Hooligans (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Lexi Alexander
met Elijah Wood, Charlie Hunnam en Ross McCall

Matt Buckner is een Amerikaanse student aan Harvard, maar wordt na een incident van school gestuurd. Hij reist naar zijn zus Shannon in Londen en komt al snel in contact met Pete Dunham, de broer van Shannon's echtgenoot. Het duurt niet lang voor Matt zich aansluit bij de harde kern van West Ham United, onder leiding van Pete en hij komt terecht in de keiharde strijd tussen de hooligans van West Ham en die van Millwall.

1135 BERICHTEN 50 MENINGEN

GREEN STREET HOOLIGANS 3.

I demand they make a trilogy out of it, a good one.
But I want it be like Green Street Hooligans, because Green Street Hooligans 2 wasn't so well.
Even though it was good to see Dave, the pilot of the crew.
My point is, I hope they've secretly found a way to revive Pete somehow.
It's just like, they can't leave us with THAT sequal.
But that's just me.

avatar van tattoobob
Heerlijke film,gelijk ook de beste,deeltje 2 kan je overslaan!!!

Lekker filmpje hoor! Wat maakt het toch uit dat het een beetje gedramatiseerd wordt en dat de hooligans als helden worden afgeschilderd? Feit blijft dat ik me top vermaakt heb!

avatar van nilserr
Zeer een goede film die een beeld neerzet van de Engelse Hooligan cultuur, zonder met het vingertje te wijzen. Er is gekozen voor een grauwe visuele stijl, wat sfeerverhogend werkt. Elijah Wood speelt zijn minst irritante rol ooit en ook Charlie Hunham en vooral Marc Warren (pvt. Blithe!) doen het voortreffelijk. Ik kan hier niet minder dan vier sterren voor geven.

avatar van Franza
Wat een heerlijke film is dit.
Je kan je bij dit filmpje heel goed vermaken,
Geweldige soundtrack trouwens ook nog is!

zit te twijfelen tussen een 4,5 en 5*

avatar van marissaheinrich
Lekkere film, goede cast. Toch vond ik het eerst wel irritant om "Frodo" te zien als hooligan. Maar na een tijdje zette ik mij daar over heen en kon hem toen pas echt los zien van Frodo en als de persoon die hij speelt.

Terug naar de film.. lekkere harde film maar toch ook een heel zielige film. Heel vermakelijk, heb genoten !

avatar van tn2543
Verassend goede film! Ik had deze film al een tijdje op de plank liggen en nu eindelijk bekeken. Er zit veel drama in de film verwerkt en een goed verhaal. Dacht in eerste instantie dat het enkel om vechten en vandalisme zou gaan, maar dat is niet zo gebleken.

Ik geef een 3,5.

kappeuter (moderator)
Downloaddiscussie verwijderd.

avatar van JeroenFR08
Hou erg van voetbal dus dan kom je snel bij deze film uit, heb hem meteen gekocht. Heel realistische film en goed acteerwerk. Bijna het idee dat ik naar een documentaire keek. Goed verhaal. Einde ook heel goed.

Gewoonweg lekkere film.

avatar van martijn011
Sterke film over de hooligans van de Engelse Premier League-club West Ham United, de zogenoemde Green Street Edge.
De rol van Elijah Wood is even wennen, hij is toch onlosmakelijk verbonden met Frodo, maar hij zet wel een prima prestatie neer. Zijn afglijden in het hooliganisme vind ik prima neergezet, ook al lijkt het wat onlogisch. Het personage Matt laat dan ook zien hoe makkelijk je daarin verzeild raakt, en dat het haast onmogelijk is om er weer uit te komen.

De grote ster van de film is wat mij betreft Charlie Hunnam, die de rol van leider van de Green Street Edge op zich heeft genomen.
Ook een pluspunt aan de film is dat het familiedrama ook niet uit de weg gaat. Dat maakt de personages wat levendiger en voorkomt dat ze alleen maar worden gezien als een stelletje voetbalgekken die wat mensen neermeppen.

Het enige jammere vind ik dat er wel erg weinig voetbal in voor komt. De film kent maar één scene in een stadion, dat vind ik te weinig.
Ik weet ook wel dat de grote clashes tussen de verschillende voetbalgroeperingen plaats vindt buiten de stadions, en dan ook nog op een afgelegen terrein, maar het voetbal ligt wel heel erg op de achtergrond.
Verder is dit een goede film, met een uitstekend slot.

ipman-99
"You don't run, not when you're with us... You stand your ground and fight!" ... " !!!

Fantastische Genre-film !!! Wat een geweldige spannende en harde film over één
van mijn geliefkoosde sport ! Ja, inderdaad voetbal !
Het geweld en dialogen zijn letterlijk en figuurlijk hard, uitdagend en meedogenloos.
De soundtrack was geweldig net zoals de acteerprestaties.
Het drama aspect werd prima weergeven op een dramatische manier.
Het geweld en de gevechten werden bijzonder hard in beeld gebracht ... !!!
Een juweeltje in zijn genre.

avatar van Toontje G
Gezellig voetbal, met de kinderen op zondagmiddag naar het stadion. Realistische film.

avatar van de grunt
Toontje G schreef:

Realistische film ?!

avatar van Flipman
Ik snap de frustratie, ja .

tsja...

Begin van de film is top, het leven van een hooligan..
Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Uitstekend geacteerd met een sterk verhaal erin.

Mijn gevoel maakte een turn van 360 op het moment dat het verhaal over dat jongetje ging van 12...
Voelde me kwaad , down en ... gevoel van onbegrip.
Dit was het moment in de film om de andere kant van het verhaal te laten zien, en dat is ze goed gelukt...

Sommige mensen leven en geven hun leven voor het leven als hooligan.
Geloven zo sterk in hun 'voetbal (eigen) religie' dat ze niet meer de realiteit kunnen zien.
Tuurlijk het is een film en dat begrijp ik, tegelijkertijd weet ik ook dat zulke mensen echt bestaan.
Als ouder wil je niks anders dan het beste voor je kind en familie 'veiligheid staat voorop'.
Dit niet meer kunnnen inzien omdat andere dingen veel belangrijker zijn geworden zoals respect en hopen dat het kind in dezelfde voetsporen zou treden als hunzelf waardoor ze de belangrijkste aspecten vergeten zoals 'veiligheid, en wat het beste zou zijn voor 'het kind' ze leven.

Maar goed ... laat ik het daar maar niet meer over hebben.

Hoe de film in elkaar steekt past erg goed zoals het in het echte leven ook gaat.
Ik heb het niet meer over dat kind .. maar over het leven van een hooligan.

Het is een uitstekende film met verschillende invalshoeken en emoties.
Verhaallijn is erg goed en je zal je geen moment vervelen in deze film.
Acteer prestaties waren 'in mijn ogen' ook uitstekend te noemen.

Als ik alles bij elkaar optel kom ik tussen de 4 en 5 sterren.
Logica zou zijn een 4,5 maar ik vind deze film simpel weg gewoon een 10 waard.

Greetzzzzz

avatar van Argyle
Meester film. Top acteurs. Elijah Wood. die niks van voetbal en vechten af weet die dan terecht komt in de wereld van het harde vechten. Mooi einde.

zeker 5 sterren waard.

avatar van K. V.
'k heb eigenlijk niks met sport of voetbal, maar me toch eens aan deze gewaagd en 'k moet zeggen ben echt aangenaam verrast. Het voetbal is natuurlijk maar bijzaak en komt ook maar heel kort in beeld. Ze focussen vooral op het hooliganisme. Het werd wel goed en meeslepend gebracht. Ook het acteerwerk was erg goed en overtuigend.
Verder zag de film er goed uit en was het een goed einde.

avatar van Ladd352
Toffe film, coole actiescènes en pakkend verhaal!!!

Beste film die ik tot nu gezien heb voor mij.

avatar van TornadoEF5

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit moet toch wel één van de meest afgrijselijke films zijn die ik ooit heb gezien. Ten eerste is er van een mooi gestructureerd verhaal geen sprake. Vechten, vechten, en vechten tegen andere supportersgroepen. That's basically it. De enige manier waarop we sympathie zouden moeten krijgen is door het gegeven dat de Millwall supporters 'slecht' zijn, terwijl de West Ham supporters ogenschijnlijk een pak liever zijn, wat niet zo is en in de realiteit nog minder zo is. En ook door goedkoop sentiment (er zit een baby in de auto, dus we moeten ons inleven in de mama als iemand de ruit zal inslaan). Zo een subjectieve suggestie in een film is sowieso al NOT DONE. Inlevingsvermogen in de personages, krijgt een normaal persoon dus niet. De film zou kunnen uitpakken met meer voetbalbeelden, maar doet dat niet. In plaats daarvan pakt de film uit met een resem Britse vloekwoorden en wat gevecht. We zullen verder ook maar zwijgen over de muziek. Nog nooit zo een slechte muziekkeuze gezien in een film. Dit was echt lachwekkend. Verschrikkelijke lead actor ook die gewoon wordt weggespeeld door de rest van de cast. Echt realistisch is het ook niet, vanwege de vele confrontaties in een verheerlijkende context.

avatar van Antonev
Rauw Brits misdaaddrama, dat van begin tot het eind weet te boeien. Sommige passages moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar sommige stukken werden ook realistisch en geloofwaardig in beeld gebracht. Al met al toch wel één van de beste films die geweld rondom sport in beeld brengt.

avatar van SmackItUp
Beter dan Football Factory!

Hooligans heeft een beter verhaal, betere actie en betere personages. Behalve....Elijah Wood. Bah bah bah. Miscast van hier tot Uranus. Tussen dat Engelse tuig lijkt het wel een 12 jarig kindje op de kermis van Blackpool. Dit is dan ook het enigste echte minpunt. Spannend van begin tot eind. Kleine 4*.

avatar van Miszmi
"You stand your ground and fight!"

Met name de eerste helft van de film vind ik als voetbalsupporter geweldig. Ik ben weliswaar niet zo bekend met hooligans, maar wel met de wedstrijdbeleving. Deze wordt nagenoeg perfect in beeld gebracht. De tweede helft van de film is meer een ver-van-mijn-bed-show, ik weet dat het gebeurt, maar op welke wijze hou ik mij ver vanaf. Gearrangeerde gevechten gebeuren vaak, ze komen niet eens altijd in het nieuws. Het heeft mijn inziens dan ook weinig met het voetbal te maken. Hooligans hebben veelal sowieso zeer weinig met voetbal te maken, maar komen slechts als er wat te vechten valt. Hier kan ik echter nog een uur over praten, maar heeft weinig met de film op zich te maken. Al is het duidelijk dat ook de hooligans in deze film leven voor het vechten en niet voor de sport. Ook het feit dat hooligans vaak goede banen hebben, wordt hier mooi gebracht.

De film zit prima in elkaar, een duidelijk verloop en geen rare fratsen. Sommige dingen zijn lastig te beoordelen, ik heb de film immers een keer of zeven gezien nu. Dankzij deze film kwam ik er jaren geleden achter dat soccer Amerikaans is en niet Engels. Sindsdien hou ik het ook maar gewoon op football en kan ik mij zelfs ergeren aan het woord soccer.

Elijah Wood zet zijn karakter geweldig neer, maar eigenlijk is er niemand die daar echt aan onder doet. Prima gecast en eigenlijk niets op aan te merken. Het personage Matt, een Harvard student die terecht komt in de wereld van voetbal en vechten. Langzaamaan zie zijn personage veranderen. Niet te langzaam gelukkig, perfect in beeld gebracht.

Ik laat mijn 5* staan, is dan alles perfect? Vast en zeker niet, als ik alles goed zou bekijken en overzien, zullen er ook wel minpunten naar voren komen. Er zijn echter maar weinig films die ik meerdere keren kan bekijken en het nog steeds net zo goed vinden. Deel twee en drie heb ik altijd nog overgeslagen en denk dat ik dat ook blijf doen. De recensies zijn daar niet altijd even goed en deze film zal het hoe dan ook niet kunnen overtreffen.

avatar van Brabants
Hooliganisme wat uiteraard gepaard gaat met veel geweld wordt hier uitgebeeld met een moralistische noot. Meer dan fatsoenlijke optredens van goede acteurs zetten het geheel geloofwaardig neer. Het uitgangspunt van een beschermde Harvard student die transformeert en integreert in een zware bende blijft wat ongeloofwaardig. Maar als je dat met een korreltje zout neemt is het een zeer aangename film die je best meerdere keren kunt zien.

avatar van schenkowiets
Prima goed geacteerde wegkijker ! Die hobbit kan dus ook goed in "gewone" films spelen .