• 8.345.631 stemmen

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"Live or die. Make your choice."

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Lawrence Gordon

Adam Faulkner-Stanheight

Detective David Tapp

Alison Gordon

Detective Steven Sing

Amanda Young

Allison Kerry

John Kramer (a.k.a. Jigsaw)

avatar van knusse stoel

knusse stoel

De griezel/horrorfilms waar wij van houden is meer van het 'bovennatuurlijke' en daar valt 'Saw' dus niet onder. Het mag dan ook een twijfel zijn van het genre 'thriller en horror' maar ook daar valt deze film niet onder.

Jammer maar het viel ons tegen en na ruim een uur gekeken te hebben en de klok ver na 0.00u was gekomen, hebben we er een eind aan gebreid.

Onze waardering? Een 6.

avatar van Dziban

Dziban

knusse stoel schreef:

Onze waardering? Een 6.

Wanneer je na 60 minuten al tot een 6 komt, kom je na 100 minuten (rekenkundig gezien) op een 10.

Afkijken zou ik zeggen...

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Dziban schreef:

Afkijken zou ik zeggen...

Als de waardering dezelfde kant op blijft gaan wel maar stel dat deze de andere kant opgaat......., dan kom je uit op een 2

Maar goed, we zullen jouw advies opvolgen, in de komende week uitkijken en wie weet.

avatar van Dziban

Dziban

Geloof me nu maar, je rating gaat de laatste 40 minuten omhoog

Enfin, ik hoor het wel

knusse stoel schreef:

Je kijkt een film toch af voordat je hem gaat beoordelen? Soms heb je van die momenten dat je het handelen van anderen mensen echt niet kunt begrijpen en dit is zo'n moment voor mij denk ik. Bij paranormale films is er inderdaad weinig nieuws te verwachten aan het einde, maar dit soort films gooit normaal gesproken alles overhoop tegen het einde. Jammer dat je hem niet hebt afgekeken.

avatar van HK Senator

HK Senator

Na 15 jaar weer eens herzien en dan valt hij toch wat tegen. Vooral de uitleg aan het einde gaat zo snel dat ik hem terug spoelde en nog eens keek. Erg veel wijzer werd ik er niet van.. Wel een voldoende voor de opbouw van het verhaal. Acteerprestaties hier en daar wel om te janken.

avatar van Daan258

Daan258

Gister voor de zoveelste keer gezien maar nog steeds weet Saw mij altijd te boeien.

Bij het eind nog steeds kippenvel.

Onderhond

Blijft goed, maar ...

Saw was nooit een perfecte film, 15 jaar later vallen de foutjes alleen maar harder op. Het politiegedeelte komt eigenlijk maar zeer matig uit de verf en ik was ook een beetje verrast hoeveel tijd er naar dat deel van de film gaat. In mijn herinneringen speelde het zich toch vooral af in de badkamer.

Dat hele stuk voelt ondertussen ook wat saai en verouderd aan. Gelukkig draait het daar niet echt om en blijven de traps wel centraal staan. Het is ook daar dat de film nog steeds weet te scoren. De aftandse look, het roest en de gemene setups weten nog steeds vol overtuiging te vermaken.

Vraag is hoe lang de film dat nog kan vasthouden. Qua soundtrack en acteerwerk is het maar minnetjes, de helft van de film veroudert snel en ondertussen zijn er ook genoeg films in het zog van Saw gekomen. Geen idee of het nog steeds indruk weet te maken bij een volgende kijkbeurt, maar deze keer vond ik het nog steeds de moeite.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van bavarois27

bavarois27

Nooit begrepen waarom deze film zo hoog heeft gescoord. Ben een horrorfan maar deze film komt niet in de buurt van een goede horror, op het eerste half uur na.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Destijds nog in een bioscoopzaaltje met 50 plaatsen gezien. Commercieel verwachtte men toen niet zoveel van deze film maar het werd uiteindelijk toch een monsterhit achteraf en zie hier staat 'm in de top 250. Het blijft een intense suspense film met een paar aardige wendingen waarbij vooral de laatste vijftien minuten enerverend zijn. Er wordt voor een groot deel met flashbacks gewerkt terwijl de twee gevangenen puzzelen over het waarom ze in hun situatie zijn beland, wie hen dit aandoet en vooral hoe ze uit deze gore soep kunnen raken. Ik vond het toen ook een heel vernieuwende film; Wan behoort intussen tot de nieuwe generatie horrorfilmregisseurs. Ik kijk heel erg uit naar zijn nieuwe aangekondigde film Malignant.

avatar van princesspeach

princesspeach

3.5 * wel plek voor verbetering, zou spannender zijn als ze uit de badkamer kwamen in plaats van 1 plek only.

Film is een beetje gedateerd dus zou niet eerlijk zijn als ik daarop mijn stem geef. Politiegedeelte was wel zwakjes qua acteren en van mij part lekker Gore, spannend ook wel.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

princesspeach schreef:

Wat is er gedateerd aan?

En het is juist de grote kracht van de film dat het zich afspeelt in 1 ruimte waar ontsnappen niet mogelijk lijkt.

avatar van joolstein

joolstein

Herziening van deze thriller/horror debuut van James Wan. En de film is nog steeds even sterk! Het verhaal is uiteraard vrij simpel (Twee mannen worden wakker in een donkere kamer ) maar dit is doeltreffend uitgewerkt en bovendien is de film goed gemaakt, ondanks het lage budget. Visueel zit de film buitengewoon aardig in elkaar. De effecten zien er prima uit maar de kills zijn niet zo grafisch als verschillende andere tijdsgenoten. (maar wel meer dan Se7en) De film wist daarmee een plekje in de voorhoede te bemachtigen van wat nu als moderne torture porn kennen. Alles bij elkaar is Saw nog steeds een film die weet te overtuigen.

avatar van Justbren338

Justbren338

Goede film die de aandacht tot aan het einde vast blijft houden, acteerwerk prima, evenals het camerawerk. Het verhaal kwam op mij sterk over, de gedachte achter de film. Goede en fijne horror

avatar van De_Dorstige

De_Dorstige

Deze film blijft me raken. Vooral als Jigsaw aan het einde opstapt. Ik word gek van ellende hoe ze het na deel vier hebben verneukt. Laat ik het maar niet over 'Jigsaw' en 'Spiral' hebben.

Prachtige horrorfilm. YES!