• 8.660.983 stemmen

The Butterfly Effect (2004)

Sciencefiction / Thriller | 113 minuten / 120 minuten (director's cut)
3,88 6.763 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 113 minuten / 120 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Eric Bress en J. Mackye Gruber

Met onder meer: Ashton Kutcher, Amy Smart en Eric Stoltz

Releasedatum: 29 juli 2004

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Butterfly Effect

"Change one thing. Change everything."

De twintigjarige student Evan Treborn (Ashton Kutcher) beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

Evan Treborn

Evan Treborn age 13

Kayleigh age 13

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Spannende film. Ik bleef geboeid kijken en vond het geen moment saai. Het verhaal vind ik vrij ingewikkeld en verwarrend, maar niet in zo'n grote mate dat ik het helemaal niet meer kon volgen. Goed acteerwerk, wat mij betreft. 3,5*

avatar van maurice32

maurice32

Zeer goede film , vandaag weer eens gezien, vond hem zelfs nog beter, verhoogd naar 4,5 ster .

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Een vat vol inhoud... Eens mee, blijf je gegarandeerd kijken. In 2006 verscheen er trouwens een tweede film van

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Deze film afgelopen weekend opnieuw bekeken omdat mijn vriendin hem nog niet had gezien en dat wel graag wilde.

Kon me herinneren dat ik deze film echt wel tof vond toen hij uitkwam.

Ik moet zeggen dat dat enthousiasme een stuk minder is geworden in de herkijk.

Het blijft een tof uitgangspunt, maar tijdreizen films lopen al snel tegen foutjes in hun eigen regels aan.

Zo creëert deze film ook zijn eigen plotholes.

Uiteindelijk is het nog steeds een prima film, maar is hij niet zo goed als ik mij dacht te herinneren.

avatar van joost1964

joost1964

Zeer sterk eerste deel, daarna wordt het wat minder.

Maar over het algemeen, zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Bij vlagen zat ik er helemaal in, maar bij vlagen ook niet. Het begin is erg grimmig en vaag, later word het wel wat beter allemaal. Qua beelden en technieken niet het grootste kunstwerk en moet het vooral van het verhaal hebben.

Die dikzak van AHX blijft echt een vieze vent ook trouwens

avatar van Patjée

Patjée

Goeie film, blijft boeien. Helemaal in ‘t begin werd ik op het verkeerde been gezet (dacht dat het meisje bij de explosie eigenlijk was overleden en alleen in zijn hoofd nog bestond), maar dat bleek anders te zijn. Wat me ook wel boeit is hoe de vork nou precies in de steel zit: hebben we het echt over een soort magische gave, of zat werkelijk alles in zijn hoofd en heeft hij eigenlijk gewoon al die tijd in dat psychiatrisch ziekenhuis gezeten? Ik vermoed eigenlijk dat laatste, want de film begint niet voor niets met een scène waarin hij in die instelling zit en de film gaat kijken van zijn jeugd. Lijkt me een clue dat dát eigenlijk de enige echte werkelijkheid is, en dat hij op het einde van de film weer naar een nieuwe werkelijkheid in zijn hoofd is gevlucht.

Qua logica zat er voor mij 1 duidelijk minpunt in de film. Elke keer als hij in gedachten teruggaat, verandert hij de werkelijkheid. Alles om hem heen is daarna anders. Het is dan ook niet logisch dat hij aan de medegevangene probeert te bewijzen dat hij bovennatuurlijke krachten heeft door terug te gaan in de tijd en zijn handen in het klaslokaal te doorspiezen. Immers: in de realiteit die hij daarmee creeert, zou - zelfs als de hoofdpersoon vervolgens precies met dezelfde gevangene terecht komt omdat voor de rest alles hetzelfde verloopt - de medegevangene helemaal geen herinnering hebben aan dat gesprek dat hij zou proberen zijn bovennatuurlijke krachten te bewijzen. De medegevangene zou de hoofdpersoon niet eens anders kennen dan met littekens op zijn handen. Doordat dit niet consequent werd doorgevoerd, in die zin dus toch een puntje van kritiek. Maar ach, dat wordt dan weer enigszins ondervangen door de veronderstelling dat toch alles zich afspeelde in zijn - onlogische - brein .

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Damn, wat een rit. Er gebeurt veel en er gebeurt vooral veel geschifts. De makers gaan echt wel met de botte bijl tekeer. In die mate zelfs dat ik betwijfel of het vandaag nog mogelijk zou zijn om taboe-onderwerpen op zo’n brute manier te benaderen. Maar goed, het zorgt er wel voor dat de film ruimschoots in z’n opzet slaagt, namelijk tonen hoe één beslissing of één reactie de rest van je leven kan beïnvloeden.

Kutcher speelt erg sterk. Geen moment had ik het gevoel naar Kelso te kijken, en dat vind ik als fan van That 70s Show toch een prestatie. Ook de rest van de overwegend jonge cast doet het uitstekend.

Op audiovisueel vlak is het niet meteen een kunstwerk. De film oogt vooral heel erg, welja, “2004”. Maar goed, vanuit een nostalgisch perspectief is het wel geinig om te zien hoe filmmakers destijds dachten dat een coole thriller eruit hoort te zien.

avatar van Bibi88

Bibi88

Gisteren op t.v. herzien. Film is slechter dan in mijn geheugen stond. Hey verhaal in deze film spreekt mij heel erg aan zoals tijdreizen en het psychedelische. De uitvoering is minder. Ik vindt Kutcher een vreselijke overdreven acteur maar kon hem nu goed hebben. Serieus en overtuigend in tegenstelling tot Amy Smart.

Aan de ene kant is de film lekker vlot maar anderzijds begint het erg chaotisch, echt van de hak op de tak. Als je alle problemen van de wereld nodig hebt zit je in deze film in elk geval goed. Nagenoeg alle drama zit erin verwerkt en vind het zelf net to much. Wat ik gewoonweg niet vind kloppen is dat kutcher de gevangenis in moet terwijl het overduidelijk zelfverdediging was tegen een delinquent (inclusief een getuige) en het feit dat Lenny nog een kind was toen hij Tommy neerstak en zijn halvr leven nog op een bed vastgeketend zit in een psychiatrisch ziekenhuis. Zelfde met Evan! In de kelder steekt hij als kind een dynamietstaaf af en daarom moet hij tot na zijn 18e nog in de inrichting? En waarom zijn er geen dagboeken? Die schreef hij al voor dat incident en nu waren ze er opeens niet? nee dit was niet geloofwaardig. Al met al heb ik mij met de theorie van de film best vermaakt en duurt de film gelukkig niet te lang. Meer dan 3 sterren kan ik er niet voor geven.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Volgens mij heb ik het verkeerde einde gezien. Merkwaardig gegeven dat er meerdere versies in de loop zijn.

Hoe dan ook een heel heftig en mooi verhaal, helaas met het verkeerde einde....

avatar van Bxian32

Bxian32

De film begint heel sterk met goede jonge acteurs. Ik vond het jammer dat de belangrijkste rol door Kutcher werd overgenomen van de jongere acteur. Op zich een interessant verhaal maar was wat mij betreft beter geweest met een andere casting, met name Kutcher.

avatar van Drieshannes

Drieshannes

Nu pas voor de 1ste keer gezien. 1 van de beste films die ik ooit gezien heb!

avatar van Brabants

Brabants

The Butterfly Effect is een interessante film wat velen heeft geïnspireerd in de filmwereld. Ondanks dat de film erg goed is vind ik hem mijns inziens wel overgewaardeerd.

Graaf Machine

elke keer als deze flut weer in de updates verschijnt erger ik me weer iets meer aan de totale leegheid van dit overtehoog gewaardeerde monster.

Gaat nergens over, geeft geen overdenking die de moeite waard is en wat acteerwerk betreft is het ook al een ramp van kosmische afmetingen.

Bah. Geniet van dit prul, maar laat het buiten de updates graag. Die moet IK ook lezen namelijk.

Graaf Machine schreef:

geeft geen overdenking die de moeite waard is

Ehhhhm.

Deze hele film is een grote overdenking of rommelen met de tijd de moeite waard is gezien de consequenties.

Geweldige film, snel nog eens een keer weer zien.

Ehhhhm.

Geweldige film, snel nog eens een keer weer zien.

Kom op man, deze film geeft geen enkel idee over rommelen met de tijd.

In de eerste plaats al omdat rommelen met de tijd niet mogelijk is, en in de tweede plaats, als je de flauwekul van de film dan wel geloofwaardig acht, al niet omdat er gewoon vrij wat gefantaseerd wordt, zonder werkelijke waarde van wat dat 'rommelen met de tijd' er echt voor invloed op heeft. Bijvoorbeeld na de eerste "rommelen met de tijd" had er ook een perfecte wereld kunnen ontstaan. Maar nee, het moet steeds erger worden. Voor de spanning en de sfeer, niet omdat het een idee geeft van het effect van "rommelen met de tijd".

Gewoon een stuk of vijf verschillende ellende verhaaltjes, lekker random, en dan doen of het heel erg veel diepe inzichten geeft.

Jou had ik intelligenter gedacht, maar misschien vergis ik me, en ben je echt intelligenter.

Graaf Machine schreef:

Kom op man, deze film geeft geen enkel idee over rommelen met de tijd.

Laatste kijkbeurt was in 2009, dus wie weet is mijn smaak wel gewijzigd. Maar ik vond het destijds vlot geschreven en met best wel heftige conclusies aan de veranderingen. Gezien de scores op MM of IMDb is de film behoorlijk geliefd. Ik ga ´m dit jaar eens opnieuw bekijken.

The Oceanic Six schreef:

Dan kan ik je alleen maar plezier wensen, ja wat moet ik anders? . Maar ga alsjeblieft de film niet hier noemen, want dan komt het weer boven bij mij.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

The Oceanic Six schreef:

Ik schat zo in dat als je oog hebt voor de incosequentie in keuzes die de film maakt, je waardering zomaar eens zou kunnen kelderen. Verder eens met Graaf over het dramatische acteerwerk.

wavanbuuren schreef:

Ik sluit het niet uit. Maar ik kan soms best leven met inconsequente situaties als het verhaal me oprecht boeit.

avatar van jerome998

jerome998

Toen ik deze destijds voor het eerst op tv zag had hij een relatief happy end. Daarna blij de dvd gekocht, bleek deze een alternatief/veel heftiger einde te hebben. Na ruim 10 jaar zit me dit nog steeds dwars

TV-einde: hoofdpersonen komen elkaar tegen op straat maar herkennen elkaar niet. Ze kijken nog wel even naar elkaar om.
DVD-einde: hoofdpersoon wurgt zichzelf in de baarmoeder om alle nare gebeurtenissen te voorkomen.

avatar van ZAP!

ZAP!

jerome998 schreef:
Echt? Nooit gezien. Wat een kut einde - no pun intended...

The Oceanic Six

Na een ruim decennium heb ik The Butterfly Effect nog maar weer eens opgezet en was erg benieuwd of deze aangrijpende film me nog altijd zou raken. Daar kan ik meteen 'ja' op antwoorden, want het is en blijft een geweldige film die niet perfect is, maar van begin tot eind boeit. Het idee dat je kan rommelen in de tijd blijft een geweldig concept, zeker ook als je merkt dat de consequenties groot zijn. Voor mensen die gamen, probeer Life is Strange 1 eens, zelfde insteek. Misschien zijn de gevolgen niet altijd logisch of altijd even sterk uitgewerkt, je kijkt toch steeds weer uit naar hoe de alternatieve realiteit er nu weer uit ziet. Zelf heb ik de Director's Cut gezien waarbij Evan als foetus zelfmoord in de buik van zijn moeder pleegt. Dat blijft voor mij de beste afsluiter, maar er zijn er dus liefst vier wat vrij idioot is. Het bioscoopeinde is ook nog wel oké, met Evan die als kind zijn vriendinnetje Keyleigh bedreigt en haar daardoor uit zijn leven ziet verdwijnen waardoor haar niks aangedaan kan worden in de toekomst. De overige twee zijn redelijk hetzelfde, als ze elkaar voorbij lopen in de stad op latere leeftijd en ze in de ene realiteit elkaar herkennen en in de andere niet. Maar ik laat het letter bij het foetus-eind.

Jammer dat Ashton Kutcher niet meer van dit soort thrillers heeft gemaakt. Eigenlijk ken je hem vooral van sitcoms en komediefilms wat hij aardig doet, maar er had wel meer in kunnen zitten. Hij is niet een topacteur, maar toch zet hij hier een sterke prestaties neer, net als de rest van de cast. De film probeert misschien wel iets teveel thema's mee te pakken in hun verhaal, waaronder pedofilie, gehandicapt zijn of een moord plegen, maar de sfeer is lekker duister en ongemakkelijk waardoor ik het script de keuzes wel kan vergeven. Ook wel gelachen om de bijrol van die moddervette metal kamergenoot van Evan die lekker weird is in alle realiteiten. Het is geen al te moeilijk verhaal, maar pas richting het einde vallen een hoop puzzelstukjes in elkaar.

4* (was 4,5*

The Oceanic Six

Ik tag mijn goede vriend Graaf Machine even, zou het jammer vinden als hij updates van deze film moet missen

The Oceanic Six schreef:

Het komt weer allemaal boven...

Graaf Machine schreef:

Het komt weer allemaal boven...

Zouden wij ook in alternatieve realiteiten leven?

The Oceanic Six schreef:

Zouden wij ook in alternatieve realiteiten leven?

Ik weet niet precies wat het is met deze film. Sommige films vind ik gewoon slecht, en dan kijk ik ze nooit meer.

Maar deze heb ik al zeker 4 keer gezien, terwijl ik hem de eerste keer al helemaal niks vond. Maar dan een paar jaar later heb ik het idee dat het toch best wel vermakelijk was, dat ik te hard ben geweest.

En dan draai ik hem weer, en zit ik me weer gruwelijk te ergeren.

Binnenkort zal hij wel weer eens aan de beurt zijn, ben ik bang.

avatar van frans123

frans123

Graaf Machine schreef:

Wij zitten vaak op de zelfde lijn merk ik. Onzin film met slechte acteurs. Doelgroep 12-18 denk ik, dan slik je dit soort crap. Uurtje gezien en weg er mee. Met mijn 93 en IQ 137 ben ik hier te goed voor..

avatar van frans123

frans123

Graaf Machine schreef:

En dan draai ik hem weer, en zit ik me weer gruwelijk te ergeren.

Binnenkort zal hij wel weer eens aan de beurt zijn, ben ik bang.

Het verleden is om van te leren...Niet om te huilen en zeker niet om er in terug te gaan...