The Butterfly Effect (2004)

Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Thriller
113 minuten / 120 minuten (director's cut)

geregisseerd door Eric Bress en J. Mackye Gruber
met Ashton Kutcher, Amy Smart en Kevin Schmidt

De twintigjarige student Evan Treborn (Ashton Kutcher) beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

avatar van Baboesjka
Spannende film. Ik bleef geboeid kijken en vond het geen moment saai. Het verhaal vind ik vrij ingewikkeld en verwarrend, maar niet in zo'n grote mate dat ik het helemaal niet meer kon volgen. Goed acteerwerk, wat mij betreft. 3,5*

Zeer goede film , vandaag weer eens gezien, vond hem zelfs nog beter, verhoogd naar 4,5 ster .

avatar van Onceuponanytime
Een vat vol inhoud... Eens mee, blijf je gegarandeerd kijken. In 2006 verscheen er trouwens een tweede film van

avatar van Psycho-M
Deze film afgelopen weekend opnieuw bekeken omdat mijn vriendin hem nog niet had gezien en dat wel graag wilde.
Kon me herinneren dat ik deze film echt wel tof vond toen hij uitkwam.
Ik moet zeggen dat dat enthousiasme een stuk minder is geworden in de herkijk.

Het blijft een tof uitgangspunt, maar tijdreizen films lopen al snel tegen foutjes in hun eigen regels aan.
Zo creëert deze film ook zijn eigen plotholes.
Uiteindelijk is het nog steeds een prima film, maar is hij niet zo goed als ik mij dacht te herinneren.

Zeer sterk eerste deel, daarna wordt het wat minder.
Maar over het algemeen, zeker de moeite waard om te kijken.