menu

The Illusionist (2006)

mijn stem
3,69 (3166)
3166 stemmen

Verenigde Staten / Tsjechië
Mystery / Romantiek
110 minuten

geregisseerd door Neil Burger
met Edward Norton, Jessica Biel en Paul Giamatti

In het Wenen van rond 1900 wordt de jonge Edward verliefd op Sophie, een meisje van ver boven zijn stand. In hun jeugd wordt het tweetal uit elkaar gehaald en mogen ze elkaar niet meer zien. Jaren later, als jonge vrouw, gaat Sophie zich verloven met de Weense prins Leopold. Maar dan komt de magische kunstenaar Eisenheim in de stad en weet iedereen te verbazen met zijn geweldige trucs. Als Eisenheim en Sophie elkaar dan na al die jaren weer tegenkomen, slaat de vonk opnieuw over. Leopold vertrouwt hem niet en stuurt inspecteur Uhl op Eisenheim af om hem in de gaten te houden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=QngdF-55AGc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Lovelyboy
4,0
Bijzonder vermakelijke en sfeervolle film. De strijd met de andere grote illusionistenfilm The Prestige verliest hij zondermeer, maar niet zozeer op kwaliteit maar meer nog vind ik dat de films niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar zoals in The Prestige de bestanddelen voor een goocheltruc uitgelegd worden, zijn die niet net zo voor deze film van toepassing?

De belofte: zijn eigen hunkering naar Sophie, Sophie zelf die ongelukkig is en de tiran van een Weense prins.

De wending: In een vlaag van razernij dood de prins Sophie.

De prestige: Sophie leeft nog, kan nu bij Eisenheim zijn en de gemene prins heeft een ontmoeting met karma.

In die zin is de film bijzonder goed opgebouwd. Wat natuurlijk meteen verschilt met The Prestige zelf is het gebrek aan diepgang. In die film krijgen de hoofdrolspelers veel meer introductie en is een hele voorgeschiedenis nodig voor beider motieven om het aan het einde weer rond te krijgen. Daar houd The Illusionist het juist extreem gemakkelijk, namelijk niets minder dan een onmogelijke relatie. Meer is er niet voor nodig om alle raderen draaiende te krijgen. Om nu te zeggen dat deze film slechts draait om de goocheltrucs is veel te kort door de bocht. Niet alleen speelt er vanaf het begin al rivaliteit en jaloezie tussen Eisenheim en de Prins maar is de opvoering met de sabel ook meteen al een krachtmeting tussen de twee. Zo beschouw ik de film zelf met zijn script ook als één langgerekte vooropgezette truc om haar daar weg te krijgen en hem er voor op de laten draaien, en dat blijft lang goed verborgen. En dat vind ik verdomd knap.

Maar er is meer dan het plot. Vooral de sfeer en de setting doen het bijzonder goed. Lichtgeel kleurenfilter, flakkerende lichten, de film lijkt zo nu en dan wat teveel licht te hebben gehad bij de ontwikkeling, om nog maar te zwijgen van de donkere door kaarsen verlichte theaters. Mooi soundtrack van Philip Glass overigens en prima rollen van Norton natuurlijk, Giamatti goed als altijd en Sewell die zoals meestal een prima ploert neerzet.

Mooi film, vermakelijk, goed plot, sfeervol. Gewoon erg goed!

avatar van IH88
4,0
“Everything you've seen is an illusion, it's a trick.”

Sterke en uitermate sfeervolle film. The Illusionist is een film die de kijker graag op het verkeerde been zet met veel twists en onverwachte gebeurtenissen. De film ziet er ook schitterend uit met een aparte camerastijl (sommige beelden zien er wazig uit om extra effect te creëren), een donker kleurengebruik en kostuums en decors waardoor je jezelf echt even in het Wenen aan het eind van de 19de eeuw waant. Het verhaal is simpel maar zit ingenieus in elkaar.

Eisenheim en Sophie zijn jeugdliefden die elkaar weer tegenkomen als ze ouder zijn. Hij is een illusionist en zij is verloofd met de kwaadaardige kroonprins Leopold. Eisenheim wil Sophie redden uit de handen van Leopold en verzint een gewaagde truc om voor eens en altijd samen te zijn. Dit soort verhalen staat of valt bij de chemie die de hoofdrolspelers samen hebben en gelukkig zijn Norton en Biel een leuk duo. Ook Rufus Sewell is sterk en Paul Giamatti heeft een heerlijke bijrol als inspecteur Uhl, die de shows van Eisenheim moet doorgronden wegens vermoeden van fraude en uiteindelijk nauw betrokken raakt bij het onderzoek naar de relatie tussen Eisenheim en Sophie. De film oogt door zijn aanpak als een theaterstuk met veel kleine sets, en vooral bij de shows van Eisenheim komt dat goed tot uiting. The Illusionist houdt zijn kaarten lange tijd dicht tegen de borst en pas op het einde komt de verrassende ontknoping. Gelukkig stelt deze niet teleur en wordt de oplettendheid van de kijker beloond.

avatar van SmackItUp
4,0
Erg aandoenlijke film.

Burger zet de moeilijke taak neer om mysterie en romantiek op een feilloze manier te verweven. Normaal gesproken delft één van de twee halverwege de film het onderspit, maar gelukkig blijft The Illusionist tot het eind op beide fronten actief. En dat op een continue warme en stijlvaste manier. Erg fraai in beeld gebracht, eindelijk eens iemand die écht iets doet met een historische setting. Brengt je echt terug naar de beginjaren van de 20e eeuw. Warme kleurtjes, en ook de flashbacks zien er mooi uit. Heeft uiteindelijk wat weg van een sprookje. Het verhaal mag dan niet veel bijzonders zijn, als het op deze manier is uitgewerkt vind ik het prima.

Als het acteerwerk dan ook nog eens dik in orde is valt er eigenlijk niet zoveel te klagen.

Dikke 4*.

avatar van Boneka
4,0
Leuke quiz vraag. Welke film was er eerder The Illusionist of the Prestige?

Nee? Ze zijn opmerkelijk genoeg beiden gemaakt in 2006 al zag ik in de aftiteling dat The Illusionist is gemaakt in 2005. Anyway afgezien dat beide films over illusionisten gaat hebben we verder weinig gemeen.

Ik had de Illusionist twee keer half gezien maar nu dan eindelijk helemaal op blu-ray. Weliswaar met Engelse subs maar dat is in deze film geen probleem. De trucs zijn prachtig in beeld gebracht de oranjeachtige sfeer is geweldig authentiek. Verhaal loopt goed, alleen het eind worden alle facetten net even iets te snel in beeld gebracht. Muziek is ook een pluspunt en de uitstekende acteerprestaties van Paul Giamatti die in Sherlock Holmes niet zou misstaan.

Dikke voldoende die net iets minder scoort dan The Prestige maar verder prima scoort! De bijzondere mystiek heeft mij zeker geraakt in deze film.

Film 4,0
Beeld 4,0
Geluid 4,0
Extra's 1,0

avatar van Boneka
4,0
Lovelyboy schreef:
Bijzonder vermakelijke en sfeervolle film. De strijd met de andere grote illusionistenfilm The Prestige verliest hij zondermeer, maar niet zozeer op kwaliteit maar meer nog vind ik dat de films niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar zoals in The Prestige de bestanddelen voor een goocheltruc uitgelegd worden, zijn die niet net zo voor deze film van toepassing?

De belofte: zijn eigen hunkering naar Sophie, Sophie zelf die ongelukkig is en de tiran van een Weense prins.

De wending: In een vlaag van razernij dood de prins Sophie.

De prestige: Sophie leeft nog, kan nu bij Eisenheim zijn en de gemene prins heeft een ontmoeting met karma.

In die zin is de film bijzonder goed opgebouwd. Wat natuurlijk meteen verschilt met The Prestige zelf is het gebrek aan diepgang. In die film krijgen de hoofdrolspelers veel meer introductie en is een hele voorgeschiedenis nodig voor beider motieven om het aan het einde weer rond te krijgen. Daar houd The Illusionist het juist extreem gemakkelijk, namelijk niets minder dan een onmogelijke relatie. Meer is er niet voor nodig om alle raderen draaiende te krijgen. Om nu te zeggen dat deze film slechts draait om de goocheltrucs is veel te kort door de bocht. Niet alleen speelt er vanaf het begin al rivaliteit en jaloezie tussen Eisenheim en de Prins maar is de opvoering met de sabel ook meteen al een krachtmeting tussen de twee. Zo beschouw ik de film zelf met zijn script ook als één langgerekte vooropgezette truc om haar daar weg te krijgen en hem er voor op de laten draaien, en dat blijft lang goed verborgen. En dat vind ik verdomd knap.

Maar er is meer dan het plot. Vooral de sfeer en de setting doen het bijzonder goed. Lichtgeel kleurenfilter, flakkerende lichten, de film lijkt zo nu en dan wat teveel licht te hebben gehad bij de ontwikkeling, om nog maar te zwijgen van de donkere door kaarsen verlichte theaters. Mooi soundtrack van Philip Glass overigens en prima rollen van Norton natuurlijk, Giamatti goed als altijd en Sewell die zoals meestal een prima ploert neerzet.

Mooi film, vermakelijk, goed plot, sfeervol. Gewoon erg goed!


Heel mooi verwoord. Het licht was zeker bijzonder. Oud heden. Oranje geel soms wat te fel. Misschien authentiek? "Oude camera" en bijzondere muziek. Minder diepgang maar wel iets mystiekers.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:05 uur

geplaatst: vandaag om 18:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.