Get Real (1998)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Simon Shore
met Ben Silverstone, Charlotte Brittain en Brad Gorton

De zestienjarige Steven heeft alleen nog maar aan zijn buurmeisje Linda durven vertellen dat hij op jongens valt. Net als alle meisjes op zijn school is Steven stevig onder de indruk van de knappe John Dixon, de populairste jongen van de school en een kampioen op de atletiekbaan. Hij zal zeker, net als zijn vader, in Oxford gaan studeren en heeft verkering met het plaatselijke supermodel Christina. Groot is dan ook Stevens verbazing als hij John in het park tegenkomt op een plek waar homo's elkaar ontmoeten. En nog groter als blijkt dat John ook best oog heeft voor Steven! Maar ondanks al zijn spieren is John zwakker dan Steven als het erop aankomt de waarheid onder ogen te zien en uit te komen voor wat hij werkelijk is.

MFEO
Ik heb deze film 3x in de bios gezien. Geweldige feel-good film.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
volgens mij hoeven we niet naar je seksuele geaardheid te vragen

MFEO
Denk dat dat wel duidelijk is. hihihi

MFEO
De trailer van deze film kan je vinden op: link

goede film, net zoiets als Fucking Amal

avatar van Esteban
De traditionele opbouw van deze andersgeaarde romantische film, draagt alleen maar toe aan het feel-good gehalte. Misschien had wat meer humor wel op z'n plaats geweest... niettegenstaande vrij sterke film die cliché's weet te vermijden. Ben Silverstone heeft wel wat in z'n mars, misschien wil ik daar wel meer van zien.

Get Real ***1/2

een goede feel good film die voor vele gay's heel herkan baar is *****

Heel leuke jongerenfilm. de hoofdacteur was zo charmant. als hetero heb ik hier erg van genoten. wat kunnen die Britten toch `lieve` films maken.

avatar van dray
herkenbare film. Goed geplaatst, zonder al pretentieus over te komen

avatar van Bas17
Beautiful thing, fucking amal zijn toch veel betere films over hetzelfde thema

ik heb de film nu al 5 keer gezien en hij blijft echt geweldig,vooral de hoofdrolspeler vind ik echt een schatje.

Geweldige mooie film die doet denken aan Sommersturm , mooie ingetogen en zeer goed geacteerd.

avatar van Bubblez
Ik vind deze film na Beautiful Thing toch wel een van de betere tienerfilms met een homoseksueel thema. Get Real is aandoenlijk. Ik moet steeds lachen om dat buurmeisje

avatar van Leviwosc
Ik denk dat 'Get Real' samen met 'Beautiful Thing' toch wel de homo-must-see films zijn! Ik weet dat ik Get Real heb gezien tijdens mijn eigen coming out en ik kan jullie zeggen, dergelijke films zijn je echt een steun in de rug wanneer je zelf op het punt staat iets dergelijks wereldkundig te maken.

Geheel objectief kan ik dus niet zijn, de film heeft voor mij ook een emotionele waarde. Toch vind ik het verhaal erg sterk, er zit veel humor in de film en tegelijkertijd wordt de vinger ook op de pijnlijke plek gelegd. Want wat je ziet in de film zou realiteit kunnen zijn! De cast vind ik goed al vind ik John Dixon nu niet bepaald een lekker ding, maar goed, smaken verschillen.

4 sterren.

Erg sterke film. Ik denk dat voor mensen die op het randje van hun comming-out zitten een extra duwtje in de rug geeft. Ook wekt het veel sympathiek op voor homoseksuelen. De film zou het goed doen op scholen als een soort van voorlichting.

Patat
Cliché gay movie met een nogal ranzige start waarin Steven, een 16-jarige homo, gasten oppikt in het nabijgelegen park. Waarom moet 3/4e van de gay movies altijd over cruisen en losbandige seks gaan? Waarom doet men uitschijnen alsof elke homo zo'n fase moet doormaken?

Anyway, na dit nogal teleurstellende begin komt de film wat op gang en raak je toch geboeid door de relatie tussen Steven en seksidool John Dixon, die de ganse film lang door werkelijk iedereen wordt geprezen, maar eigenlijk niet eens zo knap is. Het kabbelt allemaal maar verder zonder echte verrassingen, maar echt vervelend wordt het ook nergens. Linda, de beste vriendin van Steven, brengt hier en daar nog een kleine komische noot.

"Get Real" is zo'n typische film die bij mezelf weinig herkenning oproept. Waarom kunnen ze niet eens een film maken met een gewoon gelukkig volwassen homokoppel? Allicht is dat te saai, maar waarom moet het altijd gaan over tieners die in de knoop liggen met zichzelf, zich nog moeten outen en uiteindelijk hun grote liefde moeten laten gaan? Ach, zoals mijn voorgangers vermelden allicht een steun in de rug voor tieners die het thuis nog moeten verkondigen, maar een gay movie met een ander thema zou ook eens leuk zijn om te zien. Bij deze film had ik toch vooral het gevoel van "been there, done that".

Humorvolle en grappige Britse film, ook ontroerend. Met een onderwerp dat actueel blijft. Ook prima acteurs.

avatar van alec
Het verhaal is niet echt sterk, de uitvoering is des de beter. De twee acteurs doen hun best maar soms komt het niet geloofwaardig over. De kleine plots om de grote verhaallijn heen is interessant, de reacties van de ouders, de gemeenschap, school en de vrienden. De reactie van Patat begrijp ik ten dele, dat het niet veel vernieuwend is. Maar het is ook zeker geen cliché verhaal.
Een *3.5

avatar van Akkiej
Wat een ontroerende film. Het verhaal is een beetje 'standaard', voor zover je een homofilm standaard kunt noemen. Maar doordat de film niet de opzet heeft van een Romantische Comedie, wordt het een boeiende film die je niet meer loslaat tot het einde. De hoofdpersoon wist te overtuigen, ik vond hem echt een goeie acteur. Ook Linda was een leuke twist in het verhaal, zij was ook goed! Maar ja, John Dixon was dan weer iets minder.

Al met al een prima film, met tranen bij het eind. 4 sterren.

avatar van maxo922
Grappig, ik dacht; 'kijk ff het begin en zap dan weer verder.' Blijkt het een prachtige film te zijn.

Het begint nogal onhandig en klungelig maar weet later toch iets neer te zetten. Ook mede dankzij het goede acteerwerk.

Hier en daar wat langzamer dan gemiddeld maar blijft toch boeien door de stiekeme ontmoetingen tussen de twee jongens. Er was een mooie chemie tussen de twee.

Verder is het allemaal gemiddeld verzorgt, nergens echt beeldend mooi, maar ook niet echt noodzakelijk door het sterke verhaal. Uiteindelijk gebeurt er ook niks écht schokkends, het heeft een fijn einde.

Vooral de scenes naar het einde toe zijn ontroerend en soms zelfs spannend.

In totaalbeeld een goede film, die zeker nog wel blijft hangen. en ook gewoon voor niet-gays kijkbaar is.

* 4,0

Ontroerende 'kleine' Engelse film zoals ik ze graag zie. Ik lees hier eigenlijk al veel wat ik zelf ook zou willen zeggen. Daarom pik ik deze er maar uit vanwege de laatste zin. Want dat is geloof ik wel of weer nodig. Helaas....

wfiret schreef:

avatar van Arnforpresident
Mooie film, heel herkenbare situaties, geeft prachtig weer hoe een jonge homo zich voelt op die leeftijd. Het begin had ik net gemist. Ik had alleen liever een knappere hoofdrolspeler gezien.

avatar van Akkiej
Arnforpresident schreef:
Ik had alleen liever een knappere hoofdrolspeler gezien.

Ik denk juist dat deze ietswat nerderige hoofdrolspeler de film leuk maakt. Als er nou een knappe homoseksuele jongen neergezet was, dan zou de film meteen in z'n waarde dalen.

avatar van Leviwosc
Helemaal eens met Akkiej! Eén of andere hunk zou zeker niet geloofwaardig zijn als de underdog die uiteindelijk alle tegendruk overwint.

Deze jongen is gewoon normaal, zoals de meeste jongens zijn. Niet lelijk, maar ook zeker niet extreem knap. Zo is het in mijn optiek ook het beste.

Hele ontroerende en aandoenlijke film, heb er echt van genoten. Ook ik dacht even langs te zappen, maar de film wist mijn aandacht tot het einde vast te houden.
@ Patat: Nee, het is niet het toppunt van originaliteit, maar moet dat dan altijd om goed te zijn? Natuurlijk, het verhaal was voorspelbaar, maar voor mij daarom niet minder genietbaar. De reden dat er veel films gemaakt worden over homoseksuele mensen op jonge leeftijd, lijkt me logisch, dit is de leeftijd waarop iemand met zichzelf en dus zijn geaardheid in het reine moet komen. Dat is interessanter dan iemand die al uitontwikkelt is en de meeste obstakels al heeft overwonnen.

Ik vond het leuk dat de film de toon over het algemeen luchtig hield. Het had ook iets onschuldigs over zich, wat ik eens een verademing vond naast al die tienerfilms die alleen maar om seks lijken te draaien.
De jongen in de hoofdrol speelde heel prettig en oprecht, iemand waarmee veel 'outcast' tieners zich mee zullen kunnen identificeren, ongeacht geaardheid. Maar uiteraard vooral voor homo's in dezelfde situatie.

Spoiler: Jammer dat ze uiteindelijk niet bij elkaar komen, tenminste, als ik het goed begrepen heb? Of is het de bedoeling dit een beetje in het midden te laten? Ach, je kan niet alles hebben.

avatar van Leviwosc

Antwoord: Steven nam na zijn publiekelijke coming out als het ware afscheid van John. Daar John had verkozen, omwille van zijn onkreukbare image, niet uit de kast te komen. Steven zei ook letterlijk: 'wordt gelukkig.' Volgens mij kun je dat als een einde interpreteren.

avatar van RodneyS
Mooi verhaal, slecht geacteerd naar mijn idee.

Een realistisch, innemend, boeiend, geestig, ontroerend en sympathiek coming-of-age verhaal, met als centrale thematiek: de emotionele onzekerheid en de verstikkende familiedruk waar een schuchtere tiener uit een Engelse procinciestad mee om moet gaan. Een film over bedrog, afwijking, onderdrukte gevoelens, heimlijke liefde en moed. De integriteit van de regisseur komt duidelijk naar voren en de cast is uitstekend. Gelukkig geen probeemfilm met overdreven humor.

avatar van Divoboy
Mooie, realistische en herkenbare film.3.5*

avatar van Sketchead
Na vijf jaar weer bekeken en ik werd er weer net zo giechelig door meegesleept! Vrij simpel plotje, maar mede door Ben Silverstones vertolking ontroerend overgebracht! Jammer dat hij hierna niet veel meer in de filmwereld heeft gedaan. Waar ik het einde die vijf jaar terug een anticlimax vond, kon ik hem nu eigenlijk wel waarderen. (Waar zat ik toen met m’n hoofd? Een beetje bij de dude blijven die je knal verkoopt vanwege het aanzien bij z’n matties )