Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

avatar van patrickman
100 keer gezien. Wat een film

avatar van RuudC
Verschillende mensen om me heen hebben me Man On Fire aangeraden, maar ik had er nooit echt trek in. komt vooral omdat ik eigenlijk niks met Tony Scott heb. De films die ik van hem gezien heb, krijgen gemiddeld tussen de 1,5* en 3*. Soms kun je er gewoon niet meer omheen en blijkt dat je al die tijd een heel leuke film uit de weg bent gegaan.

Voor het eerst is de combinatie Scott en Washington geslaagd te noemen. Man On Fire is een heel vlotte actiefilm. Niet alleen qua verhaal, maar ook wat het camerawerk betreft. De film flitst letterlijk en figuurlijk en om het af te maken zit er een mooi kleurenfiltertje overheen. Voor de verandering is het ook wel fijn om eens in Zuid-Amerika te zitten. De decors mogen er zeker wezen. Het verhaal werkt goed, omdat er de tijd wordt genomen om de personages te introduceren en er in korte tijd duidelijk wordt dat ontvoeringen serious business zijn in Zuid-Amerika. Denzel overtuigt ditmaal wel als badass actieheld en spoort ditmaal tenminste in een geloofwaardig verhaal zijn tegenstanders op. Het doet denken aan Taken. Ook daar iemand van wie je niet direct een actieheldenrol zou verwachten en deze vervolgens met verve doet.

Klassefilm, zonder meer....

Vooral de tegenstelling tussen het vertederende begin en de band die hij met het meisje opbouwde en het 2e deel met de meedogenloosheid hoe hij te werk gaat.

Visuele ervaring goed, hoewel ik de stijl van filmen soms niet top vond.
Verhaallijn top
Originaliteit goed
Casting top, Densel Washington past deze rol wel wat ie later nog eens heeft laten zien in The Equaliser.

avatar van danuz
Mja? ... Mnee..

Je ziet direct dat Tony Scott z'n best doet een eigenzinnig werkje te maken (binnen Hollywood dan toch). Voor sommigen vermoeiend, voor mij niet zozeer. Heel af en toe dient de edit z'n doel en wordt het geheel naar een hoger niveau getild. Maar meestal blijft dit toch gewoon een vrij standaard thriller die bovendien véél te lang duurt en al snel verveeld door z'n voorspelbaarheid (van personages en setting). Dan kan je nog zo smeuïg monteren, de film wordt er imo niet of nauwelijks beter op. Wel lof voor de clubscene trouwens, échte (inmiddels wel wat gedateerde) muziek. Voor de rest: jammer!

avatar van TornadoEF5
Een film die interessant had kunnen zijn, maar kapot gemonteerd wordt. Iedere scène waar de film het moet van hebben wordt verkloot door de 32 perspectieven die we te zien krijgen op drie seconden tijd. Je ziet nauwelijks wat er gebeurt. Waarom zou je dan hier nog naar kijken? De ontvoeringen en de wraakacties kan je gewoon amper zien/volgen. Het overbodige begin met veel willekeurige echte footage van ontvoeringen zei eigenlijk al genoeg. Ook toen zagen we dat. Die trucjes zijn niet geniaal, maar gewoon door en door irritant. Het maakt het gewoon allemaal erg doodsaai, zeker door die tergend lange speelduur. Eigenlijk moeten we al lang wachten tot de film losbarst, maar achteraf moet je gaan concluderen dat je dan het beste al gezien had.

De plottwisten waren ook zo doorzichtig als iets. Had je in het begin niet even apart op die vader gefocuset, dan had ik het wellicht niet gezien. En dat het meisje nog zou leven, kon je ook weeral van ver zien komen.. Er valt weinig te genieten met zo een zwakke montage. De film probeert ook op geen enkel moment geloofwaardig over te komen. Kinderen van acht jaar die volwassener zijn dan de meeste volwassenen, de plotse omkeer tussen de omgang van Pieta en de bodyguard, en zo ergerde ik me nog vaak aan deze film. Ik kon er eigenlijk gewoon niet van genieten, vermakelijk was het ook allerminst niet. Uiterst zwak.

avatar van GoodOldJack
Moet Tornado hier deels bijtreden. Die montage en special effects zijn op de duur zo irritant dat je iedere keer snakt naar een momentje zonder special effects of waar de montage het iets rustiger aan doet. Heel foute keuze om net op de belangrijke momenten voor een kutmontage te kiezen. Verder is de factor voorspelbaarheid erg groot.

Er zijn ook goede punten, goodold Danzel doet het als vanouds sterk en er zijn een paar wraakmomenten die heel proper zijn uitgewerkt.

Maar al bij al nipte voldoende en dan ben ik nog vrij gul.

Heerlijk.

Maar eens herkeken en deze film blijft best fris aanvoelen. Dat niet iedereen het waardeert dat Scott z'n traileresthetiek over een hele film uitspreidt zal best, maar ik kan het alleen maar waarderen. Verder stelt Man on Fire niet zo heel veel voor namelijk, ondanks een aantal pogingen het toch nog wat relevant te maken.

Washington en Fanning vormen een leuk duo, Walken is ondanks z'n kleine rol ook een meerwaarde. Tweede deel is ook opvallend grimmig, al blijft Scott toch nog wel tussen de lijntjes kleuren. Mnee, zonder de uitzinnige stilering was dit een redelijk doorsnee filmpje geweest, gelukkig heeft Scott zich niet ingehouden.

Samen met Domino veruit z'n beste films. Ik mis hem toch een beetje, want het huidige Hollywood aanbod is bedroevend saai vergeleken bij dit soort films.

4.0* en een uitgebreide review

Eskimone03 schreef:
en dan een 2,5?

TornadoEF5 schreef:

men je dit?

meen?

avatar van Majestics
Kan iemand uitleggen waarom Samuel Ramos dacht dat zijn dochtertje dood was? Had die Daniel 'The Voice' niet aan Samuel's advocaat verteld dat ze nog leefde? Ze hadden namelijk samen de ontvoering gepland toch?

Eskimone03 schreef:
Goede film. Goede cast.

En toch een onvoldoende. Dat is raar

Majestics schreef:

Is ook behoorlijk vaag allemaal.
Er moest 10 miljoen betaald worden in 2 tassen met ieder 5 miljoen, die advocaat heeft een tas verwisseld met papier, 2,5 miljoen heeft die advocaat doorgesluisd naar ander land dus waar is die ander 2,5 miljoen? dat is nooit duidelijk geworden.
Je kon je blijkbaar verzekeren tot 10 miljoen dus waarschijnlijk was de plan om de ontvoerders 5 miljoen te geven en die Ramos de ander 5, maar blijkbaar heeft die advocaat alles gehouden.
Maar dan heb je natuurlijk ook de corrupte agent Fuentes die de geld heeft gestolen en alles verkloot is.
Het is allemaal heel erg vaag net zoals de onderhandeling met de Voice, Creasey geeft krijgt Pita terug als hij de broer van de Voice terug geeft en zichzelf, je zou denken pak meteen die vrouw van de Voice en zeg ik wil Pita terug en je krijgt je broer en je vrouw terug...
Allemaal vaag allemaal maar wel een goede film

Ik denk dat ik dit film nu zo'n 5 keer heb gezien maar hij blijft verdomd goed.
Hele opbouw van Creasey met Pita is zo goed gedaan dat je heel erg meeleeft met Pita en Creasy.
Dakota speelt zo goed dat het gewoon hartverscheurend is als ze wordt ontvoert
Cast is uitstekend met de geweldige Washington en Walken maar ook Fanning die goed speelt.
Achtergrond muziek was prachtig en geeft net die ene touch en de locatie is natuurlijk ook mooi.
Creasey is een held maar wat een waardeloze onderhandelaar.

Goede brute actie film met de perfecte combinatie van drama, dikke 5.

avatar van Angel9999
Washington is in deze film erg goed. Dit is een super gave vlotte actie film met wat rauwe randjes voor de liefhebbers.

Dakota is in deze film wel goed te behappen in tegenstelling tot haar hysterisch gedrag in War of the worlds.

Blijft, ook nu ik hem voor een tweede keer heb gezien, echt een dijk van een film. Inderdaad, een productie waarvan een man in vuur en vlam kan raken. Knap dat je van zo'n simpel, minimaal gegeven zo'n sterke film kan maken. Alles werkt hier. De chemie tussen eenzaat Creasy en meisje Pita is zeldzaam goed en oogt volkomen naturel, nauwelijks gespeeld. Fanning heb ik in latere rollen nooit meer zo overtuigend bezig gezien als hier, Washington speelt ogenschijnlijk erg onderkoeld maar is bijna ongemerkt erg goed. Walken heeft een fraaie bijrol als man's best friend, alleen Mickey Rourke komt er bekaaid vanaf in een ondankbare bijrol. De altijd intense, typische regie van Scott past perfect bij het verhaal, en levert een wezenlijke bijdrage aan deze beklemmende thriller. We vergeven hem dan ook met liefde dat het einde erg lijkt(inclusief type muziek) op het slotstuk van Gladiator(van broer Ridley, weet u wel). Geloof niet dat ik ooit een remake heb gezien die zo wezenlijk veel beter was dan de eerste: Man on Fire uit 1987 is in mijn herinnering een heel matige, zielloze actiefilm, een misbaksel in vergelijking met deze.

Wat een melodrama! Vooral het 1e uur is niet te doen. Echt zonde van m'n tijd.

avatar van Fisico
Man on fire is een rechttoe rechtaan wraakfilm. Omdat hij zo hoog in de MM-lijst staat en hij me destijds ontglipt is, keek ik er wel naar uit. Man on fire is een vrij uitgediepte film in het genre waarbij voldoende aandacht wordt besteed aan het verhaal en de uitgewerkte personages. In de hoofdrol zien we een niets ontziende Denzel Washington als Creasy, een aan lager wal geraakte alcoholverslaafde ex-militair die zijn leven een nieuw doel wil geven door als lijfwacht te fungeren bij een rijke familie in Mexico-stad. Mexico-stad wordt geteisterd door drugbendes en deze schrikken er niet voor terug om een lucratief handeltje op te starten met ontvoeringen voor losgeld.

De relatie tussen Creasy (Washington) en Pita (Dakota Fanning) is hartverwarmend en teder en deze emoties worden mooi opgebouwd in de film. Wanneer het meisje dood wordt verklaard na een foute overdracht van het losgeld, slaan bij Creasy de stoppen door. De film verandert dan in een explosie van bruut geweld: afgesneden vingers, opengereten anus en een kapotgeschoten hand krijg je voor de proppen. Het contrast kon niet duidelijker zijn. Washington bewijst nog maar eens waarom hij één van de topacteurs is van de laatste 20-25 jaar, hoewel hij niet meteen in mijn top 10-15 zal verschijnen wegens de hoge concurrentie.

De vele actiemomenten worden vrij chaotisch en flitsend neergezet. Je moet er – niet omwille van de complexiteit – echt wel je aandacht bijhouden wil je alles goed overzien hebben. Het einde was vervolgens sterk en sprak me wel aan. Ik ben niet zo’n fan van “happy endings”, dus er mag gerust wel wat drama inzitten. Het meisje wordt dan wel gered, maar Creasy zelf is ten dode opgeschreven. Een nieuwe slachtpartij op zijn eentje zou wat te veel van het goede geweest zijn. Geen simpele actiefilm deze Man on fire, maar eentje met iets meer diepgang en karakteruitdieping. Ideaal eigenlijk, al is het contrast tussen Creasy 1 en Creasy 2 wel erg groot. Zeker geen perfecte film, maar genoeg om mij te doen twijfelen tussen 3,5* en 4,0*.