• 8.482.684 stemmen

Geregisseerd door: Jaume Collet-Serra

Met onder meer: Vera Farmiga, Peter Sarsgaard en Isabelle Fuhrman

Releasedatum: 5 november 2009

Plot Orphan

"There's something wrong with Esther."

Het tragische verlies van hun ongeboren kind heeft Kate en John enorm aangegrepen. Zowel hun huwelijk als Kate's fragiele psyche heeft eronder te lijden, omdat ze wordt geteisterd door nachtmerries en demonen uit haar verleden. Het stel doet er alles aan om weer een normaal leven te krijgen en besluit een kind te adopteren. In het plaatselijke weeshuis voelen John en Kate zich aangetrokken tot een jong meisje met de naam Esther. Al gauw na thuiskomst vindt er echter een reeks gebeurtenissen plaats, waardoor Kate begint te geloven dat er iets mis is met Esther.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van maxroelofs

maxroelofs

Sterk bovengemiddelde horror/thriller die in de tweede helft regelmatig uit de bocht schiet. Jammer, want dit had in potentie alles om een van mijn favoriete films te worden.

Zaken waar de film uit de bocht vliegt:

1. Het is geloofwaardig dat de vader zijn vrouw lange tijd niet gelooft. Nadat zij echter aan komt zetten met gegevens van een psychiatrische instelling moeten toch de oogkleppen wel een beetje gaan wijken.. Jammer want hierdoor verliest het een stukje geloofwaardigheid.
2. Nadat moeder Esther uitschakelt en deze tussen de planten ligt verlaat zij de plek gewoon weer met haar dochter. Zorg toch in ieder geval even dat je Esther echt uitschakelt..

De film doet daarnaast een hoop goed, met name het eerste uur en de plottwist.

avatar van Musicman10

Musicman10

Doodzonde van het einde! Veel te clichematig. Voor de rest een hele goede film.

avatar van wihu61

wihu61

Nog eens bekeken:

dat die vader z'n ogen maar niet wilde of kon openen deed nu wel een beetje afbreuk aan het geheel, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar de rest is toch nog steeds wel vier sterren waard vind ik.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herziening.

Aan mijn cijfer verandert niks, maar een film met een 3,6* gemiddeld waar ik niet al te veel meer van wist verdient natuurlijk ooit wel een herziening. Toen was de dag aangebroken voor die daadwerkelijke herziening en dus maar gekeken. Ik hoef eigenlijk niet veel te veranderen aan mijn mening, maar ik zal wel wat uitbreiden in mijn kritiek.

Orphan leunt op een ijzersterke rol van de jonge Fuhrman, die hierna helaas niet meer zo'n gave or prominente rol mocht aannemen. Ze bewijst in ieder geval op jonge leeftijd al ver voor de meeste andere kinderen uit te lopen en zet een vermakelijke en soms zelfs unieke rol neer. De volwassenen speelt ze er in ieder geval uit, al doet Farmiga het ook zeker bovengemiddeld.

Visueel ziet het er allemaal aardig en professioneel uit. Jammer alleen dat de regie niet altijd meerwaarde heeft, zeker het eerste uur had wel een lesje in editen mogen krijgen. Het voelt allemaal erg aan als een trailer, en niet als een film. Een beetje kort-door-de-bocht, enkel geïnteresseerd zijn in de vreemde trekjes waardoor je eigenlijk al te vroeg doorhebt dat het niet pluis is met Esther. Natuurlijk is dat te verwachten, maar breng het op z'n minst iets subtieler.

Verder kijkt het allemaal lekker weg en raast de speelduur van 2 uur snel aan je voorbij. Collet-Serra gaat in hoog tempo te werk, en brengt daarmee een film die wel wat vormen van subtiliteit mist, maar wel vermakelijker is dan de gemiddelde horrorfilm, wat natuurlijk pluspunten oplevert. Met enkel behoorlijk vermakelijk zijn kom je alleen niet al te ver, er moet ook wat in de afwerking te merken zijn.

En om eerlijk te zijn, die mis ik nog een beetje. Enkele scenes zijn wel uitstekend geregisseerd, maar verder vervalt de film vooral in professioneel ogen, maar dit niet altijd zijn. Ik mis wat spanning en sfeer. Daarnaast steunt Collet-Serra iets te omslachtig op schrikmomenten en brengt het zich er qua horror dan ook iets te makkelijk vanaf.

Maar het blijft een leuke horrorfilm met een heerlijke twist. Heerlijke rol van Fuhrman ook. Vormt duidelijk 1 van de hoogtepunten binnen de film. Orphan belooft absoluut 2 vlotte uurtjes aan vermaak, maar een echt sterke horrorfilm weet het niet te zijn. Daarvoor is het gewoon niet spannend of sfeervol genoeg, maar verder ook absoluut niet slecht.

avatar van macrobody

macrobody

Alleraardigst. Met name door het goede acteren. De setting was ook prima. Ben stiekem benieuwd wat ze er van gaan bakken met die prequel.

Tarkus

Tarkus schreef:

Prachtige thriller vind ik deze film.

Goed en spannend verhaal, uitstekende acteerprestaties, vooral van Isabelle Fuhrman die het meisjes speelt, maar ook het kleine dove meisjes wordt uitstekend vertolkt door Aryana Engineer.

2 Uur duurt deze film, maar dat is zeker niet te lang, je blijft gespannen kijken, en benieuwd naar de afloop.

Topper in zijn genre !!

Een tweede maal bekeken, en misschien omdat ik de film al kende, is hij me toch iets minder bevallen.

Al blijft het wel een aanrader.

avatar van Daan258

Daan258

Blijft een super sterke thriller!

Ondanks dat ik de film al vele male heb gezien verveeld hij niet.

Ik ben zeer benieuwd naar de prequel. Laten we hopen dat het wat gaat worden.

avatar van mrkos

mrkos

Ik had hem al eens gezien, maar nog geen cijfer gegeven, dus nog maar eens bekeken.

Blijft een goede spannende thriller, maar ergerde me dood aan die vent. Hoe kun je zo nonchalant blijven terwijl je kinderen misschien wel in gevaar lopen. Hij is uiteindelijk dood gestoken en hij had dat misschien wel een beetje verdiend, al vind ik dat ook wel weer te ver gaan. Jammer dat dit soort films altijd vol met clichés zitten, waar ik me dan weer aan erger. Verder natuurlijk fantastisch geacteerd door Isabelle Fuhrman. Ze kwam echt over als een manipulatieve psycho.

3,5 sterren.