Orphan (2009)

Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Vera Farmiga, Peter Sarsgaard en Isabelle Fuhrman

Het tragische verlies van hun ongeboren kind heeft Kate en John enorm aangegrepen. Zowel hun huwelijk als Kate's fragiele psyche heeft eronder te lijden, omdat ze wordt geteisterd door nachtmerries en demonen uit haar verleden. Het stel doet er alles aan om weer een normaal leven te krijgen en besluit een kind te adopteren. In het plaatselijke weeshuis voelen John en Kate zich aangetrokken tot een jong meisje met de naam Esther. Al gauw na thuiskomst vindt er echter een reeks gebeurtenissen plaats, waardoor Kate begint te geloven dat er iets mis is met Esther.

avatar van maxroelofs
Sterk bovengemiddelde horror/thriller die in de tweede helft regelmatig uit de bocht schiet. Jammer, want dit had in potentie alles om een van mijn favoriete films te worden.

Zaken waar de film uit de bocht vliegt:

1. Het is geloofwaardig dat de vader zijn vrouw lange tijd niet gelooft. Nadat zij echter aan komt zetten met gegevens van een psychiatrische instelling moeten toch de oogkleppen wel een beetje gaan wijken.. Jammer want hierdoor verliest het een stukje geloofwaardigheid.
2. Nadat moeder Esther uitschakelt en deze tussen de planten ligt verlaat zij de plek gewoon weer met haar dochter. Zorg toch in ieder geval even dat je Esther echt uitschakelt..

De film doet daarnaast een hoop goed, met name het eerste uur en de plottwist.

avatar van Musicman10
Doodzonde van het einde! Veel te clichematig. Voor de rest een hele goede film.

avatar van wihu61
Nog eens bekeken:

dat die vader z'n ogen maar niet wilde of kon openen deed nu wel een beetje afbreuk aan het geheel, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar de rest is toch nog steeds wel vier sterren waard vind ik.