Law Abiding Citizen (2009)

3,75

Drama / Thriller
109 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

1265 BERICHTEN 113 MENINGEN
Jammer van de tweede helft waar deze film gierend uit de bocht vliegt. De eerste helft is echter keihard, duister en zuigt je mee in het verhaal. Des te tragischer is de tweede helft die zowel mij als mijn vrouw achterliet met een gevoel, meehh, had beter gekund. 4 sterren voor het gedeelte tot en met de rechtbank. 1,5 voor de tweede helft.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Butler is geniaal....Foxx is in mijn mening maar een C acteur en had ik ook liever niet gezien.
Maar de film begint zeer sterk maar zwakt enigszins af naar gemiddeld.

einde viel mij dus ook tegen. Had totaal geen medeleven met de rest en had het juist mooi gevonden om die hele zaal te zien ploffen.

avatar van Fisico
LAC heeft een veelbelovend uitgangspunt waarbij de onrechtvaardigheid van het recht aan de kaak wordt gesteld. Het is inderdaad wraakroepend om als kleine burger vast te stellen hoe log een juridisch-politiek systeem vasthoudt aan procedureregels en burgerrechten om gespuis de kans tot een vrijgeleide te geven. Uiteraard wordt dit nogal eenzijdig voorgesteld, maar het is een plot die me zeer aansprak.
De film deed me dan ook denken aan de Belgische film 'Het vonnis' dat een soortgelijk verloop kent, weliswaar minder doorgedraaid dan wat we hier zagen. Ook Dead man walking (Sean Penn) flitste even door mijn gedachten bij de voltrekking van de doodstraf.

Het allersterkste gegeven van de film is de gecreëerde paradox die het hoofdpersonage (voor zichzélf (!)) aankaart hoe rot het rechtssysteem wel niet is wanneer moordenaars kunnen vrijkomen na het betalen van een waarborg. Waarden en normen zijn waardeloos en elke jurist verschuilt zich achter de veilige regeltjes van de wet.

Daarna valt de pudding volledig in elkaar en degradeert de film zichzelf tot een lachwekkend onrealistisch thrillerspektakel waarin ongeloofwaardige plots de bovenhand nemen. Weinig rustige momenten ook in de film, alsof alle actie in die laatste 60 minuten gepropt moesten worden. Jammer, want het niveau daalt zienderogen. Serieuze tegenvaller het tweede deel. Ook de acteerprestaties namen dezelfde richting.

avatar van Rillo
Toch wel genoten van deze film, schitterend camerawerk, de wisselende beelden van een cello-concert en een terechtstelling waren pakkend.
Helaas inderdaad een wat onverwacht einde maar toch een dikke 3.5 ster !

avatar van Boneka
In 2013 gaf ik hier al een review over en na 4 jaar denk ik er nog steeds hetzelfde ook. Komt nu bij dat ik nu sterk zit te denken aan de Teeven deal. En deals sluiten met veroordeelden zijn bijna nooit goed.

De film heeft veel vergelijkingen met ander soort films zoals ik vier jaar geleden al schreef. Het is allemaal veel te ver doorgeslagen, maar het entertainment is en blijft hoog in deze film. Misschien een dingetje. Waarom moest zijn mede gevangene dood? Zat ie in het systeem? Kan want de gevangene kreeg bestek. Weliswaar van plastic, maar dus een fout van het systeem. Tja ver gezocht anders kan ik het niet rijmen. Blijft toch een heel toffe film en ik zag een van de hoofdrolspelers weer van Hell on Wheels (Colm Meaney).