• 8.668.085 stemmen

Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller | 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
3,74 4.522 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: F. Gary Gray

Met onder meer: Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Releasedatum: 10 december 2009

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Law Abiding Citizen

"Justice at any cost."

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

Nick Rice

Kelly Rice

avatar van Xastur

Xastur

psychopath schreef:

Verrassend goed en had precies hetzelfde gedaan!

Idd meesterlijk en Amerikaanse rechtsstaat is corrupt dus hij had gelijk

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Steen goeie film maar een flut einde,en daarom geen 5.

avatar van Woland

Woland

Het begint als een heel aardige thriller, die echter naarmate de film vordert steeds verder uit de bocht vliegt. In de eerste helft nog wel redelijk spannend als een gearresteerde man een stuk meer troeven achter de hand blijkt te hebben als gedacht. Maar de film wordt hoe langer hoe goedkoper en ongeloofwaardiger, en gaat steeds verder de standaard Hollywood-actiefilm-route op. Met uiteraard een bijpassend einde. Verder wel een redelijke cast en het ingenieuze plan van Clyde op iedereen die in het 'systeem' zat was zeker in de eerste helft nog wel aardig om te volgen, maar het blijft een veilige Hollywoodhtriller met een veilige Hollywood-afloop.

avatar van Komodo Dragon

Komodo Dragon

Zeer goede film behalve het einde. Was dat beter geweest dan zeker 4 tot 4,5 ster.

avatar van pindope

pindope

De film herzien, ik moet helaas toch een halve ster in mindering brengen. De 2de helft van de film is toch best slecht te noemen. Allereerst Jamie Fox had hier niet voor gecast moeten worden evens als z'n partner(man).

En dan het einde dat is toch echt een teleurstelling.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Als je zoekt naar een realistische film raad ik je aan om gauw verder te zoeken. Law Abiding Citizen vraagt je namelijk om heel veel voor lief te nemen. De film hangt van onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Zodra je dat geaccepteerd hebt, valt hier best wat vermaak uit te halen.

Het kat-en-muisspel, waarbij Clyde Shelton achter tralies de touwtjes in handen blijkt te hebben, is een interessant gegeven en het wordt gelukkig ook grotendeels goed uitgevoerd. Saai wordt het immers niet: je blijft als kijker benieuwd naar zijn volgende zet en hoe ver hij zal gaan. Vanaf het moment dat de complete stad noodgedwongen op slot gaat en men erachter komt hoe Clyde opereert, levert de film - zelfs nadat ik alle onwaarschijnlijkheden geaccepteerd had - wel flink aan geloofwaardigheid in. Beide aspecten waren niet overtuigend en ook het einde, waar Nick Clyde te slim af is, is een domper. Het meesterbrein komt door dergelijke twists eigenlijk toch wat slordig uit de verf en dat is jammer, want het doet afbreuk aan het personage. Alleen daarom al maakt hij toch niet de impact van personages als John Doe of Hannibal Lecter.

De wisselwerking tussen hoofdrolspelers Gerard Butler en Jamie Foxx werkt wel, hoewel hun beide personages helaas wat oppervlakkig blijven. De sprong van 10 jaar aan het begin was wellicht iets te rigoureus. Gelukkig weet de film ook op een aantal momenten indruk te maken. Met name in de eerste helft (tot en met de beruchte scène in de gevangenis) is de film lekker onvoorspelbaar en gaat er dreiging uit van Butler's personage. Visueel valt er niks aan te merken op de film: de ontploffingen en actiescènes zien er prima uit.

Al met al een beetje een mixed bag dus. Het slot van de film wist mij niet te overtuigen en een blijvende indruk is dan ook niet gemaakt, maar tegelijkertijd heb ik hier wel een leuke avond mee gehad. De term 'verstand op nul thriller' dekt de lading volledig in dit geval.

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Jaren nadat deze film uitkwam heb ik het weer eens herzien. In mijn herinnering werd het gedeelte in de rechtbank dieper uitgewerkt. Maar dat was niet het geval.

De film begint ijzersterk en het bizarre rechtssysteem van Amerika wordt keurig op de pijnbank gelegd. Maar de film zakt al gauw in en vervalt met diverse gebeurtenissen teveel in herhaling.

Behoorlijk voorspelbaar, acties zie je aankomen en een diepere uitwerking van emotie, maar ook van het rechtssysteem, komen verder niet tot uiting.

Leuk voor een regenachtige zondag, verstand op 0 en een beetje kijken naar wraak.

avatar van stratmans

stratmans

Met een happy end had ik meer punten gegeven; toch knappe film

avatar van Hachiman

Hachiman

Film begint goedhet hele idee van wraak en waarbij Butler het tegen het systeem opgaat nemen pakt zeer goed uit. Helaas is het einde uitermate zwak. Het vaak besproken einde waar echt nul logica aan vast zit doet toch enigszins de das om het is eigenlijk wel jammer, want dit had een zeer sterke actie/thriller kunnen worden. Butler zet ook een zeer sterke acteerprestatie neer en Fox waardeer ik altijd wel. Gemiste kans om een topper te maken, maar nog steeds een uitstekende film.

avatar van AniSter

AniSter

Compleet onwaarschijnlijke film maar wel erg goed, boeiend en spannend. Prima opgezet, goede cast en wat mij betreft een prima einde, misschien iets te beknopt uitgewerkt. Het geheel was in ieder geval prima amusement met enkele goede scenes, ondanks dat ze voorspelbaar waren zoals bijv. toen de rechter de telefoon oppakte of toen de collega's van Nick in hun auto's stapten. Deze film blijft een aanrader: ook voor een tweede keer, ook 12 jaar na het verschijningsjaar.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Law Abiding Citizen is niet realistisch of überhaubt geloofwaardig, zeker de plottwist dat Shelton allerlei tunnels naar de gevangenis gegraven had kan je nauwelijks serieus pakken. Toch staat dat niet in de weg van het feit dat dit een onderhoudende en vermakelijke thriller is, die bij momenten enorm bruut en snoeihard is. In het eerste uur weet je nog niet waar het allemaal naartoe gaat, en heeft de film af en toe niet echt focus, maar vanaf dat je doorhebt hoe het in elkaar zit verloopt de tweede helft van de film heel vlot en bij vlagen spannend. Alleen een klein beetje jammer dat de film probeert die grey area te creëren, maar daar niet echt in slaagt. Het personage van Butler is een gruwelijke psychopaat, ondanks zijn traumatische verleden en zijn 'ideologische' doelstelling, daar kan je gewoon niet omheen. Het is zeker niet dat je hier te maken hebt met een anti-hero. Dat maakt het conflict af en toe wat eenzijdig en saai, maar bon. Butler zet in ieder geval een heel goede rol neer, en ook Jamie Foxx doet het verdienstelijk in een iet of wat brave rol. Het einde vond ik vrij oké, en opeens kreeg ik dan toch nog een héél klein beetje medelijden met Butler's personage. In ieder geval een brute en vlotte thriller, die zeker niet het conventionele wraakverhaaltje a la Taken volgt en hard en bloederig durft te zijn, dus dat is wel leuk. 3.5*.

avatar van Brabants

Brabants

Law Abiding Citizen een film met een sterk verhaal. Vooral op het begin zit je op het puntje van je stoel. Naar het einde toe wordt het allemaal toch wat minder en weet het de inventiviteit niet zo sterk vast te houden. Het zakt hiermee wat in vaste patronen. Verder een sterke Butler en een degelijke Foxx. Zeker de moeite waard, dat wel.

avatar van wimaroca

wimaroca

Ik vind Gerard Butler een uitstekende acteur,maar voor deze rol is het een totale miscast.

Daar had een Anthony Hopkins (dit kon nog 12 jaar geleden) of Edward Norton of zo iemand moeten staan

Het verhaal is toch ook wel een beetje over de top,dat hij alles regelt en doet vanuit de gevangenis,is eigenlijk een lachertje

Maar AL bij AL toch 3.5 sterren

avatar van JJ_D

JJ_D

De premisse is op zich niet oninteressant: wat als recht en rechtspraak niet meer samenvallen, omdat die laatste ten prooi is gevallen aan het compromis, aan de meritocratische principes die in het bedrijfsleven en de academische wereld welig tieren, aan het marchanderen van normen, waarden en principes voor ocharme een goed rapport?

Na spannende en eigenlijk oerdegelijke films als ‘The Negotiator’ en ‘The Italian Job’ is ‘Law Abiding Citizen’ een feest van gruwel en geweld, waarin het dramatisch potentieel van het verhaal uiteindelijk moet uitmonden in de allures van een thrillervehikel. Oppervlakkige psychologie, de ene onwaarschijnlijke “vondst” na de andere, pompeuze finale en ga zo maar door: de film vangt de toeschouwer in het klassieke web van bloedstollende stereotypen.

Niet compleet verwerpelijk, maar ook niets waardoor de middelmaat overstegen wordt, kortom.

avatar van Phantasm

Phantasm

Boeiend en spannende film die prima is opgezet. Leuk om een keer gezien te hebben.