Saw II (2005)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Tobin Bell, Donnie Wahlberg en Shawnee Smith

Detective Eric Matthews (Donnie Wahlberg) onderzoekt een bloederige moord en het gevoel bekruipt hem dat Jigsaw, de moordenaar die een spoor van lichamen en lichaamsdelen achterliet, weer actief is. Hij krijgt snel gelijk. Deze keer heeft Jigsaw niet twee mensen opgesloten, maar maar liefst acht personen die elkaar niet kennen en niet weten wat hun onderlinge connectie is. Ze zullen alleen kunnen overleven wanneer ze hun verstand gebruiken. Dat geldt ook voor Matthews, voor wie de tijd steeds meer begint te dringen.

avatar van Insignificance
Een vervolg dat het uiteraard moet doen zonder de inventieve inslag van de eersteling, maar Bousman is handig genoeg om de succesvolle elementen in stand te houden. Het morsige, vieze sfeertje is weer aanwezig, net als het af en toe wilde camerawerk en bijbehorende editing. De locatie is groter en dat biedt wat meer speel- en gruwelruimte voor de arme slachtoffers.

Achter hun selectie steekt nog iets aardigs en met Jigsaws morbide en lugubure spelletjes scoort het op dat vlak ook wel weer. Klein minpuntje daar is de jagende kolos. Ik vond dat toch niet altijd even lekker werken, alsof je naar een soort subhorror zit te kijken. Erger is dat de makers ook in een paar valkuilen trappen. Vooral dat eindeloos opgefokte gedrag is tamelijk irritant.

Wanneer Jigsaw en de agent gaan zitten, wordt het zelfs bekvechten op drie niveau's. Dan wordt het ook nog eens gebruikt om Kramers achtergrond en motivatie op te dreunen. Weg enigma, alles moet weer uitgelegd wordt met als droevige uitschieter het samenvattende einde. Dat soort 'publieksvriendelijke' beslissingen voorspellen weinig goeds voor de rest van de reeks.

avatar van Parisa
Minder geslaagd vervolg. Bijna alles mankeert eraan, behalve Jigsaw's boobytraps. Maar daarvoor kan je ook naar Home Alone kijken.
Alleen zijn ze hier niet Home Alone, maar met acht mensen, en wordt het script meer richting een saaie slasher geschreven. Met heel wat oninteressante personages die elkaar nogal overschreeuwen in cliches. En die we dus ook niet missen als ze stuk voor stuk dood neervallen.
Jigsaw is hier vol en fluisterend in beeld, maar die kan hier absuluut niet tippen aan bijvoorbeeld een Hopkins. De gesprekken met de politie zijn erg saai te noemen.

avatar van PEN15
Saw II eindelijk afgekeken, nadat ik er jaren terug niks van moest hebben en halverwege was gestopt. Mijn klachten in een notendopje:

1) niet meer aannemelijk mits met een flinke portie fantasie dat die Jigsaw dit allemaal alleen kan als sadistisch eenmansmeesterbrein. Het vergt allemaal wel veel meer toeval, alleen al als je bedenkt dat hij zoveel mensen moet ontvoeren, een heel huis moet volstoppen met zelfontworpen vallen, een voltallig SWAT team op afstand weet te houden, de lijst is eindeloos etc etc. Realisme uit deel I is totaal verdampt.
2) vergeleken met de schokkende onthulling van deel I was de ontknoping hier een "huh, okay dan" geval. Ik had al een vermoeden dat amanda en de zoon zouden overleven, aangezien ze nauwelijks reageerden op de sarin en met de terugkeer van amanda was er gewoon iets niet in de haak, wist precies waar die memorecorder achter de muur zat. Kon het zeker niet voorspellen en ik rekende erop dat die vent die door het sleutelgat had gekeken misschien nog een keer onverwachts zou opstaan, maar dat was misschien een bedoelde rode haring
3)vreselijke stereotype personages is nog daaraan toe, maar konden er geen diepgaandere teksten worden meegegeven? Zelfs echte drugsdealers zullen adequater reageren dan alleen maar met vierletterige scheldwoorden.
4)net als bij yawn of the dead (shaun) verschrikkelijke beeldmontage en camerawerk. Denken ze nou echt dat een film enger en spannender is als je wild met het beeld gaat schudden?

avatar van TornadoEF5
Vreemd dat deze film hoger genoteerd staat dan op IMDb. Dat viel me op omdat dit eigenlijk maar zelden gebeurt zeker bij films die geen cultfilms zijn of door een klein publiek gekeken worden en de steekproef daardoor te klein is.

Goede en erg enge/wrede film trouwens. Overlevenden vrij voorspelbaar door stereotiepe personages en hier en daar wat gebreken aan het plot: zoals bijvoorbeeld de tapes waar men niet zeker van kan zijn of die persoon nog in leven is wanneer de tape zich afspeelt. Montage en camerawerk mag trouwens ook wat beter. De flashbacks kunnen soms wel eens irritant zijn.

PEN15 schreef:

Dan heb je totaal niet opgelet... het wordt in dit deel namelijk al duidelijk dat John hulp kreeg bij het ontvoeren van de opgesloten personen, namelijk van Obi. Richting het eind kom je ook te weten dat Amanda inmiddels handlanger is van John. Tevens zie je aan het begin van de film nog een hint naar een potentiële handlanger, welke in een later deel wordt bevestigd...

De zelfontworpen vallen zijn voor een ingenieur (wat John is) natuurlijk niets speciaals. Verder snap ik niet helemaal wat je zo bijzonder vindt aan het feit dat John "een voltallig SWAT team op afstand weet te houden". Volgens mij had dit toch alles te maken met het feit dat John de zoon van de detective in een spel had opgesloten? Anders hadden ze 'm zo afgevoerd...

Maar goed... ik kwam hier dus om de film te beoordelen na deze voor de tweede keer gezien te hebben. Blijft voor mij toch iets beter dan de eerste. Deze is wat vlotter, heeft wat meer spanning (doordat er ook meer gebeurd dan in het eerste deel) en een fantastisch eind. Het blijft geniaal hoe Matthews het spel gewoon mee had moeten spelen zoals John zei, maar in plaats daarvan breekt en in de badkamer van het eerste deel eindigt. "We're in the wrong fucking house" blijft een fantastische citaat.

toch een mooi vervolg.vermaak me altijd prima.heb net ook gezien dat er een nieuwe saw film komt.ben benieuwd.

avatar van Alathir
Een prima vervolg van de eerste film. Misschien een beetje voorspelbaarder wie hier zal overleven, maar toch is de ultieme ontknoping weer heel erg sterk. De personages zijn iets te stereotiep dat je al snel weet wie dit zal overleven. In tegenstelling tot in de eerste film gebeurd er misschien wel iets meer, maar daar waar de dialoog zo ontzettend sterk was is dit hier net iets minder. Ik heb we meer ontzettend vermaakt met deze herkijk.

Er is wel 1 ding dat ik niet goed snap. Hoe komt zijn zoon nu in de safe terecht? Dat is toch een ander gebouw. Oké er zit wat tijd tussen want Amanda had zich ondertussen verkleed in dat vettig gedrocht in dat bad, maar die detective Matthews zat al in het juiste gebouw dus zoveel tijd zat er nu ook niet tussen lijkt mij.

avatar van Shadowed
Al minder dan het eerste deel.

Verspelbaar en de karakters laten zich elke keer op een te stomme manier afmaken.

Opnieuw is het acteerwerk, vooral van Jigsaw erg sterk. De traps zijn leuk gedaan, maar zeer veel fantasie en stommiteiten om de slachtoffers erin te krijgen, zoals de glazen kubus waarin een spuitje lag.

Natuurlijk is Saw (2004) beter, dit deel is zeker niet het slechtste vervolg.

avatar van Kondoro0614
Dit tweede deel van ‘Saw’ kon ik uitermate waarderen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een prachtige film vond met heerlijke horror scénes. Dit keer is de productie afgeweken van ‘James Wan’ die zelf een fantastisch eerste deel wist neer te zetten waar ik persoonlijk ook vijf sterren op gezet heb. Dit tweede deel is soms iets harder, qua gore is hij fijn maar het verhaal is bij lange na niet zo sterk en het komt vaak clichématig uit de kast. ‘Saw II’ is zeker bruut maar mist wat goeie punten om echt een topper voor mij te worden, voor de rest is Saw nog niet overdreven gore. De film kent echt wel zijn gore scénes maar is in het algemeen niet zo erg als dat de delen hier na kunnen zijn en dat vond ik fijn. Er hing dan een verhaal achter en het ging niet alleen maar om de ‘Eerste prijs voor het beste dood gaan’ te krijgen maar er werd een doel gesteld.

Darren Lynn Bousman is de geschikte regisseur voor de ‘Saw’ franchise geweest. Wan wist de film mooi te starten met een niet al te gore, maar wel een mooi meesterwerk neer te zetten. Dit deel van Saw was hard maar niet krachtig in zijn verhaal, het verhaal was soms gewoon best slap en erg clichématig. Toch wist de film mijn concentratie door en door vast te houden en dat is ook zeker met een paar scénes mooi gelukt. Vooral de scéne waarbij Amanda Young in de badkuip vol met injectie naalden word gegooid zag er geweldig uit en daarbij keek ik toch even met een naar gezicht op het scherm! Met deze scénes maakte Darren veel goed en bleef het ook gaaf om te blijven volgen.

Ik moet zeggen dat Saw misschien wel één van mijn lieveling filmserie is die er bestaat. Zo vind een maatje van mij de ‘ Wrong Turn (2003) ‘ franchise geweldig, ik heb dit wel bij saw en het blijven leuke films. Jammer genoeg heb ik wel door dat ook deze serie steeds meer verkloot word en ik denk ik nog moet uitkijken hoe de andere delen zijn.

Het verhaal was tof. Jigsaw heeft weer een fantastisch spel bedacht voor een aantal deelnemers. Hij laat ze los in een huis wat zich langzamerhand vult met een gifgas en dat gif nestelt zich langzaam in de lichamen van zijn slachtoffers en zo langzaam dood laat gaan. Ook het zoontje van agent Eric Matthews is gepakt en doet mee in dit spel. Langzamerhand komen ze erachter waarom hun in het huis zitten, ze hebben allemaal iets te maken met Eric en Jigsaw wil hier een spelletje om heen maken. De politie komt een spoor tegen maar Eric besluit met Jigsaw naar de locatie te gaan waar hij op zoek gaat naar zijn zoontje, achteraf blijkt zijn zoontje al vrij te zijn en vast te zitten in een kluis waarop Eric te grazen word genomen door Amanda die heeft besloten Jigsaws voetsporen te volgen.

Al om al, vermakelijk en leuke horror film die op de dinsdagavond nog niet zo verkeerd was, ik heb me prima vermaakt.

Alathir het was geen live footage! Dat leek zo door hoe het gefilmd werd. Slim gedaan he,

Als voorbereiding op de nieuwe JIgsaw ben ik met de hele rek opnieuw begonnen....Geweldige film!

avatar van rep_robert
Darren Lynn Bousman neemt vanaf deel 2 de Saw regie op zich tot en met deel 4 en doet dit wel aardig.
De focus begint langzamerhand meer naar de overkoepelende mythologie te verschuiven en geeft her en der antwoorden op vragen die na deel 1 overbleven. Dingen die in deel 1 onlogisch leken (schoonheidsfoutjes) worden hier rechtgetrokken. Tegelijkertijd zet de film een hele franchise op en doet dit nog niet op een vervelende manier, zoals het later wel een beetje wordt.
De film begint al iets meer gore te vertonen t.o.v. deel 1, maar het is nog niet compleet over de top, zoals in de latere delen. Het psychologische aspect is nog goed aanwezig.

De film is soms iets te flitsend in de montage en kan soms hoofdpijn opwekken. Ook het acteerwerk is niet altijd even sterk.

Toch hindert dit de kijkervaring niet. De film zit (redelijk) goed in elkaar en de twist op het einde met de opnames is erg leuk gevonden.

3,5* blijven staan

avatar van Left4Dead
Beduidend minder dan het eerste deel.
Waar het eerst nog redelijk verloopt het steeds minder aantrekkelijk voor mij was om de film te gaan uitzitten. Dat vooral omdat de vijf gevangenen mij niets deden. En zoals boven mij al benoemd, sommige beelden waren irritant flitsend gemonteerd.

Aantal jaren de terug serie al bekeken, maar deel één is wel het deel die voor mij echt de moeite waard is. Er zit nog steeds wel vermaak in anno 2018.