• 8.262.944 stemmen

The Butterfly Effect (2004)

Sciencefiction / Thriller | 113 minuten / 120 minuten (director's cut)
3,88 6.706 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 113 minuten / 120 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Eric Bress en J. Mackye Gruber

Met onder meer: Ashton Kutcher, Amy Smart en Eric Stoltz

Releasedatum: 29 juli 2004

Plot The Butterfly Effect

"Change one thing. Change everything."

De twintigjarige student Evan Treborn (Ashton Kutcher) beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Spannende film. Ik bleef geboeid kijken en vond het geen moment saai. Het verhaal vind ik vrij ingewikkeld en verwarrend, maar niet in zo'n grote mate dat ik het helemaal niet meer kon volgen. Goed acteerwerk, wat mij betreft. 3,5*

avatar van maurice32

maurice32

Zeer goede film , vandaag weer eens gezien, vond hem zelfs nog beter, verhoogd naar 4,5 ster .

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Een vat vol inhoud... Eens mee, blijf je gegarandeerd kijken. In 2006 verscheen er trouwens een tweede film van

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Deze film afgelopen weekend opnieuw bekeken omdat mijn vriendin hem nog niet had gezien en dat wel graag wilde.

Kon me herinneren dat ik deze film echt wel tof vond toen hij uitkwam.

Ik moet zeggen dat dat enthousiasme een stuk minder is geworden in de herkijk.

Het blijft een tof uitgangspunt, maar tijdreizen films lopen al snel tegen foutjes in hun eigen regels aan.

Zo creëert deze film ook zijn eigen plotholes.

Uiteindelijk is het nog steeds een prima film, maar is hij niet zo goed als ik mij dacht te herinneren.

avatar van joost1964

joost1964

Zeer sterk eerste deel, daarna wordt het wat minder.

Maar over het algemeen, zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Bij vlagen zat ik er helemaal in, maar bij vlagen ook niet. Het begin is erg grimmig en vaag, later word het wel wat beter allemaal. Qua beelden en technieken niet het grootste kunstwerk en moet het vooral van het verhaal hebben.

Die dikzak van AHX blijft echt een vieze vent ook trouwens

avatar van Patjée

Patjée

Goeie film, blijft boeien. Helemaal in ‘t begin werd ik op het verkeerde been gezet (dacht dat het meisje bij de explosie eigenlijk was overleden en alleen in zijn hoofd nog bestond), maar dat bleek anders te zijn. Wat me ook wel boeit is hoe de vork nou precies in de steel zit: hebben we het echt over een soort magische gave, of zat werkelijk alles in zijn hoofd en heeft hij eigenlijk gewoon al die tijd in dat psychiatrisch ziekenhuis gezeten? Ik vermoed eigenlijk dat laatste, want de film begint niet voor niets met een scène waarin hij in die instelling zit en de film gaat kijken van zijn jeugd. Lijkt me een clue dat dát eigenlijk de enige echte werkelijkheid is, en dat hij op het einde van de film weer naar een nieuwe werkelijkheid in zijn hoofd is gevlucht.

Qua logica zat er voor mij 1 duidelijk minpunt in de film. Elke keer als hij in gedachten teruggaat, verandert hij de werkelijkheid. Alles om hem heen is daarna anders. Het is dan ook niet logisch dat hij aan de medegevangene probeert te bewijzen dat hij bovennatuurlijke krachten heeft door terug te gaan in de tijd en zijn handen in het klaslokaal te doorspiezen. Immers: in de realiteit die hij daarmee creeert, zou - zelfs als de hoofdpersoon vervolgens precies met dezelfde gevangene terecht komt omdat voor de rest alles hetzelfde verloopt - de medegevangene helemaal geen herinnering hebben aan dat gesprek dat hij zou proberen zijn bovennatuurlijke krachten te bewijzen. De medegevangene zou de hoofdpersoon niet eens anders kennen dan met littekens op zijn handen. Doordat dit niet consequent werd doorgevoerd, in die zin dus toch een puntje van kritiek. Maar ach, dat wordt dan weer enigszins ondervangen door de veronderstelling dat toch alles zich afspeelde in zijn - onlogische - brein .