The Rock (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Bay
met Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris

Een groep mariniers bezet met een berg chemische wapens het eiland Alcatraz. Ze eisen 100 miljoen dollar als goedmakertje voor de families van dode soldaten. Wordt er niet betaald, dan zullen er 15 raketten met het dodelijke VX-gas richting San Francisco gaan. Een team, met onder andere wapenexpert Stanley Goodspeed, en voormalig Alcatraz gevangene John Mason, wordt ingezet om de aanvallen te voorkomen.

avatar van Black Math
Scherp! Dank je wel, ik kon het nog aanpassen.

avatar van Thomas83
Blij dat deze film nog helemaal overeind blijft als heerlijke actiethriller die zich vooral onderscheidt doordat de twee partijen die tegen elkaar staan aan elkaar gewaagd zijn. Allebei goed voorbereide en bewapende professionals met motieven waar je begrip op voor kunt opbrengen. Best opmerkelijk om juist in een Michael Bay-film dergelijke nuance aan te treffen. Harris speelt de muitende generaal ook erg fijn, en Cage en Connery vormen een zeer leuk duo zonder dat ze helemaal de steeds botsende typetjes worden. Cage heeft nog wel zijn momenten waarin hij weer wat doorslaat, maar god wat is Connery weer fijn. De humor en charme die hij brengt.

De beste scènes van de film draaien ook eigenlijk allemaal wel om hem. De scènes in de verhoorkamer met als hoogtepunt als hij met een geslepen muntje het glas kapot weet te snijden en zijn aartsvijand Womack ziet, de scène in de penthouse van het hotel en op het balkon, de tragische confrontatie tussen de twee kampen in de doucheruimte van Alcatraz. de scène waarin Mason de celdeuren open weet te krijgen als hij en Goodspeed gevangen zijn genomen door de muiters.

Zoals altijd bij Bay is de actie meer stijlvol dan echt goed en overzichtelijk gefilmd, maar de sets zijn wel echt super, en leuk is hoe de film eigenlijk een beetje is zoals films als Die Hard met een heel kleun vleugje heist-film. De verschillende belangen en vaardigheden van Goodspeed en Mason zorgen voor een mooie wisselwerking en elke nieuwe gebeurtenis houdt de film interessant en ook de vaart erin. En sowieso is het altijd wel leuk als de hoofdpersonages in een film kennis van zaken hebben.

Morse is trouwens ook heel overtuigend in een op zich nog bescheiden rol als generaal Hummel zijn tweede man. Een zeer goede keuze van de casting. Hij brengt gewoon direct een sympathiek gezicht op het scherm. En voor een actiefilm is het aardig om te zien dat eigenlijk elke dode wel wordt gerespecteerd. Nou ja, tot het einde dan, als er muiterij onder de muiters ontstaat en de overgebleven bad guys ook echt bad guys worden.

Dat levert nog wel de heel amusante Rocket Man-scène op, een van de scènes waarin de film op een vermakelijke manier ook gewoon even lekker dom is. Die scène met die hippiewagen die aan gort wordt gereden is bijvoorbeeld ook lekker lomp en zo typisch Bay, en die babybom is ook een pareltje. Maar hij houdt zich hier nog in en heeft vooral een film met een gematigde toon afgeleverd, wat je niet van tevoren zou verwachten. De muziek is ook erg sterk trouwens, met een fijn thema dat blijft hangen. Het zat nog in mijn geheugen gegrift maar ik wist niet eens meer dat het van deze film was. Nu dus wel. Bays beste film. 4.0*.

avatar van jordandejong
JacoBaco schreef:
Voor de meeste mensen is The Rock een enorm jeugdsentiment, maar ik ben toch benieuwd hoe iemand van een jaar of 20 die de film voor het eerst ziet beoordeeld!

Met de maximale score dus..... Alles aan The Rock klopt. Fantastische actiescènes (die achtervolging in San Francisco is van een ongekend hoog niveau), geweldige cast, en een werkelijk waar magistrale soundtrack van Hans Zimmer. Zelden zo op het puntje van m'n stoel gezeten als bij deze film. Daarnaast is er ruimte voor zowel humor als drama (die scene in de doucheruimte ).

Het is allemaal over de top, maar so what. Wat een topvermaak was dit zeg...

avatar van Fisico
Als pure actiefilm zonder veel te moeten nadenken over boodschappen en wisselende plotwendingen moet dit één van mijn favoriete actiefilms zijn. Het is zo één van die typische ninethies actiefilms (waarover éénieder hier op MM er wel een kleine tien op 30 sec kan opsommen). Het is een actiefilm die qua spektakel en special effecten vrij makkelijk overeind blijft.
De actie is boeiend en de film verveelt geen moment, hoewel de film echt uit 2 delen bestaat (San Francisco met zijn autorace en de operatie op Alcatraz zelf). Cage en Connery doen het goed (al vind ik het gekibbel tussen hen maar gemaakt), maar voor mij steekt Ed Harris er alvast bovenuit. Ik kende hem al van The firm en Apollo 13 en dat groeide alleen maar bij de topprestaties in onder meer The truman show, A beautiful mind en Westworld in 2016. Een zeer gerespecteerd acteur, dat is zeker!

Michael Bay is uiteraard helemaal in zijn sas met deze film. Hans Zimmer maakt het dan ook compleet met zijn tune die ik de komende dagen niet uit mijn gedachten gewist krijg. Mooi decor met Alcatraz, zicht op het mooie San Francisco (en Oakland), spanning en bovenal jeugdsentiment. Wat moet je meer hebben?

TMP
Zeer matige actiefilm met een voorspelbaar en matig plot. Door het matige plot en het ook niet bijzonder denderende acteerwerk wordt het geen moment echt spannend. Er zitten op zich wel enkele aardige actiescènes in en de rol van Sean Connery is niet eens zo onaardig, maar verder stelt het bar weinig voor.

Michael Bay staat bekend om zijn over the top actiefilms, zoals de Bad Boys reeks en Transformers. In deze The Rock is het ook weer van dik hout zaagt men planken. Maar desondanks is deze film een genot om te kijken, vermaak en verwondering zoals een van de mooiste autoachtervolging scenes die ik me kan herinneren.

Destijds in de bioscoop was dit een verpletterende film die ook bleef ''hangen', ook omdat dit een van de eerste actiefilms van Bay was waar zo werd uitgepakt. Een Ferrari werd pardoes in de puin gereden.

Verder was de aanwezigheid van Sean Connery bijzonder vermakelijk en een aanwinst in dit verhaal.

Hierna maakte Bay nog wat vergelijkbare films die toch teveel van hetzelfde waren en daardoor wat aan kracht verloren. Een formule moet je niet eeuwig blijven uitmelken....

Hoge score vooral door de visueel mooie en krachtige film, puur vermaak met gezonde dosis humor en de aanwezigheid van Connery.

Zeer behoorlijk actiefilmpje met een legertje topacteurs. Nicolas Cage en Sean Connery spelen voortreffelijk in iets wat toch een van de betere Michael Bay films moet zijn. Hij kan hier al het vuurwerk uit de kast halen, en voor een keertje hoeft dat niet te storen...
Ohja, bijna vergeten te vermelden: de geweldige muziek!!

avatar van SmackItUp
Nou heb ik helemaal niets met de Transformers reeks, maar daaruit blijkt wel dat Bay een aardig actiefilmpje kan schieten. Verplaats deze flitsende actie naar een voor mij wat fijnere setting en je hebt een film als The Rock. Vanaf het begin vlieg je er al meteen in, en op wat dode punten na vermaakt het uitermate goed.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede en spannende actiefilm! Vandaag voor de 3e keer bekeken denk ik, blijft gewoon een goede film van begin tot eind!
Die 2 uur vliegen zo voorbij volop spektakel! 4.5 sterren!

avatar van TornadoEF5
Nog eens gekeken, zwak begin, daarna wordt het wel leuker en interessant. Ik vind het alleen met momenten wel erg donker met weinig kleur. Ik vind Connery en Cage wel een leuk duo met plezier in deze rol spelen. Ook Ed Harris vond ik goed spelen. En van David Morse herkende ik zijn gezicht ook, ik denk van The Green Mile. Het plot is niet al te sterk, maar de actie is wel lekker, en elke film met Cage kijkt wel lekker weg.