Muriel's Wedding (1994)

Australië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door P.J. Hogan
met Toni Collette, Rachel Griffiths en Bill Hunter

Muriel is een dik meisje zonder stijl, dat door niemand wordt geaccepteerd. Luisterend naar ABBA-liedjes droomt ze maar van een ding: Trouwen! Als zij haar oude schoolgenoot Rhonda tegenkomt, leert die haar om echt van het leven te genieten. Totdat Rhonda ziek wordt.

avatar van Dennis Evahi
Echt een leuke, grappige film. Paar keer gezien. Heerlijk leedvermaakfilm.

****-sterren

avatar van WB
WB
Geen slechte film, maar is niet echt mijn smaak. Leuk die Abba liedjes als je ze aan het begin hoort, maar na een tijdje wordt je er wel gek van. Op zich wel leuk hoe het van een inmens vrolijke film, naar een ietwat droevig einde toeleeft... Goed geacteerd.

avatar van Thomas83
Niet zo heel bekend blijkbaar en daardoor ook wat onderschat als je het mij vraagt.
De film is gewoon een mooie mix van komedie en drama. Die liedjes van Abba steeds zijn wel vervelend, maar zetten wel een bepaalde sfeer in de film. Een film die trouwens nog aardig wat interessante karakters kent.
Zeker een aanradertje dit als je een lekker wegkijkende film zoekt die je zowel weet te ontroeren als aan het lachen weet te maken.

avatar van Betamax
Al twee keer op TV gezien en nu dus op DVD.
Blijft leuk, Toni Collette is een prima actrice.

avatar van Iron Maiden
te zielig

avatar van MJ671989
Ik had hem een paar keer op televisie gezien, maar heb hem toch maar aangeschaft. Het blijft een goede (en vooral zielige) film. Aanrader

avatar van maxcomthrilla
Toni Collete kruipt in de huid van Muriel ' onzeker, niet al te snugger uit de ogen kijkend maar vervuld met grote idealen '. Wanhopig tracht Muriel aansluiting te vinden bij haar populaire vriendinnen, die haar echter alleen maar als ' oud vuil ' behandelen. Op haar dromen waar te maken neemt ze een rigoreus besluit, niet wetende dat zij haar nogal kansloze familieleden daarmee heftig zal ontwrichtten.

Muriel `s Wedding weet zich dan ook te onderscheiden van de gemiddelde romantische komedie dankzij een hoop wrange zaken die aan bod komen. Muriel is niet altijd sympathiek, maar vaak behoorlijk egocentrisch. Als zij heeft besloten om ' haar nieuwe leven ' te leiden gaat dat gepaard met het bannen van de, voor haar zo vaak, troostende muziek van Abba.

Ben het niet helemaal eens dat Muriel `s Wedding de kijker alleen maar in een feel good stemming achterlaat. Het negeren van haar eigen moeder op de bruiloft, die door haar moeder als de mooiste dag van haar leven werd omschreven was bijzonder pijnlijk om te aanschouwen, net zoals de uiteindelijke gevolgen van het sudderende drama dat wel moest ontploffen. Daar waar een volwassen geachte zus van Muriel jammert wat ze nou met haar leven aanmoet zonder ' mama '. Zoiets blijft uiteindelijk toch knagen.

Alles maar slikken en op een gegeven moment komt die ene spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. Fraaie film die laat zien dat geestelijke verwaarlozing net zo heftig is als fysiek geweld binnen een familie. Niet verwacht dat de film mij zo zou ontroeren. Dikke 4*

avatar van Katharina
Ik vond het helemaal geen leuke film. Echt niet grappig. Alles is ontzettend tragisch, en de grappige dingen in de film zijn (of lijken) misplaatst. Toch 2,5* omdat het geen slechte film is.

avatar van Katharina
Na herziening met een halfje verhoogt. Hij is toch wel erg goed geacteerd. 3*

avatar van Gorillaz
Prachtige film. Werkt bij mij altijd heel erg goed als tranentrekker.
Heel ontroerend...

avatar van hangtangding
Heel mooie film! Vooral het einde.
Niet zoals verwacht, als je de titel leest.
Toni Collette speelt weer super!

avatar van movie acteurs
Erg leuke "feel good" komedie. Vooral Toni Collete speelt het erg goed hier en durft zij zich van een hele rare kant te laten zien. Het lachje en de uitdossing in het leer. Geweldig wat een zelfpersiflage.
Dan natuurlijk nog wat leuke ABBA muziek en je hebt een geweldige leuke/luchtige, verrassende komedie film uit de jaren 90. Een 4,0.

kappeuter (moderator)
Wat een prachtige rol van Toni Collette! Wat een geweldig en apart personage speelt ze hier.
Ik lees hier meerdere malen de term feel good film, maar ik vind het eerder een treurige/ontroerende film, met een paar feel good elementen.

avatar van Leo1954
Absolute klassieker.

Wat een leuke film. Vanwege de titel jarenlang blijkbaar een compleet verkeerd beeld van de film gehad. Muriel’s Wedding begint als een komedie met karikaturale personages. Ontzettend geestig, maar gelukkig blijft de film daar niet te lang in hangen en als de plot zich ontvouwt, wordt het een komedie met een hart en een ziel. Als ik me nu bedenk dat ik met een grote lach heb zitten kijken tijdens het ene verschrikkelijk Abba nummer na het andere, zegt me dat genoeg. Voor 1 euro prima dvd te koop bij Blokker en Bart Smit mensen, tip van de maand. 4 sterren.

avatar van Pruim
Feelgood is absoluut niet de juiste term. Het is meer tragikomisch. De film zou van mij een zevenminnetje als raportcijfer krijgen. Vertaald naar sterren drieenhalf omdat Toni Collette het uitstekend doet. Enige minpuntje; 'Dancing Queen' begon me na de derde keer wel een beetje te irriteren. Verder een leuk filmpje, niet veel meer, zeker niet veel minder.

avatar van turboturbo
Heb hem samen met mijn vrouw al diverse malen gekeken.
Erg goed dus, zit voor ons echt alles in.
Gewoon kijken dus,,toppertje

avatar van nightbreed
Wauw, dit was echt een verrassing. Ik had de titel al vaker gehoord en door die titel heb ik er nooit aandacht aan besteed. Vanavond toch maar aan gewaagd omdat er toch niets beters op tv was en omdat ik zag dat deze film niet uit de VS maar uit Australie kwam. Ik had een standaard romantische komedie verwacht, maar niets is minder waar. Dit is een komedie/drama met een erg mooi en origineel script, en met een schitterend acterende Toni Collette (prachtig karakter). De karakters van de rest van haar familie zijn ook erg leuk. De film begint als een botte/pijnlijke komedie en gaat steeds meer richting drama naar het einde toe. Ik vond dit alles erg evenwichtig gedaan en heb me geen seconde verveeld.

avatar van mikey
Ja ik heb hem ook weer gezien.. bijzonder klein filmpje.

Ik zal dit liever een tragiekomedie noemen. Voor vele mensen denk ik herkenbaar: een gezinslid die sterk de baas speelt met machtsmisbruik, om zo waarschijnlijk zijn eigen angsten niet onder ogen te zien. Geweldig om te zien hoe Muriel dan gewoon haar eigen pad kiest.

Het ABBA liedje wat steeds terugkomt onderstreept de tragedie. Erg goed neergezet.

Aangezien vele mensen op Moviemeter onderwaarderen en de sterren voor de regelmatige dus gebruiker ook zo gewaardeerd worden, net geen 4, maar een 3,5.

Ach, wat was het leuk om deze film weer te zien. Laatst gezien voor de tweede keer in de jaren '90. Drie keer gezien dus. Dit was m'n eerste kennismaking met Toni Collette en ook Rachel Griffiths. Toni is echter de ster. Ben absoluut fan. Heel even in het begin dacht ik: wat ziet het er gedateerd uit. Dat was zo over. Behoort absoluut tot een van mijn lievelings films aller tijden.

avatar van Knisper
Muriel's Wedding is een leuke afwisseling van andere komedie's of halfdrama's door het feit dat het Australisch is en niet Amerikaans, waardoor het haast automatisch frisser wordt. Maar is het ook beter? Eigenlijk niet. Het wrange gedeelte overheerst eigenlijk, Muriel is eigenlijk geen volledig sympathiek personages dat siert de film ook wel, maar zo'n beginstuk op het eiland wordt dan toch ook een beetje niksig. Aangenaam voor een keertje.

avatar van jstinissen
Een oude film die ik nog niet gezien had maar gister bekeken.
Zeker de moeite waard.
Toni Collette nog in de jonge jaren top actrice, top film aanrader.

Een vlotte en goedgemaakte tragikomedie (pendelt wat heen en weer tussen komedie en tragedie) over een dochter (met overgewicht) van een Australische politicus, die niet "in de Heer is", maar in ABBA. Een heerlijke eigenaardige en sterke moraliteitsfilm, ingebed in een complex sociale samenhang. Aan de rand van het verhaal spelen zich niet enkel familiedrama's af maar wordt het portret van een burgelijke samenleving getoond. Als kijker voel je hoe dan ook sympathie voor de hoofdpersoon.

Super film, kan hem steeds opnieuw zien!!!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet aan mij besteed. Kon niet veel met de drama/komedie combinatie hier. Vooral omdat in het begin de wrange situatie behoorlijk (plat) weggelachen wordt, maar ergens in de tweede helft de toon ineens veel serieuzer wordt. De film blaft soms (een beetje zwartkomisch af en toe) maar bijt nergens echt. Ik vond de personages gemaakt en weinig geloofwaardig en begon op een gegeven moment hevig naar het einde te verlangen.

Terwijl zogenaamde vriendinnen Muriel aan het huilen brengen bij het dumpen vind ik heel hilarisch!

Romantisch meisje dat lijdt onder haar zwaarlijvigheid en het tekort aan begrip binnen haar omgeving en zelfs binnen het wankele gezin waarin ze leeft.
Toni Collette zet een goede vertolking neer in deze film die poogt drama en humor in een goed evenwicht te mengen en daar ook wel grotendeels in slaagt maar die wel wat stoorde door de karikaturale voorstelling van meerdere personages, de vriendinnen bijvoorbeeld.
Een bijzondere rol is weggelegd voor Bill Hunter die zijn onevenwichtig, overantwoordelijk en corrupt personage wel puik neerzet.

avatar van stefan dias
Een film zoals er geen twee zijn en dat is op zich al een verdienste. Colette geeft zich geweldig bloot als dom dikkerdje en die Australische vibe is niet te peilen. Hilarische smoelwerken en kapsels, regelmatig in een deuk gelegen en ik wist nauwelijks waarom.
Een film waar je gewoon verliefd op moet worden.

En die grap met de lederen broek en de ritsen in de zetel… ik ging bijna dood.

avatar van Marvinleeaday
goeie film met een zeer sterk spelende Toni Colette.