• 11.512 nieuwsartikelen

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"How much blood would you shed to stay alive?"

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

Dr. Lawrence Gordon

Amanda Young

Allison Kerry

avatar van knusse stoel

knusse stoel

De griezel/horrorfilms waar wij van houden is meer van het 'bovennatuurlijke' en daar valt 'Saw' dus niet onder. Het mag dan ook een twijfel zijn van het genre 'thriller en horror' maar ook daar valt deze film niet onder.

Jammer maar het viel ons tegen en na ruim een uur gekeken te hebben en de klok ver na 0.00u was gekomen, hebben we er een eind aan gebreid.

avatar van Dziban

Dziban

Onze waardering? Een 6.

Wanneer je na 60 minuten al tot een 6 komt, kom je na 100 minuten (rekenkundig gezien) op een 10.

Afkijken zou ik zeggen...

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Dziban schreef:

Afkijken zou ik zeggen...

Als de waardering dezelfde kant op blijft gaan wel maar stel dat deze de andere kant opgaat......., dan kom je uit op een 2

Maar goed, we zullen jouw advies opvolgen, in de komende week uitkijken en wie weet.

avatar van Dziban

Dziban

Geloof me nu maar, je rating gaat de laatste 40 minuten omhoog

Enfin, ik hoor het wel

knusse stoel schreef:

Je kijkt een film toch af voordat je hem gaat beoordelen? Soms heb je van die momenten dat je het handelen van anderen mensen echt niet kunt begrijpen en dit is zo'n moment voor mij denk ik. Bij paranormale films is er inderdaad weinig nieuws te verwachten aan het einde, maar dit soort films gooit normaal gesproken alles overhoop tegen het einde. Jammer dat je hem niet hebt afgekeken.

avatar van HK Senator

HK Senator

Na 15 jaar weer eens herzien en dan valt hij toch wat tegen. Vooral de uitleg aan het einde gaat zo snel dat ik hem terug spoelde en nog eens keek. Erg veel wijzer werd ik er niet van.. Wel een voldoende voor de opbouw van het verhaal. Acteerprestaties hier en daar wel om te janken.

avatar van Daan258

Daan258

Gister voor de zoveelste keer gezien maar nog steeds weet Saw mij altijd te boeien.

Bij het eind nog steeds kippenvel.

Onderhond

• 12087 stemmen

Blijft goed, maar ...

Saw was nooit een perfecte film, 15 jaar later vallen de foutjes alleen maar harder op. Het politiegedeelte komt eigenlijk maar zeer matig uit de verf en ik was ook een beetje verrast hoeveel tijd er naar dat deel van de film gaat. In mijn herinneringen speelde het zich toch vooral af in de badkamer.

Dat hele stuk voelt ondertussen ook wat saai en verouderd aan. Gelukkig draait het daar niet echt om en blijven de traps wel centraal staan. Het is ook daar dat de film nog steeds weet te scoren. De aftandse look, het roest en de gemene setups weten nog steeds vol overtuiging te vermaken.

Vraag is hoe lang de film dat nog kan vasthouden. Qua soundtrack en acteerwerk is het maar minnetjes, de helft van de film veroudert snel en ondertussen zijn er ook genoeg films in het zog van Saw gekomen. Geen idee of het nog steeds indruk weet te maken bij een volgende kijkbeurt, maar deze keer vond ik het nog steeds de moeite.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van bavarois27

bavarois27

Nooit begrepen waarom deze film zo hoog heeft gescoord. Ben een horrorfan maar deze film komt niet in de buurt van een goede horror, op het eerste half uur na.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Destijds nog in een bioscoopzaaltje met 50 plaatsen gezien. Commercieel verwachtte men toen niet zoveel van deze film maar het werd uiteindelijk toch een monsterhit achteraf en zie hier staat 'm in de top 250. Het blijft een intense suspense film met een paar aardige wendingen waarbij vooral de laatste vijftien minuten enerverend zijn. Er wordt voor een groot deel met flashbacks gewerkt terwijl de twee gevangenen puzzelen over het waarom ze in hun situatie zijn beland, wie hen dit aandoet en vooral hoe ze uit deze gore soep kunnen raken. Ik vond het toen ook een heel vernieuwende film; Wan behoort intussen tot de nieuwe generatie horrorfilmregisseurs. Ik kijk heel erg uit naar zijn nieuwe aangekondigde film Malignant.

avatar van princesspeach

princesspeach

3.5 * wel plek voor verbetering, zou spannender zijn als ze uit de badkamer kwamen in plaats van 1 plek only.

Film is een beetje gedateerd dus zou niet eerlijk zijn als ik daarop mijn stem geef. Politiegedeelte was wel zwakjes qua acteren en van mij part lekker Gore, spannend ook wel.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

princesspeach schreef:

Wat is er gedateerd aan?

En het is juist de grote kracht van de film dat het zich afspeelt in 1 ruimte waar ontsnappen niet mogelijk lijkt.

avatar van joolstein

joolstein

Herziening van deze thriller/horror debuut van James Wan. En de film is nog steeds even sterk! Het verhaal is uiteraard vrij simpel (Twee mannen worden wakker in een donkere kamer ) maar dit is doeltreffend uitgewerkt en bovendien is de film goed gemaakt, ondanks het lage budget. Visueel zit de film buitengewoon aardig in elkaar. De effecten zien er prima uit maar de kills zijn niet zo grafisch als verschillende andere tijdsgenoten. (maar wel meer dan Se7en) De film wist daarmee een plekje in de voorhoede te bemachtigen van wat nu als moderne torture porn kennen. Alles bij elkaar is Saw nog steeds een film die weet te overtuigen.

avatar van Justbren338

Justbren338

Goede film die de aandacht tot aan het einde vast blijft houden, acteerwerk prima, evenals het camerawerk. Het verhaal kwam op mij sterk over, de gedachte achter de film. Goede en fijne horror

avatar van De_Dorstige

De_Dorstige

Deze film blijft me raken. Vooral als Jigsaw aan het einde opstapt. Ik word gek van ellende hoe ze het na deel vier hebben verneukt. Laat ik het maar niet over 'Jigsaw' en 'Spiral' hebben.

Prachtige horrorfilm. YES!

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Ik weet dat het groots was destijds maar nu pas deze film voor het eerst gezien. Maar hoewel Se7en nog steeds indruk maakt vond in deze clone tenenkrommend. Misschien dat de 2e helft de moeite waard is maar dat zal ik nooit weten

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Deze nog eens in de herziening gegooid en het blijft een sterke thriller. Waarschijnlijk ook het beste deel in de reeks. Het enige wat mij wat tegenstaat is de matige acteerprestatie van dr. Gordon en ook het minder geslaagde make up werk (zijn poederwitte gezicht) nadat hij veel bloed verliest. De plottwist op het einde vond ik heel goed gevonden, tijdens de eerste kijkbeurt toch.

avatar van cales77

cales77

Wat een contrast met die latere troep zeg;-)

avatar van Boneka

Boneka

Lang laten liggen omdat ik een beetje bang was dat alles zou afspelen in die kelder. Maar dat valt 100% mee. Had al wel heel erg snel door wie deze freak was. Saw zit heel goed en degelijk in elkaar en blijft spannend. Horror? Nee meer een thriller in de trend van Se7en. Daar kan ie zeker niet aan tippen, maar hij heeft wel die trekjes. Wel vond ik zoals zo vaak het eind niet lekker in elkaar zitten. Een beetje onbevredigend. Maar tot bijna het eind van de film heel goed te behappen in dit genre.

Saw is niet zo lang geleden opgefrist met een 4K transfer. Dat kan ik in die grauwe kelder met die rare groen blauwe kleurtjes niet echt zeggen, maar daarbuiten is deze transfer gewoon erg goed.

Film 3.5

Beeld (4K) 3.5

Geluid 4,0

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Tjakka de hele reeks saw geef ik een 4 en halve ster.gewoon omdat ik dat martelen heerlijk vind om te zien,en gemarteld word er...grijns.je moet er van houden,en het is allemaal nog orgineel ook.

niet voor tere zielen.

avatar van dinhus

dinhus

Onze waardering? Een 6.

Ik vind het bijzonder dat je een film beoordeeld die je niet af hebt gekeken. Vergelijkbaar met een docent die een toets nakijkt van een leerling, en halverwege zegt: “Ik heb genoeg gezien, dit wordt een 6.” Terwijl de tweede helft aanzienlijk beter/slechter kan zijn.

avatar van Curry

Curry

In het kader van op naar Saw X toch weer de behoefte om te gaan herzien. Ter overbodige info: Saw 1 t/m 6 heb ik allemaal wel van 3 tot 7x gezien (7x 1 + 2), vanaf 3D tot Spiral allemaal 1x maar.

Gisteren dus begonnen en voor mij heeft ie nog niet veel ingeboet. Eigenlijk zijn vooral de eerste 5 minuten belabberd acteerwerk van Whannel (zijn geschreeuw doet erg voorleesachtig aan). Maar je zit al snel in de film en nog steeds heeft deze als enige deel een erg nare sfeer die vrijwel de hele duur vasthoudt.
Ik lees hier dat mensen het politiegebeuren gedateerd aan vinden doen, ik denk dat het eerder de domme beslissingen zijn zoals met zn 2-en naief overal naar binnen rennen op zoek naar de psychopatische Jigsaw.

Wat me nu opviel: de traps hier worden in een sneltreintempo erdoor gejaagd (prikkeldraad en flammable flame binnen een paar minuten meteen achter elkaar en Amanda komt er vrij vlot achteraan) wat dus inderdaad extreem veel speeltijd aan het politiegebeuren en flashbacks opleverd.
Dat gedoe in Gordon's huis met Zep in de kledingkast blijft een erg creepy scene, daar lees ik hier nooit iets over

Wat de film hier nog niet aan gore heeft buit het wel flink uit in psyche en daarom is 1 toch ruim superieur t.o.v. de delen die erna komen naar mijn mening.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Gisteren deze film nog maar eens herbekeken na een lange tijd en wat blijft dit toch een geweldige HorrorFilm.

Als enorm Horrorliefhebber vindt ik deze film echt één van de beste in zijn genre gemaakt.

Deze film heeft gewoon echt alle ingrediënten voor een goede avond Horror; Spanning, Gore, Mysterie en een einde waarbij je van je stoel afpleurt ......In één woord Juweeltje

avatar van ibendb

ibendb

Vandaag herzien en gelukkig is dit nog steeds een klassieker. Het is niet moeilijk te zien waarom: het concept, de pop, de traps, de plottwist. MIJN GOD DE PLOTTWIST.

Uiteraard vallen enkele gedateerde aspecten iets meer op dan bij een vorige kijkbeurt. Zo is het bij vlagen hyperactieve camerawerk nogal irritant te noemen. Ook het acteerwerk is hier en daar nogal ondermaats. Jammer dat Leigh Whannell nogal cringy dialogen voert en dat het subbplot met de agent iets te lang doorgaat en best wat cheesy scènes bevat.

Dit alles kan echter de pret helemaal niet bederven want de laatste scène is zo verdomd goed.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Deze week verschijnt een nieuwe Saw-film in de bios die zich tussen deel 1 en 2 af gaat spelen, dus een ideaal moment om een van de beste thrillers van deze eeuw nog eens op te zetten. Niet voor het eerst, dus jammer genoeg weet je dan al een aantal cruciale zaken. Maar het maakt voor een nieuwe spannende kijkbeurt zeker niet uit, want dit blijft ijzersterk. Jigsaw is iconisch, maar hier is hij nog redelijk weinig echt zichtbaar. Net als dat de Jigsaw-apparaten nog niet allesbepalend zijn. Het zijn twee mannen in een smerige ruimte die vastgeketend zitten en een uitweg zoeken. Dat is voldoende om ontzettend te overtuigen als film. Jan Wan levert een meesterwerk af. Misschien is het politiewerk een beetje minder geschreven (paar vrij domme moves doen ze) maar dat neemt niet weg dat dit spannend van begin tot eind blijft. En de laatste minuten blijven natuurlijk classic.

4,5* blijven staan.

Blijft gewoon een toffe film, net weer even gekeken voordat ik straks naar X ga. Die schijnt verassend goed te zijn, nou het zal mij echt benieuwen.

In het eerste deel zitten wel wat vreemde dingen, en waar ik me vooral aan stoorde was de scène met de telefoon richting het einde, dat ging nergens over. Daarnaast zag ik net een video van alle fouten uit de film, en dan valt inderdaad wel op hoeveel foutjes of gewoonweg vreemde dingen in de film zitten.

Echter kijk ik gelukkig zelf nooit op die manier naar films, dus kan ik me gewoon goed vermaken.

avatar van blurp194

blurp194

Ik vind horrorfilms meestal veel te eng, en van puzzels hou ik ook niet zo. Vandaar dat ik nooit aan de Saw-serie begonnen was. Tot nu, want ik wist even niets anders te vinden en dit was de bovenste film in een of ander lijstje die ik nog niet gezien had. Vooruit dan maar.

En eerlijk gezegd vond ik het ondanks de al niet erg hooggespannen verwachtingen nogal tegenvallen. De setting is veel te statisch, de flashbacks geven daar geen relief voor maar storen eerder, Elwes en Whannell hebben te weinig in huis om te overtuigen. En veel te veel ziek gedoe - dan kan je wel zeggen 'ja maar daar gaat het juist om' en dat is wellicht ook zo, maar daarom hoef ik het nog niet leuk te vinden.

Enkel in de laatste paar minuten wordt het dan een beetje interessant qua plot. Tsja, maak dan eens een film die over de hele looptijd zo werkt, dan zou ik misschien de hype snappen. Tot het zover is laat ik de rest van de serie maar liever schieten.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Een tijdje geleden heb ik Spiral gekeken, als eerste uit de Saw-reeks. Niet bepaald een groot succes, maar ik kende natuurlijk wel de status van dit eerste deel. Tegelijkertijd was ik er ook van overtuigd dat ik deze al eens (deels) gezien had, maar ik moet mis geweest zijn. Ik kon me er alleszins niets van herinneren.

Nu goed, een meesterwerk vind ik dit niet. Toegegeven: de vuile, lichtjes industriële look van de film is een pluspunt en de figuur Jigsaw is dat evenzeer. Dat de film deels plotgedragen is, met een weinig tot de verbeelding sprekend detective-gedeelte, is anderzijds een misser. Dat het duo in de badkamer evenzeer erg matig acteert is ook een manco.

Het zorgt er voor dat de claustrofobische situatie in de badkamer mij best koud liet. Ik voelde de urgentie niet. De hele psychologische draai dat het motief van Jigsaw zou moeten hebben vind ik maar zo-zo. Ik was er in ieder geval niet zo zeer van onder de indruk. Het is pas naar het einde toe, en dan heb ik het echt over de laatste 5 à 10 minuten, dat de film écht naargeestig wil worden, met een tof twistje als blijkt dat Jigsaw dat lijk is.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Nog steeds wel ( grappig ) maar al die traps blijven ongeloofwaardig. En hoe Jigsaw uren kan blijven liggen zonder te bewegen is natuurlijk helemaal te idioot voor woorden. Of had hij paddo’s gebruikt ? ( of iets anders).

avatar van Shadowed

Shadowed

De "debuutfilm" (aangezien we Stygian waarschijnlijk niet meer te zien zullen krijgen) van James Wan toont zijn kwaliteiten al heel vroeg. Het energieke camerawerk, de geweldig opgebouwde decors en het veelvuldige geëxperimenteer met stilering maakt van Saw een erg indrukwekkende en soms gemene horrorfilm. Het wordt enigszins tegengehouden door het zwakke acteerwerk (met name Cary Elwes en Shawnee Smith bakken er weinig van) waardoor de geloofwaardigheid op de proef wordt gesteld, maar inhoudelijk hebben Wan & Whannell de touwtjes stevig in handen. Zelfs bij een herziening komt het verhaal enigszins verrassend uit de hoek en zijn er weinig regisseurs die zo'n passie kunnen uitstralen voor het genre als Wan. Het benadrukt wederom waarom ik hem persoonlijk zo hoog heb zitten. In de sequels draaide de reeks meer richting pure horror, maar dit eerste deel is nog altijd charmant als sfeervolle mysteriethriller. De voortdurende afwisseling van perspectief en het vlotjes combineren van diverse soorten horror zorgen ervoor dat ik het cijfer met een halfje verhoog.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En net als vrijdagavond ook deze avond nog even aan een top250 wat in combinatie met zaterdagavond griezelavond een perfect moment leek voor Saw. Zien deed ik deze film al eens bij uitkomst in de zomer 2005 waarop ik film vooral als ongemakkelijk ervaarde. Oké, dit is goed? Ik vond er niet zo heel veel bijzonders aan, ja, ongemakkelijk en smerig, maar verder... Goed, wat was ik in die zin ook gewend, want horror was zeker niet mijn ding die tijd.

Maar fijn, de beide heren worden wakker in de doucheruimte, niet wetende hoe ze er geraakt zijn, een lijk met pistool tussen hen in, en een duidelijk boodschap wat er van ze verwacht wordt om dit oordeel te overleven. Eerste debacle, toen en nu nog steeds, is Cary Elwes met die gladde kop en zelfingenomen lach, bah, wat vind ik dat toch een vies glad ventje, een vervelende man. Maar goed, het psyschologische spel kan beginnen met de beide mannen in een hoek en een achterliggende gedachte rond jigsaw die zich langzaam ontvouwt. Toch is het niet de fase tussen Lawrence en Adam die de aandacht trekt.

Ik vind het gevalletje Amanda een stuk interessanter qua spanning en vormgeving waar een bepaald gruwel, en intensiteit afspat en die kutpop die driewieler toch echt een heus kippenvelmomentje is. Zo vind ik het sub plot met Tapp en Sing die op het goede spoor zijn ook best sterk qua ontwikkeling en afloop en is de scene met Adam die zijn flat doorzoekt met behulp van de flits van zijn camera van grote schoonheid. Dan is er nog de achterliggende gedachte van Jigsaw die de ontevreden mens een spiegel wil voorhouden om te tonen dat hij het zo slecht nog niet heeft best wel oké. Dan zou ik nog bijna de montage en camerawerk vergeten rond het Amande moment en die dikke in die kooi met prikkeldraad.

Wat mij daarna vooral opvalt is dat Lawrence en Adam eigenlijk in die zin niet bepaald in het nauw gedreven wordt om tot actie over te gaan zoals bij Amanda of die dikke in die kooi het geval is en vind ik derhalve het subplot om de doucheruimte heen boeiender dan wat er gebeurt met Lawrence en Adam om tenslotte de mindfuck aan te halen die Jigsaw betreft die tussen het tweetal in ligt. Leuk, maar waarom zou je dat doen...? Het zorgt ervoor dat ik Saw zeker kan beoordelen als een interessant stukje cinema met heel veel sterke punten maar toch ook het gevoel dat het geheel onvoldoende in balans is. Maar dat zal aan mij liggen. Desondanks een 3.5 voor de goede punten en orginaliteit.