The Boondock Saints (1999)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Troy Duffy
met Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery en Norman Reedus

De Ierse broeders MacManus voelen dat ze een missie van God hebben om alle misdadigers in hun stad Boston te vermoorden. Al snel worden ze opgehemeld door de media, die ze The Boondock Saints noemen. Ze krijgen de FBI, onder leiding van de extravagante Paul Smecker achter zich aan.

avatar van JacoBaco
Indiana007
Niet zo'n zin om hier (te) uitgebreid op in te gaan, maar i.p.v. zo draconisch te reageren hier, kun je op het meld misbruik icoontje klikken en dan laat je het over aan de moderators. Nu moeten mensen door een halve pagina heen scrollen en zien dan grotendeels jouw tirade. Het is een beetje tegenstrijdig wat je doet. Goed bedoelt hoor, maar je draaft door en dan pas je soms ook nog de caps lock toe. Het is de bedoeling dat mensen het hier hebben over de film The Boondock Saints. Natuurlijk mogen we er wat van afwijken, maar het moet niet te afwijkend worden. Oké autisme is geen pretje, maar klik de volgende keer gewoon op het meld misbruik icoontje en draag het over aan de moderators. Dat kan je een hoop frustratie en typwerk besparen. Zie dit niet als een aanval, maar als opbouwende kritiek. En tot slot, vooral veel plezier op moviemeter!

Indiana007
Wist niet dat dat kon. En ja, af en toe draaf ik door.
Verder dank voor het welkom

Laten we dit maar vergeten (vind het ook goed als deze discussie gewist word)

avatar van dvdcrusher
Prachtige actiefilm met schitterende acteerprestaties met inderdaad iets teveel grof taalgebruik, laat ik het daar maar bij houden, wat na bijna 2 uur film iets teveel van het goede is en de film uiteindelijk een halve ster kost. Denk dat de reactie van lezertje vooral als een vorm van cynisme moet worden gezien, dus ook een vorm van humor. 4.5 sterren

avatar van sowhat
The Boondock Saints

Leuke actiefilm met een schitterende Willem Dafoe. Hij verkleed zich als de lelijkste vrouw die ik ooit gezien heb en hoe hij die slachtpartijen reconstrueert is echt hilarisch.
Deze film was de doorbraak van Norman Reedus beter bekend als Daryl in 'The Walking Dead', hij deed het zeker oke met zijn typische stem die je herkent uit duizenden. Flanery kende ik niet, maar hij maakte nog een coolere indruk dan Norman Reedus.

Net niet zo goed als de toppers uit het actiegenre à la Die Hard, Terminator, maar zeker een must see voor de liefhebber.

avatar van FunkStarr
dvdcrusher schreef:
met inderdaad iets teveel grof taalgebruik,
Dit vond ik ook één van de weinige vervelende dingen in de film. Het lijkt wel alsof ze het erom doen.

Deze film heb ik voor het eerst gezien toen hij net op huurvideo kwam. Daarna nog een keer of vier bekeken, want wat een film! Volgens mij was dit een van de eerste keren dat de 'flashback' op deze manier werd gebruikt.

Zit prima in elkaar en zet op het einde de kijker ook aan het denken. Moeten we met deze familie blij zijn, of gaat het te ver?

avatar van RuudC
Kijk, zo kan het dus ook! Een film met nul komma nul qua verwachtingen ingaan, want misdaad en vervolgens al snel met een brede glimlach de hele rit uitzitten. Niet alleen zijn de Ierse broers cool, maar is de extravagante Willem Dafoe een absolute baas hier. De manier waarop hij detective Greenly steeds weer te kakken zet, is hilarisch. Er zit bijzonder veel vaart in het verhaal. Het is alsof de saaie scenes er allemaal uitgeknipt zijn en je van hoogtepunt naar hoogtepunt wandelt. De vertelwijze is vrij bijzonder, omdat eerst de crimescene onderzocht wordt en later duidelijk wordt wat er gebeurd is. Ook hier weer met een glansrol van Dafoe en vervolgens Flanery en Daryll die het afmaken. Bijzonder leuke en vrij originele actiefilm dus. Mooie rol ook van Billy Connolly en de twist die je niet aan ziet komen.

avatar van IH88
“It looks like we've got us a cowboy.”

Actievol en origineel. Het originele zit hem vooral in de niet-chronologische wijze waarop de actiescènes in beeld worden gebracht. The Boondock Saints heeft eigenlijk alles wat een goede actiefilm moet hebben. Spanning, humor, interessante personages en sterke acteurs. En de actiescènes zijn goed gefilmd (alhoewel de slow motion actiescènes nu een beetje achterhaald zijn).

De film heeft op het einde ook een aantal leuke twists. Flanery en Reedus zijn goed als religieuze broers die alle criminelen naar de andere wereld willen helpen en Rocco is ook leuk als side-kick. Dafoe gaat helemaal los als rechercheur en vooral zijn "stille" scènes met alleen klassieke muziek op de achtergrond zijn een pareltje. The Boondock Saints is een grimmige actiefilm met flair en veel humor.

avatar van ChrisM
Zwaar over-rated naar mijn mening......

avatar van Antonev
Als je op zoek bent naar een actiefilm met hard en bruut geweld, dan zit je met deze film goed! Zo nu en dan is het ook nog eens behoorlijk geestig. Willem Dafoe is een acteur waar ik altijd wel van kan genieten, zo ook in deze film.

avatar van de grunt
Arrow onwaardig

avatar van Lovelyboy
Heerlijke film. Prima mix van humor en actie. Leuk volgorde hoe men iedere keer eerst op de crime scene aankomt, daar een ravage constateert en hoe Willem Dafoe dat op geheel eigenwijze na bootst en construeert. Dafoe kon zich sowieso helemaal uitleven in deze rol.
Prachtige rol trouwens ook van de barman met gilles de la tourette. Helaas komt die heel weinig voorbij maar ik lach me door vooral in het ziekenhuis bij die nonnen.

Veel lomp geschreeuw.
Ik vind dit zeker geen meesterwerk.

avatar van Forrest001
Aardige film, maar wat een lelijk filmbloed.

The Boondock Saints gaat dus over twee stoere knapen die zware criminelen koud maken in opdracht van God om het maar simpel te zeggen. Dit religieuze element kwam dan ook regelmatig terug in de film, maar het deed nogal geforceerd aan. Hetgeen wat overblijft is dan toch vooral gangsters afknallen. Nu moet ik zeggen dat deze knalfestijnen wel leuk in beeld werden gebracht, mede doordat deze pas achteraf aan de kijker werden getoond. Afgezien daarvan merkte ik dat ik nooit echt werd mee gesleept in het hele verhaal.

Nu kan een dergelijke film dat nog wel compenseren door de personages die erin zitten, maar dat is ook niet helemaal gelukt. De beide broers misten voor mij toch simpelweg het charisma en de toevoeging van Rocco was ook niet geslaagd. Laatstgenoemde overschreeuwde zich nogal. Paul Smecker, de detective die werd neergezet door Willem DaFoe, vond ik dan wel weer erg genietbaar. Hij zet met verve een nogal arrogante detective neer. Wel over de top - net als de hele film eigenlijk - maar in dit geval werkte het wel.

Ik hou best van dit soort lompe actiefilms op zijn tijd, maar The Boondock Saints ontstijgt de middelmaat niet voor mij.

2,5 ster

avatar van Fisico
The Boondock Saints is een flitsende actiefilm uit het maffiamilieu in het New York van de jaren 80-90. Naast de politie zelf waren vooral rivaliserende clans de grootste bedreigingen om het eigen territorium te bewaken. De broers McManus vinden er niet beter op om misdaad met misdaad te bestrijden en ze maken er een heilige tocht van om een moordraid te houden op een aantal topcriminelen. De FBI onder leiding van Paul Smecker (Willem Dafoe) weet er geen raad mee. Moeten ze nu blij zijn of niet? Ook de publieke opinie is verdeeld. De één aanziet hen als helden, voor de andere zijn ze geen haar beter. Het zijn deze tegenstrijdigheden die deze film net een tikkeltje beter maken dan de standaard actiefilm.

Neem daarbij de mooie Ierse sfeer en setting en je zit gebeiteld voor een avond. Het zou ook iets geweest zijn voor Dropkick Murphys. Ook de dialogen zijn sterker dan gemiddeld. De kleurrijke personages worden goed neergezet en zijn intrigerend. De religieuze insteek werkt goed en sleept de kijker mee in het verhaal wáárom ze aan het moorden slaan. De actie wordt goed weergegeven, hier en daar met een slomo. Fijne actiefilm, mooi!

avatar van macrobody
Aan de ene kant een wat gedateerde actiefilm en aan de andere kant zijn tijd vooruit met een homoseksuele agent die een andere man vol op de bek pakt. Zoiets zag je 20 jaar geleden niet veel maar nu is het een standaard item. De filmstijl moet je van houden denk ik, voor mij zat er geen flow in. Elke keer wordt er terug gesprongen in de tijd om te laten zien hoe het een en ander is gebeurd. Die gasten hadden ook niet echt een plan dus het was allemaal wat chaotisch. Toch aardig om gezien te hebben.

avatar van macrobody
Indiana007 schreef:
Een film mag gewelddadig zijn maar liever geen gescheld.

Huh? Waar staat dat? Zie het liever andersom!

Schelden doet geen zeer, slaan des te meer.

avatar van Shadowed
Hm.

Bijzonder dat zo'n film als deze ook in de top 250 staat. Het is vooral een erg grappige film, zeker in de eerste helft, maar ik voel toch een bepaalde knulligheid door de film heen. Bovendien is het vooral een onzinactiefilm die je waarschijnlijk, op een aantal grappige personages na, snel weer vergeten bent.

In ieder geval wordt het wel snel duidelijk dat het hier niet om een meesterwerk gaat. Veel onzingedoe, veel gestoorde personages en veel scherpe dialogen. Maar echt briljant is deze film totaal niet. Maar wellicht kijk ik de film dan ook met de verkeerde verwachtingen i.v.b. de top 250.

Dafoe is in ieder geval geweldig bezig. Een rol die voor hem ook ideaal is. De timing van zijn humor is vaak perfect, zijn houding zelfs nog beter. De wat gekkere, meligere rollen liggen hem duidelijk wat beter, en dat weet ervoor te zorgen dat hij deze rol geweldig weet te spelen. Heb in ieder geval behoorlijk om hem kunnen lachen.

De broers vond ik echter wat minder. De wat plotse switch tussen heiligen en gewoon 2 melige broeders verliep niet helemaal lekker. Het lijkt ook vaak op compleet willekeurige momenten te gebeuren. Dat kan natuurlijk bij de film zelf horen, maar persoonlijk ligt het me wat minder.

Een ander kritiekpunt is toch wel de bijzondere, zelfs bijna abrupte sceneovergangen hier en daar. Het deed me sterk denken aan de editing van een klucht. Ook oudere films delen een beetje dezelfde soort editing. Maar omdat deze film eigenlijk op geen enkel punt oud aanvoelt qua sfeer was het me toch wel wat te abrupt.

Actie is voor de rest ook niet bepaald groots of spectaculair, terwijl de film hier wel naartoe lijkt te werken. Maar je komt dan ook als regisseur niet heel ver met slechts 6 miljoen op zak. Het kent in ieder geval wel een aantal degelijk geschoten actiescènes, maar echter geen enkel echt memorabele scene. Alhoewel de scene waar Dafoe "meedoet" met het bloedbad van de MacManus broertjes nog wel een grappig moment was.

Maar de film lijkt zich op het gebied van actie ook regelmatig in te houden. Had het echt niet wat grover en explicieter gekund? Ook door de film zelf merk ik toch te weinig frisse regie, iets wat deze films wel nodig hebben. Het voelt nog net iets te terughoudend aan.

Wel moet ik zeggen dat ik een aantal keer hardop heb kunnen lachen, voornamelijk om Dafoe. De dialogen zijn regelmatig nogal droog en weten gek genoeg heel vaak hun dingetje daarmee te doen. Ik weet vaak niet waarom ik zo hard moet lachen, maar het is wel een teken dat de humor goed aanslaat.

Leuk filmpje, lekker vlot en vermakelijk, maar bij lange na geen meesterwerk. Qua regie niet fris genoeg, en qua actie niet gaaf genoeg. De humor is dan wel weer heel leuk, en het eerste deel was toch wel genieten geblazen hier en daar.