The Butterfly Effect (2004)

Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Thriller
113 minuten / 120 minuten (director's cut)

geregisseerd door Eric Bress en J. Mackye Gruber
met Ashton Kutcher, Amy Smart en Kevin Schmidt

De twintigjarige student Evan Treborn (Ashton Kutcher) beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

avatar van alexspyforever
-LvB- schreef:
Valt wel mee hoor. Misschien wat meer bij films die over het algemeen hoog beoordeeld worden ja.
Maar mag je geen opmerkingen plaatsen bij films die je laag waardeert? Beetje vreemd.

Tuurlijk wel hoor. Het viel me gewoon op dat je naam op deze pagina regelmatig terugkwam. Af en toe reageren op films die je niet goed vond werkt soms wel eens de frustratie op van "fans" van de film. Dat heb ik ook al gemerkt als ik een extra keertje reageerde bij een film zoals Titanic en Gladiator die ik persoonlijk erg overroepen vind.
Ik ben het wel met je eens dat Evan domme dingen deed maar hij was niet al te snugger om mee te beginnen. En als hij meteen de juiste beslissing nam, was de film snel afgelopen en hadden we niet al die rare gevolgen gezien. Als je naar mijn mening nog slechter wil zien van iemand die terug in de tijd gaat, kan ik je de Japanse animatie "The Girl who Leapt through time" aanraden

avatar van -LvB-
alexspyforever schreef:

Tja jammer dan..? Dan kun je nergens meer een kritische noot plaatsen. Het frustreert mij dat mensen bagger zo hoog beoordelen..

Dank je voor de tip Maar Japanse animatie heb ik sowieso helemaal niks mee

avatar van alexspyforever
-LvB- schreef:

Dank je voor de tip Maar Japanse animatie heb ik sowieso helemaal niks mee

Ik heb dat met heel veel films dat ik denk waarom krijgen die toch zo een hoge beoordeling, verschilt mijn smaak dan zo erg van het gemiddelde. Ik moet maar naar de top 250 kijken en daar zit een hoop tussen dat me niet kan boeien (niet dat ik het allemaal bagger vind maar ik heb er weinig tot niks mee met veel van die films).

Gisteren nog The Shining herkeken, vond het bij momenten echt bagger en dan die hoge waarderingen hier zijn was wel beetje frustrerend. Dan heb ik zoiets van, wat heb ik in godsnaam gemist?

avatar van Boenga
alexspyforever schreef:
....The Shining....

De Kop van Nicholson en de sfeer van Kubrick...

Fantastische film ! all time favorite

avatar van stefan dias
Heb 'm nog eens grondig opnieuw bekeken en ik blijf bij mijn oordeel. Op zich blijft de film het goed doen. Oops, blijkbaar doet de film het voor mij beter. Puntje erbij.
De plot is wel sterk en zeker het begin van de film, wanneer Evan nog kind is, is beklemmend, naargeestig en rauw. Ook de vreemde gebeurtenissen worden aardig uitgezet om naderhand dan opgehelderd te worden. Ik wil niet te vér ingaan op de plot want bij tijdreizen heb je altijd wel tegenstrijdigheden. Hier gebeurt dat zonder al te veel slordigheden.

De film kan wel niet het hoge niveau van het begin aanhouden. Enerzijds voel je de drang naar een (gelukkig niet al té) happy ever after. De afwikkeling van de plot is minder spannend dan het ontstaan van alle ellende. Bovendien is Kushter zeker een stuk, maar allerminst een goede acteur. Zijn versie van verbijstering beperkt zich tot een open mond en wat doelloos om zich heen staren. Nee, dat kon echt véél beter.

Vermakelijk, maar al bij al toch te licht om als echte klassieker te worden beschouwd.

avatar van Antonev
Uitstekende film met een hoogstaand verhaal en puike acteerprestaties. Toch zal ik hem nooit meer kijken, puur vanwege één scene. Het hondje in de zak raakte mij diep.

avatar van baspls
It has been said something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world. - Chaos Theory

Aardige thriller met de nodige drama.

Het acteerwerk is helemaal in orde. Knap van de acteurs dat ze steeds in de alternatieve identiteit weten te komen. De jongere acteurs (voor de verschillende leven's fase) zijn ook goed gekozen en acteren goed.

Het verhaal van de film is goed geschreven, hetzij niet helemaal geloofwaardig. Een klein jochie vecht met mensen die veel ouder zijn, blaast een baby op, steekt een hond in de vik, vermoord iemand... Jezus Christus, de kinderen in deze film zijn echt fucked up.

Vond vooral al de schokkende elementen van de film vervelend, heb ik nu echt zo'n normaal leven of zitten in alle parallellen realiteiten zeer vreemde dingen? Op het gegeven moment lijkt het alsof de filmmakers met opzet wilden schokkeren. Kom op, kinderporno? Zoals ik al zei, geen vrolijk filmpje, echt zo'n depressieve drama. Toch is de drama helemaal in orde, erg meeslepende film.

De opnames waren in orde en er waren niet echt afleidende effecten of andere fouten. De muziek vond ik niet zo uniek, kan me niet veel van de muziek herinneren trouwens (slecht teken).

Ik begrijp dat er een hoop alternatieve eindes zijn voor deze film. Ik heb het gene gezien waarin Evan zichzelf nooit laat worden geboren, als je alles wat er gebeurd in gedachten neemt was dat de enige juiste keuze en het is best een sterk einde.

Hoort ie thuis in de top 250? Nee, zeker niet. Maar er moet wel gezegd worden dat er veel slechtere films instaan. Ik heb me vermaakt en het is een zeer meeslepende film, maar alleen leuk om een keer gezien te hebben, ik kan zeker 250 films opnoemen die ik beter vind. Moet eerlijk toegeven dat ik erg veel moeite heb met het beoordelen van deze film.

avatar van cucciolo
Puberale fantasy die zo slecht is dat het, zij het onbedoeld, kostelijk vermakelijk is. Had eigenlijk de hele tijd het gevoel naar 'Are you afraid of the dark?', tiener horror serie uit de 90's, te kijken. Ademt een beetje dat zelfde sfeertje. Nee, voor de kwaliteit moet je hier niet wezen, maar leuk is het wel, als je daar doorheen weet te kijken.

avatar van TornadoEF5
The Butterfly Effect

Vermoedelijk heb ik deze film voor de derde keer al gezien. Het is een film die ik graag zie, leuk plot en hij verveelt eigenlijk nooit. Al van in het begin pakt het verhaal je vast, en laat het je nooit meer los.

De acteerprestaties zijn redelijk goed. Al moet ik toegeven dat ik geen fan ben van Ashton Kutcher. Amy Smart ken ik daarentegen niet zo goed, maar is zeker niet mis. Het beeld, muziek en de chronologie v/d beelden is ook goed. Deze film is niet van wereldformaat, maar mag zich wel nestelen bij de besten van de hoge middenmoot.

Enige minpunt dat ik kan opmerken zijn dat sommige beslissingen in het verhaal niet logisch zijn, en indien je dan echt in de schoenen van het hoofdpersonage had gestaan je wel iets anders zou doen. Zo was er in de herinnering waar hij uiteindelijk in de gevangenis belandde eigenlijk weinig mis. Hij had gewoon die straf kunnen uitzitten en zijn relatie met Kayleigh hervatten, omdat hij vrij zou komen door zelfverdediging. Bovendien had hij eigenlijk Tommy wel uitgedaagd, en eigenlijk het zelf uit de hand doen lopen. Hij beledigt hem, wordt aangevallen, countert dan, en geeft de jongen nog enkele rake klappen waarop de politie hem dan al razendsnel vat. Een beetje onrealistisch.. En zo waren er nog wel scenes waar ik me soms vragen bij kon stellen.

Maar goede film. 8/10

Baarlijke nonsensfilm met veel zinloos geweld, dat nota bene vooral door kinderen wordt gepleegd. Dat maakt het extra kwalijk. Daar komt bij dat ik sowieso al geen fan ben van Ashton Kutcher, om maar niet te spreken van Amy Smart. Dat die in de filmindustrie überhaupt aan de bak gekomen is, moet —gezien het ontbreken van enige vorm van acteertalent— ook het gevolg geweest zijn van een of ander wonderbaarlijk vlindereffect.
De film lijkt in niets op het vrijwel gelijknamige, maar onschuldige Le Battement d'Ailes du Papillon (2000) met Audrey Tautou.

avatar van thegoodfella
BBarbie schreef:
als je al weet dat dit er in deze film Sci-fi elementen zitten en weet dat achton kutcher en Amy smart de hoofdrollen vertolken waarom kijk je deze film dan als je aan dat alles een hekel hebt?

thegoodfella schreef:

Vanwege de hoge waardering op IMDb en MM. Je weet maar nooit. Er zijn een paar films over "tijdreizen", die ik best leuk vind. Maar deze is dat niet vanwege het eerder door mij gememoreerde zinloos geweld.

avatar van bass-9
BBarbie schreef:

Indien je je daadwerkelijk stoort aan het zinloze geweld heb je denk ik last van een gebrek aan inlevingsvermogen. Die kinderen zijn in hun jeugd misbruikt, enorm misbruikt. Dus die geweldpleging en de manier waarop ze getekend zijn in de verschillende scenario's vind ik zeer realistisch weergegeven. Zonder geweld was het een stuk ongeloofwaardiger.

Wat betreft Ashton en Amy ben ik het roerend met je eens, maar ik kan niet anders dan concluderen dat ze met deze matige cast wel een heel goede film hebben geproduceerd. Het verhaal pakt je van het begin. Het is met vlagen spannend, maar in ieder geval continu boeiend. Natuurlijk zitten er aspecten in (zoals de persoonlijkheidsswitch van Tommy wanneer die wel een goede jeugd heeft, deze is te dik erboven op gelegd, of het moment waarom Evan de bak in draait, zonder enig proces of zonder diepgang. Maar over het algemeen paste het mooi in elkaar, sommige dingen zelfs prachtig. Ook vind ik de personages eromheen leuk. Zoals die dikke losgeslagen gothic huisgenoot en hoe die verandert bij die ballen van de studentenvereniging.

Mede hierom was ik bij deze film in staat (de spanning, het verhaal, de sfeer) om door de magere acteerprestaties heen te kijken. Maar ook omdat films je moeten vermaken. Deze heeft me enorm vermaakt, ondanks dat ik hem laat keek. Ik twijfel tussen 3.5 en 4*. Maar de 1,0 die jij hiervoor overhebt vind ik echt een heel bijzondere keuze!

avatar van NYSe
bass-9 schreef:

Het is niet eens zozeer het excessieve geweld van de kinders waar ik me aan stoorde, maar inderdaad die groteske rampscenario's waar hun jeugd uit bestaat: pedofilie; incest; filicide; dierenmishandeling en moord en doodslag. You name it. Geen wonder dat men dan beschadigd opgroeit; de filmmakers hebben er in hun ongenuanceerde zwartwit-vertelling in ieder geval geen twijfel over laten bestaan waar alle ellende (die allemaal niet minder dramatisch is: moord, gedwongen prostitutie, drugsverslaving, geestesziekte, zelfmoord, etc.) zijn oorsprong heeft. Pfoe! Overdaad kán zeker schaden...

avatar van Roger Thornhill
Intrigerend uitgangspunt, zeer goed uitgewerkt, met veel donkere en onaangename scènes die natuurlijk ook wel nodig waren om Evan steeds maar een reden te geven om terug te willen gaan en de dingen recht te zetten, met de bekende gevolgen. Ook mooi van de filmmakers die ze niet naar een geforceerd happy-end grijpen (althans in de versie die ik heb gezien). Aan Ashton Kutcher heb ik me nergens gestoord (integendeel zelfs) en aan de rest van de cast al evenmin. Leuk dat er zo'n onvoorspelbare en bepaald niet vrolijk stemmende film met een Hollywood-mainstream-acteur (èn executive-producer) kan worden gemaakt, en dat hij ook nog succesvol aan de box-office blijkt te zijn. Aan de beide vervolgen heb ik me nooit gewaagd.

avatar van hdehoon
Op zich goed gemaakte, maar eigenlijk hele saaie film. In het eerste half uur ken je het relatief eenvoudige verhaaltje al en de rest van de film worden er rariteiten zoals tijdreizen gebruikt om dat verhaaltje ingewikkelder te maken dan het in werkelijkheid is. De hoofdpersoon concludeert aan het eind dat hij het niet nodig heeft. Dat dacht ik aan het begin al.

avatar van J. Clouseau
Voor films over tijdreizen mag je mij àl-tijd wakker maken. Zelfs als het zo'n broddelwerkje is als The Butterfly Effect. Want wat is dit toch één lange 'zoek de fout'. Nergens loopt hier iemand in rond die ook maar een beetje kan acteren, de dialogen voelen ongelooflijk geforceerd aan, het scenario is zo rommelig als mijn slaapkamer, de regie is die van een soap, de christelijke symboliek die ze erin rammen is volkomen overbodig en Ashton Kutcher is zo iemand die denkt dat een baard hebben volstaat om serieus en doorleefd over te komen. Uit ergernis ga je dan maar beginnen letten op de kleine details, en ook die zijn te slordig voor woorden (die tekening is echt véél te goed om van een kind afkomstig te zijn). En dat terwijl er met dit geniale uitgangspunt zoveel meer gedaan kon worden. Een gemiste kans van jewelste, kijk beter Mr. Nobody of Terug naar Morgen in de plaats.

avatar van cucciolo
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, J. Clouseau. Totaal met je eens.
Bedankt ook voor de tip van Mr. Nobody. Staat al zo lang op mijn lijstje. Nu eens vaart achter zetten!

avatar van trebremmit
Vond Ashton Kutcher hier prima acteren eigenlijk, had ik niet verwacht.
Verder eens met wat Roger Thornhill zegt, een goed uitgewerkte en interessante film.

avatar van TornadoEF5
BBarbie Ik associeer deze film eigenlijk niet direct met geweld, hoewel ik wel akkoord ga dat het natuurlijk wel een beetje 'te' kan zijn.

Misschien heb ik wel het geluk deze film als kind gezien te hebben, want anders had de beoordeling misschien ook wat lager geweest (wie weet?). Dit is wel zo typisch een film die bij de meesten in de smaak zal vallen, en je aan gelijk wie kan aanraden. Meteen ook de reden waarom deze zo hoog te vinden is. Een vrij recente film die een breed publiek kan aanspreken tijdens de hoogdagen van Moviemeter en dan weet je het wel. Ik vind verder dat deze film veel gemeen heeft met een tienerfilm, of is dat alleen maar zo omdat Ashton Kutcher zo overkwam?

avatar van tbouwh
The Butterfly Effect tracht verhaaltechnisch een hoop over te brengen, maar slaagt daar maar ten dele in. Zeker in de tweede helft gaat de film flink vervelen, en gezien de potentie van het plot is dat jammer.

Toegegeven, in eerste instantie werkt het wel: door middel van snelle montage en flashbacks samenhang creëren en langzamerhand het verhaal van Evan Treborn (Ashton Kutcher) uiteen zetten. Maar als dat de gehele film zo doorgaat, ga je op den duur wel hopen op verrassingen-die er niet komen. De tweede helft van the Butterfly Effect vond ik überhaupt veel minder boeiend dan de eerste helft. Debet daaraan is een ontgoochelend slechte Kutcher, die zich als een slome duikelaar door de film heen manoeuvreert, en geen moment weet te overtuigen in zijn natuurlijk ook nogal gelaagde en complexe rol.

Een stuk beter waren dan de kindacteurs die de film aan het begin nog een beetje kleur gaven. Plotgericht gebeurden hier wat mij betreft ook de interessantste dingen. Flashbacks verderop in het verhaal redden de boel nog enigszins, maar niet genoeg voor een voldoende.

avatar van Night's Watch
Het plot komt zeer sterk over tijdens de film, sterker dan dat het eigenlijk is. De verhouding tussen de verschillende leeftijdsfases is prettig gekozen en ik vind het ook sterk dat de film het reizen door zijn leven pas relatief laat inzet. Het is twee uur lang een aaneenschakeling van spannende en verrassende scenes en zowel de volwassenen als de kinderen speelden de groep van 4 erg goed met Ashton Kutcher als uitblinker.
Ik heb de director's cut gekeken en vond dit einde ook zeker het mooiste, een hard einde vind ik goed passen bij deze film.

avatar van milannn
De premise is leuk en de film is redelijk spannend, maar het voelt toch iets kinderlijk aan. De hoge rating verbaast me wel. Ik zie niet helemaal in wat deze film écht top maakt. Oogt overigens best verouderd voor een film uit 2004.

avatar van IH88
“You can't play God son.”

Op zich wel een boeiende film met wat mankementen en plotgaten. Pijn, lijden, moord, zelfmoord, handicap, pesten, dierenmishandeling etc. Ik kan een beetje drama in mijn film wel waarderen. Maar The Butterfly Effect wil al het leed van de wereld in één film proppen en dat is te veel van het goede.

Interessant is de film zeker en het concept van de butterfly effect is intrigerend. Elke actie heeft gevolgen en op elke actie volgt een tegenreactie. Sterk in beeld gebracht door de regisseurs en de acteerprestaties zijn degelijk. Maar zoals gezegd, het leed wat over de personages wordt uitgestort is too much. En soms zelfs lachwekkend. Want Kutcher loopt de gehele film met een 'cool' kapsel rond, maar als hij als gehandicapte in een rolstoel belandt heeft hij een suffe scheiding. Het is een klein dingetje, maar het stoorde me er mateloos aan. De plotgaten stoorde me dan iets minder. En de film is ondanks al het drama zeer vermakelijk.

avatar van Melksnor
Aardige film, ik heb niks tegen ashton Kutcher maar vind hem hier niet heel sterk.. aan overacting af en toe geen gebrek.. concept was boeiend en de film keek ook lekker weg. Maar zeker geen hoogvlieger wat mij betreft..

Ik sluit me aan bij tbouwh

(verwijderd)
Toen ik The Butterfly Effect voor het eerst afgekeken had wist ik nog dat ik dacht 'verrek, volgens mij heb ik een heel briljante film heel slecht begrepen', en YES, ik had gelijk!

Het is namelijk een logische top-250 notering, wat een origineel concept is dit zeg. Door de film heen had ik dit opnieuw niet helemaal door, maar na een tijdje wist ik dit keer wel de puzzelstukjes te plaatsen, waardoor het einde echt ontroerend is.

Ook is er de nodige humor. Die bioscoop scène vond ik magistraal, lachte me de dood ook al mag dat eigenlijk niet om zo'n flauwe reden. Look at that fat f*ck!, oeps.

Fijne cast op zich. Kutcher lijkt het goed te doen en Amy Smart is bloedmooi en de jonge cast presteert ook al naar behoren, met een hele jonge Logan Lerman trouwens. Toch is het hier en daar wat houterig, alsof het normaal is wat er allemaal gebeurt. Het lijkt me echter dat dit Kutcher zou worden verteld als dit de bedoeling was, waardoor ik vrees dat dit een bewuste keuze was. Snap opzich Melksnor zijn reactie dan ook wel, al denk ik niet dat Kutcher de schuldige is. Was dit ook allemaal perfect geweest, was het waarschijnlijk een tranentrekker, daar hinkt het nu tegen aan.

Twijfel echt om de 4.5* te geven... (DC)

avatar van Fisico
In de loop van de film had ik door dat ik deze film ooit nog al eens gezien had. Meestal niet zo'n goed teken als je je niet meer kan herinneren als je een film al dan niet gezien hebt. Toch vond The butterfly effect nog meer dan ok. Uiteraard ben ik helemaal weg van het concept, het uitgangspunt dat kleine veranderingen in het verleden de gehele toekomst wijzigt. Het geeft tot gevolg dat je moet concluderen dat je lot bepaald is en dat je dit als mens moet ondergaan, toch als je niet kan teruggaan zoals Evan Treborn om één en ander aan te passen tot het perfect is.

Ik bekeek de film overigens op DVD en kon dus de twee verschillende eindes zien. Ik was bekend met de bioscoopversie (het bedreigen van kleine Kayleigh) en op zich vond ik dat geen slecht einde. Proper afgewerkt en op zich weinig op aan te merken. Het originele einde daarentegen - daar waar de ongeboren Evan zelfmoord pleegt - verklaart de film beter en past beter in het verhaal. Geen idee overigens waarom dit einde zo schokkend was dat dit aangepast moest worden door de producers ... Evan Treborn, what's in a name, wetende dat de mama reeds twee ongeboren kinderen baarde en waarschijnlijk dezelfde genen hebben geërfd van de vader en deze beslissing waarschijnlijk uiteindelijk genomen hebben. Los van het feit dat dit einde beter bij de film past, ben ik er niet uit of ik dit een beter einde vind: een ongeboren kind dat zelfmoord pleegt door zich te verhangen aan de navelstreng, serieus?

Het verhaal zit dus ok, alleen wat weird dat de minieme wijzigingen zo'n drastische gevolgen hebben. Dat lag er bij momenten wat te vingerdik op. Het doet me trouwens terugdenken aan die ene aflevering van The Simpsons (Halloween) waarbij Homer ook steeds zijn toekomst kon beïnvloeden. Hilarische momenten toen, zeker toen hij de regende donuts niet doorhad ..., soit, dit terzijde.
De cast was ok, maar ik werd er niet door weggeblazen. Beetje hinkend op twee gedachten om te quoteren, maar dergelijke concepten geven bij mij vaak de doorslag, 4,0*.

avatar van Shadowed
Best een sterke film.

Ondanks sommige slechte recensies hier en een verhaal dat me niet aansprak toch aangezet. Kutcher is geen topacteur, maar ik stoorde me niet aan het acteerwerk. Ook aan Smart stoorde ik me niet volledig. Eigenlijk stoorde ik me helemaal niet.

Ik heb alle einde's gezien. de meest krachtige was naar mijn mening dat hij zichzelf ombrengt in de buik van de moeder. Maar daarnaast is het best een vermakelijke en soms een redelijk spannende film over tijdreizen.

Het verhaal is vermakelijk, de effecten zijn redelijk, het acteerwerk is ok. De emoties toen hij in de rolstoel zat en achterom keek naar het Kayleigh en Lenny stel was voelbaar. Maar ik kan ook best snappen dat dit niet echt de ideale film is.

Enige minpunt waren de soms wat onrealistische wegen, en de bloedneuzen na tijdreizen werden steeds erger, maar bij alle 4 de einde's was er geen spraken meer van