ad
  • 8.078.043 stemmen

Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller | 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
3,74 4.447 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: F. Gary Gray

Met onder meer: Jamie Foxx, Gerard Butler en Colm Meaney

Releasedatum: 15 oktober 2009

Over Law Abiding Citizen

"The System Must Pay."

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

imageimageimageimageimageimageimageimage

Clarence Darby

avatar van Xastur

Xastur

psychopath schreef:

Verrassend goed en had precies hetzelfde gedaan!

Idd meesterlijk en Amerikaanse rechtsstaat is corrupt dus hij had gelijk

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Steen goeie film maar een flut einde,en daarom geen 5.

avatar van Woland

Woland

Het begint als een heel aardige thriller, die echter naarmate de film vordert steeds verder uit de bocht vliegt. In de eerste helft nog wel redelijk spannend als een gearresteerde man een stuk meer troeven achter de hand blijkt te hebben als gedacht. Maar de film wordt hoe langer hoe goedkoper en ongeloofwaardiger, en gaat steeds verder de standaard Hollywood-actiefilm-route op. Met uiteraard een bijpassend einde. Verder wel een redelijke cast en het ingenieuze plan van Clyde op iedereen die in het 'systeem' zat was zeker in de eerste helft nog wel aardig om te volgen, maar het blijft een veilige Hollywoodhtriller met een veilige Hollywood-afloop.

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Zeer goede film behalve het einde. Was dat beter geweest dan zeker 4 tot 4,5 ster.

avatar van pindope

pindope

De film herzien, ik moet helaas toch een halve ster in mindering brengen. De 2de helft van de film is toch best slecht te noemen. Allereerst Jamie Fox had hier niet voor gecast moeten worden evens als z'n partner(man).

En dan het einde dat is toch echt een teleurstelling.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Als je zoekt naar een realistische film raad ik je aan om gauw verder te zoeken. Law Abiding Citizen vraagt je namelijk om heel veel voor lief te nemen. De film hangt van onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Zodra je dat geaccepteerd hebt, valt hier best wat vermaak uit te halen.

Het kat-en-muisspel, waarbij Clyde Shelton achter tralies de touwtjes in handen blijkt te hebben, is een interessant gegeven en het wordt gelukkig ook grotendeels goed uitgevoerd. Saai wordt het immers niet: je blijft als kijker benieuwd naar zijn volgende zet en hoe ver hij zal gaan. Vanaf het moment dat de complete stad noodgedwongen op slot gaat en men erachter komt hoe Clyde opereert, levert de film - zelfs nadat ik alle onwaarschijnlijkheden geaccepteerd had - wel flink aan geloofwaardigheid in. Beide aspecten waren niet overtuigend en ook het einde, waar Nick Clyde te slim af is, is een domper. Het meesterbrein komt door dergelijke twists eigenlijk toch wat slordig uit de verf en dat is jammer, want het doet afbreuk aan het personage. Alleen daarom al maakt hij toch niet de impact van personages als John Doe of Hannibal Lecter.

De wisselwerking tussen hoofdrolspelers Gerard Butler en Jamie Foxx werkt wel, hoewel hun beide personages helaas wat oppervlakkig blijven. De sprong van 10 jaar aan het begin was wellicht iets te rigoureus. Gelukkig weet de film ook op een aantal momenten indruk te maken. Met name in de eerste helft (tot en met de beruchte scène in de gevangenis) is de film lekker onvoorspelbaar en gaat er dreiging uit van Butler's personage. Visueel valt er niks aan te merken op de film: de ontploffingen en actiescènes zien er prima uit.

Al met al een beetje een mixed bag dus. Het slot van de film wist mij niet te overtuigen en een blijvende indruk is dan ook niet gemaakt, maar tegelijkertijd heb ik hier wel een leuke avond mee gehad. De term 'verstand op nul thriller' dekt de lading volledig in dit geval.

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Jaren nadat deze film uitkwam heb ik het weer eens herzien. In mijn herinnering werd het gedeelte in de rechtbank dieper uitgewerkt. Maar dat was niet het geval.

De film begint ijzersterk en het bizarre rechtssysteem van Amerika wordt keurig op de pijnbank gelegd. Maar de film zakt al gauw in en vervalt met diverse gebeurtenissen teveel in herhaling.

Behoorlijk voorspelbaar, acties zie je aankomen en een diepere uitwerking van emotie, maar ook van het rechtssysteem, komen verder niet tot uiting.

Leuk voor een regenachtige zondag, verstand op 0 en een beetje kijken naar wraak.

avatar van stratmans

stratmans

Met een happy end had ik meer punten gegeven; toch knappe film

avatar van Hachiman

Hachiman

Film begint goedhet hele idee van wraak en waarbij Butler het tegen het systeem opgaat nemen pakt zeer goed uit. Helaas is het einde uitermate zwak. Het vaak besproken einde waar echt nul logica aan vast zit doet toch enigszins de das om het is eigenlijk wel jammer, want dit had een zeer sterke actie/thriller kunnen worden. Butler zet ook een zeer sterke acteerprestatie neer en Fox waardeer ik altijd wel. Gemiste kans om een topper te maken, maar nog steeds een uitstekende film.