jong om de schoonheid er van in te zien. Schoonheid in de zin van acteren; Damon, Williams, Driver. Eigenlijk heb ik nooit iets gehad met Damon en Williams , maar deze film is een grote uitzondering. Klasse acteerwerk. Naturel. Eigenlijk komt de film er op neer dat Will "Ja tegen zichzelf en daardoor ook tegen het leven zegt. Door die baan?? Neee..door naar Skylar te gaan. Geen angst voor gevoelens, binding, mislukking. In realiteit duurt zo'n proces , met begeleiding en vallen en opstaan jaren, hier in een paar weken.....

De doorbraak; "Het is jouw schuld niet " een keer of vijf is wat te simpel, maar daar is het film voor, anders duurt de film 2 jaar. Ik zou deze film een ieder willen aanraden, niet vanwege het verhaal - bijzaak- maar het geweldige acteerwerk. Van 3* naar 4*.

Note; Robin Williams heeft zich een aantal jaren geleden het leven ontnomen., omdat hij leed aan een zeer ernstige vorm van dementie , met ondraaglijke psychische verschijnselen. Uit het leven stappen was de enige optie.. RIP Robin

DiamondsRealDeal schreef:

De speelduur was wel wat aan de lange kant.

Je hebt de film/essentie niet begrepen. Jammer.

Lees recensie hier van James- Cameron..dan begrijp je de kracht van de film En nee...niet het verhaal.

[quote]des1 schreef:

Ik zal je helpen. De kracht van de film is niet het verhaal, maar het............Vul maar in.

avatar van Angel9999

Angel9999

[quote]frans123 schreef:

De kracht van de film zit op meerdere vlakken vind ik zelf maar inderdaad des1 ervaart het heel anders maar ach mag er ook zijn toch.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Een van mijn favorieten drama films, daarom nog half puntje erbij gedaan. Blijft een uitermate goede film! Uitstekend acteerwerk door Damon (misschien wel zijn beste), maar vooral Williams. Verhaal zit goed in mekaar, heel knap geschreven van Damon en Affleck.

avatar van Killkong

Killkong

Schitterende film, al verschillende keren bekeken.

avatar van wimaroca

wimaroca

Nu pas gezien,goede acteurs,(alleen die Affleck kan me niet boeien) maar toch wel een beetje overschat,en duurt inderdaad veel telang,ik dacht er komt nog een mooie clou,maar ook dit kwam niet!

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Een rebelse jonge conciërge (Matt Damon) is in het geheim een ​​wiskundegenie, maar als dat aan het licht komt, lijkt hij terughoudend om het te gebruiken om zijn leven te verbeteren.

Moeilijk om een hoofdpersonage echt te geloven, dat veel boeken lijkt te hebben gelezen en veel buiten anderen om heeft gestudeerd (hoe, waarom en wanneer wordt niet volledig uitgelegd). In het verhaal lijkt hij veel meer geïnteresseerd in vechten op straathoeken en schreeuwen tegen zijn vrienden uit de arbeidersklasse (zelfs als ze naast hem zitten).

Goede prestatie van Matt Damon in de centrale rol, maar Robin Williams als de psychiater die hem helpt (en die uiteindelijk zelf geholpen wordt) is de uitblinker. Hier is een man die met één blik meer kan zeggen dan de meeste acteurs met honderden regels dialoog. Jammer dat zelfs de academici net zo gemakkelijk en net zo vaak lijken te vloeken als degenen die "lager in de voedselketen" staan.

Mini Driver (Skylar) is behoorlijk ontroerend als Engelse student (rijk maar geen heks!) die de aandacht van onze held trekt. Mijn gevoel geeft mij het idee dat dit was opgenomen voor het geval de rest van het plot zou floppen. Er zou niet al te veel bewerking nodig zijn om dit tot het centrale thema te maken, terwijl de rest de achtergrond vormt. Dit was echter niet nodig. Maar zoals ik al zei, dat is mijn gevoel!

Toch redelijk veel goede momenten en een te boeiend plot om niet gecharmeerd te zijn van deze film.

De arbeidersvrienden van onze held zijn loyaal maar dat is ongeveer alles wat je over hen kunt zeggen.

Ben Affleck (in de rol van 'beste vriend') laat zien dat kapsels, jukbeenderen en tanden nog steeds het belangrijkste zijn in de "klatergoudstad".

De steriele wereld van de (Boston) academische wereld en de jeugdwereld van de straat kwamen niet echt goed bij mij over. Kon er geen middenweg zijn voor onze hoofdpersoon?

De film blijkt op dit punt net zo verward als ik en uiteindelijk geeft de politie geen antwoord.

Een mooie 7.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Ik moet toegeven dat ik onder de indruk ben van het schrijfwerk van Damon en Affleck. Met name omdat dit is geschreven vlak nadat ze de toneelschool verlieten, dus nog erg jong en onervaren waren, maar toch een enorm volwassen en goed in elkaar gestoken script, uit de losse pols schreven.

Acteerwerk is uitstekend en Williams steelt hier inderdaad de show. Zelf geen enorme fan van Damon, kon hem zelfs hier ook niet echt helemaal hebben, maar moet toegeven dat hij hier best sterk was.

avatar van Kondoro

Kondoro

"You'll have bad times, but it'll always wake you up to the good stuff you weren't paying attention to.”

Waanzinnig prachtige film. Al een hele lange tijd uitgesteld, omdat het me niet echt wat leek. Wiskunde is namelijk niet voor mij weggelegd, ik heb mijn school ook afgerond lager dan een vijf dus ik hoef er ook niks van te weten. Toch is het duidelijk dat deze film daar helemaal niet om wil draaien. En dat maakte het toch wel een heel stuk fijner om te kijken. Geinig om te lezen dat dit het eerste grote project van Damon en Affleck is die ook gelijk zijn broertje erbij heeft gehaald. Dat zorgt ervoor dat rond deze tijd de film gevuld is met een sterrencast, neem daar namelijk Williams bij en die deed het echt perfect.

Ik kon me erg goed inleven in het leven van de jonge Will. Zelf heb ik nu ook veel problemen met het ondervinden wat het leven precies van je wil en wat jij verwacht van het leven. Eigenlijk het constante vermijden van hedendaagse problemen en zelf ook maatschappelijke verreisden werkt niet altijd even goed mee. Je talenten die ergens liggen waar jij zelf geen toekomst in ziet, en eigenlijk je dagen vullen met dingen die eigenlijk niet goed voor je zijn of helemaal niet bij je past. Daarnaast natuurlijk nog de liefde wat niet altijd even lekker loopt. Of te wel: veel vragen in het leven waar je maar moeilijk af komt. De therapieën slaan ook aan als kijker, ik denk dat als je er zelf mee stuggelt in het leven dat het erg dichtbij komt. En dat maakt in mijn ogen dit portret echt prachtig.

De film duurt precies lang genoeg, een beetje jammer van het einde waar ik toch misschien de hereniging wou zien maar, je weet dat Will zijn leven aanpast en veranderingen aangaat. Een duidelijke boodschap naar de jongeren en dat komt ook wel binnen als je, je er maar voor open stelt.

De film wordt overigens nergens intens verdrietig. Misschien was dat wel iets waar ik lichtelijk op had gehoopt maar dat is niet anders. Alleen rond het einde waren er wat tranentrekkers maar, daar moet je het als kijker ook maar gewoon mee doen. Ik vond de rol van Williams heel sterk, toch een beetje de volwassene in deze film. Dus goed, met deze boodschap en de rust die de film toch enigszins weet uit te stralen is dit een prachtige film. Zeker voor herhaling vatbaar,

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Good Will Hunting, meer dan van eender wie het project van Damon en Affleck, die het script zelf neergepend hebben en uiteraard hoofdrollen op zich hebben genomen. Wat je ook van hen mag vinden, dat mag vrij indrukwekkend genoemd worden. Ik vind Damon in zijn latere carrière helemaal zo leuk niet, maar dit is wellicht samen met Ripley zijn beste rol. Hij is perfect als de getroebleerde, hyper-intelligente, charmante maar toch ook ruwe en beschadigde Will Hunting. Een personage vol tegenstellingen, met natuurlijk een vrij voorspelbare character arc, maar daardoor niet minder pakkend. Robin Williams zet de meest in het oog springende rol neer - en is enorm sterk, voor alle duidelijkheid - maar Damon draagt de film wel echt. Ben Affleck hult zich liever in een bijrolletje, maar doet dat eigenlijk bijna even prima.

Maar Good Will Hunting is meer dan de som van de goede acteurs die erin meespelen. De film loopt zo vlotjes en soepel van scène tot scène, met enkele prima tot briljante momenten. De scène met Damon en Williams in het park is misschien een standaardkeuze, maar het is slechts één van de zovele momenten die er bovenuit springen. De muziekkeuze is leuk, visueel is het een film die vertrouwen, vakmanschap en kwaliteit uitstraalt. En het schrijfwerk is gewoon sterk. De emoties komen oprecht naar voren, zonder dat het geforceerd en uitgelokt aanvoelt. Ook al is het eindstuk natuurlijk heel lief en sentimenteel, maar dat ervaarde ik op geen enkel moment als iets negatiefs. Dat is ook een verdienste, vooral op het conto van Damon en Affleck.

Deze ga ik zeker nog eens in de herziening gooien ooit.

4*.