The Mudge Boy (2003)

geregisseerd door Michael Burke
met Emile Hirsch, Richard Jenkins en Tom Guiry

Duncan Mudge is een rare jongen. Hij woont op de boerderij met zijn vader, zijn moeder is onlangs overleden. Duncans enige vriend is zijn kip, die hij overal met zich meeneemt, tot hilariteit van de andere dorpsjongens. Duncan mist zijn moeder en trekt weleens haar kleren aan. Er is één jongen die Duncan gaandeweg als een vriend gaat beschouwen: Perry, die regelmatig wordt afgeranseld door zijn vader.

avatar van alec
Deze film is voer voor psychologen en op ImdB wordt druk
gediscusseerd over het hoe en waarom over enkele scenes. Een
harde, fascinerende film met goed spel van Emile Hirsch. Zonder
spoilers, het einde is hartverscheurend ...

Geen makkelijke, en bij sommige scenes zelfs wat ongemakkelijke film, maar het raakt je heel de film door in je hart. Wat het verlangen naar begrip en genegenheid al niet teweeg kan brengen. En als je er zeker van bent dat je niet kan janken om een kip, vergeet het dan maar.
Prachtig geacteerd door Richard Jenkins, en vooral ook door Emile Hirsh die me, evenals in Into the Wild, enorm kan boeien en ontroeren.
De prachtige slotscene is één van de aangrijpendste die ik al gezien heb. Hou dus zeker een doos tissues bij de hand.
4,5 *

avatar van Near_Dark
Plot: We volgen het verhaal van de veertienjarige boerenzoon Duncan, hij is een outsider en moet de plotse dood van zijn moeder zien te verwerken. Zijn norse vader staat er nu alleen voor en is het niet gewoon om op een emotionele manier met zijn zoon om te gaan, dat deed zijn vrouw in zijn plaats. Maar nu die er niet meer is hebben ze het allebei erg zwaar om haar afwezigheid te verwerken en de draad van hun leven weer op te pakken.

Duncan is een beetje wereldvreemd, hij is erg zachtaardig maar heeft geen vrienden.
Het boerengat waarin hij woont wordt enkel bevolkt door macho's die hem een slappeling vinden, van hem profiteren en hem uitlachen om zijn vreemde gedrag.

Hoe moet het nu verder met de fragiele Duncan en komt het ooit nog goed tussen hem en zijn vader..? Hij zou graag aanvaardt worden door de 'coole' macho jongens maar die vinden hem een sul en vernederen hem keer op keer.
En wat gedaan met zijn ontluikende seksualiteit ? Dat zijn vele vragen, maar komen er ook antwoorden...?

Een Trailer is er niet van te vinden, er circuleren wel enkele fragmenten op YouTube maar die geven een totaal verkeerd beeld van deze film. Die focussen enkel op de zeldzame homo-erotische scènes die allesbehalve de hoofdmoot vormen in deze film, tsja...

Ik vond het een mooi, ingetogen Drama. Het begint erg rustig maar naarmate de film vordert laaien de emoties hoog op en voel je helemaal mee met de jonge Duncan die op niet veel begrip kan rekenen van de buitenwereld. Deze wordt bevolkt door mensen die hun gevoelens afschermen en niet toelaten dat er iemand door hun pantser breekt.

Het tempo is redelijk traag maar dat stoort niet omdat je aanvoelt dat het zo hoort. De rustige gitaarmuziek ligt aangenaam in het oor. Ik zou hem nog het best kunnen omschrijven als een 'coming-of-age' film waarbij het hoofdpersonage de nodige groeipijnen moet doorstaan op weg naar de volwassenheid en de confrontatie aangaat met de kille realiteit van het alledaagse bestaan.
Naar het einde toe vond ik hem alsmaar beter worden, de laatste 10 minuten zijn hartverscheurend.

7/10.
Een mooi Drama en tevens debuutfilm dat je niet onberoerd zal laten [thumbsup]

Een beknopt, wreed, hartverscheurend, maar ook ontroerend coming-of-age drama over rouw en seksualiteit van een enigszins vreemde, in sociaal opzicht onhandige en zachte jongen, die troost nodig heeft maar het niet krijgt. De vernederingen worden intens en met detail in beeld gebracht. Emile Hirsch is indrukwekkend als Duncan en Richard Jenkins 'is' de mededogende, in de war zijnde vader. Terzijde: ik heb vroeger kippen gehad, maar een dergelijke relatie is voor mij onvoorstelbaar.

avatar van Pazmaster
Mooi coming-of-age drama over een vreemd kereltje die moeite heeft met het verlies van zijn moeder en geen vrienden heeft. Als hij Perry leert kennen lijken ze vrienden te worden maar het neemt een iets andere wending. Het einde viel me wat tegen, dat had iets beter uitgewerkt mogen worden, ik vond het iets te abrupt. Er wordt goed gespeeld, vooral Hirsch doet het prima als de vreemde Duncan.

De film bergt tederheid naast harde relaiteit maar mist een tikkeltje spankracht om ver boven de middenmoot uit te steken.
Het thema is innemend (het hunkeren naar genegenheid van een eenvoudige jongen -in zijn adolescentiejaren- die zijn moeder heeft verloren en die ondanks vele pogingen niet de houvast vindt die hij zoekt) .
Goede vertolkingen.