Good Will Hunting (1997)

geregisseerd door Gus Van Sant
met Matt Damon, Robin Williams en Ben Affleck

Will Hunting werkt als schoonmaker in een school in Boston en brengt de rest van zijn dagen voornamelijk door met vechten en het omzeilen van de wet. Op een dag blijkt echter dat Will een uitzonderlijk talent heeft voor wiskunde. Een leraar wil koste wat het kost dit talent uitbouwen, maar merkt al vlug dat Will behoorlijk overhoop ligt met zichzelf en z'n omgeving. De enigen die hem kunnen helpen zijn Sean McGuire, een psycholoog die bewondering heeft voor het jonge genie en hem probeert te begrijpen en Skylar, een studente geneeskunde die verliefd is op Will. Zullen zij erin slagen om Will uit z'n isolement te halen?

avatar van DiamondsRealDeal
Hele goede film over een verknipte genie die z'n kwaliteiten nou niet echt gebruikt en met man en macht geprobeerd word door de hele cast om hem over te halen, maar het mag uiteindelijk niet baten.
De speelduur was wel wat aan de lange kant.

avatar van TornadoEF5
Niet slecht... maar de top 250 status vind ik dan wel weer wat overdreven, en persoonlijk geef ik de voorkeur aan andere oscar- en dramafilms. Deze bevindt zich voor mij in de grijze middenmoot, misschien er net boven, maar dan eerder gewoon nipt bij de 40% beste films die ik al gezien heb. Ik vind het verder net zoals veel andere films toch wel een sentimentele film, ik zie niet in wat aan deze film zo anders zou zijn. De muziek werkte ook een beetje op mijn zenuwen na een tijdje. Het einde is misschien een beetje te veel: "al goed, eind goed". Een minder goed einde of een meer open einde zou ik veel gedurfder vinden, maar daar zullen dit soort films nooit voor kiezen. Er wordt wel goed geacteerd, en ik zie waar Williams zijn populariteit vandaan haalt, hoewel ik toch niet per se een groot fan van hem zal worden.

avatar van notoirefilmhater
aardig weg-kijk filmpje, maar licht overschat.

Favoriet!

avatar van Shadowed
Behoorlijk.

Eigenlijk veel beter dan ik vooraf had verwacht, heb nog weinig ervaring met Van Sant, ik had hem vooraf een beetje vergeleken met Zemeckis en Spielberg, een pro-Amerikaanse regisseur dus. Sowieso ben ik altijd strenger voor een top 250 film.

Maar dit was beter dan verwacht, ben zelfs licht weggeblazen. Damon vond ik altijd prima, maar hier gaat hij toch een niveau verder naar boven. Dit vooral omdat zijn personage ook zo leuk is om te volgen, ideaal type om dit soort filmpjes een beetje te dragen.

Williams is ook geweldig, heb nog weinig met zijn komedie typetjes gezien, maar dit vind ik in ieder geval erg goed. Erg interessant, beheerst en nergens te flauw karakter. Hij is eigenlijk gewoon een mens, en dat vind ik altijd een ideaal ingrediënt voor een personage zoals hij.

Vanaf het eerste uur al interessant, tweede trouwens ook. Ik ging heel snel door dei 126 minuten, fijn dat dit ook niet onnodig lang hoeft te duren. Soms hebben dit soort filmpjes weleens de neiging om boven de 150 minuten uit te steken, maar deze is gelukkig perfect in zijn speelduur.

Hier en daar wat voorspelbaar, maar dit is gelukkig beperkt. Het verhaal is erg interessant, de emotie oprecht en de buurt is leuk uitgekozen. Enkele boodschappen komen behoorlijk goed binnen, als je oplet, krijg je ook enkele mooie dialogen weer terug te zien later in de film en dat werkt eigenlijk uitstekend.

Dat hij aan het einde toch achter zijn meisje aangaat was wel te raden, en wat ook niet helemaal perfect was was de soundtrack. Leek wel uit de droomvlucht van de Efteling te komen, waardoor er soms een soort fantast sfeertje dreigt te hangen, en die vind ik gewoon niet passen.

Goede wegkijker, terwijl de film je ook echt meeneemt, en dat is ideaal voor een film zoals dit. Een hoog cijfer dan ook. Erg goed mee vermaakt.

avatar van Brave-Neo
Dat Damon hier goed naar voren komt is ook niet zo gek als je weet dat hij samen met Ben Affleck dit verhaal heeft geschreven. Maar inderdaad prima film dit met een magistrale Robin Williams!

Good Will Hunting (1997) - Full Cast & Crew - IMDb