Law Abiding Citizen (2009)

3,75

Drama / Thriller
109 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

1262 BERICHTEN 113 MENINGEN
avatar van RaoulDuke
geplaatst: 28 juli 2014, 22:34 uur [permalink]
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.

avatar van MovieMind

geplaatst: 26 augustus 2014, 21:17 uur [permalink]
Goede film...
Natuurlijk zijn er wat op of aanmerkingen, maar welke film heeft dat niet?
Dit is een vermakelijke film met inderdaad een wat minder maar acceptabel einde.
Zeker de moeite waard om eens te kijken.

avatar van ambrosini
geplaatst: 27 augustus 2014, 13:48 uur [permalink]
Bloedstollend en spannend. Verhaal is goed..goed acteer werk van Gerard en Jamie

avatar van chevy93
geplaatst: 8 oktober 2014, 18:16 uur [permalink]
Zoals wel vaker ben ik een van de laatste om dit soort films te proberen. Terwijl er de laatste jaren dozijnen van dit soort films uitgebracht worden, laat ik de meute het kaf van het koren.

En zowaar, het eerste deel kon me erg goed smaken. In een rap tempo volgen de scènes elkaar op en eigenlijk is het precies zoals een film als deze moet beginnen: met veel bravoure en gelijk de toon zettend. Voeg daar wat expliciete beelden aan toe en het begint al onderscheidender te worden van de grijze middelmaat.

Langzaam gaat de film over van een wraakfilm in een kat-en-muisspel. Eentje met een originele insteek en je regelmatig verstelt doet staan.

En dan... zakt de film als een pudding in elkaar. Het tempo wordt uit de film gehaald, verzandt in oude actiefilmclichés en heeft als kers op de taart een zeer matige apotheose. Niet voor niets zie ik dat het einde hier zo bekritiseerd wordt. Het strookt dan ook niet totaal met de karakter- en plotontwikkeling. Zonde.

geplaatst: 30 november 2014, 17:52 uur [permalink]
Spannend en origineel plot. De film bevat naast het einde wel meer onwaarschijnlijke gebeurtenissen, maar daar kon ik wel in mee gaan.

avatar van RuudC
geplaatst: 12 december 2014, 15:08 uur [permalink]
Onwaarschijnlijk, maar niet ongeloofwaardig. Om eerlijk te zijn heb ik me aan al die 'onwaarschijnlijkheden' totaal niet gestoord. Het zou ook hypocriet zijn, want in tenminste acht van de tien films in mijn top tien stikt het van de onwaarschijnlijkheden. Ik zou ook niet weten of een excapistische film zonder kan.

Gerard Butler heeft weer eens een goede rol te pakken. Zo jammer dat die gast zich leent voor rampzalige romantische troep. Hier komt hij aanvankelijk timide over, maar eenmaal aan de marteltafel is het ouderwets genieten. Als Clyde treedt hij heerlijk op tegen slappe rechtssysteem. Zijn plan vol onwaarschijnlijkheden volbrengt hij op fantastische wijze en steeds weer weet hij te verrassen. Het einde is weliswaar wat ontluisterend, maar tot die tijd zit de vaart er goed in. Toch zit je niet om ieder slachtoffer te grijnzen en sneuvelen er personages waarbij ik me sterk afvroeg of het terecht was. Ik vind deze vindingrijke film er verder niet minder om.

avatar van Piratje
geplaatst: 8 januari 2015, 17:56 uur [permalink]
RuudC
Onwaarschijnlijk, maar niet ongeloofwaardig.
Volledig akkoord maar heb genoten van de onverwachte spanningen.
Hoort thuis in de top 250

avatar van Sketchead
geplaatst: 29 januari 2015, 17:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De opening van de film is erg sterk en grijpt je meteen bij je kladden. De eerste, gruwelijke dood (die mijn maag niet zo goed kon hebben, maar dat ter zijde) hakt er flink in en verhoogt de verwachtingen van de film tijdens het kijken. Maar dat weet ze echter niet waar te maken. De volgende moorden zijn wat minder krachtig, het kan me niet echt veel schelen of de personages wel of niet doodgaan en de manieren waarop zijn wat flauw (dat ding over het kerkhof?) maar je blijft hoop houden voor de grote conclusie van de film...die me uiteindelijk gigantisch teleurstelde. gegraven tunnels naar elke isolatiecel? Really?
Ook ik moest eventjes denken aan Se7en, maar daar is het ongelukkige einde van de film dat me zo intrigeert. Dat hier na de belachelijke oplossing (cool guys don’t look at explosions) alles weer goedkomt, zowel voor de zaak als voor de priveleven van de advocaat, was...ba dum tsh.

avatar van Robertdeniro
geplaatst: 9 april 2015, 23:19 uur [permalink]
Prima film die je pakt. Je krijgt sympathie voor de "crimineel" die je eigenlijk als slachtoffer ziet en de advocaat belichaamt het dubieuze Amerikaanse rechtssysteem. Prachtig zoals een van de moordenaars in de val wordt gelokt, ook zitten er wat onwaarschijnlijke zaken in zoals de tunnels naar de gevangenis, maar het blijft boeien. Het slot is ronduit teleurstellend en slecht, doet absoluut geen recht aan deze film. Daarom 3,5 ster, anders minimaal 4 sterren.

avatar van CorvisChristi
geplaatst: 18 mei 2015, 23:29 uur [permalink]
Nogal opgeblazen en onwaarschijnlijke film die redelijk begint, maar steeds idioter wordt.
Het is voor een keer leuk om gezien te hebben, maar daar blijft het bij.

En waarom staat dit in vredesnaam in de top 250??

avatar van Gijs2
geplaatst: 23 juli 2015, 09:07 uur [permalink]
Deze moet zo snel mogelijk uit de top 250. Deze heeft daar niks te zoeken. Het verhaal begint vrij aardig en het lijkt dan ook meer dan een actiefilm te worden. De film wordt daarna zo onwaarschijnlijk, en volkomen idioot, dat het een script van furious 9 zou kunnen zijn. Edit, ik zie dat dit ook de regisseur is van the italian job. Dat is ook zo'n film met ongelooflijk veel onwaarschijnlijkheden, slechte scripts en onmogelijke zaken. ( 1 van de slechtste films die ik heb gezien)

avatar van Teejey
geplaatst: 16 september 2015, 21:43 uur [permalink]
Inderdaad mega ongeloofwaardig, niet top-250 waardig en nergens bijzonder. Wel lekker tempo en dus weinig slaapverwekkende momenten.

Het einde vond ik dan juist wel best goed, in één klap is t ook over ipv zo'n lang einde die je emoties probeert op te wekken. Past prima bij de film.

Prima dom vermaak dus maar wel wat overrated, was veel meer uit te halen.

Toch 3 à 3,5* maar zeker geen must see.

avatar van zxstyle
geplaatst: 22 november 2015, 17:38 uur [permalink]
Gijs2 schreef:

Hoewel ik ook vind dat deze film niets te zoeken heeft in de top250, lijkt het me beter voor de geloofwaardigheid van moviemeter als je een normale stem uitbrengt in plaats van een proteststem.
Wat je nu doet is dus het beïnvloeden van score's.

avatar van Gijs2
geplaatst: 26 november 2015, 20:05 uur [permalink]
Het is geen proteststem. Het is oprecht 1 van de slechtste en meest ongeloofwaardige film die ik ooit heb gezien. Daarnaast neemt ie zichzelf uiterst serieus.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 24 december 2015, 00:20 uur [permalink]
Toffe en spannende thriller, maar eentje die een beter einde had verdiend. Komt een beetje over alsof ze niks beters konden bedenken.

avatar van Warp
geplaatst: 20 januari 2016, 14:43 uur [permalink]
Goede thriller. Jammer dat ik bij het einde met m'n ogen rolde want het te ongeloofwaardig en slap.

geplaatst: 13 februari 2016, 03:27 uur [permalink]
Goede thriller die vanaf begin tot eind spannend blijft. De opening is, ondanks matig acteren van de 'schurken', erg heftig waardoor je er meteen inzit. Ik sluit me wel aan bij de kritiek dat het hier en daar ongeloofwaardig is en het eind tegenvalt (wellicht mede doordat ik liever een andere afloop had gezien).

avatar van mikey
geplaatst: 1 april 2016, 11:35 uur [permalink]
Leuke thriller, lachwekkend ongeloofwaardig.

geplaatst: 2 april 2016, 10:05 uur [permalink]
Spannende film.
Goed verhaal over een man die terecht woedend is omdat de moordenaar van zijn vrouw en kind er bij justitie bijzonder genadig vanaf komt.
Spannend, het einde is echter ongeloofwaardig.

avatar van tn2543
geplaatst: 12 april 2016, 18:50 uur [permalink]
ondanks dat ik me niet echt verveeld heb tijdens de fim vond ik het achteraf toch een ongeloofwaardige slechte film met een zwak verhaal.

geplaatst: 21 april 2016, 22:17 uur [permalink]
Eerste helft subtiel. Tweede helft standaard plot zoals je hem in veel actiefilms tegenkomt.

avatar van Night's Watch
geplaatst: 8 mei 2016, 17:53 uur [permalink]
Dit is typisch zo'n film die ik op vier sterren heb staan, maar bij een herziening toch niet zo goed bevallen als de eerste keer. Zoals al vaker aangegeven wordt de film na een sterk begin een stuk zwakker, en eindigt helaas matig. Het niveau ligt over het geheel gemeten nog relatief hoog, hoog genoeg voor een verdiende drieënhalve ster.

avatar van rojaone
geplaatst: 9 juni 2016, 20:39 uur [permalink]
Kijkt lekker weg aan het einde wordt het een standaard (voorspelbaar) verhaal.

geplaatst: 1 augustus 2016, 01:52 uur [permalink]
Goed geschreven film!

avatar van Kliko_Green

geplaatst: 21 augustus 2016, 00:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke film!! Goede actie en sfeer.

Vooral die ontploffende telefoon bij de rechter. Echt top getimed!

avatar van IH88
geplaatst: 11 september 2016, 13:51 uur [permalink]
“That's what a wrench is for, dumbass!”

Spijkerharde film die naarmate het verhaal vordert steeds onlogischer wordt, maar wel zijn spijkerharde charme behoudt. Butler is perfect in dit soort films en als wraakengel die steeds meer wordt opgeslokt door zijn wraakgevoelens maakt hij indruk. Jamie Foxx is ook uitstekend als advocaat die slachtoffer wordt van de wraak van Butler maar besluit terug te vechten.

Sommige scènes zijn zeker niet voor de gevoelige kijker en regisseur Gary Gray draait zijn hand niet om voor een martelpartij, een autobom of een keiharde schietpartij hier en daar. Het wordt allemaal steeds onwaarschijnlijker en zeker op het laatst als de twist komt zit je even met je ogen te rollen op de bank. Maar ach, dit soort actiefilms kijk je niet voor de logica. En aan brute actie geen gebrek met Butler en Foxx als charismatische tegenspelers.

avatar van FunkStarr

geplaatst: 2 februari, 12:17 uur [permalink]
Helaas niet tot het einde kunnen afkijken, ik denk dat ik alleen de laatste 20 minuutjes gemist heb, maar als ik hier zo eens de reacties doorlees is dat misschien maar goed ook . De film begint meteen stevig en pakt je bij je strot, Butler speelt grandioos en Fox zoals meestal ook wel aardig. Enkele zeer grove scenes zoals we ze voorheen bijna alleen in bepaalde maffia filmpjes zagen. Het "gekke" van deze film is dat je vooral in het begin nog enigszins begrip kunt opbrengen voor de gruwelijke daden van Butler, naarmate de film vordert begin je de man steeds meer te haten. Ik las ergens dat de rollen voor Fox en Butler eigenlijk omgedraaid zouden zijn, maar goed dat ze daar vanaf hebben gezien. Benieuwd toch wel naar de ontknoping, recensie volgt.

avatar van W.V.
geplaatst: 5 februari, 21:00 uur [permalink]
De waardering die de film van mij krijgt is voor het eerste gedeelte van de film, een wanhopige vader die op zoek is naar zijn gerechtigheid. In dat deel kreeg ik zelfs sympathie voor de vader, maar daarna verzande de film in het normale actiegenre, niets mis mee want dat zat verder wel goed in elkaar maar waar het eerste deel zo sterk overeind bleef door het sterke wraak gedeelte, slaat het in het tweede deel om in een min of meer psychopaat versus justitie. De acteerprestaties van vooral Fox en Butler maken dat de film genietbaar blijft.
De film kent enkele sterke momenten, bv. de terechtstelling, dat maakt ook dat je eigenlijk benieuwd raakt hoe hij het grootste zwijn dat ontkwam, te grazen gaat nemen. De film blijft daarna sterk tot in de rechtbank, waar hij de rechter voor schut zet. Daarna schiet de film door in het standaard actie werk. Dankzij enkele verrassende scenes, de telefoon van de rechter bijvoorbeeld, blijft de film wel genietbaar.

avatar van sowhat
geplaatst: 5 maart, 15:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke thriller met Gerard Butler die het zoals altijd wel goed doet. Jamie Foxx vond ik persoonlijk iets minder zijn best doen. De film blijft over de hele speelduur boeien. In het begin dacht ik dat het na de wraakactie op de 2 mannen die zijn gezin hebben vermoord eigenlijk al gedaan was met actie voor de rest van de film. Maar ik had het compleet mis, er gebeurde voortdurend iets nieuws.
De scène waar Gerard Butler de rechter op zijn plaats zet vond ik echt schitterend. Ook toen hij haar vermoordde schrok ik met toch wel even te pletter toen die gsm ontplofte in haar gezicht.
Ik snap niet dat men hier op het forum zo teleurgesteld is over het einde, ik vond het wel een payback afsluiter.
Beter dan verwacht, 4 sterren.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 6 maart, 19:37 uur [permalink]
Verschrikkelijk. Ik had eerder vandaag al het woord belachelijk in de mond genomen. Wel, The Terminator was één van de vijf meest belachelijke films die ik gezien had. Wel dit is de belachelijkste film die ik ooit gezien heb. Verder kan ik Clyde goed begrijpen en dacht ik dat de good guy in deze film de bad guy was en vice versa. Tot op het einde! Eigenlijk verdiende iedereen wat hij verdiende en had ik geen medelijden met die advocaten, en begreep ik maar al te goed de doorgedraaide man. De wet is nu éénmaal niet altijd correct. Qua special effects was het ook triestig en het plot zit vol gaten en enorm ongeloofwaardige dingen. Het ontbreekt aan nuance in dit verhaal. Het ontbreekt ook aan rustmomenten en sfeerschepping in deze film.

geplaatst: 11 juli, 11:47 uur [permalink]
Jammer van de tweede helft waar deze film gierend uit de bocht vliegt. De eerste helft is echter keihard, duister en zuigt je mee in het verhaal. Des te tragischer is de tweede helft die zowel mij als mijn vrouw achterliet met een gevoel, meehh, had beter gekund. 4 sterren voor het gedeelte tot en met de rechtbank. 1,5 voor de tweede helft.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: 25 juli, 08:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Butler is geniaal....Foxx is in mijn mening maar een C acteur en had ik ook liever niet gezien.
Maar de film begint zeer sterk maar zwakt enigszins af naar gemiddeld.

einde viel mij dus ook tegen. Had totaal geen medeleven met de rest en had het juist mooi gevonden om die hele zaal te zien ploffen.