Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller
109 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

Clyde Shelton (Gerard Butler) is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

Jammer van de tweede helft waar deze film gierend uit de bocht vliegt. De eerste helft is echter keihard, duister en zuigt je mee in het verhaal. Des te tragischer is de tweede helft die zowel mij als mijn vrouw achterliet met een gevoel, meehh, had beter gekund. 4 sterren voor het gedeelte tot en met de rechtbank. 1,5 voor de tweede helft.

avatar van Timothyvdmeer
Butler is geniaal....Foxx is in mijn mening maar een C acteur en had ik ook liever niet gezien.
Maar de film begint zeer sterk maar zwakt enigszins af naar gemiddeld.

einde viel mij dus ook tegen. Had totaal geen medeleven met de rest en had het juist mooi gevonden om die hele zaal te zien ploffen.

avatar van Fisico
LAC heeft een veelbelovend uitgangspunt waarbij de onrechtvaardigheid van het recht aan de kaak wordt gesteld. Het is inderdaad wraakroepend om als kleine burger vast te stellen hoe log een juridisch-politiek systeem vasthoudt aan procedureregels en burgerrechten om gespuis de kans tot een vrijgeleide te geven. Uiteraard wordt dit nogal eenzijdig voorgesteld, maar het is een plot die me zeer aansprak.
De film deed me dan ook denken aan de Belgische film 'Het vonnis' dat een soortgelijk verloop kent, weliswaar minder doorgedraaid dan wat we hier zagen. Ook Dead man walking (Sean Penn) flitste even door mijn gedachten bij de voltrekking van de doodstraf.

Het allersterkste gegeven van de film is de gecreëerde paradox die het hoofdpersonage (voor zichzélf (!)) aankaart hoe rot het rechtssysteem wel niet is wanneer moordenaars kunnen vrijkomen na het betalen van een waarborg. Waarden en normen zijn waardeloos en elke jurist verschuilt zich achter de veilige regeltjes van de wet.

Daarna valt de pudding volledig in elkaar en degradeert de film zichzelf tot een lachwekkend onrealistisch thrillerspektakel waarin ongeloofwaardige plots de bovenhand nemen. Weinig rustige momenten ook in de film, alsof alle actie in die laatste 60 minuten gepropt moesten worden. Jammer, want het niveau daalt zienderogen. Serieuze tegenvaller het tweede deel. Ook de acteerprestaties namen dezelfde richting.

avatar van Rillo
Toch wel genoten van deze film, schitterend camerawerk, de wisselende beelden van een cello-concert en een terechtstelling waren pakkend.
Helaas inderdaad een wat onverwacht einde maar toch een dikke 3.5 ster !

avatar van Boneka
In 2013 gaf ik hier al een review over en na 4 jaar denk ik er nog steeds hetzelfde ook. Komt nu bij dat ik nu sterk zit te denken aan de Teeven deal. En deals sluiten met veroordeelden zijn bijna nooit goed.

De film heeft veel vergelijkingen met ander soort films zoals ik vier jaar geleden al schreef. Het is allemaal veel te ver doorgeslagen, maar het entertainment is en blijft hoog in deze film. Misschien een dingetje. Waarom moest zijn mede gevangene dood? Zat ie in het systeem? Kan want de gevangene kreeg bestek. Weliswaar van plastic, maar dus een fout van het systeem. Tja ver gezocht anders kan ik het niet rijmen. Blijft toch een heel toffe film en ik zag een van de hoofdrolspelers weer van Hell on Wheels (Colm Meaney).

avatar van Beef427
Advies om deze 2 keer te zien, gaat erg snel in het begin. En dan nog zeg je wtf?
Hoog vermaak gehalte en open waarschuwing naar lui die zich volksvertegenwoordigers of hoe die dat dan ook zelf over zich roepen. Totdat het ballonnetje barst ben je safe...
Zeker een (of 2 keer) gaan zien.

avatar van psychopath
Verrassend goed en had precies hetzelfde gedaan!

een goeie film.heb me prima vermaakt.met een goeie cast.verrassend einde.was nu de tweede keer dat ik hem zag,moet zeggen dat ik de film nog steeds even goed vind als de eerste keer.

avatar van fun in acapulco
Boneka vraagt zich hierboven af, waarom zijn mede gevangene dood moest. Lijkt mij om zo in de isoleercel te komen.

avatar van Mark de Jong
Spannend, inventief maar naar mate de film vordert steeds onwaarschijnlijker.

avatar van pierre18
Echt een 'film'. Realistisch gegeven waar volledig mee aan de haal wordt gegaan om de film spannend en opwindend te maken wat gelukt is. Zeer onwaarschijnlijk wat er allemaal gebeurt maar goed uitgewerkt.
Desondanks vind ik de motivatie voor geweld en de op zichzelf gebrachte gruwel-scenes overdreven.

avatar van Warning
De film heeft inderdaad een veelbelovend uitgangspunt waarbij de onrechtvaardigheid van het recht aan de kaak wordt gesteld (het gaat niet meer om goed en slecht, maar om regeltjes), jammer dat dit niet doorgetrokken wordt.

avatar van DirkjeA
Ik snap wel dat sommigen teleurgesteld zijn in de 2e helft van de film, maar je kunt het ook omdraaien. En dat doe ik dus. Ik vond de 2e helft niet echt geweldig, wat onrealistisch en zwaar aangezet. En veel te veel geweld. De eerste helft vond ik echt indrukwekkend, de strekking van het verhaal intrigerend, dus totaal geen spijt van het kijken. Aanrader!!!!!

avatar van JanLo
RaoulDuke schreef:
Totaal ongeloofwaardige film, die niks te zoeken heeft in de top 250. Met het verstand op nul overigens wel lekker kijkvoer. De ontknoping is te dom voor woorden.
Ik ben het met je eens dat je de film niet geweldig vindt, maar het argument ongeloofwaardig vind ik zo'n onzin. Dat is voor mij juist een reden om naar films te kijken !

avatar van Capablanca
Film over strijd tussen het Amerikaanse justitiële apparaat en GOD!
Heb me ondanks alles toch wel vermaakt.

avatar van Davido
Onwijze gave actie/thriller, zit super goed in elkaar. Zat op het puntje van mn stoel en liet me helemaal meenemen in het verhaal. Acteer werk top!

Zo ongeloofwaardig dat het pijn doet.

avatar van remorz
Wel aardig.

Casting is het eerste struikelblok. Foxx is niet te typecasten omdat hij nergens in uitblinkt en Butler doet het op zich prima maar is weinig dreigend in zijn rol.
Ook een beetje overtrokken hoor: aanvankelijk is Butler de verdrietige, weerloze weduwnaar...totdat hij zich als wreker van zijn gezin laat oppakken als hij het recht in eigen handen neemt. Blijkt hij vindingrijker en machtiger te zijn dan je denkt. Dat er een DVDtje bij Foxx’ gezin op de mat valt is tot daaraan toe maar als de persoonlijke wraaktocht ontwikkelt tot een grootscheepse ontmanteling van een corrupt rechtssysteem, raak je mijn interesse en inleving een beetje kwijt.

Wat begint als een fijn machtsspelletje, ontaardt in een steeds flauwer en ongeloofwaardigere film, die eerst investeert in de notie dat Butler nagenoeg onaantastbaar is, om dat vervolgens in de finale weer zelf onderuit te halen met een slappe climax.

Charme van de film is dat je toch wel dat je lange tijd root for the bad guy. Ook daar is het vreemd dat het einde hem alsnog op zijn plek wil zetten. Veilig.

Uiteindelijk vermakelijk en ongecompliceerd genoeg met een aangename toets grofheid maar echt goed zou ik de film niet noemen, daar is het uiteindelijk toch te gemakzuchtig en veilig voor in elkaar gedraaid. 2,5*

avatar van Imane10
Intelligente film met een super goede plot twist. Letterlij vanaf de eerste 5 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten en telkens weer omver geblazen. Een gevoel van wraak en meedeleven overheerst en geeft de film ook een dramatische twist. De zenuwen gieren door je lichaam! 100% Zeker het kijken waard

avatar van umbra
Best aardige thriller, verveelt geen seconde met steeds een goede spanning aanwezig. Alleen het einde vond ik wat minder.

avatar van UltraMovieKiller
Prima film met sterke rollen van Foxx en Butler. Verhaal blijft goed te volgen neemt een aantal leuke wendingen en de opbouw in de film is oke. De valkuil zit hem echter in de spanning die helaas grotendeels afwezig blijft..
Zeker vermakelijk en het kijken waard.

avatar van hannes64
Goeie, bloedjeharde wraakfilm.
Echt een film voor Butler weggelegd, hij doet `t prima.
Foxx is ook zo slecht niet, alleen ik zie em liever in komedies.
Heb tenminste genoten van de film, en dat is ook waarom ik dit soort films zie ala Death Wish maar
dan op een meer verfijnde manier, zoals de manieren Butler zijn 'vijanden' uitschakelt....en hoe!!
Gray heeft hiermee weer een goeie film afgeleverd.

Erg ongeloofwaardig maar wel leuk om te zien.

Sterk verhaal met de nodige actie. Butlers acteerwerk was erg goed. Lekker genoten van deze film en een aanrader voor iedereen

avatar van Curriculum
Ik heb deze wel 7 keer gezien en telkens geniet ik weer, wat een pareltje. De eerste keer dat ik hem zag had ik geen flauw idee hoe de vork in de steel zat en toen ik erachter kwam viel ik bijna steil achterover. Wat een wending en wat een heerlijke wraakfilm.

Mooi acteerwerk van Gerard Butler als de gestoorde Clyde Shelton.

avatar van Grindhouse62
Na zo;n 8 a 9 jaar gisteravond deze zeer spannende wraakfilm herzien. En ondanks dat ik de film al had gezien, wist ik niet meer hoe de film zou verlopen. Dat krijg je als intussen alweer honderden andere films hebt gezien. Daarom ben ik dus de man van de herzieningen. Deze film zit vol actie, spanning en drama. Het is een aanval van 1 persoon op het falende recht systeem. Zeer goed verteld en een uitmuntend acterende Gerard Butler. Een 3.5

het begon goed jammer slecht einde de corrupte komen er allemaal goede van af neen geen goed einde jammer was goed geplant maar hij heeft stomme dingen gedaan sporen achterlaten. daarom ik hij voor deze dingen enkel twee sterren waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik las dat Law Abiding Citizen deze week van Netflix verdwijnt en dat leek me dan wel eens een goed moment om de film nog een herziening te geven, 11 jaar na dato. Destijds vond ik het een weergaloos sterke, spannende en heerlijk brute film en dat gevoel is er nu gelukkig nog steeds.

Jamie Foxx is sterk in zijn rol als aanklager, maar de show wordt hier gestolen door Gerald Butler, een man die na de gewelddadige dood van zijn vrouw en kinderen de daders en meteen ook het hele rechtssysteem dat hem zo in de steek heeft gelaten wil verwoesten. De film neemt geen tijd voor nutteloze intro's. Al binnen 5 minuten heb je heel wat nare dingen gezien en komt de film pas op gang. Butler heeft 10 jaar de tijd gehad om alles uit te denken en dat zie je terug in de film, want op elke tegenactie heeft hij een passend antwoord. Iedereen die heeft gefaald om de daders achter slot en grendel te krijgen gaat eraan en het maakt de film zo sterk omdat je toch geregeld afvraagt of Butler niet te ver gaat in zijn drang naar rechtvaardigheid. Het levert ieder geval een hoop memorabele momenten op. De marteling van de moordenaar, de geweldige monoloog in de rechtszaal als Butler bijna vrijgesproken word, het eten van de t-bone steak, de dood van de vrouwelijke rechter, de autobommen, het automatische wapen op het kerkhof. De film weet te verrassen en blijft tot het einde toe scherp. Daar zit overigens wel het minste deel, want de verklaring hoe Butler alles heeft kunnen doen is misschien niet zo sterk als je hoopte. Een tunnelsysteem rondom de gevangenis is vergezocht. Ik had een handlanger logischer gevonden. Wel een aardig einde, al is het zonde dat Butler niet eens een keer echt iedereen de baas kan zijn. Dat Foxx van hem zou winnen zag je wel aankomen. Toch een beetje een Hollywood-kwaaltje.

Maar verder is Law Abiding Citizen echt een van de betere thrillers van vorig decennium. De bijna twee uur vlogen om. Ik ben blij dat ik de film nog eens heb kunnen zien. Er komt zeker nog een derde kijkbeurt in de toekomst.

4* blijven staan.

avatar van Shadowed
Best leuk.

Niet gedacht eigenlijk. Ik weet dat ik hem meerdere keren op TV heb overgeslagen, maar ooit eens de DVD in handen gekregen. Met de huidige situatie toch maar besloten deze film te kijken, en het bleek nog behoorlijk mee te vallen ook. Altijd leuk zo'n verrassing.

Vooral, zoals meerdere gebruikers al aangeven, is het eerste deel van de film verreweg het beste. Ook het meest onheilspellende stuk gelijk. Je weet totaal niet waar het verhaal heengaat en het tempo ligt erg hoog. Boeiend ten top. Zo moeten thrillers gemaakt worden.

Echter is het verhaal zelf niet bijster intelligent, hoe slim het ook over wil komen. Het is vooral een vlotte thrillerfilm met korte actie en dramamomenten. Maar het tempo in het eerste uur ligt zo hoog dat het nergens verveelt en altijd iets nieuws weet te bieden zodat het boeiend blijft.

Vooral de onvoorspelbaarheid van de film is een goede schakel. Butler doet het ook goed, Foxx wellicht soms iets te theatraal. Over de bijrollen ben ik ook niet zo te spreken, want weinig rollen wisten indruk te maken. Regie van Gray had op bepaalde punten ook wel iets strakker gemogen. Iets meer adrenaline.

Maar dat soort zaken valt altijd wel te vergeven. Echter begint het tempo een stap terug te zetten in de tweede helft van de film en eindigt vervolgens met een erg zwak einde. Zo'n typerende good-guy wins again film. Terwijl het onvoorspelbare eerste deel naar een sterk einde begon toe te werken.

Gemiste kans op dat gebied. Extra credit wel voor het sterke eerste deel, maar het zwakkere tweede deel en het makke einde zorgen ervoor dat het niet verder komt dan een 3,5*.

avatar van Kondoro0614
“I'm just getting started. I'm gonna pull the whole thing down. I gonna bring the whole fuckin' diseased corrupt temple down on your heads. It's gonna be Biblical.”

Gisteren was tot zoverre de laatste dag dat we deze film via Netflix konden streamen (wellicht komt hij in de toekomst er wel weer op) en ik heb daarna dus er toch maar voor gekozen om deze film last-minute te kijken. En ook echt last-minute want ik begon rond half elf, en de film was de volgende dag pas klaar, rond half één in vannacht. Wel heel erg tof dat je de film gewoon rustig kan afkijken als je daar behoefte aan hebt, en Netflix je dus niet uit de film kickt om twaalf uur. Ik heb dus mooi het laatste halfuurtje door kunnen kijken, en hoewel ik het einde wel steeds minder indrukwekkend vond worden was het een erg toffe zit.

De film begon erg sterk. Het is gelijk al vrij hecitsch en het verhaal knalt er vrij goed in. De film blijft deze rauwigheid even voelen. Zo vond ik het erg vet hoe Clyde zijn plan begint met uitvoeren, door de gruwelijke moord van Ames tijdens de executie waarbij een verkeerd goedje bij die man werd ingespoten, waanzinnige beelden hoe het soms in het echt ook kan gebeuren daar is namelijk nog wel een filmpje (wel na gespeeld) van te vinden, voor mensen die geïnteresseerd zijn. En uiteraard daarna, wanneer Clyde de werkelijke moordenaar te pakken neemt en hem uit te tent lokt, om hem vervolgens op gruwelijke wijze te verminken en te vermoorden en dit te filmen. Hierna nog wat leuke scenes die heftig aanslaan en de strijd tussen ‘Foxx’ en ‘Butler’ is spannend, leuk en blaakt van zelfvertrouwen.

Dan is de laatste ‘aanslag’ geweest en dan kakt de film volledig in, en is hij eigenlijk héél veel charmes kwijt. De film neemt een wending waardoor de afkapping vrij snel kan zijn, de spanning is weg en ook de wrede oog is de film volledig kwijt. De film word soft en hoewel de puzzelstukken toch wel veel op de goeie plek terecht komen vond ik de uitwerking heel slap gedaan. ’Clyde' had nu een grote aanval gepland op het stadsbestuur en dat was de grootste. Onder tussen komt ‘Rice’ er achter wat hij nou precies van plan is en blokkeert deze missie door de bom onder de bed van ‘Clyde’ te doen die vervolgens afgaat en de film snel eindigt. Te makkelijk en te slecht, zeker voor het niveau waar de film zich hiervoor in terug vond.

Deze wraakfilm met een kat en muis spel twist vond ik in het algemeen prima weg kijken, toch wel een hele leuke zit en ik ben eigenlijk geen enkel moment mijn geduld in deze film verloren. Hoewel het eerste deel beter was dan de tweede helft hebben de acteurs het prima gedaan en keek de film met zijn vrij korte speelduur heerlijk weg. De spanning, de sfeer, het uitgevogeld plan deden me toch wel wat.

psychopath schreef:
Verrassend goed en had precies hetzelfde gedaan!

Idd meesterlijk en Amerikaanse rechtsstaat is corrupt dus hij had gelijk

avatar van schenkowiets
Steen goeie film maar een flut einde,en daarom geen 5.

avatar van Woland
Het begint als een heel aardige thriller, die echter naarmate de film vordert steeds verder uit de bocht vliegt. In de eerste helft nog wel redelijk spannend als een gearresteerde man een stuk meer troeven achter de hand blijkt te hebben als gedacht. Maar de film wordt hoe langer hoe goedkoper en ongeloofwaardiger, en gaat steeds verder de standaard Hollywood-actiefilm-route op. Met uiteraard een bijpassend einde. Verder wel een redelijke cast en het ingenieuze plan van Clyde op iedereen die in het 'systeem' zat was zeker in de eerste helft nog wel aardig om te volgen, maar het blijft een veilige Hollywoodhtriller met een veilige Hollywood-afloop.