Freier Fall (2013)

Alternatieve titel: Free Fall

Duitsland

geregisseerd door Stephan Lacant
met Hanno Koffler, Max Riemelt en Katharina Schüttler

De 36-jarige Marc is bij de oproerpolitie en wordt vader. Maar kort nadien wordt hij verliefd op zijn collega Kay. Zijn leven glipt hem langzaam door de vingers wanneer hij tussen zijn vertrouwde wereld en de kick van de nieuwe ervaringen heen en weer geslingerd wordt.

Oef! Wat een ongelooflijk goed acteren. De spetters vliegen er vanaf bij Hanno Koffler en Max Riemelt. Petje af. Gewoon kijken, ik heb niets toe te voegen.
Een verdiende 5*.

Een stemmig, realistisch verhaal dat ontroert en dankzij de sterke dramatiek werkt! Een film over een politieagent die, wanneer de facade van de door hemzelf opgebouwde, burgerlijke wereld afbrokkelt, langzaam de controle over zijn leven kwijtraakt. Vooral in de eerste helft zijn weinig woorden nodig om de hartstocht voelbaar te maken. Het drama speelt zich af in een homofobe omgeving en kent de vertrouwde (conflictueuze) ingrediënten liefde, intolerantie, haat, discriminatie, zelfverloochening en -acceptatie. De beide hoofdrolspelers passen bij elkaar, spelen indringend en uitstekend samen. De regisseur laat in deze context aan het einde terecht vragen open.

avatar van madmax1
Heftig dit verhaal dat zo maar omslaat van een gehecht gelukkig gezin , naar een naargeestig tweede geheim leven ,waaruit niet te kiezen valt, dat dit zomaar gebeurt is het leven, broeierige sfeer en spanning die je vastklemt aan het beeld schitterde acteer prestaties ,het einde abrupte en te gemakkelijk. (opgelost?)

avatar van cantforgetyou
Super goed drama. Erg herkenbaar. De acteurs spelen echt héél goed. Vooral de zwangere vriendin. Maar ook de 'zoekende' hoofdrol speler. Het einde vonden we iets minder. Maar op zich ook wel goed om niet voor een hollywood einde te gaan. Er zou nog een vervolg gemaakt kunnen worden.

avatar van Zeriel
Nou ik vond dit helemaal niet zo boeiend. Gekeken vanwege de hoge score, aantal stemmen niet gezien.

Het is een verhaal wat redelijk voorspelbaar verloopt, en vrij afstandelijk is. Dit komt vooral doordat de zwangere echtgenote pas langzaam in beeld komt, zodat je in de film nauwelijks voelt in wat voor situatie Marc zich bevind ("een hecht gelukkig gezin" niks van gemerkt), omdat er gelijk gefocust wordt op zijn affaire met Kay. Prima acteerwerk verder, maart de setting had wat beter uitgewerkt mogen worden.

"Exceptionally hot love scenes and full-frontal nudity" staat op de flap, ja ze zijn helemaal naakt te zien, maar voor de rest zijn het geen wereldschokkende scenes.

Goed, ik denk dat dit vooral een doelgroepfilm is, die voor mensen die daar niet toe behoren een stuk minder interessant is.

avatar van hkoster
behoor niet tot de doelgroep. Maar het is altijd een worsteling om te bekennen dat je "anders" bent. Goed weergegeven.

avatar van jeuletaxi
Ik hoor absoluut niet tot de doelgroep.
Maar werd gegrepen door het goede acteren van alle 3 de hoofdrolspelers.
En voelde de worstelingen die ze mee maakte, wat overtuigend werd gespeeld.
Zeker een mooie film al hoor je niet tot de doelgroep.
Kan me voorstellen als je bekender bent met de situatie van deze film dat het een topper van een film is.
Vond het jammer dat de aftiteling kwam, dus zeker een aanrader.

De film pakt je gelijk door het goede acteer- danwel regiewerk. Ook het verhaal werd naar mijn idee snel interessant, misschien omdat ikzelf tot 'de doelgroep' behoor.
Wat ik vooral mooi vond was hoe de emoties van de hoofdrolspelers werden neergezet, kortom prachtig. De seksuele spanning maar ook woede en verdriet zijn heel goed tot uitdrukking gebracht door de acteurs, in het bijzonder door Hanno Koffler. Hierdoor kan je heel intensief mee voelen met Marc.
Ik was dan ook bijzonder verrast dat de film zo eindigde en bleef met een ontevreden gevoel achter. De film had eigenlijk nog kwartier langer moeten duren zodat het één en ander tussen de personages uitgespeeld kon worden.

Voor de rest een mooie film voor zowel homoseksuele als heteroseksuele kijkers, omdat in deze film eindelijk eens de woede, twijfel en andere emoties worden belicht van de persoon die op latere leeftijd uit de kast komt samen met de emoties van zijn vrouw in dit geval die zich bedrogen en verlaten voelt. Deze film kan begrip opbrengen voor beide partijen, niet alleen voor de vrouw die verlaten wordt.

avatar van AmazingPP
Uitstekend geacteerd drama wat me toch niet helemaal wist te pakken. Ik vond het allemaal een beetje te voor de hand liggend. (Politie-) Man met zwangere vriendin die verliefd wordt op een man. Je zal ze de kost moeten geven. En of je nu wel of niet behoort tot de "doelgroep" staat hier volgens mij buiten kijf. Je kunt als hetero ook gerust naar deze film kijken, hoor. Ik had er tenminste geen probleem mee. Ik snap sowieso niet waar mensen zich altijd zo druk over maken over iemands geaardheid. Zolang er maar geen kinderen in het spel zijn vindt ik het allemaal prima wat iedereen doet, al hangen ze onder een shetlandpony. Als dat je ding is... 3 *

avatar van MacHop
Mooi gemaakte film waarin het dilemma van Marc erg goed en pakkend wordt weergegeven. Boeiend en mooi gefilmd, waardoor je al snel in het verhaal zit. Een aanrader, ook als je niet tot de doelgroep behoort.

avatar van Bubblez
Poeh, mooi hoor! Goed verteld verhaal, met overtuigende acteurs.

Mooie film,goede acteerwerk,goede verhaal.

avatar van cucciolo
Komisch. Vooral omdat de film probeert heel serieus te zijn terwijl ie dat natuurlijk helemaal niet is. Behalve dat het verhaal her en der wat ongeloofwaardig is, is in eerste instantie het hoofdpersonage totaal niet geloofwaardig. Ook niet goed gecast imho. Z'n tegenspeler komt al wat overtuigender over maar dat is niet voldoende om het geheel nog serieus te nemen. Daarbij barst het van de cliche's. Toch is het acteerwerk vrij goed en maakt het totaal aan filmische elementen het alsnog een goede, meeslepende en vermakelijke film van onze oosterburen. Maar wat het dramagehalte betreft slaat Lacant toch echt de plank volledig mis. Daarom net geen 3.5*

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd. 'k had geen verwachtingen bij deze film, maar 'k vond hem niet mis.
'k vond het wel een interessant verhaal en de cast deed het ook prima, het kwam wel overtuigend over. De film zag er goed uit, alleen het einde was zo abrupt.
Tja, 'k vond het niet mis en toch de moeite om eens gezien te hebben.

Een heftige film; die veel vertelt over keuzes en oordelen. Een voorbeeld van een feel-bad movie. Gedurende de film winnen de hoofdpersonen zeer aan kracht, en je wordt er zo ongeveer ingetrokken. Groeiende spanning groeiende wanhoop.

avatar van fritsje
Soort duitse brooke back mountain maar dan realistischer en geloofwaardiger geacteerd.

avatar van JJ_D
Things fall apart; the centre cannot hold. (W. B. Yeats, uit het collectief geheugen op te disselen bij de minste-geringste gelegenheid, jazeker, hatsjie!)

Ruim anderhalf uur vertwijfeling. Stilstand, of: het beschrijven van cirkels. Rondom een onbekend, onpeilbaar centrum: de eigen seksualiteit. Zo’n onbenoembaar ding dat tentakels heeft naar alles wat het leven uitmaakt: vrouw, kind, familie, werk, alles, alles. Een dwingend ding, waaraan men onmogelijk kan weerstaan. Het is toegeven aan het vlees en bloed dat wij zijn, of zich storten in een consensusbestaan van puur ongeluk. Niet weerstaan, is echter vallen. Vrij vallen, als in “vrije val”, als in verbranden, doorknippen, achterlaten, met uiteindelijk: een nieuw begin. Na de val, de landing, het aloude ‘ik’ dat anders geworden is, of: van een ‘ik’ naar een ‘meer ik’. Maar of het bestaan er daarom gemakkelijker op wordt…? Ahum, hatsjie!

Veel herhaling in ‘Freier Fall’, doch ook: goeie soundtrack, krachtig vertolkt en al bij al een mooi portret van wat vier simpele woorden als “uit de kast komen” precies kunnen betekenen voor iemand die z’n hele leven in de kast heeft gezeten. Ontwapenend ook hoe bruut, weifelend en tegelijk teder de homo-erotische beleving in beeld wordt gebracht.

(Trouwens, waarde vrienden…ik las ”doelgroep”…serieus?)

Heb ooit een identiek geval gekend in mijn omgeving en toen vond ik dat de grootste vernedering die een vrouw binnen het huwelijk kan ervaren.
Cineast raakt dit aspect wel aan maar wijdt zich vooral aan de innerlijke strijd die het hoofdpersonage, trouwens overtuigend vertolkt door Hanno Koffler, voert.
Wellicht verheft de film zich daardoor boven de doorsnee prenten die alleen maar de vooroordelen en afkeer van deze geaardheid aanvoeren.