• 8.611.856 stemmen

Releasedatum: 18 november 2004

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Man on Fire

"Creasy's art is death, and he is about to paint his masterpiece."

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Daniel Sanchez

Victor Fuentes

avatar van Xastur

Xastur

Goede film vrij vaag maar bruut maar zo is leven

avatar van Capablanca

Capablanca

Onbegrijpelijk hoge score voor een doorsnee wraakfilm.

avatar van wimaroca

wimaroca

Ik zou 'm 4 sterren gegeven hebben ,maar door die "flitsende"montage ga ik terug naar 3.5

waarom vraag je je af ????

Maar Denzel is toch wel uitstekend op dreef,incl. dat meisje ,enkele dingen misschien wel over de top,

Kooiker schreef:
En hij weet wel veel tegenstanders om te leggen zonder zelf ernstig gewond te raken.

Hij werd toch echt neergeschoten en was op het nippertje na dood. En het eindigt met zijn dood, dus ja, hij legt veel tegenstanders om omdat het een professionele moordenaar is tegenover amateurs, maar het was niet helemaal ongeloofwaardig. De crux in deze film zit het 'm naar mijn idee in het feit dat (bijna) niemand zijn lot ontloopt. Waar je vaak films hebt waar iemand na het geven van informatie wordt vrijgelaten, of waar het een nep bom is om iemand aan de praat te krijgen was het hier juist geen reden om iemand zijn straf te laten ontlopen.
Een gebalanceerde film waarbij het eerste deel een rustige opbouw is waarna de film bikkelhard wordt. Het lijkt ook allemaal op locatie geschoten wat een juiste sfeer creëert.

Forrest001 schreef:
Bovendien: wie garandeert hem dat de bad guys niet alsnog achter Pita en haar moeder aan gaan, nadat ze hem te pakken hebben gekregen? Hun gevoel voor eer? Creasy had toch tenminste moeten zorgen voor een echt veilige aftocht voor Pita en haar moeder.

Er was geen enkele reden om nog achter Pita en haar moeder aan te gaan. Iedereen die nog geld zou kunnen hebben was dood. En voor wat het waard is hij had het woord van de ontvoerder.

rebelkush schreef:

Is ook behoorlijk vaag allemaal.
Er moest 10 miljoen betaald worden in 2 tassen met ieder 5 miljoen, die advocaat heeft een tas verwisseld met papier, 2,5 miljoen heeft die advocaat doorgesluisd naar ander land dus waar is die ander 2,5 miljoen? dat is nooit duidelijk geworden.
Je kon je blijkbaar verzekeren tot 10 miljoen dus waarschijnlijk was de plan om de ontvoerders 5 miljoen te geven en die Ramos de ander 5, maar blijkbaar heeft die advocaat alles gehouden.
Maar dan heb je natuurlijk ook de corrupte agent Fuentes die de geld heeft gestolen en alles verkloot is.
Het is allemaal heel erg vaag net zoals de onderhandeling met de Voice, Creasey geeft krijgt Pita terug als hij de broer van de Voice terug geeft en zichzelf, je zou denken pak meteen die vrouw van de Voice en zeg ik wil Pita terug en je krijgt je broer en je vrouw terug...
Allemaal vaag allemaal maar wel een goede film

Ik zou 'm nog eens moeten kijken om zeker te zijn maar het lijkt me dat de deal met de ontvoerder was dat hij het voor 2,5 miljoen zou doen. Daarom zat er in totaal maar 2,5 miljoen in die 2 zakken. Alleen is dat geld nooit aangekomen bij die ontvoerder omdat de corrupte politie er tussen zat en tevens het neefje om zeep heeft geholpen. Die ontvoerder weet niet beter of de vader en de advocaat probeerden de boel te belazeren. Die 7,5 miljoen is achter gebleven bij de advocaat waarvan 5 miljoen voor de vader en 2,5 miljoen voor de advocaat. Zoiets dacht ik. Hadden ze in bitcoin gehandeld was het allemaal een stuk eenvoudiger!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Deze film zal ik waarschijnlijk altijd blijven koppelen aan mijn vader. Ik weet nog dat hij heel enthousiast was over de film toen hij 'm in de bioscoop had gezien en dat hij hem later nog een aantal keren gehuurd heeft. Destijds, 2004, was ik hier echter nog iets te jong voor en daarna heb ik 'm heel lang uit het oog verloren. Een tijdje geleden me dan maar alsnog eens aan deze film gewaagd (samen met paps uiteraard ).

De film kent een rustige opbouw. Persoonlijk kon ik me daar niet aan storen. De film krijgt hierdoor de gelegenheid om de opbloeiende relatie tussen John en Pita uitgebreid in beeld te brengen en de film slaagt daar ook in. Ik was er op een gegeven moment wel van overtuigd dat het maatjes geworden waren en wanneer Pita dan uiteindelijk ook verdwijnt maakt het eens temeer indruk. Is Pita iets te volwassen voor haar leeftijd? Absoluut. Helaas onderscheidt Man on Fire zich daarin niet van het merendeel van de Hollywood-films. Desondanks heeft Dakota Fanning wel de juiste uitstraling voor deze rol. Je hoopt van harte dat John erin slaagt haar te redden. Denzel Washington is wat dat betreft ook overtuigend in de hoofdrol. Ook hij is perfect gecast, hoewel ik me niet kan herinneren dat ik hem eerder in een dergelijke gewelddadige rol gezien heb. Ik heb hem geloof ik vaker de rol van advocaat op zich zien nemen (Philadelphia, License to Kill). Ik vond hem in ieder geval sterk. Het overige acteerwerk is ook aardig, maar grote namen als Christopher Walken en Mickey Rourke krijgen eigenlijk niet zo heel veel te doen.

De film kent een hoop aparte camera- en montagetechnieken, waardoor Man on Fire nogal bekend staat als een 'flitsende' film, hetgeen zo te lezen (ondanks het hoge gemiddelde) voor vrij veel mensen een doorn in het oog is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb gehad. De film is soms wel wat druk, maar het is niet zo dat ik me oprecht gestoord heb aan de manier waarop geprobeerd werd de spanning over te brengen. Daar moet ik overigens wel weer bij zeggen dat ik nou ook weer niet constant op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Soms lijkt het wat langdradig te worden, maar de uitstekende actiescènes en mijn nieuwsgierigheid naar de ontknoping zorgden er wel voor dat ik geïnteresseerd bleef kijken.

Kortom: een geslaagde thriller. De hoge mate van gewelddadigheid en de eerdergenoemde stijl die Tony Scott hanteert zorgen er waarschijnlijk voor dat het niet voor iedereen een geschikte film is, maar het wist mij wel te boeien. Ook het einde is ontroerend zonder dat het overdreven sentimenteel wordt. Qua plot deed het mij overigens soms wat denken aan Taken, al geef ik dan toch licht de voorkeur aan deze Man on Fire.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Een mindere Tony Scott. Het verhaaltje is veel te voorspelbaar en het duurt gewoon te lang om echt goed te zijn. Ook de montage van Scott werkt in sommige films van hem heel goed, maar in deze duidelijk niet.

avatar van Lebarron

Lebarron

Met Man on Fire duiken we in de schimmige wereld van ontvoeringen. Een lucratieve criminele actviteit die door zowel criminele bendes en 'vrijheidsstrijders' wereldwijd gehanteerd wordt. In Nederland is de zaak Arjan Erkel het bekendste voorbeeld. John Creasy(Washington), een ex-militair die kampt met zijn verleden, wordt ingehuurd door rijke autofabrikant Samuel Ramos(gladjakker Marc Anthony) en zijn vrouw om Lisa hun dochter Lupita (Dakota Fanning) te beschermen. Lupita mist een vaderfiguur in haar leven want Samuel is er nauwelijks en is daarom erg gefascineerd door Creasy. Creasy is eerst afstandelijk maar al snel ontwikkelt zich een hechte band tussen beide. Wanneer Lupita toch ontvoerd wordt en de geldoverdracht mislukt krijgen haar ouders een telefoontje dat ze dood is. Hierop gaat Creasy persoonlijk op jacht naar de daders en zal hij geen middel schuwen om erachter te komen wie dat zijn. Tony Scott is de regisseur bij uitstek om dit soort spannende films vol brute actie te regisseren. Hij houdt het tempo er goed in en brengt de brute wraakacties lekker in beeld. De chemie tussen Washington en Fanning is top maar de film spendeert naar mijn mening veel tijd aan twee personages, Rayburn (Walken)en Kalfus(Rourke), die tot 1 personage hadden kunnen worden gesmeed. Nu komen beide personages niet of nauwelijks uit de verf. Zonde van de kwaliteiten van zowel Walken als Rourke. Ook de relatie tussen Creasy en moeder Lisa komt niet lekker uit de verf. Al met al is de film gewoon een lekkere actiefilm die als een sneltrein voortdenderd.

avatar van gotti

gotti

gotti schreef:

Vreselijk.

Beroerd, moralistisch en voorspelbaar scenario. Storende cameravoering en montage. Wanneer leert Scott nou eens een verhaal zonder al die fratsen te vertellen.

Halverwege ook maar afgezet, na de zoveelste diepe zucht.

Wat een pedante aansteller. Prima film eigenlijk.

avatar van des1

des1

Kunnen regisseurs eens stoppen met één van de grootste filmcliché's: slow-motion lopen in de richting van de camera terwijl op de achtergrond allerlei explosies en vuur plaatsvinden?

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Nu dan eindelijk in zn geheel gezien. Best een aardige film, met weer een uitstekende Washington. Maar ik snap de top250 notering niet helemaal. De film is nergens echt bijzonder te noemen al zitten er natuurlijk een aantal goede scenes in. Maar ik zie niet helemaal waarom deze dan zo ver boven de middelmaat uit zou moeten stijgen. De scene in de auto is natuurlijk wel erg sterk en goed geacteerd. Leuke film maar niet helemaal wat ik van tevoren verwacht had.

avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

Ik ben eigenlijk best wel een Denzell fan, maar bij deze film heb ik het niet verder volgehouden dan een deel van de intro. Vreselijk irritant, dat geflits!! Met algemene stemmen werd besloten om iets anders te gaan bekijken!

avatar van Alathir

Alathir

Ja de flitsende montage kan misschien wat vervelend uitpakken hier en daar, maar mij stoorde het niet zo. Qua verhaal vond ik de film best pakkend op het einde. Dan heb je als scriptschrijvers, acteurs en regisseur zeker iets goed gemaakt. De band tussen Denzel en Dakota is daarom ook zeker geslaagd en dit maakt of kraakt deze film. Ik was tijdens het kijken van de film wat verrast over de toch wel bijzonder hoge score maar na het einde ga ik dit ook zeker geven. Er zit zelfs bijna een 4.5* in, maar hou het toch eerder op 4.25*.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Heerlijke wraak film met goed acteer werk en de nodige actie. Ik ben al een enorme fan van Denzel en keer op keer stelt hij mij niet teleur in films. De meeste films met hem als hoofdrol zijn vrijwel altijd sterke films.

Film komt wat traag op gang met een rede. Je ziet de band groeien en voelt de liefdetussen het meisje en denzel . Dit maakt het geloofwaardiger dat denzel er alles aan doet om haar terug te halen.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Goede drama/thriller/actiefilm. En zo ontzettend veel actie zit er niet eens in, het draait hier (en in de meeste Tony Scott films) om het energetische camerawerk en de chaotische editing, die een opgejaagd en actievol gevoel creëren. Dat moet je liggen, en eerlijk; af en toe stoort me dat wel. Maar ik kan niet negeren dat het een heerlijke energie meegeeft aan de film. Het drama/thriller-element neemt hier echter de bovenhand, en dat is een goede keuze. Er zit een lange aanloop in Man on Fire, maar dat geeft wel ruimte aan de band tussen de personages van Washington en Dakota Fanning. Dit geeft meer pathos aan de enerverende tweede helft. De film duurt wel te lang (enkele zijweggetjes in de tweede helft hadden gerust geschrapt kunnen worden om een wat meer gestroomlijnd geheel te krijgen) en in feite is het de Denzel one man show en lopen de andere personages wat in de weg. Washington zet overigens een geweldige prestatie neer (zeker in het begin, wanneer Greasy heel diep zit). Ik denk dat dit een van z'n betere rollen is in samenwerking met Scott.

Het eindigt natuurlijk allemaal zoals je het verwacht, maar een fijne thriller/drama-film met actiemomentjes is het zeker. Voor het grootste deel hard en no nonsense, en dat mag er zijn. 3.5*.

avatar van mjk87

mjk87

Visueel wel oké, maar toch, echt fijn vond ik het ook niet. Daarbij speelt denk ik mee dat ik de film zelf ook niet heel boeiend vond. Echt de vinger kan ik er niet op leggen waarom niet, mar uiteindelijk vond ik het allemaal een wat mak geheel dat nooit echt spetterede of echt knetterde. Washington doet zijn ding, maar ook hij is het allemaal net niet. En zo zit ik de hele film te kijken, met enkele goeie momenten maar voor mij ook veel middelmaat en dat 2,5 uur lang. Dat is dan te lang. 2,5*.

avatar van clairest

clairest

Ik ben nu 26 minuten op weg in deze film, die ik blijkbaar 15 jaar geleden vier sterren heb gegeven, en ik herinner me HELEMAAL NIETS ervan. Dat is toch raar? Ik dacht: ik moet hem nog maar eens kijken, als ik hem toen vier sterren vond. En tot nu toe herken ik dus niets, als nieuw is hij. Ik weet alleen wel dat ik altijd wel houd van Denzel Washington. Nou, ik ben heel benieuwd verder.

avatar van clairest

clairest

Na herziening heb ik mijn stem aangepast naar 2,5 sterren. Raar dat ik deze film 15 jaar geleden met vier sterren waardeerde. Want dit is niet mijn soort film. Was het stemmen een ongelukje met de muis ofzo? Ook moeilijk te geloven dat ik de film überhaupt eerder gezien zou hebben, maar 1 scene herkende ik wel. Namelijk: het flatje op de hoek met al die kanariepietjeskooien, van waaruit Denzel met een zeer groot wapen gaat vuren. Ik herkende zelfs de vorm van het wapen. Dus ik moet de film eerder hebben gezien.

avatar van flaphead

flaphead

Tegenvaller. Het is een herziening, maar ik kan de hoge scores niet helemaal plaatsen. Het is allemaal té stijlvol geprobeerd te monteren en acteren. De 'cuts' zorgen in plaats van sfeer voor een epilepsie-aanval, en ze blijven maar komen. Washington is in zowel zijn droevige als stoere setting wat over de top. Het verhaal kan ook prima in een uur minder verteld worden.
En dan dat verhaal. Het voelt niet nieuw, niet spannend. We weten allemaal dat er een ontvoering aankomt en dan duurt dat 50 (!) minuten, dat is echt een veel te lange opbouw. Zeker als die al zo clichematig is; eerst houdt ie afstand tot het kind, daarna worden ze maatjes. En natuurlijk toch maar die fles laten staan. Het moet, zodat we daarna moeten begrijpen dat ie als meedogenloze patser op wraaktocht gaat voor dat kind. Want een wraakfilm wordt het. De moordwijzes zijn 'leuk bedacht', maar het maakt de film niet stoerder. De twists zijn geen twists (tuurlijk is het kind niet dood, tuurlijk klopt er intern iets niet) en er zitten zelfs voor een actie teveel plotgaten of onlogischheden in. Omdat de film zichzelf zo serieus neemt, kon ik daar niet echt doorheen kijken. Het pakt vooral ook veel drama op zijn vork, inclusief strijkers, en past zo wellicht prima in het Hollywoodplaatje.
In de basis is het geen slechte film en zou een mooi tussendoortje kunnen zijn. Visueel liggen er zeker mooie dingen. Maar de matige uitwerking, de editing en de langdradigheid maken het een te onaangename zit.

avatar van teigertje

teigertje

Blijft een van de aller beste en snoei hardste aktie films gemaakt.

Een film die verpletterend goed is.

Next level aktie, explosief en bruut en ontroerend en dendert van het doek.

Een glansrol van Denzel Washington en de toen nog jonge Dakota Fanning die ook een kind ster pur sang is.

Bijzonder dat ook dezelfde zangeres Lisa Gerrard die ook de soundtrack voor de Gladiator deed,hier ook haar bijdrage levert.

Weer zo prachtig.

De film muziek is in zijn geheel fantastisch.

Een film van het hoogste niveau in zijn genre.

avatar van MSJ_msj

MSJ_msj

Unsatisfying end en vooral veel vraagtekens. En hiernaast dat je al de helft wist richting einde.

avatar van davidov

davidov

Wat een draak van een montage, editing en muziek zeg.

Het opnemen van de film leek prima te gaan, geen idee waarom de film achteraf volledig verneukt is.
Alles wat achteraf gedaan is lijkt wel met het doel om het zo onkijkbaar mogelijk te maken, bizar hoe onnodig onprettig de film is om te zien/horen.

Goed acteerwerk, ok script/plot... Hoewel, als je soms ff nadenkt dan zit er toch een dosis bullshit in de film:Stel je gaat uit je dak in je favoriete club, iedereen gaat los.... en er staat opeens een gast met een shotgun op het podium het plafond aan gort te schieten.... 1 ding wat men niet zou doen is al feestend doorgaan zonder enige paniek en dan langzaam naar de uitgang hoppen/dansen om vervolgens buiten doorfeesten en juichen terwijl de tent ontploft en het glas je om de oren vliegt.... echt wtf zat ik naar te kijken maar om de één of andere reden had m'n onderbuikgevoel dus 18 jaar gelijk tijdens het uitstellen van een vrij goed gewaarde film.

Ik proef overigens héél veel Jason Bourne invloeden in de film, zowel met de warrige beelden als de muziek en het schuurt ook aan het thema. Ik heb het idee dat men mee probeerde te liften en mogelijk zelfs te overtreffen in de warrigheid etc. Oprecht geen idee waarom de film zo hoog scoort, wat een vervelende zit was dat zeg en ik kijk soms met plezier films van 2.5* weg.

Capablanca schreef:

Onbegrijpelijk hoge score voor een doorsnee wraakfilm.

maar deze is voor mij de beste wraakfilm allertijden

hij drinkt heeft veel meegemaakt.hij probeert te overleven ipv leven

en dan ontmoet hij pita.rijk verwend kind,die zich totaal haarzelf is.

niet verwend en piano lessen moet volgen.en dan word de corruptie in beeld gebracht,en het verschil.

in geld en macht,corruptie in law(politie)order(de advocaat)

en dan er achterkomen dat....dat is dan de kers van deze film.

en vergeet niet dat in dat land de corruptie heel hoog is.dat is waarheid.

voor mij is dit de beste film van denzal waschington,

grt rdb

davidov schreef:
Wat een draak van een montage, editing en muziek zeg.

stel je eens voor je hebt net een xtacie pilletje op,of wat voor jouw werkt,misschien een snuifje,blowtje?wat dan ook?
ik zou stuiteren om de zaal te verlaten.

Mad Maxie schreef:

maar deze is voor mij de beste wraakfilm allertijden

hij drinkt heeft veel meegemaakt.hij probeert te overleven ipv leven

en dan ontmoet hij pita.rijk verwend kind,die zich totaal haarzelf is.

in geld en macht,corruptie in law(politie)order(de advocaat)

en dan er achterkomen dat....dat is dan de kers van deze film.

en vergeet niet dat in dat land de corruptie heel hoog is.dat is waarheid.

voor mij is dit de beste film van denzal waschington,

grt rdb

het commentaar wat je zegt kan ik wel begrijpen

ik had dat namelijk met de matrix deel 3 en nu is er al een deel 4

grt

rdb

avatar van davidov

davidov

Mad Maxie schreef:

ik zou stuiteren om de zaal te verlaten.

Ehr...nee.

Ik heb een keer traangas meegemaakt in een disco en ik kan je vertellen dat binnen 10 sec iedereen doorhad dat het feestje afgelopen was. Beeld je een feestende disco met meerdere verdiepingen in, volop in beweging... en 10 sec later hoest en traant de helft terwijl de andere helft ook doorheeft dat er iets goed fout is. 2 min later stond iedereen voor zn gevoel broodnuchter buiten, nog niet beseffende wtf er net gebeurd was.

En dat was slechts onschuldig traangas, geen onbekende dude die schiet met shotguns en de tent de lucht in knalt.

Maffe film. Maffe mensen die het waarderen

davidov schreef:

Ehr...nee.

Maffe film. Maffe mensen die het waarderen

zal hem binnenkort weer ff kijken.

geen onbekende dude die schiet met shotguns en de tent de lucht in knalt.het is wel hollywood

en denzal verdient zeker meer dan 2 sterren.

avatar van umbra

umbra

Had deze blijkbaar nog niet gezien, nochtans, nen actie-thriller met Denzel, dat wordt hier wel zeer gesmaakt. En ts ook zo'n typische Denzel film en da's dik positief bedoeld, ook heerlijke speelduur, gewoon top vermaak van begin tot eind. Dikke 8/10.