Saw (2004)

Verenigde Staten / Australië
Thriller / Horror

geregisseerd door James Wan
met Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

avatar van jay73
Haha respect remorz!

avatar van sowhat
Eerste deel van een mooie trilogie. Daarna wordt het allemaal wat minder, steeds meer gore en minder spanning (4 tem 7e film)
Deel 2 is net iets minder dan het eerste deel, het derde deel is schitterende regie.
Het einde van de derde SAW film is ronduit geniaal, heb zoiets zelden gezien in een horror/thriller film.
Zeker een aanrader om de eerste 3 films eens te bekijken.

Begonnen met het herzien van deze reeks met het oog op komende Saw: Legacy (2017).

Rating blijft ongewijzigd. 4*.

avatar van Sjef Shagbuil
3 sterren voor de sadistische handelingen van jigsaw, 1 extra ster voor het geweldige verhaal. Als er minder geweld en sadisme in zat had het 5 sterren gekregen want het is een diep verhaal.

avatar van IH88
“Congratulations. You are still alive. Most people are so ungrateful to be alive. But not you. Not anymore.”

Vroeger vond ik dit een ontzettend enge film met veel ranzige scènes. Nu ik hem terugkijk vind ik het een vakkundig gemaakte thriller, maar er wordt ook veel aan de verbeelding van de kijker overgelaten. Meer thriller dan horror dus. Niet erg, maar het is grappig hoe ouder worden je perceptie van een film kan veranderen.

Saw zit erg goed in elkaar en door een aantal sterke twists en een simpel, maar intrigerend uitgangspunt blijft de film boeien. En sommige scènes zijn ook wel echt eng. Regisseur Wan houdt het allemaal lekker duister en naargeestig, wat de film veel goed doet. De acteurs zijn degelijk, maar ze zullen je niet bijblijven. Op Glover na dan, die alleen door z'n charisma en stem al heel wat van zijn personage weet te maken. Saw blijft goed.

avatar van tbouwh
Mwa.

Heel wat déjà-vu's had ik tijdens het kijken van deze film. Plotgericht en thematisch gedeeltelijk een reproductie van Se7en (1995), gelukkig nog wel met een eigen gezicht.

Ik had iets heel engs verwacht (op basis van wat ik mensen wel eens over Saw heb horen roepen), maar dat viel alles mee. Dit is gewoon een thriller met enkele horror-elementen, die nog grotendeels suggestief blijven ook. Normaliter laat ik me graag foppen door films met ingenieus verpakte plottwisten, maar hier kwam een en ander jammer genoeg toch wat minder uit de verf. Misschien omdat ik al lang doorhad dat Michael Emerson (wel fijn om één van mijn favoriete Lost-characters hier te zien!) Jigsaw niet kon zijn, al was het alleen al vanwege zijn postuur. Misschien omdat ik dit soort twisten inmiddels iets te vaak gezien heb.

In ieder geval was ik niet onder de indruk, en dat heeft ook niet alleen te maken met de plottwist. De film is visueel tamelijk lelijk, met een flets kleurenpalet, en de macaber bedoelde locaties gaan mede daardoor nooit leven. De opbouw van het verhaal is daarnaast wat inconsequent: de flashbacks leiden te vaak af van de situatie in de 'main room'. Totaal ongeloofwaardig dan ook als dr. Gordon ineens van een rationaal denkend mens veranderd in een zichzelf mutilerende maniak. Ik heb echt te weinig karakterontwikkeling van die twee meegekregen om dat serieus te nemen. Het zijn dat soort situaties die Saw aan kracht doen inboeten, en omdat ik constant aan Se7en moest denken kon ik de film ook niet echt bezien in termen van originaliteit.

Een vrij grote teleurstelling dus, al is zo'n Jigsaw natuurlijk wel een meer dan fascinerend personage.

ik vind dit toch wel een zeer vermakelijke film.ja heb wel betere horrorfilms gezien maar dit is zeker geen slechte film.

avatar van Antonev
Aardig begin van een reeks, die na iedere nieuw deel slechter en slechter wordt. Qua verhaallijn goed te doen en ik vond 'm voor een horrorfilm zelfs nog behoorlijk verrassend. Een aantal kills zijn te bruut voor woorden. Helaas ben ik qua horror nooit helemaal fan geweest van teveel "gore" en daar ontkom je in deze film niet aan. Desalniettemin vermakelijk voor een avondje.

avatar van sowhat
Gisteravond nog een keer herzien toen ik een paar vrienden had uitgenodigd voor een filmavond. Deze durfden Saw niet te kijken wegens teveel ranzige scènes dat ze hadden horen waaien.
Blijkbaar vonden ze de storyline toch wel goed. Ik moet zeggen dat ik bij deze herziening echt zag hoe alle puzzelstukjes in elkaar vielen en hoe schitterend dat deze film geregisseerd is.
Daarom van 3,5 een punt hoger naar 4,5.

avatar van Alathir
"Let the games begin!"

Eigenlijk is de eerste Saw beter dan ik hem bij de eerste kijkbeurt vond. Zaken die ik toen niet direct had opgemerkt snapte ik nu beter. Ik wist ook al niet meer dat hij verhaaltechnisch zo goed in elkaar zat. Dit is hoe een horrorfilm moet zijn, met heel wat twists, goeie gore en ziekelijke opdrachten. Natuurlijk wist ik al min of meer hoe het ging aflopen maar nu viel alles beter in elkaar. Dit is gewoon een film die je als horrorliefhebber moet gezien hebben. Ook die pop op zijn fiets is geniaal, ik moet er meestal hartelijk om lachen als die in beeld komt. En dat deuntje blijft steeds hangen als ik een Saw film kijk. Saw SoundTrack - YouTube = fenomenaal.

avatar van Tom-Hanks
Mooie en spannende film. Hopelijk is de rest van de serie ook zo nagelbijtend (wat ik toch betwijfel).

De film is zo goed voor mij, omdat ik het gevoel had dat ik ook moest kiezen bij de dilemma's. Elke keuze is slechter dan de andere en je voelt de angst binnenin je. Het loopt in vele gevallen slecht af, zoals bij Adam. Ik vraag me af waarom Jigsaw Adam liet sterven. Had Adam een opdracht? En zo ja, had hij dan gefaald?
In ieder geval, beklijvende film. Ik hoop voor meer!

avatar van Kondoro0614
Saw

Ik was vandaag doormiddel van: ‘ Goodfellas (1990) ‘ op zoek naar een nieuwe topper die in mijn lijst van de vijf sterren kon komen hoewel dit bij GoodFellas niet is gelukt heb ik toch sterk de neiging dat Saw dit wel gaat worden. Dat is dan niet omdat er beter in werd geacteerd, hoe de film in elkaar zit, het concept en gewoon het psychologische gedeelte in de hele film is ijzersterk en fantastisch waardoor ik van het begin tot het eind op het puntje van mijn stoel heb gezeten en sterker nog wat ik amper doe bij films: ik probeer te ontrafelen wat de puzzel is. Natuurlijk dit ik dit wel vaker bij films met een leuke puzzel, ik heb het serieus nog nooit zo fanatiek gedaan als bij deze film, hier was het ook echt leuk! Ik voelde eindelijk weer eens de spanning in een horror film wat ik bij de hedendaagse horrors/thrillers nogal mis.

Saw laat maar weer eens zien we de horror koning is van de 21ste eeuw, de man die mij het echt donders erg liet schrikken in onder andere de films Insidious (2010) en The Conjuring (2013) maar ook laat zien dat hij ook prima actie films kan maken met Furious Seven (2015) : James Wan. Wan heeft met deze Saw productie een nieuwe stempel gezet in de horror genre waarbij de brute films toch een hoge naam kennen en ik denk dat elke filmkijker wel gehoord heeft van Saw. En hoewel deze film misschien helemaal niet speciaal is in het acteerwerk: het blijft een meesterwerk maar ook wel erg ziek in je bolletje! Zelf dacht ik altijd dat Tom Six een mentaal niet gezond is met zijn trilogie van ‘ The Human Centipede (First Sequence) (2009) ‘, Wan kan ook erge dingen bedenken.

Wat ben ik blij om een film als Saw te zien, een absolute topper die mij de hele avond wist te vermaken en mij ook op geen enkel moment afgeleid liet raken door de buiten wereld want ik wou donders graag zien wat erg gebeurde en de puzzel verder te kunnen ontrafelen. Ik ben daarbij ook erg blij om te zien dat er nog goeie horror’s bestaan dan al die bullshit van de afgelopen 2/3 jaar met een te groot cliché gehalte. Saw is uniek in zijn soort, gestoord en gewoon super gaaf daarbij ben ik helemaal verliefd op het concept! En misschien verklaren jullie mij nu wel voor gek: Saw word de horror film met de hoogste stem vanuit mijn kant wel denkend dat ik er nog ellendig veel moet zien. Saw word vanzelf wel weer overtroffen of staat niet alleen in de vijf sterren lijst en alsnog, wat maakt het uit?

Saw kent een leuk verhaal om te volgen. We volgen Dr. Lawrence Gordon, een hooggeleerde dokter wat ik zag die beschuldigt word van grote misdrijven namelijk het vermoorden van mensen op een wel erg brute manier. Op een dag word Dr. Lawrence Gordon en zit samen met Adam Faulkner-Stanheight vast in een afgetroggelde badkamer. Ze zitten beiden vast aan een ketting en aan een stalen pijp en moeten maar bedenken hoe ze zichzelf weer kunnen bevrijden: de puzzel oplossen of je zelf gewoon pijnigen. Dr. Lawrence Gordon word opgedragen om voor zes uur Adam te vermoorden en te vrij te komen vanuit de kelder, wanneer hem dit niet lukt worden zijn vrouw en dochter vermoord.

De puzzel dendert door met aan de ene kant het verhaal van de Dokter en Adam om vrij te komen uit de val van Jigsaw en we volgen Detective David Tapp die samen met Detective Steven Sing achter Jigsaw aanzitten om zo een paar gruwelijke moorden op te lossen en de zaak te kunnen eindigen. Samen met zijn tweetjes komen ze uit bij de schuilplaats van Jigsaw en snuffelen wat rond waarna Jigsaw aankomt in het warenhuis en met de twee agenten gaat vechten. Hij had wel een gruwelijk val opgezet voor Steven Sing die via een draad vermoord woord door een x aantal shotguns. Heerlijk! We zien ook nog een vrouw die vast zit aan een kaak brekende machine en een man die ingesmeerd is met vloeibaar spul dat de fik in vliegt. Ook nog een wat dikkere man die in een dradenveld vol met scheermesjes een weg moest banen, allemaal proefjes voor Jigsaws werk en hoe gruwelijk de film eigenlijk is. Adam en de dokter zorgen samen voor een uitweg waaruit blijkt dat de twee elkaar eigenlijk al heel lang kennen en de dokter dat niet wist maar Adam wel

Heerlijk puzzelend verhaal met een fantastisch eind: Je denkt dat Jigsaw doodgeschoten word wat helemaal niet zo is: hij heeft Zip, ook een dokter die werkt bij Lawrence ook ‘gevangen’ genomen die het spel met Lawrence moest spelen anders ging hij dood. Hij gaat uiteindelijk wel dood omdat Adam hem door slaat met een deksel afkomstig van de spoelbak. Al die tijd ligt er in het midden van de kamer een man die in zijn hoofd geschoten blijkt te zijn. Eenmaal bij het eind staat de man opeens op: het is Jigsaw die alles lekker van dichtbij heeft gevolgd en gezien heeft hoe de dokter en Adam elkaar ook continu proberen te naaien.

Heerlijke zit en de film gaat toch echt wel met een volle punt omhoog wat hem toch wel maakt als mijn topper voor de maand July, voor dit weekend en misschien wel voor een bepaalde periode, oef wat genieten!

avatar van Shadowed
Het beste deel in de reeks.

De andere delen hebben in mijn mening minder verhaal, dit deel heeft echt een verhaal te vertellen.
Met ook nog een redelijk sterke cast is deze film had op dreef wanneer het middenstuk aanbreekt.

Natuurlijk is het met weinig locaties, maar Saw is een hele slimme film.
Als je een Saw wilt zien met minder bloed en ledematen moet je ook naar deze gaan,
steeds een deel verder en hij wordt steeds bloederiger.

Knap in elkaar gezet, zeker een kijkje waard.

Saw is waarschijnlijk 1 van de meest overschatte horrorfilms allertijden. Wat waren de acteerprestaties slecht. Tjeminee, het was echt erbarmelijk slecht. Zo slecht dat het eigenlijk de hele film tenietdoet. De rest van de delen, 2 t/m6 zijn nog slechter dan het eerste deel. Ik heb nooit begrepen dat deze film een hit werd. Het is gewoon een B-film door de acteerprestaties.

Als voorbereiding op de nieuwe Jigsaw ben ik begonnen met de hele reeks opnieuw te bekijken....

I Love this!

sorrie helpdefilm door mensen als mij worden deze film hits

avatar van rep_robert
Voor het bedrag van "slechts" 1,2 miljoen dollar werd in 2004 de (horror)carriere van James Wan gelanceerd met deze moderne klassieker.

Destijds vond ik het jammer dat Saw zoveel buzz creëerde, terwijl een andere film met een soortgelijk onderwerp, Cube (1997) , bij het grote publiek onbekend is. Toegegeven, Wan weet aan Saw toch wel een eigen twist te geven, waardoor je uiteindelijk niet het gevoel hebt dat hij er stiekem met dit concept vandoor is gegaan.
Met heel weinig middelen weet Wan van Saw een spannende, verassende en soms ook geniale film te maken. Jigsaw is in deze film nog meer een psychopaat die een psychologisch spelletje speelt met zijn slachtoffer. Een film hoeft niet goor te zijn door alleen maar martelporno te laten zien.
Deze film heeft de juiste balans daarin gevonden en weet van begin tot eind te overtuigen.

Door het budget zitten er her en der wat schoonheidsfoutjes in de film, maar dat is Wan vergeven.

avatar van Pim1993
Herziening gedaan om straks aansluiting te hebben op de allerlaatste release. Ik laat hem een half puntje zakken omdat de acteerprestaties me minder zijn bevallen en hij hier en daar met langdradigheid kampt. Desalniettemin blijft hij nog altijd fier overeind met een dikke 4,0*

Niet negatief ingestoken, alleen iets kritischer dan de vorige beoordeling

Hoe kan een film met zulke slechte acteurs zo hoog scoren? De acteurs waren niet een beetje slecht, maar echt heel, heel slecht. Het was alsof ze niet eens acteurs waren, maar gewoon van de straat geplukt waren. Ik ben een groot horrorfanaat, maar ik heb nooit begrepen dat Saw een hit werd, voornamelijk om het feit dat de acteerprestaties gewoon de film kapotmaken. Je krijgt er kromme tenen van.

THP
Tom-Hanks schreef:

In ieder geval, beklijvende film. Ik hoop voor meer!

Als ik me goed herinner zei hij op het einde tegen Adam dat de sleutel in de badkuip lag. Maar die was dus doorgespoeld en had hij pech. En ook hij had zijn voet af kunnen zagen.

avatar van Left4Dead
Een hele tijd terug gezien, vond het destijds schijnbaar niet erg goed door het te belonen met maar 3 sterren. Maar na het zien van Jigsaw toch maar even het eerste deel opnieuw gaan zien. En dan kom je echt wel tot de conclusie dat dit best een prima stuk film is, een stuk beter dan de meeste vervolgen in ieder geval.

Een geflipte maniak, tja een halve contaminatie waard, genaamd Jigsaw neemt de mensheid bij de arm over het lage moraal wat het soort bezit. Ook al ben ik geen Wan-fan, dit werk straalt zeker originaliteit uit, zeker alleen al door de harde martelscénes. Al snel zou dit concept overgenomen worden door bijvoorbeel de Hostel-reeks en aanverwanten. Toch is Saw de pioneer op het gebied, en dat alleen al verdiend zeker meer dan 3 sterren.

Het sterkste aan het concept is wel dat het zomaar waar kan gebeuren, een op hol geslagen tbs-er met een nare hobby zou genoeg kunnen zijn voor dergelijke praktijken. En dat is beangstigend, hetgeen Wan sterk neerzet met Saw. Voor 2004 was dit aardig schokkend, nu zijn we platgebombardeerd met zulks goed en de horror is sindsdien zeker harder geworden.

Het verhaal mag dan matig zijn, de uitvoering is zeker goed te noemen. Jigsaw krijgt een sterk personage en de rest van de cast is zeker prima bezig. Waar het om gaat zijn de martelmomenten en die zijn gewoon echt origineel en hebben zeker een effect op je persoontje. Daarnaast zijn de locatie gewoon heerlijk luguber en is het prima in beeld gebracht.

Kortom, een puik stuk horror dat de vervolgen zeker te sterk is. De copycat-films hebben het nakijken.

avatar van Hando
helpdefilm schreef:

Ik vond alleen op Elwes wat aan te merken. Hij zette prima een rationele dokter neer maar kon minder goed schakelen naar totale wanhoop.

Bij een herziening had ik voornamelijk problemen met het personage van Zep. Die scène waarin hij een pistool tegen het hoofd van dat meisje zet om te kijken of haar hartslag omhoog gaat is er eigenlijk alleen maar om de kijker te misleiden. Hij zit er immers voornamelijk in uit zelfbehoud en niet om die mensen de stuipen op het lijf te jagen.

avatar van Fisico
Saw zag ik in het verleden reeds een aantal keer. Ik hink trouwens op twee gedachten bij de film. Enerzijds is de film qua plot vrij sterk en goed uitgebouwd met diverse twists. Ook het concept waarbij mensen die minder positief in het leven staan of zelfs ondankbaar zijn voor het leven gestraft worden, is best fijn om volgen. Het doet me in dat opzicht wat denken aan Se7en van Fincher.

Hier en daar wat gore scènes, maar dat hoort er wat bij. Als totaalplaatje klopt dit wel en moet je expliciet gewelddadige scènes toevoegen. Anderzijds vind ik de film vrij matig. In de eerste plaats kon ik helemaal niets met de acteerprestaties van de twee main slachtoffers. Het werd trouwens alleen maar erger wanneer de emoties (zowel boosheid als angst) uit de hand liepen. Overacting of zelfs gewoon foute prestaties werden haast kolderiek. Gelukkig werden deze afgestraft met wat elektroshocks. Karma dus. Ik kon er zelfs de humor van inzien al werd qua acteren het dieptepunt echt wel bereikt toen.

Zeer slordig en zelfs clichématig was de jacht op Jigsaw zelf. Een gedegradeerde politieman die doorgaans fungeert als dronkaard is niet hét personage - Danny Glover ten spijt - dat ik wil zien in een degelijke tot goede thriller-/horrorprent. Ook het meermaals laten ontsnappen van Jigsaw ergerde me wel een beetje en deed de quotering zakken. Nu, Saw heeft voldoende elementen over om geboeid en geïntrigeerd te blijven kijken. Spanning, twists, de martelpraktijken, ... het heeft wel iets. Beetje overgewaardeerd met een plaats rond de top 100 als best movie ever, maar al bij al zeer degelijk.

avatar van SmackItUp
Lang geleden gezien, maar kon er niet zoveel van herinneren.

Blijkt dat dit eerste deel toch vooral tegenvalt. Het is eigenlijk meer een introductie van Jigsaw. Er zitten een paar geweldige scènes in, maar het tempo is gewoonweg te laag. Veel gepraat en redelijk wat sentimenteel gedoe, terwijl ik toch kwam voor de geweldige kills en equipment. Ik had nog wat beelden van deze film in mijn geheugen staan, maar die heb ik hier nog niet gezien. Wellicht deel 2 of 3..

Ik verlaag met een hele *. 3* voor het creepy sfeertje en een paar geweldige scènes.

NRT
SmackItUp schreef:
Lang geleden gezien, maar kon er niet zoveel van herinneren.

Dan zijn inderdaad de films die hier op volgen veel beter voor jou. Ik vond vooral het einde heel verrassend en dat maakte voor mij heel veel goed. Dit had ik niet zien aankomen. Een geweldig moment dat ik mij nog altijd kan herinneren.