• 8.348.753 stemmen

Geregisseerd door: Michael Bay

Met onder meer: Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris

Releasedatum: 27 juni 1996

Plot The Rock

"Alcatraz. Only one man has ever broken out. Now five million lives depend on two men breaking in."

Een groep mariniers bezet met een berg chemische wapens het eiland Alcatraz. Ze eisen 100 miljoen dollar als goedmakertje voor de families van dode soldaten. Wordt er niet betaald, dan zullen er 15 raketten met het dodelijke VX-gas richting San Francisco gaan. Een team, met onder andere wapenexpert Stanley Goodspeed, en voormalig Alcatraz gevangene John Mason, wordt ingezet om de aanvallen te voorkomen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Captain Darrow

Carla Pestalozzi

avatar van Black Math

Black Math

Scherp! Dank je wel, ik kon het nog aanpassen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Blij dat deze film nog helemaal overeind blijft als heerlijke actiethriller die zich vooral onderscheidt doordat de twee partijen die tegen elkaar staan aan elkaar gewaagd zijn. Allebei goed voorbereide en bewapende professionals met motieven waar je begrip op voor kunt opbrengen. Best opmerkelijk om juist in een Michael Bay-film dergelijke nuance aan te treffen. Harris speelt de muitende generaal ook erg fijn, en Cage en Connery vormen een zeer leuk duo zonder dat ze helemaal de steeds botsende typetjes worden. Cage heeft nog wel zijn momenten waarin hij weer wat doorslaat, maar god wat is Connery weer fijn. De humor en charme die hij brengt.

De beste scènes van de film draaien ook eigenlijk allemaal wel om hem. De scènes in de verhoorkamer met als hoogtepunt als hij met een geslepen muntje het glas kapot weet te snijden en zijn aartsvijand Womack ziet, de scène in de penthouse van het hotel en op het balkon, de tragische confrontatie tussen de twee kampen in de doucheruimte van Alcatraz. de scène waarin Mason de celdeuren open weet te krijgen als hij en Goodspeed gevangen zijn genomen door de muiters.

Zoals altijd bij Bay is de actie meer stijlvol dan echt goed en overzichtelijk gefilmd, maar de sets zijn wel echt super, en leuk is hoe de film eigenlijk een beetje is zoals films als Die Hard met een heel kleun vleugje heist-film. De verschillende belangen en vaardigheden van Goodspeed en Mason zorgen voor een mooie wisselwerking en elke nieuwe gebeurtenis houdt de film interessant en ook de vaart erin. En sowieso is het altijd wel leuk als de hoofdpersonages in een film kennis van zaken hebben.

Morse is trouwens ook heel overtuigend in een op zich nog bescheiden rol als generaal Hummel zijn tweede man. Een zeer goede keuze van de casting. Hij brengt gewoon direct een sympathiek gezicht op het scherm. En voor een actiefilm is het aardig om te zien dat eigenlijk elke dode wel wordt gerespecteerd. Nou ja, tot het einde dan, als er muiterij onder de muiters ontstaat en de overgebleven bad guys ook echt bad guys worden.

Dat levert nog wel de heel amusante Rocket Man-scène op, een van de scènes waarin de film op een vermakelijke manier ook gewoon even lekker dom is. Die scène met die hippiewagen die aan gort wordt gereden is bijvoorbeeld ook lekker lomp en zo typisch Bay, en die babybom is ook een pareltje. Maar hij houdt zich hier nog in en heeft vooral een film met een gematigde toon afgeleverd, wat je niet van tevoren zou verwachten. De muziek is ook erg sterk trouwens, met een fijn thema dat blijft hangen. Het zat nog in mijn geheugen gegrift maar ik wist niet eens meer dat het van deze film was. Nu dus wel. Bays beste film. 4.0*.

avatar van jordandejong

jordandejong

JacoBaco schreef:

Voor de meeste mensen is The Rock een enorm jeugdsentiment, maar ik ben toch benieuwd hoe iemand van een jaar of 20 die de film voor het eerst ziet beoordeeld!

Met de maximale score dus..... Alles aan The Rock klopt. Fantastische actiescènes (die achtervolging in San Francisco is van een ongekend hoog niveau), geweldige cast, en een werkelijk waar magistrale soundtrack van Hans Zimmer. Zelden zo op het puntje van m'n stoel gezeten als bij deze film. Daarnaast is er ruimte voor zowel humor als drama (die scene in de doucheruimte ).

Het is allemaal over de top, maar so what. Wat een topvermaak was dit zeg...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Als pure actiefilm zonder veel te moeten nadenken over boodschappen en wisselende plotwendingen moet dit één van mijn favoriete actiefilms zijn. Het is zo één van die typische ninethies actiefilms (waarover éénieder hier op MM er wel een kleine tien op 30 sec kan opsommen). Het is een actiefilm die qua spektakel en special effecten vrij makkelijk overeind blijft.

De actie is boeiend en de film verveelt geen moment, hoewel de film echt uit 2 delen bestaat (San Francisco met zijn autorace en de operatie op Alcatraz zelf). Cage en Connery doen het goed (al vind ik het gekibbel tussen hen maar gemaakt), maar voor mij steekt Ed Harris er alvast bovenuit. Ik kende hem al van The firm en Apollo 13 en dat groeide alleen maar bij de topprestaties in onder meer The truman show, A beautiful mind en Westworld in 2016. Een zeer gerespecteerd acteur, dat is zeker!

Michael Bay is uiteraard helemaal in zijn sas met deze film. Hans Zimmer maakt het dan ook compleet met zijn tune die ik de komende dagen niet uit mijn gedachten gewist krijg. Mooi decor met Alcatraz, zicht op het mooie San Francisco (en Oakland), spanning en bovenal jeugdsentiment. Wat moet je meer hebben?

avatar van TMP

TMP

Zeer matige actiefilm met een voorspelbaar en matig plot. Door het matige plot en het ook niet bijzonder denderende acteerwerk wordt het geen moment echt spannend. Er zitten op zich wel enkele aardige actiescènes in en de rol van Sean Connery is niet eens zo onaardig, maar verder stelt het bar weinig voor.

avatar van PCTERN

PCTERN

Michael Bay staat bekend om zijn over the top actiefilms, zoals de Bad Boys reeks en Transformers. In deze The Rock is het ook weer van dik hout zaagt men planken. Maar desondanks is deze film een genot om te kijken, vermaak en verwondering zoals een van de mooiste autoachtervolging scenes die ik me kan herinneren.

Destijds in de bioscoop was dit een verpletterende film die ook bleef ''hangen', ook omdat dit een van de eerste actiefilms van Bay was waar zo werd uitgepakt. Een Ferrari werd pardoes in de puin gereden.

Verder was de aanwezigheid van Sean Connery bijzonder vermakelijk en een aanwinst in dit verhaal.

Hierna maakte Bay nog wat vergelijkbare films die toch teveel van hetzelfde waren en daardoor wat aan kracht verloren. Een formule moet je niet eeuwig blijven uitmelken....

Hoge score vooral door de visueel mooie en krachtige film, puur vermaak met gezonde dosis humor en de aanwezigheid van Connery.

avatar van killerfreak

killerfreak

Zeer behoorlijk actiefilmpje met een legertje topacteurs. Nicolas Cage en Sean Connery spelen voortreffelijk in iets wat toch een van de betere Michael Bay films moet zijn. Hij kan hier al het vuurwerk uit de kast halen, en voor een keertje hoeft dat niet te storen...

Ohja, bijna vergeten te vermelden: de geweldige muziek!!

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Nou heb ik helemaal niets met de Transformers reeks, maar daaruit blijkt wel dat Bay een aardig actiefilmpje kan schieten. Verplaats deze flitsende actie naar een voor mij wat fijnere setting en je hebt een film als The Rock. Vanaf het begin vlieg je er al meteen in, en op wat dode punten na vermaakt het uitermate goed.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Zeer goede en spannende actiefilm! Vandaag voor de 3e keer bekeken denk ik, blijft gewoon een goede film van begin tot eind!

Die 2 uur vliegen zo voorbij volop spektakel! 4.5 sterren!

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Nog eens gekeken, zwak begin, daarna wordt het wel leuker en interessant. Ik vind het alleen met momenten wel erg donker met weinig kleur. Ik vind Connery en Cage wel een leuk duo met plezier in deze rol spelen. Ook Ed Harris vond ik goed spelen. En van David Morse herkende ik zijn gezicht ook, ik denk van The Green Mile. Het plot is niet al te sterk, maar de actie is wel lekker, en elke film met Cage kijkt wel lekker weg.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tegenvaller.

Maar met een naam zoals Bay moet je ook niet een al te bijzonder verhaal verwachtten. Dan maar kijken waarvoor Bay zo bekend is, de actie en explosies. Helaas vond ik zelfs die tegenvallen, maar dat kan komen omdat dit 1 van Bay's eerste films was.

Typische Amerikaanse rollen, ik verwachtte al niet anders van Bay. Zo weet je al bijna zeker dat Connery en Cage zullen gaan kibbelen. Gelukkig acteren ze dan wel weer prima. Harris vond ik tegenvallen, een nogal voorspelbaar personage, net als het verhaal zelf.

Enkele wat beklemmende momenten, en prima actie in de slotfase. Dan is het meeste positieve al gezegd, want het eerste deel van de film is gewoon saai en duurt te lang. Ik had meer paniek op de gijzeling zelfs tussen de gijzelaars en gijzelingen veel leuker gevonden. Jammer weer.

Prima film, maar een voldoende krijgt het niet.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Blijft een zeer vermakelijke film met Connery die de show steelt. Cage vind ik hier wel een stoorzender af en toe met zijn jankgezicht en overacting. Ook dat debiele (hoe klein ook) sub-plotje met zijn vriendin is behoorlijk irritant. Verder is het vooral vermakelijk met nogmaals een geweldig gecaste Connery. Harris hoeft nauwelijks te acteren omdat zijn rol nogal standaard is maar komt in ieder geval niet irritant over zoals Cage, en ook de rest van de cast past goed in z'n rol. Blockbuster van behoorlijk niveau ondanks enkele onrealistische over the top zaken maar de film blijft strak overeind en vermaakt nog steeds.

Onderhond

Volledig bij met Bay.

Een film die ik vroeger al eens gezien had, op één of ander schoolreisje in de bus. Een leeftijd dat ik niet zo te porren was voor Hollywood geweld, maar meer op zoek ging naar de Nolan's, Tarantino's en Aronofsky's van de filmwereld. Vond deze helemaal niks, niet zo verwonderlijk dus dat ik deze tot het laatst bewaard heb.

Ondertussen kan ik het werk van Bay beter waarderen, al moet gezegd dat Bay toch ook even nodig gehad heeft alvorens volledig zijn draai te vinden. Je ziet zijn stijl hier wel al terug, maar wie op echte Bayhem zit te wachten komt toch redelijk bedrogen uit. Het is vooral een degelijke actiefilm, maar niet zoveel meer.

Cage en Connery doen het nog wel aardig, maar de balans tussen actie en gepalaver ligt niet zo goed. De actiescenes zelf zijn ook niet zo blits als in Bay's latere werk. Niet zo verrassend misschien, maar dat maakt de film er niet beter op. Uiteindelijk vooral erg simpel vermaak. Niet heel uitzonderlijk, Bay heeft later gelukkig veel leukere dingen gedaan, maar voor een keer wil het nog wel.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Het is mijn voornemen om de komende periode eens wat grote actiefilms opnieuw te bekijken, bij voorkeur uit de 80's en 90's. Kort geleden al een start mee gemaakt door Die Hard eens opnieuw te zien, wat een enorm machtige ervaring blijft. En nu was het de beurt aan een van de grote actie-thrillers van de jaren 90 en tevens werk van Michael Bay uit een tijd toen hij nog prettig kijkbare films afleverde.

Niet dat Die Hard en The Rock nou heel goed te vergelijken zijn, al hebben ze wel het gezamenlijke thema dat er een hoop mensen worden gegijzeld door terroristen, maar ik merkte toch wel heel erg dat Die Hard een product is uit de zichzelf niet al te serieus nemende jaren 80 en dat The Rock echt wel 90's is. Het plot moest complexer en het neemt zichzelf ook meer serieus dan Bruce Willis die in een vies hempje terroristen naar het hiernamaals helpt en oneliners spuwt. Die stijl is echt mijn ding. The Rock zit er tussenin. Het onderwerp is serieus, de terroristen kennen ook geen zelfspot, maar gelukkig zijn daar nog Nicolage Case en vooral Sean Connery. Cage is al jaren weggezakt naar een dieptrieste c-film acteur die zonder enige passie nog zijn filmpjes maakt, maar in de jaren 90 was hij echt wel een gevierd acteur die in tig topfilms een hoofdrol had. Hier doet hij het ook leuk als iemand die totaal niet op zijn plek is bij al dat geweld. Maar hij wordt wel echt volledig overvleugeld door Connery, die gemaakt is voor dit soort rollen. Hij is echt een van de meest charismatische acteurs van de vorige eeuw. Zijn stem, zijn looks, zijn houding, zijn mimiek; het klopt gewoon. Elke scène met die man is een feest. Neem alleen al dat geweldige stuk waar hij wordt geïntroduceerd en ondervraagt word. Ook de rest van de cast met bijvoorbeeld Ed Harris bevalt ook prima. Da’s ook zo’n acteur die zelden of niet een slechte rol heeft.

Een groot pluspunt van The Rock is de locatie. San Francisco en Alcatraz zijn wereld. Ik ben zelf niet lang geleden daar nog geweest, weet hoe indrukwekkend het eiland is. Weet hoe cool de stad is met die steile straten. Het levert in The Rock ook een waanzinnig gave achtervolging op, maar het grootste deel speelt zich af op Alcatraz. De film heeft wel een tijd nodig om goed op gang te komen, maar het laatste uur is echt lekker. Wel spijtig dat het weer van die typische Michael Bay montage-stijl is, met veel onrustig gefilmde actiemomenten die soms gewoon niet heel lekker wegkijken. Gelukkig is de soundtrack van Hans Zimmer wel weer echt bombastisch en passend. Ook goed is dat Bay bruut geweld hier niet schuwt. Zo is de scène dat het commandoteam uit wordt gemoord echt ontzettend sterk. Ook zie je enkele mensen sterven door het virus, op een erg onprettige wijze. De film zit verder wel weer propvol met voorspelbare clichés, zoals met Cage en zijn brandende flare’s op het einde. Niet erg storend, maar het is wel afgezaagd.

The Rock is prima vermaak, maar ook weer niet zo goed dat mijn ooit gegeven vier sterren blijven staan. Halfje eraf dus.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

The Rock, voor mij toch vooral de film met Sean Connery in één van zijn laatste grote rollen. Michael Bay was pas komen piepen. Voor The Rock had hij ervaring met Bad Boys, niet echt mij favoriete blockbuster. Een regisseur die toen nog wat moest leren en van videoclips kwam. Blijkbaar kreeg hij vooral van Connery (mee executive producer in de film en de meeste ervaring van iedereen die meewerkte aan deze film) waarbij hij toch aanstuurde op af en toe scènes te repeteren en iets trager te gaan. Dat heeft toch wel geholpen.

The Rock heeft een indrukwekkende cast met veel karakteracteurs of acteurs uit actiefilms, die hun ervaring mee aan boord hebben genomen. Connery wou Nicolas Cage erbij en je ziet ook wel dat het klikt tussen hen. Veel humor is ter plaats improvisatie en dat gaat hen wel goed af. Je ziet ook meteen dat de film het niet moet hebben van dialogen, maar dat de ervaren acteurs zelfs met de domste lijnen weggeraken. Qua actie toch ook enkele namen die ervaring hebben: Michael Biehn (Terminator en Aliens) - John C. McGinley (Platoon en Point Break) - Tony Todd (Platoon en Candy Man) en natuurlijk ook Ed Harris en David Morse.

Ed Harris was niet geheel tevreden over de werkwijze van Michael Bay omdat die te dichte close-ups maakte, en je dus minder het geheel zag. Daar kan ik wel wat inkomen, omdat je niet veel het geheel in beeld krijgt en dus kan genieten van een indrukwekkend shot. Het zorgt wel dat je dicht op de actie zit natuurlijk.

The Rock is wat verouderd en het voelt wat houterig met momenten. Maar sommige scènes zijn wel nog leuk kom te zien. En met Connery en Cage erbij wordt het toch weer wat beter. Een topfilm is het niet, maar ik kan hier wel elke keer van genieten. Een aangename blockbuster waar je als grote filmliefhebber niet veel origineels uit kan halen, maar volgens mij nog wel van kan genieten. De film is toch ook weer bijna 25 jaar oud.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1908 stemmen

Onderhond schreef:

Toch hoefde je niet ver te zoeken: "Quentin Tarantino was an uncredited screenwriter on this movie" (IMDb)

avatar van bart007bond

bart007bond

Briljante actie film die niets fout doet.

Geweldige soundtrack ook.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Met het overlijden van Sean Connery kun je tegenwoordig op TV haast niet naast zijn films kijken. Knap dat hij zich op 65-jarige leeftijd voor zo'n energieke film wilde lenen. Meteen ook één van Bay's beste. Hij gooit een hoop elementen samen die eigen zijn aan de beste actiefilms : een groot terroristisch gevaar, twee tegengestelde kerels die de handen in elkaar moeten slaan, bombastische kutmuziek, het drama-moment in het midden van de film waarbij alle hoop instort, de hardvochtige weerstand, spannende deadlines, een finale waar het tot de laatste minuut onbeslist is. Allemaal componenten van ergerlijk formulewerk, ware het niet dat het in goede handen is. Ik heb de film in één adem uitgekeken en genoten van de goede actie (bvb met die mijnkarren). Cage toen hij nog toprollen versierde en Connery flegmatisch als altijd. Ed Harris zie ik ook graag spelen, zeker als hij de bad guy uithangt. Oerdegelijke film jazeker, maar nogal dertien-in-een-dozijn, dus geen hoog cijfer en geen favoriet. Ik vond hem beter dan de eerste keer, maar dat kwam wellicht omdat ik toen meer met mijn toenmalige vriendin bezig was in de bios

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Door films als The Rock zou je bijna zeggen dat Michael Bay een onderschat regisseur is. Niet dat dit een meesterwerk is, maar de naam die hij inmiddels - vrij terecht - heeft opgebouwd door miskleunen als Pearl Harbor of de Transformers films is hier toch nog tamelijk ver te zoeken. Tuurlijk is The Rock een typische Bay-film; het is slick, gelikt en bombastisch, maar verrassend genoeg ook overzichtelijk, gestroomlijnd en consistent qua toon. Toch niet iets wat je bij Bay verwacht. De film duurt met z’n 137 minuten te lang, maar het is absoluut geen onprettige film om naar te kijken; Michael Bay houdt hier zowaar soms shots langer dan 1 seconde vol. Ook de aanwezigheid van een prettige cast werkt mee; Connery en Cage zijn prima hoofdrolspelers, maar vooral de kleurrijke bijrollen van onder meer Harris, Morse, Forsythe, Biehn, McGinley en Todd vergroten het kijkplezier.

3,5 sterren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

How is your bowlingarm?

Filmpje die ik lang uitgesteld heb voor een herkijk omdat ik een verschrikkelijk overdreven jaren '90 product verwachtte en niet echt fan ben van Michael Bay en diens producties. Maar eenmaal onderweg viel het me toch mee, en wist de film me toch meer dan behoorlijk te amuseren, misschien wel meer dan vroeger.

De film gaat in ieder geval vol tempo van start, een tempo dat zelden onderbroken zal worden, niet bij de introducties, niet bij de auto achtervolging, noch terplaatse op Alcatraz. Aan diepte wordt verder niet gedaan en in principe, tussen alle opgepompte spieren en overdreven actie, riekt The Rock verdacht veel naar een fout jaren '90 epos. Toch heeft de film dankzij zijn grote cast en vele humor een bepaalde gunfactor en kan de film net zo goed geplaatst worden onder de guilty pleassures.

Hand Zimmer is herkenbaar als altijd, theme overigens al jaren gebruikt in Expeditie Robinson, en het is duidelijk te horen dat hier al de nodige elementen en ritmes van Pirates inzitten. Van de acteurs is Harris altijd goed, Cage vermakelijk met zijn weinig heldhaftige karakter maar vooral Connery lijkt het meest in goede doen. Voeg daar een interessante locatie als Alcatraz aan toe, een aantal erg aardige actiescènes, een behoorlijke discussie waar SEAL commandant Anderson Hummel tot de orde probeert te roepen en de chemie tussen Peppi en Kokki die het geheel tot een goede einde moeten brengen en je hebt toch een meer dan vermakelijke film die in bonzend tempo voorbij jaagt. Daar kan die achtervolgingsscène die veel te overdreven is weinig maar aan veranderen.

Leuk, zeg maar guilty pleassure en toch meer dan redelijk product van Michael Bay.

avatar van Trailblazer87

Trailblazer87

Fantastische actiethriller uit een tijdperk waarin vele toptitels zijn gemaakt. Blijft tot het einde toe spannend. Sean Connery bewees hier nog maar 'ns wat een groots acteur hij was, ondanks zijn leeftijd. Dat is hem in deze film in ieder geval niet aan te zien. Samen met Nicolas Cage vormt hij het perfecte duo om de aanval van Hummel te stoppen. Uitstekend op alle fronten!

avatar van Negan

Negan

Hummel gets the Rockets. Wat een top theme soundtrack is dat zeg!

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Ik heb The Rock zojuist, na zo'n 20 jaar jaar vanuit mijn eigen videotheek herzien en ik blijf deze fantastische actie thriller een toffe film vinden. Wederom prima mee vermaakt.

avatar van Brabants

Brabants

• 2023 berichten

The Rock een film waarbij duidelijk te zien is dat een regisseur als Michael Bay ver voor zijn tijd vooruit loopt. De cinematografie is verbluffend. Als je een film kijkt twintig jaar later lijkt het net alsof de film past binnen dat rijtje.

avatar van wood23

wood23

Een van de weinige films van Michael bay die echt goed is.De kracht van ‘The Rock’ zit ‘m voornamelijk in de goed gedoseerde ingrediënten: actie, spanning en humor. Naast gewelddadige scènes, waarin onder andere het effect van het VX gas gruwelijk duidelijk wordt, is er ook volop ruimte voor humor en die weten Cage en vooral Connery goed op te vullen. En hoe ongeloofwaardig het scenario ook mag zijn, daar maal je niet om als je er midden in zit. ‘The Rock’ zit goed in elkaar – Bay gaf toen blijkbaar nog om karakterontwikkeling en plot – en steekt met kop en schouders boven soortgelijke films in het genre uit, zelfs jaren na de release.

avatar van FlorisV

FlorisV

Eerlijk gezegd heb ik The Rock maar 1x gezien, vond ik het maar matig door alle bombast en het opgeblazen gedoe en nu ik achteraf, jaren later, weet dat dit een Michael Bay film is, snap ik eindelijk waarom...

avatar van stratmans

stratmans

Goeie muziek, spannend tot op het einde, Top Nicolas Cage met rocket man

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“Womack! Why am I not surprised, you piece of shit!”

‘The Rock’ is één van de weinige ‘Bay’ films die ik nog moest zien, en op onverklaarbare wijze altijd links laten liggen omdat ik altijd dacht dat hij erg mooi zou zijn, en dus wou kijken op een bijzondere avond. Nou, zo autistisch als toen ben ik nu niet meer en eigenlijk is nu voor mij de tijd aangekomen dat ik juist al die films wil kijken, en wat maakt het verder ook uit. ‘The Rock’ stond in ieder geval erg lang op mijn kijk-lijst en dat is niet zonder een bepaalde reden. Toen ik net begon op deze site was ik onwijs groot ‘Bay’ fan, en het was mijn favoriete regisseur destijds. Nu is dat acht jaar geleden en heb ik in die jaren al zo’n tweeduizend films gezien en genoteerd dus mijn smaak én kennis zijn heel anders dan destijds. ‘Bay’ vertoeft zich al jaren niet meer op die positie en ik was juist nu een beetje sceptisch bij het opzetten van deze film; ‘Bay’ kennende ontploft zo’n beetje elke auto in de buurt van ‘Cage’, is er veel vuur, héél veel onnodige en trage actie, en had ik al ontploffingen al genoemd? Nee? Daar verwacht ik er ook heel veel van .

Maar, hij laat zich een beetje terughoudend op te stellen. Buiten al die verwachtingen om is deze film eigenlijk helemaal niet van wat je van een ‘Bay’ film zou verwachten nee, het is zelfs een tikkeltje rustiger. En wellicht vind ik dit ook wel de beste ‘Bay’ film die ik heb gezien. De film is opbouwend erg goed, begint heel leuk en heeft een onwijs gaaf concept. Ik wou daar alleen meer van zien. Nu is de film op het einde echt een domper, en valt het vies tegen. Het einde heeft gelijk zijn Hollywood cliché en ‘Bay’ stempel weer te pakken.

De cast is vet. Echter, ben ik het wel eens met sommige opmerkingen. Met ‘Sean Connery’ aan het roer lijkt het net een ‘James Bond’ film aan het worden, dat gevoel creëert de film zelf omdat hij in zijn eentje (dan wel met ‘Cage’ maar die doet vrij weinig) een volledige guerrilla leger aan pakt, en dat was dan weer iets minder en toch weer typisch ‘Bay’. Maar dat vond ik zelf toch wat saai, ik had gehoopt dat er wel meer met het gas gebeurde zoals wanneer er een raket wordt afgevuurd op een stadion maar, ‘Hummel’ besluit de coördinaten te veranderen en er zo geen aanval komt. Had dan toch mee gehoopt op een andere impact met wel wat schade, het had in ieder geval een andere blik gegeven op deze film.

Voor de rest vond ik het wel vet. Uiteraard druipt ‘Bay’ zijn stijl er wel gewoon van af, al was het niet overdreven aanwezig: top! Zeker een aanrader om even een keer op te zetten, kijkt prima weg en ik vond het concept ook heel gaaf!