Perfume: The Story of a Murderer (2006)

Alternatieve titels: Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders, Perfume

3,62

Duitsland / Frankrijk / Spanje / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tom Tykwer
met Ben Whishaw, Dustin Hoffman en Alan Rickman

Op een armoedige markt in het achttiende eeuwse Parijs wordt Jean-Baptiste Grenouille geboren. Hij bezit een zeer bijzondere gave: een ongelooflijk gevoel voor reuk. Als hij opgroeit maakt hij zich volledig meester van de reuk, door alle geuren in Parijs te ontcijferen en leerling te worden van een beroemd parfum-ontwikkelaar. Toch is Jean-Baptiste nog niet tevreden, en hij raakt geobsedeerd door het 'vangen' van bepaalde geuren zoals die van vers hout. Dan ruikt hij op een dag een heel bijzondere geur...die van een prachtige jonge maagd...

845 BERICHTEN66 MENINGEN

avatar van Black Math
geplaatst: 3 december 2015, 18:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weer eens herzien. Het boek blijk ik erg leuk vinden, deze film komt daar niet in de buurt, maar is wel de moeite waard als film.

De openingsscène is in ieder geval sterk. Zoals er in de vis gehakt wordt, zo worden de beelden ook in de montage versneden, en dit gaat synchroon wat bijzonder sterk overkomt. Sowieso een erg visuele film, wat ik een beetje vergeten was. Het is de vraag hoe je het waarnemen van geur kan uitbeelden in een film. Hier wordt dat erg sterk gedaan door middel van de beeldtaal. Close-ups van de neus van de protagonist en op hetgeen wat hij ruikt en dergelijke.

Maar na enige tijd verdwijnt de voice-over, is de geurwereld wel verkend, en draait het vooral om de opdracht die de protagonist zichzelf heeft gesteld. Het resultaat is dat het allemaal wat vluchtiger wordt. Het verhaal voelt wat losser aan door het verdwijnen van de voice-over, en visueel wordt het ook wat minder gedetailleerd omdat de doelen zijn verschoven, het werkt allemaal wat minder op de zintuigen. Nog steeds de moeite waard, maar zo sterk als in het begin is het niet meer. Het werkt minder op de zintuigen. Ook muzikaal is het allemaal niet slecht, maar ik ben wat minder fan van zingende dames als filmmuziek.

Het boek wordt behoorlijk trouw gevolgd. Wel had de climax wat mij betreft keiharde porno mogen zijn, gezien de beschrijving in het boek. Dat zou het ook allemaal een stuk gewaagder hebben gemaakt. Maar goed, ik begrijp de keuze van de regisseur.

Een goede boekverfilming, ook als film geslaagd. Wel een beetje als een parfum dat vervliegt en iets te snel z'n kracht verliest. 3,5*.

geplaatst: 17 januari, 19:58 uur [permalink]
Een film met een zeer bijzonder plot, waarmee de aandacht al meteen wordt gegrepen. Het verhaal wordt zeer sfeervol in beeld gebracht en het acteerwerk is sterk, met name Dustin Hoffman en Alan Rickman zetten een goede rol neer. De hoofdpersoon, Jean-Baptiste Grenouille, blijft eigenlijk gedurende de gehele film een mysterieus personage, ook dat is goed gedaan. De ontknoping kon mij minder bekoren, te dik aangezet en daardoor niet al te overtuigend.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 28 maart, 20:46 uur [permalink]
Erg bijzondere film met een zeer indrukwekkend einde. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat de mensen die het "jammer van het einde" vinden, de clou van de film finaal hebben gemist. Daar zit hem nu net de hele tragiek in.

Minpuntje is wel dat Perfume niet de volledige rit m'n aandacht wist vast te houden. Een halfuurtje korter had de film ongetwijfeld goed gedaan. Maar de prachtige sfeer, mooie beelden - hij deed me een beetje denken aan Les Misérables - en meeslepende muziek maakten dat meer dan goed.

geplaatst: 8 november, 11:50 uur [permalink]
Blijft bij herziening vol overeind.

Toch wel enigszins verrassend, want had gedacht dat het onverwachte van deze film mij de eerste keer wat overdonderd had, maar blijkbaar bezig Perfume genoeg intrinsieke kwaliteit om ook 10 jaar later nog volop te verwonderen.

Tykwer's grootste prestatie is dat hij de geurbeleving perfect weet te verbeelden. Niet makkelijk voor een film. Maar door slimme cinematografische trucjes en een krachtige soundtrack komt de wereld der geuren vol tot leven. Ook Whishaw is een belangrijk element in het success van de film. Hij zet een charismatisch hoofdpersonage neer.

Het plot blijft allerlei richtingen opgaan, de audiovisuele klasse verzwakt niet halverwege en als klap op de vuurpijl een geweldige finale. Mnee, deze Perfume heeft nog niks van z'n pluimen verloren. Erg knappe film.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van de grunt
geplaatst: 8 november, 12:22 uur [permalink]