Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

1235 BERICHTEN 78 MENINGEN
avatar van patrickman
geplaatst: 21 november 2016, 02:13 uur [permalink]
100 keer gezien. Wat een film

avatar van RuudC
geplaatst: 9 januari, 10:24 uur [permalink]
Verschillende mensen om me heen hebben me Man On Fire aangeraden, maar ik had er nooit echt trek in. komt vooral omdat ik eigenlijk niks met Tony Scott heb. De films die ik van hem gezien heb, krijgen gemiddeld tussen de 1,5* en 3*. Soms kun je er gewoon niet meer omheen en blijkt dat je al die tijd een heel leuke film uit de weg bent gegaan.

Voor het eerst is de combinatie Scott en Washington geslaagd te noemen. Man On Fire is een heel vlotte actiefilm. Niet alleen qua verhaal, maar ook wat het camerawerk betreft. De film flitst letterlijk en figuurlijk en om het af te maken zit er een mooi kleurenfiltertje overheen. Voor de verandering is het ook wel fijn om eens in Zuid-Amerika te zitten. De decors mogen er zeker wezen. Het verhaal werkt goed, omdat er de tijd wordt genomen om de personages te introduceren en er in korte tijd duidelijk wordt dat ontvoeringen serious business zijn in Zuid-Amerika. Denzel overtuigt ditmaal wel als badass actieheld en spoort ditmaal tenminste in een geloofwaardig verhaal zijn tegenstanders op. Het doet denken aan Taken. Ook daar iemand van wie je niet direct een actieheldenrol zou verwachten en deze vervolgens met verve doet.

geplaatst: 14 januari, 01:03 uur [permalink]
Klassefilm, zonder meer....

Vooral de tegenstelling tussen het vertederende begin en de band die hij met het meisje opbouwde en het 2e deel met de meedogenloosheid hoe hij te werk gaat.

Visuele ervaring goed, hoewel ik de stijl van filmen soms niet top vond.
Verhaallijn top
Originaliteit goed
Casting top, Densel Washington past deze rol wel wat ie later nog eens heeft laten zien in The Equaliser.

avatar van danuz
geplaatst: 28 januari, 13:34 uur [permalink]
Mja? ... Mnee..

Je ziet direct dat Tony Scott z'n best doet een eigenzinnig werkje te maken (binnen Hollywood dan toch). Voor sommigen vermoeiend, voor mij niet zozeer. Heel af en toe dient de edit z'n doel en wordt het geheel naar een hoger niveau getild. Maar meestal blijft dit toch gewoon een vrij standaard thriller die bovendien véél te lang duurt en al snel verveeld door z'n voorspelbaarheid (van personages en setting). Dan kan je nog zo smeuïg monteren, de film wordt er imo niet of nauwelijks beter op. Wel lof voor de clubscene trouwens, échte (inmiddels wel wat gedateerde) muziek. Voor de rest: jammer!

geplaatst: 29 januari, 19:32 uur [permalink]
Goede film. Goede cast.