Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Alternatieve titels: Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders, Perfume

3,63

Duitsland / Frankrijk / Spanje / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tom Tykwer
met Ben Whishaw, Dustin Hoffman en Alan Rickman

Op een armoedige markt in het achttiende eeuwse Parijs wordt Jean-Baptiste Grenouille geboren. Hij bezit een zeer bijzondere gave: een ongelooflijk gevoel voor reuk. Als hij opgroeit maakt hij zich volledig meester van de reuk, door alle geuren in Parijs te ontcijferen en leerling te worden van een beroemd parfum-ontwikkelaar. Toch is Jean-Baptiste nog niet tevreden, en hij raakt geobsedeerd door het 'vangen' van bepaalde geuren zoals die van vers hout. Dan ruikt hij op een dag een heel bijzondere geur...die van een prachtige jonge maagd...

849 BERICHTEN 67 MENINGEN
avatar van Black Math
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weer eens herzien. Het boek blijk ik erg leuk vinden, deze film komt daar niet in de buurt, maar is wel de moeite waard als film.

De openingsscène is in ieder geval sterk. Zoals er in de vis gehakt wordt, zo worden de beelden ook in de montage versneden, en dit gaat synchroon wat bijzonder sterk overkomt. Sowieso een erg visuele film, wat ik een beetje vergeten was. Het is de vraag hoe je het waarnemen van geur kan uitbeelden in een film. Hier wordt dat erg sterk gedaan door middel van de beeldtaal. Close-ups van de neus van de protagonist en op hetgeen wat hij ruikt en dergelijke.

Maar na enige tijd verdwijnt de voice-over, is de geurwereld wel verkend, en draait het vooral om de opdracht die de protagonist zichzelf heeft gesteld. Het resultaat is dat het allemaal wat vluchtiger wordt. Het verhaal voelt wat losser aan door het verdwijnen van de voice-over, en visueel wordt het ook wat minder gedetailleerd omdat de doelen zijn verschoven, het werkt allemaal wat minder op de zintuigen. Nog steeds de moeite waard, maar zo sterk als in het begin is het niet meer. Het werkt minder op de zintuigen. Ook muzikaal is het allemaal niet slecht, maar ik ben wat minder fan van zingende dames als filmmuziek.

Het boek wordt behoorlijk trouw gevolgd. Wel had de climax wat mij betreft keiharde porno mogen zijn, gezien de beschrijving in het boek. Dat zou het ook allemaal een stuk gewaagder hebben gemaakt. Maar goed, ik begrijp de keuze van de regisseur.

Een goede boekverfilming, ook als film geslaagd. Wel een beetje als een parfum dat vervliegt en iets te snel z'n kracht verliest. 3,5*.

Een film met een zeer bijzonder plot, waarmee de aandacht al meteen wordt gegrepen. Het verhaal wordt zeer sfeervol in beeld gebracht en het acteerwerk is sterk, met name Dustin Hoffman en Alan Rickman zetten een goede rol neer. De hoofdpersoon, Jean-Baptiste Grenouille, blijft eigenlijk gedurende de gehele film een mysterieus personage, ook dat is goed gedaan. De ontknoping kon mij minder bekoren, te dik aangezet en daardoor niet al te overtuigend.

avatar van Zwolle84
Erg bijzondere film met een zeer indrukwekkend einde. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat de mensen die het "jammer van het einde" vinden, de clou van de film finaal hebben gemist. Daar zit hem nu net de hele tragiek in.

Minpuntje is wel dat Perfume niet de volledige rit m'n aandacht wist vast te houden. Een halfuurtje korter had de film ongetwijfeld goed gedaan. Maar de prachtige sfeer, mooie beelden - hij deed me een beetje denken aan Les Misérables - en meeslepende muziek maakten dat meer dan goed.

Blijft bij herziening vol overeind.

Toch wel enigszins verrassend, want had gedacht dat het onverwachte van deze film mij de eerste keer wat overdonderd had, maar blijkbaar bezig Perfume genoeg intrinsieke kwaliteit om ook 10 jaar later nog volop te verwonderen.

Tykwer's grootste prestatie is dat hij de geurbeleving perfect weet te verbeelden. Niet makkelijk voor een film. Maar door slimme cinematografische trucjes en een krachtige soundtrack komt de wereld der geuren vol tot leven. Ook Whishaw is een belangrijk element in het success van de film. Hij zet een charismatisch hoofdpersonage neer.

Het plot blijft allerlei richtingen opgaan, de audiovisuele klasse verzwakt niet halverwege en als klap op de vuurpijl een geweldige finale. Mnee, deze Perfume heeft nog niks van z'n pluimen verloren. Erg knappe film.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van SiSsY bOY
Mooi verfilmd, mooie donkere sfeer, erg goed verhaal.

avatar van Antonin
een compleet ongeloofwaardige zeikfilm, enkel geschikt voor dames op leeftijd en Groen-Links kiezers.

avatar van J. Clouseau
Een compleet ongeloofwaardige recensie op deze manier. Kan je aan deze niet-dame op leeftijd en niet-GroenLinks-kiezer uitleggen waarom je het zo'n zeikfilm vond?

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Perfume is een zeer bijzondere film naar het bekende boek van Patrick Süskind. Het is een sterk verhaal gebracht vanuit een originele invalshoek. De reukzin, voornamelijk sterk(er) ontwikkeld bij dieren, is een onderschat zintuig. Jean-Baptiste Grenouille daarentegen is begiftigd met de gave om talloze geuren te identificeren en te onderscheiden van elkaar. Sterker nog: zijn sterk ontwikkelde reuk levert hem letterlijk een speurneus op om personen te localiseren. Jean-Baptiste heeft sinds baby een soort heilig en beschermend aura over zich. Telkens slaagt hij erin, al dan niet door toeval, zich een weg te banen in het harde meedogenloze Parijs van de 18e eeuw. De reuzin wordt doorheen de film visueel subliem voorgesteld. Met woorden kan je iets niet-tastbaars makkelijker beschrijven, maar wat Tykwer hier doet: knap!

We spreken dan de periode nét voorafgaand aan de Franse Revolutie in 1789. Een periode waarbij het Ancien Régime op zijn laatste benen loopt. Een periode van economisch verval, hongersnoden en het bankkroet van de Franse staat. De verloedering, uitzichtloosheid, viezigheid en armoede wordt sterk weergegeven in de film. Vooral de openingsscène met de moeder van Jean-Baptiste is erg treffend en troosteloos. Zeer mooi gefilmd, sterk decor en goede voice-over. Zeer mooie sfeerschepping alvast. Dit wordt nadien ook doorgetrokken tijdens de jeugd van Jean-Baptiste tot het moment hij Parijs verlaat. Of het nu het oude Rome is, het Parijs van de 18e eeuw of het Londen van de periode van Jack The Ripper: één ding hebben ze allemaal gemeen: alle Europese steden waren gewoon één open riool met een walgelijke stank tot gevolg. De Franse bourgeoise en adel camoufleerde dat dan maar met een nog sterkere overheersende geur, namelijk parfum …

Ook Grasse wordt mooi weergegeven met zijn pittoreske gebouwen. Hoewel de eerste moord een ongeval is, de tweede alvast niet met voorbedachten rade zijn de andere moorden gepleegd uit gemakszucht. Geen tegenstribbelede vrouwen meer met vervelende vragen. Het vermoorden van de vrouwen was een noodzakelijk kwaad die leidde naar zijn ultieme doel: een conserverend en ultrakrachtig parfum ontwikkelen. En elke vermoorde vrouw geeft een deel van haar kracht en persoonlijk door aan het parfum. Het is letterlijk een catharsis voor Grenouille, zo puur en zo echt als compensatie voor zijn eigen reukloze lichaam. Nog meer polariteit vind je tussen de grauwe stad en het lieflijke platteland met zijn lavendelvelden of de knappe in sierlijke gelegde poses van de dode vrouwen versus de ranzige viezigheid.

Het einde is bizar en een heuse plottwist. De film begint met het einde om dan uiteindelijk na twee uur terug op het schavot te komen. Wat dan volgt is op zijn minst erg verrassend te noemen. Beetje op het absurde af, zeker in de uitvoering ervan. Maar als je kijkt wat erachter zit, als je zoekt naar de kern van het verhaal, dan is het einde net wel erg sterk en een openbaring voor zowel Grenouille als de kijker zelf.

Deze film neigt dicht naar een 4,5* en verdient dit eigenlijk wel. Echt genoten van deze film. Zo puur en realistisch gefilmd. Tykwer is er echt in geslaagd het boek van Süskind zo goed mogelijk te benaderen. Ook de rol van Ben Whishaw was uitstekend. Geen afgrijselijk monster, neen, een knappe jongeman die worstelt met zijn gave en bang wordt om geuren te vergeten waardoor hij gruwelijke moorden pleegt, ook hier alweer die tegenstelling. Mooi!