Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller
109 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

Jammer van de tweede helft waar deze film gierend uit de bocht vliegt. De eerste helft is echter keihard, duister en zuigt je mee in het verhaal. Des te tragischer is de tweede helft die zowel mij als mijn vrouw achterliet met een gevoel, meehh, had beter gekund. 4 sterren voor het gedeelte tot en met de rechtbank. 1,5 voor de tweede helft.

avatar van Timothyvdmeer
Butler is geniaal....Foxx is in mijn mening maar een C acteur en had ik ook liever niet gezien.
Maar de film begint zeer sterk maar zwakt enigszins af naar gemiddeld.

einde viel mij dus ook tegen. Had totaal geen medeleven met de rest en had het juist mooi gevonden om die hele zaal te zien ploffen.

avatar van Fisico
LAC heeft een veelbelovend uitgangspunt waarbij de onrechtvaardigheid van het recht aan de kaak wordt gesteld. Het is inderdaad wraakroepend om als kleine burger vast te stellen hoe log een juridisch-politiek systeem vasthoudt aan procedureregels en burgerrechten om gespuis de kans tot een vrijgeleide te geven. Uiteraard wordt dit nogal eenzijdig voorgesteld, maar het is een plot die me zeer aansprak.
De film deed me dan ook denken aan de Belgische film 'Het vonnis' dat een soortgelijk verloop kent, weliswaar minder doorgedraaid dan wat we hier zagen. Ook Dead man walking (Sean Penn) flitste even door mijn gedachten bij de voltrekking van de doodstraf.

Het allersterkste gegeven van de film is de gecreëerde paradox die het hoofdpersonage (voor zichzélf (!)) aankaart hoe rot het rechtssysteem wel niet is wanneer moordenaars kunnen vrijkomen na het betalen van een waarborg. Waarden en normen zijn waardeloos en elke jurist verschuilt zich achter de veilige regeltjes van de wet.

Daarna valt de pudding volledig in elkaar en degradeert de film zichzelf tot een lachwekkend onrealistisch thrillerspektakel waarin ongeloofwaardige plots de bovenhand nemen. Weinig rustige momenten ook in de film, alsof alle actie in die laatste 60 minuten gepropt moesten worden. Jammer, want het niveau daalt zienderogen. Serieuze tegenvaller het tweede deel. Ook de acteerprestaties namen dezelfde richting.

avatar van Rillo
Toch wel genoten van deze film, schitterend camerawerk, de wisselende beelden van een cello-concert en een terechtstelling waren pakkend.
Helaas inderdaad een wat onverwacht einde maar toch een dikke 3.5 ster !

avatar van Boneka
In 2013 gaf ik hier al een review over en na 4 jaar denk ik er nog steeds hetzelfde ook. Komt nu bij dat ik nu sterk zit te denken aan de Teeven deal. En deals sluiten met veroordeelden zijn bijna nooit goed.

De film heeft veel vergelijkingen met ander soort films zoals ik vier jaar geleden al schreef. Het is allemaal veel te ver doorgeslagen, maar het entertainment is en blijft hoog in deze film. Misschien een dingetje. Waarom moest zijn mede gevangene dood? Zat ie in het systeem? Kan want de gevangene kreeg bestek. Weliswaar van plastic, maar dus een fout van het systeem. Tja ver gezocht anders kan ik het niet rijmen. Blijft toch een heel toffe film en ik zag een van de hoofdrolspelers weer van Hell on Wheels (Colm Meaney).

avatar van Beef427
Advies om deze 2 keer te zien, gaat erg snel in het begin. En dan nog zeg je wtf?
Hoog vermaak gehalte en open waarschuwing naar lui die zich volksvertegenwoordigers of hoe die dat dan ook zelf over zich roepen. Totdat het ballonnetje barst ben je safe...
Zeker een (of 2 keer) gaan zien.

avatar van psychopath
Verrassend goed en had precies hetzelfde gedaan!

een goeie film.heb me prima vermaakt.met een goeie cast.verrassend einde.was nu de tweede keer dat ik hem zag,moet zeggen dat ik de film nog steeds even goed vind als de eerste keer.

avatar van fun in acapulco
Boneka vraagt zich hierboven af, waarom zijn mede gevangene dood moest. Lijkt mij om zo in de isoleercel te komen.

avatar van Mark de Jong
Spannend, inventief maar naar mate de film vordert steeds onwaarschijnlijker.

avatar van pierre18
Echt een 'film'. Realistisch gegeven waar volledig mee aan de haal wordt gegaan om de film spannend en opwindend te maken wat gelukt is. Zeer onwaarschijnlijk wat er allemaal gebeurt maar goed uitgewerkt.
Desondanks vind ik de motivatie voor geweld en de op zichzelf gebrachte gruwel-scenes overdreven.

avatar van Warning
De film heeft inderdaad een veelbelovend uitgangspunt waarbij de onrechtvaardigheid van het recht aan de kaak wordt gesteld (het gaat niet meer om goed en slecht, maar om regeltjes), jammer dat dit niet doorgetrokken wordt.

avatar van DirkjeA
Ik snap wel dat sommigen teleurgesteld zijn in de 2e helft van de film, maar je kunt het ook omdraaien. En dat doe ik dus. Ik vond de 2e helft niet echt geweldig, wat onrealistisch en zwaar aangezet. En veel te veel geweld. De eerste helft vond ik echt indrukwekkend, de strekking van het verhaal intrigerend, dus totaal geen spijt van het kijken. Aanrader!!!!!

avatar van JanLo
RaoulDuke schreef:
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.
Ik ben het met je eens dat je de film niet geweldig vindt, maar het argument ongeloofwaardig vind ik zo'n onzin. Dat is voor mij juist een reden om naar films te kijken !

avatar van Capablanca
Film over strijd tussen het Amerikaanse justitiële apparaat en GOD!
Heb me ondanks alles toch wel vermaakt.

avatar van Davido
Onwijze gave actie/thriller, zit super goed in elkaar. Zat op het puntje van mn stoel en liet me helemaal meenemen in het verhaal. Acteer werk top!

Zo ongeloofwaardig dat het pijn doet.

avatar van remorz
Wel aardig.

Casting is het eerste struikelblok. Foxx is niet te typecasten omdat hij nergens in uitblinkt en Butler doet het op zich prima maar is weinig dreigend in zijn rol.
Ook een beetje overtrokken hoor: aanvankelijk is Butler de verdrietige, weerloze weduwnaar...totdat hij zich als wreker van zijn gezin laat oppakken als hij het recht in eigen handen neemt. Blijkt hij vindingrijker en machtiger te zijn dan je denkt. Dat er een DVDtje bij Foxx’ gezin op de mat valt is tot daaraan toe maar als de persoonlijke wraaktocht ontwikkelt tot een grootscheepse ontmanteling van een corrupt rechtssysteem, raak je mijn interesse en inleving een beetje kwijt.

Wat begint als een fijn machtsspelletje, ontaardt in een steeds flauwer en ongeloofwaardigere film, die eerst investeert in de notie dat Butler nagenoeg onaantastbaar is, om dat vervolgens in de finale weer zelf onderuit te halen met een slappe climax.

Charme van de film is dat je toch wel dat je lange tijd root for the bad guy. Ook daar is het vreemd dat het einde hem alsnog op zijn plek wil zetten. Veilig.

Uiteindelijk vermakelijk en ongecompliceerd genoeg met een aangename toets grofheid maar echt goed zou ik de film niet noemen, daar is het uiteindelijk toch te gemakzuchtig en veilig voor in elkaar gedraaid. 2,5*

avatar van Imane10
Intelligente film met een super goede plot twist. Letterlij vanaf de eerste 5 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten en telkens weer omver geblazen. Een gevoel van wraak en meedeleven overheerst en geeft de film ook een dramatische twist. De zenuwen gieren door je lichaam! 100% Zeker het kijken waard

avatar van umbra
Best aardige thriller, verveelt geen seconde met steeds een goede spanning aanwezig. Alleen het einde vond ik wat minder.

avatar van UltraMovieKiller
Prima film met sterke rollen van Foxx en Butler. Verhaal blijft goed te volgen neemt een aantal leuke wendingen en de opbouw in de film is oke. De valkuil zit hem echter in de spanning die helaas grotendeels afwezig blijft..
Zeker vermakelijk en het kijken waard.

avatar van hannes64
Goeie, bloedjeharde wraakfilm.
Echt een film voor Butler weggelegd, hij doet `t prima.
Foxx is ook zo slecht niet, alleen ik zie em liever in komedies.
Heb tenminste genoten van de film, en dat is ook waarom ik dit soort films zie ala Death Wish maar
dan op een meer verfijnde manier, zoals de manieren Butler zijn 'vijanden' uitschakelt....en hoe!!
Gray heeft hiermee weer een goeie film afgeleverd.

Erg ongeloofwaardig maar wel leuk om te zien.

Sterk verhaal met de nodige actie. Butlers acteerwerk was erg goed. Lekker genoten van deze film en een aanrader voor iedereen

avatar van Curriculum
Ik heb deze wel 7 keer gezien en telkens geniet ik weer, wat een pareltje. De eerste keer dat ik hem zag had ik geen flauw idee hoe de vork in de steel zat en toen ik erachter kwam viel ik bijna steil achterover. Wat een wending en wat een heerlijke wraakfilm.

Mooi acteerwerk van Gerard Butler als de gestoorde Clyde Shelton.

avatar van Grindhouse62
Na zo;n 8 a 9 jaar gisteravond deze zeer spannende wraakfilm herzien. En ondanks dat ik de film al had gezien, wist ik niet meer hoe de film zou verlopen. Dat krijg je als intussen alweer honderden andere films hebt gezien. Daarom ben ik dus de man van de herzieningen. Deze film zit vol actie, spanning en drama. Het is een aanval van 1 persoon op het falende recht systeem. Zeer goed verteld en een uitmuntend acterende Gerard Butler. Een 3.5