ad

Geregisseerd door: Tony Scott

Met onder meer: Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

Releasedatum: 23 april 2004

Over Man on Fire

"Creasy's art is death, and he is about to paint his masterpiece."

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Daniel Sanchez

Victor Fuentes

avatar van Xastur

Xastur

Goede film vrij vaag maar bruut maar zo is leven

avatar van Capablanca

Capablanca

Onbegrijpelijk hoge score voor een doorsnee wraakfilm.

avatar van wimaroca

wimaroca

Ik zou 'm 4 sterren gegeven hebben ,maar door die "flitsende"montage ga ik terug naar 3.5

waarom vraag je je af ????

Maar Denzel is toch wel uitstekend op dreef,incl. dat meisje ,enkele dingen misschien wel over de top,

Kooiker schreef:

En hij weet wel veel tegenstanders om te leggen zonder zelf ernstig gewond te raken.

Hij werd toch echt neergeschoten en was op het nippertje na dood. En het eindigt met zijn dood, dus ja, hij legt veel tegenstanders om omdat het een professionele moordenaar is tegenover amateurs, maar het was niet helemaal ongeloofwaardig. De crux in deze film zit het 'm naar mijn idee in het feit dat (bijna) niemand zijn lot ontloopt. Waar je vaak films hebt waar iemand na het geven van informatie wordt vrijgelaten, of waar het een nep bom is om iemand aan de praat te krijgen was het hier juist geen reden om iemand zijn straf te laten ontlopen.

Een gebalanceerde film waarbij het eerste deel een rustige opbouw is waarna de film bikkelhard wordt. Het lijkt ook allemaal op locatie geschoten wat een juiste sfeer creëert.

Forrest001 schreef:

Bovendien: wie garandeert hem dat de bad guys niet alsnog achter Pita en haar moeder aan gaan, nadat ze hem te pakken hebben gekregen? Hun gevoel voor eer? Creasy had toch tenminste moeten zorgen voor een echt veilige aftocht voor Pita en haar moeder.

Er was geen enkele reden om nog achter Pita en haar moeder aan te gaan. Iedereen die nog geld zou kunnen hebben was dood. En voor wat het waard is hij had het woord van de ontvoerder.

rebelkush schreef:

Is ook behoorlijk vaag allemaal.

Er moest 10 miljoen betaald worden in 2 tassen met ieder 5 miljoen, die advocaat heeft een tas verwisseld met papier, 2,5 miljoen heeft die advocaat doorgesluisd naar ander land dus waar is die ander 2,5 miljoen? dat is nooit duidelijk geworden.

Je kon je blijkbaar verzekeren tot 10 miljoen dus waarschijnlijk was de plan om de ontvoerders 5 miljoen te geven en die Ramos de ander 5, maar blijkbaar heeft die advocaat alles gehouden.

Maar dan heb je natuurlijk ook de corrupte agent Fuentes die de geld heeft gestolen en alles verkloot is.

Het is allemaal heel erg vaag net zoals de onderhandeling met de Voice, Creasey geeft krijgt Pita terug als hij de broer van de Voice terug geeft en zichzelf, je zou denken pak meteen die vrouw van de Voice en zeg ik wil Pita terug en je krijgt je broer en je vrouw terug...

Allemaal vaag allemaal maar wel een goede film

Ik zou 'm nog eens moeten kijken om zeker te zijn maar het lijkt me dat de deal met de ontvoerder was dat hij het voor 2,5 miljoen zou doen. Daarom zat er in totaal maar 2,5 miljoen in die 2 zakken. Alleen is dat geld nooit aangekomen bij die ontvoerder omdat de corrupte politie er tussen zat en tevens het neefje om zeep heeft geholpen. Die ontvoerder weet niet beter of de vader en de advocaat probeerden de boel te belazeren. Die 7,5 miljoen is achter gebleven bij de advocaat waarvan 5 miljoen voor de vader en 2,5 miljoen voor de advocaat. Zoiets dacht ik. Hadden ze in bitcoin gehandeld was het allemaal een stuk eenvoudiger!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2032 stemmen

Deze film zal ik waarschijnlijk altijd blijven koppelen aan mijn vader. Ik weet nog dat hij heel enthousiast was over de film toen hij 'm in de bioscoop had gezien en dat hij hem later nog een aantal keren gehuurd heeft. Destijds, 2004, was ik hier echter nog iets te jong voor en daarna heb ik 'm heel lang uit het oog verloren. Een tijdje geleden me dan maar alsnog eens aan deze film gewaagd (samen met paps uiteraard ).

De film kent een rustige opbouw. Persoonlijk kon ik me daar niet aan storen. De film krijgt hierdoor de gelegenheid om de opbloeiende relatie tussen John en Pita uitgebreid in beeld te brengen en de film slaagt daar ook in. Ik was er op een gegeven moment wel van overtuigd dat het maatjes geworden waren en wanneer Pita dan uiteindelijk ook verdwijnt maakt het eens temeer indruk. Is Pita iets te volwassen voor haar leeftijd? Absoluut. Helaas onderscheidt Man on Fire zich daarin niet van het merendeel van de Hollywood-films. Desondanks heeft Dakota Fanning wel de juiste uitstraling voor deze rol. Je hoopt van harte dat John erin slaagt haar te redden. Denzel Washington is wat dat betreft ook overtuigend in de hoofdrol. Ook hij is perfect gecast, hoewel ik me niet kan herinneren dat ik hem eerder in een dergelijke gewelddadige rol gezien heb. Ik heb hem geloof ik vaker de rol van advocaat op zich zien nemen (Philadelphia, License to Kill). Ik vond hem in ieder geval sterk. Het overige acteerwerk is ook aardig, maar grote namen als Christopher Walken en Mickey Rourke krijgen eigenlijk niet zo heel veel te doen.

De film kent een hoop aparte camera- en montagetechnieken, waardoor Man on Fire nogal bekend staat als een 'flitsende' film, hetgeen zo te lezen (ondanks het hoge gemiddelde) voor vrij veel mensen een doorn in het oog is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb gehad. De film is soms wel wat druk, maar het is niet zo dat ik me oprecht gestoord heb aan de manier waarop geprobeerd werd de spanning over te brengen. Daar moet ik overigens wel weer bij zeggen dat ik nou ook weer niet constant op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Soms lijkt het wat langdradig te worden, maar de uitstekende actiescènes en mijn nieuwsgierigheid naar de ontknoping zorgden er wel voor dat ik geïnteresseerd bleef kijken.

Kortom: een geslaagde thriller. De hoge mate van gewelddadigheid en de eerdergenoemde stijl die Tony Scott hanteert zorgen er waarschijnlijk voor dat het niet voor iedereen een geschikte film is, maar het wist mij wel te boeien. Ook het einde is ontroerend zonder dat het overdreven sentimenteel wordt. Qua plot deed het mij overigens soms wat denken aan Taken, al geef ik dan toch licht de voorkeur aan deze Man on Fire.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Een mindere Tony Scott. Het verhaaltje is veel te voorspelbaar en het duurt gewoon te lang om echt goed te zijn. Ook de montage van Scott werkt in sommige films van hem heel goed, maar in deze duidelijk niet.

avatar van Lebarron

Lebarron

Met Man on Fire duiken we in de schimmige wereld van ontvoeringen. Een lucratieve criminele actviteit die door zowel criminele bendes en 'vrijheidsstrijders' wereldwijd gehanteerd wordt. In Nederland is de zaak Arjan Erkel het bekendste voorbeeld. John Creasy(Washington), een ex-militair die kampt met zijn verleden, wordt ingehuurd door rijke autofabrikant Samuel Ramos(gladjakker Marc Anthony) en zijn vrouw om Lisa hun dochter Lupita (Dakota Fanning) te beschermen. Lupita mist een vaderfiguur in haar leven want Samuel is er nauwelijks en is daarom erg gefascineerd door Creasy. Creasy is eerst afstandelijk maar al snel ontwikkelt zich een hechte band tussen beide. Wanneer Lupita toch ontvoerd wordt en de geldoverdracht mislukt krijgen haar ouders een telefoontje dat ze dood is. Hierop gaat Creasy persoonlijk op jacht naar de daders en zal hij geen middel schuwen om erachter te komen wie dat zijn. Tony Scott is de regisseur bij uitstek om dit soort spannende films vol brute actie te regisseren. Hij houdt het tempo er goed in en brengt de brute wraakacties lekker in beeld. De chemie tussen Washington en Fanning is top maar de film spendeert naar mijn mening veel tijd aan twee personages, Rayburn (Walken)en Kalfus(Rourke), die tot 1 personage hadden kunnen worden gesmeed. Nu komen beide personages niet of nauwelijks uit de verf. Zonde van de kwaliteiten van zowel Walken als Rourke. Ook de relatie tussen Creasy en moeder Lisa komt niet lekker uit de verf. Al met al is de film gewoon een lekkere actiefilm die als een sneltrein voortdenderd.

avatar van gotti

gotti

gotti schreef:

Vreselijk.

Beroerd, moralistisch en voorspelbaar scenario. Storende cameravoering en montage. Wanneer leert Scott nou eens een verhaal zonder al die fratsen te vertellen.

Halverwege ook maar afgezet, na de zoveelste diepe zucht.

Wat een pedante aansteller. Prima film eigenlijk.