L.I.E. (2001)

geregisseerd door Michael Cuesta
met Paul Dano, Brian Cox en Billy Kay

Howie is een vijftienjarige jongen wiens moeder onlangs overleden is bij een auto ongeluk. Hij voelt zich verwaarloosd door zijn vader en sluit zich aan bij een groep jongens die voor de lol inbreken. Na een inbraak wordt Howie betrapt door Big John, een voormalig marinier met een liefde voor jonge jongens. Er ontstaat een complexe relatie tussen beiden.

MFEO
De trailer van deze film kan je zien op:
link

Dit is echt een fantastische film. De cast is geweldig, zeker Brian Cox. hij is geweldig.

avatar van Esteban
ENORM benieuwd naar deze, al méér dan twee jaar trouwens. Maar hier in Belgie nog steeds geen video/bio release gezien.

avatar van jassonn
Aangezien de link van MFEO het niet meer doet hier een nieuwe.
Ik ga in de videotheek eens op zoek naar deze film,hij lijkt mij wel goed.

De film is volgens mij nergens in Nederland of België te huur of te koop. Zelf heb ik de DVD in Londen gekocht. Ik denk als je de film echt wilt dat je meer in de Engelstalige landen moet zoeken.

Ik wil 'm graag hebben, maar wacht toch nog op een mogelijk versie met Nederlandse ondertiteling.

Weet iemand toevallig of dit er ook is?

FisherKing
Play heeft hem voor 13 pond.

avatar van Bas17
Geweldige film, 5 sterren.

Eindelijk ook toegevoegd op moviemeter, heb hem van amazon

avatar van jassonn
Gaat dit nog in de videotheek e.d. komen?

jassonn schreef:
Gaat dit nog in de videotheek e.d. komen?

Ik betwijfel het, film uit 2001....
Verder ook geen berichten over gehoord, gewoon kopen op buitenlandse site die dvd

avatar van Bas17
Hij is bij van leest te koop!!!! 14,99, weet niet of er ned ondertiteling bijzit

Edit: Geen Ondertitelling erbij helaas

avatar van De Knip
Karakterfilm, maar om nou te zeggen dat ik hem fantastisch vind? Neen. Een sterke verfilming van pedo/homofilie, waarbij ik eerlijk gezegd niet altijd even lekker heb zitten kijken.
Goede film, maar niet genoten:

***1/2

neo (crew)
Zag net de original uncut version zag en zoiets had van; ooh ja idiote Amerikanen weer. Nuchter als ik als Nederlander ben, niks schokkends. Ik denk dat De Knip en ik op dezelfde golflengte zitten als ik zeg dat verdere details van bepaalde dingen alleen voor de 'liefhebbers' zijn Vond het wel een aardige film en vooral Brian Cox goed spelen. Wat ik wel vreselijk ontroerend vond was de muziek van Pierre Voldes. 3 sterren

neo schreef:

Wil de film shokeren dan? Denk dat Cuesta niet wilde shokeren met deze film... Eerder een taboe in een vrij realistische situatie aan de orde brengen en zelfs begrijpelijk en natuurlijk laten lijken.

Mij schokte dit absoluut ook niet en toch vind ik het een sterke film.

Wel 1 ster verlaagt naar 4*

Zeer goede film in mijn ogen.
Goed geacteerd door de hoofdrolspelers.
Ietwat confronterend, maar niet "over the top"
Zeker de moeite waard

neo (crew)
Bas17 schreef:

Het was een geintje. Mijn kritiek was meer op het Amerikaanse shockeer systeem. Ik wilde nergens beweren dat de regisseur erop uit was om...

avatar van bisse
Hoge verwachtingen bij deze film en na lang wachten eindelijk op de kop getikt.. Uiteindelijk was ik toch wel behoorlijk teleurgesteld.
Om te beginnen is de look van de film(belichting of gebrek hieraan) erg lelijk. Ik heb bijna nooit moeite met met low-budget stijl maar bij deze wel. het hele verhaal rondom vader en zoon vond ik heel erg cliche en niet echt goed uitgewerkt. Het hele verhaal rondom moeder een beetje erg theatraal.
De film wist me ook nergens echt te raken of mee te slepen.Het enige wat echt goed was, was de acteer prestatie van Brian Cox die overigens nooit tegenvalt. Ik geloofde uiteindelijk ook niet echt in het verloop van de film en de wijze waarop keuzes van personages aansluiten bij hun motivaties. De uiteindelijke ommekeer in de verhouding tussen marinier en hoofdroltuup vond ik ook maar mager uitgewerkt. Nee het is me eigelijk echt een raadsel wat iedereen hier nu zo geweldig aan vindt. Ook weer erg jammer dat niemand hier een serieuze poging doet dat te verwoorden.

2* voor Cox

GOEIE FILM!

goeie film !!
ma ik heb hem zonder ondertiteling gekeken dus ik snapte niet echt alles, waarom hebben ze nu Big John doodgeschoten?
misschien een domme vraag als da het punt van de film is, maja.....

Sterke, provocerende en tragische film, die een omstreden, moeilijk en verwarrend onderwerp op een uiterst zorgvuldige wijze aan de kaak stelt. Aanbevolen!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Denk een beetje aan Larry Clark, een ietsje aan The Woodsman maar nog een stuk meer aan Mysterious Skin. Met een stel geweldige acteurs en zorgvuldig uitgewerkte karakters en relaties. Hooguit de relatie tussen vader en zoon was minder sterk.

Knappe en ontroerende film om zijn nuance en het voelbaar maken van steeds veranderende emoties. Visueel wat minder sophisticated dan Mysterious Skin, maar die My Own Private Idaho-achtige-scene bij het vuurtje in het begin met Gary en Howie is een plaatje. Zowel Cox als Dano als Kay zijn zeer sterk.

bisse schreef:

2* voor Cox

Dat komt omdat de gemiddelde filmkijker niet zo let of er wel genoeg licht is, ofdat er een bepaald cliche is. Ik kan t woord cliche niet meer horen. Maak je toch niet zo druk. We letten er op of de film ons vermaakt heeft. Als iemand uit gaat van jouw beoordeling en daarom de film niet kijkt, mist diegene een erg interessante film!

Ik vond het een heerlijke film om te kijken. Erg knappe jongen ook. Alleen jammer dat ie de hele film met minstens één blauw oog rond loopt.

avatar van Leviwosc
Ik zou deze film graag willen hebben. Weet iemand een adres waar ik deze kan kopen? Het maakt niet uit dat de film niet is ondertiteld of een andere regiocode heeft. Laat me alsjeblieft iets weten wanneer je een adres hebt in Nederland, België of Duitsland.

Leviwosc schreef:

Boekhandel Vrolijk in Amsterdam (www.vrolijk.nu) en www.amazon.co.uk

avatar van Leviwosc
gauke schreef:
Boekhandel Vrolijk in Amsterdam (www.vrolijk.nu) en www.amazon.co.uk

Hartelijk dank!

avatar van niethie
Had deze eens gepindakaast en toen hield hij het er tijdens het kijken halverwege mee op, vond dat toen niet eens zo heel erg eigenlijk. Gister de andere helft afgekeken. Was er als liefhebber van coming of age en zijn tip 250 positie wel allang benieuwd naar maar het deed me toch minder dan gehoopt. Echt rauw en/of ellendig is het allemaal niet, iets wat ik na de positieve woorden wel verwacht had. Acteerwerk laat ook wat aan de wensen over, Dano deed het opzich aardig, maar keek wel de hele tijd op een manier alsof ie heel nodig naar de wc moest en dat was wel een beetje irritant soms, Cox echter wist prima te overtuigen. Film kent ook wel wat mooie momenten, bijvoorbeeld die waar Howie op het punt staat te springen maar tegen wordt gehouden door de verschijning van zijn moeder, moest daarbij meteen aan Lilya 4-ever denken maar deze is van een jaar eerder dus geen plagiaat van deze kant. Dan zijn er nog de scenes bij Cox thuis, vooral daar waar hij op het punt zijn slag te slaan maar hij wordt overrompelt door de emotionele uitbarsting van Howie en toch besluit zijn handen thuis te houden. Heel mooi vond ik dat! Het eind daarintegen deed me dan weer weinig, het was me veels te plots en ik voelde er weinig bij. Ook zijn relatie/vriendschap met die ene jongen vond ik nogal misplaatst, het ene moment zijn ze de beste maatjes en toen was hij weer vertrokken. kan aan mij liggen hoor. Ook het gebruik van muziek is trouwens niet al te best, soms wel wat aardige stukjes maar vaker dingen die helemaal niet passen bij de desbetreffende scene, emotie die hij oproept. Nouja kan er nog wel een voldoende uitkrijgen hoor, maar had er zoveel meer van verwacht, toch wel een lichte teleurstelling!

3 sterren

avatar van 606
Heftige film met een alledaags onderwerp, wat redelijk gevoelig is.
De acteurs spelen erg goed hun rol.
Einde was niet verwacht.

3,5 ster

avatar van danuz
Erg herkenbaar tijdsbeeld alvast - zag er rond die tijd (of enkele jaartjes eerder) bijna precies zo uit (wijde carhartbroek met lus, oversize t-shirt, skateschoenen, haar in schijding) - typisch! Maar daarnaast is dit ook nog eens een fascinerende film. Jammer genoeg is het allemaal net iets te plot-driven en kent het geheel teveel bijverhaaltjes om echt te imponeren. Maar alleen al voor het reciteren van Whitman en de interessante thematiek verdient dit een pluim!

Edit: Zie nu pas dat Paul Dano ook in o.a. There Will Be Blood en Meek's Cutoff speelt, had hem niet 1,2,3 herkent.

avatar van perceived
Mooi debuut.

Eerste film van Michael Cuesta die ik enkel kende van het matige 'Tell-Tale'. 'L.I.E.' is een compleet andere film die sterk aan Gregg Araki's 'Mysterious Skin' doet denken. Alleen wordt het hier een stuk subtieler aangepakt. (Het zou me overigens niets verbazen als Araki 'L.I.E.' als inspiratiebron heeft gebruikt).

Het verhaal kent wat onduidelijkheden, maar juist door een aantal handelingen in het ongewis te laten wordt wel het menselijke aspect versterkt. Ik vind het knap dat de regisseur hiermee speelt en vooral de menselijke kant laat zien. Het wist bij mij in ieder geval sympathie op te wekken voor een pedofiel, een type mens waarvan ik zijn seksuele handelingen ten zeerste afkeur en walgend tegenover sta.

De film oogt aantrekkelijk en de acteurs zijn goed op dreef. Wel vond ik de rol van Walter Masterson, als huisgenoot van Big John, nogal zwak. 7/10*

avatar van Darbie
Het enige dat ik heb overgehouden aan deze film is een zéér onsmakelijk gevoel.