• 11.228 nieuwsartikelen
  • 9.021.970 stemmen

Juste une Question d'Amour (2000)

Drama | 88 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Just a Question of Love

Oorsprong: Frankrijk / België

Geregisseerd door: Christian Faure

Met onder meer: Cyrille Thouvenin, Stéphan Guérin-Tillié en Éva Darlan

Gesproken taal: Frans

Plot Juste une Question d'Amour

Laurent studeert aan de landbouwschool en deelt een appartement met Carole. Zijn ouders denken dat zij een relatie met elkaar hebben en dat komt Laurent goed uit, want zodoende kan hij verborgen houden dat hij homoseksueel is, iets dat zijn ouders verafschuwen. Als hij stage gaat lopen bij Cédric slaat al snel de vlam tussen beiden over. Ten koste van alles wil Laurent veilig "in de kast" blijven, terwijl Cédric voor openheid is. Dan bemoeit Cédric's moeder zich ermee, met alle gevolgen van dien.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van andreo

andreo

Een mooie en ontroerende film

avatar van alec

alec

Knap verhaal wat nogal wat vooroordelen wegneemt. De weergave wordt allesbehalve zwart/wit neergezet waardoor dit niet een typisch voorspelbare film is. De acteurs zijn overtuigend en komen geloofwaardig over. Soms (met vele Franse films) komen sommige scenes nogal opvliegend over.

Een *4.0

gauke

Een leuke frisse film over coming out problemen en vooroordelen en natuurlijk over echte liefde.

avatar van adaveke

adaveke

deze film speelt op vrijdag 21 november naar aanleiding van het holebifilmfestival Vlaams-Brabant is de studio's te Leuven.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Sterk drama, erg klein gehouden, maar wel heel erg goed neergezet. De heren hoofdrolspelers spelen hun rollen beiden erg goed, maar de moeder van Laurent steelt voor mij de film, hoe klein haar rol ook mag zijn. Je leest in haar gezicht de teleurstelling af, maar ook de snelle acceptatie die ze maakt. Wat me wel opvalt aan de rest van de film is dat hij heel snel gemonteerd is. Misschien typisch Frans, daar kijk ik te weinig Franse films voor. 4 *

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Deze film lijkt me voornamelijk interessant voor pubers die worstelen met hun 'coming out'.

In filmisch of verhaaltechnisch opzicht heeft deze film helemaal niets te bieden.

Allemaal wel redelijk professioneel gedaan hoor, maar voornamelijk ook saai en dit-heb-ik-al-veel-vaker-gezien TV-film-achtig werkje.

avatar van Darbie

Darbie

Alhoewel ik het eens ben met de kritiek van Wendyvortex, geef ik deze film uit een soort "politieke correctheid" toch 4 sterren.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Wat een onzin, maar ja, het is jouw stem.

avatar van henkula

henkula

ik dacht dat dit een goede film zou zijn gezien het gemiddelde, maar het lijkt nergens op. voortaan zal ik beter op het aantal mensen die gestemd hebben letten, een tip zou minimaal het aantal stemmers moeten tellen.

gauke

Pijnlijk hartstochelijk, meeslepend, mooi en boeiend is dit simpele portret (tv-film) over een homoseksuele liefde en de problemen die dat met zich meebrengt om daar wel of niet open mee om te gaan. De gesprekken, situaties en emoties worden op een natuurlijke en nuchtere manier in beeld gebracht. De gehele cast acteert uitstekend en geloofwaardig en de muziek is doeltreffend gekozen.

avatar van Madeliefje

Madeliefje

Heer-lijk. Helemaal eens met gauke.

BBarbie

Mooie televisiefilm van Christian Faure, waarin - net als in zijn prachtige Un Amour à Taire (2005) - de acceptatie door de ouders van de homosexualiteit van hun kinderen centraal staat. Rustig en ingetogen verteld, vol emoties maar zonder valse sentimenten. De slotscène is helaas wat te gekunsteld.

Sterke cast met als uitschieter Eva Darlan als de moeder van Cédric (Stéphan Guérin-Tillié).

avatar van nachtschade

nachtschade

Prachtig drama, alleen de snelle montage op sommige momenten, vond ik niet passend.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

Er zijn verschillende mindere puntjes te noemen bij deze film; maar de kern staat als een huis. Nu heb ik hem voor de vierde keer gezien; en ja hoewel ik het nagenoeg kan dromen; hij blijft raken. ER is slechts een "eenvoudige" kern en de gehele film straalt het gegeven overtuigend uit. Mogelijk geen onverdeeld meesterwerk; maar wel echt een uitstekende film.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Voor de tweede keer na jaren weer gezien. Het blijft een prachtige film. De jongens spelen allebei voortreffelijk. Ook de vriendin is erg leuk in haar rol. Goed ook voor ouders die een homoseksuele zoon of dochter hebben om deze film eens te zien. Leuk om geen stereotiepe rel nichten te zien, maar gewoon normale jongens.

avatar van AnyaH

AnyaH

Mijn eerste Christian Faure film. Wat een prachtig en romantisch liefdesverhaal! Mooi en respectvol gebracht door de hoofdrolspelers. Gewoon erg prettig en relaxed om naar te kijken, boeiend tot het einde. Misschien geen meesterwerk te noemen, maar dat hoeft ook niet persé. Un Amour a Taire heb ik ook liggen, dat wordt de volgende, ik kijk ernaar uit!